Παρασκευή 17 Ιουλίου 2020

Κορωνοϊός και επαγγελματικές μισθώσεις Έκτακτα μέτρα και επιπτώσεις στις μισθωτικές σχέσεις

Κορωνοϊός και επαγγελματικές μισθώσεις: Έκτακτα μέτρα και επιπτώσεις στις μισθωτικές σχέσεις


Κορωνοϊός και επαγγελματικές μισθώσεις: Έκτακτα μέτρα και επιπτώσεις στις μισθωτικές σχέσεις
Άρθρο της δικηγορικής εταιρείας "Β.Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ" (VDI Law Firm)  "Κορωνοϊός και Επαγγελματικές Μισθώσεις: Έκτακτα Μέτρα και Επιπτώσεις στις Μισθωτικές Σχέσεις". 
Στο ιδιαίτερα ενδιαφέρον και επίκαιρο αυτό άρθρο της VDI Law Firm  https://www.vdilawfirm.com/el/αναλύονται τα έκτακτα μέτρα που θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών του κορωνοϊού σε σχέση με τις επαγγελματικές μισθώσεις και οι γενικότερες επιπτώσεις της πανδημίας στις μισθωτικές σχέσεις.
Η επέλαση του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2 (που προκαλεί την ασθένεια COVID-19) στην Ελλάδα ξεκίνησε περί τις αρχές Μαρτίου και μας «ανάγκασε» να ζήσουμε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Σχολεία, δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης, ψυχαγωγίας και τουριστικές εγκαταστάσεις, ανέστειλαν αιφνιδίως τη λειτουργία τους, είτε υποχρεωτικά, με εντολή Δημόσιας Αρχής είτε προαιρετικά, κατόπιν απόφασης των επιχειρήσεων. Μετά την παρέλευση σχεδόν τεσσάρων μηνών, διαφαίνεται ότι οι οικονομικές συνέπειες στην αγορά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού θα είναι σοβαρές και δύσκολα ανατρέψιμες.
Η πλειοψηφία των οικονομολόγων εκτιμούν ότι το μέγεθος της εγχώριας -αλλά και παγκόσμιας- ύφεσης θα είναι υψηλό, δεδομένου ότι ο κρατικός προϋπολογισμός κλήθηκε να καλύψει μεγάλα οικονομικά κενά φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων για τους μήνες κατά τους οποίους δεν εργάζονταν και δεν λειτουργούσαν αντίστοιχα.
Α. Περιεχόμενο και δικαιούχοι των έκτακτων μέτρων
Προς αντιστάθμιση της έλλειψης εσόδων από την αδυναμία άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας ή την πτώση αυτής, λήφθηκαν μέτρα στήριξης των πληττόμενων επιχειρήσεων. Ανάμεσα σε αυτά τα μέτρα ήδη από την αρχή της έξαρσης της πανδημίας, νομοθετήθηκε η μείωση του καταβλητέου ποσού του μισθώματος κατά 40% για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται ως επαγγελματική στέγη. Αναλυτικότερα, με σειρά έκτακτων νομοθετημάτων, με πρώτη την ΠΝΠ της 20ης Μαρτίου 2020, προβλέφθηκε αρχικά η απαλλαγή από την καταβολή του 40% του μισθώματος μηνός Μαρτίου 2020 των μισθωτών επαγγελματικών ακινήτων, που αποτελούν επιχειρήσεις, οι οποίες ανέστειλαν υποχρεωτικά τη λειτουργία τους με εντολή Δημόσιας Αρχής, όπως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπορικά κέντρα, καταστήματα λιανικής πώλησης, κέντρα ψυχαγωγίας, αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ.
Το μέτρο παρατάθηκε και για τον μήνα Απρίλιο, κατά τον οποίο συμπεριλήφθησαν στους δικαιούχους της μείωσης και οι καλούμενες «πληττόμενες» επιχειρήσεις βάσει των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας – κύριας ή δευτερεύουσας- που ορίστηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών. Στη συνέχεια, με το Ν. 4690/2020, παρατάθηκε η εφαρμογή του μέτρου για τις επιχειρήσεις που εξακολουθούν να πλήττονται οικονομικά και για το Μάιο και Ιούνιο 2020, με δυνατότητα περαιτέρω παράτασης έως και το μήνα Αύγουστο, βάσει Υπουργικών Αποφάσεων που αναμένεται να εκδοθούν και θα ορίζουν συγκεκριμένες επιχειρήσεις που θα δικαιούνται την παράταση του μέτρου ανά κλάδο και ανά μήνα.
B. Διαμόρφωση της Μισθωτικής Σχέσης στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων
Κατά παρέκκλιση, λοιπόν, των κείμενων διατάξεων περί μισθώσεων, οι επιχειρήσεις-μισθωτές που προσδιορίστηκαν ως δικαιούχοι των έκτακτων μέτρων, κατέβαλλαν για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο 2020 το 60% του οφειλόμενου μισθώματος. Από τη μεριά του εκμισθωτή επαγγελματικής στέγης, η καταβολή αυτή αποτελεί υποχρεωτική μείωση εκ του νόμου και είναι δεσμευτική για εκείνον. Όπως ρητά ορίζει ο νόμος, η μερική μη καταβολή του μισθώματος δεν γεννά δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης εις βάρος του μισθωτή ούτε οποιαδήποτε άλλη αστική αξίωση εκ μέρους του. Ο εκμισθωτής, λοιπόν, είναι υποχρεωμένος να μην απορρίψει την μειωμένη παροχή του μισθωτή, ούτε να καταγγείλει εξ αυτού του λόγου τη μεταξύ τους μίσθωση.
Παράλληλα, οι ιδιοκτήτες ακινήτων, στους οποίους κατεβλήθη μειωμένο το οφειλόμενο μίσθωμα, δικαιούνται από τη μεριά τους μια σειρά εκτάκτων διευκολύνσεων, ως αντιστάθμισμα της ζημίας που υπέστησαν. Αρχικά, το ποσό του μισθώματος που δεν εισπράχθηκε ή δεν εισπράττεται (40%) δεν αποτελεί εισόδημα και, ως εκ τούτου, δεν υπόκειται σε φόρο εισοδήματος και ειδική εισφορά αλληλεγγύης (ά. 43Α ΚΦΕ). Περαιτέρω, οι εκμισθωτές, εφόσον εισέπραξαν τουλάχιστον κατά 40% μειωμένο μίσθωμα, έχουν δικαίωμα έκπτωσης ποσού ίσου με ποσοστό 20% επί του 60% των μισθωμάτων από οφειλές με καταληκτική ημερομηνία καταβολής προς τη φορολογική αρχή από 31.07.2020 και μετά (με εξαίρεση τις οφειλές από ρυθμίσεις/διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής, οφειλές υπέρ αλλοδαπού Δημοσίου και από ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων).
Σε περίπτωση δε που οι εκμισθωτές είναι φυσικά πρόσωπα, παρατείνονται γι’ αυτούς οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών και των τυχόν δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής στη φορολογική διοίκηση και αναστέλλεται η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους κατά χρονικό διάστημα ίσο με τους μήνες κατά τους οποίους εισέπραξαν μειωμένο μίσθωμα, δηλαδή από δύο έως τέσσερις μήνες (υπολογιζομένου του χρόνου από τον Ιούνιο 2020), ενώ για το διάστημα της αναστολής δεν υπολογίζονται οι τόκοι και οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
Τέλος, το 25% των ανωτέρω οφειλών που τυχόν καταβλήθηκαν και εξοφλήθηκαν από 11.3.2020 μέχρι τον Ιούνιο ή που θα καταβληθούν εμπρόθεσμα, συμψηφίζεται με άλλες βεβαιωμένες φορολογικές οφειλές ή δόσεις ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής που έχουν καταληκτικές ημερομηνίες καταβολής από τις 31.7.2020 και μετά (με εξαίρεση τις οφειλές από ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους που δεν έχουν υπαχθεί σε καθεστώς διευκόλυνσης/ρύθμισης τμηματικής καταβολής, οφειλές που προέρχονται από την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων και χρέη υπέρ αλλοδαπού Δημοσίου).
Η μισθωτική σχέση, όμως, παράλληλα με αυτές τις έκτακτες ρυθμίσεις, φαίνεται ότι δεν παύει να ρυθμίζεται και από τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα.
Γ. Επίκληση Ανωτέρας Βίας και Απρόβλεπτης Μεταβολής Συνθηκών
Ι. Ανωτέρα Βία
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 335 και 336 του Αστικού Κώδικα, όταν κατά την εκπλήρωσή της η παροχή είναι ολικά ή μερικά αδύνατη, ο οφειλέτης απαλλάσσεται από κάθε υποχρέωση εξαιτίας της αδυναμίας του να εκπληρώσει την παροχή, αν η αδυναμία οφείλεται σε γεγονός, για το οποίο δεν έχει ευθύνη. Ανυπαίτια αδυναμία είναι αυτή που δεν οφείλεται σε δόλο ή αμέλεια του οφειλέτη ή των προσώπων για το οποία ευθύνεται αλλά οφείλεται σε ανωτέρα βία ή τυχαίο γεγονός.
Κατά πάγια νομολογία, ως ανωτέρα βία νοείται κάθε απρόβλεπτο και εξαιρετικό γεγονός, είτε αντικειμενικό είτε σχετικό με το πρόσωπο του δικαιούχου, το οποίο δεν μπορεί να αποτραπεί με μέτρα εξαιρετικής επιμέλειας και σύνεσης του μέσου ανθρώπου. Για την απαλλαγή, λοιπόν, από ευθύνη λόγω ανωτέρας βίας, πρέπει να συντρέχουν οι κάτωθι προϋποθέσεις σωρευτικά:
α) το περιστατικό ανωτέρας βίας να προκάλεσε την αδυναμία εκπλήρωσης της παροχής ή καθυστέρησης εκπλήρωσης,
β) η μη εκπλήρωση της παροχής να προκλήθηκε από περιστάσεις πέραν του ελέγχου του μέρους που την επικαλείται, και
γ) να μην υπήρχαν άλλα δικαιολογημένα μέτρα ή ενέργειες, που θα μπορούσαν να έχουν ληφθεί ώστε να αποφευχθεί ή μετριασθεί το γεγονός και οι συνέπειές του.
ΙΙ. Ο Κορωνοϊός ως Γεγονός Ανωτέρας Βίας και η Εκπλήρωση των Υποχρεώσεων από τη Μίσθωση
Αναφορικά με τη μίσθωση επαγγελματικής στέγης, από την διάταξη του άρθρου 596 του Αστικού Κώδικα, προκύπτει ότι ο μισθωτής απαλλάσσεται από την καταβολή μισθώματος, αν εμποδίζεται να χρησιμοποιήσει το μίσθιο για λόγους που δεν αφορούν τον ίδιο. Παρότι το ελληνικό δίκαιο δεν προβλέπει ρητά την πανδημία ως λόγο ανωτέρας βίας, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η πανδημία του κορωνοϊού αποτελεί τέτοιο γεγονός, καθώς πρόκειται για φαινόμενο που δεν ήταν δυνατό να προβλεφθεί από τον μέσο συνετό συναλλασσόμενο, ενώ τα μέτρα τα οποία λήφθηκαν για την αντιμετώπισή του είναι υποχρεωτικά, χωρίς δυνατότητα αποτροπής αυτών, και δρουν καταλυτικά για μεγάλο εύρος επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Εντούτοις, δεν είναι ασφαλής οποιαδήποτε αφηρημένη κρίση για το τι εντάσσεται στην έννοια της ανωτέρας βίας, αφού κάθε φορά θα πρέπει να αξιολογείται κατά πόσον η επίδραση του κορωνοϊού υπήρξε καταλυτική στη λειτουργία της εκάστοτε σύμβασης. Εξάλλου, οι επιπτώσεις της πανδημίας στις οικονομικές συνθήκες που ενδέχεται να δημιουργούν αδυναμία εκπλήρωσης ή καθυστέρηση κατά την εκπλήρωση δεν συνεπάγεται ότι αποτελούν και λόγο ανωτέρας βίας. Επιπροσθέτως δε, παγίως γίνεται δεκτό ότι στις χρηματικές ενοχές, όπως είναι η υποχρέωση του μισθωτή για καταβολή του μηνιαίου μισθώματος στον εκμισθωτή, δεν υφίσταται επιγενόμενη αδυναμία παροχής και συνακόλουθη απαλλαγή του οφειλέτη από την ευθύνη. Τούτο σημαίνει ότι τη βασική χρηματική υποχρέωση του μισθωτή, καταρχήν δε μπορεί ο ίδιος να την αρνηθεί, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, αφού η χρηματική παροχή είναι πάντοτε εφικτή.
Σε κάθε περίπτωση, για την ενδελεχέστερη εξέταση του ζητήματος, θα πρέπει να διακρίνουμε δύο χωριστές περιπτώσεις: τις επιχειρήσεις που αναστέλλουν τη λειτουργία τους λόγω κρατικής εντολής και τις επιχειρήσεις που λογίζονται από το νομοθέτη ως σημαντικά πληττόμενες. Και για τις δύο περιπτώσεις, όπως αναλύθηκε, προβλέπεται μείωση του μισθώματος κατά 40%, αλλά είναι άραγε εφικτή η πλήρης απαλλαγή από το μίσθωμα για τους μήνες όπου η επιχείρηση δεν λειτουργεί ή λογίζεται ως πληττόμενη;
Για την περίπτωση όπου η επιχείρηση χαρακτηρίζεται ως «πληττόμενη», προκύπτει ευχερώς πως τούτο δεν δίνει το δικαίωμα στην επιχείρηση να αρνηθεί πλήρως την καταβολή του μισθώματος για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, αφού αυτό δεν αποτελεί λόγο ανωτέρας βίας, καθώς ο μισθωτής μπορούσε να κάνει χρήση του μισθωμένου ακινήτου, απλώς ενδεχομένως με μειωμένο κύκλο δραστηριοτήτων. Επομένως, δεν μπορεί σε αυτή την περίπτωση να υπάρξει πλήρης απαλλαγή από το μίσθωμα, αλλά σε κάθε περίπτωση θα οφείλεται το 60% του μισθώματος.
Η απάντηση, όμως, θα μπορούσε να είναι διαφορετική για τις επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία ανεστάλη με κρατική εντολή. Σε αυτήν την περίπτωση, η χρήση του ακινήτου για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του μισθωτή κατέστη αδύνατη για λόγο που δεν αφορά τον ίδιο. Εδώ, λοιπόν, τίθεται το ερώτημα αν οι έκτακτες ρυθμίσεις για τη μείωση κατά 40% των οφειλόμενων μισθωμάτων αποκλείουν τις ως άνω διατάξεις του Αστικού Κώδικα, σύμφωνα με τις οποίες υπάρχει πλήρης απαλλαγή από το μίσθωμα, αν λόγος ανωτέρας βίας εμποδίζει το μισθωτή από τη συμφωνημένη χρήση του ακινήτου.
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι δυσχερής, ενόψει του ότι οι έκτακτες ρυθμίσεις νομοθετήθηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα και δημιούργησαν νομικές αστοχίες. Φαίνεται, όμως, πως οι έκτακτες ρυθμίσεις δεν αποκλείουν τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα, αφού εδώ ο νομοθέτης ήρθε να θεσπίσει τη μείωση του μισθώματος «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί μισθώσεων». Σκοπός του νομοθέτη δεν ήταν να θέσει σε δυσμενέστερο καθεστώς τους μισθωτές με αυτή τη ρύθμιση, αφού αν η ρύθμιση αυτή δεν υπήρχε, ο μισθωτής θα απαλλασσόταν πλήρως από το μίσθωμα, ενώ τώρα φαίνεται να υποχρεούται να καταβάλει το 60%. Θα μπορούσε βέβαια να υποστηριχθεί και ο αντίλογος ότι οι έκτακτες ρυθμίσεις, ως ειδικότερες διατάξεις, υπερισχύουν των γενικών διατάξεων και ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αξιωθεί πλήρης απαλλαγή από το μίσθωμα, παρά μείωση, κατά τα διαλαμβανόμενα στο νόμο. Σε κάθε περίπτωση, δεδομένης της πρωτόγνωρης φύσης των καταστάσεων που επικρατούν, τα σχετικά ζητήματα αναμένεται να επιλυθούν ανά περίπτωση στο άμεσο μέλλον σε δικαστηριακό επίπεδο, ανάλογα και με τις ειδικότερες συνθήκες κάθε συμβατικής σχέσης.
ΙΙΙ. Η απρόβλεπτη μεταβολή συνθηκών και η αναπροσαρμογή του μισθώματος κατά τα άρθρα 388 και 288 ΑΚ
Το άρθρο 388 ΑΚ ορίζει ότι αν τα περιστατικά στα οποία τα μέρη στήριξαν τη σύναψη αμφοτεροβαρούς σύμβασης (όπως η μίσθωση), μεταβλήθηκαν ύστερα, από λόγους που ήταν έκτακτοι και δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, και από τη μεταβολή αυτή, η παροχή του οφειλέτη, έγινε υπέρμετρα επαχθής, το δικαστήριο μπορεί κατά την κρίση του με αίτηση του οφειλέτη να την αναγάγει στο μέτρο που αρμόζει. Μόνο το γεγονός ότι ζημιώνεται το ένα μέρος ή ότι αντιμετωπίζει δυσχέρειες στην εκπλήρωση της παροχής δεν αρκεί, ούτε όμως απαιτείται πλήρης οικονομική καταστροφή του οφειλέτη-μισθωτή.
Έκτακτα και απρόβλεπτα περιστατικά, κατά την έννοια του ανωτέρω άρθρου, είναι αυτά που επέρχονται από ασυνήθιστα γεγονότα, φυσικά, πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά κ.λπ. Έκτακτα και απρόοπτα γεγονότα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν εκείνα που συμβαίνουν συνήθως, όπως η αυξομείωση της οικονομικής κατάστασης του μισθωτή, η αύξηση/μείωση της αξίας του ακινήτου και η παρεπόμενη αντίστοιχη μεταβολή της μισθωτικής του αξίας η οποία μπορεί να οφείλεται π.χ. στην αύξηση/μείωση της ζήτησης για μίσθωση ανάλογων ακινήτων.
Εφόσον από τις ως άνω προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 388 ΑΚ, δεν συντρέχει εκείνη της απρόοπτης και ανυπαίτιας μεταβολής των συνθηκών, τότε είναι επιτρεπτή η εφαρμογή του άρθρου 288 ΑΚ και μπορεί να ζητηθεί η αναπροσαρμογή του οφειλόμενου αρχικού ή μετά από αναπροσαρμογή μισθώματος, εφόσον εξαιτίας προβλεπτών ή απρόβλεπτων περιστάσεων επήλθε, μεταγενέστερα, δυσβάστακτη για τον μισθωτή μεταβολή των συνθηκών. Τέτοια μεταβολή μπορεί να αποτελέσουν η σημαντική αύξηση/μείωση της μισθωτικής αξίας του μισθίου, η εξ αιτίας διαφόρων λόγων αυξομείωση της ζήτησης των ακινήτων, με τρόπον ώστε, με βάση τις συγκεκριμένες συνθήκες, η εμμονή στην καταβολή του συμφωνηθέντος μισθώματος να είναι αντίθετη προς την ευθύτητα και εντιμότητα που απαιτούνται στις συναλλαγές. Εν τοις πράγμασι και σε σχέση με τις μισθώσεις (και γενικότερα τις εμπορικές συμβάσεις) κατά την πρόσφατη οικονομική κρίση, η οποία έχει κριθεί (από μέρος της νομολογίας) ότι αποτέλεσε γεγονός απρόβλεπτο που μετέβαλε ουσιωδώς τις συνθήκες, πολλοί μισθωτές πέτυχαν το δικαστικό επανακαθορισμό του ύψους του καταβλητέου μισθώματος.
Η πανδημία του κορωνοϊού, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί πράγματι ένα απρόβλεπτο γεγονός που έχει ήδη μεταβάλει τις συνθήκες στην αγορά, ωστόσο στην παρούσα φάση είναι πρώιμο να ειπωθεί ότι πρόκειται για γενικευμένη και μόνιμη μεταβολή, δεδομένου ότι ακόμα δεν υπάρχουν απτά οικονομικά στοιχεία ικανά να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι προκάλεσε ουσιώδη μείωση των οικονομικών μεγεθών για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα αρχίζει να διαφαίνεται αν π.χ. ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων και οι μισθωτικές αξίες των ακινήτων θα μειωθούν παροδικά ή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Πρέπει κι εδώ να σημειωθεί ότι σχετικά ζητήματα που αφορούν την εξειδίκευση αορίστων εννοιών, όπως είναι αυτή της μεταβολής τέτοιου μεγέθους, ώστε να επανακαθορίζει τους όρους μιας σύμβασης, αναμένεται να επιλυθούν από τα αρμόδια δικαστήρια και πάλι ανά περίπτωση ξεχωριστά.
Δ. Συμπέρασμα – Τελικές Παρατηρήσεις
Αναμφισβήτητα, η πανδημία του κορωνοϊού επηρέασε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής και προκάλεσε σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια και εγχώρια οικονομία και επιχειρηματικότητα. Η αναστολή λειτουργίας του μεγαλύτερου φάσματος των επιχειρήσεων, από μικρά καταστήματα λιανικής έως μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και εταιρείες αερομεταφορών, ήταν αναγκαίο να συνοδευτεί από εξαιρετικά και επείγοντα μέτρα στήριξης, προκειμένου να εξασφαλιστεί έστω σε ένα βαθμό η βιωσιμότητα των πληττόμενων επιχειρήσεων. Δεδομένου δε του μεγάλου ποσοστού επιχειρήσεων οι οποίες μισθώνουν τους χώρους εγκατάστασής τους, η μείωση του οφειλόμενου μισθώματος προσφέρει μια σημαντική διευκόλυνση -μαζί με τα υπόλοιπα έκτακτα μέτρα στήριξης- προς τις επιχειρήσεις που επλήγησαν και εξακολουθούν να πλήττονται από την πανδημία. Ταυτόχρονα, προς εξισορρόπηση των εκατέρωθεν συμφερόντων, κατέστη απαραίτητη η στήριξη και των ιδιοκτητών ακινήτων, οι οποίοι, χωρίς δυνατότητα να αντιταχθούν στα έκτακτα μέτρα, δεσμεύτηκαν σε μείωση των εσόδων τους για χρονικό διάστημα που δύναται να φτάσει το εξάμηνο, χωρίς να αποκλείεται περαιτέρω παράταση και το φθινόπωρο. Σε κάθε περίπτωση, η γενική αρχή της καλόπιστης εκπλήρωσης των παροχών θα πρέπει να τυγχάνει πάντα εφαρμογής στις συμβατικές σχέσεις και, ως εκ τούτου, επιχειρήσεις, για τις οποίες η κατά 40% μείωση του οφειλόμενου μισθώματος δεν αρκεί για να αντιμετωπίσουν την δεινή και απρόβλεπτη οικονομική κατάσταση στην οποία περιήλθαν, θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις και ανάλογα με τις ειδικότερες συνθήκες κάθε περίπτωσης, να διεκδικήσουν περαιτέρω δικαστική αναπροσαρμογή του καταβαλλόμενου μισθώματος.

Συντάξεις Αυγούστου: Όλες οι ημερομηνίες πληρωμής

Συντάξεις Αυγούστου: Όλες οι ημερομηνίες πληρωμής

Το πρόγραμμα προπληρωμής των κύριων και επικουρικών συντάξεων αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) στη συνεδρίαση της 16ης Ιουλίου, στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και επικουρικών συντάξεων.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι ημερομηνίες για κύριες και επικουρικές συντάξεις είναι οι εξής:
– Στις 22 Ιουλίου 2020, ημέρα Τετάρτη, θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών, (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις τράπεζες και τον ΟΤΕ) που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9.
– Στις 24 Ιουλίου 2020, ημέρα Παρασκευή, θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών, (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις τράπεζες και τον ΟΤΕ) που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8.
– Στις 28 Ιουλίου 2020, ημέρα Τρίτη, θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μη μισθωτών, (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ).
– Στις 30 Ιουλίου 2020, ημέρα Πέμπτη, θα καταβληθούν κύριες και επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου, του τ. ΝΑΤ, τ. ΕΤΑΤ, τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΔΕΗ.

Παρατείνεται έως τις 30 Σεπτεμβρίου η τακτοποίηση αυθαιρέτων

Παρατείνεται έως τις 30 Σεπτεμβρίου η τακτοποίηση αυθαιρέτων

Οικονομικές Ειδήσεις

17 Ιούλιος 2020

Τρίμηνη παράταση με τροπολογία στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση Taxheaven.gr



Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Τρίμηνη παράταση για την τακτοποίηση όλων των αυθαίρετων κατασκευών, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 δίνεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σχετική τροπολογία, που καταθέτει στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στο σχέδιο νόμου «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Η προηγούμενη προθεσμία ήταν η 30η Ιουνίου.

Τελευταία προθεσμία για τα κτίρια με μεγάλες αυθαιρεσίες

Η 30η Σεπτεμβρίου είναι και η τελευταία προθεσμία για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων της κατηγορίας 5 (κτίρια με πολύ σοβαρές αυθαιρεσίες). Να σημειωθεί ότι οι πολύ σοβαρές αυθαιρεσίες αφορούν σε υπέρβαση τουλάχιστον κατά 40% στην κάλυψη και στη δόμηση ή καθ΄ύψος πάνω από 20%.

Για τα υπόλοιπα αυθαίρετα –κατηγορίας 1 έως 4- ισχύει κανονικά η διαδικασία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και οι ιδιοκτήτες τους θα μπορούν να τα τακτοποιούν και μετά τις 30 Σεπτεμβρίου, με καταληκτική ημερομηνία την 31η Μαρτίου 2026, καταβάλλοντας προσαυξημένα ποσά τακτοποίησης κατά 20% για το πρώτο έτος καθυστέρησης και επιπλέον 5% για κάθε έναν χρόνο καθυστέρησης.

Με την ίδια τροπολογία, λόγω δυσχερειών στην άσκηση της οικοδομικής δραστηριότητας από την πανδημία παρατείνεται και η ισχύς των οικοδομικών αδειών, των αδειών δόμησης και των αναθεωρήσεών τους μέχρι το τέλος του 2022.

ΕΝΦΙΑ: Σε 8 δόσεις οι νέες πληρωμές

ΕΝΦΙΑ: Σε 8 δόσεις οι νέες πληρωμές


Πλέον, δίνεται η δυνατότητα για πληρωμή του ΕΝΦΙΑ σε οκτώ δόσεις, σύμφωνα με νέο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή.

Ο ΕΝΦΙΑ μπορεί να εξοφληθεί πλέον σε οκτώ δόσεις, ενώ όταν ο φόρος που οφείλεται με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση καταβάλλεται εφάπαξ, παρέχεται έκπτωση 2%, αναφέρει το νέο νομοσχέδιο.
Έτσι, κοινοποιήθηκε το κείμενο του νομοσχεδίου που έχει ψηφιστεί στη Βουλή και φέριε τον τίτλο «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις».
Αναλυτικά λοιπόν το νέο νομοσχέδιο προβλέπει το εξής:
Άρθρο 82
Ρυθμίσεις καταβολής δόσεων για φόρο εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ για το έτος 2020
1.α) Στο τέλος του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Α' 167) προστίθενται παρ. 44 και 45 ως εξής:
44. Η καταβολή του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2019, με εξαίρεση τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν λυθεί ή έχουν τεθεί υπό εκκαθάριση, πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του επόμενου μήνα από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης, με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 68 του ν. 4172/2013 (Α' 167) και οι υπόλοιπες επτά (7) μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα των επτά (7) επόμενων μηνών.
Ειδικά για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, των οποίων η προθεσμία υποβολής παρατάθηκε με την υπ. αρ. Α.1156/2020 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών μέχρι την 29η Ιουλίου 2020, η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου του 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επτά (7) επόμενων μηνών.
45. Η καταβολή του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων του φορολογικού έτους 2019 πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του μηνός Ιουλίου 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επτά (7) επόμενων μηνών.
Η καταβολή του φόρου που προσδιορίζεται από δηλώσεις φορολογούμενων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία γίνεται σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των πέντε επόμενων μηνών.
Όταν ο φόρος που οφείλεται με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση καταβάλλεται εφάπαξ μέσα στη προθεσμία της πρώτης δόσης, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών έκπτωση δύο τοις εκατό (2%).
β) Οι διατάξεις της περ. α' ισχύουν και για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2019 που έχουν υποβληθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
2. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4223/2013 (Α' 287) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
Ειδικά για το έτος 2020, εφόσον η πράξη προσδιορισμού του φόρου εκδοθεί εντός του Σεπτεμβρίου 2020, η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 και η τελευταία μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου 2021.

Ξεκινάει από σήμερα η υπηρεσία του e-EΦΚΑ για τα έξοδα κηδείας

Ξεκινάει από σήμερα η υπηρεσία του e-EΦΚΑ για τα έξοδα κηδείας

Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2020 16:20
 
UPD:16:29
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Εξωτερική άποψη των γραφείων του ΕΦΚΑ στην Αθήνα την Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018. (EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)
A- A A+
Ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία της ηλεκτρονικής υπηρεσίας πληρωμής εξόδων κηδείας σε περιπτώσεις θανάτου συνταξιούχων του e-ΕΦΚΑ, που απεβίωσαν μετά την 1 Ιουλίου 2020, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη στην εθνική δικτυακή πύλη gov.gr (ενότητα «Οικογένεια» υποενότητα «Απώλεια» και στο δικτυακό τόπο e-ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr – ενότητα  Συνταξιούχοι).
Σύμφωνα με την εν λόγω ανακοίνωση, η υπηρεσία απευθύνεται τόσο στα γραφεία που έχουν τελέσει την τελετή της ταφής τα οποία θα πρέπει  να καταχωρίσουν το κόστος και να αναρτήσουν το σχετικό τιμολόγιο όσο και στους δικαιούχους οι οποίοι μπορούν από τον υπολογιστή τους με απλά βήματα και χωρίς φυσική παρουσία σε κατάστημα του e-ΕΦΚΑ να υποβάλουν ηλεκτρονικά την αίτησή τους.
Στη συνέχεια αυτόματα θα υπολογίζεται το ποσό που προβλέπεται ως παροχή και θα καταβάλλεται σε λίγες ημέρες στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει υποδείξει ο αιτών.
Η εφαρμογή της νέας λειτουργίας για τα έξοδα κηδείας οδηγεί σε 100.000 λιγότερες συναλλαγές με τον οργανισμό ετησίως. Η νέα υπηρεσία αποτελεί ακόμη ένα σημαντικό βήμα υλοποίησης της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης του ν.4670/2020 που ολοκληρώνει με επιτυχία η Διοίκηση του e- ΕΦΚΑ.
naftemporiki.gr

Φοροαπόψεις 16/7/2020

Ανάδειξη και σχολιασμός επίκαιρων φορολογικών, εργατικών, ασφαλιστικών & οικονομικών θεμάτων.
* Απαλλαγή φόρου κληρονομίας για κοινούς λογαριασμούς αλλοδαπής: Όπως κρίθηκε με την υπ’ αριθ. 59/2020 απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, για όλες τις καταθέσεις σε κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς ή σε κοινά χαρτοφυλάκια, στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή, Ελλήνων κατοίκων ημεδαπής, παρέχεται απαλλαγή των συνδικαιούχων από το φόρο κληρονομίας, σε περίπτωση θανάτου ενός συνδικαιούχου, υπό την προϋπόθεση ότι έχει τεθεί ο πρόσθετος όρος στους κοινούς λογαριασμούς και στα κοινά χαρτοφυλάκια ότι, μετά το θάνατο οποιουδήποτε συνδικαιούχου, οι καταθέσεις περιέρχονται αυτοδικαίως στους λοιπούς επιζώντες.



Συνεπώς, η απαλλαγή από τον φόρο  ισχύει και για τις καταθέσεις εξωτερικού που περιέχουν τον όρο περιέλευσης των ποσών στους λοιπούς συνδικαιούχους του κοινού λογαριασμού.


* Καθυστέρηση διεκπεραίωσης υποθέσεων από Μητρώο Δ.Ο.Υ.: Το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί ιδιαίτερη καθυστέρηση για το κλείσιμο ραντεβού προκειμένου να διεκπεραιωθούν εργασίες στις αρμόδιες ΔΟΥ.

Ιδιαίτερα στο Μητρώο σε ορισμένες Δ.Ο.Υ. η καθυστέρηση είναι της τάξεως του μηνός και πλέον (για μεταβολές κ.λπ.).

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι κατά το χρονικό διάστημα πριν από την πανδημία του COVID-19 μία τέτοιου είδους εργασία γινόταν αυθημερόν.

Σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί εξυπηρέτησης των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να επανέλθουν και η είσοδος της πληροφορικής στη δημόσια διοίκηση θα πρέπει να αξιοποιηθεί για την επιτάχυνση της διεκπεραίωσης των υποθέσεων.

* Ρήτρα απαγόρευσης ανταγωνισμού εργαζομένου: Πρόσφατα εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 94/2020 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που αφορούσε περίπτωση εργαζομένου σε επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα της παραγωγής και διακίνησης προϊόντων λογισμικού, ο οποίος μετά την παραίτησή του από την ως άνω επιχείρηση προσελήφθη από επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον ίδιο τομέα, παραβιάζοντας τη ρήτρα που είχε συμφωνήσει με την προηγούμενη εργοδότριά του, ήτοι να μην απασχοληθεί σε ανταγωνιστική επιχείρηση για ένα έτος από τη λύση της σύμβασης εργασίας του. Με την εν λόγω απόφαση κρίθηκε ότι ρήτρα αυτή είναι ισχυρή ο εργαζόμενος υποχρεώθηκε σε καταβολή ποσού προς την εταιρεία ως ποινική ρήτρα για την αθέτηση της συμβατικής του δέσμευσης.




Η υποχρέωση αποφυγής ανταγωνισμού μπορεί να γίνει και αντικείμενο ρητού όρου (: κοινώς, ρήτρα) της εργασιακής σχέσης. Η ρήτρα αυτή θεωρείται καταρχήν έγκυρη. Όταν όμως περιορίζει τη μελλοντική επαγγελματική δραστηριότητα του εργαζομένου, το κύρος της ρήτρας απαγόρευσης ανταγωνισμού εξαρτάται από τη διάρκεια της ισχύος της, την έκτασή της κατά τόπο, την επαγγελματική δραστηριότητα που απαγορεύτηκε, και την παροχή από τον εργοδότη ανάλογης αντιπαροχής προς τη συμβατική δέσμευση του εργαζομένου. Με την έννοια αυτή, μπορεί να συμφωνηθεί ότι απαγορεύεται η ανταγωνιστική δραστηριότητα του εργαζομένου είτε με τη μορφή ανταγωνιστικών πράξεων από αυτόν, είτε με τη μορφή της πρόσληψής του σε άλλον ανταγωνιστή εργοδότη, είτε με τη μορφή της άσκησης από αυτόν όμοιας, ανταγωνιστικής δραστηριότητας προς εκείνη του πρώην εργοδότη του. Πάντως, οι όροι της σύμβασης εργασίας (απαγόρευση μελλοντικού ανταγωνισμού, μετά τη λήξη της σύμβασης εργασίας) είναι καταρχήν έγκυροι και δεσμευτικοί για τον εργαζόμενο. Κριτήρια που θα ληφθούν υπόψη είναι: α) η χρονική διάρκεια και ο τοπικός χαρακτήρας της απαγόρευσης, β) το είδος της απαγορευμένης επαγγελματικής δραστηριότητας του εργαζομένου και γ) η ύπαρξη δικαιολογημένων συμφερόντων του εργοδότη.

Έτσι, έχει κριθεί από τη νομολογία ότι δεν είναι άκυρη η απαγόρευση πράξεων ανταγωνισμού για χρονικό διάστημα δύο ετών μετά τη λύση της σύμβασης, ακόμη και χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα (Α.Π. 1285/1984 ΕΕργΔ 1985, 575, Α.Π. 1192/1992 ΔΕΝ 1993, 85).

* Προσδιορισμός κόστους πωληθέντων σε απλογραφικά και διπλογραφικά βιβλία: Σύμφωνα με την Ε.2019/31.1.2020 Εγκύκλιο της ΑΑΔΕ με θέμα "Οδηγίες συμπλήρωσης εντύπου Ε3 ορίζεται μεταξύ άλλων για τα απλογραφικά και διπλογραφικά βιβλία ότι: "ως προς τον προσδιορισμό του κόστους πωληθέντων, οι επιχειρήσεις ως απογραφή έναρξης, λαμβάνουν τα δεδομένα πραγματικής απογραφής, εφόσον διενήργησαν προαιρετικά ή υποχρεωτικά απογραφή και σε διαφορετική περίπτωση, ήτοι μη διενέργειας απογραφής, μηδενικό αρχικό απόθεμα. Ως απογραφή τέλους, λαμβάνουν την πραγματική απογραφή σε περίπτωση προαιρετικής ή υποχρεωτικής απογραφής και μηδενικό τελικό απόθεμα όταν δεν έχουν προβεί σε απογραφή. Δηλαδή, αν για το φορολογικό έτος 2019, η επιχείρηση δεν είναι υπόχρεη σε σύνταξη απογραφής και δεν έχει προβεί σε προαιρετική απογραφή βάσει των διατάξεων του Ν.4308/2014, το κόστος πωληθέντων προσδιορίζεται μόνο από τις αγορές, με μηδενικό απόθεμα τέλους και μηδενικό απόθεμα αρχής, εφόσον δεν υπήρχε απογραφή το προηγούμενο έτος…".

Συνήθη ερωτήματα

Αν η αμοιβή του μέλους Δ.Σ. παρέχεται από τα κέρδη της Α.Ε., θεωρείται και φορολογείται ως μέρισμα, με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης για το φυσικό πρόσωπο, μετά την παρακράτηση από την Α.Ε. του αναλογούντος φόρου επί μερισμάτων με συντελεστή 5%.

Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ
Με την καθοδήγηση του κ. Γεώργιου Δαλιάνη

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).

Επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙ: Συνολικό ποσό 103,8 εκατ. ευρώ πιστώνεται σήμερα σε 12.823 δικαιούχους

Επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙ: Συνολικό ποσό 103,8 εκατ. ευρώ πιστώνεται σήμερα σε 12.823 δικαιούχους

Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2020 15:07
 
UPD:15:12
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
A- A A+
Στους τραπεζικούς λογαριασμούς 12.823 δικαιούχων του δεύτερου κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής πιστώνεται σήμερα ποσό συνολικού ύψους 103,8 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών. Έτσι, ο συνολικός αριθμός των δικαιούχων που έχουν λάβει την Επιστρεπτέα Προκαταβολή ΙΙ μέχρι σήμερα ανέρχεται σε 73.627, στους οποίους έχει καταβληθεί άμεση χρηματοδοτική ενίσχυση συνολικού ύψους  588,2 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), 89.123 επιχειρήσεις έχουν ήδη οριστικοποιήσει, μέσω της πλατφόρμας «myBusinessSupport» (www.aade.gr/mybusinesssupport), την αίτηση χορήγησης της ενίσχυσης.  Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία οριστικοποίησης της αίτησης λήγει την Τετάρτη 22 Ιουλίου.
Όπως σημειώνει το ΥΠΟΙΚ, η επόμενη πίστωση ποσών της Επιστρεπτέας Προκαταβολής ΙΙ θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα.
naftemporiki.gr

ΟΕΕ: Να ανακοινωθεί άμεσα παράταση για τις δηλώσεις έως τις 29 Σεπτεμβρίου

ΟΕΕ: Να ανακοινωθεί άμεσα παράταση για τις δηλώσεις έως τις 29 Σεπτεμβρίου

Ανακοινώσεις Οικονομικού Επιμελητηρίου

17 Ιούλιος 2020

Taxheaven.gr



Μητροπόλεως 12 14, 105 63 Αθήνα - Τηλ.: 2132141800, FAX: 2132141873,  e-mail: press@oe-e.gr


Αθήνα, 17-07-2020  

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Την παράταση της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων έως τις 29 Σεπτεμβρίου προτείνει το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με επιστολή του Προέδρου του, Κωνσταντίνου Κόλλια, στον Υπουργό και Υφυπουργό Οικονομικών και στον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Η παράταση αυτή κρίνεται επιβεβλημένη και αναγκαία, δεδομένου ότι οι λογιστές - φοροτεχνικοί εργάζονται πέραν των ανθρώπινων ορίων, για ν' ανταποκριθούν στις αυξημένες υποχρεώσεις τους.

Στην επιστολή τονίζεται ότι η παράταση, που έχει ήδη δοθεί μέχρι τις 29 Ιουλίου, εξακολουθεί να καθιστά ανέφικτο το έργο των λογιστών - φοροτεχνικών, διότι:

Πρώτον, το TaxisNet υπολειτουργεί συστηματικά και σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις.

Δεύτερον, είναι συνεχής και αυξανόμενη η υποχρέωση των λογιστών - φοροτεχνικών να καταχωρούν στοιχεία σε πλήθος εφαρμογών.

Τρίτον, η μη νομοθέτηση μέχρι σήμερα της μείωσης του ποσοστού της προκαταβολής φόρου που έχει ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό, έχει δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις, καθώς οι φορολογούμενοι περιμένουν τη διάταξη για να υποβάλουν τις δηλώσεις τους.

Τέταρτον, μέσα σε δώδεκα ημέρες, εκ των οποίων οι οκτώ μόνο είναι εργάσιμες, πρέπει να υποβληθούν περίπου δύο εκατομμύρια δηλώσεις, γεγονός αδύνατο με τις υπάρχουσες συνθήκες.

Πέμπτον, για τα ανείσπρακτα εισοδήματα από ακίνητα, δεν μπορούν να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες μη δήλωσής τους γιατί εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις.

Έκτον, εκκρεμεί ακόμη η εκκαθάριση του ΕΦΚΑ γεγονός που δυσκολεύει τον προσδιορισμό των αποτελεσμάτων.

Έβδομον, ακόμη δεν έχει αναρτηθεί το αρχείο των βεβαιώσεων αποδοχών ασθενείας 2019.

Όγδοον, εκκρεμούν ακόμη εκκαθαρίσεις φορέων, όπως του ΕΟΠΠΥ (clawback).

Ένατον, οι διορθώσεις των αποκλίσεων στα στοιχεία προμηθευτών των ΜΥΦ έτους 2019 στις 28 Ιουλίου του 2020 δημιουργούν την ανάγκη πρόσθετων τροποποιητικών δηλώσεων.

Δέκατον, η συγχώνευση των ΔΟΥ μετέθεσε την ημερομηνία κατάθεσης σημαντικού αριθμού φορολογικών δηλώσεων.

Το ΟΕΕ προτείνει ταυτόχρονα την άμεση ανακοίνωση της παράτασης μέχρι 29 Σεπτεμβρίου, με ανάλογη προσαρμογή πληρωμής της πρώτης δόσης και διατήρηση της έκπτωσης για εφάπαξ καταβολή του φόρου ως εξής:

- Υποβολή μέχρι 30 Ιουλίου: Πληρωμή δόσης μέχρι 31 Ιουλίου.
- Υποβολή μέχρι 30 Αυγούστου: Πληρωμή δόσης μέχρι 31 Αυγούστου.
- Υποβολή μέχρι 29 Σεπτεμβρίου: Πληρωμή δόσης μέχρι 30 Σεπτεμβρίου.

Παρακάτω το πλήρες κείμενο της επιστολής.


Γραφείο Τύπου του ΟΕΕ
Τηλ: 2132141866
2132141883
2132141870





ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μητροπόλεως 12-14, Τ.Κ.10563, Αθήνα, τηλ. 213 2141810, fax: 210 5227300

ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Αθήνα, 17 Ιουλίου 2020
Αρ. πρωτ.: Φ/1/3833

Προς:
-Υπουργό Οικονομικών
κ. Χρήστο Σταϊκούρα
-Υφυπουργό Οικονομικών
κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο
-Διοικητή Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)
κ. Γεώργιο Πιτσιλή


Θέμα: Πρόταση ΟΕΕ για άμεση ανακοίνωση παράτασης της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων του φορολογικού έτους 2019

Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Α.1156/2020 (ΦΕΚ Β 2681/1-7-2020) Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών, παρατάθηκε η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2019 των φυσικών προσώπων του άρθρου 3 του Ν. 4172/2013 και των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του Ν. 4172/2013 μέχρι την 29η Ιουλίου 2020. Η παράταση της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων κατά ένα μήνα, εξακολουθεί να καθιστά ανέφικτο το έργο των λογιστών - φοροτεχνικών για τους κάτωθι λόγους:
- Το TaxisNet υπολειτουργεί συστηματικά και σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις.
- Η υποχρέωση από πλευράς των λογιστών – φοροτεχνικών καταχώρησης στοιχείων σε εφαρμογές όπως TaxisNet, myBusinessSuport, ΕΡΓΑΝΗ, κ.τ.λ. είναι συνεχής και αυξανόμενη.
- Η μη νομοθέτηση μέχρι σήμερα της μείωσης του ποσοστού της προκαταβολής φόρου που έχει ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό, έχει δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις, καθώς οι φορολογούμενοι και ιδιαίτερα τα νομικά πρόσωπα αναμένοντας τον καθορισμό του ύψους της προκαταβολής δεν υποβάλουν τις δηλώσεις τους.
- Οι υποβληθείσες δηλώσεις έως σήμερα, 17 Ιουλίου 2020, είναι 4.478.437 σε σύνολο 6.400.000. Σε 12 ημέρες (οι 8 μόνο είναι εργάσιμες) πρέπει να υποβληθούν περίπου 2.000.000 δηλώσεις, το οποίο είναι αδύνατον με τις υπάρχουσες συνθήκες.
- Για τα εισοδήματα από την εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο, δεν μπορούν να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες μη δήλωσης τους, γιατί εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες πρέπει να προσκομισθούν και στις Δ.Ο.Υ. για να υπάρξει δυνατότητα υποβολής της δήλωσης.
- Ακόμα εκκρεμεί η εκκαθάριση του ΕΦΚΑ με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα στον προσδιορισμό της λογιστικής βάσης προσδιορισμού των αποτελεσμάτων.
- Ακόμα δεν έχει αναρτηθεί το αρχείο των βεβαιώσεων αποδοχών ασθενείας έτους 2019.
- Εκκρεμούν ακόμη εκκαθαρίσεις φορέων όπως του ΕΟΠΠΥ (claw-back).
- Οι διορθώσεις των αποκλίσεων στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών των ΜΥΦ έτους 2019 την 28η Ιουλίου 2020, δημιουργούν την ανάγκη πρόσθετων τροποποιητικών δηλωτικών υποχρεώσεων, για τον προσδιορισμό της λογιστικής αλλά και φορολογικής βάσης.
- Η συγχώνευση των Δ.Ο.Υ. μετέθεσε την ημερομηνία κατάθεσης σημαντικού αριθμού φορολογικών δηλώσεων.

Λόγω των παραπάνω προβλημάτων το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας προτείνει την άμεση ανακοίνωση για παράταση των δηλώσεων για όλους τους φορολογουμένους μέχρι 29 Σεπτεμβρίου 2020, με αντίστοιχη συγκέντρωση του πλήθους των δόσεων για τους φορολογούμενους, ανάλογα με την ημερομηνία υποβολής, καθώς και την διατήρηση του δικαιώματος της έκπτωσης στην εφάπαξ καταβολή του φόρου, ως εξής:
- Για όσους υποβάλουν μέχρι 30/7/2020, δυνατότητα πληρωμής της δόσης μέχρι 31/7/2020.
- Για όσους υποβάλουν μέχρι 30/8/2020, δυνατότητα πληρωμής των δόσεων μέχρι 31/8/2020.
- Για όσους υποβάλουν μέχρι 29/9/2020, δυνατότητα πληρωμής των δόσεων μέχρι 30/9/2020.
Ακόμα και σήμερα, κατά την περίοδο της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων του έτους 2019, οι λογιστές - φοροτεχνικοί καλούνται να αντιμετωπίσουν σωρεία προβλημάτων για να ανταποκριθούν στις αυξημένες υποχρεώσεις τους, αναγκάζονται να εργαστούν πέραν των ανθρώπινων ορίων και το ΟΕΕ θεωρεί την παράταση επιβεβλημένη και αναγκαία.

Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ
Κωνσταντίνος Β. Κόλλιας