Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Τεντώνει το σχοινί το Βερολίνο για το χρέος – Στο "ράφι" μέρος του δανείου του ESM

Τεντώνει το σχοινί το Βερολίνο για το χρέος – Στο "ράφι" μέρος του δανείου του ESM

22
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Τεντώνει το σχοινί το Βερολίνο για το χρέος – Στο "ράφι" μέρος του δανείου του ESM
Της Δήμητρας Καδδά

Σκληραίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, η θέση εκκίνησης των δανειστών ενόψει της τελικής διαπραγμάτευσης για το χρέος που επιχειρείται να λάβει χώρα σε λίγα εικοσιτετράωρα στο Λουξεμβούργο στη σύνοδο του Eurogroup. Κομβικό σημείο θεωρείται η στάση της Γερμανίας (σ.σ. η θέση της οποίας αναμένεται να διαμορφωθεί και από το αποτέλεσμα του σημερινού ραντεβού "κορυφής” στο Βερολίνο μεταξύ Μέρκελ, Mακρόν και Γιούνκερ).
Προς το παρόν γίνεται λόγος για μία σκλήρυνση στάσης του γερμανικού άξονα σε ένα σχέδιο επιμήκυνσης των υποχρεώσεων από το δάνειο του EFSF (δεύτερο δάνειο) της τάξης μόλις των τριών ετών (έναντι πενταετούς επιμήκυνσης που έχει συζητηθεί το προηγούμενο διάστημα και αρχικής πρότασης για 15 έτη).
Ο "επιθυμητός" συμβιβασμός που αναζητείται κινείται σε επιμήκυνση περί τα 7- 8 έτη και θεωρείται αποδεκτός και από την Αθήνα, η οποία εν τω μεταξύ επιχειρεί να ολοκληρώσει τις εκκρεμότητές της αναφορικά με τα 88 προαπαιτούμενα, με τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη να δείχνει ότι μένουν δύο-τρία σημεία σε εκκρεμότητα. Ωστόσο, σενάρια βάζουν στο "τραπέζι" και μία λύση μικρότερης παράτασης του δεύτερου δανείου...
Τα διαθέσιμα και το τρίτο δάνειο
Το άλλο μεγάλο ανοικτό μέτωπο είναι αυτό του τρίτου δανείου των 86 δισ. ευρώ του ESM και της πιθανότητας ένα μέρος του να μείνει οριστικά στο "ράφι". Πληροφορίες κάνουν λόγο για μία πρόταση για δόση 11-12 δισ. ευρώ συνδεδεμένη με την τέταρτη αξιολόγηση (σ.σ. 11,7 δισ. ευρώ προέβλεπε ο επίσημος προγραμματισμός της Κομισιόν από τον Μάρτιο) και ένα επιπλέον "μαξιλάρι" της τάξης των 10 δισ. ευρώ, με μεγάλο μέρος του οποίου (γύρω στα 7-8 δισ. ευρώ) να οδεύει για την αποπληρωμή μέρους του "ακριβού" δανείου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Μία τέτοια προοπτική διασφαλίζει τη συμμετοχή του ΔΝΤ ωστόσο αφήνει αδιάθετο ένα μέρος του δανείου του ESM.
Σύμφωνα με αρμόδιες διπλωματικές πηγές, Θα πρέπει να φανεί μέσα στα επόμενα 24ωρα αν η στάση που τηρούν οι δανειστές είναι θέμα τακτικής ή αν η γερμανική πλευρά πιέζεται και λόγω των πολιτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει. Από την άλλη πλευρά, δημοσίευμα του Reuters κάνει λόγο για σύνδεση των αποφάσεων αναφορικά με την ΠΓΔΜ με αυτές για το χρέος και για πρόθεση να κλείσουν τα μέτωπα στη σύνοδο της προσεχούς Πέμπτης.
Οι δεσμεύσεις και τα προαπαιτούμενα
Στο ελληνικό μέτωπο, πέρα από το "τροχάδην" για την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων (ούτως ώστε να υπάρξει μία θετική έκθεση συμμόρφωσης από την Κομισιόν) στην ίδια σύνοδο (αφού το Eurogroup ζητά ολοκλήρωση της αξιολόγησης για να συζητήσει το χρέος), διαμορφώνεται και ο χάρτης της μεταμνημονιακής εποπτείας και των υποχρεώσεων που θα πρέπει να τηρεί η Ελλάδα για την εφαρμογή των συμφωνηθέντων. Ήδη οι θεσμοί διαμορφώνουν τη λίστα με τις δεσμεύσεις βάσει των οποίων θα παρακολουθούνται οι ελληνικές κυβερνήσεις τα επόμενα χρόνια. Ουσιαστικά αποτελούν "ουρές" του μνημονίου.
Διαμορφώνονται και οι δεσμεύσεις μη αναστροφής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό σε συνέντευξή του σε γερμανικό μέσο να προβαίνει σε ανάλογες διαβεβαιώσεις, καθώς και σε δεσμεύσεις για επίλυση του θέματος της ΕΛΣΤΑΤ και του κ. Γεωργίου το οποίο φέρεται να απασχολεί επίσης το Eurogroup
Συγκεκριμένα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τη μεγάλη συμφωνία βρίσκονται δεσμεύσεις για διατήρηση συγκεκριμένων πρωτογενών πλεονασμάτων για δεκαετίες (3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022 και πάνω από 2% του ΑΕΠ στη συνέχεια), ρητές διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για τη μη αναστροφή των μεταρρυθμίσεων (σε ασφαλιστικό, αφορολόγητο και διαρθρωτικά μέτρα), αλλά και αυστηρός έλεγχος για την εφαρμογή συγκεκριμένων "αιρεσιμοτήτων".
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι 15 πιο σημαντικές εξ αυτών περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την αποπληρωμή των κρατικών οφειλών προς ιδιώτες, την ολοκλήρωση της στελέχωσης του δημοσίου, νέες παρεμβάσεις στα επιδόματα, αλλά και κρίσιμες ιδιωτικοποιήσεις και παρεμβάσεις στις τράπεζες με την πώληση των συμμετοχών του ΤΧΣ, κομβικές κινήσεις στην αγορά ενέργειας, στις ΔΕΚΟ και στα κρατικά ακίνητα.
Όπως έκανε σαφές την Πέμπτη ο Ντέκλαν Κοστέλο, επικεφαλής των θεσμών εκ μέρους της Κομισιόν, η ενισχυμένη επιτήρηση (Enhanced Surveillance) θα ενεργοποιηθεί με απόφαση της Κομισιόν πριν τις 20 Αυγούστου. Θα ανανεώνεται ανά έξι μήνες επίσης με απόφαση της Κομισιόν και θα περιλαμβάνει τριμηνιαίους ελέγχους (στους οποίους όμως θα μετέχουν όλοι οι δανειστές και θα περνούν από την κρίση του Eurogroup). Εκτίμησε, δε, ότι μπορεί να διαρκέσει δύο ή τρία έτη.
Διαβάστε ακόμη:

Αυτά είναι τα 15 νέα προαπαιτούμενα της σκληρής 2ετούς εποπτείας

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Αυτά είναι τα 15 νέα προαπαιτούμενα της σκληρής 2ετούς εποπτείας
Της Δήμητρας Καδδά
Τα 15 προαπαιτούμενα που θεωρούνται τα κυρίαρχα για τη μεταμνημονιακή εποχή έχουν ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, καταγράψει οι δανειστές, διαμορφώνοντας ένα πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας 18-24 μηνών
Τα προαπαιτούμενα περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- την αποπληρωμή των κρατικών οφειλών προς ιδιώτες που πλέον μεταφέρεται για "μετά" το μνημόνιο με προφανείς επιπτώσεις για την αγορά και τη ρευστότητα. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται επίσης η ολοκλήρωση της στελέχωσης του δημοσίου (που επίσης αναβάλλεται για μετά), νέες παρεμβάσεις στα επιδόματα, αλλά και κρίσιμες ιδιωτικοποιήσεις και παρεμβάσεις στις τράπεζες με την πώληση των συμμετοχών του ΤΧΣ, στην αγορά ενέργειας, στις ΔΕΚΟ και στα κρατικά ακίνητα:
1. Ολοκλήρωση στελέχωσης και  χρηματοδότηση της ΑΑΔΕ
2. Πλήρης ενσωμάτωση των συνταξιοδοτικών ταμείων στον ΕΦΚΑ 
3. Πλήρης εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας, στέγασης και μεταφορικών
4. Πλήρης αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών αλλά και διασφάλιση ότι δεν θα δημιουργούνται νέες, ιδίως στον τομέα της υγείας
5. Διαρκής απομείωση των NPLs
6. Ολοκλήρωση των αλλαγών στη διακυβέρνηση των τραπεζών
7. Πλήρης εξάλειψη των ελέγχων κεφαλαίου
8.  Διάθεση των συμμετοχών του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες
9. Πλήρης εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που εκκρεμούν (όπως η ολοκλήρωση του κτηματολογίου έως το 2021)
10. Εφαρμογή του νόμου για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού το 2019
11. Πλήρης εφαρμογή  των μεταρρυθμίσεων στην αγορά ενέργειας (το "μοντέλο Στόχος" να γίνει εντός του 2019)
12. Ολοκλήρωση βασικών ιδιωτικοποιήσεων (πχ Ελληνικό, ΔΕΠΑ), ενώ το Υπερταμείο θα πρέπει να ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις στις ΔΕΚΟ και  στα ακίνητα
13. Πλήρης εφαρμογή της στελέχωσης του Δημοσίου
14. Υιοθέτηση νόμου για την ανεξαρτησία των Αρχών
15. Εφαρμογή σχεδίου δράσης για τον εκσυγχρονισμό του δικαστικού συστήματος
 
Η "ενισχυμένη εποπτεία" έως τον Αύγουστο του 2020
 
Η ενισχυμένη επιτήρηση σχεδιάζεται να γίνει βάσει του Κανονισμού 472/2013 ο οποίος θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά και θα εξειδικευθεί μετά από Απόφαση της Επιτροπής (και μετά από διαβούλευση με την Ελλάδα). Το μνημόνιο θα αντικατασταθεί από το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο (διαδικασία παρακολούθησης για όλα τα κράτη – μέλη).
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που διαμορφώνεται στις Βρυξέλλες, θα τεθεί σε εφαρμογή με Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν την 20η Αυγούστου, θα επανεξεταστεί μετά τους 18—24 μήνες αναλόγως με την τότε κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. 
Η βασική σύλληψη, είναι μεν "θεσμική", αλλά εισάγονται ρήτρες αποφάσεων από το Eurogroup, το ΔΝΤ και σύνδεσης με το χρέος και τη διανομή των κερδών ομολόγων που μένει να φανεί πόσο αυστηρές και δεσμευτικές θα είναι για την Ελλάδα.
Δηλαδή έως τον Αύγουστο του 2020, θα εξεταστεί αν θα μπορεί η Ελλάδα στη συνέχεια να έχει την ίδια παρακολούθηση που ισχύει σήμερα στα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ που πέρασαν από τα μνημόνια ή αν το ειδικό καθεστώς αυτό θα συνεχιστεί.
Η βασική σύλληψη, είναι μεν "θεσμική", αλλά εισάγονται ρήτρες αποφάσεων από το Eurogroup, το ΔΝΤ και σύνδεσης με το χρέος και τη διανομή των κερδών ομολόγων που μένει να φανεί πόσο αυστηρές και δεσμευτικές θα είναι για την Ελλάδα.
Η ενισχυμένη αυτή εποπτεία προβλέπει έλεγχο ανά τρίμηνο αντί για εξάμηνο που ισχύει στα άλλα κράτη μέλη για τον οποίο θα ενημερώνεται το Eurogroup. Αν υπάρχει απόκλιση από τους στόχους, τότε μπορεί ακόμα και να αναστέλλεται η εφαρμογή μέρους των παρεμβάσεων στο χρέος, να ζητούνται διορθωτικά μέτρα, ενώ υπάρχει παράθυρο στο σχετικό Κανονισμό της ΕΕ ακόμα και για νέο πρόγραμμα.
Ο έλεγχος θα γίνεται από τους 4 δανειστές (δηλαδή και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) και η Ελλάδα θα μπορεί από την άλλη πλευρά να καλύπτεται έναντι των αγορών από ένα μαξιλάρι διαθέσιμων το οποίο θα φτάνει στα περίπου 20 δισ. ευρώ και το οποίο θεωρητικά καλύπτει τις ανάγκες της έως και το τέλος του 2019 χωρίς καμία έξοδο στις αγορές. Ωστόσο, σύμφωνα με τη θέση που έχουν οι Βρυξέλλες στόχος της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι να μην το εξαντλήσει αλλά να επιχειρήσει στο μεσοδιάστημα να υλοποιήσει νέες απόπειρες δανεισμού από τις αγορές, ανάλογα και με τις συνθήκες.
Ουσιαστικά το πλαίσιο που διαμορφώνεται αποτελεί, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, τόσο χρηματοδοτικά όσο και από πλευράς παρακολούθησης μία εναλλακτική πλευρά της προληπτικής πιστοληπτικής γραμμής για την οποία δεν επιθυμεί να υποβάλει αίτημα η ελληνική κυβέρνηση και (υπό αυτό το πρίσμα) δεν συνιστά αυτή τη στιγμή επιλογή στον σχεδιασμό που γίνεται αναφορικά με το ελληνικό ζήτημα.
Το επόμενο crash test αναμένεται αύριο, Πέμπτη 14 Ιουνίου όταν θα συνεδριάσει ο ESM για την υποδόση, ​αλλά και όταν οι δανειστές θα περιμένουν να πάρουν στα χέρια τους τα αποτελέσματα της υλοποίησης των προαπαιτούμενων της ελληνικής πλευράς.
 
Διαβάστε ακόμη

Δεν υπάρχουν σχόλια: