Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Την «πρώτη χρονιά Αριστερά» οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι

Την «πρώτη χρονιά Αριστερά» οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι

Μειώσεις αποδοχών για μισθωτούς, ύφεση, περικοπές των κοινωνικών δαπανών με αύξηση της φτώχειας έφερε η πρώτη χρονιά διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ερευνα της ΤτΕ.
tin-prwti-xronia-aristera-oi-ftwxoi-eginan-ftwxoteroi
 
Και μειώσεις αποδοχών για τους μισθωτούς και ύφεση αλλά και περικοπές των κοινωνικών δαπανών που οδήγησαν με τη σειρά τους σε αυξήσεις των ποσοστών της φτώχειας έφερε η πρώτη χρονιά διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ. Το προεκλογικό πρόγραμμα που θα ενίσχυε τα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια ουδέποτε υλοποιήθηκε. Κι όχι μόνον αυτό.
Η περυσινή χρονιά έκλεισε με δραματική περικοπή των κοινωνικών δαπανών. Τα 500 εκατ. ευρώ που δόθηκαν το 2014 για το κοινωνικό μέρισμα έγιναν… 100 εκατ. ευρώ μέσα στο 2015 καθώς αυτός ήταν ο προϋπολογισμός του προγράμματος καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης. Και μόνο αυτή η μείωση, σε συνδυασμό με την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων –και κυρίως των άδικων έμμεσων φόρων που χτυπούν περισσότερο τα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια- ήταν που «εκτόξευσαν» τα ποσοστά της φτώχειας.
Όλοι οι δείκτες φτώχειας επιδεινώθηκαν συγκριτικά με το 2014.Τα ποσοστά είναι εντυπωσιακά: ο δείκτης της σχετικής φτώχειαςαυξήθηκε κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες, το χάσμα της φτώχειας κατά 11,1 μονάδες ενώ η σοβαρότητα του κινδύνου φτώχειας κατά 14,2%. Τέτοια ποσοστά, δεν συναντώνται –βάσει της έρευνας της ΤτΕ- σε κανένα από τα μνημονιακά έτη. Αυτό συμβαίνει διότι οι δείκτες προκύπτουν από τη σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το 2014, είχε και αυξημένες κοινωνικές δαπάνες αλλά και ανάπτυξη στο ΑΕΠ κατά 0,7% έναντι μείωσης 0,7% το 2015. Αυτή η μεγάλη μεταβολή αποτυπώθηκε έντονα στην έρευνα της ΤτΕ.
 Εκτός από την αύξηση της φτώχειας, η ΤτΕ μιλάει στην έρευνά της και για μείωση των εισοδημάτων μέσα στο 2015. Τα στοιχεία που ενσωματώθηκαν στην έκθεση του διοικητή της ΤτΕ δείχνουν περαιτέρω πτώση των αμοιβών κατά 1,3% το 2015 συγκριτικά με το 2014, έτος κατά το οποίο το σύνολο των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας υποχώρησε κατά 2%. Μετρώντας τις αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό, η ΤτΕ κατέγραψε πτώση 2,7%, δηλαδή μεγαλύτερη συγκριτικά με το 2014 ενώ τόσο η παραγωγικότητα της εργασίας (μετράει τη μεταβολή του ΑΕΠ προς τη συνολική απασχόληση) όσο και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος υποχώρησαν κατά 1,1% ανά δείκτη. Θα περίμενε κανείς η συνεχιζόμενη μείωση των αμοιβών να βελτιώσει την παραγωγικότητα. Αυτό όμως δεν συνέβη διότι το 2015, επανήλθε η ύφεση. Πλέον, οι ελπίδες για αναστροφή των αμοιβών εστιάζονται στην φετινή χρονιά. Για το σύνολο των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας διατυπώνεται πρόβλεψη για αύξηση 1,4% ενώ οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 0,9%. Η παραγωγικότητα της εργασίας θα μειωθεί κατά 0,6% ενώ το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 1,5%.

Τι δείχνει η αναδρομή στα χρόνια του Μνημονίου 

 Στην έρευνα της ΤτΕ γίνεται …ανασκόπηση των μέτρων που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια και των τριών μνημονίων. Όπως σημειώνουν και οι ερευνητές, τα μέτρα των δύο πρώτων ετών μείωσαν τη σχετική φτώχεια και το χάσµα της φτώχειας. Τα µέτρα του 2012 είχαν σχετικώς ουδέτερα αποτελέσματα. Τα μέτρα του 2014 (ήταν και το μοναδικό μνημονιακό έτος κατά το οποίο υπήρξε αύξηση του ΑΕΠ έστω και κατά 0,7%) επέφεραν θετικά αποτελέσματα. Αναλυτικά, η αναδρομή στα χρόνια του μνημονίου, αναδεικνύει τα ακόλουθα μέτρα:
 Το 2010 τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν:
1. οι περικοπές στις συντάξεις (κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης) και
2.  μέτρα άμεσης φορολογίας, όπως η επιβολή πιο προοδευτικής φορολογικής κλίμακας, η θεσμοθέτηση της εισφοράς αλληλεγγύης και της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων καθώς και της έκτακτης εισφοράς σε εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ. Η μόνη µη προοδευτική φορολογική πολιτική ήταν η θεσμοθέτηση του τέλους επιτηδεύματος (300 ευρώ ετησίως) για τους αυτοαπασχολούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες, χτύπησε τα κατώτερα εισοδηματικά στρώματα.
 Το 2011 τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν:
1. τα μέτρα άμεσης φορολογίας, όπως η εισαγωγή του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων ∆οµηµένων Επιφανειών (ΕΕΤΗ∆Ε), η αύξηση του τέλους επιτηδεύματος, η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων, η επιπλέον εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων και η εισφορά συνταξιούχων στις επικουρικές συντάξεις. Σωρευτικά, αυτά τα μέτρα επιβάρυναν περισσότερο τα ανώτερα εισοδηματικά κλιμάκια
2. Η αύξηση των εισφορών για ανεργία, που είχε προοδευτικό αντίκτυπο για τους µμισθωτούς εν αντιθέσει µε τους αυτοαπασχολουμένους, εκ των οποίων επλήγησαν κυρίως τα χαμηλότερα εισοδήματα
Το 2012 τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν:
1. οι αυξήσεις στη φορολογία εισοδήματος (εκ νέου αύξηση του τέλους επιτηδεύματος), φόροι σε συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ, επιπλέον εισφορά συνταξιούχων σε επικουρικές συντάξεις), οι οποίες πλήττουν όλη την εισοδηματική κατανομή, κυρίως δε το άνω τμήμα της, και
2. η μείωση στο εισόδημα από επιδόματα, κυρίως στο κάτω μέρος της κατανομής που εξηγείται από τη μείωση του τακτικού επιδόματος ανεργίας κατά 22% (από 454.25 ευρώ σε 360 ευρώ μηνιαίως).
Το 2013 τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν:
1. οι χαμηλότερες συντάξεις λόγω κατάργησης των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα για τις κύριες συντάξεις και κατάργησης της 13ης και 14ης πληρωμής της σύνταξης ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ και αλλαγή στα ηλικιακά κριτήρια απονομής της,
2. τα φορολογικά μέτρα, αν και σε μικρότερο βαθμό,  όπως ο νέος φορολογικός κώδικας, ο οποίος, σε σχέση µε το παλαιό καθεστώς, φαίνεται να ευνόησε τα πλουσιότερα στρώματα του πληθυσμού,
3. τα επιδόματα που χορηγούνται µε εισοδηματικά κριτήρια λόγω του ανασχεδιασμού των οικογενειακών επιδομάτων (θεσπίστηκε το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων, ενώ το πολυτεκνικό επίδομα ―μετονομασμένο σε ειδικό επίδομα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες― ξεκίνησε να χορηγείται µε εισοδηματικά κριτήρια, καταργήθηκαν το επίδομα τρίτου παιδιού, η εφάπαξ παροχή τοκετού και η ισόβια σύνταξη πολύτεκνης μητέρας) και της αύξησης του ανώτατου εισοδηματικού ορίου για την απονομή του επιδόματος ανεργίας μακροχρόνια ανέργων.
 Το 2014 τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν:
1. τα επιδόματα µε εισοδηματικά κριτήρια λόγω της απονομής του κοινωνικού μερίσματος και της μεταβολής στη χορήγηση του επιδόματος μακροχρόνια ανέργων, το οποίο από το 2014 και μετά δικαιούνται μακροχρόνια άνεργοι ηλικίας 20-66 (από 45-65 ετών που ίσχυε)
2. η κατάργηση των εισφορών ασφάλισης για τα οικογενειακά επιδόματα και
3. οι άμεσοι φόροι (οριακά αρνητική επίπτωση), λόγω της λιγότερο ευνοϊκής αντιμετώπισης των φορολογούμενων επιδομάτων. Η επίπτωση του ΕΝΦΙΑ στο διαθέσιμο εισόδημα αποτυπώνεται μικρή και αντίστροφα προοδευτική.
 Το 2015 δεν έχουν συμπεριληφθεί τα μέτρα που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, καθώς στην πλειοψηφία τους αφορούν παροχές σε είδος. Από τα μέτρα που περιλαμβάνονται, σημαντικότερα είναι
1. τα επιδόματα που χορηγούνται µε εισοδηματικά κριτήρια λόγω της αναστολής χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος που χορηγήθηκε εκτάκτως το 2014 (μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα των φτωχότερων νοικοκυριών),
2. η αύξηση των εισφορών για υγειονομική περίθαλψη των συνταξιούχων και
3. οι άμεσοι φόροι, λόγω της κατάργησης της ιδιαίτερης φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών και της κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου στο εισόδημα από μισθώματα 

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση του ΑΕΠ 0,1% για το 4ο τρίμηνο του 2015

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση του ΑΕΠ 0,1% για το 4ο τρίμηνο του 2015

Το ΑΕΠ σε όρους όγκου κατά το 4ο τρίμηνο του 2015, παρουσίασε αύξηση κατά 0,1% σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2015, ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί μείωση 0,6%.
elstat-auksisi-tou-aep-01-gia-to-4o-trimino-tou-2015
 
Θετικά νέα επιφύλασσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή όσον αφορά στην πορεία του ΑΕΠ κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2015. Με βάση τα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το ΑΕΠ σε όρους όγκου κατά το 4ο τρίμηνο του 2015, παρουσίασε αύξηση κατά 0,1% σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2015, ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί μείωση 0,6%.
Σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2014, η μείωση «ψαλιδίστηκε» στο 0,8% έναντι μείωσης 1,9% που είχε υπολογιστεί με βάση την 1ηεκτίμηση της 12ης Φεβρουαρίου.
Με βάση τα μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το ΑΕΠ σε όρους όγκου κατά το 4ο τρίμηνο 2015, παρουσίασε μείωση κατά 0,7% σε σχέση με το 4ο τρίμηνο του 2014 έναντι της μείωσης 2% που είχε υπολογιστεί με βάση την πρώτη εκτίμηση. 

Το 5% των Ελλήνων θα καλύψει το κενό...



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 

Το 5% των Ελλήνων θα καλύψει το κενό...

ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Την απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων σε όλους όσοι δηλώνουν ατομικό εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ ετησίως μετέφεραν, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, αρμόδια κυβερνητικά στελέχη στα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας. Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος του δημοσιονομικού κενού, τόσο του 2016 όσο και της κρίσιμης διετίας 2017-2018, θα κληθεί να καλύψει το... 5% των Ελλήνων φορολογουμένων, δηλαδή λιγότερα από 500.000 άτομα σε σύνολο περίπου 8 εκατ. φορολογουμένων. Η κυβέρνηση θέλει να δράσει και στο φορολογικό –όπως θέλει να κάνει και στο ασφαλιστικό– πολιτικά σκεπτόμενη: εκτιμά ότι είναι προτιμότερο να φορτώσεις πρόσθετα βάρη στους πολύ λίγους (ακόμη και αν είναι ήδη υπερφορτωμένοι) παρά στους πολλούς. Παραβλέπει όμως ότι οι λίγες εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες που δηλώνουν τα μεγαλύτερα εισοδήματα ήδη πληρώνουν πάνω από το 60% του συνολικού φόρου εισοδήματος.

Το σχέδιο
Αυτό αποκαλύπτουν τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η «Κ». Για κάθε 10 ευρώ φόρο εισοδήματος που εισπράττει η χώρα, τα 6 ευρώ προέρχονται από το 4%-5% του συνολικού πληθυσμού και τα υπόλοιπα 4 από το... 95% του συνόλου των φορολογουμένων. Από τα 8 εκατ. των φορολογουμένων, τα 5 εκατ. πληρώνουν από... τίποτα έως 25 ευρώ τον μήνα ως φόρο εισοδήματος. Το σχέδιο φορολόγησης των εισοδημάτων του 2016 που συζητήθηκε προ ημερών σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, προβλέπει:
1. Αυτοτελή φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια με αύξηση όμως των φορολογικών συντελεστών.
2. Αύξηση των φορολογικών συντελεστών για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ και διατήρηση των φορολογικών βαρών στα ίδια επίπεδα για τα εισοδήματα έως 30.000 ευρώ. Η αύξηση για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ αναμένεται να γίνει με τη θέσπιση δύο επιπλέον κλιμακίων τόσο για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους όσο και για τους επιτηδευματίες. Προγραμματίζεται συντελεστής τουλάχιστον 37% για το τμήμα του εισοδήματος από τις 30.000 - 32.000 έως τις 42.000 ευρώ και θέσπιση ανώτατου συντελεστή 50% για τα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ.

Αυτή η πολιτική, εφόσον προχωρήσει, θα έχει ως αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν ακόμη περισσότερα βάρη στους πολύ λίγους. Τα στοιχεία από την επεξεργασία των φορολογικών δηλώσεων είναι αποκαλυπτικά: Μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να έχει στα αρχεία του 8 εκατ. φορολογούμενους, από αυτούς όμως:
1. Τα 3 εκατ. δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ. Πρόκειται κυρίως για μισθωτούς και συνταξιούχους οι οποίοι καλύπτονται από το αφορολόγητο των 9.550 ευρώ που προβλέπει η κλίμακα.
2. Το 1,86 εκατ. καταβάλλει ποσά της τάξεως των 100 - 300 ευρώ ετησίως, δηλαδή από 8,5 έως 25 ευρώ τον μήνα. Σε αυτή την ομάδα πληθυσμού συναντώνται εισοδηματίες που δηλώνουν από ενοίκια μόλις 1.000 ευρώ τον χρόνο (σ.σ. συνολικά σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πάνω από 600.000 άτομα), το μεγαλύτερο μέρος των αγροτών (σ.σ. οι περισσότεροι δηλώνουν εισοδήματα έως 2.500 ευρώ τον χρόνο). Υπάρχουν και τουλάχιστον 130.000 επιτηδευματίες που δηλώνουν εισοδήματα έως 1.000 ευρώ, γι’ αυτούς όμως ο λογαριασμός ανεβαίνει λόγω του τέλους επιτηδεύματος που ανέρχεται στα 650 ευρώ τον χρόνο είτε υπάρχει εισόδημα είτε δεν υπάρχει.

3. Περίπου 1,4 εκατ. πληρώνουν ποσά της τάξεως των 300 - 1.000 ευρώ. Είναι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με τις αποδοχές των 10.000 - 15.000 ευρώ, εισοδηματίες με αποδοχές από 5.000 έως 10.000 ευρώ και λίγοι αγρότες (περίπου 12.800 σε σύνολο άνω των 430.000) που δηλώνουν εισοδήματα από 12.000 - 15.000 ευρώ.

Στο παρελθόν
Αν ανατρέξει κανείς στα στοιχεία των φορολογικών δηλώσεων του 2011 (εισοδήματα του 2010) θα διαπιστώσει ότι και τότε επικρατούσε περίπου η ίδια κατάσταση. Δηλώσεις το 2011 έκαναν 8,28 εκατ. φορολογούμενοι. Από αυτούς όμως περίπου 6,7 εκατ., ή το 80% του συνόλου, πλήρωναν το πολύ 50 ευρώ τον μήνα στην εφορία (μάλιστα κοντά στα 6 εκατ. δεν πλήρωναν τίποτα καθώς το αφορολόγητο ίσχυε για όλες τις ομάδες φορολογουμένων).

Το 2012-2013, έγινε η μεγάλη «μεταρρύθμιση» με στόχο –υποτίθεται– τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Θεσπίστηκε το τέλος επιτηδεύματος και υποχρεώθηκαν αγρότες, εισοδηματίες και επιτηδευματίες να πληρώνουν φόρο από το 1ο ευρώ (11% για εισοδηματίες, 13% για αγρότες και 26% για επαγγελματίες). Επίσης εκτοξεύτηκαν τα τεκμήρια για τα σπίτια και τα αυτοκίνητα, ενώ θεσπίστηκε και το τεκμήριο... ύπαρξης (3.500 ευρώ για εργένη και 5.000 ευρώ για ζευγάρι).

Τι προκύπτει από τα στοιχεία; Μπορεί μεν να περιορίστηκε ο αριθμός των μηδενικών εκκαθαριστικών (σ.σ. εκατοντάδες χιλιάδες έπεσαν και στην τσιμπίδα των τεκμηρίων), περιορίστηκαν όμως δραματικά και τα δηλωθέντα εισοδήματα. Και λόγω ύφεσης αλλά και λόγω φοροδιαφυγής, τα δηλωθέντα εισοδήματα από τα 104 δισ. ευρώ που ήταν το 2011, κατέρρευσαν στα 74 δισ. ευρώ το 2015. Δηλαδή, μέσα σε μια τετραετία, χάθηκε φορολογητέα ύλη 30 δισ. ευρώ.

Φορολογώντας εισοδήματα 74 δισ. ευρώ μέσα στο 2015, το Δημόσιο κατάφερε να εισπράξει από φόρους εισοδήματος φυσικών προσώπων μόλις 7,8 δισ. ευρώ, 1,6 δισ. ευρώ λιγότερα συγκριτικά με το 2010 παρά την εκτόξευση των συντελεστών.

Αυτό σημαίνει ότι θα αρκούσε στην Ελλάδα να επιβάλει έναν οριζόντιο συντελεστή της τάξεως του 10%-11% σε όλα τα εισοδήματα για να συγκεντρώσει ακριβώς τα ίδια χρήματα. Στην πράξη βέβαια δεν γίνεται αυτό. Στην πράξη, μεγάλο μέρος των φορολογουμένων (περίπου 3 εκατ.) δεν πληρώνουν καθόλου φόρο λόγω του αφορολογήτου, όλοι οι αγρότες φορολογούνται για ένα τμήμα του συνολικού τους εισοδήματος και οι επιτηδευματίες φορολογούνται για ένα «εικονικό» τμήμα του εισοδήματός τους.

Ολο το δημοσιονομικό βάρος στο 5% των φορολογουμένων

Τους πολλούς φόρους πληρώνουν πάλι οι λίγοι: το 95% των φορολογουμένων, καταβάλλει το 40% των φόρων, ενώ το 5% των φορολογουμένων πληρώνει το 60% των φόρων
olo-to-dimosionomiko-baros-sto-5-twn-forologoumenwn
 
Όποιος δηλώνει πάνω από 30.000 ευρώ… καίγεται. Και αυτό διότι θα κληθεί να σηκώσει στους ώμους ένα πολύ μεγάλο μέρος από τα πρόσθετα μέτρα που θα επιβληθούν για να κλείσει η 1η αξιολόγηση. Το χτύπημα θα είναι διπλό, τουλάχιστον για τους ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και για τους συνταξιούχους ενώ τα… σπασμένα θα πληρώσουν και αρκετές δεκάδες χιλιάδες μισθωτών που έχουν την …ατυχία να δηλώνουν καθαρές αποδοχές άνω των 1800-2000 ευρώ τον μήνα. Τι θα πρέπει να περιμένουν όσοι ανήκουν στην κατηγορία 30 (χιλιάδες) συν;
1.      Οι μισθωτοί θα υποστούν αύξηση του φόρου εισοδήματος. Τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας έχουν ήδη ενημερωθεί από τα αντίστοιχα ελληνικά ότι στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος θα προστεθούν ένα ή δύο κλιμάκια το πρώτο θα προβλέπει συντελεστή 37% και θα αφορά στο τμήμα του εισοδήματος από τις 30-32.000 έως τις 42.000 ευρώ ενώ ένας δεύτερος συντελεστής θα επιβάλλει φόρο 50% στο τμήμα εισοδήματος άνω των 50.000 ευρώ. Για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, η πρόσθετη ετήσια επιβάρυνση θα κινείται από τα 400 ευρώ και πάνω.
2.      Οι συνταξιούχοι που εξακολουθούν να δηλώνουν ετήσιες αποδοχές από συντάξεις άνω των 30.000 ευρώ θα υποστούν διπλό χτύπημα καθώς εκτός από την αύξηση του φόρου που θα φέρει η νέα φορολογική κλίμακα, κινδυνεύουν και με περικοπή της κύριας και της επικουρικής σύνταξης (σ.σ ειδικά για όσους είναι στο ανώτερο πλαφόν, η περικοπή μάλλον θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη).
3.      Οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουν και αύξηση του φόρου και αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών ειδικά αν το καθαρό εισόδημα ξεπερνά τις 30-40.000 ευρώ.
4.      Πρόσθετο φόρο θα πληρώσουν και οι ιδιοκτήτες ακινήτων με υψηλά εισοδήματα από ενοίκια. Για τα ενοίκια από τις 12.000 ευρώ και πάνω ο συντελεστής θα ανέβει στο 35% ενώ είναι πιθανό να θεσπιστεί και συντελεστής 45% για τα εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.
Η πολιτική που θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο Οικονομικών θα πλήξει τους λίγους: αυτούς που δηλώνουν τα εισοδήματά τους και ούτως ή άλλως σηκώνουν τα περισσότερα φορολογικά βάρη. Σε σύνολο περίπου οκτώ εκατομμυρίων φορολογουμένων, ούτε καν 600.000 άτομα δεν ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ ενώ αυτοί που σπάνε και το φράγμα των 30.000 ευρώ είναι περίπου 400.000 άτομα. Αντίστοιχα, τους πολλούς φόρους τους πληρώνουν οι λίγοι καθώς προκύπτει ότι το 95% των φορολογουμένων, καταβάλλει το 40% των φόρων ενώ το 5% των φορολογουμένων πληρώνει το 60% των φόρων. Επίσης:
1.      Τα τρία εκατομμύρια δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ. Πρόκειται κυρίως για μισθωτούς και συνταξιούχους οι οποίοι καλύπτονται από το αφορολόγητο των 9.550 ευρώ που προβλέπει η κλίμακα.
2.      Τα 1,86 εκατομμύρια καταβάλλουν ποσά της τάξεως των 100-300 ευρώ ετησίως δηλαδή από 8,5 έως 25 ευρώ τον μήνα. Σε αυτή την ομάδα πληθυσμού, συναντώνται εισοδηματίες που δηλώνουν από ενοίκια μόλις 1000 ευρώ τον χρόνο (σ.σ συνολικά σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πάνω από 600.000 άτομα), το μεγαλύτερο μέρος των αγροτών (σ.σ οι περισσότεροι δηλώνουν εισοδήματα έως 2500 ευρώ τον χρόνο). Υπάρχουν και τουλάχιστον 130.000 επιτηδευματίες που δηλώνουν εισοδήματα έως 1000 ευρώ, γι’ αυτούς όμως ο λογαριασμός ανεβαίνει λόγω του τέλους επιτηδεύματος που ανέρχεται στα 650 ευρώ τον χρόνο είτε υπάρχει εισόδημα είτε δεν υπάρχει.
3.      Περίπου 1,4 εκατομμύρια φορολογούμενοι, πληρώνουν ποσά της τάξεως των 300-1000 ευρώ. Είναι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με τις αποδοχές των 10-15.000 ευρώ, εισοδηματίες με αποδοχές από 5000 έως 10.000 ευρώ και λίγοι αγρότες (περίπου 12.800 σε σύνολο άνω των 430.000) που δηλώνουν εισοδήματα από 12-15.000 ευρώ. 
Έντυπη

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Οι υποχρεώσεις των φορολογουμένων πριν από την αποστολή των δηλώσεων

Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου 2016 08:10

Οι υποχρεώσεις των φορολογουμένων πριν από την αποστολή των δηλώσεων

Οι υποχρεώσεις των φορολογουμένων πριν από την αποστολή των δηλώσεων
Η σημερινή μας παρέμβαση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «δελτίο καιρού προς ναυτιλλόμενους». Μόνο που εμείς θα δώσουμε οδηγίες όχι για τον καιρό, αλλά για τους φορολογούμενους.
Γράφει ο Αποστόλης Αλωνιάτης
Λίγες μέρες απομένουν, ελπίζουμε, πριν ανοίξουν όχι οι κάλπες, αλλά οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του taxis για την αποστολή των φορολογικών δηλώσεων, οπότε ας θυμηθούμε ορισμένα θέματα που αφορούν τις υποχρεώσεις των φορολογουμένων.
Ποιοι είναι υπόχρεοι για την υποβολή φορολογικής δήλωσης
Φορολογική δήλωση υποβάλουν όσοι φορολογούμενοι:
  • i. Έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους μέχρι 31.12.15 και έχουν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα.
  • ii. Έχουν κάνει έναρξη επιτηδεύματος.
  • iii. Τα εξαρτώμενα (προστατευόμενα) μέλη που έχουν εισοδήματα:
Α. Το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο από εργασιακή σχέση (μισθό)
Β. Συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του.
Να θυμίσουμε εδώ ότι:
  1. Ως «εξαρτώμενα μέλη» του φορολογούμενου, θεωρούνται:
Α. Ο (η) σύζυγος, εφόσον δεν έχει ίδια φορολογητέα εισοδήματα, οποιασδήποτε πηγής,
Β. Άγαμα τέκνα, εφόσον:
  • i. Eίναι ανήλικα έως 18 ετών ή
  • ii. Eίναι ενήλικα έως 25 ετών και φοιτούν σε σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή
  • iii. Eίναι ενήλικα έως 25 ετών και είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα ανέργων του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) ή υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους.
Γ. Tα παρακάτω φυσικά πρόσωπα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67%, εφόσον είναι άγαμα, διαζευγμένα ή σε χηρεία:
  • i. Τέκνα του φορολογούμενου,
  • ii. Aδελφοί και αδελφές των δύο συζύγων.
Δ. Ανιόντες,
Ε. Ανήλικα ορφανά από πατέρα και μητέρα που έχουν έως τρίτου βαθμού συγγένεια με το φορολογούμενο ή τον/τη σύζυγο.
  • 2. Τα φυσικά πρόσωπα που αναφέρονται στις περιπτώσεις β', δ' και ε' της παραγράφου 1 δεν θεωρούνται εξαρτώμενα μέλη, εάν το ετήσιο φορολογητέο εισόδημά τους υπερβαίνει το ποσό των 3.000 ευρώ και εφόσον συνοικούν με τον φορολογούμενο. Τα φυσικά πρόσωπα της περίπτωσης γ' της παραγράφου 1, δεν θεωρούνται εξαρτώμενα μέλη, εάν το ετήσιο εισόδημά τους υπερβαίνει το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ.
  • 3. Κατά την εφαρμογή της παραγράφου 2, δεν λαμβάνονται υπόψη οι παρακάτω κατηγορίες εισοδήματος:
Α. Διατροφή που καταβάλλεται στο ανήλικο τέκνο με δικαστική απόφαση ή με συμβολαιογραφική πράξη ή με ιδιωτικό έγγραφο,
Β.  Εξωϊδρυματικό επίδομα ή προνοιακά επιδόματα αναπηρίας που χορηγούνται από το κράτος.
