Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

Από κόσκινο η προσαύξηση της περιουσίας

Από κόσκινο η προσαύξηση της περιουσίας

Από κόσκινο η προσαύξηση της περιουσίας
Μετά τη δημοσιοποίηση του, με Αρ. πρωτ.: ΔΕΑΦ Α' 1144110 ΕΞ 2015/5.11.2015, εγγράφου, στο οποίο δίνονται διευκρινίσεις για θέματα ανάλωσης κεφαλαίου προηγουμένων ετών και προσαύξησης περιουσίας, εκατοντάδες φορολογούμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με την επιβολή φόρου 33%.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Οι φορολογούμενοι αυτοί είναι όσοι υπόκεινται σε έλεγχο του Πόθεν Έσχες και αδυνατούν να δικαιολογήσουν την προέλευση των χρημάτων για την απόκτηση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου.
Κάθε προσαύξηση περιουσίας που διαπιστώνεται ότι έχει προέλθει από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με συντελεστή 33%.
Βεβαίως, ο φορολογούμενος, έχει τη δυνατότητα να αποδείξει την πραγματική πηγή ή την αιτία προέλευσης, προσκομίζοντας τα νόμιμα δικαιολογητικά. Ωστόσο, εάν οι αποδείξεις δεν είναι ικανοποιητικές, η οποιαδήποτε προσαύξηση της περιουσίας χαρακτηρίζεται και φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με 33% από το πρώτο ευρώ.
Επαρκής τεκμηρίωση
Ο φοροελεγκτικός μηχανισμός έχει πλέον το δικαίωμα, μετά την ουσιαστική κατάργηση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου, να έχει πρόσβαση και να ελέγχει την κίνηση των τραπεζικών μας λογαριασμών.
Δεκάδες φορολογούμενοι έχουν κληθεί, έως σήμερα, να δικαιολογήσουν αναλυτικά τις καταθέσεις τους, είτε από το ΣΔΟΕ, είτε από το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου.
Η προσαύξηση της περιουσίας πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις και καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές-κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα. Μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών, αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα.
Μη εφικτή επανακατάθεση
Το θέμα, δηλαδή, που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό, αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό.
Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς. Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή/αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Βάσει εισοδήματος
Ένας ακόμη έλεγχος που πραγματοποιείται είναι αν οι καταθέσεις και οι μεταφορές συνάδουν με τα εισοδήματα που δηλώνονται στην φορολογική δήλωση του ελεγχόμενου ή με τα χρήματα που έχουν εισπραχθεί από τον φορολογούμενο από τις επαγγελματικές εισπράξεις στο διάστημα που έχει γίνει η κατάθεση.
Έλεγχος πραγματοποιείται, σε αυτή την περίπτωση και στην εκδοχή ονομαστικών καταθέσεων, αν, δηλαδή, τα χρήματα που έχουν κατατεθεί από τον πελάτη έχουν τιμολογηθεί από τον επιτηδευματία και ατομικός επιχειρούντα (αφορά κυρίως τους πρώην ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και τους φορολογούμενους με ατομικές επιχειρήσεις).
Ποσό από δωροδότη
Σε περίπτωση που τα χρήματα προέρχονται από δωρεές χρημάτων ή γονικές παροχές χρημάτων, εκτός από τα αποδεικτικά στοιχεία που πρέπει να υπάρχουν (ιδιωτικό συμφωνητικό δωρεάς, φόρος που πρέπει να πληρωθεί) πρέπει ο δωροδότης να έχει την δυνατότητα να δικαιολογήσει και το ποσό που δίνει ως δωρεά.
Να θυμίσουμε εδώ ότι στο άρθρο 44 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών κ.λπ., όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, αναφέρεται ότι:
  • 1. Αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής κτήση χρηματικών ποσών υπόκειται σε φόρο, ο οποίος υπολογίζεται αυτοτελώς με συντελεστή 10%, για δικαιούχους που υπάγονται στην Α΄ κατηγορία, με 20% για δικαιούχους που υπάγονται στη Β΄ κατηγορία και με συντελεστή 40% για δικαιούχους που υπάγονται στη Γ΄ κατηγορία.
  • 2. Ο φόρος που προκύπτει για γονική παροχή ακινήτων που βρίσκονται σε νησιά με πληθυσμό, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, κάτω από 3.100 κατοίκους, μειώνεται κατά 40%, εφόσον το τέκνο είναι μόνιμος κάτοικος των νησιών αυτών. Η φορολογική αυτή μείωση παρέχεται για γονικές παροχές που συνιστώνται έως τις 18.02.2017.
  • 3. Έλεγχοι για επαύξηση της περιουσίας θα γίνουν και στην περίπτωση της απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από τα δηλωθέντα εισοδήματα.
Τέλος να επισημάνουμε ότι εκτός από το φόρο που θα προκύψει από τον φορολογικό έλεγχο για την επαύξηση της περιουσίας, τα αποτελέσματά του θα αποσταλούν και στην Αρχή για το ξέπλυμα του μαύρου χρήματος. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει παραγραφή της φορολογικής παράβασης, πρόστιμα και ποινικές διώξεις μπορούν να επιβληθούν από τις υπηρεσίες της Αρχής.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice της Πέμπτης 18/11/2015.

Δεν υπάρχουν σχόλια: