Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019

45 μέρες προθεσμία για τις e-δαπάνες (πίνακας)

Τι αποδείξεις πρέπει να συγκεντρώσουν μέχρι 31-12-2019 οι φορολογούμενοι για να μην χάσουν το αφορολόγητο όριο

πρόσθετος φόρος ύψους 35,6 εκατ. ευρώ για τις αποδείξεις

ροθεσμία 45 ημερών έχουν οι φορολογούμενοι προκειμένου να καλύψουν το αφορολόγητο όριο με ηλεκτρονικές μεθόδους πληρωμής και να αποφύγουν την πληρωμή επιπλέον φόρου, ύψους 22%, την ώρα που το υπουργείο Οικονομικών έχει αγριέψει με όσους δεν καλύψουν τα απαιτούμενα όρια.
Σημειώνεται ότι για το έτος 2019 ισχύει το παλαιό καθεστώς των αποδείξεων, με τα χαμηλότερα ποσοστά επί του εισοδήματος, αλλά παρόλα αυτά χιλιάδες φορολογούμενοι πιάστηκαν από την Εφορία να μην έχουν καλύψει τα όριο και πλήρωσαν επιπλέον φόρους άνω των 35 εκατ. ευρώ.
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι μισθωτοί πλήρωσαν περισσότερο φόρο εισοδήματος κατά 16,9 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνταξιούχοι επιβαρύνθηκαν με πρόσθετο φόρο ύψους 9,5 εκατ. ευρώ.
Ακόμη, οι αγρότες πλήρωσαν επιπλέον 1,9 εκατ. ευρώ, 4,24 εκατ. ευρώ, πλήρωσαν οι εισοδηματίες επειδή δεν κάλυψαν το αφορολόγητο όριο με αποδείξεις. Επίσης στις τσιμπίδα έπεσαν και φορολογούμενοι με έσοδα από μισθωτές υπηρεσίες και από ελευθέρια επαγγέλματα, οι οποίοι πλήρωσαν επιπλέον φόρο ύψους 3,1 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, το 2018 επιβλήθηκε πρόσθετος φόρος ύψους 35,6 εκατ. ευρώ, επειδή αρκετοί φορολογούμενοι, δεν συμπλήρωσαν τον απαιτούμενο αριθμό των αποδείξεων.
Από την 1-1-2020 το καθεστώς αλλάζει και γίνεται πιο αυστηρό, καθώς το όριο των ηλεκτρονικών αγορών αυξάνεται στο 30% επί του εισοδήματος, ενώ καθίστανται υποχρεωτικές οι ηλεκτρονικές αγορές από όλους τους φορολογούμενους, και όχι μόνο οι μισθωτοί συνταξιούχοι και οι αγρότες.
Πάντως, για φέτος, οι φορολογούμενοι, οι οποίοι δεν θα καλύψουν το ύψος των ηλεκτρονικών αγορών, θα πληρώσουν φόρο 22%, στο ποσό που έμεινε ακάλυπτο.
Για να αποφύγουν το πρόστιμο, οι φορολογούμενοι οφείλουν να τσεκάρουν το ύψος των ηλεκτρονικών αγορών που έχουν πραγματοποιήσει μέχρι τώρα και να φροντίσουν, να καλύψουν το επιπλέον ποσό μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019.
Σημειώνεται ότι οι φορολογούμενοι οφείλουν να καλύπτουν με ηλεκτρονικές αγορές, το ύψος του πραγματικού ή του τεκμαρτού εισοδήματος, αναλόγως ποιο είναι μεγαλύτερο. Δηλαδή αν το εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ή αγροτική δραστηριότητα είναι μικρότερο από εκείνου που προκύπτει με τις τεκμαρτές δαπάνες (ακίνητα αυτοκίνητα κ.λπ.) τότε θα πρέπει να συγκεντρώσει περισσότερες αποδείξεις ηλεκτρονικών αγορών.
Παράδειγμα αν έχει πραγματικό εισόδημα ύψους 10.000 ευρώ, και το τεκμαρτό εισόδημα είναι 12.000 ευρώ, τότε θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις για το τεκμαρτό εισόδημα των 12.000 ευρώ.
Οι τράπεζες παρέχουν τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να τσεκάρουν το ύψος των ηλεκτρονικών αγορών που έχουν κάνει μέχρι τώρα, ώστε να πληροφορηθούν εάν έχουν καλύψει το ποσό που απαιτείται με βάση το ύψος του εισοδήματός τους, ώστε και να προγραμματίσουν στις 70 μέρες που απομένουν μέχρι το τέλος του έτους το υπόλοιπο ποσό και να αποφύγουν την άσκοπή πληρωμή επιπλέον φόρου.

Τι ισχύει για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η ισχύουσα φορολογική νομοθεσία, οι μισθωτοί, συνταξιούχοι και κατά κύριο επάγγελμα αγρότες για να εξασφαλίσουν στις φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλαν το 2018 ετήσια έκπτωση φόρου εισοδήματος μέχρι τα επίπεδα των 1.900 – 2.100 ευρώ (ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών τους), η οποία αντιστοιχεί σε αφορολόγητο όριο κλιμακούμενο από 8.636 έως 9.545 ευρώ, θα πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει από την 1η-1-2017 έως και την 31η-12-2017 δαπάνες εξοφληθείσες με «πλαστικό» ή «ηλεκτρονικό χρήμα» συνολικού ύψους ίσου με ποσοστό:
  • 10% του ετησίου εισοδήματός τους, πραγματικού ή τεκμαρτού, εφόσον το εισόδημα αυτό ανέρχεται έως 10.000 ευρώ,
  • 10% επί των πρώτων 10.000 ευρώ και 15% επί του υπερβάλλοντος ποσού, εφόσον το ετήσιο – πραγματικό ή τεκμαρτό – ατομικό εισόδημα ανέρχεται σε 10.001 έως και 30.000 ευρώ και 
  • 10% επί των πρώτων 10.000 ευρώ, 15% επί των επόμενων 20.000 ευρώ και 20% επί του υπερβάλλοντος ποσού, εφόσον το ετήσιο – πραγματικό ή τεκμαρτό - εισόδημα ξεπερνά τις 30.000 ευρώ. 
Εάν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό βάσει των παραπάνω ποσοστών, τότε ο φόρος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).
Παράδειγμα, εάν κάποιος έπρεπε να πραγματοποιήσει δαπάνες 7.000 ευρώ, αλλά με τα στοιχεία των τραπεζών και από τον έλεγχο, οι δαπάνες προσδιορίστηκαν σε 5.000 ευρώ, τότε θα τους επιβληθεί πρόσθετος φόρος ύψους 440 ευρώ, ήτοι (2.000€  Χ 22%).

Ποιες δαπάνες δεν «μετρούν»

Στις δαπάνες που απαιτείται να έχουν πραγματοποιηθεί με «ηλεκτρονικό χρήμα», για να καλυφθεί το αφορολόγητο όριο, περιλαμβάνονται όλα σχεδόν τα έξοδα για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών, ενώ εξαιρούνται οι πληρωμές:
  • Ενοικίων,
  • Τελών κυκλοφορίας
  • οχημάτων (αυτοκινήτων, δίκυκλων)
  • Οι αγορές σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών
  • Οι αγορές κατοικιών, οικοπέδων και λοιπών ακινήτων.
  • Οι πληρωμές φόρων
  • Οι πληρωμές δόσεων δανείων
  • Οι αγορές επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κλπ).

Εξαιρέσεις

Απαλλάσσονται από την υποχρέωση να έχουν εξοφλήσει με «πλαστικό» χρήμα ή άλλα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής τις δαπάνες που κατοχυρώνουν την έκπτωση φόρου των 1.900-2.100 ευρώ που ισοδυναμεί με αφορολόγητο όριο 8.636 – 9.545 ευρώ, οι παρακάτω κατηγορίες φορολογουμένων (εφόσον τα πραγματικά ή τεκμαρτά εισοδήματά τους θα φορολογηθούν με την κλίμακα υπολογισμού του φόρου για τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις):
  • Φορολογούμενοι 70 ετών και άνω, δηλαδή γεννηθέντες έως και την 31η  Δεκεμβρίου 1948.
  • Άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.
  • Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.
  • Φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, εφόσον τουλάχιστον το 90% του παγκόσμιου εισοδήματός τους αποκτάται στην Ελλάδα ή εφόσον αποδεικνύουν ότι το φορολογητέο εισόδημά τους είναι τόσο χαμηλό ώστε θα δικαιούνταν της μείωσης του φόρου δυνάμει της φορολογικής νομοθεσίας του κράτους της κατοικίας τους. 
  • Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή, με την επιφύλαξη της προηγούμενης παραγράφου.
  • Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων.
  • Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  • Οι φορολογούμενοι που δεν έχουν εισόδημα από καμία κατηγορία ή έχουν εισόδημα μόνο από κεφάλαιο (από ακίνητα, τόκους καταθέσεων κ.λπ.) ή και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ. Σ΄ αυτούς περιλαμβάνονται χιλιάδες περιστασιακά απασχολούμενοι (φοιτητές, νοικοκυρές κ.λπ.) καθώς και άνεργοι που παρακολουθούν επιδοτούμενα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας.
  • Οι φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, για τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματός τους, η οποία φορολογείται με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων.
  • Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), στους οποίους περιλαμβάνονται χιλιάδες άποροι ακόμη και άστεγοι πολίτες.
  • Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
  • Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).
Οι φορολογούμενοι οι οποίοι ανήκουν σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω κατηγορίες οφείλουν ωστόσο να καλύψουν τα προαναφερθέντα ποσοστά του ετησίου εισοδήματος (10%-18,75%) με δαπάνες αγοράς και παροχής υπηρεσιών, εξοφληθείσες με μετρητά. Για τον λόγο αυτό οφείλουν να ζητούν, να λαμβάνουν και να διακρατούν τις αποδείξεις των δαπανών αυτών στα σπίτια τους, ώστε να είναι σε θέση να τις προσκομίσουν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές σε περίπτωση που τους ζητηθούν για έλεγχο.

e-dapanes

Προτελευταία η Ελλάδα στην απασχόληση ηλικιωμένων

Προτελευταία η Ελλάδα στην απασχόληση ηλικιωμένων

Το 41% των ατόμων ηλικίας 55-64 εργάζονται στην Ελλάδα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. είναι 59%. Εντυπωσιακή η εξέλιξη για την υπόλοιπη Ευρώπη. Ποιες χώρες βρίσκονται κοντά στη χώρα μας.

Προτελευταία η Ελλάδα στην απασχόληση ηλικιωμένων

Mόλις 4 στους 10 Έλληνες ηλικίας από 55 έως και 64 ετών βρίσκονται εντός αγοράς εργασίας, με το ποσοστό απασχόλησης ανδρών και γυναικών στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα να είναι το χαμηλότερο πλην του Λουξεμβούργου, μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) είναι αποκαλυπτικά, καθώς δείχνουν πως το 2018, σε επίπεδο Ε.Ε., εντός της τελευταίας 15ετίας συντελούνται εντυπωσιακές αλλαγές στην αγορά εργασίας, όσον αφορά τους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες.
Έτσι, τον προηγούμενο χρόνο, σε ολόκληρη την Ε.Ε. τα ποσοστά απασχόλησης ανδρών και γυναικών ηλικίας 55 έως 64 ετών ήταν υψηλότερα από τα μέσα ποσοστά για όλους τους ενήλικες άνδρες και γυναίκες. Και συγκεκριμένα, ήταν 65% στους άνδρες και 52% στις γυναίκες, όταν τα συνολικά ποσοστά ήταν 60% και 48% αντίστοιχα. Αυτό βέβαια δεν αφορά τη χώρα μας, όπου το ποσοστό απασχόλησης των ατόμων ηλικίας μεταξύ 55 και 64 ετών ήταν μόλις 41,1%. Να σημειωθεί βέβαια ότι αντίστοιχα χαμηλά, στο 41,9%, ήταν και το γενικό ποσοστό των ενηλίκων (άνω των 15 ετών), ανδρών και γυναικών, που βρίσκονταν το 2018 στην αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με τη Eurostat, ο ρυθμός αύξησης των ποσοστών απασχόλησης για άτομα ηλικίας 55 έως 64 ετών μεταξύ του 2003 και του 2018 ήταν εντυπωσιακός, με ελάχιστες ή καθόλου επιπτώσεις από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση. Μάλιστα, αυτό ήταν ιδιαίτερα καταφανές σε σχέση με το αυξανόμενο ποσοστό γυναικών στην εργασία. Με αποτέλεσμα, από το 2003 έως το 2018, τα ποσοστά απασχόλησης αυτής της ηλικιακής ομάδας αυξήθηκαν σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ εκτός από την Ελλάδα.
Στη Σλοβενία και τη Βουλγαρία, το ποσοστό απασχόλησης ατόμων ηλικίας 55 έως 64 ετών διπλασιάστηκε την περίοδο αυτή και αυξήθηκε με ακόμη ταχύτερο ρυθμό στη Σλοβακία (2,2 φορές υψηλότερο). Το 2018, τα ποσοστά απασχόλησης μεταξύ ατόμων ηλικίας 55 έως 64 ετών ήταν πάνω από 70% στη Σουηδία, τη Γερμανία και τη Δανία. Αντίθετα, υπήρχαν επτά κράτη-μέλη της ΕΕ -η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία, η Ρουμανία, η Κροατία, η Ελλάδα και το Λουξεμβούργο- όπου τα ποσοστά για αυτή την ηλικιακή ομάδα ήταν μικρότερα από 50%.
Όπως επισημαίνει η Eurostat, oι ηλικιωμένοι που καθυστερούν τη συνταξιοδότησή τους κερδίζουν περισσότερα χρήματα, συγκεντρώνουν πρόσθετα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και ενδέχεται να είναι σε θέση να εξοικονομήσουν περισσότερα ή να μεταφέρουν τα κέρδη τους σε κάποιο ιδιωτικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα βέβαια με τα πρόσφατα στοιχεία της Ε.Ε. που αναφέρονται στην έκθεση “Ageing Europe”, η Ελλάδα παρουσιάζει χαμηλή απόδοση και όσον αφορά τη συνολική διάρκεια του εργασιακού βίου, με 32,9 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 36,2.
Παρ’ όλα αυτά βέβαια, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αντιμετωπίζουν στην Ελλάδα μικρότερο κίνδυνο φτώχειας, σε σύγκριση με τους εργαζόμενους, κάτι βέβαια που ισχύει και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Έτσι, βάσει των στοιχείων του 2017, ενώ το 22% των Ελλήνων ηλικίας μεταξύ 16 και 64 ετών ήταν αντιμέτωπο με τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, το ποσοστό αυτό περιορίζεται στο 12,4% όσον αφορά τους ηλικιωμένους, άνω των 65 ετών.

Ανοίγει νέο θέμα αναδρομικών για 300.000 συνταξιούχους

Ανοίγει νέο θέμα αναδρομικών για 300.000 συνταξιούχους

Παράνομη περικοπή των επικουρικών καταγγέλλουν οι συνταξιούχοι και ζητούν πίσω ποσά που δεν εισέπραξαν από τον Ιούνιο του 2016. Τι καταγγέλλει το Δίκτυο Συνταξιούχων και ποια ασφαλιστικά ταμεία αφορούν οι διεκδικήσεις.

Νέες αναδρομικές διεκδικήσεις 40 μηνών εγείρει για περίπου 300.000 συνταξιούχους το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων (ΕΝΔΙΣΥ), που καταγγέλλει ότι ο επανυπολογισμός των επικουρικών συντάξεων, τον Ιούνιο του 2016, που οδήγησε σε σημαντικές περικοπές σχεδόν για το 1/3 των δικαιούχων, έγινε αυθαίρετα.
Οι εκπρόσωποι των συνταξιούχων έχουν ήδη ενημερώσει με υπομνήματα τόσο την προηγούμενη, όσο και τη σημερινή ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για μια «λαθροχειρία», μια «καθαρή κλοπή», που ξεκίνησε από την 1η/6/2016 και συνεχίζει μέχρι σήμερα στις επικουρικές συντάξεις και η οποία αφορά περίπου 300.000 δικαιούχους.
Πρόκειται για συνταξιούχους που προέρχονται από 12 πρώην Ταμεία που εντάχθηκαν στο Ενιαίο Επικουρικό ΕΤΕΑΕΠ:
1. ΙΚΑ - ΕΤΕΑΜ,
2. ΤΕΑΥΝΤΠ (ναυτιλιακοί και τουριστικοί πράκτορες)
3. ΤΕΑΠΟΖΟ (προσωπικό επιχειρήσεων Οινοπνευματοποιίας και Ζυθοποιίας)
4. ΤΕΑΥΕΚ (εμποροϋπάλληλοι)
5. ΤΑΠΤΠ (τραπεζοϋπάλληλοι της πρ. Τράπεζας Πίστεως)
6. ΤΕΑΠΕΤΕ (τραπεζοϋπάλληλοι της πρ. Εμπορικής Τράπεζας)
7. ΤΕΑΤΤΑΘ (τεχνικοί Τύπου Αθηνών Θεσσαλονίκης)
8. ΤΕΑΠΥΚ (πρατηριούχοι υγρών καυσίμων)
9. ΤΕΑΔ (δικηγόροι)
10. TΑΣ (συμβολαιογράφοι)
11. ΚΕΑΝ (ναυτικοί)
12. ΤΕΑΙΣΥΤ (Ιδιοκτήτες, συντάκτες και υπάλληλοι Τύπου).
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο πρόεδρος του Δικτύου Νίκος Χατζόπουλος, πρόκειται στην ουσία για τη μη εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου στη διαδικασία επανυπολογισμού των συντάξεων, όπως την ακολούθησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΤΕΑΕΠ, στις επικουρικές συντάξεις μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. Με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΝΔΙΣΥ, οι τότε συνταξιούχοι να δουν μεγάλες περικοπές στις επικουρικές τους συντάξεις. Μάλιστα, το Δίκτυο προχώρησε στην επεξεργασία των στοιχείων που έχει στη διάθεσή του και το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι ο «τύπος» που χρησιμοποιήθηκε ήταν αυθαίρετος.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, όλα τα Ταμεία που δεν είχαν ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης με βάση κάποια καταστατική τους διάταξη, προχώρησαν στον επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων με ενιαίο ανά Ταμείο συντελεστή. Ελήφθησαν δηλαδή οι καταβαλλόμενες επικουρικές, οι συντάξιμες αποδοχές και τα έτη ασφάλισης όλων των συνταξιούχων του κάθε Ταμείου και εξήχθη ένας μέσος όρος. Έτσι υπολογίστηκε ένας κοινός συντελεστής επανυπολογισμού και αναπροσαρμογής, ο οποίος εφαρμόστηκε οριζόντια σε όλους τους συνταξιούχους.
Όπως καταγγέλλει ο κ. Χατζόπουλος, οι αναδρομικές διεκδικήσεις των συνταξιούχων, κυμαίνονται από 80 έως 299,06 ευρώ το μήνα και αφορούν 300.000 παλαιούς συνταξιούχους (που ήταν δηλαδή ήδη συνταξιούχοι τον Μάιο του 2016), οι οποίοι είδαν στην μεγάλη τους πλειοψηφία την επικουρική σύνταξη να μειώνεται σημαντικά τον Ιούνιο του 2016.
Να σημειωθεί ότι, όταν το καλοκαίρι του 2016 είχε αποκαλυφθεί η μη εφαρμογή του νόμου, στελέχη του ΕΤΕΑΕΠ σημείωναν ότι ο επανυπολογισμός έγινε βάσει της υπουργικής απόφασης που εκδόθηκε αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου και αφορούσε τον επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων (Υ.Α. 25909/470/7-6-2016).
Στον αντίποδα, το ΕΝΔΙΣΥ υποστηρίζει ότι ο νόμος ορίζει συγκεκριμένο τύπο βάσει τον οποίο έπρεπε να ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός (συντάξιμες αποδοχές Χ έτη ασφάλισης Χ 0,45%), ο οποίος ακολουθήθηκε, για παράδειγμα, στους συνταξιούχους του Δημοσίου, όχι όμως στα συγκεκριμένα 12 πρώην Ταμεία. Σύμφωνα μάλιστα με τα παραδείγματα που παρουσίασαν χθες, οι εκπρόσωποι των συνταξιούχων, η τακτική αυτή οδήγησε «σχεδόν στον αφανισμό των επικουρικών συντάξεων αυτών των Ταμείων».
Για παράδειγμα, συνταξιούχος με επικουρική σύνταξη από το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ ύψους 493,67 ευρώ, με συντάξιμες αποδοχές 2.108,50 ευρώ και 37 έτη ασφάλισης στο επικουρικό μετά τον επανυπολογισμό κατέληξε να λαμβάνει 138,96 ευρώ, ενώ εάν εφαρμόζονταν ορθά ο νόμος Κατρούγκαλου, ο επανυπολογισμός (2.108,50 Χ 37 Χ 0,45%) θα οδηγούσε σε σύνταξη της τάξης των 351,07 ευρώ.
Αντίστοιχα, συνταξιούχος με επικουρική από το πρώην ΤΕΑΥΕΚ ύψους 544,98 ευρώ με συντάξιμες αποδοχές 2.373,50 ευρώ και 28 έτη ασφάλισης στο επικουρικό μετά τον επανυπολογισμό κατέληξε στα 200,14 ευρώ, ενώ εάν εφαρμόζονταν ορθά ο νόμος, ο επανυπολογισμός (2.373,50 Χ 28 Χ 0,45%) θα οδηγούσε σε επικουρική της τάξης των 299,06 ευρώ.
Όπως ανέφερε ο κ. Χατζόπουλος, αν αθροιστούν οι εν λόγω διαφορές επί 40 μήνες για 300.000 συνταξιούχους, προκύπτουν συνολικές διεκδικήσεις που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Τι σημαίνει για την τσέπη των συνταξιούχων η... συνταγή ΔΝΤ

