Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2017

Στόχος η πολιτική συμφωνία στο Eurogroup

Στόχος η πολιτική συμφωνία στο Eurogroup


Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2017 09:05
A- A A+

Εν μέσω συνεχών διαβουλεύσεων στην πλευρά των θεσμών, η Ελλάδα επιδιώκει να υπάρξει μια πολιτική συμφωνία στο αυριανό Eurogroup στους τρεις βασικούς άξονες, τις μεταρρυθμίσεις, τα πρωτογενή πλεονάσματα και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Μια τέτοια συμφωνία, σύμφωνα και με κοινοτικούς παράγοντες που επικαλείται το ΑΜΠΕ, θα σηματοδοτήσει την επιστροφή των τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα προκειμένου να προχωρήσουν, εν είδει προαπαιτούμενων, οι λεπτομέρειες.
Το ζητούμενο, σύμφωνα με κοινοτικούς αξιωματούχους είναι να πεισθεί το ΔΝΤ να αποσύρει ορισμένες από τις απαιτήσεις του για να συμμετάσχει εκ νέου στο πρόγραμμα με χρηματοδότηση.
Στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων μεταξύ των θεσμών εντάσσεται και η συνάντηση την προσεχή Τετάρτη της καγκελαρίου της Γερμανίας, Άγκελα Μέρκελ, με τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ. Το ραντεβού πραγματοποιείται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν πριν από λίγες ημέρες οι δυο, στην οποία, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Die Welt, συμφώνησαν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο «ελληνικό πρόγραμμα» και την παράλληλη μετάθεση του ζητήματος του χρέους για το 2018.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ


Διάθεση προσέγγισης για να κλείσουν οι 12 εκκρεμότητες της αξιολόγησης

Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 08:20
 
UPD:08:22
INTIME NEWS/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, οι διαβουλεύσεις σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο θα συνεχιστούν μέχρι και τη μεθαυριανή συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, με στόχο τη λήψη απόφασης για την επιστροφή στην Αθήνα.

Από την έντυπη έκδοση 
Του Νίκου Μπέλλου
 nbellos@naftemporiki.gr
Οι συζητήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών σημειώνουν πρόοδο, ωστόσο μέχρι και χθες δεν είχαν φτάσει σε σημείο που να διασφαλίζεται η λήψη απόφασης στο Εurogroup της Δευτέρας για την επιστροφή των επικεφαλής στην Αθήνα, προκειμένου να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση και να κλείσουν οι 12 εκκρεμότητες, που κρατούν ανοικτή τη διαδικασία και παρατείνουν την αβεβαιότητα.
Αυτό ανέφερε χθες στις Βρυξέλλες πηγή της Ευρωζώνης, σύμφωνα με την οποία όλες οι πλευρές έχουν μετακινηθεί από τις αρχικές θέσεις και φαίνεται πως υπάρχει διάθεση προσέγγισης, αλλά παραμένουν ακόμη ανοικτά ζητήματα.
Η ίδια πηγή ανέφερε ότι οι διαβουλεύσεις σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο θα συνεχιστούν μέχρι και τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, με στόχο τη λήψη απόφασης για την επιστροφή στην Αθήνα.
Στη βελγική πρωτεύουσα επισημαίνουν ότι μπορεί να χάθηκε το άτυπο ορόσημο του Εurogroup της 20ής Φεβρουαρίου και να μην κλείνει η αξιολόγηση, μπορεί επίσης η Ελλάδα να μην έχει ανάγκη χρημάτων για την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών πριν από τα μέσα της άνοιξης, ωστόσο θα πρέπει τώρα να επιταχυνθεί η διαδικασία ώστε να σταλεί ένα θετικό μήνυμα στις αγορές, οι οποίες αρχίζουν να ανησυχούν.
Και δεν είναι μόνο η Ελλάδα που θα είχε πρόβλημα σε μια ενδεχόμενη κλιμάκωση της ανησυχίας των αγορών, αλλά και άλλοι αδύναμοι κρίκοι στον Νότο της Ευρωζώνης, όπως η Πορτογαλία και η Ιταλία,γιατί θα επηρεάζονταν αρνητικά τα επιτόκια των ομολόγων.
Μείζον ζήτημα τα προληπτικά μέτρα
Αναφορικά με την ουσία των συζητήσεων, είναι προφανές ότι το μείζον ζήτημα είναι τα προληπτικά δημοσιονομικά μέτρα μετά το 2018, όπου ναι μεν η νομοθέτησή τους από τώρα θεωρείται μονόδρομος για την κυβέρνηση, ωστόσο στις Βρυξέλλες εκτιμάται ότι και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) τελικά θα υποχωρήσει από την αρχική θέση του, δηλαδή τη λήψη μέτρων 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ.
Ο ακριβής προσδιορισμός θα γίνει από τους επικεφαλής κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αθήνα.
Στο θέμα του καθορισμού της διάρκειας κατά την οποία η Ελλάδα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ετησίως εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες, με την κυβέρνηση να ζητάει τρία χρόνια, το Βερολίνο δέκα και τον πρόεδρο του Εurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ να προσπαθεί να βρει έναν συμβιβασμό στα πέντε χρόνια.
Αναφορικά με τη δόση που θα λάβει η Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τη νομοθέτηση όλων των προαπαιτούμενων δράσεων, δεν έχει καθοριστεί ακόμη επακριβώς το ποσό, αλλά στις Βρυξέλλες εκτιμούν πως θα κινείται πλησίον των 10 δισ. ευρώ, ενώ ένα μέρος θα διατεθεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
Πάντως, από την πλευρά των θεσμών δεν κρύβουν τη δυσφορία τους για την καθυστέρηση που παρατηρείται από ελληνικής πλευράς στο κλείσιμο ανοικτών θεμάτων της δεύτερης αξιολόγησης. Και δεν είναι μόνο τα δημοσιονομικά και τα εργασιακά, αλλά και μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα έπρεπε να είχαν νομοθετηθεί εδώ και καιρό.
Όπως ανέφερε προχθές ανώτερος αξιωματούχος της Ευρωζώνης, από τις 26 Ιανουαρίου, όταν ο κ. Ντέισελμπλουμ είχε αναφερθεί σε μια πρόοδο της τάξης του 33% στη εκπλήρωση των εκκρεμοτήτων, σήμερα βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο.
Οι υπόλοιπες εκκρεμότητες
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ των ανοικτών ζητημάτων της δεύτερης αξιολόγησης (πλην του δημοσιονομικού κενού του 2018 και των επομένων ετών) είναι και τα εξής:
1. Η ολοκλήρωση των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων (περιφερειακά αεροδρόμια, ΟΛΠ, ΟΛΠ-0,71% Ελληνικό).
2. Η υιοθέτηση του πλαισίου για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τις συλλογικές απολύσεις και τις απεργίες.
3. Το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας.
4. Η υιοθέτηση των περίπου 230 συστάσεων του ΟΟΣΑ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
5. Η νομοθεσία και τα μέτρα για τον έλεγχο των δαπανών στην υγεία (προμήθειες, τιμές φαρμάκων, γενόσημα).
6. Το θεσμικό πλαίσιο για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών.
7. Οι αλλαγές στη διακυβέρνηση των συστημικών τραπεζών, που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
8. Το περαιτέρω άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και η εξάλειψη των περιορισμών σε ορισμένα επαγγέλματα, όπως των μηχανικών.
9. Η αναθεώρηση του νόμου για τη χρήση γης και το εθνικό κτηματολόγιο.
10. Η μεταρρύθμιση του ειδικού μισθολογίου των ενστόλων.
11. Οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες.
12. Το πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. 
Der Spiegel: Συμμετοχή του ΔΝΤ με 5 δισ. ευρώ
Συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) στο ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης βλέπει το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel με το ποσό των 5 δισ. ευρώ, τη στιγμή που ο γερμανικός Τύπος αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξει προεκλογική στήριξη από το Ταμείο προς τη Γερμανίδα καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ.
Το ΔΝΤ θα συμμετάσχει με ποσό 5 δισ. ευρώ στο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας, γράφει το Der Spiegel, χωρίς να αποκαλύπτει την πηγή της πληροφόρησης.
Oι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με το περιοδικό, ήλπιζαν αρχικά ότι το Ταμείο θα συμμετείχε στο πρόγραμμα με 16 δισ. ευρώ. Το περιοδικό αναφέρει επίσης ότι τώρα το ΔΝΤ μοιράζεται την άποψη των Ευρωπαίων πιστωτών ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να παρουσιάσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ προκειμένου να λάβει νέα βοήθεια.
Πάντως, την προσεχή Τετάρτη η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ θα συναντηθεί στο Βερολίνο με τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λανγκάρντ και το απόγευμα με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.
Το ραντεβού Μέρκελ - Λαγκάρντ πραγματοποιείται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν πριν από λίγες ημέρες οι δύο ισχυρές γυναίκες, στην οποία, κατά την Die Welt, συμφώνησαν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα και την παράλληλη μετάθεση του ζητήματος του χρέους για το 2018.
«Στο τηλεφώνημα η επικεφαλής του ΔΝΤ υποσχέθηκε στήριξη στην καγκελάριο. Το Ταμείο θα συμμετάσχει στο τρέχον πρόγραμμα, αλλά το επίμαχο θέμα των ελαφρύνσεων του χρέους θα ξαναμπεί στην ατζέντα το 2018, μετά τις βουλευτικές εκλογές», αναφέρει η εφημερίδα.
Σύμφωνα με την επισήμανση του αρθρογράφου, το ΔΝΤ εξαγοράζει για άλλη μια φορά χρόνο προς όφελος της πολιτικής, θέλοντας να στηρίξει τα νώτα της καγκελαρίου στον προεκλογικό αγώνα. Πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι οι δύο κυρίες έχουν καλή προσωπική επαφή.
Η Γερμανίδα καγκελάριος φέρεται να άνοιξε τον δρόμο για να πάρει η Γαλλίδα πρώην υπουργός Οικονομικών το πόστο στο Ταμείο, από την άλλη η κα Λαγκάρντ βλέπει στην κα Μέρκελ έναν από τους λίγους σταθερούς πυλώνες σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο.
Σε ό,τι αφορά τον Έλληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, η εφημερίδα σημειώνει ότι έχει αντιληφθεί πως το 2017 δεν μοιάζει με το 2015.
«Διότι μετά τον Ομπάμα δεν μπορεί να περιμένει πολιτική υποστήριξη, ο Ολάντ δεν θα υπάρχει για πολύ ακόμη και το περιβάλλον έχει γίνει πιο δύσκολο από το 2015. Η σκληρή στάση που τήρησε o κ. Τσίπρας το 2015 ξύπνησε μεν το διεθνές ενδιαφέρον, αλλά επί της ουσίας δεν βοήθησε την Ελλάδα, το αντίθετο μάλιστα».
Την ίδια στιγμή, η Suddeutsche Zeitung γράφει ότι είτε η κα Μέρκελ θα εντείνει τις πιέσεις προς την κα Λαγκάρντ να παραμείνει στο πρόγραμμα, είτε, σε διαφορετική περίπτωση, δεν απομένει άλλη λύση από το να υιοθετηθεί η πρόταση Βέμπερ.
Ο Μάνφρεντ Βέμπερ, επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και αντιπρόεδρος της βαυαρικής Χριστιανοκοινωνικής Ένωσης, είχε αποστασιοποιηθεί από τη γερμανική θέση, δηλ. ότι το ΔΝΤ θα πρέπει απαραίτητα να μετέχει στο τρέχον ελληνικό πρόγραμμα.
Λίγο νωρίτερα, εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης είναι απαραίτητη. «Ακούμε για την καλή πρόοδο στις συνομιλίες εντός των θεσμών και επίσης για πρόοδο στις συνομιλίες με την Ελλάδα.
Έχουμε σύγκλιση. Αλλά δεν έχουμε προχωρήσει τόσο πολύ από τεχνικής απόψεως ώστε να μπορεί να υπάρξει στο Eurogroup της Δευτέρας μία τελική απόφαση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης», είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ δήλωσε ότι το να ζητά κάποιος από την Ελλάδα να έχει στον προϋπολογισμό της πλεόνασμα 3,5% ετησίως για ένα χρονικό διάστημα 10 ετών, είναι οικονομία βουντού.
Η συζήτηση για Grexit δεν συμφέρει τη Γερμανία, τόνισε. Επίσης, σε άλλο σχόλιό της, η γερμανική εφημερίδα Die Welt γράφει ότι η πίεση στην Ελλάδα αποσκοπεί στη μείωση του χρέους όταν συζητηθεί η ελάφρυνσή του το 2018.
Σιγή ιχθύος από την Ουάσιγκτον
Το ΔΝΤ αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel ότι θα συμβάλει με 5 δισ. ευρώ στο τρίτο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι η άποψή του για τη συμφωνία δεν έχει αλλάξει, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
«Δεν σχολιάζουμε τις φήμες. Η θέση του Ταμείου είναι γνωστή και δεν έχει αλλάξει», είπε εκπρόσωπος του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον.



ΚΥΠΕ: Τo Εurogroup εντόπισε σοβαρά λάθη στους υπολογισμούς Τόμσεν

Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 22:59
 
UPD:23:01
SOOC/Alexandros Michailidis

Το Συμβούλιο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Εurogroup είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι τα πρόσθετα μέτρα που απαίτησε το ΔΝΤ και πλέον σύσσωμη η ΕΕ ζητά από την Ελλάδα δεν πρόκειται να εισπραχθούν και στην πραγματικότητα δεν είναι απαραίτητα. Και αυτό διότι ο Πολ Τόμσεν, η Ντέλια Βελκουλέσκου και οι άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, έχουν υποπέσει σε σωρεία λαθών, κακών υπολογισμών, ασαφειών και αντιφάσεων κατά τη συγγραφή της έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ).
Σύμφωνα με έγγραφο του Συμβουλίου, η ομάδα Τόμσεν έχει κάνει χονδροειδή λάθη στον υπολογισμό του ελλείμματος, του πληθωρισμού, του ρυθμού ανάπτυξης, της είσπραξης εσόδων, της οροφής των δαπανών του δημοσίου, αλλά και σε θέματα όπως η εκτέλεση των μεταρρυθμίσεων, το είδος και η απόδοση των εισφορών των ασφαλισμένων, η εξοικονόμηση από τους ασφαλιστικούς νόμους και άλλα.
Αναλυτικά –όπως επισημαίνει το ΚΥΠΕ- σε σχέση με τη σημερινή οικονομική κατάσταση, το έγγραφο αναφέρει ότι το ΔΝΤ έχει κάνει τα εξής λάθη: «Η διαφορά στην εκτίμηση οφείλεται σε υπερβολικά συντηρητικές παραδοχές που εφαρμόζονται συστηματικά από το Ταμείο τόσο επί των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών».
Από την πλευρά των εσόδων, οι προβλέψεις της έκθεσης προϋποθέτουν ότι οι ελαστικότητες των εσόδων παραμένουν κάτω από τις ελαστικότητας του ΟΟΣΑ που χρησιμοποιούνται συνήθως για τις προβλέψεις των εσόδων. Επιπλέον, το ΔΝΤ υπολογίζει την ελαχιστοποίηση της μεταφοράς στα επόμενα των πρόσφατων εσόδων των υπερ-επιδόσεων για λογαριασμό των διαφόρων παραγόντων ως εφάπαξ, κάτι που στερείται τεχνικής βάσης. Οι προβλέψεις της έκθεσης, εν μέρει ή πλήρως υποτιμούν διάφορα έσοδα από την πλευρά των παραμετρικών μέτρων που νομοθετήθηκαν τόσο το 2015 όσο και το 2016, συμπεριλαμβανομένων των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, των φόρων κατανάλωσης στα τσιγάρα και το αλκοόλ, τη φορολογία των ξενοδοχείων, φόρους οχημάτων και άλλα.
Από την πλευρά των δαπανών, οι προβλέψεις της έκθεσης υποθέτουν ότι τα ανώτατα όρια δαπανών δεν θα γίνουν σεβαστά, συσσωρεύοντας διολίσθηση 1,3% του ΑΕΠ μέχρι το 2018. Αυτή η παραδοχή αντιβαίνει στα πρότυπα του ΔΝΤ που θεωρούν πως οι λειτουργικές δαπάνες θα αυξηθούν ανάλογα με τον πληθωρισμό και ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα πρέπει να τηρούνται.
Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, αυτό είναι ιστορικά ανακριβές για την Ελλάδα καθώς ο στόχος των πρωτογενών δαπανών δεν έχει υπερβεί το συνολικό ανώτατο όριο, ούτε και το 2016. Είναι λάθος να προεκτείνουν σχετικά μικρές υπερβάσεις σε ορισμένους τομείς (υγεία) στο βασικό σενάριο κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Οι προβλέψεις έκθεσης, άλλωστε, δεν λαμβάνουν δεόντως υπόψη τα πρόσφατα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, τα οποία προσδιορίζουν μια σημαντική υπεραπόδοση το 2016, και η οποία είναι πιθανό να μεταφερθεί εν μέρει στο 2017 και το 2018. Ο κρατικός προϋπολογισμός θα φτάσει σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ το 2016, υπερβαίνοντας σημαντικά το στόχο του 0,1% του ΑΕΠ, παρά το εφάπαξ επίδομα συνταξιοδότησης αξίας 0,3% του ΑΕΠ που τέθηκε σε εφαρμογή το Δεκέμβριο.
Με βάση τις διαθέσιμες μέχρι σήμερα ενδείξεις η ΕΕ θα προβάλει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ, δηλαδή 1½ ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το στόχο.
Παρά τις εξελίξεις αυτές –επισημαίνει το ΚΥΠΕ- και παρά τη σημαντική υποτίμηση του εντός του έτους δημοσιονομικού αποτελέσματος για το 2015 και μια σημαντική ανοδική αναθεώρηση του υπολοίπου του 2016 από το περασμένο φθινόπωρο, το ΔΝΤ δεν έχει αναθεωρηθεί την πρόβλεψή του για μετά το 2018 από το 1,5% του ΑΕΠ. Σε σχέση με τα δημοσιονομικά μετά το 2018 αναφέρεται ότι συμφωνούμε με την αξιολόγηση του Ταμείου πως μια πιο φιλική προς την ανάπτυξη σύνθεση των ελληνικών δημόσιων εσόδων και των δημόσιων δαπανών θα ήταν επιθυμητή.
Σύμφωνα με το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ενώ η έκθεση είναι πολύ συγκεκριμένη για τα μέτρα του ισοζυγίου βελτίωσης, παραμένει αρκετά γενική ως προς τη χρήση του δημοσιονομικού χώρου που προκύπτει. Ταυτόχρονα, στο έγγραφο αναφέρεται ότι «διαφωνούμε με την εκτίμηση του Ταμείου ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και να το διατηρήσει για μερικά χρόνια πέρα ​​από αυτό». Πράγματι, - σημειώνει το ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ - διάφοροι παράγοντες θα διευκολύνουν τη διατήρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στα επίπεδα του 2018, πέρα ​​από τον ορίζοντα του προγράμματος. Το ένα είναι η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που εγκρίθηκε στο πλαίσιο της 1ης αναθεώρησης και τώρα υλοποιείται, αναμένεται να αποφέρει πρόσθετη εξοικονόμηση 0,7% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια του 2019 ως 2021. Επιπλέον, το παραγωγικό κενό αναμένεται να είναι ελαφρά αρνητικό το 2018.
Μετά όμως θα υπάρξει κλείσιμο του παραγωγικού κενού (περίπου το 2021) από την είσπραξη των εσόδων, και ως εκ τούτου το δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί αυτόματα σημαντικά υπό αμετάβλητες πολιτικές. Ως εκ τούτου, απλά διατηρώντας το ίδιο ονομαστικό πρωτογενές ισοζύγιο του 3,5% του ΑΕΠ επιτρέπουμε στην πραγματικότητα μια διαρθρωτική δημοσιονομική επέκταση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Για την ίδια την ποιότητα των δημοσίων οικονομικών της Ελλάδας σημειώνεται πως η έκθεση είναι παραπλανητική στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η πρόκληση, τονίζει το ΚΥΠΕ.
Αναφέρεται σε 11% των μεταφορών του ΑΕΠ προς τα ασφαλιστικά ταμεία: ωστόσο, η χρηματοδότηση των συνταξιοδοτικών ταμείων είναι διαφορετική από χώρα σε χώρα και, επομένως, οι συγκρίσεις μεταξύ των χωρών θα πρέπει να γίνονται με προσοχή. Μεγάλο μέρος αυτού του χρηματοδοτικού κενού οφείλεται στο πολύ υψηλό ποσοστό ανεργίας, που είναι αναμφισβήτητα κυκλικό: με την ανεργία σε επίπεδο σταθερής κατάστασης, αυτό το χάσμα αναμένεται να είναι 3,5% του ΑΕΠ. Για τις συντάξεις αναφέρεται ότι η έκθεση του ΔΝΤ υποβαθμίζει το μέγεθος των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Κατά το ΚΥΠΕ, λαμβάνοντας όλα τα στοιχεία υπόψη, η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος θα δημιουργήσει συνολική καθαρή εξοικονόμηση ύψους 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και 2,6% του ΑΕΠ μέχρι το 2026 με περικοπές δαπανών που συμβάλλουν τα δύο τρίτα των αποταμιεύσεων μέχρι το 2018 και περισσότερο από 90% από το 2026. Σε αντίθεση με όλες τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων σε άλλες χώρες της ΕΕ που είχαν καταργηθεί με μεταβατικές περιόδους για τη διατήρηση των κεκτημένων δικαιωμάτων των σημερινών εργαζομένων, η ελληνική μεταρρύθμιση δεν έχει κατ` αναλογία εφαρμογή των κεκτημένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων για τους σημερινούς εργαζόμενους.
Αυτό θα οδηγήσει σε αυξανόμενη εξοικονόμηση στην πάροδο του χρόνου καθώς τα κεκτημένα δικαιώματα των νέων συνταξιούχων θα έχουν μειωθεί κατά περίπου 10% αμέσως. Όπως προτείνεται από την έκθεση του ΔΝΤ, υπάρχει μια υπόθεση από τη σκοπιά της διαγενεακής δικαιοσύνης, για τη μείωση της μεταβατικής περιόδου για την κύρια σύνταξη και τον εκ νέου υπολογισμό της από το 2019. Στο σχεδιασμό αυτό, ωστόσο, οι διανεμητικές συνέπειες πρέπει να εξεταστούν, συμπληρώνει το ΚΥΠΕ στο σχετικό ρεπορτάζ του.
Το ξεπάγωμα των κύριων συντάξεων και ο άμεσος εκ υπολογισμός τους, από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα παράγει περίπου εξοικονόμηση 1% ΑΕΠ εάν εφαρμοστεί πλήρως το 2019, αλλά επηρεάζει τουλάχιστον 1,2 εκατομμύρια συνταξιούχους, με μέση ονομαστική περικοπή 14% και σημαντική διακύμανση μεταξύ των διαφορετικών συνταξιούχων. Η έκθεση τάσσεται υπέρ των περικοπών στις συντάξεις και βασίζεται στην παρατήρηση ότι τα ποσοστά φτώχειας μεταξύ του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά μεταξύ των συνταξιούχων, αναφέρει επίσης το ΚΥΠΕ.
Θα πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί, ότι, ενώ όσοι είναι ηλικία εργασίας εξακολουθούν να έχουν τη δυνατότητα να βγουν από τη φτώχεια με την εύρεση θέσεων εργασίας όταν ξεκινήσει η ανάκαμψη, οι φτωχοί συνταξιούχοι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, η οποία απαιτεί μια πιο διαφοροποιημένη μεταχείριση της φτώχειας μεταξύ των συνταξιούχων.
Σε ό,τι αφορά το αφορολόγητο -τονίζει το ΚΥΠΕ- στο έγγραφο σημειώνεται ότι τα επιχειρήματα ότι η υψηλή προσωπική έκπτωση φόρου εισοδήματος στην Ελλάδα οδηγεί το 50% των φορολογουμένων να μην πληρώνουν κανένα φόρο είναι εσφαλμένη. Η τυπική προσέγγιση είναι να κοιτάξουμε τη συνολική φορολογική επιβάρυνση στο εισόδημα. Όλοι οι φορολογούμενοι στην Ελλάδα υποχρεούνται να καταβάλλουν εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που είναι σημαντικά υψηλότερες από ό, τι σε ορισμένες άλλες χώρες της ΕΕ. Ένα άτομο με το 67% των μέσων αποδοχών και δύο παιδιά έχει μια φορολογική επιβάρυνση 15% στην Ελλάδα, το οποίο είναι διπλάσιο από αυτό της Πορτογαλίας και περισσότερες από τρεις φορές μεγαλύτερο από αυτό της Ισπανίας, του μέσου όρου της ΕΕ ή της Ιρλανδίας. Αναδιανεμητικές συνέπειες, ιδίως στο κάτω άκρο των βραχιόνων του εισοδήματος, πρέπει επίσης να λαμβάνονται υπόψη. Ελλείψει αντισταθμιστικών μέτρων, μειώνοντας την προσωπική πίστωση φόρου εισοδήματος κατά μέσο όρο κατά € 600 θα αποτελέσει οπισθοδρόμηση. Το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης στα μετά-φόρου "take-home” έσοδα (-7,2%) θα επιβαρύνει τα άτομα με ετήσια εισοδήματα ακριβώς πάνω από τον κατώτατο μισθό, ενώ η αρνητική επίδραση μειώνεται όσο αυξάνεται το εισόδημα.
Όπως αναφέρει το ΚΥΠΕ, για το λάθος για τη βιωσιμότητα του χρέους, τονίζεται ότι η εξαιρετικά αρνητική έκθεση βιωσιμότητας του ΔΝΤ βασίζεται σε μια σειρά υποθέσεων που εμφανίζονται υπερβολικά συντηρητικές και δεν υποστηρίζονται σωστά από αναλυτικά στοιχεία.
– Επιτόκια: Το ΔΝΤ έχει πλέον ενσωματωθεί μια πιο ρεαλιστική πορεία ρυθμό μεταβολής των επιτοκίων σε σταθερή κατάσταση επίπεδο των δανείων ΕΜΣ / ΕΤΧΣ. Αυτή η μείωση των επιτοκίων έχει βελτιωθεί DSA του Ταμείου. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη επίπεδο των ποσοστών ESM / EFSF εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από εκείνη που χρησιμοποιείται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
Η μοντελοποίηση των επιτοκίων της αγοράς, επίσης, δεν έχει αλλάξει από το Μάιο. Το ΔΝΤ επίσης δεν φαίνεται να έχει λάβει πλήρως υπόψη την επίπτωση των μέτρων βραχυπρόθεσμου χρέους που συμφωνήθηκε από τον ΕΜΣ, τον Ιανουάριο.
– Μακροοικονομικά δεδομένα: Το ΔΝΤ αναθεώρησε προς τα κάτω τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και τις προοπτικές του πληθωρισμού από το Μάιο του 2016 από μισή εκατοστιαία μονάδα του ΑΕΠ ετησίως. Η αναθεώρηση του ετήσιου ρυθμού αύξησης επιδεινώνει το λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ κατά σχεδόν 40% το 2060. Δεν είναι σαφές ποιες εξελίξεις κατά τους τελευταίους έξι μήνες θα υποστηρίξουν μια τέτοια σημαντική αλλαγή στη μακροπρόθεσμη προοπτική.
Το ΔΝΤ επισημαίνει υποτιθέμενες αδυναμίες στην εφαρμογή του προγράμματος, αλλά είναι δύσκολο να δούμε πώς αυτό θα υποστηρίξει την αναθεώρηση της αυξητικής τάσης του ΑΕΠ μέχρι το 2060. Η υπόθεση για μακροχρόνια απόκλιση από στόχο της σταθερότητας των τιμών της ΕΚΤ, επίσης, έρχεται σε αντίθεση με τις καθιερωμένες οικονομικές μεθόδους.
– Φορολογικά: Το ΔΝΤ έχει διατηρήσει την πρωτογενή υπόθεση του ισοζυγίου του στο 1,5% του ΑΕΠ από το 2018 σε όλο τον ορίζοντα προβολής. Αυτή είναι η κύρια διαφορά με το DSA των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, εξηγώντας περίπου τα δύο τρίτα της συνολικής διαφοράς. Ενώ κάποιος θα συμφωνούσε ότι η κύρια διαδρομή πλεόνασμα πρέπει να είναι ρεαλιστική και αξιόπιστη με τις αγορές, ένα υψηλότερο πρωτογενές ισοζύγιο για την Ελλάδα θα ήταν επιθυμητό και εφικτό.
– Άλλες παραδοχές: Οι παραδοχές σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις έχουν παραμείνει αμετάβλητα σε πολύ συντηρητικά επίπεδα (και δεν λαμβάνουν υπόψη ορισμένα στοιχεία, όπως η επικείμενη αποπληρωμή των 2 δισ. ευρώ στον ESM ή τη σύναψη πολλών προσφορών). Το ΔΝΤ επίσης, εξακολουθεί να προϋποθέτει την ανάγκη των 10 δισ. ευρώ για την πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2018. Η έκθεση δεν παρέχει μια δικαιολογία για αυτή την υπόθεση, η οποία δεν είναι σύμφωνη με την εκτίμηση των αρμόδιων εποπτικών Αρχών, καταλήγει το ρεπορτάζ του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων.
Πηγή: ΑΜΠΕ








Δεν υπάρχουν σχόλια: