Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023

Καταληκτικές ημερομηνίες διασύνδεσης EFT/POS και Φορολογικών ταμειακών Μηχανών (ΦΤΜ) Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Σε ποιους κλάδοι επεκτείνεται η χρήση POS Μητρώο POS: Νέες οδηγίες από την ΑΑΔΕ με ερωτήσεις-απαντήσεις Διασύνδεση Μητρώου εφορίας με ΓΕΜΗ.


 

Καταληκτικές ημερομηνίες διασύνδεσης EFT/POS και Φορολογικών ταμειακών Μηχανών (ΦΤΜ)

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Σε ποιους  κλάδοι επεκτείνεται η χρήση POS

Μητρώο POS: Νέες οδηγίες από την ΑΑΔΕ με ερωτήσεις-απαντήσεις

Διασύνδεση Μητρώου εφορίας με ΓΕΜΗ. 

Με φουλ τις μηχανές είναι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων  (ΑΑΔΕ), για την εφαρμογή της διασύνδεσης των EFT/POS με της Φορολογικές Ταμειακές Μηχανές (ΦΤΜ).

Την εβδομάδα που πέρασε δόθηκαν στην δημοσιότητα η καταληκτικές ημερομηνίες για την διασύνδεση των EFT/POS και τις υποχρεώσεις που έχουν οι πάροχοι και οι επιχειρήσεις.

Παράλληλα επανεκκινούν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS και παλαιών φορολογικών μηχανισμών .

Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών , κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, συμπληρώνουν  το κανονιστικό πλαίσιο για την πλήρη διασύνδεση των POS και των ταμειακών συστημάτων των επιχειρήσεων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, εντάσσοντας σε αυτό τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες έκδοσης παραστατικών μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης και τα POS που λειτουργούν μέσω λογισμικού (softPOS).

Ταυτόχρονα, καθορίζεται το χρονοδιάγραμμα των επιμέρους βημάτων αναβάθμισης των POS και ταμειακών συστημάτων και της μεταξύ τους διασύνδεσης.

Ειδικότερα, με απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη, καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης να εφαρμόζουν τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, ώστε να διασφαλίζεται η διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα που εξυπηρετούν με τα POS που δέχονται πληρωμές για παραστατικά που εκδίδονται από αυτά.

Ταυτόχρονα, με σειρά Αποφάσεων του Διοικητή της ΑΑΔΕ, κ. Γιώργου Πιτσιλή:

• διευκολύνεται η διασύνδεση των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονική τιμολόγηση ή σύνθετα ταμειακά συστήματα.

• καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) να υποβάλουν Δήλωση Συμμόρφωσης προς τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, προκειμένου τα POS που διαθέτουν στην ελληνική αγορά να συνεχίσουν να λειτουργούν νόμιμα.

• ορίζονται σαφώς οι χρόνοι και οι διαδικασίες για την αναβάθμιση των POS και τη διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα των επιχειρήσεων.

Με βάση τις ανωτέρω αποφάσεις, η διαδικασία διασύνδεσης POS και ταμειακών συστημάτων διαμορφώνεται σε τρία στάδια:

Στάδιο 1: Υποβολή Δήλωσης Συμμόρφωσης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) που εμπλέκονται με τη λειτουργία των POS, με την οποία δηλώνεται ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα POS τους εναρμονίζονται με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ και δύνανται να αναβαθμιστούν.

Για τα μοντέλα POS που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά, οι Δηλώσεις Συμμόρφωσης πρέπει να υποβληθούν:

• για ημεδαπούς Παρόχους, έως τις 24/10/2023 ή τις 24η Νοεμβρίου 2023, ανάλογα με τον τύπο διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και του POS

• για αλλοδαπούς Παρόχους, έως τις 24/11/2023.

Στις Δηλώσεις αυτές, τίθενται προθεσμίες συμμόρφωσης των POS με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:

• έως τις 17/11/2023, για τη διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με ενσύρματα ή ασύρματα POS σε τοπικό δίκτυο από ημεδαπούς Παρόχους

• έως τις 8/12/2023, για την διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με mobilePOS (4G) και softPOS από ημεδαπούς Παρόχους

• έως τις 8/1/2024, για την διασύνδεση των POS με όλα τα σύνθετα ταμειακά συστήματα από ημεδαπούς Παρόχους, καθώς και κάθε διασύνδεση από αλλοδαπούς Παρόχους.

Στάδιο 2: Αναβάθμιση των POS από τους Παρόχους και ενημέρωση της ΑΑΔΕ από τους Παρόχους για τις αναβαθμίσεις σε ημερήσια βάση.

Οι Πάροχοι έχουν υποχρέωση να αναβαθμίσουν άμεσα τα POS που διαχειρίζονται και να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ κάθε ημέρα για τις αναβαθμίσεις που πραγματοποίησαν την προηγούμενη ημέρα.

Στάδιο 3: Αναβάθμιση των ταμειακών συστημάτων, εφόσον απαιτείται και διασύνδεσή τους με τα POS, με ευθύνη των επιχειρήσεων που τα χρησιμοποιούν κατόπιν ειδοποίησής τους από την ΑΑΔΕ.

Οι επιχειρήσεις ειδοποιούνται από την ΑΑΔΕ με email για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναβάθμισης από τους Παρόχους του συνόλου των POS που διαθέτουν, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στο Μητρώο POS.

Από την ειδοποίηση αυτή υποχρεούνται, εντός 30 ημερών, να αναβαθμίσουν την ταμειακή μηχανή τους, εφόσον απαιτείται, και να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση με τα POS τους, καλώντας πιστοποιημένο τεχνικό ΦΗΜ.

Αντί της αναβάθμισης των υφιστάμενων POS τους, οι επιχειρήσεις μπορούν να δηλώσουν στο Μητρώο POS, το αργότερο έως τις 15/1/2024, ότι προτίθενται να τα αντικαταστήσουν με νέα, ήδη εναρμονισμένα με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ.

Σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από το χρόνο στον οποίο θα λάβουν ατομική ειδοποίηση, οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τα POS τους ή να έχουν αποκτήσει νέα συστήματα που πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές το αργότερο μέχρι τις 29/2/2024.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση προσεχώς, σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας, θα επανεκκινήσουν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS, παλαιών φορολογικών μηχανισμών κλπ., και θα εμπλουτιστούν και με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Να σημειωθεί ότι η ΑΑΔΕ έδωσε στην δημοσιότητα ένα νέο αρχείο ερωτήσεων-απαντήσεων (σ.σ. 11/10/2023) για τη δημιουργία του Μητρώου Μέσων Πληρωμών (POS) των επιχειρήσεων.

(θα σας το στείλω να μπει στο site  και από εκεί στην εφημερίδα ξεχωριστά με QR CODE)

Πως θα λειτουργεί

Το υποχρεωτικό πρωτόκολλο επικοινωνίας μεταξύ ταμειακών και POS επιβάλλει την έκδοση της απόδειξης όταν η πληρωμή γίνεται με χρήση κάρτας. Το POS δεν θα μπορεί να κάνει «ελεύθερη» είσπραξη, αλλά θα πρέπει να λάβει εντολή από την ταμειακή, με βάση συγκεκριμένη απόδειξη. Έτσι αντιμετωπίζεται το φαινόμενο πληρωμών σε POS χωρίς την έκδοση απόδειξης ή με δελτίο παραγγελίας, τονίζουν από την ΑΑΔΕ.

Τα βήματα διεκπεραίωσης των πληρωμών με «πλαστικό χρήμα» από τις αρχές του έτους με τη διασύνδεση των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) με τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) είναι τα ακόλουθα:

          i.            H συναλλαγή ξεκινάει από τον φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής.

         ii.            Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον φορολογικό μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.

       iii.            Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) «online έγκριση» ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.

       iv.            Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση.

         v.            Ο φορολογικός μηχανισμός επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος.

Είναι κατανοητό ότι η ΑΑΔΕ θα δώσει οδηγίες για τα «ελευθέρα» POS, άλλα και για την καταχώρηση των πληρωμών που γίνονται πριν την αγορά, όπως για παράδειγμα τα e-shop. Ακόμη περιμένουμε να δούμε πως θα αντιμετωπιστούν θέματα που αφορούν την εξόφληση δόσεων μέσω της πιστωτικής κάρτας, π.χ. την αγορά μια ηλεκτρικής συσκευής με δόσεις χωρίς την χρήση τραπεζικού δανείου ή πιστωτικής κάρτας και την εξόφληση των δόσεων με πιστωτική κάρτα. Ένα ακόμη πρόβλημα που πρέπει να λυθεί είναι η αγορά επι πιστώσει και την μεταγενέστερη εξόφληση των αγαθών που αγοράστηκαν με πλαστικό χρήμα.

Τέλος θα πρέπει να γίνει παρέμβαση και στις τράπεζες ώστε να μην βάζουν εμπόδια στην απόκτηση πιστωτικών καρτών, μιας και η υποχρέωση χρήσης της γίνεται πια καθολικά υποχρεωτική

Νέοι κλάδοι

Σύμφωνα με όσο έχουν εξαγγελθεί μέχρι σήμερα, στόχος της διοίκησης είναι η ένταξη στην υποχρεωτική χρήση EFT/POS, όλων των κλάδων της οικονομίας με προτεραιότητα τους κλάδους που έχουν λιανικές πωλήσεις.

Να θυμίσουμε ότι στις εξαγγελίες της Θεσσαλονίκης για την πάταξη της φοροδιαφυγής, ανάμεσα στα λοιπά μέτρα υπήρχε και η εξαγγελία για αύξηση του πρόστιμου χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ, σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής, με ενίσχυση των ελέγχων για εφαρμογή του μέτρου μέσω ψηφιακής πληροφόρησης.

Με το νέο έτος αναμένεται να ενταχθούν στην υποχρεωτική χρήση POS, τα επαγγέλματα

Ιδιοκτήτες ταξί

Παραγωγοί λαϊκών αγορών

Περιπτερούχοι

Ψιλικά – παντοπωλεία

Πάγκοι σε πανηγύρια

Ιδιωτικά πανεπιστήμια – ΙΕΚ

Θέατρα – κινηματογράφοι – συναυλίες

Τραγουδιστές – συγκροτήματα – χορευτές

Καταστήματα Sex Shop

Οι κλάδοι αυτοί θα μπουν άμεσα και στην διασύνδεση των Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών (ΦΤΜ) που διαθέτουν, με τα POS.

Πρόστιμα

Να θυμίσουμε ότι, σύμφωνα με τον νόμο για τα POS, για τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες που δεν θα συμμορφωθούν με τη σχετική υποχρέωση προβλέπεται πρόστιμο 1.500 ευρώ. Ο κάθε παραβάτης που θα εντοπίζεται, εφόσον προσκομίσει στην υπηρεσία που του επέβαλε το πρόστιμο αποδεικτικό εγκατάστασης της συσκευής POS ή εφόσον προσέλθει για να εξοφλήσει το πρόστιμο εντός 30 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης, θα γλιτώνει από το μισό πρόστιμο, δηλαδή θα καλείται να πληρώσει τελικά 750 αντί 1.500 ευρώ. Ακόμη θα πρέπει να έχουν αναρτημένο σε εμφανές μέρος στο ταμείο ή τα ταμεία της επιχείρηση, σχετική πινακίδα που να γνωστοποιεί την δυνατότητα εξόφλησης της αγοράς αγαθών ή της λήψης υπηρεσιών με την χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών. Το πρόστιμο για τη μη ανάρτηση πινακίδων για τη χρήση καρτών ανέρχεται στα 1.000 ευρώ.

Σχόλιο συντάκτη: Η φοροδιαφυγή διαπράττεται από αυτούς που δεν εκδίδουν αποδείξεις δεν στέλνουν τα στοιχεία στην ΑΑΔΕ, τα έχουμε ξαναπεί. 

Διασύνδεση ΓΕΜΗ – ΑΑΔΕ

Από τις 11.10.2023 άρχισε  η αυτόματη ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου της ΑΑΔΕ, με τις μεταβολές των Ανωνύμων Εταιρειών μέσω διαλειτουργικότητας με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Η διασύνδεση αυτή, που δημοσιοποιήθηκε με την απόφαση Α 1151/10.10.2023 (ΦΕΚ Β' 5913/10-10-2023), έρχεται να λύση πολλά προβλήματα και αμφισβητήσεις που υπήρχαν για το χρόνο έναρξης των μεταβολών αυτών από τους υπαλλήλους των Μητρώων των Δ.Ο.Υ. και των επιχειρήσεων.

Καλό θα ήταν η διασύνδεση αυτή να προχωρήσει και για τις άλλες εταιρικές μορφές, ώστε να μην υπάρχουν αμφισβητήσεις ως προς το χρόνοι των μεταβολών, αλλά και να μην υπάρχουν πρόστιμα για την εκπρόθεσμη αλλαγή στο Μητρώο, προς τις επιχειρήσεις.

        i.            Σκοπός

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων(ΑΑΔΕ) στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων και της μείωσης των διοικητικών βαρών, θέτει σε παραγωγική λειτουργία την αυτόματη ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου μέσω διαλειτουργικότητας με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) σε εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4919/2022 «Σύσταση εταιρειών μέσω των Υπηρεσιών Μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ.) και τήρηση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132, όσον αφορά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών στον τομέα του εταιρικού δικαίου (L 186) και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α' 71).

       ii.            Τι ενημερώνει

Η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων ΓΕΜΗ και ΑΑΔΕ υλοποιείται στη βάση της αυτόματης λήψης των μεταβολών των ανωνύμων εταιρειών (ΑΕ) του ν. 4548/2018, που καταχωρίζονται στο ΓΕΜΗ και αφορούν στα στοιχεία του νομικού προσώπου:

α) Κεφάλαιο, (Αυξήσεις μειώσεις κεφαλαίου)

β) Κατάσταση,

γ) Λήξη Διάρκειας,

δ) Επωνυμία και

ε) Σχέσεις (αλλαγές προσώπων στα διοικητικά συμβούλια και αλλαγές ρόλων τους)

Η διαλειτουργικότητα δεν περιλαμβάνει τα στοιχεία των Διακριτικών Τίτλων και το Είδος Μετοχών, για τις μεταβολές των οποίων η ΑΑΔΕ προβαίνει σε αναζήτηση των στοιχείων δημοσιότητας στον ιστότοπο του ΓΕΜΗ, ενώ εφεξής τα νομικά πρόσωπα δεν υπέχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης μεταβολής εργασιών στο Φορολογικό Μητρώο σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

     iii.            Γνωστοποίηση

 

Μέσω της διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων ΓΕΜΗ και ΑΑΔΕ αντλούνται αυτόματα τα δεδομένα που αναφέρονται ανωτέρω.

Με βάση τα δεδομένα αυτά, η ΑΑΔΕ αποστέλλει την επόμενη ημέρα έκαστης καταχώρισης στο ΓΕΜΗ των στοιχείων μεταβολών, μήνυμα στον λογαριασμό του νομικού προσώπου, όπως αυτός έχει δηλωθεί στην ενότητα Στοιχεία Επικοινωνίας του myAADE, για να γνωστοποιηθεί στον τελευταίο, αν όλα ή μέρος από τα παραπάνω δεδομένα αυτόματα καταχωρήθηκαν ή δεν καταχωρήθηκαν στο Φορολογικό Μητρώο.

Ειδικότερα γνωστοποιείται ότι:

α. Το Φορολογικό Μητρώο ενημερώθηκε αυτόματα για το σύνολο των μεταβολών, που αφορούν στην ημέρα καταχώρησης αυτών στο ΓΕΜΗ, ή,

β. το Φορολογικό Μητρώο ενημερώθηκε αυτόματα για μέρος των μεταβολών, που αφορούν στην ημέρα καταχώρησης αυτών στο ΓΕΜΗ, ή

γ. το Φορολογικό Μητρώο δεν ενημερώθηκε αυτόματα για τις μεταβολές, που αφορούν στην ημέρα καταχώρησης αυτών στο ΓΕΜΗ.

     iv.            Ειδικές περιπτώσεις

1. Για την περίπτωση της ημέρα καταχώρησης, όταν το στοιχείο της μεταβολής αφορά σε διαγραφή της εταιρείας από το ΓΕΜΗ, μέχρι την αυτοματοποίηση της διαδικασίας διακοπής από την ΑΑΔΕ, η αυτόματη ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου ολοκληρώνεται με την ένδειξη «διαγραφή» στην κατάσταση και στην επωνυμία. Η ΑΑΔΕ γνωστοποιεί ταυτόχρονα με το ίδιο μήνυμα, ότι το νομικό πρόσωπο απαιτείται να προβεί στην υποβολή της δήλωσης μεταβολής εργασιών για την ολοκλήρωση της διακοπής του στο Φορολογικό Μητρώο σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

2. Για τις άλλες  περιπτώσεις (β και γ), κατά τις οποίες το Φορολογικό Μητρώο δεν ενημερώθηκε αυτόματα για μέρος ή ουδεμία εκ των μεταβολών, η ΑΑΔΕ γνωστοποιεί ταυτόχρονα με το ίδιο μήνυμα και τα στοιχεία που δεν ενημερώθηκαν, προκειμένου το νομικό πρόσωπο να προβεί στην υποβολή της δήλωσης μεταβολής εργασιών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

       v.            Χρόνος έναρξη

Η παρούσα απόφαση ισχύει από την 11.10.2023.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 22  Οκτωβρίου  2023   

Μητρώο POS: Νέες οδηγίες από την ΑΑΔΕ με ερωτήσεις-απαντήσεις

 

Ένα νέο αρχείο ερωτήσεων-απαντήσεων δημοσίευσε (σ.σ. 11/10/2023) η ΑΑΔΕ για τη δημιουργία του Μητρώου Μέσων Πληρωμών (POS) των επιχειρήσεων.

1. Ε Πού μπορώ να δω τα στοιχεία που αφορούν στα POS της επιχείρησής μου;

Α Μπορείτε να ακολουθείτε τη διαδρομή “myAADE Μητρώο & Επικοινωνία Στοιχεία Επιχείρησης 6. Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS) ”, ώστε να ενημερώνεστε για τα συγκεντρωτικά στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από τους Παρόχους και αφορούν στα POS της επιχείρησής σας (Απαιτούνται κωδικοί TAXISnet).

2. Ε Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων σχετικά με την τήρηση του Μητρώου POS;

Α Μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (Μητρώο & Επικοινωνία Στοιχεία Επιχείρησης 6. Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)) προσφέρεται η λειτουργία πληροφόρησης για τα στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS) που χρησιμοποιείτε, σύμφωνα με ό,τι έχει δηλωθεί από τους Παρόχους μέχρι την 5η του τρέχοντος μήνα, και αφορά στην εικόνα των POS της επιχείρησής σας, για τον προηγούμενο μήνα.
Οι επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών), υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση για μεταβολές μόνο εφόσον αυτές είτε δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, είτε απαιτείται επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.

3. Ε Ποιες είναι οι προθεσμίες διαβίβασης στοιχείων για τις επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών);

Α Η προθεσμία υποβολής δήλωσης για τις μεταβολές είναι από την 11η έως και την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν.

4. Ε Ποιες είναι οι προθεσμίες διαβίβασης στοιχείων για Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) / Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs);

Α Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) γίνεται ανά δεκαήμερο και λαμβάνει χώρα:
1. Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
2. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20η ημέρα του ιδίου μήνα.
3. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

5. Ε Ποιες είναι, αναλυτικά, οι υποχρεώσεις μου ως επιχείρηση (Χρήστης Υπηρεσιών Πληρωμών);


Α Από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, και εφόσον υπήρξαν μεταβολές κατά τον προηγούμενο μήνα, να ελέγχουν την εικόνα της επιχείρησής τους στο Μητρώο και εφόσον οι μεταβολές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, να προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες επικαιροποίησης της εικόνας των εμφανιζόμενων στοιχείων.
Σε κάθε τέτοια περίπτωση, για την εξασφάλιση της ορθής απεικόνισης των τερματικών EFT/POS που χρησιμοποιεί η εκάστοτε επιχείρηση, συστήνεται να προηγείται συνεννόηση με τους συνεργαζόμενους Παρόχους αυτής.
Δεν θα απαιτείται κάποια ενέργεια από πλευράς των επιχειρήσεων, εφόσον τα στοιχεία που εμφανίζονται αποτυπώνουν την ορθή εικόνα.

6. Ε Ποιες επιχειρήσεις έχουν υποχρέωση να ελέγξουν την εικόνα τους, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών/Μέσων Πληρωμών (Acquirers/NSPs), σχετικά με τα διαθέσιμα EFT/POS της επιχείρησής τους, στη ψηφιακή πύλη myAADE (Μητρώο & Επικοινωνία
Στοιχεία Επιχείρησης 6. Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS));

Α Σύμφωνα με την Α.1137/2023, η υποχρέωση αφορά όλες τις οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 που χρησιμοποιούν υπηρεσίες εκτέλεσης πράξεων πληρωμής με κάρτα ως δικαιούχος, ανεξάρτητα το είδος των συναλλαγών (Χονδρική/Λιανική), καθώς και το τρόπο έκδοσης των παραστατικών.
Συνεπώς, όλες οι επιχειρήσεις που διαθέτουν οποιοδήποτε Μέσο Πληρωμών, που χρησιμοποιείται για την εκκίνηση εντολής πληρωμής με κάρτα, έχουν
υποχρέωση είτε να προσθέσουν είτε να τροποποιήσουν, ενώ σε περίπτωση που συμφωνούν, νοείται ότι αποδέχονται τα δεδομένα.

7. Ε Στα “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” της επιχείρησης μου, δεν εμφανίζονται όλα τα POS που διαθέτω (ή δεν εμφανίζεται κανένα). Ποιες οι ενέργειές μου;

Α Καταρχήν, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι ενημερώσεις από την πλευρά των Παρόχων, για κάθε μήνα, εμφανίζονται στα στοιχεία επιχείρησης μετά την παρέλευση της 5ης ημέρας του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν.
Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να εξετάζετε εάν όντως θα έπρεπε - σύμφωνα με τα παραπάνω - να εμφανίζονται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τα σχετικά στοιχεία. Δηλαδή, θα πρέπει να αναζητήσετε την ορθή εικόνα του προηγούμενου μήνα μετά την 5η ημέρα του επομένου. Εάν η εικόνα των POS που εμφανίζεται δεν
ανταποκρίνεται στα αναμενόμενα στοιχεία, έχετε τη δυνατότητα από την 11η έως το τέλος του τρέχοντος μήνα να προχωρήσετε σε δήλωση [Νέα Καταχώρηση].

8. Ε Στα “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” της επιχείρησής μου, εμφανίζονται κάποια POS που δεν διαθέτω. Ποιες οι ενέργειές μου;


Α Καταρχήν, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι ενημερώσεις από την πλευρά των Παρόχων, για κάθε μήνα, εμφανίζονται στα στοιχεία επιχείρησης μετά την παρέλευση της 5ης ημέρας του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν.
Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να εξετάζετε εάν όντως θα έπρεπε - σύμφωνα με τα παραπάνω - να εμφανίζονται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τα σχετικά στοιχεία. Δηλαδή, θα πρέπει να αναζητήσετε την ορθή εικόνα του μήνα μετά την 5η ημέρα του επόμενου. Εάν η εικόνα των POS που εμφανίζεται δεν ανταποκρίνεται στα αναμενόμενα στοιχεία, έχετε τη δυνατότητα από την 11η έως το τέλος του τρέχοντος μήνα να προχωρήσετε σε δήλωση [Απόρριψη].

9. Ε Στα “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” της επιχείρησής μου, εμφανίζονται POS με λάθος στοιχεία/λεπτομέρειες. Ποιες οι ενέργειές μου;


Α Καταρχήν, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι ενημερώσεις από την πλευρά των Παρόχων, για κάθε μήνα, εμφανίζονται στα στοιχεία επιχείρησης μετά την παρέλευση της 5ης ημέρας του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν.
Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να εξετάζετε εάν όντως θα έπρεπε - σύμφωνα με τα παραπάνω- να εμφανίζονται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τα σχετικά στοιχεία. Δηλαδή, θα πρέπει να αναζητήσετε την ορθή εικόνα του μήνα μετά την 5η ημέρα του επόμενου. Εάν η εικόνα των POS που εμφανίζεται δεν ανταποκρίνεται στα αναμενόμενα στοιχεία, έχετε τη δυνατότητα από την 11η έως το τέλος του τρέχοντος μήνα να προχωρήσετε σε δήλωση [Μερική Αποδοχή] και ταυτόχρονα να υποδείξετε τις κατάλληλες διορθώσεις των δηλωθέντων, από τους Παρόχους, στοιχείων.

10. Ε Κάθε πότε θα πρέπει, ως επιχείρηση, να ελέγχω τα στοιχεία του Μητρώου POS, για τυχόν αλλαγές από την πλευρά των Παρόχων;

Α Μετά την παρέλευση της 5ης ημέρας έκαστου μήνα θα μπορείτε να αναζητήσετε την ορθή εικόνα του προηγούμενου μήνα. Εάν η εικόνα των POS που εμφανίζεται δεν ανταποκρίνεται στα αναμενόμενα στοιχεία, έχετε τη δυνατότητα από την 11η έως την τελευταία ημέρα του μήνα να προχωρήσετε στις αντίστοιχες δηλώσεις [Νέας Καταχώρησης], [Απόρριψης] ή [Μερικής Αποδοχής].

11. Ε Είμαι επιχείρηση (Χρήστης Υπηρεσιών Πληρωμών). Πού απευθύνομαι για θέματα που αφορούν στο Μητρώο POS;


Α Μπορείτε να απευθύνετε ερωτήματα που αφορούν στο Μητρώο POS:
• Μέσω του Κέντρου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ) στο τηλέφωνο: 213 1621000
• Από τις ψηφιακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ακολουθείτε τη διαδρομή “myAADE
Μητρώο & Επικοινωνία Ερωτήματα προς ΑΑΔΕ Θεματική Κατηγορία - Μητρώο – Διασύνδεση Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)”.

12. Ε  Είμαι Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) / Πάροχος Μέσων Πληρωμών (NSPs). Πού απευθύνομαι για τεχνικά θέματα που αφορούν στο Μητρώο POS;


Α Μόνο για Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), στο email: posregistry.support@aade.gr, σημειώνοντας ΑΦΜ, Ονοματεπώνυμο, σταθερό ή/και κινητό τηλέφωνο.

13. Ε Τι χρειάζεται να κάνω, ως επιχείρηση, εάν συμφωνώ με όλα τα στοιχεία που βλέπω;

Α Δε χρειάζεται κάποια ενέργεια από την πλευρά σας. Η μη υποβολή δήλωσης εκ μέρους των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών (επιχειρήσεων) εντός των προθεσμιών, νοείται ως αποδοχή των στοιχείων που δηλώθηκαν από μέρους των Παρόχων.

14. Ε Είμαι υποχρεωμένος να δηλώσω POS που έχω προμηθευτεί από Πάροχο του εξωτερικού;

Α Κάθε ενεργό μέσο πληρωμών (EFT/POS) που διαθέτει μια επιχείρηση με παρουσία στην Ελλάδα, θα πρέπει να δηλωθεί στο Μητρώο POS ανεξαρτήτως του συνεργαζόμενου παρόχου. Για τις εν λόγω επιχειρήσεις ισχύουν ακριβώς οι ίδιες υποχρεώσεις, όπως αυτές αναφέρονται στις ερωτήσεις 2,3 & 5.
Για την εξασφάλιση της άμεσης και ορθής απεικόνισης των τερματικών EFT/POS κάθε επιχείρησης, συστήνεται να προηγείται συνεννόηση με τους
συνεργαζόμενους Παρόχους του εξωτερικού.

15. Ε Μπορώ να προσθέσω χειροκίνητα κάποιο POS που έχω προμηθευτεί και δεν εμφανίζεται στη διαδρομή “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” της επιχείρησής μου;

Α Έπειτα από την παρέλευση της 5ης ημέρας κάθε μήνα, και για την εξασφάλιση πως η εικόνα του Μητρώου POS αντιστοιχεί στην πιο πρόσφατη με βάση τις τελευταίες ενημερώσεις από την πλευρά των Παρόχων, κι αν συνεχίζετε να μη βλέπετε κάποιο από τα POS της επιχείρησής σας, θα πρέπει να προχωρήσετε στη σχετική προσθήκη από την 11η έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.

16. Ε Είμαι επιχείρηση. Χρειάζομαι ειδικούς κωδικούς;


Α Δεν χρειάζεστε Ειδικούς Κωδικούς. Η χρήση Ειδικών Κωδικών κρίνεται απαραίτητη μόνο για τους Παρόχους.

17. Ε Είμαι νόμιμος εκπρόσωπος ή εξουσιοδοτημένος λογιστής επιχείρησης και δεν μπορώ να δω τα στοιχεία αυτής. Γιατί;

Α Οι λειτουργίες της ενότητας “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” είναι διαθέσιμες αποκλειστικά με τη χρήση των Κωδικών TAXISnet της επιχείρησης.

18. Ε Είμαι επιχείρηση. Τι γίνεται στην περίπτωση που από την 11η του μηνός και μετά δεν έχουν ανανεωθεί τα στοιχεία που αφορούν στα POS της επιχείρησής μου, από τους συνεργαζόμενους ACQuirers και NPSs;

Α Θα πρέπει να προχωρήσετε στη σχετική διαδικασία Αποδοχής/Μερικής Αποδοχής/Απόρριψης ή Καταγραφής των δηλωμένων (ή μη δηλωμένων) EFT/POS της επιχείρησής σας, (δείτε επίσης τις ερωτήσεις 2 έως 9).

19. Ε Είμαι επιχείρηση. Δεν μπορώ να διαγράψω ένα εμφανιζόμενο POS από το Μητρώο POS της επιχείρησής μου. Πού μπορεί να οφείλεται;

Α Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να περιμένετε την παρέλευση της 5ης ημέρας εκάστου επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν, ώστε να εξασφαλίζεται πως βλέπετε την πιο πρόσφατη εικόνα του μητρώου με βάση τις τελευταίες ενημερώσεις από την πλευρά των Παρόχων.
Εάν με βάση την εικόνα των POS που εμφανίζεται εξακολουθείτε να επιθυμείτε να διαγράψετε ένα POS, θα μπορείτε από την 11η έως τη τελευταία μέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν να προχωρήσετε σε [Μη Αποδοχή] του εν λόγω δηλωμένου EFT/POS.

20. Ε Τι σημαίνει για την επιχείρησή μου εάν δεν έχω υποβάλλει αλλαγές εντός των προθεσμιών μου;


Α Η μη υποβολή δήλωσης εκ μέρους των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών (επιχειρήσεων) εντός των προθεσμιών, νοείται ως αποδοχή των στοιχείων που δηλώθηκαν από μέρους των Παρόχων.

21. Ε Μπορώ να εξάγω τον πλήρη κατάλογο των POS επιχείρησης μου σε μορφή αρχείου;


Α Στα “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” παρέχεται λειτουργία εξαγωγής των δηλωθέντων στοιχείων σε μορφή Excel και PDF.

22. Ε Ποιες πληροφορίες σχετικά με το Μητρώο Μέσων Πληρωμών (POS) υπάρχουν διαθέσιμες στα Αγγλικά;


Α Έχουν μεταφραστεί και υπάρχουν διαθέσιμες στα Αγγλικά, οι παρακάτω πληροφορίες:
Ενημερωτική Σελίδα στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ
Home
Businesses Creation of Electronic Means of Payment Registry (EFT/POS) for Businesses
Οδηγίες Χρήσης API Μητρώου Μέσων Πληρωμών
Home
Businesses Creation of Electronic Means of Payment Registry (EFT/POS) for Businesses Access to API (Production Environment)
Η σχετική Απόφαση (Α.1137/2023)
Home
Businesses Creation of Electronic Means of Payment Registry (EFT/POS) for Businesses Related Provisions
Προδιαγραφές και Υποδείγματα Αρχείων υποβολής Δηλώσεων Παρόχων
Home
Businesses Creation of Electronic Means of Payment Registry (EFT/POS) for Businesses File Specifications

23.
Ε Είμαι Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) / Πάροχος Μέσων Πληρωμών (NSPs). Πού απευθύνομαι για τεχνικά θέματα που αφορούν στο Μητρώο POS;

Α Μόνο για Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), στο email: posregistry.support@aade.gr, σημειώνοντας ΑΦΜ, Ονοματεπώνυμο, σταθερό ή/και κινητό τηλέφωνο.

24. Ε Πώς αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Α Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής θα πρέπει αρχικά να αποκτήσουν Ειδικούς Κωδικούς πρόσβασης. Κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISnet που κάποιος διαθέτει μπορεί να συνδεθεί στην εφαρμογή Διαχείρισης Ειδικών Κωδικών. Εν συνεχεία, στην ενότητα «Διαθέσιμες Υπηρεσίες» επιλέγει την εφαρμογή με όνομα «Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών».

25. Ε Πώς αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

 
Α Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API), αποστέλλουν αίτημα στο email: posregistry.support@aade.gr, με τίτλο "Αίτημα πρόσβασης στο API Μητρώου Μέσων Πληρωμών", στο οποίο θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλάβουν τα παρακάτω στοιχεία: Χώρα, Επωνυμία, ΑΦΜ, Ρόλος (ACQuirer, NSP ή και τα δυο), Στοιχεία Επικοινωνίας (email, τηλέφωνο).
Στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ αποστέλλει στον αιτούντα - στο e-mail που έχει δηλώσει κατά το αίτημά του - tokenUsername και tokenPassword.

26. Ε Υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε δοκιμαστικό περιβάλλον (test) του API της ΑΑΔΕ ώστε να γίνονται validate τα αρχεία CSV;

Α Διατίθεται δοκιμαστικό περιβάλλον swagger στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.
Δυνατότητα πρόσβασης στο δοκιμαστικό περιβάλλον του API της ΑΑΔΕ, ώστε να κάνουν validate τα προς υποβολή αρχεία CSV, μπορούν να έχουν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs).
Για πληροφορίες, όσον αφορά στη διενέργεια των δοκιμαστικών υποβολών και την παροχή πρόσβασης, μπορείτε να απευθύνεστε στο email: posregistry.support@aade.gr.

27. Ε Ποιοι είναι οι τύποι, το μέγεθος και οι πιθανές τιμές των ζητούμενων πεδίων;


Α Πληροφορίες αναφορικά με τους τύπους των πεδίων και τις πιθανές τιμές τους, για ACQuirers και NSPs, μπορείτε να βρείτε στην εξής διαδρομή στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ:
Αρχική σελίδα
Επιχειρήσεις Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών. Όσον αφορά στο μέγεθος των αλφαριθμητικών πεδίων, δεν έχει τεθεί κάποιος περιορισμός σε επίπεδο υποβολής αρχείου οπότε και δεν αποτελεί αιτία απόρριψης του αρχείου. Παρόλα αυτά, για αρκετά πεδία ισχύουν κανόνες που εμμέσως προσδιορίζουν το αποδεκτό μέγεθος (π.χ. αλγόριθμος ΑΦΜ), οι οποίοι εφόσον δεν πληρούνται, το αρχείο απορρίπτεται.

28. Ε Υπάρχει διαθέσιμη λίστα με όλους τους πιθανούς κωδικούς λάθους που μπορεί να επιστρέψει το API και την επεξήγηση αυτών;

Α Η συνολική λίστα των συχνότερων error & warning codes συμπεριλαμβάνεται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ και συγκεκριμένα στο αρχείο “Οδηγίες χρήσης API Μητρώου Μέσων Πληρωμών”, το οποίο συνεχώς θα επικαιροποιείται.
Σε κάθε περίπτωση, δε θα εμφανίζεται μόνον ο κωδικός του αντίστοιχου error/warning. Κατά την ανεπιτυχή υποβολή αρχείου, οι εκάστοτε κωδικοί θα συνοδεύονται από το αντίστοιχο επεξηγηματικό κείμενο.

29. Ε Σε περίπτωση υποβολής αρχείου που περιέχει και λανθασμένα στοιχεία, η ΑΑΔΕ λαμβάνει μέρος του αρχείου ή γίνεται συνολική απόρριψή του;

Α Κατά την πρώτη φάση (validation αρχείου υποβολής), θα απορρίπτεται ολόκληρο το αρχείο, και θα εμφανίζονται άμεσα (σύγχρονα) τα σχετικά μηνύματα λάθους.
Σε επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής αρχείου, ο χρήστης λαμβάνει απάντηση, στην οποία αναγράφεται το μέγεθος του αρχείου και ο αριθμός των εγγραφών.
Σε δεύτερη φάση, κατά την ενημέρωση της ΒΔ του Μητρώου Μέσων Πληρωμών, και εφόσον δεν «ανέβει» σωστά ολόκληρο το αρχείο, η λειτουργία προβλέπει να ενημερώνεται σχετικά ο χρήστης για το πόσες εγγραφές έγιναν αποδεκτές και πόσες (και ποιες) απορρίφθηκαν.

 

Επιμέλεια: Απόστολος Αλωνιάτης