  • 4. Το εισόδημα των ανήλικων τέκνων προστίθεται στα εισοδήματα και φορολογείται στο όνομα του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα και σε κάθε περίπτωση στο όνομα του συζύγου, ο οποίος θεωρείται καταρχήν υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται για τις ακόλουθες κατηγορίες εισοδημάτων σχετικά με τα οποία το ανήλικο τέκνο υπέχει δική του φορολογική υποχρέωση:
Α. Το εισόδημα που αποκτά το ανήλικο από εργασιακή σχέση, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12,
Β. Συντάξεις που περιήλθαν στο ανήλικο τέκνο, λόγω θανάτου του πατέρα ή της μητέρας του.
Ποιοι δεν έχουν την υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση
Δεν έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης, πέρα από τα πρόσωπα που αναφέρονται παραπάνω:
  • i. Οι κάτοικοι εξωτερικού που δεν έχουν κανένα πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα.
Προσοχή: Οι παραπάνω θα πρέπει να έχουν δηλωθεί ως κάτοικοι εξωτερικού στο μητρώο είτε των ΔΟΥ κατοίκων εξωτερικού, είτε στις αρμόδιες ΔΟΥ που έχουν τμήματα κατοίκων εξωτερικού (συνήθως, πέρα από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, είναι η Α΄ΔΟΥ κάθε περιοχής).
  • ii. Όσοι δεν έχουν κανένα πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα
Για τους έγγαμους προβλέπεται κοινή υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Σύμφωνα με το σχέδιο του εντύπου Ε1 που κυκλοφόρησε, στον πίνακα 1 υπάρχει στην ένδειξη «ΕΓΓΑΜΟΣ» και άλλη μία ένδειξη με τη συντομογραφία «ΜΣΣ*». Στις διευκρινήσεις που δίνονται στο τέλος της σελίδας το έντυπο αναφέρει «Μέρος του Συμφώνου Συμβίωσης». Αναμένεται από το υπουργείο να δοθούν περαιτέρω διευκρινήσεις και οδηγίες για τον τρόπο που θα γίνεται στο μητρώο της ΔΟΥ η εγγραφή των φορολογουμένων που έχουν συνάψει Σύμφωνο Συμβίωσης και είναι ομόφυλα ζευγάρια.
Δήλωση κατοίκου εξωτερικού
Τα φυσικά πρόσωπα που επιθυμούν να μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στο εξωτερικό οφείλουν να υποβάλουν, το αργότερο έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του πρώτου δεκαήμερου του μηνός Μαρτίου του φορολογικού έτους που ακολουθεί το φορολογικό έτος αναχώρησης, στο Τμήμα ή Γραφείο Συμμόρφωσης και Σχέσεων με τους Φορολογουμένους της ΔΟΥ όπου είναι υπόχρεοι υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ως φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας:
  • i. Aίτηση (έντυπο Μ0) με συνημμένα τα έντυπα Μ1 και Μ7 συμπληρωμένα, όπως ορίζουν οι κείμενες διατάξεις,
  • ii. Έγγραφη δήλωση, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής τους, για τον ορισμό φορολογικού εκπροσώπου τους στην Ελλάδα. Σχετικές οδηγίες μπορείτε να βρείτε στην ΠΟΛ. 1058/26.3.2015 με θέμα «Διαδικασία μεταβολής της φορολογικής κατοικίας κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4172/2013 και του Ν.4174/2013».
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice