ΔΝΤ: Το 2019 το αφορολόγητο και για τα αντίμετρα... βλέπουμε
Όχι ένα αλλά τέσσερα διαφορετικά πλαφόν περιγράφει το τεχνικό μνημόνιο του Διεθνούς Νομισματικού που δόθηκε τα ξημερώματα στη δημοσιότητα.
| upd:
Όχι ένα αλλά τέσσερα διαφορετικά πλαφόν περιγράφει το τεχνικό μνημόνιο του Διεθνούς Νομισματικού που δόθηκε τα ξημερώματα στη δημοσιότητα. Ουσιαστικά, τα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης είναι δεμένα καθώς δεν μπορεί να ξεπεράσει το όριο του χρέους σε επίπεδο μάλιστα κεντρικής κυβέρνησης, δεν μπορεί να παράσχει περισσότερες εγγυήσεις σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης ενώ πρέπει να μην ξεπεράσει τα πλαφόν σε πρωτογενείς δαπάνες καθώς και λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου. Τα τέσσερα διαφορετικά πλαφόν, ουσιαστικά εκμηδενίζουν τα περιθώρια άσκησης οικονομικής πολιτικής.
Για παράδειγμα, ακόμη και αν οι αγορές έδειχναν «φιλικό πρόσωπο» στην Ελλάδα καλύπτοντας τις εκδόσεις των ελληνικών ομολόγων με ένα ικανοποιητικό επιτόκιο, η χώρα δεν θα μπορούσε να απορροφήσει το φρέσκο χρήμα παρά μόνο για να πληρώσει παλαιές οφειλές. Έτσι, για παράδειγμα, μπορεί να επιτραπεί η έκδοση ενός ομολόγου 5ετούς διάρκειας με στόχο να αντικαταστήσει ένα παλαιότερο ομόλογο ίσης αξίας, δεν είναι όμως αποδεκτό να υπάρξει πρόσθετος δανεισμός 1-2 δις. ευρώ προκειμένου η Ελλάδα να αρχίσει να χτίζει έναν «κουμπαρά» για να είναι ασφαλής κατά την έξοδό της στις αγορές.
Τα τέσσερα πλαφόν
Τα τέσσερα διαφορετικά πλαφόν όπως περιγράφονται στο τεχνικό μνημόνιο, έχουν ως εξης:
1. Το πρώτο πλαφόν αφορά στο χρέος. Το όριο ορίζεται από το ύψος του χρέους σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης στο τέλος Δεκεμβρίου 2016, δηλαδή περίπου 321 δις. ευρώ. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι είναι Ελλάδα δεν μπορεί να δανειστεί ούτε… ευρώ για να χρηματοδοτήσει αναπτυξιακές πολιτικές. Ακόμη δηλαδή και όταν θα επιστρέψει στις αγορές, το όριο του δανεισμού της θα είναι συγκεκριμένο. Αυτή η κατάσταση αναμένεται ότι θα διαρκέσει αρκετά χρόνια. Η Ελλάδα θα δανείζεται από τον επίσημο μηχανισμό (τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2018) μόνο και μόνο για να αποπληρώνει παλαιές οφειλές ενώ θα πρέπει να καλύπτει τους τόκους με τα πρωτογενή πλεονάσματα.
2. Το δεύτερο πλαφόν, αφορά στις εγγυήσεις που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα καθώς και αυτές εμμέσως επηρεάζουν το ύψος του χρέους. Οι εγγυήσεις, αφορούν σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης και ουσιαστικά εμποδίζουν το να δοθούν εγγυήσεις για όλες τις εταιρείες που είναι συνδεδεμένες με το Ελληνικό Δημόσιο.
3. Το τρίτο πλαφόν αφορά στις δαπάνες του δημοσίου για αγαθά και υπηρεσίες. Το τεχνικό μνημόνιο ορίζει ότι δεν μπορεί να ξεπεραστεί το ανώτατο όριο δαπανών τόσο στον στενό δημόσιο τομέα όσο και σε επίπεδο φορέων γενικής κυβέρνησης.
4. Το τέταρτο πλαφόν αφορά στο ύψος των πρωτογενών δαπανών. Το τεχνικό μνημόνιο δίνει κάποια περιθώρια «ελευθερίας» μόνο σε ότι αφορά τις δαπάνες για την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος, τις αποπληρωμές ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου κλπ.
Οι νέες προειδοποιήσεις για αφορολόγητο και αντίμετρα
Την ίδια στιγμή, όχι και τόσο ευοίωνες εμφανίζονται οι προβλέψεις του Ταμείου σε μια σειρά από πεδία, ενώ σαφή είναι και τα μηνύματα που αφορούν τόσο το θέμα των τραπεζών όσο και εκείνο των μεταρρυθμίσεων στα εργασιακά.
Ειδικότερα, το ΔΝΤ ζητεί ουσιαστικά από την Αθήνα να προχωρήσει σε νέες στρες τεστ για τις τράπεζες προκειμένου να διασφαλιστεί ότι αυτές είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένες έως το τέλος του προγράμματος, ενώ καλεί την κυβέρνηση να μην ανατρέψει μετά το τέλος του προγράμματος τους περιορισμούς στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Ακόμη, με βάση τις προβλέψεις του, το Ταμείο εκτιμά ότι για να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, η μείωση του αφορολόγητου θα πρέπει να έρθει τελικώς μαζί με τη μείωση των συντάξεων το 2019 και όχι το 2020, ενώ δημοσιονομικός χώρος για αντίμετρα θα υπάρξει μετά το... 2023. Και αυτό διότι τότε ο στόχος για το πλεόνασμα θα μειωθεί κοντά στο 2%. Σημειώνεται ότι η συμφωνία που πέρασε από τη βουλή προέβλεπε τη μείωση του αφορολόγητου ορίου το 2020 και ταυτόχρονη εφαρμογή των αντίμετρων.
Απαισιόδοξες είναι και οι προβλέψεις του Ταμείου για τα έσοδα που θα έχει η χώρα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Ειδικότερα, το Ταμείο εκτιμά ότι θα είναι της τάξης των 2 δισ. ευρώ από το 2017 - 2030, ενώ για τη διετία 2017-2018 προβλέπονται έσοδα μόλις 1,1 δισ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου