Έρχεται η πληρωμή
τελών κυκλοφορίας με τον μήναΓράφει ο
Απόστολος Αλωνιάτης
Τι πρέπει να κάνουν ψηφιακά οι ενδιαφερόμενοι για την ακινησία/κυκλοφορία
του οχήματος τους και που θα καταθέσουν τις πινακίδες, χωρίς επίσκεψη σε Δ.Ο.Υ.
ΤΕΛΙΚΑ ΑΥΤΗ Η
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ. Ξέρεις τι είναι να ξυπνάς την νύχτα, να
σηκώνεσαι από το κρεββάτι για να ελέγξεις αν έχεις στείλει την δήλωση ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Να τρέχεις στον
ηλεκτρονικό υπολογιστή με όλο το άγχος που σου δημιούργησε η ιδέα ότι κάτι
έχεις ξεχάσεις και θα χάσει ο πελάτης σου μια επιχορήγηση, να τον ανοίγεις και
να ανακαλύπτεις ότι δεν μπορείς να στείλεις ούτε την δεύτερη φάση του Απριλίου
, ούτε μπορείς να κάνεις αίτηση για ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ για τον Μάιο, γιατί δεν έχει
ανοίξει το πρόγραμμα ακόμη.
Ο εφιάλτης αυτός είναι πλέον βίωμα για όλους τους ανθρώπους
που καλούνται να εφαρμόσουν όλα τα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση νυχθημερόν ,
να ζουν με το άγχος της προθεσμίας και βέβαια όλα αυτά χωρίς πληρωμή , χωρίς
ενίσχυση οι ίδιοι και χωρίς να τους έχουν βάλει έστω και σε ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ
για να αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό τους!
Αλαλούμ
Ούτε καν μια επιχορήγηση για τα χάπια που αναγκαζόμαστε να
παίρνουμε πια , για να ανταπεξέλθουμε την πανδημία από μία πλευρά και την επανάσταση
της πλατφόρμας.
Έχουμε δεχθεί δεκάδες τηλεφωνήματα και email που μας
ρωτούν αν θα ανοίξει η τάδε ή η δείνα πλατφόρμα για να γίνουν ξανά επιλογές ,
γιατί ενώ ανέβασαν τις δηλώσεις δεν τις οριστικοποίησαν με αποτέλεσμα να μην
μπορούν να βγάλουν ανθρώπους σε αναστολές ή να μην επιδοτηθούν κάποιες
επιχειρήσεις.
Μιας και μιλάμε για το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, θα θέλαμε να
σημειώσουμε ότι πρέπει να παίρνονται πιο γρήγορα οι αποφάσεις για την ένταξη ή
όχι των επιχειρήσεων στο πρόγραμμα. Υπάρχουν πολλές καταγγελίες ότι η απόρριψη
από το πρόγραμμα έχει έλθει στις 10 ή τις 15 του επόμενου μήνα , με αποτέλεσμα
οι εργαζόμενοι να ακολουθούν το πρόγραμμα ωραρίου κανονικά , και ο εργοδότης να
αναγκάζεται στο τέλος να πληρώσει το σύνολο του μήνα, δηλαδή και τις ημέρες που
δεν είχε προσφέρει εργασία ο εργαζόμενος. Αυτό συμβαίνει γιατί , όπως είναι
κατανοητό, ο εργαζόμενος δεν φέρει την ευθύνη να χάσει μεροκάματα γιατί δεν
λειτούργησε σωστά η διοίκηση.
Πλατφόρμα myCAR
Σε λειτουργία τέθηκε, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, η
εφαρμογή για πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.
Στην πλατφόρμα myCAR, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων,
έχετε τη δυνατότητα να:
Ø
Θέσετε σε ψηφιακή ακινησία/κυκλοφορία το όχημά
σας, καταθέτοντας ψηφιακά τις πινακίδες του, χωρίς να πρέπει να επισκεφθείτε τη
ΔΟΥ σας.
Ø
Κατεβάσετε το ειδοποιητήριο για τα τέλη
κυκλοφορίας και να λάβετε βεβαίωση μη οφειλής τελών κυκλοφορίας.
Ø
Άρετε την ακινησία του οχήματός τους και να
πληρώσετε τέλη κυκλοφορίας με το μήνα.
Τέλη με τον μήνα
Με το άρθρο 47 του νόμου 4797/2021 (ΦΕΚ Τεύχος Α’ 66 /
23.04.2021) και με ημερομηνία ισχύς από
τις 4 Μαΐου 2021 αναγράφει χαρακτηριστικά ότι δόθηκε η δυνατότητα «Άρση ακινησίας οχημάτων έτους 2021 με αναλογική
καταβολή τελών κυκλοφορίας – Τροποποίηση του άρθρου 36 του ν. 2093/1992
Η παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 2093/1992 (Α’ 181)
αντικαθίσταται από το πέμπτο εδάφιο και μέχρι το τέλος αυτής και η παράγραφος
διαμορφώνεται ως εξής:
Με την επιφύλαξη των οριζομένων στις διατάξεις του άρθρου 18
του ν. 2367/1953 (Α’ 82), τα τέλη κυκλοφορίας στα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης
αυτοκίνητα, στις επιβατικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσυκλέτες ιδιωτικής
χρήσης, στα τύπου JEEP αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, ανεξάρτητα από τον χαρακτηρισμό
τους ως επιβατικών ή φορτηγών και στα επιβατικά ρυμουλκούμενα, ημιρυμουλκούμενα
ιδιωτικής χρήσης (τροχόσπιτα) είναι ετήσια και αδιαίρετα και οφείλονται για
ολόκληρο το έτος, ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα κυκλοφορίας τους εντός του
έτους.
Στα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα του ανωτέρω εδαφίου
περιλαμβάνονται και τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που εισάγονται από το αλλοδαπό
προσωπικό των εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων των εγκαταστημένων στην Ελλάδα,
βάσει του α.ν. 89/1967 (Α’ 132), όπως ισχύει.
Τα ανωτέρω οχήματα θεωρείται ότι κυκλοφόρησαν εντός του
έτους και οφείλονται γι’ αυτά τέλη κυκλοφορίας για ολόκληρο το έτος, εφόσον δεν
τεθούν σε ακινησία, κατά τις διατάξεις των παρ. 1 έως 6 του άρθρου 22 του ν.
2367/1953 για ολόκληρο το έτος.
Η ακινησία δεν αίρεται εάν ο κάτοχος του οχήματος δεν
καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας του έτους κατά το οποίο γίνεται η άρση.
Κατ’ εξαίρεση, δίνεται εναλλακτικά η δυνατότητα άρσης της
ακινησίας οχήματος αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης του πρώτου
εδαφίου της παρούσας, άπαξ, εντός του έτους 2021, με αναλογική καταβολή των
δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες άρσης
ακινησίας του οχήματος.
Διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται για
τους σκοπούς του παρόντος, ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό
ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Τα τέλη κυκλοφορίας στις παραπάνω περιπτώσεις καταβάλλονται
πριν την άρση της ακινησίας.
Ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος υποχρεούται να θέσει εκ
νέου το όχημά του σε ακινησία έως την τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας
του, για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας και εάν αυτή είναι μη
εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, κατά την επόμενη εργάσιμη για τη
φορολογική διοίκηση, ημέρα.
Κατά τη θέση του οχήματος σε ακινησία και εφόσον έχει
επέλθει μεταφορά του οχήματος σε νέο σημείο, διάφορο του αρχικά δηλωθέντος,
δηλώνεται εκ νέου το σημείο ακινητοποίησης.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης θέσης σε ακινησία ή μη θέσης σε
ακινησία, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών
κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του διπλάσιου ποσού των ήδη καταβληθέντων
δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας, κατ’ εξαίρεση
εντός του έτους 2021, καταβάλλονται αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους
μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους.
Τα τέλη κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή καταβάλλονται εντός
δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε χώρα το γεγονός
εξαιτίας του οποίου ήρθη η αναγκαστική ακινησία, ενώ σε περίπτωση εκπρόθεσμης
καταβολής, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών
κυκλοφορίας.
Για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας
εντός του οποίου γίνεται η άρση της αναγκαστικής ακινησίας λογίζεται ως
ολόκληρος μήνας ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.
Με πράξη της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης
διαπιστώνεται το οφειλόμενο ποσό, με βάση την ακριβή ημερομηνία της άρσης
ακινησίας και τίθεται εκ νέου σε κυκλοφορία το όχημα.
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την 4.5.2021
Παραγραφή τελών κυκλοφορίας
Με την ευκαιρία να θυμίσουμε ότι δημοσιοποιήθηκε απόφαση (1611/2020)
του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) (Τμήμα Β΄), σχετικά με τον χρόνο
παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για τη βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας.
Η απόφαση κοινοποιήθηκε από την ΑΑΔΕ με την εγκύκλιο Ε.
2082/2021 ( 21 Απριλίου 2021), με Θέμα «Χρόνος παραγραφής του δικαιώματος του
Δημοσίου για βεβαίωση τελών κυκλοφορίας και οφειλομένων προστίμων σε συμμόρφωση
με την αριθμ. 1611/2020 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (Τμήμα Β΄), και
παροχή διευκρινίσεων»
Ποιο στο έγγραφο
αναφέρει μεταξύ άλλων:
Κατόπιν έκδοσης της υπ’ αριθ. 1611/2020 απόφασης του
Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) (Τμήμα Β΄) σχετικά με τον χρόνο παραγραφής του
δικαιώματος του Δημοσίου για τη βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας και των σχετικών
προστίμων διευκρινίζονται τα εξής:
Με την ως άνω απόφαση κρίθηκε ότι επί των τελών κυκλοφορίας
δεν μπορούν να εφαρμοστούν οι γενικές διατάξεις περί παραγραφής του Αστικού
Κώδικα, όπως η διάταξη του άρθρου 249 Α.Κ., η οποία προβλέπει ότι «εφόσον δεν
ορίζεται διαφορετικά, οι αξιώσεις παραγράφονται σε είκοσι χρόνια», δεδομένου
ότι η διάταξη αυτή αφορά αστικές σχέσεις και δικαιώματα και δεν διέπει
φορολογικές διαφορές. Άλλωστε η εικοσαετία δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνιστά
εύλογη, συνάδουσα προς την αρχή της αναλογικότητας, διάρκεια του κατά κανόνα
χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων.
Επιπλέον, με την ανωτέρω απόφαση κρίθηκε (σκέψη 6), ότι
εφόσον δε ρυθμίζεται ρητά στις κείμενες διατάξεις περί τελών κυκλοφορίας
(ν.2367/1953, ν. 2093/1992, ν.2948/2001, ν. 2992/2002, ν.3986/2011,
ν.4093/2012) η προθεσμία παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου, τότε η «βεβαίωση
των τελών κυκλοφορίας σε περίπτωση μη καταβολής ή μειωμένης καταβολής αυτών,
καθώς και των τυχόν οφειλομένων προστίμων, δεν μπορεί να χωρήσει μετά την
πάροδο πενταετίας από τη λήξη του ημερολογιακού έτους, για το οποίο αυτά
οφείλονται» και «ως εκ τούτου η πενταετής προθεσμία για τη βεβαίωση των τελών
κυκλοφορίας παρίσταται επαρκής για την άσκηση της εν λόγω εξουσίας της
φορολογικής αρχής, περαιτέρω δε και εύλογη».
Με το σκεπτικό της απόφασης, κρίθηκε (σκέψη 23), ότι για τις
εγγραφές των χρηματικών καταλόγων έτους 2017 που αφορούν στα έτη έως και το
2011, οι σχετικές αξιώσεις του Δημοσίου έχουν υποπέσει σε παραγραφή.
Συνεπώς, για τη βεβαίωση τελών κυκλοφορίας (στην περίπτωση
μη καταβολής τους ή μειωμένης καταβολής τους) καθώς και των οφειλόμενων
προστίμων, ισχύει πενταετής προθεσμία παραγραφής υπολογιζόμενη από τη λήξη του
έτους για το οποίο αυτά οφείλονται.
Επί παραδείγματι,
τέλη κυκλοφορίας έτους 2016 και τυχόν οφειλόμενα πρόστιμα μπορούν να βεβαιωθούν
μέχρι 31/12/2021, ενώ για τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2015 και τυχόν οφειλόμενα
πρόστιμα, η προθεσμία για βεβαίωση έχει παραγραφεί καθώς η Φορολογική Διοίκηση
μπορούσε να τα βεβαιώσει μέχρι την 31/12/2020.
Περαιτέρω, για τη βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας και των
τυχόν οφειλόμενων προστίμων του έτους της παραγραφής, επισημαίνεται ότι πρέπει
ο φορολογούμενος να λαμβάνει γνώση αυτής άμεσα και πάντως πριν παρέλθει το έτος
της βεβαίωσής τους. Για τον λόγο αυτό εφιστάται η προσοχή ώστε η βεβαίωση των
τελών και προστίμων κάθε έτους παραγραφής να πραγματοποιείται εγκαίρως και το
αργότερο μέχρι 31 Οκτωβρίου του έτους βεβαίωσης, ώστε να διεκπεραιώνεται ομαλά
η διαδικασία.
Τέλος, κατά τη
χορήγηση βεβαίωσης περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας, δεν αναζητούνται τέλη
κυκλοφορίας πέραν της πενταετίας.
Απαλλαγή σε ΑμεΑ
Με άλλη εγκύκλιο η ΑΑΔΕ που εκδόθηκε στις 6 Μαΐου 2021 (Ε. 2093) δόθηκαν διευκρινήσεις
για την προθεσμία για τη χορήγηση απαλλαγής οχημάτων ΑμεΑ από τέλη κυκλοφορίας.
Ποιο συγκεκριμένα η εγκύκλιος αποτελεί συμπλήρωση της
εγκυκλίου Ε. 2045/25.2.2021, με την οποία χορηγούνταν μέχρι 15.3.2021, από τις
Δ.Ο.Υ, απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας στα πρόσωπα του αρ. 72 του ν. 4758/2020
(Α 242) και αρ. 74 ν. 4764/2020 (Α 256), των οποίων η πάθηση δεν περιλαμβάνεται
στην ΚΥΑ Δ18Α 5038263 ΕΞ 2013/24.10.2013 (Β' 2710), και δεδομένης της μεγάλης
προσέλευσής των εν λόγω προσώπων στις Δ.Ο.Υ., μετά την ημερομηνία αυτή, για τη
χορήγηση της σχετικής απαλλαγής, οι ανωτέρω απαλλαγές δύνανται να χορηγούνται
από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος, μέχρι τέλος του έτους 2021,
κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τους φορολογούμενους.
Επαναλαμβάνεται ότι, υφίσταται υποχρέωση προσκόμισης της
ιατρικής βεβαίωσης του ΚΕ.Π.Α. ή της Α.Σ.Υ.Ε, μέχρι τη λήξη του έτους 2021, ενώ
σε περίπτωση που η προσκομιζόμενη ιατρική βεβαίωση δε δικαιολογεί σχετική
απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, τα εν λόγω πρόσωπα οφείλουν τα τέλη
κυκλοφορίας για το έτος 2021, χωρίς την επιβολή κυρώσεων, καθότι η μη καταβολή
τους δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του υπόχρεου.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 13 Μαΐου 2021.