Αλλαγές ποσοστών στις αποκλίσεις του ΦΠΑ Παράταση
διασύνδεσης POS
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Τέλη κυκλοφορίας 2019 Διαβίβαση ψηφιακών παραστατικών
διακίνησης
Χιλιάδες email κατακλύζουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα κινητά, τάμπλετ
, των επιχειρήσεων και των εταιριών. Οι πρόσφατες αποστολές αφορούν παλιές
οφειλές τελών κυκλοφορίας, φορολογικές δηλώσεις που δεν έχουν κατατεθεί από
τους φορολογουμένους αλλά και ειδοποιήσεις για την έκδοση & διαβίβαση
ψηφιακών παραστατικών διακίνησης στο myDATA.
Βέβαια για μια ακόμη φορά δόθηκε μια ιδιότυπη παράταση στην
διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τα POS.
Θα πρέπει κάποια στιγμή να συντονιστούμε με την
πραγματικότητα στην αγορά. Όλα αυτά που ζητούνται πρέπει να γίνει από τους ίδιους
φορείς, που εκτός από την διασύνδεση , τα δελτία αποστολής, τις γενικές συνελεύσεις
τις δηλώσεις αλλά και την ψηφιακή κάρτα έχουν και την τρέχουσα δουλειά και την
ενημέρωση των myDATA και τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ,
που από την 1.10.2024 έχουν μικρότερο ποσοστό αποκλίσεων αφού 1η Οκτωβρίου του
2024 έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2024 το ποσοστό θα μηδενίζεται στην περίπτωση
δεδομένων εσόδων και θα διατηρείται ένα 5% στην περίπτωση δεδομένων εξόδων.
Δήλωση ΦΠΑ
Υπενθυμίζουμε ότι
έως 30 Σεπτεμβρίου του 2024 στην
περίπτωση δεδομένων εσόδων το ποσοστό ανέρχεται στο 10% και σε 20% στην
περίπτωση δεδομένων εξόδων. Ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2025 και εφεξής δεν
θα υφίστανται τα επιτρεπτά όρια αποκλίσεων στην περίπτωση δεδομένων εσόδων και
εξόδων ανά φορολογική περίοδο δήλωσης ΦΠΑ σε σχέση με τα αντίστοιχα δεδομένα
που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myData. Ενώ από την 1η Ιανουαρίου
του 2024 έως τις 30 Ιουνίου του 2024 το επιτρεπτό όριο απόκλισης στην περίπτωση δεδομένων εσόδων ήταν στο 30%
και σε 30% στην περίπτωση δεδομένων εξόδων.
Βέβαια στην πλατφόρμα δεν στέλνουν ακόμη όλες οι εταιρίες
που αποτελούν τις πρώην ΔΕΚΟ , με αποτέλεσμα να είναι υποχρεωτικό να γίνεται
χρήση παράπλευρων κωδικών αποστολών,
όπως οι κωδικοί 14.30 Παραστατικά
Οντότητας ως αναγράφονται από την ίδια και 14.31 Πιστωτικό ημεδαπής / αλλοδαπής
για την αποστολή δαπανών στην πλατφόρμα myData και στην περιοδική δήλωση ΦΠΑ.
Παράταση διασύνδεσης;
Με την απόφαση
Α.1146/2024 με την οποία τροποποιείται η Α.1157/2023 απόφαση της ΑΑΔΕ σχετικά
με τη διασύνδεση POS με ERP συστήματα.
Σύμφωνα με την νέα τροποποίηση της περ. γ' της παρ. 2.5, οι
οντότητες οι οποίες είναι υπόχρεες στη διασύνδεση και διαθέτουν έκδοση
Εμπορικού/Λογιστικού Προγράμματος Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning,
«ERP»), το οποίο αδυνατεί για τεχνικούς λόγους να διασυνδεθεί με τον τύπο Μέσου
Πληρωμών που κατέχουν, πρέπει να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση έως
29.11.2024.
Η εν λόγω αδυναμία διασύνδεσης προκύπτει από τον Πίνακα
ετοιμότητας διασύνδεσης μοντέλων POS με εκδόσεις Εμπορικών/Λογιστικών
Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), ο οποίος
βρίσκεται αναρτημένος στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στη διαδρομή Διασύνδεση POS -
Ταμειακών Συστημάτων -> Πρωτόκολλα/Τεκμηρίωση για διασύνδεση με βάση την υπό
στοιχεία Α.1155/2023.
Διευκρίνηση
Όπως διευκρίνηση με ανακοίνωση της η ΑΑΔΕ η παροχή επιπλέον
χρόνου στη διασύνδεση ταμειακού συστήματος και τερματικών POS, που ανακοινώθηκε
και προβλέπεται σε απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ΔΕΝ
σημαίνει παράταση για το σύνολο των υπόχρεων.
Αφορά ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ περιπτώσεις τεχνικής αδυναμίας
διασύνδεσης για επιχειρήσεις, που διαθέτουν εκδόσεις ERP και τύπους POS, τα
οποία, με βάση τα στοιχεία που έλαβε η ΑΑΔΕ από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων
Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) και τους Παρόχους POS (NSPs), ΔΕΝ
μπορούν να διασυνδεθούν μεταξύ τους για λόγους πολυπλοκότητας της τεχνικής
υλοποίησης.
Οι παρατάσεις
Σύμφωνα με την απόφαση παράταση από την διασύνδεση έχουν
πάρει:
α) Έως και την 30.9.2024, εφόσον διασυνδέονται σύμφωνα με το
πρωτόκολλο επικοινωνίας της υπό στοιχεία Α.1155/2023 (Β'5992) απόφασης του
Διοικητή της ΑΑΔΕ και εξαιρετικά έως και την 29.11.2024, στην περίπτωση που
διαθέτουν έκδοση Εμπορικού/ Λογιστικού Προγράμματος Διαχείρισης (Enterprise
Resource Planning, «ERP»), το οποίο αδυνατεί για τεχνικούς λόγους να
διασυνδεθεί με τον τύπο Μέσου Πληρωμών που διαθέτει η οντότητα.
Η εν λόγω αδυναμία διασύνδεσης προκύπτει από τον Πίνακα
ετοιμότητας διασύνδεσης μοντέλων POS με εκδόσεις Εμπορικών/Λογιστικών
Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), ο οποίος
βρίσκεται αναρτημένος στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στη διαδρομή Διασύνδεση POS -
Ταμειακών Συστημάτων -> Πρωτόκολλα/Τεκμηρίωση για διασύνδεση με βάση την υπό
στοιχεία Α.1155/2023.
β) Έως 31.12.2024, εφόσον έχουν ήδη προβεί σε υλοποιήσεις
διασύνδεσης του Ταμειακού Συστήματος με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, οι
οποίες καίτοι δεν συμμορφώνονται επακριβώς με τα πρωτόκολλα των υπό στοιχεία
Α.1098/2022 ή Α.1155/2023, κατά περίπτωση, αποφάσεων, δεν επιτρέπουν κατ'
ελάχιστο, την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσού στο Μέσο Πληρωμής και εφόσον η ΑΑΔΕ
λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών.
Υποχρεωτική ασφάλιση ενάντια φυσικών καταστροφών
Υποχρεωτική ασφάλιση ΙΧ και επαγγελματικών οχημάτων έναντι των
φυσικών καταστροφών έχει εξαγγείλει το
κυβερνητικό επιτελείο από την 88η ΔΕΘ, με ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2025.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες
των οχημάτων που υπέστησαν ζημιές από φυσικές καταστροφές, χωρίς την συμμετοχή
του κράτους σε αυτές τις αποζημιώσεις, όπως πλημμύρες, κατολισθήσεις, σεισμούς,
φωτιές και χαλαζοπτώσεις.
Και οι επιχειρήσεις
Να θυμίσουμε ότι υποχρεωτική ασφάλιση ενάντια στις φυσικές
καταστροφικές προωθεί η κυβέρνηση και για τα σπίτια και για τις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες
Κατοικίες με αξία έως 500.000 €
Διπλασιάζεται
η μείωση του ΕΝΦΙΑ για κατοικίες, με φορολογητέα αξία έως 500.000 ευρώ, που
ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές από 10% σε 20% (αφορά και τον ΕΝΦΙΑ που θα
βεβαιωθεί το 2025 για τους μήνες που κάποιος είναι ασφαλισμένος το 2024
αναλογικά).
Σήμερα
με βάση τα στοιχεία από τον ΕΝΦΙΑ του 2024 είναι ασφαλισμένες επαρκώς (για
πλημμύρα, πυρκαγιά και σεισμό) περίπου 215.171 ιδιοκτήτες (από τους 5,3 εκατ.
ιδιοκτήτες) με 298.210 δικαιώματα επί κατοικιών (από τα 10,8 εκατ. δικαιώματα),
με φορολογητέα αξία ακινήτων 21,2 δισ. ευρώ (5% της συνολικής φορολογητέας
αξίας των ακινήτων της χώρας που ανέρχεται σε 424,4 δισ. ευρώ).
Κατοικίες με αξία πάνω από 500.000 €
Οι
κατοικίες με φορολογητέα αξία άνω των 500.000 ευρώ συνεχίζουν να έχουν έκπτωση
10% και θα πρέπει έως 1/6/2025 να έχουν ασφαλιστεί για φυσικές καταστροφές
(πλημμύρα, πυρκαγιά, σεισμό). Σε περίπτωση φυσικής καταστροφής μετά την 01/06
δεν θα αποζημιώνονται.
Ακίνητα
με φορολογητέα αξία άνω των 500.000 ευρώ έχουν 120.389 ιδιοκτήτες με 625.816
δικαιώματα και φορολογητέα αξία ακινήτων 56,7 δισ. ευρώ (13,4% της συνολικής
φορολογητέας αξίας της χώρας).
Σε
περίπτωση που οι κατοικίες με αξία άνω των 500.000 ασφαλιστούν και επιπλέον
διπλασιαστεί το ποσοστό των κατοικιών με φορολογητέα αξία έως 500.000 που είναι
ασφαλισμένες, θα έχει ασφαλιστεί περίπου το 23% της αξίας των κατοικιών της
χώρας.
Διαβίβαση ψηφιακών
παραστατικών διακίνησης
Στην αποστολή 155.415 μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
προχώρησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σε εξατομικευμένες επιχειρήσεις,
που θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να
διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Α.1122/2024 (Β' 4570) κοινή
απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της
ΑΑΔΕ, την παραπάνω υποχρέωση, έχουν από 1 Δεκεμβρίου 2024 οι επιχειρήσεις που:
• τα ακαθάριστα έσοδά τους υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ,
βάσει της υποβληθείσας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος
2022 ή
• δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων
(καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και
συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου
και ελαιόλαδου.
Από την 01.04.2025 διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή
πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για
το σύνολο των υπόχρεων οντοτήτων της παρούσας.
Περαιτέρω, υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση μη έκδοσης
παραστατικών διακίνησης, το πρόστιμο ανέρχεται :
• στα πεντακόσια (500) ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η
επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα ή
• στα χίλια (1.000) ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η
επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Εφαρμογή σε δυο φάσεις
Διαδικασία
Η διαδικασία της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
διενεργείται με την παρακάτω σειρά ενεργειών:
1. Έκδοση
παραστατικών διακίνησης
2. Διαβίβαση
δεδομένων παραστατικών διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και ταυτόχρονης
ενημέρωσης του Λήπτη.
3. Ψηφιακή
παρακολούθηση διακίνησης αγαθών κατά τη διάρκεια αυτής (φορτώσεις –
μεταφορτώσεις).
4. Ολοκλήρωση
της διακίνησης με την παραλαβή των ψηφιακών παραστατικών και των διακινούμενων
αγαθών.
5. Ολοκλήρωση
της διαδικασίας με τη διενέργεια ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου των αγαθών που
παραλήφθηκαν.
Εφαρμογή
Στην πρώτη Φάση, αυτή που θα τρέξει μέσα στο 2024, θα
διαβιβάζονται απλές διακινήσεις
·
Ο εκδότης διαβιβάζει το παραστατικό διακίνησης (QR
Code).
·
Διαβίβαση Ειδών μόνο με περιγραφή επιχείρησης.
Δεν απαιτείται η αναγραφή ώρας αποστολής Ενημέρωση Λήπτη για την αποστολή
·
Δυνατότητα απόρριψης παραστατικού από τον Λήπτη.
Στην δεύτερη Φάση.
·
Σύνθετες διακινήσεις.
·
Συγκεντρωτικά Δελτία Αποστολής.
·
Δελτία Ποσοτικής Παραλαβής.
·
Ενιαία Κωδικοποίηση Ειδών (Συνδυασμένη Ονοματολογία)
·
Παρακολούθηση Διακίνησης (μεταφορτώσεις).
·
Παραλαβή από τον Λήπτη (σάρωση QR Code).
·
Διόρθωση ποσοτικών - ποιοτικών λαθών και
αποκλίσεων από τον εκδότη.
·
Δήλωση ποσοτικών – ποιοτικών αποκλίσεων από τον
Λήπτη.
·
Διαβίβαση ποσοτήτων αγορών από ΕΕ και Τρίτες
Χώρες
Τι μέλλει γενέσθαι με τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας του
2019
Οδηγίες από τη φορολογική
Διοίκηση για την εξόφληση τους.
Με την εγκύκλιο Ο.3048/2024, «Περί της βεβαίωσης των τελών
κυκλοφορίας έτους 2019», δόθηκαν οδηγίες για πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του
2019, που δεν έχουν εξοφληθεί.
Σύμφωνα με το έγγραφο παρέχονται οδηγίες σχετικά με τη
διαδικασία βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας του έτους 2019, καθώς και για τις
ενέργειες των φορολογουμένων με σκοπό να διορθωθεί η εικόνα των οχημάτων τους
στο Πληροφοριακό Σύστημα των Οχημάτων.
Η βεβαίωση καταλαμβάνει οχήματα που έχουν δηλωθεί στο Ε1
εξαιρουμένων των οχημάτων που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία σύμφωνα με την
εγκύκλιο Ε. 2014/2023 καθώς και των αποβιωσάντων.
1. Ενέργειες ΓΔΗΛΕΔ:
Η ΔΑΦΕ, από 16/09/2024 έως 30/9/2024, απέστειλε μήνυμα
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στους ιδιοκτήτες των οχημάτων πλην των εξαιρουμένων
με οφειλές από τέλη κυκλοφορίας για το 2019 και τους ενημερώνει ότι υφίσταται
δυνατότητα να δηλώσουν μέχρι 31/10/2024 μέσω της εφαρμογής myCar την πραγματική
κατάσταση του οχήματός τους υποβάλλοντας το κατάλληλο δικαιολογητικό
προκειμένου να εκπέσουν των τελών κυκλοφορίας.
Με την αποστολή των μηνυμάτων άνοιξε η εφαρμογή στο myCar με τα οχήματα που
εμφανίζουν οφειλές από τέλη κυκλοφορίας έτους 2019 ανά ιδιοκτήτη. Η είσοδος
στην εν λόγω εφαρμογή πραγματοποιείται με κωδικούς Taxisnet. Μέσω της
εφαρμογής, δηλώνεται από τον ιδιοκτήτη η κατάσταση του οχήματος για το έτος
οφειλής ή και για επόμενα έτη (πχ κλεμμένο, διαγραμμένο, σε ακινησία,
απαλλασσόμενο, κλπ) και συνυποβάλλεται το κατάλληλο δικαιολογητικό.
Την πληροφόρηση για την κατάσταση του οχήματος βάσει της
δήλωσης των ιδιοκτητών λαμβάνουν οι Φορολογικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ./ΚΕΦΟΔΕ) σε
πραγματικό χρόνο.
Η εφαρμογή θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι και 31/10/2024.
Για τις περιπτώσεις που δεν θα καταστεί δυνατή η ειδοποίηση
των φορολογούμενων κεντρικά, θα τεθεί στη διάθεση των Δ.Ο.Υ. / ΚΕΦΟΔΕ νέα οθόνη
στο Π.Σ.Ο, με στοιχεία αυτών, προκειμένου να προβούν στην ειδοποίηση τους μέσω
ταχυδρομείου (συστημένες επιστολές).
2. Ενέργειες φορολογουμένων
Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που εμφανίζουν οφειλές τελών
κυκλοφορίας έτους 2019, εισέρχονται έως 31/10/2024, με τους κωδικούς Taxisnet
στην εφαρμογή myCar και δηλώνουν την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το όχημά
τους για το έτος οφειλής ή/και επόμενα έτη επισυνάπτοντας το σχετικό
δικαιολογητικό που αποδεικνύει τη μη οφειλή των τελών κυκλοφορίας του έτους
αυτού.
Μετά την 31/10/2024 οι ιδιοκτήτες δύνανται μέσω της
εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», να δηλώνουν τον λόγο μη οφειλής τελών κυκλοφορίας
επισυνάπτοντας τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν το γεγονός, χωρίς αυτή τους η
ενέργεια να ανακόπτει τη διαδικασία της βεβαίωσης.
3. Ενέργειες των Φορολογικών
Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ./ΚΕΦΟΔΕ) για διόρθωση της εικόνας οχημάτων στο Π.Σ.Ο.
Οι Φορολογικές Υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο λαμβάνουν την
πληροφόρηση για την κατάσταση του κάθε οχήματος βάσει της δήλωσης του ιδιοκτήτη
και διορθώνουν την εικόνα του οχήματος στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων όπως
προκύπτει από το σχετικό δικαιολογητικό που επισυνάπτει.
Παράδειγμα
Για παράδειγμα, αν ένα όχημα προκύπτει ότι κυκλοφορούσε στο
εξωτερικό για περισσότερα του ενός έτη, τότε διορθώνεται η εικόνα του για όλα
τα έτη (τίθεται σε αναγκαστική ακινησία για το ανάλογο χρονικό διάστημα).
Για τις περιπτώσεις που δηλώνεται παράδοση σε συλλέκτη
σιδερικών/ απώλεια, και δεν υφίσταται κατάλληλο δικαιολογητικό παρά μόνο
υπεύθυνη δήλωση, δεν διορθώνεται η εικόνα του οχήματος, ωστόσο καταχωρείται
σχετική σημείωση.
Οι Φορολογικές Υπηρεσίες, προβαίνουν στις σχετικές
διορθώσεις μέχρι τις 26/11/2024.
Στις περιπτώσεις που από τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά δεν
αποδεικνύεται η μη υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας 2019, τότε τα
αντίστοιχα τέλη συμπεριλαμβάνονται στη βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας μετά του
προστίμου.
4. Ηλεκτρονική Βεβαίωση
Η βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας έτους 2019 θα διενεργηθεί
από τη ΔΑΦΕ της Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ., με ημερομηνία έναρξης, την 27/11/2024 και απώτατη
ημερομηνία ολοκλήρωσης την 03/12/2024.
5. Ενέργειες μετά τη βεβαίωση των
τελών κυκλοφορίας
Σε κάθε περίπτωση που ιδιοκτήτης οχήματος στον οποίο έχουν
βεβαιωθεί τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2019 (μετά του προστίμου), προσκομίσει εκ
των υστέρων δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τη μη οφειλή είτε των τελών
κυκλοφορίας και του προστίμου είτε μόνο του προστίμου, τα ανωτέρω γίνονται
δεκτά από τη Φορολογική Υπηρεσία και η οφειλή διαγράφεται κατά περίπτωση.
Τέλος, η πράξη της Φορολογικής Διοίκησης που αφορά τη βεβαίωση τελών
κυκλοφορίας, προσβάλλεται απευθείας στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια σύμφωνα
με τον ν.2717/1999 (Α' 97 - Κ.Δ.Δ.).
Αλλαγές στα τέλη 2025
Με την ευκαιρία να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με
δημοσιογραφικές πληροφορίες τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 θα εκδοθούν έως τις
15 Νοεμβρίου 2025. Δεν θα υπάρχουν αλλαγές στα ποσά που θα χρεωθεί κάθε όχημα ,
αλλά αναμένεται να υπάρχουν αλλαγές στην εξόφληση τους αλλά και στα πρόστιμα
που θα ακολουθούν την καθυστερημένη εξόφληση τους.
Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες:
Καταβολή τελών: μέχρι 31/12/2024
Θα καθιερωθεί νέο ποινολόγιο για μη έγκαιρη καταβολή
·
Πληρωμή εντός Ιανουαρίου προσαύξηση 25%
·
Πληρωμή εντός Φεβρουαρίου προσαύξηση 50%
·
Πληρωμή από 1η Μαρτίου και μετά προσαύξηση 100%
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024.