Τρίτη 18 Ιουλίου 2017

«Τακτοποίηση αυθαιρέτων με κοινωνικά κριτήρια και καινούργιο θεσμικό πλαίσιο»

«Τακτοποίηση αυθαιρέτων με κοινωνικά κριτήρια και καινούργιο θεσμικό πλαίσιο»

stathakis-630.jpg

Γιώργος ΣταθάκηςΟ υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Γιώργος Σταθάκης θεωρεί επιτυχημένο τον απολογισμό της συγκυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝ.ΕΛΛ. | EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Διακριτικές αποστάσεις από τη σύγκρουση που έχουν υπουργοί της κυβέρνησης με τη Δικαιοσύνη παίρνει ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης. «Η Δικαιοσύνη είναι τελείως ανεξάρτητη και εκ των πραγμάτων έχει θεσμικό ρόλο που συνομολογεί και ελέγχει και τη νομοθετική δραστηριότητα», τονίζει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Εφ.Συν.».
Θεωρεί επιτυχημένο τον απολογισμό της συγκυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝ.ΕΛΛ. δεδομένων των διαφορών των δύο κομμάτων και δηλώνει ότι το ζήτημα των τηλεφωνικών συνομιλιών Καμμένου αποτελεί λεπτό θέμα αλλά δεν θεωρεί ότι από την υπόθεση θεμελιώνεται κάποιο ισχυρό επιχείρημα περί παρέμβασης.
Για την πρόταση Βαρουφάκη περί παράλληλου συστήματος πληρωμών στην Ελλάδα επισημαίνει ότι ουδέποτε έγινε σοβαρή συζήτηση. Εμφανίζεται αισιόδοξος για επιστροφή σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης και προβλέπει μείωση της ανεργίας κάτω από το 20%. Προαναγγέλλει διαφορετική πολιτική για τα αυθαίρετα, σε συνδυασμό με τον νέο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών και το Κτηματολόγιο που θα «σκανάρει» όλα τα ακίνητα.
• Είναι βαρίδι για την κυβέρνηση η συνεργασία με τους Ανεξάρτητους Ελληνες; Μήπως πια είναι πολλές οι αφορμές για κριτική, είτε με την εμπλοκή Καμμένου στην υπόθεση με τον ισοβίτη για την υπόθεση του «Noor 1», είτε με τη διαφοροποίησή του στο Σκοπιανό, για την οποία η Ν.Δ. έθεσε θέμα δεδηλωμένης; Πιστεύετε ότι αυτή η συνεργασία μπορεί να συνεχίσει σαν να μη συμβαίνει τίποτα;
Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσουμε κάτι: η συνολική εικόνα αυτά τα δυόμισι χρόνια νομίζω πως είναι μάλλον θετική ακριβώς επειδή υπάρχει μια λειτουργική σχέση στην κυβέρνηση· θα έλεγα και μια αυτοσυγκράτηση. Δηλαδή, στα θέματα που διαφωνούμε δεν υπήρξε ποτέ διάθεση να τα οξύνουμε.
Συνεπώς, θεωρώ ότι ο απολογισμός είναι θετικός από τη συνεργασία, δεδομένης της σοβαρότητας των θεμάτων τα οποία η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει.
Δύσκολα θεμελιώνει κάποιος το επιχείρημα ότι είναι μη διαχειρίσιμη μια τέτοια συνεργασία, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο κόμματα. Το θέμα με τις συνομιλίες του κ. Καμμένου είναι ομολογουμένως πολύ λεπτό.
Η εύκολη απάντηση είναι ότι στα θέματα που αφορούν τη Δικαιοσύνη είναι δύσκολο να κάνεις πολιτική κριτική. Απέχω πολύ από την ιδέα της αντιπολίτευσης ότι στην υπόθεση θεμελιώνεται κάποιο ισχυρό επιχείρημα περί παρέμβασης.
• Επειδή αναφερθήκατε στο θέμα της Δικαιοσύνης, είναι ένας θεσμός που έχει τεθεί στο στόχαστρο οξείας κριτικής από την κυβέρνηση, σε βαθμό που να εγείρονται σοβαρά ερωτήματα από το σύνολο της αντιπολίτευσης για τα κίνητρα. Ποια είναι η δική σας θέση;
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει πρόθεση από την πλευρά της κυβέρνησης να αμφισβητηθεί η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης. Κατά καιρούς, σε διατυπώσεις κάποιων μελών της κυβέρνησης, εκφράζεται μια δυσαρέσκεια για ορισμένες πολύ σημαντικές αποφάσεις.
Η Δικαιοσύνη είναι τελείως ανεξάρτητη και εκ των πραγμάτων έχει θεσμικό ρόλο που συνομολογεί και να ελέγχει και τη νομοθετική δραστηριότητα. Από εκεί και πέρα, θεωρώ ότι και η κυβέρνηση έχει βρει πλέον έναν τρόπο λειτουργίας σε ό,τι αφορά τη νομοθέτηση και στα περισσότερα θέματα δεν εμφανίζονται συγκρούσεις. Υπάρχει δυσαρέσκεια για κάποιες αποφάσεις, αλλά αυτό εν μέρει είναι αναπόφευκτο.
Πάντως άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Η Δικαιοσύνη αφενός διατηρεί την πλήρη ανεξαρτησία της, αφετέρου ο έλεγχος που ασκεί πάνω στη νομοθεσία είναι επιβεβλημένος και συνταγματικά κατοχυρωμένος.
• Ωστόσο καμιά φορά και η Δικαιοσύνη υπερβαίνει τα όρια και εμφανίζεται σαν να είναι η εκτελεστική εξουσία. Το κάνει συχνότερα απ’ ό,τι γινόταν σε άλλες εποχές.
Θα θυμάστε ότι και στις προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν απορρίψει πολλές νομοθετικές αποφάσεις. Πιθανόν να υπάρχουν κάποια πεδία εντάσεων σε σχέση με ορισμένες από τις πρωτοβουλίες της παρούσας κυβέρνησης.
Θεωρώ, πάντως, ότι υπάρχουν λεπτές ισορροπίες τις οποίες και οι δύο πλευρές πρέπει να διατηρήσουν άθικτες πάση θυσία, ακριβώς για να μην υπάρξουν προβλήματα τα οποία στη συνέχεια δεν μπορούν να επιλυθούν. Η ένταση, η όξυνση και η αντιπαράθεση δημιουργούν κλίμα και δεν βοηθούν.
• Εσείς ως μέλος του υπουργικού συμβουλίου της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήσασταν ενήμερος για το «σχέδιο Βαρουφάκη» αναφορικά με το παράλληλο σύστημα πληρωμών στην Ελλάδα; Ηταν πράγματι μια πρόταση που έτυχε ευρείας αποδοχής εκείνη την περίοδο;
Δεν θυμάμαι ούτε μία σοβαρή συζήτηση γι’ αυτό το θέμα. Και επιμένω σ’ αυτό. Δεν έγινε ποτέ καμία σοβαρή συζήτηση. Αν υπήρχαν κάποιες σκέψεις ή διατυπώσεις, προφορικές ή άλλες, στο μυαλό του πρώην υπουργού Οικονομικών, δεν έχουν καμία σημασία. Και επιμένω ότι ποτέ δεν τέθηκε για συζήτηση σε κανένα από τα επίπεδα που συμμετείχα εγώ - και είναι πολλά όπως ξέρετε.
• Παρότι το παρελθόν έχει πάντα δημοσιογραφικό ενδιαφέρον, το σημαντικό για τους πολίτες και τη χώρα είναι το μέλλον. Το αντιμετωπίζετε με αισιοδοξία δεδομένων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Ελλάδα για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων;
Υπάρχουν προϋποθέσεις να γνωρίσει η χώρα καλύτερες μέρες μέσα από την ανάπτυξη και τη μείωση της ανεργίας ώστε να πούμε ότι σύντομα αφήνουμε πίσω την κρίση;
Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί. Εχουμε οριστικά αφήσει πίσω μας μια οικονομία με διακυμάνσεις ή επιρρεπή στην ύφεση. Αυτό σημαίνει ότι η ανάκαμψη είναι εφικτή και αυτό είναι το ελπιδοφόρο σενάριο για την επόμενη μέρα.
Το επόμενο στοίχημα είναι ακριβώς αυτό, η ανάκαμψη και η ανάπτυξη να έχουν βιώσιμα χαρακτηριστικά, να στηρίζονται σε μονιμότερους οικονομικούς παράγοντες που θα έχουν διάρκεια και θα είναι ισχυροί.
Αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων προκειμένου να αξιοποιήσουμε τη θετική συγκυρία που υπάρχει αυτή τη στιγμή, με δεδομένους τους περιορισμούς που έχουν τεθεί και είναι τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Τούτων δοθέντων, η ανάκαμψη θα είναι ισχυρή και θα οδηγήσει σε μείωση της ανεργίας σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα. Η εκτίμηση που έχουμε είναι ότι θα υποχωρήσει σύντομα κάτω από το ψυχολογικό όριο του 20%.
• Η μείωση της ανεργίας θα είναι μια φυσιολογική εξέλιξη της ανάπτυξης ή θα υποβοηθηθεί από προγράμματα απασχόλησης και επιδότησης θέσεων εργασίας, όπως αυτό που περιλαμβάνεται στο Αναπτυξιακό Σχέδιο και προβλέπει την πρόσληψη 300.000 ανέργων τα επόμενα δύο χρόνια;
Η σταθεροποίηση της οικονομίας στηρίζεται σε υγιείς παράγοντες. Είναι οι εξαγωγές, ο τουρισμός, η συμβολή της ναυτιλίας, η άνοδος της βιομηχανικής παραγωγής, των λιανικών πωλήσεων στη χώρα. Συνεπώς, η εικόνα δείχνει ότι το παραγωγικό κομμάτι της οικονομίας είναι που δημιουργεί περισσότερες θέσεις εργασίας.
Με δεδομένο το υψηλό ποσοστό της ανεργίας, το πρόγραμμα που ετοιμάζεται θα λειτουργήσει επικουρικά για τη μείωση της ανεργίας, ειδικά στις κοινωνικές ομάδες που είναι πιο ευαίσθητες και η απασχόλησή τους δεν επηρεάζεται τόσο εύκολα από την ανάκαμψη της ιδιωτικής οικονομίας. Η παγκόσμια τράπεζα είναι η μία πηγή χρηματοδότησης, επιπρόσθετα όμως υπάρχει ευχέρεια χρηματοδότησης του προγράμματος και από ευρωπαϊκούς πόρους.
• Η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές είναι θέμα χρόνου; Η κυβέρνηση θα σπεύσει να βγει για δανεισμό μέσα στο καλοκαίρι ή θα περιμένει να ξεκαθαρίσει περισσότερο η εικόνα για το χρέος;
Επιμένω ότι είναι θέμα καλής προετοιμασίας και εξαρτάται φυσικά από τις προβλέψεις που γίνονται για την αποκλιμάκωση των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων. Αρα, ούτε πρέπει να βιαστούμε ούτε να αφήσουμε να χαθεί μια ευνοϊκή συγκυρία όποτε κριθεί ότι αυτή είναι η καλύτερη δυνατή για έξοδο στις αγορές.
• Βρισκόμαστε μπροστά στην ψήφιση ενός νέου νομοσχεδίου για τα αυθαίρετα. Η προηγούμενη ρύθμιση είχε γίνει το 2013 και είναι σαν να κλείνει η εκάστοτε κυβέρνηση το μάτι σε όσους θέλουν να χτίσουν παράνομα, στέλνοντας το μήνυμα «μην ανησυχείτε, κάτι θα γίνει και για εσάς». Τι διαφορετικό φέρνει αυτό το νομοσχέδιο;
Το νομοσχέδιο έχει αρκετές καινοτομίες γιατί επιχειρεί τρία πράγματα ταυτόχρονα. Το ένα αφορά την ίδια την τακτοποίηση των αυθαιρέτων που υπάρχουν σήμερα. Το δεύτερο είναι ότι διαμορφώνει ένα πλαίσιο με το οποίο τίθενται κάποια κοινωνικά και άλλα κριτήρια που δεν υπήρχαν στο παρελθόν.
Προσπαθούμε να εισαγάγουμε κανόνες προσαρμοσμένους στη σημερινή πραγματικότητα. Το τρίτο, όμως, είναι ότι αλλάζει τη διαδικασία των αδειοδοτήσεων και αντιμετώπισης του θέματος των αυθαιρέτων από τούδε και στο εξής.
Στον τομέα αυτόν, απλοποιούμε τη διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών, μεταφέρουμε ένα μέρος των ελέγχων από την πολεοδομία στους μηχανικούς, συστηματοποιούμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται εφεξής οι διαδικασίες ελέγχου και για πρώτη φορά διαφοροποιούμε αυτόν που αδειοδοτεί από αυτόν που ελέγχει.
Οι πολεοδομίες των δήμων κρατούν την αρμοδιότητα της αδειοδότησης, αλλά ο έλεγχος περνά στις περιφέρειες και σε ένα τρίτο επίπεδο στο υπουργείο. Συνεπώς, κάνουμε δύο τομές: η μία είναι η τακτοποίηση των αυθαιρέτων με κάποια κοινωνικά κριτήρια και η άλλη, το καινούριο θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του φαινομένου στο μέλλον.
Αυτά πρέπει να τα δει κανείς σε συνδυασμό με τις άλλες παρεμβάσεις που κάνουμε στη χωροταξία, όπως ο νόμος για τον χωρικό σχεδιασμό της χώρας, οι δασικοί χάρτες και το κτηματολόγιο.
• Οι δήμοι όμως δεν έχουν ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τους. Να αναφέρουμε τις «οικιστικές πυκνότητες». Θέτουν θέματα στελέχωσης και πόρων...
Προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Αναζητούμε κάποια χρηματοδοτικά εργαλεία. Τον Σεπτέμβριο θα ανακοινώσουμε λεπτομέρειες. Δεν υπάρχει πάντως καμία σκέψη για την επιβολή νέου τέλους από τους δήμους.
• Το Κτηματολόγιο είναι ένα άλλο θέμα που θα ανοίξετε το φθινόπωρο. Υπάρχουν ήδη αντιδράσεις...
Κάθε μεταρρύθμιση αναπόφευκτα έχει και κάποιες συγκρούσεις. Θα φτιάξουμε για πρώτη φορά ενιαίο φορέα Κτηματολογίου ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο θα έχει τη νομική διάσταση που ανήκει σήμερα στα υποθηκοφυλακεία αλλά και τη χωρική που επωμίζονται τα κτηματολογικά γραφεία.
Είμαστε σε άριστη συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης. Το Κτηματολόγιο θα διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο για την αντιμετώπιση των αυθαιρέτων γιατί για πρώτη φορά θα έχουμε όλα τα εργαλεία και τις δυνατότητες να προχωρήσουμε σε έναν νέο χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας που αντιμετωπίζει με ριζικό τρόπο το πρόβλημα.

Δασικοί χάρτες: τελευταία ευκαιρία για ενστάσεις

afthereta.jpg

Σπίτια σε δασική έκτασηEUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
Στις 27 Ιουλίου λήγει οριστικά η προθεσμία υποβολής ενστάσεων από πολίτες για τους δασικούς χάρτες, καθώς και για την οριοθέτηση των «οικιστικών πυκνώσεων» που γίνεται από τις δημοτικές αρχές και αφορά διαμορφωμένους οικισμούς αυθαιρέτων σε περιοχές που χαρακτηρίζονται δασικές με βάση τις αεροφωτογραφίες του 1945 και ειδικά για την Αττική του 1937.
Η διαδικασία ανάρτησης χαρτών καλύπτει το 34% της χώρας, ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο θα επεκταθεί στο 20%, όπου οι μελέτες έχουν εκπονηθεί αλλά δεν έχουν αναρτηθεί γιατί χρειάστηκε να γίνουν διορθώσεις.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για την εκπόνηση δασικών χαρτών για το υπόλοιπο 46% της χώρας, με προϋπολογισμό 34,8 εκατ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το φθινόπωρο και χθες μέσα από την ιστοσελίδα του Κτηματολογίου τέθηκαν οι βασικοί όροι του σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει ώς τις 26 του μηνός.

Δεν υπάρχουν σχόλια: