Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

Δίνεις λογαριασμό, δεν παίρνεις λογαριασμό

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)
Δίνεις λογαριασμό, δεν παίρνεις λογαριασμό
Υποτίθεται ότι ένα από τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, είναι το γεγονός ότι η δήλωση εκκαθαρίζεται αυτόματα και γνωρίζεις από την πρώτη στιγμή αν πρέπει να πληρώσεις ή να πάρεις επιστροφή φόρου. Έτσι, δεν σε τρώει η …αγωνία όπως συνέβαινε με τις χειρόγραφες δηλώσεις όταν και περίμενες με αγωνία να ανοίξεις το φάκελο με το εκκαθαριστικό.
Γράφει:  
Να όμως που φέτος και αυτό το πλεονέκτημα (προς το παρόν) δεν υπάρχει. Όσοι (λίγοι) έχουν ήδη κάνει τις φορολογικές τους δηλώσεις λαμβάνουν μήνυμα ότι η εκκαθάριση θα ολοκληρωθεί μετά την διενέργεια των απαραίτητων διασταυρώσεων. Και αυτό, όπως φαίνεται θα συμβεί μετά το τέλος του μήνα δηλαδή μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.
Ο λόγος για τον οποίο δεν προχωράει η εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης, είναι ότι δεν έχουν υποβληθεί τα έντυπα Ε7 των επιχειρήσεων. Πρόκειται για την οριστική δήλωση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών η οποία υποβάλλεται προκειμένου το υπουργείο Οικονομικών να είναι σε θέση να διασταυρώσει αν το ποσό που αναγράφεται στη δήλωση του φορολογουμένου ως παρακρατηθείς φόρος και ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, είναι το ίδιο με αυτό που καταγράφεται στη δήλωση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών της επιχείρησης.
Η ευθύνη για την μη υποβολή δεν ανήκει ούτε στις επιχειρήσεις ούτε στους λογιστές. Πολύ απλά, το σύστημα δεν έχει ανοίξει ακόμη ενώ σε σχετικές ερωτήσεις που του υποβλήθηκαν μέσω twitter ο κ. Θεοχάρης προανήγγειλε λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής μετά τις 20 Ιουνίου. Αυτό σημαίνει ότι τα πρώτα εκκαθαριστικά θα εκδοθούν μετά το τέλος Ιουνίου. Το ότι θα δοθεί παράταση στην ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων είναι πλέον αυτονόητο και το μόνο «στοίχημα» είναι αν για πρώτη φορά θα φτάσουμε να υποβάλλουμε φορολογικές δηλώσεις τον Αύγουστο σε μια χρονιά που πρακτικά δεν έγινε καμία ουσιαστική αλλαγή στη φορολογική νομοθεσία.
Από την καθυστέρηση, δημιουργείται αλυσίδα προβλημάτων:
1. Γονείς περιμένουν το εκκαθαριστικό για να υποβάλλουν τις αιτήσεις εγγραφής των παιδιών τους στον παιδικό σταθμό. Από το εισόδημα εξαρτάται αν θα εγγραφούν τα παιδιά αλλά και το αν θα πληρώνουν τροφεία ή όχι.
2. Γονείς (και πάλι) περιμένουν την εκκαθάριση για να εισπράξουν το επίδομα τέκνων το οποίο επίσης φαίνεται ότι θα καταβληθεί (το 50%) μετά τον Ιούλιο. Δεν πρόκειται για παροχή. Ειδικά οι τρίτεκνοι έχουν σταματήσει να εισπράττουν το επίδομα που κατέβαλε ο ΟΓΑ εδώ και έξι μήνες και περιμένουν το εκκαθαριστικό της εφορίας για να…ρεφάρουν.
3. Όσο αργότερα βγει το εκκαθαριστικό, τόσο λιγότερες δόσεις έχει στη διάθεσή του ο φορολογούμενος για να πληρώσει.
4. Μερικές δεκάδες χιλιάδες Έλληνες περιμένουν να υποβάλλουν δήλωση πόθεν έσχες στον αντισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Η προθεσμία λήγει στις 30 Ιουνίου και μέχρι τότε δεν θα έχουν υποβληθεί παρά ελάχιστες φορολογικές δηλώσεις.

Μεγαλύτερη ύφεση το πρώτο τρίμηνο

Μεγαλύτερη ύφεση το πρώτο τρίμηνο

Της Ελευθερίας Αρλαπάνου
Στο 5,6% διαμορφώθηκε τελικά η ύφεση στο πρώτο τρίμηνο του έτους, με την Ελληνική Στατιστική Αρχή να αναθεωρεί χθες, ανοδικά, προηγούμενη εκτίμηση της για ύφεση 5,3%, στους πρώτους τρεις μήνες του 2013.
Μάλιστα το ΑΕΠ, σε σταθερές τιμές διαμορφώθηκε στα 37,7 δισ. ευρώ -και σε τρέχουσες στα 41,9 δισ. ευρώ- «επιστρέφοντας» στα επίπεδα των αρχών της δεκαετίας 2000, υπό το βάρος της αυστηρής περιοριστικής πολιτικής που επιβλήθηκε την τελευταία τριετία στη χώρα, με μεγάλες περικοπές σε μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και εκτίναξη της ανεργίας σε επίπεδα-ρεκόρ.
Ωστόσο, αναλυτές εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι για καλύτερες «επιδόσεις» στο δεύτερο και κυρίως στο τρίτο τρίμηνο του έτους, εκτιμώντας πως τα έσοδα από τον τουρισμό και την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων θα βοηθήσουν την ελληνική οικονομία.
Στην «καρδιά» της συνεχιζόμενης συρρίκνωσης του ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο βρέθηκε η μεγάλη υποχώρηση της εγχώριας κατανάλωσης κατά 8,3% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2012 αλλά και η καθίζηση των επενδύσεων που σημείωσαν νέα μεγάλη πτώση 11,4%. Την ίδια ώρα πτωτικά, για τέταρτο διαδοχικό τρίμηνο, κινήθηκαν και οι συνολικές εξαγωγές της χώρας, παρουσιάζοντας μείωση 2,6% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω τουρισμού και ναυτιλίας, ενώ πτώση 7,8% καταγράφηκε και στις εισαγωγές. Πάντως το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε 22,9%, περιορίζοντας την πτώση του ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο του έτους στο 5,6%.
Σταθεροποίηση
Αν και οι αβεβαιότητες παραμένουν ακόμη σημαντικές, η κυβέρνηση ευελπιστεί σε σταθεροποίηση της οικονομίας φέτος, με περιορισμό της μέσης ύφεσης για το 2013 στο 4,2% και σε οριακή ανάκαμψη, με ανάπτυξη 0,6% το 2014, εκτιμήσεις που συμμερίζεται και η Κομισιόν.
Πολλά θα εξαρτηθούν από την κίνηση του ΑΕΠ στο δεύτερο και κυρίως στο τρίτο τρίμηνο του έτους, καθώς μια καλή πορεία στον τουρισμό και η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων ίσως περιορίσουν τα επίπεδα της ύφεσης φέτος, κοντά στους στόχους που θέτει κυβέρνηση και τρόικα, δημιουργώντας βάσεις για ανάκαμψη το 2014.
Πάντως το ΔΝΤ, προβλέπει βαθύτερη ύφεση 4,9% φέτος, χωρίς να μπορεί να αποκλείσει ύφεση 1,4% και το 2014.
Ύφεση 1,2%, προβλέπει και ο ΟΟΣΑ για το 2014, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδας αναμένει οριακή ανάκαμψη το 2014, εφόσον προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, με τον ενδεδειγμένο ρυθμό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η ΕΛΣΤΑΤ:
1. Αναθεώρησε ανοδικά την εκτίμηση για την ύφεση στο πρώτο τρίμηνο του 2013, στο 5,6% από 5,3% που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη, ενσωματώνοντας νεότερα στοιχεία, μεταξύ άλλων, για τις εισαγωγές, τις εξαγωγές, τον κύκλο εργασιών σε κλάδους υπηρεσιών.
Είχε προηγηθεί ύφεση 5,7% στο τελευταίο τρίμηνο του 2012, ενώ σε μέσα επίπεδα πέρσι η ύφεση ανήλθε στο 6,4%.
2. Η τελική καταναλωτική δαπάνη μειώθηκε 8,3%, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2013, με την κατανάλωση των ελληνικών νοικοκυριών να μειώνεται κατά 8,7% και την κατανάλωση της γενικής κυβέρνησης κατά 7%. Η συνολική καταναλωτική δαπάνη είχε μειωθεί κατά 9,6% στο τελευταίο τρίμηνο του 2012 και κατά 7,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2012.
3. Οι επενδύσεις των επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά 11,4%, έναντι πτώσης 10,3% στο τελευταίο τρίμηνο του 2012. Πάντως στο πρώτο τρίμηνο του 2012 οι επενδύσεις είχαν παρουσιάσει μείωση 31,1% σε ετήσια βάση.
4. Οι εξαγωγές υποχώρησαν 2,6% και οι εισαγωγές κατά 7,8%. Η μείωση των εξαγωγών, προήλθε κυρίως από τη σημαντική πτώση 12,4% που κατέγραψαν οι εξαγωγές υπηρεσιών, αντανακλώντας κυρίως εξελίξεις στον τουρισμό και τη ναυτιλία, ενώ οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 4,9%. Την ίδια ώρα οι εισαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 17,8% και οι εισαγωγές αγαθών κατά 5,3%.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ Τα «όπλα» που μειώνουν το φόρο

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Τα «όπλα» που μειώνουν το φόρο

Τα «όπλα» που μειώνουν το φόρο
Θα εξακολουθούν να εκπίπτουν κατά ποσοστό 10% από τον φόρο εισοδήματος μόνο οι δαπάνες για νοσήλια, ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις κι αυτές μόνο κατά το μέρος που δεν καλύπτονται από ασφαλιστικά ταμεία ή και ασφαλιστικές εταιρείες και κατά το μέρος που υπερβαίνουν το 5% του φορολογούμενου εισοδήματος. Επίσης θα εξακολουθούν να εκπίπτουν κατά 10% από τον φόρο οι δαπάνες για δωρεές, χορηγίες και διατροφή προς την πρώην ή τον πρώην σύζυγο.
1. Ποιες δαπάνες μειώνουν τον φόρο;
Το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα των φυσικών προσώπων μειώνεται με τις εξής δαπάνες:
1. Ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη: Μείωση φόρου 10% που δεν μπορεί να υπερβεί τις 3.000 ευρώ.
Ως έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης θεωρούνται:
Τα «όπλα» που μειώνουν το φόρο
  • Οι αμοιβές που καταβάλλονται σε ιατρούς, όλων των ειδικοτήτων για ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, καθώς και οι αμοιβές που καταβάλλονται σε οδοντιάτρους, για οδοντοθεραπεία, οδοντοπροσθετική και γναθοχειρουργική.
  • Τα έξοδα νοσηλείας που καταβάλλονται σε νοσηλευτικά ιδρύματα ή ιδιωτικές κλινικές, στα οποία περιλαμβάνονται και τα έξοδα για φαρμακευτική περίθαλψη μέσα σε αυτά, καθώς και οι δαπάνες που καταβάλλονται για διαρκή κάλυψη ιατρικών αναγκών.
  • Οι αμοιβές που καταβάλλονται σε νοσοκόμο για την παροχή υπηρεσιών σε ασθενή κατά τη νοσηλεία του σε νοσοκομείο ή κλινική ή στο σπίτι.
  • Η δαπάνη για την αντικατάσταση μελών του σώματος με τεχνητά μέλη, καθώς και η δαπάνη για την αγορά ή τοποθέτηση στο σώμα του ασθενούς οργάνων, τα οποία είναι αναγκαία για τη φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.
  • Τα έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης των τέκνων που είναι άγαμα ή διαζευγμένα ή τελούν σε κατάσταση χηρείας, εφόσον το ετήσιο φορολογούμενο και απαλλασσόμενο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και πάσχουν από ανίατο νόσημα, καθώς επίσης και με τις ίδιες προϋποθέσεις η δαπάνη για την περίθαλψη με οποιονδήποτε τρόπο των τυφλών, κωφαλάλων ή διανοητικά καθυστερημένων τέκνων του φορολογούμενου, όπως και η δαπάνη τους για δίδακτρα ή τροφεία που καταβάλλονται γι' αυτά τα τέκνα σε ειδικές για την πάθησή τους σχολές ή θεραπευτήρια.
  • Ποσό ίσο με το 50% της δαπάνης που καταβάλλεται σε επιχειρήσεις περίθαλψης ηλικιωμένων, οι οποίες λειτουργούν νόμιμα. Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των προσώπων που συνοικούν με τον φορολογούμενο και παρουσιάζουν αναπηρία 67% και πάνω από νοητική καθυστέρηση, φυσική αναπηρία ή ψυχική πάθηση με βάση τη γνωμάτευση της οικείας πρωτοβάθμιας υγειονομικής επιτροπής, που εδρεύει σε κάθε νομό ή είναι τυφλοί που είναι γραμμένοι στο γενικό μητρώο τυφλών, που τηρείται στην οικεία νομαρχία και έχουν αποκτήσει ετήσιο εισόδημα πάνω από 6.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, εκπίπτει το ποσό των εξόδων ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης που υπερβαίνει το συνολικό ετήσιο καθαρό πραγματικό, φορολογούμενο με τις γενικές διατάξεις ή με ειδικό τρόπο ή απαλλασσόμενο ή τεκμαρτό εισόδημα των προσώπων αυτών.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Για τη σύζυγο η οποία έχει εισόδημα από το οποίο προκύπτει φόρος, η μείωση αυτή που αφορά την ίδια ή/και τα τέκνα της από προηγούμενο γάμο, τα χωρίς γάμο τέκνα της, τους γονείς της και τους ανήλικους ορφανούς από πατέρα και μητέρα συγγενείς της μέχρι το δεύτερο βαθμό, αφαιρούνται από τον δικό της φόρο που προκύπτει με βάση την κλίμακα.
2. Ενοίκια για κύρια κατοικία: Μείωση φόρου 10%. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τα 100 ευρώ.
Δεν δικαιούνται τη μείωση φόρου για τα καταβαλλόμενα μισθώματα όσοι παίρνουν στεγαστικό επίδομα. Ομοίως, δεν δικαιούνται τη μείωση αυτή οι φορολογούμενοι, όταν οι ίδιοι ή οι σύζυγοι τους ή τα τέκνα που τους βαρύνουν έχουν πλήρη κυριότητα ή κατοχή, εξ ολοκλήρου, σε οικία με επιφάνεια τουλάχιστον ίση με εκείνη της μισθωμένης κύριας κατοικίας, η οποία βρίσκεται στον ίδιο νομό με τη μισθωμένη. Τα ανωτέρω ισχύουν και όταν η πιο πάνω οικία ανήκει εξ αδιαιρέτου είτε στον φορολογούμενο και στη σύζυγό του είτε στον φορολογούμενο και στα τέκνα τους που τους βαρύνουν είτε στη σύζυγό του και στα τέκνα τους που τους βαρύνουν.
ΠΡΟΣΟΧΗ
  • Η μείωση φόρου αναγνωρίζεται μόνο όταν ο φορολογούμενος αναγράψει στις οικείες ενδείξεις της ετήσιας δήλωσης φόρου εισοδήματος τον ΑΦΜ του εκμισθωτή.
  • Αν πρόκειται για εκμισθωτές που δεν κατοικούν ούτε διαμένουν στην Ελλάδα, μπορεί να αναγράφεται ο αριθμός φορολογικού μητρώου του πληρεξούσιου ή νόμιμου εκπροσώπου τους. Για τους ανήλικους εκμισθωτές που δεν έχουν αριθμό φορολογικού μητρώου, αναγράφεται το αντίστοιχο στοιχείο του προσώπου που έχει την επιμέλεια του ανηλίκου.
3. Φροντιστήρια – ιδιαίτερα μαθήματα. Μείωση φόρου 10%. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τα 100 ευρώ.
Αφορά την ετήσια καταβαλλόμενη δαπάνη για παράδοση κατ' οίκον ιδιαίτερων μαθημάτων ή για φροντιστήρια οποιασδήποτε αναγνωρισμένης εκπαιδευτικής βαθμίδας ή ξένων γλωσσών, για κάθε τέκνο που βαρύνει τον φορολογούμενο ή για τον ίδιο. Για τον υπολογισμό των ποσών μείωσης του φόρου οι ανωτέρω δαπάνες λαμβάνονται διακεκριμένα για τον φορολογούμενο και για κάθε τέκνο που τον βαρύνει.
4. Τόκοι δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας. Μείωση φόρου με ποσοστό 10% στους τόκους που αντιστοιχούν στο τμήμα του δανείου έως 200.000 ευρώ και επιφάνεια έως 120 τ.μ.
Η μείωση φόρου αφορά τις ακόλουθες περιπτώσεις:
  • Δεδουλευμένοι τόκοι που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο για στεγαστικά δάνεια για απόκτηση πρώτης κατοικίας που χορηγούνται στον φορολογούμενο με υποθήκη ή προσημείωση από τράπεζες, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα Ταχυδρομικά Ταμιευτήρια και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς, εφόσον οφείλονται από αυτόν και η υποθήκη ή προσημείωση έχει εγγραφεί σε ακίνητο του ή του άλλου συζύγου ή των τέκνων που τους βαρύνουν.
  • Σε περίπτωση σύναψης νέου δανείου από ένα από τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα, ανεξάρτητα αν είναι το ίδιο με αυτό που χορήγησε το αρχικό δάνειο ή όχι, με σκοπό την εξόφληση από τον υπόχρεο του παλαιού δανείου, οι δεδουλευμένοι τόκοι του νέου δανείου που αντιστοιχούν στο τμήμα αυτού που διατέθηκε για την εξόφληση του ανεξόφλητου υπολοίπου του παλαιού στεγαστικού δανείου, εφ' όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο, αναγνωρίζονται για μείωση του φόρου για το χρονικό διάστημα που υπολείπεται από τη χορήγηση του νέου δανείου μέχρι τη λήξη του παλαιού δανείου.
  • Για την αναγνώριση της μείωσης πρέπει στο δανειστικό συμβόλαιο του νομικού προσώπου που χορήγησε το νέο δάνειο να αναγράφονται απαραιτήτως ο σκοπός του δανείου, το ανεξόφλητο ποσό του παλαιού δανείου, ο χρόνος λήξης του παλαιού δανείου και ότι έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση με τις ίδιες προϋποθέσεις που ίσχυαν και για το παλαιό δάνειο.
  • Δεδουλευμένοι τόκοι που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο για στεγαστικά δάνεια για απόκτηση πρώτης κατοικίας που χορηγούνται από ασφαλιστικές επιχειρήσεις στους υπαλλήλους τους, εφόσον οφείλονται από αυτούς και η υποθήκη ή προσημείωση έχει εγγραφεί σε ακίνητο τους ή του άλλου συζύγου ή των τέκνων που τους βαρύνουν.
  • Δεδουλευμένοι τόκοι που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο για προκαταβολές που χορηγούνται από τα Ταμεία Αλληλοβοήθειας Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, για απόκτηση πρώτης κατοικίας από τους βοηθηματούχους αυτών.
  • Δεδουλευμένοι τόκοι που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο για δάνεια που χορηγούνται στον φορολογούμενο από τράπεζες, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα Ταχυδρομικά Ταμιευτήρια και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς, εφόσον οφείλονται από αυτόν, για αναστήλωση, επισκευή, συντήρηση ή εξωραϊσμό διατηρητέων κτισμάτων, καθώς και κτισμάτων που βρίσκονται σε περιοχές χαρακτηριζόμενες ως παραδοσιακά τμήματα πόλεων ή ως παραδοσιακοί οικισμοί.
ΠΡΟΣΟΧΗ
  • Δεν θεωρείται ότι αποκτάται πρώτη κατοικία, αν ο υπόχρεος, ο άλλος σύζυγος και τα τέκνα που τους βαρύνουν, έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή ισόβιας επικαρπίας ή οίκησης, εξ ολοκλήρου ή επί ιδανικού μεριδίου, σε άλλη οικία ή οικίες, εφόσον το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί υπερβαίνει τα 70 τ.μ. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα που βαρύνουν τον υπόχρεο ή τον άλλο σύζυγο.
  • Το ποσό της δαπάνης δεν πρέπει να έχει εκπέσει με βάση άλλη διάταξη του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και εφαρμόζονται για δεδουλευμένους τόκους που καταβλήθηκαν εντός του 2012, ανεξάρτητα του χρόνου σύναψης του δανείου, καθώς και του χρόνου χορήγησης της προκαταβολής. Αν, εκτός από τους τόκους που είναι δεδουλευμένοι, καταβλήθηκαν τόκοι υπερημερίας, τα ποσά αυτών των τόκων πρέπει να αναφέρονται χωριστά στην οικεία βεβαίωση, δεδομένου ότι τα ποσά αυτά δεν παρέχουν μείωση φόρου.
  • Στη βεβαίωση καταβολής των τόκων στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας, θα αναγράφεται η συνολική επιφάνεια της κατοικίας, που αποκτιέται, σε τετραγωνικά μέτρα, καθώς και το ποσό του δανείου. Εάν το δάνειο έχουν λάβει οι σύζυγοι από κοινού, στη βεβαίωση του καθενός θα αναγράφεται το ποσό του δανείου που του αναλογεί.
5. Ασφάλιστρα ασφαλίσεων ζωής, θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων και ασθένειας.
Μείωση φόρου σε ποσοστό 10%. Η μείωση περιορίζεται στα 1.200 ευρώ για άγαμο και στα 2.400 ευρώ για οικογένεια κατά συνέπεια μέγιστη μείωση φόρου 120 και 240 ευρώ αντίστοιχα.
6. Διατροφή.
Μείωση φόρου 10%. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.500 ευρώ. Η μείωση φόρου παρέχεται υπό την προϋπόθεση ότι καταβάλλεται στη σύζυγο ή στο σύζυγο, λόγω διατροφής, η οποία επιδικάστηκε σε αυτούς ή συμφωνήθηκε με συμβολαιογραφική πράξη.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Δεν παρέχεται μείωση φόρου όταν το ποσό της διατροφής καταβάλλεται στα τέκνα από οποιαδήποτε αιτία, επειδή αυτό δεν θεωρείται εισόδημά τους.
7. Επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου.
Μείωση φόρου 10%. Το ποσό της δαπάνης επί της οποίας υπολογίζεται η μείωση στις 3.000 ευρώ κατά συνέπεια μέγιστη μείωση φόρου 300 ευρώ. Αφορά τις δαπάνες για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται σε έργα του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον Αειφόρος Ανάπτυξη» στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3614/2007 ή και για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που θα προκύψουν μετά από ενεργειακή επιθεώρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3661/2008 και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότησή του και αφορούν:
  • Την αντικατάσταση του λέβητα πετρελαίου για την εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή για νέα εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή συστήματος που κάνει χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για παρεμβάσεις στο υφιστάμενο σύστημα που αφορούν σε σύστημα αντιστάθμισης στον καυστήρα/λέβητα σε συνδυασμό με αυτονομία θέρμανσης και μόνωση σωληνώσεων.
  • Την αλλαγή εγκατάστασης κεντρικού κλιματισμού χρήσης καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο ή για νέα εγκατάσταση φυσικού αερίου.
  • Την αγορά και εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών και για την εγκατάσταση κεντρικού κλιματισμού με χρήση ηλιακής ενέργειας.
  • Την αγορά και εγκατάσταση αποκεντρωμένων συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες) και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και ψύξης θέρμανσης με χρήση φυσικού αερίου ή ανανεώσιμων πηγών.
  • Τη θερμομόνωση σε υφιστάμενα κτίρια με τοποθέτηση διπλών θερμομονωτικών υαλοπινάκων και θερμομονωτικών πλαισίων/κουφωμάτων (συμπεριλαμβάνονται εξωτερικά καλύμματα, παντζούρια και ρολά) και τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος ή/και στην οροφή (δώμα ή στέγη).
  • Τη δαπάνη για τη διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης από αρμόδιο επιθεωρητή.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Η συγκεκριμένη δαπάνη αναφέρεται σε ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου χωρίς να τίθεται περιορισμός στον αριθμό των ενταγμένων, στο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον», ακινήτων ανά φορολογούμενο. Ως εκ τούτου, εφόσον υφίστανται περισσότερες της μίας αποφάσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα για διαφορετικά ακίνητα ανά ωφελούμενο/φορολογούμενο και πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, είναι δυνατή η παροχή του σχετικού φορολογικού κινήτρου ξεχωριστά για καθένα από αυτά τα ακίνητα.
8. Ασφαλιστικές εισφορές.
Μείωση φόρου 10%. Αφορά τη δαπάνη των εισφορών που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο σε ταμεία ασφάλισής του (ΟΑΕΕ, Ταμείο Νομικών, ΤΣΑΥ κ.λπ.), εφόσον η καταβολή τους είναι υποχρεωτική από το νόμο, καθώς και το ποσό των καταβαλλόμενων εισφορών στις περιπτώσεις προαιρετικής ασφάλισής του σε ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο (ΕΤΑΟ κ.λπ.).
9. Δωρεές.
Μείωση φόρου σε ποσοστό 10% για τις ακόλουθες δαπάνες:
  • Ποσά που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο λόγω δωρεάς στο Δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής, τους ιερούς ναούς, τις ιερές μονές του Αγίου Όρους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων, την Ιερά Μονή Σινά, την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, τα ημεδαπά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα κρατικά και δημοτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και τα νοσοκομεία που είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, καθώς και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων.
  • Αξία των ιατρικών μηχανημάτων και των ασθενοφόρων αυτοκινήτων, που μεταβιβάζονται λόγω δωρεάς στα κρατικά και δημοτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και τα νοσοκομεία που αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
  • Χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο λόγω δωρεάς προς τα κοινωφελή ιδρύματα, τα σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης και χορηγούν υποτροφίες, τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που νόμιμα έχουν συσταθεί ή συνιστώνται και τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς που διέπονται από το Ν. 1514/ 1985 (Φ.Ε.Κ. 13/Α') και τα ερευνητικά κέντρα που αποτελούν ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
  • Χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο λόγω χορηγίας προς τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που νόμιμα υπάρχουν ή συνιστώνται, εφόσον επιδιώκουν σκοπούς πολιτιστικούς. Πολιτιστικοί σκοποί είναι, ιδίως, η καλλιέργεια, προαγωγή και διάδοση των γραμμάτων, της μουσικής, του χορού, του θεάτρου, του κινηματογράφου, της ζωγραφικής, της γλυπτικής και των τεχνών γενικότερα, καθώς και η ίδρυση, επέκταση και συντήρηση των αναγνωρισμένων ιδιωτικών μουσείων, όπως τέχνης, φυσικής ιστορίας, εθνολογικών και λαογραφικών. Τα νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν πολιτιστικούς σκοπούς καθορίζονται, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Τουρισμού, ύστερα από έλεγχο που διενεργείται από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.
ΠΡΟΣΟΧΗ
  • Η μείωση διενεργείται εφόσον τα ποσά των δωρεών και χορηγιών υπερβαίνουν συνολικά τα 100,00 ευρώ.
  • Το συνολικό ποσό των δωρεών και χορηγιών επί του οποίου υπολογίζεται η μείωση δεν μπορεί να υπερβαίνει ποσοστό 10% του συνολικού εισοδήματος που φορολογείται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις.
  • Όταν τα ποσά των δωρεών και των χορηγιών (με εξαίρεση τις δωρεές που καταβάλλονται στο Δημόσιο, τους ΟΤΑ κ.λπ.), υπερβαίνουν τα 300 ευρώ ετησίως, λαμβάνονται υπ' όψιν μόνον εφόσον έχουν κατατεθεί σε ειδικό λογαριασμό του νομικού προσώπου, που πρέπει να ανοιχθεί για το σκοπό αυτόν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή σε τράπεζα που νόμιμα λειτουργεί στην Ελλάδα. Το γραμμάτιο είσπραξης της τράπεζας που εκδίδεται πρέπει να αναφέρει τα στοιχεία του δωρητή ή χορηγού και δωρεοδόχου, το ποσό της δωρεάς ή χορηγίας αριθμητικώς και ολογράφως, την ημερομηνία κατάθεσής του και την υπογραφή του δωρητή ή χορηγού, κατά περίπτωση.
  • Τα χρηματικά ποσά αυτών των δωρεών και χορηγιών δεν πρέπει να έχουν εκπέσει με βάση άλλη διάταξη του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
10. Μείωση φόρου μισθωτών σε ακριτικές περιοχές:
  • Για τον φορολογούμενο που αποκτά εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, εφόσον αυτός προσφέρει υπηρεσίες ή κατοικεί για εννέα τουλάχιστον μήνες μέσα στο έτος που απέκτησε το εισόδημα αυτό:
  • Στους Νομούς Ξάνθης, Ροδόπης, Έβρου, Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου.
  • Σε περιοχή των Νομών Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων, Καστοριάς, Φλώρινας, Πέλλης, Κιλκίς, Σερρών και Δράμας, η οποία περιλαμβάνεται σε ζώνη βάθους 20 χιλιομέτρων από τη μεθοριακή γραμμή.
Το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα μειώνεται κατά 60 ευρώ για κάθε τέκνο που τον βαρύνει.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Στην περίπτωση συζύγων αρκεί ο ένας από αυτούς να έχει τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
11. Δαπάνη για απόσβεση Δημοσίου Χρέους. Μείωση φόρου σε ποσοστό 20%.
2. Πώς θα υπολογισθεί η έκτακτη ειδική εισφορά αλληλεγγύης;
Η έκτακτη ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, υπολογίζεται στα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές 1% - 4%.
Για το συνολικό καθαρό εισόδημα, του Προέδρου της Δημοκρατίας, του προέδρου και των αντιπροέδρων της Βουλής, των βουλευτών, του προέδρου και των αντιπροέδρων της κυβέρνησης, των υπουργών, των αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών, των γενικών και ειδικών γραμματέων υπουργείων, των γενικών γραμματέων των αποκεντρωμένων διοικήσεων, των περιφερειαρχών και των δημάρχων 5%.
ΠΡΟΣΟΧΗ
  • Δεν περιλαμβάνεται στο εισόδημα τα εφάπαξ και οι αποζημιώσεις απόλυσης κ.λπ.
  • Στο εισόδημα από μισθούς - συντάξεις, διενεργείται παρακράτηση από τους εργοδότες ή από τους φορείς που καταβάλλουν κύριες συντάξεις έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του ίδιου άρθρου. Τα ποσά που παρακρατήθηκαν το 2012 θα αναγραφούν στους κωδικούς 333 - 334 του Πίνακα 8.
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων δεν αφαιρείται από το συνολικό εισόδημα ή από τον φόρο της κλίμακας.
  • Εξαιρούνται και δεν προσμετρούνται τα εισοδήματα των προσώπων που είναι ολικώς τυφλοί, καθώς και των προσώπων που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από 80% και άνω οι αποζημιώσεις απολυομένων και η εφάπαξ παροχή από τα ταμεία προνοίας και άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς, εφάπαξ δημοσίων υπαλλήλων κ.λπ.
  • Ειδικά για τις διαχειριστικές χρήσεις 2012 έως και 2014 στη βεβαίωση αποδοχών, αναγράφονται και τα παρακρατούμενα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Για τα οικονομικά έτη 2012 έως και 2015 η ειδική εισφορά αλληλεγγύης βεβαιώνεται και εμφανίζεται στο εκκαθαριστικό σημείωμα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος κάθε οικονομικού έτους. Στα ανωτέρω εκκαθαριστικά σημειώματα οικονομικών ετών 2013 έως και 2015 εμφανίζονται και τα παρακρατούμενα ποσά έναντι της εισφοράς αλληλεγγύης.
3. Πόσο θα είναι το τέλος επιτηδεύματος φυσικών προσώπων για το οικονομικό έτος 2013 και πώς θα βεβαιωθεί;
Το τέλος επιτηδεύματος για το οικονομικό έτος 2013 θα ανέλθει στο ποσό των 650 ευρώ και στο ποσό των 600 ευρώ για κάθε υποκατάστημα (αν υπάρχει).
Για τα φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι 3 φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα, ή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή/και νομικό πρόσωπο, τα ποσά του τέλους επιτηδεύματος, εξακολουθούν να ισχύουν όπως επιβλήθηκαν κατά το οικονομικό έτος 2012. Τα πρόσωπα αυτά πρέπει να διαγραμμίσουν τους κωδικούς 019 – 020 (κατά περίπτωση) στον Πίνακα 2 του εντύπου Ε1.
Το τέλος επιτηδεύματος βεβαιώνεται και εμφανίζεται στο εκκαθαριστικό σημείωμα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος.
Εξαιρέσεις από το Τέλος
α) Οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητα τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους.
β) Ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες για τα πρώτα 5 έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους, από την πρώτη έναρξη εργασιών.
γ) Οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του, (Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας).
δ) Το τέλος επιτηδεύματος δεν επιβάλλεται ειδικά σε περίπτωση διακοπής των εργασιών του εργοταξίου επιχείρησης εκτέλεσης τεχνικών έργων.

Τη Δευτέρα κατατίθεται το νομοσχέδιο για τη Λογιστική Τυποποίηση και τον Έλεγχο με διατάξεις-σοκ Με email και SMS θα ξεκινά η κατάσχεση μισθών και καταθέσεων

Τη Δευτέρα κατατίθεται το νομοσχέδιο για τη Λογιστική Τυποποίηση και τον Έλεγχο με διατάξεις-σοκ

Με email και SMS θα ξεκινά η κατάσχεση μισθών και καταθέσεων

Του Κωστή Πλάντζου
Συστήματα IRS με κατασχέσεις μέσω email ή SMS, αλλά και με «σπάσιμο» τραπεζικών λογαριασμών μέσα σε 24 ώρες, ετοιμάζεται να εφαρμόσει το υπουργείο Οικονομικών. Αυτές και άλλες διατάξεις-σοκ θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τη Λογιστική Τυποποίηση και τον Έλεγχο, που θα κατατεθεί τη Δευτέρα στην Βουλή. Με αυτές καθιερώνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής κοινοποίησης ειδοποιήσεων για κατασχέσεις μισθών, συντάξεων, επιδομάτων, ενοικίων, επιδοτήσεων και λοιπών εισοδημάτων καθώς και καταθέσεων!
Η διάταξη που θα αλλάξει τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων φορολογουμένων είναι εκεί που προβλέπει πως με ένα απλό e-mail ή ένα και χωρίς άλλες χρονοβόρες διαδικασίες, οι υπηρεσίες είσπραξης εσόδων του υπουργείου Οικονομικών θα ειδοποιούν όσους αφήνουν απλήρωτους τους φόρους τους, ότι η εφορία προχωρά σε κατάσχεση με διαδικασίες-εξπρές στους μισθούς, τις συντάξεις, τα ενοίκια ή τις καταθέσεις τους.
Η αποστολή ειδοποιητηρίων προς τους οφειλέτες θα γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο: ταχυδρομικώς, μέσω e-mail, με SMS. Με τα ειδοποιητήρια αυτά θα δίδεται στους οφειλέτες προθεσμία μερικών ημερών να προσέλθουν στις Εφορίες τους για να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους.
Σε κάθε περίπτωση μη προσέλευσης οφειλέτη ξεκινά η λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης. Τα μέτρα θα προβλέπουν κατασχέσεις εισοδημάτων ή άλλων ποσών που πρόκειται να εισπράξουν οι οφειλέτες από τρίτους.
Τέτοιες ειδοποιήσεις θα λαμβάνουν στον υπολογιστή τους και τα φυσικά ή τα νομικά πρόσωπα από τα οποία έχουν απαιτήσεις οι οφειλέτες του Δημοσίου. Για παράδειγμα το email θα πηγαίνει:
-          στους εργοδότες των οφειλετών από τους οποίους περιμένουν να πάρουν το μισθό τους,
-          στα ασφαλιστικά ταμεία για να πάρει το δημόσιο τις συντάξεις τους οφειλέτη,
-          στους ενοικιαστές για να αποδώσουν στο δημόσιο τα ενοίκια αντίς στον ιδιοκτήτη τους
-          στις τράπεζες αν οι οφειλέτες έχουν εκεί καταθέσεις.
Ειδικά για τους μισθούς και τις συντάξεις πάντως ο νόμος προβλέπει την κατάσχεσή τους μέχρι ποσοστού 25% επί του συνολικού μηνιαίου ποσού και μόνο εφόσον το ύψος του ποσού είναι μεγαλύτερο των 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση δε, το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 1.000 ευρώ.
Άρση απορρήτου σε 24 ώρες
Με άλλη διάταξη, το ΣΔΟΕ και οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα «σπάνε» άμεσα το τραπεζικό απόρρητο κάθε ελεγχόμενου.
Λογαριασμοί φορολογουμένων που ελέγχονται για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα «μαύρου χρήματος», θα ανοίγουν με διαδικασίες-εξπρές. Οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες θα διασυνδεθούν με τις τράπεζες και αυτές θα είναι υποχρεωμένες πλέον να απαντούν εντός 24 ωρών στα αιτήματα που θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά οι ελεγκτές για το άνοιγμα και έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων φορολογούμενων.
Με το τρόπο αυτό, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα πιάνει «στα πράσα» τους υπόπτους, πριν προλάβουν να βγάλουν λεφτά σε τρίτους ή στο εξωτερικό. Για να ικανοποιήσουν τέτοια αιτήματα, οι τράπεζες ως τώρα καθυστερούσαν τουλάχιστον μία εβδομάδα ή μέχρι και ένα χρόνο για να δώσουν στοιχεία. Έτσι οι ελεγχόμενοι, αν αντιλαμβάνονταν πως έχουν μπει στο στόχαστρο, είχαν το περιθώριο ακόμα και να σπεύσουν στην εφορία να κάνουν διορθωτικές δηλώσεις, ώστε να δηλώσουν τα κεφάλαια που θα αποκάλυπτε ο έλεγχος και να αποφύγουν κατασχέσεις και διώξεις για ξέπλυμα αδήλωτου βρώμικου χρήματος.
Το σχέδιο συνδυάζεται με την λειτουργία του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών (Central Bank Registry) που θα ενεργοποιηθεί μέχρι το τέλος του μήνα, μέσω του οποίου θα διασυνδεθούν τα πληροφοριακά συστήματα του φοροελεγκτικού μηχανισμού με τα πληροφοριακά συστήματα των τραπεζών.


Πηγή: Με email και SMS θα ξεκινά η κατάσχεση μισθών και καταθέσεων | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/13859/me-email-kai-sms-tha-xekina-i-katashesi-misthon-kai-katatheseon#ixzz2VcoRopYA

Bloomberg: Το ΔΝΤ έχει δίκιο, η ΕΕ τα έκανε χειρότερα

ΠΡΩΗΝ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ

Bloomberg: Το ΔΝΤ έχει δίκιο, η ΕΕ τα έκανε χειρότερα

Bloomberg: Το ΔΝΤ έχει δίκιο, η ΕΕ τα έκανε χειρότερα
Tο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αντιλαμβάνεται πλήρως - αλλά δεν μπορεί να μιλήσει ανοικτά - τη μεγάλη ευθύνη που φέρουν η Γερμανία και η Γαλλία για την ένταση της ύφεσης στην Ελλάδα, αναφέρει ο πρώην (κατά τα έτη 2007 και 2008), επικεφαλής οικονομολόγος του Ταμείου, Σάιμον Τζόνσον σε άρθρο του στο πρακτορείο Bloomberg, με αφορμή την έκθεση του Ταμείου για το πρώτο ελληνικό μνημόνιο.
Το άρθρο έχει τίτλο: «Η έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα κάνει λάθος. Η ΕΕ τα έκανε ακόμη χειρότερα» και σημειώνει ότι είναι σωστή η κριτική που διατύπωσε το ΔΝΤ ότι η ΕΕ καθυστέρησε πολύ τη χορήγηση βοήθειας στην Ελλάδα και την απόφαση για το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους. Εστιάζει δε στη χαμηλή κεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών, η οποία απειλεί, όπως αναφέρει, όχι μόνο την Ελλάδα αλλά όλη την περιφέρεια της Ευρώπης.
Ο κ. Τζόνσον σημειώνει ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες λειτουργούν με πολύ μικρό μετοχικό κεφάλαιο, με αποτέλεσμα να έχουν πολύ μικρή δυνατότητα απορρόφησης ζημιών. Οι Ευρωπαίοι, προσθέτει ο αρθρογράφος, ζουν με τον φόβο ότι θα έχουν μια δική τους στιγμή, αντίστοιχη με αυτή της Lehman Brothers. Για το λόγο αυτό, συνεχίζει, όταν προτάθηκε για πρώτη φορά η σημαντική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, η οικονομική ελίτ της Ευρωζώνης αντέδρασε ενωμένη.
Οι Γερμανοί και οι Γάλλοι αξιωματούχοι ήταν μεταξύ εκείνων που ανησυχούσαν περισσότερο από το τι θα συνέβαινε, αν η Ελλάδα χρεοκοπούσε ή προχωρούσε σε μία συντεταγμένη αναδιάρθρωση. Ακόμη και οι χειρότερες αμερικανικές τράπεζες, ισχυρίζεται ο κ. Τζόνσον, είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τις περισσότερες ευρωπαϊκές τράπεζες. «Η Deutsche Bank, η BNP Paribas και η Credit Agricole συνήθως λειτουργούν με ένα μετοχικό κεφάλαιο μεταξύ 50 δισ. δολάρια και 100 δισ. δολάρια, ενώ έχουν ισολογισμούς πάνω από 2,5 τρισ. δολάρια. Η διαχείριση του κινδύνου είναι κακή σε αυτές τις τράπεζες και από τις εποπτικές τους αρχές» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Ο Τζόνσον υπογραμμίζει ότι στην έκθεσή του για την Ελλάδα το ΔΝΤ εμποδίζεται να πει όλη την αλήθεια, λόγω της μεγάλης συμμετοχής των ευρωπαϊκών χωρών στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου. «Είναι η γαλλική και η γερμανική κυβέρνηση που πρέπει να θεωρούνται υπεύθυνες για την ένταση της ύφεσης στην Ελλάδα - και τον υπερβολικό βαθμό ταλαιπωρίας που επιβλήθηκε στους ευάλωτους πολίτες σε όλη την περιφέρεια της Ευρωζώνης. Πολλά είναι τα λόγια για αλληλεγγύη, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι αποφάσεις για τη μακροοικονομική πολιτική καθοδηγήθηκαν από μία μη σοφή προσέγγιση όσον αφορά το τραπεζικό σύστημα» σημειώνει ο Τζόνσον.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΣΑΜΑΡΑ

Ρεν: Το ΔΝΤ νίπτει τας χείρας του και ρίχνει τα απόνερα στην Ευρώπη

Ρεν: Το ΔΝΤ νίπτει τας χείρας του και ρίχνει τα απόνερα στην Ευρώπη
"Πόλεμο" μεταξύ ΕΕ και ΔΝΤ προκάλεσε η έκθεση του Ταμείου για το δημοσιονομικό πρόγραμμα της Ελλάδας.
Από το Ελσίνκι όπου βρίσκεται -στο πλαίσιο του οικονομικού φόρουμ που διοργανώνει το Κέντρο Ευρωπαϊκών Σπουδών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος με θέμα «Από τη μεταρρύθμιση στην Ανάπτυξη - Οδικός Χάρτης για την Ευρώπη»- ο Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων της ΕΕ Όλι Ρεν έκανε μία σκληρή δήλωση λέγοντας ότι "το ΔΝΤ νίπτει τας χείρας του και ρίχνει τα απόνερα στις πλάτες της Ευρώπης". Σημείωσε δε ότι όταν ήταν επίτροπος, αρμόδιος για την Διεύρυνση στα Δυτικά Βαλκάνια, η ΕΕ συντόνιζε τις κινήσεις της με τις ΗΠΑ, "μαζί πήγαμε και μαζί αποχωρήσαμε".
Αναφέρθηκε όμως ειδικότερα στην Ελλάδα λέγοντας ότι θα πρέπει να προχωρήσει στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχουν καθυστερήσει με ευθύνη και της αντιπολίτευσης. 'Αφησε δε να εννοηθεί ότι εφόσον προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις τότε θα ξαναδούνε το πρόγραμμα. Πάντως, ο κ. Ρεν είπε ακόμη ότι δεν υπάρχει αυτή την στιγμή στο τραπέζι θέμα για νέο κούρεμα του ελληνικού χρέους.
Η Κομισιόν δεν κρύβει την ενόχλησή της όχι μόνο για το περιεχόμενος της έκθεσης του ΔΝΤ, αλλά και γιατί δεν ενημερώθηκε προηγουμένως με αποτέλεσμα να αιφνιδιαστεί. Επιπλέον, διαβλέπει ότι μετά τα προβλήματα του προγράμματος για την Ελλάδα, το ΔΝΤ, λόγω και των πιέσεων από τα μέλη του, μεθοδεύει την απεμπλοκή του. Παράγει δε η έκθεση και η συμπεριφορά του ΔΝΤ αποτελέσματα όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για τα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ κυρίως για εκείνα που βρίσκονται σε μνημόνια ή υπό αυστηρή επιτήρηση.
Στο Φόρουμ θα μιλήσει το μεσημέρι και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος νωρίτερα στο περιθώριο συναντήθηκε με τον Όλι Ρεν και συζήτησε τις τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη και την πορεία του ελληνικού προγράμματος.


Διαθέσιμη η εφαρμογή για τα οικογενειακά επιδόματα -έντυπο Α21- Οδηγίες συμπλήρωσης - Δικαιολογητικά

Διαθέσιμη στο site της ΓΓΠΣ η υπηρεσία αιτήσεων οικογενειακών επιδομάτων (ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων - ειδικό επίδομα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες).

Η υπηρεσία απευθύνεται σε όλους τους πολίτες που έχουν υποβάλει οριστικά τη δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Ε1 οικονομικού έτους 2013.

Επισήμανση
Προκειμένου για ορφανά και από τους δύο γονείς τέκνα, οι ενδιαφερόμενοι να απευθύνονται στον Κλάδο Οικογενειακών Επιδομάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας του Ο.Γ.Α. (Αβέρωφ 7, Αθήνα)

Δεν μπορεί να υποβληθεί αίτηση επιδομάτων τέκνων (ΕΝΤΥΠΟ Α21) εάν δεν υποβληθεί πρώτα οριστική δήλωση Ε1



ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ Α21


Το έντυπο Α21 αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης χρησιμοποιείται για τη χορήγηση είτε μόνο του ενιαίου επιδόματος στήριξης τέκνων (οικογένειες με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα), είτε και του ειδικού επιδόματος (οικογένειες με τρία και άνω εξαρτώμενα τέκνα).
Αιτών / δικαιούχος των επιδομάτων είναι ο υπόχρεος σε υποβολή του εντύπου Ε1 δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Για τη συμπλήρωση του εντύπου Α21 ο αιτών θα πρέπει να γνωρίζει:

- Τον αριθμό οικογενειακής μερίδας από το δημοτολόγιο του Δήμου στην Ελλάδα όπου είναι εγγεγραμμένα όλα τα μέλη με κανονική εγγραφή (όχι ενδεικτική). Το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης αναζητείται υποχρεωτικά αυτεπάγγελτα από την Υπηρεσία.

- Τον αριθμό ΙΒΑΝ του λογαριασμού του σε Τράπεζα ή στα ΕΛ.ΤΑ., όπου θα πιστώνεται το ποσό των επιδομάτων.

- Τους ΑΜΚΑ όλων των μελών της οικογένειας. Ειδικότερα ο ΑΜΚΑ του αιτούντα/δικαιούχου είναι υποχρεωτικός, προκειμένου να δικαιωθεί και να εισπράξει τα επιδόματα.

- Tην ονομασία του Δήμου, της Δημοτικής Ενότητας και της Δημοτικής/Τοπικής Κοινότητας, όπου κατοικεί (σύμφωνα με τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης»).
Διευκρινίσεις για την συμπλήρωση ορισμένων πεδίων/ερωτήσεων:

- Τα πεδία «Χώρα Γέννησης», «Χώρα Διαμονής» και «Χώρα Υπηκοότητας» συμπληρώνονται, επιλέγοντας από την λίστα το ακριβές όνομα της χώρας π.χ. Γαλλία

- Τα πεδία που αφορούν στα στοιχεία του δημοτολογίου («Νομός» δημότη, «Δήμος» δημότη και «Αριθμ.οικογ.μερίδας») συμπληρώνονται μόνο για τα μέλη της οικογένειας που είναι εγγεγραμμένα σε δημοτολόγιο Δήμου στην Ελλάδα.

- Το πεδίο «Σπουδαστής/Φοιτητής» συμπληρώνεται για τέκνο άνω των 18 και κάτω των 19 ή 24 ετών, ανάλογα με την περίπτωση.

- Το πεδίο «Ποσοστό αναπηρίας» δε συμπληρώνεται, εάν το τέκνο δεν είναι ανάπηρο

- Τα πεδία «Κύρια ευθύνη διατροφής» και «Αποκλειστική ευθύνη διατροφής» συμπληρώνονται όταν ο αιτών είναι διαζευγμένος ή σε διάσταση ή όταν το τέκνο είναι από προηγούμενο γάμο ή αναγνωρισθέν.

- Η ερώτηση 4. «Διαμένετε μόνιμα και συνεχώς την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα;», απαντάται υποχρεωτικά από όλους τους αιτούντες.

- Ο αριθμός IBAN λογαριασμού Τραπέζης συμπληρώνεται υποχρεωτικά από όλους τους αιτούντες.
Συμπλήρωση του πίνακα με τα δικαιολογητικά (βλ. «ΛΙΣΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ»):

Ο αιτών επιλέγει υποχρεωτικά τα δικαιολογητικά, από τα οποία αποδεικνύονται όσα έχει δηλώσει προηγουμένως στην αίτηση-υπεύθυνη δήλωση και τα οποία πρέπει να είναι διαθέσιμα όταν του ζητηθούν.

Ειδικότερα:
α) Η μόνιμη και συνεχής διαμονή του αιτούντα/δικαιούχου στην Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία (2003-2012) αποδεικνύεται κατά βάση από την αδιάλειπτη υποβολή του εντύπου Ε1 δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για τα τελευταία 10 έτη και επαληθεύεται αυτόματα από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Εάν για κάποια έτη δεν βρεθεί έντυπο Ε1, θα καλείται ο αιτών να συμπληρώσει ένα ή περισσότερα από τα δικαιολογητικά Α.2 – Α.10, για την απόδειξη της διαμονής του στην Ελλάδα κατά τα έτη αυτά.
Το δικαιολογητικό Α.11 («Άλλο δικαιολογητικό…») συμπληρώνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις (όταν ο αιτών δεν διαθέτει κανένα από τα δικαιολογητικά Α2 έως Α10).

β) Τα δικαιολογητικά Β.1 και Β.2 του πίνακα Β αφορούν οικογένειες ομογενών και αλλοδαπών και συνεπώς δεν απαιτείται η συμπλήρωσή τους από αιτούντες που είναι εγγεγραμμένοι σε δημοτολόγιο στην Ελλάδα, καθώς για αυτούς η αναζήτηση του πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης διενεργείται υποχρεωτικά αυτεπάγγελτα από την Υπηρεσία.

γ) Τα υπόλοιπα δικαιολογητικά του πίνακα Β καθώς και τα δικαιολογητικά του πίνακα Γ συμπληρώνονται κατά περίπτωση.


ΛΙΣΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ
Α. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΔΕΚΑΕΤΟΥΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ
(συμπληρώνονται 1 ή περισσότερα δικαιολογητικά έτσι ώστε συνολικά να αποδεικνύεται η δεκαετής διαμονή του αιτούντα στην Ελλάδα)
1Έντυπα Ε1 δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή Εκκαθαριστικά σημειώματα
2Βεβαίωση ασφαλιστικού φορέα
3Βεβαίωση έναρξης και συνέχισης άσκησης ελεύθ.επαγγέλματος από αρμόδια Δ.Ο.Υ.
4Θεωρημένο βιβλιάριο υγείας
5Μισθωτήριο συμβόλαιο
6Βεβαίωση φοίτησης τέκνου στο σχολείο
7Έντυπα Ε1 δήλωσης φορολογίας εισοδήματος των γονέων του
8Θεωρημένο βιβλιάριο υγείας, ως προστατευόμενο μέλος ασφαλισμένου γονέα
9Βεβαίωση φοίτησής του στο Γυμνάσιο ή Λύκειο
10Βεβαίωση του ΟΑΕΔ, αν είχε εγγραφεί στα μητρώα του
11Άλλο δικαιολογητικό :  Π
Β. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΕΚΝΑ
1Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (για ομογενείς, καθώς και για αλλοδαπούς, όταν εκδίδεται αντίστοιχο
πιστοποιητικό από τη χώρα της οποίας είναι υπήκοοι)
2Ληξιαρχικές πράξεις γέννησης των τέκνων (για αλλοδαπούς, όταν είναι αδύνατη η έκδοση πιστοποιητικού
οικογενειακής κατάστασης από τη χώρα της οποίας είναι υπήκοοι)
3Βεβαίωση φοίτησης / Πιστοπ.σπουδών
4Ιατρική γνωμάτευση ΚΕΠΑ ή απόφαση Υγειονομικής Επιτροπής ΙΚΑ σε ισχύ (για ανάπηρο τέκνο)
5Δικαστική απόφαση επιμέλειας και διατροφής τέκνων
6Δικαστική απόφαση ανάθεσης επιτροπείας ανήλικων τέκνων
Γ. ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥ 
   
1Έγγραφο πιστοποίησης μόνιμης διαμονής πολίτη κράτους-μέλους της Ε.Ε.
2Ειδικό δελτίο ταυτότητας ομογενούς σε ισχύ
3Άδεια διαμονής σε ισχύ, για πολίτη χώρας του ΕΟΧ**, Ελβετό πολίτη και πολίτη άλλου κράτους (εκτός των ανωτέρω και της ΕΕ)
4Ειδικό δελτίο ταυτότητας αλλοδαπού πολιτικού φυγάδα και άδεια παραμονής αλλοδαπού
5Ειδικό δελτίο υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωριστεί ως πρόσφυγας