Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

Μύθοι και αλήθειες για την κυβερνητική (δι)έξοδο στις αγορές

Μύθοι και αλήθειες για την κυβερνητική (δι)έξοδο στις αγορές

Η διαδικασία που άνοιξε χθες δεν πρόκειται για «έξοδο στις αγορές» αλλά για μια προσπάθεια αναχρηματοδότησης υφιστάμενων υποχρεώσεων.
muthoi-kai-alitheies-gia-tin-kubernitiki-dieksodo-stis-agores
 
Ένα χαμηλό επιτόκιο έστω και οριακά χαμηλότερο από το 4,5% και ένα σημαντικό ποσοστό υπερκάλυψης –άνω του 300%- θέλει να εξασφαλίσει η ελληνική κυβέρνηση μετά το κλείσιμο του σημερινού βιβλίου προσφορών ώστε να «τεκμηριώσει» το επιχείρημα περί «επιστροφής στις αγορές» και «κεφαλαιοποίησης των θετικών ειδήσεων που ακολούθησαν μετά το Eurogroup του Ιουνίου και την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης».
Στην πραγματικότητα βέβαια, η διαδικασία που άνοιξε χθες δεν πρόκειται για «έξοδο στις αγορές» αλλά για μια προσπάθεια αναχρηματοδότησης υφιστάμενων υποχρεώσεων.
Τα τρία τέταρτα της έκδοσης του ομολόγου, περίπου 3 από τα τέσσερα δις. ευρώ, θα διοχετευτούν για την αποπληρωμή του δανείου 5ετούς διάρκεια που εκδόθηκε τον Απρίλιο του 2014 με επιτόκιο 4,75% και συνολικό κόστος δανεισμού 4,95% στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Όσο για το υπόλοιπο 25%, το υπόλοιπο ένα δις. ευρώ, επίσης θα διατεθεί για αποπληρωμή ομολόγων, πιθανότατα του ομολόγου 3ετούς διάρκειας που εκδόθηκε κατά την τελευταία έξοδο της Ελλάδας στις αγορές το 2014.
            Το εγχείρημα, είναι πολύ πιθανό ότι θα στεφθεί από επιτυχία για μια σειρά από οικονομικούς αλλά και πολιτικούς λόγους:
1.     Η Ελλάδα βγαίνει με ένα επενδυτικό προϊόν το οποίο προσφέρει αποδόσεις άνω του 4% σε μια περίοδο που οι χώρες της Ευρωζώνης δανείζονται ακόμη και με αρνητικά επιτόκια.
2.     Οι επενδυτές τοποθετούνται περίπου εκ του ασφαλούς καθώς, σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα μέχρι και το 2022 οπότε και θα λήξει το ομόλογο που εκδόθηκε χθες θα είναι σε πρόγραμμα. Μπορεί αν μην λέγεται μνημόνιο, σε κάθε περίπτωση όμως θα υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις της χώρας (για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5%) και αντίστοιχα η «προστασία» της Ευρωζώνης.
3.     Η έκδοση του ομολόγου έχει τύχει μεγάλης στήριξης από τους συμβούλους της κυβέρνησης οι οποίοι και θα εισπράξουν αμοιβές άνω του 1,5 εκατ. ευρώ. Το παρασκήνιο λέει ότι η έκδοση είναι «κλεισμένη» πριν καν ξεκινήσει και αυτό που μένει να φανεί είναι η υπερκάλυψη (δηλαδή πόσες φορές θα καλυφθεί το ποσό των 4 δις. ευρώ) για να φανεί και το κατά πόσο υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον.
4.     Η κυβέρνηση ειδικά σε ότι αφορά στο κομμάτι της εξόδου στις αγορές, φαίνεται να απολαμβάνει της στήριξης των χωρών της Ευρωζώνης οι οποίες θέλουν και η ελληνική πλευρά να έχει μια μικρή «νίκη» σε πολιτικό επίπεδο ύστερα από τις διαδοχικές ήττες (αποδοχή πρόσθετων μέτρων 4,5 δις. ευρώ, μη εξειδίκευση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, μη συμμετοχή στο QE). H άφιξη Μοσκοβισί στην Αθήνα στο «διήμερο του ομολόγου» μπορεί και να μην είναι καθαρή σύμπτωση.
Η διάθεση πολιτικής εκμετάλλευσης της έκδοσης, φάνηκε και από τη χθεσινή ανακοίνωση του Μεγάρου Μαξίμου η οποία αναφέρει: «Η επιλογή αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα της στρατηγικής της Ελλάδας για να ανακτήσει βιώσιμη και σταθερή πρόσβαση στις διεθνείς αγορές.
Η απόφαση να επιχειρηθεί αυτή η συναλλαγή, βασίστηκε σε μια σειρά από θετικές εξελίξεις για την Ελλάδα:
α. Την απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου.
β. Την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας σε Caa2, από τον οίκο Moody’s, στις 23 Ιουνίου 2017.
γ. Την έξοδο της χώρας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, στις 12 Ιουλίου 2017.
δ. Τη συμφωνία για την επί της αρχής συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα, στις 20 Ιουλίου 2017.
ε. Την αναβάθμιση της προοπτικής της ελληνικής οικονομίας από την Standard and Poor’s, στις 21 Ιουλίου 2017.


Δεν υπάρχουν σχόλια: