Μήνας
εφαρμογής διασύνδεσης POS
και ταμειακών ο Ιούλιος
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Πρεμιέρα
για την ψηφιακής κάρτας εργασίας σε
λιανεμπόριο και βιομηχανία
– Παράταση για τις δηλώσεις «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ»
Ένας μήνας με αρκετές και σημαντικές
υποχρεώσεις για τις επιχειρήσεις αρχίζει από αύριο.
Έχουμε την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας
, την υποχρεωτική διασύνδεση των POS
με τις ταμειακές μηχανές και την εφαρμογή για τις ατομικές επιχειρήσεις και
τους ελευθέρους επαγγελματίες των
συναλλαγών μέσω του συστήματος IRIS.
Τελευταία ώρα θα έχουμε και την παράταση
ή όχι στην εφαρμογή συντελεστών του ΦΠΑ σε εστίαση . ταξί και όχι μόνο
περιπτώσεις που λήγουν σήμερα 30 Ιουνίου.
Πάλι θα τρέχουμε για να εφαρμόσουμε τις
αποφάσεις την τελευταία στιγμή…
ΕΡΓΑΝΗ *
Συγκεκριμένα από την πρώτη Ιουλίου μπαίνουν
στην υποχρεωτική χρήση της ψηφιακής κάρτας οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου
και οι βιομηχανίες , συμπεριλαμβανομένων και εκατοντάδων επιχειρήσεων με
προσωπικό κάτω από δέκα.
Πρέπει να επισημάνουμε ότι μέχρι αυτή
την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ή διοίκηση δεν έχει δώσει οδηγίες για
τα έντυπα που σχετίζονται με την εφαρμογή του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Είναι η πρώτη φορά που
βγήκε εγκύκλιο στην οποία δεν περιλαμβάνεται ο τύπος και το περιεχόμενο των
εντύπων που αφορούν την ενημέρωση του
ΕΡΓΑΝΗ για τις προσλήψεις , απολύσεις και λοιπά θέματα που αφορούν την
σχέση του εργαζόμενου με την επιχείρηση.
Η διοίκηση έδωσε στην δημοσιότητα μόνο
τα έντυπα που αφορούν :
→ Δηλώσεις Απασχόλησης την Έκτη Ημέρα
→ Δήλωση Εξαίρεσης από την Υποχρέωση
Προαναγγελίας και της
→ Ψηφιακή Οργάνωση Χρόνου Εργασίας,
Μεταβαλλόμενο / Τροποποιούμενο ωράριο (ανά Ημέρα) αλλά απολογιστικά,
→ Υπερωρίες αλλά απολογιστικά, Ε8:
Αναγγελία Νόμιμης Υπερωριακής Απασχόλησης (Απολογιστικό).
IRIS
– Επαγγελματικός λογαριασμός **
Πέρα από αυτά οι ελεύθεροι επαγγελματίες
θε πρέπει μέχρι σήμερα να αποκτήσουν επαγγελματικό λογαριασμό , που θα τον
ανεβάσουν στο taxis
και να αποκτήσουν και λογαριασμό IRIS
Εάν δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες τις
διαδικασίες, οι φορολογούμενοι θα
βρεθούν αντιμέτωποι με αυτοτελές πρόστιμο 1.500 ευρώ ενώ στους υπόχρεους που
δεν προχωρήσουν στη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στην Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα επιβάλλεται έξτρα διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000
ευρώ.
Διασύνδεση ΦΗΜ με POS ***
Την ίδια ημερομηνία είναι υποχρεωμένες
οι επιχειρήσεις να έχουν τελειώσει την διασύνδεση τους με τα POS και αρχίζουν οι έλεγχοι από τις αρχές
για να διαπιστώσουν αν αυτές οι διασυνδέσεις έχουν ολοκληρωθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τη
νομοθεσία, στις υπόχρεες επιχειρήσεις που δεν έχουν διασυνδέσει τις ταμειακές
μηχανές με τα POS επιβάλλονται πρόστιμα που ανέρχονται σε 10.000 ευρώ, εφόσον
τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και σε 20.000 ευρώ, εφόσον τηρούν
διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Οδηγίες για τα POS
Με αρκετή καθυστέρηση η διοίκηση έδωσε
στην δημοσιότητα διευκρινίσεις υποχρεωτικής διασύνδεσης EFT/POS των οντοτήτων
με τα ταμειακά τους συστήματα και την ΑΑΔΕ, με την εγκύκλιο Ε 2044/19-06-2024,
την ανάλυση της οποίας θα δούμε σε άλλο σημείωμα μας.
Σήμερα θα θέλαμε να επισημάνουμε ορισμένα
σημεία – διευκρινήσεις για τους υπόχρεους για την διασύνδεση των ταμειακών
μηχανών και ταμειακών συστημάτων με τα POS, όπως αυτά αναφέρονται τόσο από την
εγκύκλιο όσο και από τις ερωτήσεις απαντήσεις που την συνοδεύουν .
Ποιοι είναι υπόχρεοι
Υποχρέωση διασύνδεσης υφίσταται για τη
διενέργεια λιανικών συναλλαγών των επιχειρήσεων:
·
που
έχουν υποχρέωση χρήσης Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) ή κάνουν χρήση
αυτών,
·
που
έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ ωστόσο επέλεξαν να διενεργούν τις συγκεκριμένες
συναλλαγές με τη χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.
Επιχείρηση που διενεργεί
αποκλειστικά χονδρικές συναλλαγές
Η επιχείρηση που διενεργεί αποκλειστικά
χονδρικές συναλλαγές δεν έχει υποχρέωση να διασυνδέσει τα τερματικά POS που
διαθέτει με το Ταμειακό της Σύστημα.
Ποιες επιχειρήσεις δεν έχουν
υποχρέωση διασύνδεσης
Δεν έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει
αποκλειστικά και μόνο τα τερματικά POS μέσω των οποίων ολοκληρώνονται:
·
συναλλαγές
χονδρικής ή
·
συναλλαγές
που απαλλάσσονται από την χρήση ΦΗΜ βάσει της ΠΟΛ.1002/2014, εφόσον δεν
κάνει χρήση ΦΗΜ για τη διενέργεια των συναλλαγών αυτών.
Μικτές επιχειρήσεις
Τι πρέπει να κάνουν επιχειρήσεις με μεικτές συναλλαγές (είτε χονδρικές και
λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ είτε λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ και
λιανικές που υπάγονται στην ΠΟΛ.1002/2014)
εφόσον διαθέτει ένα και μόνο τερματικό POS.
Στην περίπτωση αυτή υφίσταται υποχρέωση
διασύνδεσης του τερματικού POS
της επιχείρησης, δεδομένου ότι το εν λόγω τερματικό δέχεται πληρωμές και για
συναλλαγές λιανικής με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ.
Περισσότερες ταμειακές
Ε. Επιχείρηση έχει περισσότερους του ενός
ΦΗΜ και ένα ή περισσότερα τερματικά POS. Πρέπει όλοι οι ΦΗΜ να διασυνδεθούν με
το/τα τερματικά POS;
Α. Όχι, καθώς υφίσταται υποχρέωση
διασύνδεσης όλων των τερματικών POS
με κάποιον ή κάποιους εκ των ΦΗΜ. ΦΗΜ που δεν έχουν διασυνδεθεί με κάποιο εκ
των τερματικών POS
δύναται να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για συναλλαγές μετρητοίς.
Περισσότερα POS
Ε: Επιχείρηση μπορεί να διασυνδέσει
περισσότερα του ενός POS
σε ένα ΦΗΜ;
Α: Ναι μπορεί να διασυνδέσει περισσότερα
του ενός POS
σε ένα ΦΗΜ. Οι συνήθεις τεχνικές προδιαγραφές επιτρέπουν τη δυνατότητα σύνδεσης
τουλάχιστον τριών (3) τερματικών POS
σε έναν ΦΗΜ εφόσον φυσικά το επιθυμεί η επιχείρηση.
Συσκευές All in One
Ε: Πώς
λειτουργούν οι αυτόνομες συσκευές All
in
One;
A:
Οι αυτόνομες συσκευές All
in
One
περιλαμβάνουν στην ίδια συσκευή:
·
λογισμικό
Ταμειακού Συστήματος που διασυνδέεται με Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης
Στοιχείων και
·
λογισμικό
διενέργειας συναλλαγών POS
που διασυνδέεται με Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (Aquirer).
Συνεπώς δεν απαιτείται διαδικασία
διασύνδεσης Ταμειακού Συστήματος και POS γιατί συλλειτουργούν στην ίδια συσκευή.
Εστίαση
Ε: Επιχείρηση
εστίασης που δεν χρησιμοποιεί σύστημα ανοιχτών τραπεζιών αλλά εκδίδει απευθείας
απόδειξη κατά το σερβίρισμα, χρειάζεται να ζητά από τον πελάτη να υποδείξει εκ
των προτέρων τον τρόπο εξόφλησης (μετρητά ή κάρτα), και, στην περίπτωση
πληρωμών με κάρτα, να ζητά άμεση εξόφληση από αυτόν, διότι διαφορετικά δεν θα
μπορεί να τον εξυπηρετήσει;
Α.: Όχι. Σε καμία περίπτωση η επιχείρηση δεν
χρειάζεται να διαταράξει τον συνήθη τρόπο λειτουργίας της και να παραβιάσει την
υποχρέωσή της για έκδοση απόδειξης με κάθε σερβίρισμα. Αναλυτικότερα
προβλέπονται τα εξής:
·
Στην
περίπτωση που έχει εκδοθεί από τον ΦΗΜ η σχετική απόδειξη και η επιχείρηση δεν
γνωρίζει τον τρόπο εξόφλησης, τότε τα εκδοθέντα στοιχεία προφορτώνoνται στο
τερματικό POS.