Τι σημαίνει για την τσέπη των συνταξιούχων η... συνταγή ΔΝΤ

Πώς περιορίζεται το μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις στα 780 ευρώ μεικτά έναντι 910 ευρώ, εφόσον δεν εφαρμοστούν τα μέτρα της περικοπής των προσωπικών διαφορών και της κατάργησης της 13ης σύνταξης. Αναλυτική μελέτη των Ρομπόλη - Μπέτση.

Στον περαιτέρω περιορισμό του μηνιαίου εισοδήματος των συνταξιούχων κατά την προσεχή 10ετία στα 780 ευρώ, θα οδηγούσε η εφαρμογή των μέτρων που θέτει μετ’ επιτάσεως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αναφορικά με το ασφαλιστικό.
Ενόψει και της δημοσιοποίησης της ετήσιας έκθεσής του για τη χώρα μας, το Ταμείο πρόκειται να επαναφέρει στο προσκήνιο τα δύο θέματα που θεωρεί πως παρατηρήθηκε σημαντική υπαναχώρηση από την προηγούμενη κυβέρνηση, ως προς τις μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις για το ασφαλιστικό. Στην πράξη, επιμένοντας και επισημαίνοντας ότι το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα παραμένει από τα πιο γενναία στην Ευρώπη, το ΔΝΤ ζητεί εκ νέου την περικοπή των παλιών συντάξεων (μείωση της προσωπικής διαφοράς) και κατάργηση της παροχής που ονομάστηκε 13η σύνταξη.
Μελέτες των δανειστών που είχαν εκπονηθεί την περίοδο που ίσχυαν οι δεσμεύσεις αυτές, έδειχναν ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη το 2020 θα ήταν 13,4% του ΑΕΠ από 17,3% που ήταν το 2016, ήτοι πριν την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου.
Όπως επισημαίνουν σε μελέτη τους, ο ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Σάββας Ρομπόλης και ο υποψήφιος διδάκτορας Βασίλης Μπέτσης, εάν η προηγούμενη κυβέρνηση δεν προχωρούσε σε αλλαγές, ο μέσος όρος του δείκτη συνταξιοδοτικής δαπάνης προς το ΑΕΠ θα διαμορφωνόταν την περίοδο 2020-2030 στο 12,5% και το μέσο επίπεδο της σύνταξης στα 780 ευρώ μεικτά τον μήνα, από κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Όμως, η κατάργηση της διάταξης για την περικοπή της προσωπικής διαφοράς και η θεσμοθέτηση της 13ης σύνταξης ως μόνιμη παροχή, οδηγεί σε αύξηση της μέσης τιμής του δείκτη συνταξιοδοτικής δαπάνης προς ΑΕΠ στο 14%, για την ίδια περίοδο (2020-2030), με τον δείκτη να αυξάνεται μεν, κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, να παραμένει δε, αρκετά πιο χαμηλά από το ανώτερο όριο του 16,2% που έχουν θέσει οι δανειστές. Σε αυτή την περίπτωση, το μέσο μηνιαίο επίπεδο της σύνταξης θα διαμορφωθεί κατά τη δεκαετία 2020-2030 στα 910 ευρώ μεικτά (άθροισμα κύριας κι επικουρικής σύνταξης).
Οι δύο ειδικοί μάλιστα εκτιμούν πως σε περίπτωση που υιοθετηθούν οι προτάσεις του ΔΝΤ για την περικοπή της προσωπικής διαφοράς και την κατάργηση της 13ης σύνταξης, τότε το μέσο μηνιαίο συνταξιοδοτικό εισόδημα θα μειωθεί, επιπλέον των μέχρι σήμερα περικοπών (-45%), κατά περίπου 15% σε σχέση με το σημερινό μέσο μηνιαίο επίπεδο. Σημειώνουν δε, ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, η προσωπική διαφορά επηρεάζει το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης μέχρι το 2033, ενώ από το έτος αυτό και μετά, μόνο η 13η σύνταξη θα επιβαρύνει επιπλέον το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
Η επιβάρυνση δε αυτή είναι, σύμφωνα με τους κ. Ρομπόλη και Μπέτση, εντός του πλαισίου που έχουν θέσει οι δανειστές, αφού χωρίς τη 13η σύνταξη, η συνταξιοδοτική δαπάνη προς το ΑΕΠ το 2070 εκτιμάται από τους δανειστές στο 10,6% του ΑΕΠ, ενώ λαμβάνοντας υπόψη και τη 13η σύνταξη ως μόνιμη συνταξιοδοτική παροχή, η τιμή του δείκτη θα διαμορφωθεί στο 11,5% του ΑΕΠ. Στην πρώτη περίπτωση, το μέσο μηνιαίο επίπεδο της σύνταξης (κύρια και επικουρική) το έτος 2070 θα διαμορφωνόταν στα 935 ευρώ μεικτά, ενώ στη δεύτερη περίπτωση θα διαμορφωθεί στα 1.012 ευρώ.
Να σημειωθεί βέβαια ότι στη μελέτη των δύο ειδικών της κοινωνικής ασφάλισης δεν έχουν συμπεριληφθεί άλλες πιθανές υπαναχωρήσεις της ελληνικής πλευράς, με αφορμή τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και την επικείμενη, νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση, που ενδέχεται να αυξήσει περαιτέρω την ετήσια συνταξιοδοτική δαπάνη.

Νέο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για 35.000 άνεργους

Νέο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για 35.000 άνεργους

Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται η προκήρυξη του νέου προγράμματος. Στόχος είναι οι προσλήψεις να ξεκινήσουν το 2020. Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές και τι ειδικότητες θα ζητηθούν. Πώς θα κατανεμηθούν τα μόρια στους ωφελούμενους.

Νέο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για 35.000 άνεργους

Εντός του 2020 αναμένονται οι προσλήψεις 35.000 ανέργων σε Δήμους, Περιφέρειες, Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας και υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο πλαίσιο του νέου προγράμματος κοινωφελούς εργασίας.
Ήδη σχεδιάζεται η αναμόρφωση των Προγραμμάτων Απασχόλησης Κοινωφελούς Χαρακτήρα, με στόχο η 8μηνη απασχόληση να συνδυαστεί με εξειδικευμένη και πιστοποιημένη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση, και σύμφωνα με πληροφορίες, η προκήρυξη του προγράμματος ενδέχεται να βγει ακόμη και έως το τέλος του τρέχοντος έτους. Βάσει του σχεδιασμού, η κατάρτιση και πρακτική άσκηση θα πραγματοποιηθούν σε αντικείμενα που έχουν ζήτηση από την τοπική αγορά εργασίας, ώστε οι μακροχρόνια άνεργοι που θα βγουν από τη νέα Κοινωφελή να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επανένταξης στην αγορά εργασίας του ιδιωτικού τομέα.
Το νέο πρόγραμμα θα απευθύνεται κυρίως σε μακροχρόνια ανέργους και θα περιλαμβάνει απασχόληση με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, η οποία θα παρέχεται με την μορφή έργων τα οποία θα έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα παράδοσης. Τα έργα αυτά δεν θα καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Θα έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα ώστε να συμβάλουν στην βελτίωση της καθημερινής ζωής των κατοίκων των Περιφερειών και θα αφορούν έργα όπως για παράδειγμα η συντήρηση και αναβάθμιση μικρών υποδομών, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους κατοίκους, η αναβάθμιση και προστασία του περιβάλλοντος κ.λπ. Ως προς τους δικαιούχους, η νέα στόχευση αφορά κατά κύριο λόγο άνεργους που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα επανένταξης στην αγορά εργασίας, όπως μακροχρόνια άνεργοι και ιδίως μεγαλύτερης ηλικίας.
Ήδη, έχουν διαπιστωθεί ανάγκες για πάνω από 70 ειδικότητες υποχρεωτικής, δευτεροβάθμιας, τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, όπως διοικητικό και οικονομικό προσωπικό, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, βρεφονηπιοκόμοι, υδραυλικοί, οικοδόμοι, οδηγοί, κηπουροί αλλά και βοηθητικό προσωπικό καθαριότητας και φύλαξης.
Θα υπάρξουν φυσικά και άλλες ειδικότητες προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των Δήμων και των Φορέων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα υπάρξουν ιδιαίτερες αλλαγές στη διαδικασία της μοριοδότησης των ωφελούμενων, οι οποίοι θα αξιολογούνται με βάση τα εξής χαρακτηριστικά:
· Χρονικό διάστημα συνεχόμενης ανεργίας, με ανώτατο όριο τους 60 μήνες: 1 μόριο ανά μήνα, το οποίο διπλασιάζεται για τους ανέργους αρχηγούς μονογονεϊκών οικογενειών.
· Χρονικό διάστημα συνεχόμενης εγγεγραμμένης ανεργίας του/ης συζύγου με ανώτατο όριο τους 60 μήνες: 1 μόριο ανά πλήρη μήνα.
· Αναπηρία 50% και άνω.
· Ετήσιο εισόδημα του φορολογικού έτους 2018, ατομικό ή οικογενειακό.
· Ηλικία με ιδιαίτερη πριμοδότηση των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων.
· Αριθμός ανηλίκων τέκνων.
· Γονέας προστατευόμενου ή προστατευόμενων τέκνων ΑΜΕΑ, ανηλίκων ή και ενηλίκων, με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.
· Δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (νυν ΚΕΑ).
· Πριμοδοτούνται επίσης με έξτρα μόρια ωφελούμενοι που δεν είχαν τοποθετηθεί σε αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος.
· Εντοπιότητα.

Αγριεύει η εφορία: Δύο φορολογικοί έλεγχοι και πρόστιμο για μια απόδειξη!

Στο στόχαστρο οι επαγγελματίες που δεν εκδίδουν αποδείξεις - Εξαρση της φοροδιαφυγής



Sτο μάτι των φορολογικών αρχών για εξονυχιστικούς φορολογικούς ελέγχους μπαίνουν όλοι οι επαγγελματίες οι οποίοι εντοπίζονται να μην έχουν κόψει έστω και μία απόδειξη πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών.
Οι συνέπειες δεν εξαντλούνται στην επιβολή του προστίμου: Ακολουθεί ένας γρήγορος φορολογικός έλεγχος και κατόπιν μπαίνουν στη λίστα για τη διενέργεια νέου, πλήρους φορολογικού ελέγχου.
Το μέτρο εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειας της ΑΑΔΕ για την πάταξη της φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα, μετά τα αποτελέσματα των φορολογικών ελέγχων των τελευταίων μηνών και ειδικά το καλοκαίρι, από τους οποίους προέκυψε τεράστιο ποσοστό φοροδιαφυγής, μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων.
Στο πλαίσιο αυτό, το γαϊτανάκι των ελέγχων μπορεί να ξεκινήσει από τον εντοπισμό μιας απόδειξης που δεν κόπηκε.
Αυτό προκύπτει από τις νέες οδηγίες που δίνει στις ελεγκτικές αρχές ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, σχετικά με τους ελέγχους που δύνανται να πραγματοποιούνται «από το γραφείο» στις περιπτώσεις που εντοπίζεται επιχείρηση να μην έχει εκδώσει έστω και μία απόδειξη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οδηγίες του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή:
  1. Σε περίπτωση που, κατά τη διενέργεια μερικών επιτόπιων ελέγχων για την διαπίστωση της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για φορολογουμένους που ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά (προληπτικοί έλεγχοι), ή σε περίπτωση που κατόπιν επεξεργασίας/αξιοποίησης κατασχεθέντων ή παραληφθέντων βιβλίων, εγγράφων, αρχείων, στοιχείων ή οποιασδήποτε άλλης πληροφορίας διαπιστώνεται μη έκδοση φορολογικών στοιχείων/λογιστικών αρχείων (παραστατικών) ή έκδοση ανακριβών φορολογικών στοιχείων/λογιστικών αρχείων (παραστατικών), εκδίδεται πράξη για την επιβολή του οριζόμενου προστίμου.
  2. Μετά τη λήξη της προβλεπόμενης, προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α., εκδίδεται από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Ελεγκτικής Υπηρεσίας, εντολή μερικού φορολογικού ελέγχου από το γραφείο, για τις φορολογίες αυτές, προκειμένου, λαμβάνοντας υπόψη την καταλογισθείσα παράβαση της μη έκδοσης ή της έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου/λογιστικού αρχείου (παραστατικού), να εκδοθούν οι σχετικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου με την προσθήκη της αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης.
  3. Οι εντολές φορολογικού ελέγχου εκδίδονται για τη φορολογία εισοδήματος και Φ.Π.Α., αμελλητί μετά τη λήξη της προβλεπόμενης, από τις κατά περίπτωση διατάξεις, προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων της κάθε μιας από τις φορολογίες αυτές, λαμβανομένων υπόψη των σχετικών κριτηρίων.
  4. Οι συγκεκριμένες εντολές φορολογικού ελέγχου του προηγούμενου εδαφίου κοινοποιούνται στον φορολογούμενο εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την έκδοσή τους.
  5. Πάντως, παρέχεται η δυνατότητα για υποβολή εκπρόθεσμης αρχικής ή τροποποιητικής δήλωσης μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου.
  6. Ο διενεργούμενος έλεγχος δεν αναζητά και δεν επεκτείνεται στο σύνολο των στοιχείων και πληροφοριών που τυχόν διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, προκειμένου να ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα και σε κάθε περίπτωση εντός δέκα πέντε (15) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής των απόψεων του φορολογουμένου ή σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν υποβάλει τις απόψεις του, την εκπνοή της προθεσμίας που ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 28 του Κ.Φ.Δ.
  7. Σε περίπτωση που παρέχεται εξουσιοδότηση υπογραφής για την έκδοση της εντολής φορολογικού ελέγχου στη φορολογία εισοδήματος ή Φ.Π.Α. σε Προϊστάμενο Ελεγκτικής Υπηρεσίας διαφορετικής από αυτήν, της οποίας ο Προϊστάμενος έχει την αρμοδιότητα για την έκδοση πράξεων επιβολής προστίμων, ο τελευταίος ενημερώνει σχετικά τον αρμόδιο για την έκδοση της εντολής φορολογικού ελέγχου για τη φορολογία εισοδήματος ή Φ.Π.Α. Προϊστάμενο, προκειμένου αυτός να ενεργήσει σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα.
  8. Στην έκθεση ελέγχου, που συντάσσεται στο πλαίσιο διενέργειας των προαναφερόμενων μερικών ελέγχων γραφείου, διατυπώνεται ρητή επιφύλαξη για το δικαίωμα της Φορολογικής Διοίκησης να επανέλθει, σε επόμενο χρόνο, με άλλη εντολή, που εμπεριέχει τη συγκεκριμένη φορολογική περίοδο, για να διενεργήσει άλλο μερικό ή πλήρη έλεγχο. Προς τούτο η Φορολογική Διοίκηση, εφόσον κρίνει ότι συντρέχει περίπτωση, αξιολογώντας και την υφισταμένη παράβαση της μη έκδοσης ή της έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου/λογιστικού αρχείου (παραστατικού), δύναται να προσδιορίσει τη φορολογητέα ύλη και κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 27 του ν. 4174/2013 και 28 του ν. 4172/2013.
  9. Τα οριζόμενα στην παρούσα εφαρμόζονται αναλόγως και στις υποθέσεις για τις οποίες έχει ήδη διαπιστωθεί διάπραξη παραβάσεων μη έκδοσης ή έκδοσης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου/ λογιστικού αρχείου (παραστατικού) και δεν προτεραιοποιείται για έλεγχο.

Φορολογική κλίμακα : Ποιες αλλαγές σε μισθούς και συντάξεις

Φορολογική κλίμακα : Ποιες αλλαγές σε μισθούς και συντάξεις

Πόσο μειώνεται η παρακράτηση φόρου με τη νέα φορολογική κλίμακα
Φορολογική κλίμακα : Ποιες αλλαγές σε μισθούς και συντάξεις | in.gr
Νέα φορολογική κλίμακα για τη φορολόγηση του εισοδήματος των φυσικών προσώπων τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Με τη νέα κλίμακα επέρχεται μείωση του φορολογικού βάρους για εκατομμύρια φορολογούμενους.
Οι μισθωτοί θα δουν τις μειώσεις από την Πρωτοχρονιά με μείωση της παρακράτησης φόρου εισοδήματος, ενώ οι επαγγελματίες από το εκκαθαριστικό του 2021.
Κεντρική αλλαγή στη φορολογική κλίμακα είναι η μείωση του εισαγωγικού συντελεστή από το 22% στο 9% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ, και η μείωση των άλλων συντελεστών κατά μία εκατοστιαία μονάδα.
Επίσης μειώνεται η ετήσια έκπτωση φόρου από τα 1.900 στα 777 ευρώ για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τους κατ’ επάγγελμα αγρότες χωρίς εξαρτώμενα τέκνα.
Η νέα μειωμένη έκπτωση των 777 ευρώ διαιρούμενη με τον νέο μειωμένο συντελεστή φόρου 9% θα δίνει και πάλι «έμμεσο» βασικό αφορολόγητο περίπου 8.636 ευρώ, όσο και το ισχύον σήμερα.

Τι αλλάζει στη νέα κλίμακα

Με τις παραπάνω αλλαγές, η νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, η οποία θα ισχύσει από το φορολογικό έτος 2020 για μισθωτούς, συνταξιούχους, κατ’ επάγγελμα αγρότες και αυτοαπασχολούμενους, θα έχει ως εξής:
α) συντελεστής φόρου 9% (αντί 22%) για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος μέχρι τα 10.000 ευρώ,
β) συντελεστής φόρου 22% (όπως και σήμερα) για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 10.000,01 έως τα 20.000 ευρώ,
γ) συντελεστής φόρου 28% (αντί 29%) για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 20.000,01 έως τα 30.000 ευρώ,
δ) συντελεστής φόρου 36% (αντί 37%) για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 30.000,01 έως τα 40.000 ευρώ,
ε) συντελεστής φόρου 44% (αντί 45%) για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος πάνω από τα 40.000 ευρώ.
Ειδικά για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τους κατ’ επάγγελμα αγρότες ο φόρος που θα προκύπτει από την παραπάνω κλίμακα θα μειώνεται:
– κατά 777 ευρώ εάν δεν υπάρχουν εξαρτώμενα τέκνα
– κατά 810 ευρώ εάν υπάρχει 1 εξαρτώμενο τέκνο
– κατά 900 ευρώ εάν υπάρχουν 2 εξαρτώμενα τέκνα
– κατά 1.120 ευρώ εάν υπάρχουν 3 εξαρτώμενα τέκνα
– κατά 1.340 ευρώ εάν υπάρχουν 4 εξαρτώμενα τέκνα
– κατά επιπλέον 220 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο από το 5ο και πάνω.
Η ισχύουσα κατά περίπτωση έκπτωση φόρου θα μειώνεται κατά 20 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος πάνω από το επίπεδο των 12.000 ευρώ.

Ενδεικτικά παραδείγματα

Οι φορολογούμενοι θα διαπιστώσουν από τον πρώτο κιόλας μήνα του 2020 τα εξής:
Μισθωτός ή συνταξιούχος χωρίς προστατευμένα παιδιά με μεικτές αποδοχές 800 ευρώ τον μήνα θα δει μια αύξηση 8,55 ευρώ στον καθαρό μισθό του οποίος θα διαμορφωθεί από τα 663 ευρώ που είναι σήμερα, στα 673 ευρώ.
Μισθωτός του ιδιωτικού τομές με μεικτές αποδοχές 1.200 ευρώ τον μήνα και δύο παιδιά, θα δει τις καθαρές αποδοχές του να αυξάνονται από τα 922 ευρώ τον μήνα στα 937 ευρώ τον μήνα δηλαδή κατά 15 ευρώ.
Μισθωτός με μεικτές αποδοχές 1.800 ευρώ και δύο παιδιά θα δει αύξηση μόλις 7 ευρώ. Το όφελος μηδαμινό καθώς οι καθαρές αποδοχές του από τα 1.295 θα διαμορφωθούν στα 1.302 ευρώ. Αν ο εργαζόμενος με τις συγκεκριμένες αποδοχές, δεν έχει παιδιά, η αύξηση στα καθαρά του θα είναι μόλις ένα ευρώ τον μήνα και από τα 1.292 στα 1.293 ευρώ.

Βραχυχρόνια μίσθωση: Τα μέτρα που ετοιμάζει η κυβέρνηση και οι αντιδράσεις για την ξεχωριστή είσοδο

Βραχυχρόνια μίσθωση: Τα μέτρα που ετοιμάζει η κυβέρνηση και οι αντιδράσεις για την ξεχωριστή είσοδο

 0
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αποτελούν μια οικονομική δραστηριότητα που σύντομα θα έχει το μερίδιο που της αρμόζει στην αγορά του τουρισμού και της κτηματαγοράς.
του Θέμη Μπάκα*
Αποτελεί μια δραστηριότητα που βοήθησε τους ιδιοκτήτες ακινήτων στα χρόνια της υποτίμησης της ακίνητης περιουσίας. Βοήθησε τους άνεργους ή/και απολυμένους που με ένα μικρό κεφάλαιο για ανακαίνιση βρήκαν επαγγελματική-εισοδηματική διέξοδο αξιοποιώντας αρχικά την οικογενειακή περιουσία ή/και την περιουσία φίλων και γνωστών που είχαν τα διαμερίσματά τους κλειστά.
Η ραγδαία αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης τα τελευταία τρία χρόνια στη χώρα μας συντέλεσε θετικά στην οικονομία, με έμμεσους και άμεσους φόρους, με την αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας λόγω των ανακαινίσεων που πραγματοποιήθηκαν
[…]
Το υπουργείο Τουρισμού μελετά να επιβάλει κανόνες ασφάλειας και υγιεινής στα προσφερόμενα καταλύματα, όπως επίσης να διασφαλιστεί η ισοτιμία του ανταγωνισμού ανάμεσα στα καταλύματα που προσφέρονται στη βραχυχρόνια μίσθωση και σε αυτά που δεν είναι, θέτοντας ως παράδειγμα το ερώτημα αν τα καταλύματα στη βραχυχρόνια μίσθωση θα πρέπει να έχουν φόρο διαμονής ή όχι.
Ο φόρος διαμονής που βαρύνει τον διαμένοντα (πελάτη) είναι ανάλογος με τα αστέρια όσον αφορά τα ξενοδοχεία, 1-2 αστέρων 0,50 ευρώ, 3 αστέρων 1,50 ευρώ, 4 αστέρων 3,00 ευρώ, 5 αστέρων 4,00 ευρώ και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια 0,50 ευρώ. Αν τα ακίνητα που είναι εγγεγραμμένα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης θεωρηθούν ενοικιαζόμενα δωμάτια, τότε το κόστος που θα επιβαρυνθούν οι επισκέπτες θα είναι 0,50 ευρώ/διανυκτέρευση.
Το παραπάνω κόστος θεωρούμε ότι δεν θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα τόσο στους ιδιοκτήτες των ακινήτων που επιλέγουν την βραχυχρόνια μίσθωση για την αξιοποίηση περιουσίας τους όσο και στους επισκέπτες που επιλέγουν την οικονομία διαμοιρασμού για παραθεριστικά ή/και επαγγελματικά ταξίδια.

Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει πακέτο μέτρων για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, όπως:

1. Τη θέσπιση ειδικού κανονισμού με προδιαγραφές ασφαλείας για τα ακίνητα που διατίθενται μέσα από πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.
2. Οι ιδιοκτήτες θα υποχρεωθούν να καταθέτουν τις πολεοδομικές άδειες, καθώς και τις προδιαγραφές ασφαλείας του ακινήτου (έξοδοι κινδύνου, πυροπροστασία κ.λπ.).
3. Ειδικές διατάξεις που θα προβλέπουν -ακόμη και υποχρεωτικά- την ασφαλιστική κάλυψη τόσο για τους φιλοξενούμενους όσο και για τα ακίνητα. Μέχρι σήμερα για τυχόν ζημίες στο ακίνητο ή τραυματισμό επισκέπτη υπόχρεη σε αποζημίωση ήταν η πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
4. Τα προς μίσθωση ακίνητα θα πρέπει να πληρούν τους γενικούς κανόνες ασφαλείας και να διαθέτουν π.χ. οδηγίες για το τι θα πρέπει να γίνει σε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας ή πυρκαγιάς.
5. Θα υποχρεούνται να διατηρούν πλήρη φάκελο για το ακίνητο που μισθώνουν (π.χ. εάν έχει χτιστεί νόμιμα, πόσα τετραγωνικά είναι, τι υπηρεσίες παρέχει κ.λπ.).
Ταυτόχρονα, στο τραπέζι των συζητήσεων για το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα διέπει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων έχουν επανέλθει και άλλες ρυθμίσεις, οι οποίες ωστόσο δεν υιοθετούνται από την κυβέρνηση, όπως:
1. Κάθε ιδιοκτήτης να μπορεί να μισθώνει μέχρι 2 ακίνητα, η συνολική διάρκεια της μίσθωσης ανά έτος να μην υπερβαίνει τις 90 ημέρες ή το ποσό των 12.000 ευρώ.
2. Αν κάποιος διαθέσει για μεγαλύτερο διάστημα των 90 ημερών το διαμέρισμά του σε τουρίστες, θα θεωρηθεί ότι ασκεί εμπορική δραστηριότητα (ΕΦΚΑ) και θα χρειάζεται νέα, ειδική άδεια, με τις αντίστοιχες φορολογικές και γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις.
Δεν θεωρούμε ότι θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα η επιβολή ασφαλιστικών εισφορών ή/και αλλαγή φορολογικής κλίμακας. 

Η ξεχωριστή είσοδος

Μια ακόμα πρόταση είναι τα διαμερίσματα εντός οικιστικού ιστού που διατίθενται προς ενοικίαση μέσα από πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης να διαθέτουν ξεχωριστή είσοδο από αυτήν που χρησιμοποιούν οι ένοικοι της πολυκατοικίας. Επιπλέον, το κάθε ακίνητο θα πρέπει να βρίσκεται σε κτήριο με ξεχωριστό ασανσέρ για τους επισκέπτες, καθώς δεν θα επιτρέπεται στους τουρίστες η χρήση του ανελκυστήρα των ενοίκων.
Το τελευταίο είναι πρόταση προερχόμενη από τη Μαδρίτη, στην οποία πολλά ακίνητα που διατίθενται μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης «κόβονται», καθώς επιβάλλεται η ύπαρξη ξεχωριστής κύριας εισόδου στην περίπτωση που η εκμίσθωση ξεπερνά τις 90 ημέρες τον χρόνο.

Αντιλαμβανόμαστε όλοι μας ότι το προαπαιτούμενο ξεχωριστής εισόδου ή ύπαρξη ξεχωριστού ασανσέρ αποτελούν ακραίες σκέψεις – προτάσεις, οι οποίες δεν μπορούν να υιοθετηθούν ούτε από τους επαγγελματίες του τουρισμού. 
Η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλογιστεί αν οι περιορισμοί και τα νέα μέτρα που θα ρυθμίζουν τη βραχυχρόνια μίσθωση θα έχουν αντίκτυπο στον τουρισμό (νεαρής ηλικίας ταξιδιώτες, σχετικά χαμηλού budget, οι οποίοι επιθυμούν να μένουν στην καρδιά της κάθε γειτονιάς και να αποκτούν εμπειρίες από τον προορισμό σαν ντόπιοι) και γενικότερα στα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου μέσω των έμμεσων και άμεσων φόρων, καθώς και στα εισοδήματα όχι τόσο των ιδιοκτητών όσο των επαγγελματιών – επιχειρήσεων που σχετίζονται με τη βραχυχρόνια μίσθωση στη χώρα μας (breakfast, εστιατόρια, εταιρείες καθαρισμού, στεγνωτήρια κ.λπ.). Μην ξεχνάμε ότι ολόκληρες περιοχές αναβίωσαν γιατί η «γειτονιά» απέκτησε τουρισμό.
Οι οικονομικοί παράγοντες της χώρας θα πρέπει να κατανοήσουν ότι το πρόβλημα της αύξησης των μισθωμάτων δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί με επιπλέον μέτρα – περιορισμούς ή φόρους που θα στοχεύσουν στον περιορισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά με αναπτυξιακά μέτρα που θα στοχεύσουν στην οικονομική ενδυνάμωση των πολιτών.
[…]
*Ο Θέμης Μπάκας είναι πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates.
πηγή: Έντυπη Ναυτεμπορική- Διαβάστε όλο το άρθρο στο https://www.naftemporiki.gr