·
Το
τερματικό έχει τη δυνατότητα στην συνέχεια να πραγματοποιήσει μία ή
περισσότερες συναλλαγές (π.χ. χρήση διαφορετικών καρτών) εξόφλησης για κάθε μία
από τις προφορτωμένες αποδείξεις.
·
Αν
τελικά ο πελάτης πληρώσει μετρητοίς, η επιχείρηση, εφόσον διασυνδέεται σύμφωνα
με την Α.1098/2022, δεν χρειάζεται να προβεί σε οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια
για τις αποδείξεις που έχει ήδη προφορτώσει.
Delivery
Ε:
Πώς διενεργούνται μέσω POS συναλλαγές για τις οποίες η έκδοση του παραστατικού
(τιμολόγιο, απόδειξη λιανικής πώλησης) προηγείται της Πληρωμής αυτού π.χ.
διανομέας έτοιμου φαγητού (delivery);
A: Διενεργείται
προφόρτωση στο τερματικό POS των δεδομένων των παραστατικών που έχουν ήδη
εκδοθεί ώστε αυτό να εξοφληθεί μεταγενέστερα.
Ξενοδοχεία
Ε:
Ξενοδοχείο που προσφέρει και υπηρεσίες εκτός πακέτου διαμονής (π.χ. υπηρεσίες
εστίασης) και ο πελάτης ζητεί να χρεωθούν στο δωμάτιο ώστε να εξοφλήσει
συνολικά με την αποχώρησή του, πρέπει να τον υποχρεώσει, εφόσον επιθυμεί να
πληρώσει με κάρτα, να εξοφλήσει τις σχετικές υπηρεσίες με την έκδοση της
απόδειξης;
Α:
Όχι. Στην περίπτωση που προσφέρονται στον πελάτη εντός του ξενοδοχείου,
υπηρεσίες που δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο της «Συμφωνημένης Τιμής Δωματίου»,
τότε για κάθε μία από αυτές τις συναλλαγές εκδίδονται διακριτά παραστατικά
πώλησης στον εκάστοτε οριζόμενο χρόνο (συνήθως με την ολοκλήρωση της συναλλαγής
ή με το σερβίρισμα κλπ). Εφόσον το ξενοδοχείο χρησιμοποιεί εφαρμογές λογισμικού
Property Management System (PMS - Σύστημα παρακολούθησης των ημερήσιων εσόδων
και των λογαριασμών των «διαμενόντων πελατών») και ο πελάτης δεν επιθυμεί να
πληρώσει με τη λήψη του παραστατικού, κατά την αποχώρησή του εκδίδεται ΑΠΥ για
το πακέτο διαμονής, στην οποία περιλαμβάνονται και οι ήδη εκδοθείσες αποδείξεις
για τις λοιπές παρασχεθείσες υπηρεσίες και το συνολικό ποσό εξοφλείται με τη
χρήση του τερματικού POS στο σημείο έκδοσης της ΑΠΥ του πακέτου διαμονής.
Παράταση
ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ
Όχι, δεν
είμαστε προφήτες , ούτε μπορούμε να διαβάσουμε την γυάλινη σφαίρα. Απλά βάζουμε κάτω
την λογική και γνωρίζουμε την ελληνική διοίκηση .
Ότι δεν μπορεί
να φτιάξει του δίνει παράταση.
Το ίδιο
συμβαίνει και με το ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ. Η εφαρμογή δεν μπόρεσε να λειτουργήσει και
έτσι το αρμόδιο υπουργείο, με τροπολογία που κατατέθηκε στην βουλή , δίνει
παράταση μέχρι το τέλος του έτους , για την χρήση του 2022 και 2023 παρακαλώ.
Με τον νόμο με αριθμό 5113/2024(ΦΕΚ 96/21 Ιουνίου
2024) και το άρθρο 68, ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με την υποβολή των Δηλώσεων
Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων και μεταξύ άλλων,
παρατείνεται μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία (31η.12.2024), η προθεσμία υποβολής
από τα υπόχρεα πρόσωπα των προαναφερόμενων δηλώσεων, αρχικών σύμφωνα με τις
οριζόμενες προϋποθέσεις, καθώς και ετήσιων για τα έτη 2023 και 2024.
Σύμφωνα με
την Αιτιολογική έκθεση
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η
αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Η προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπει
εξαίρεση από τις προθεσμίες που ορίζονται στο πρώτο και το τέταρτο εδάφιο της
παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 5026/2023 (Α' 45), περί του χρόνου υποβολής της
Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης, και στο άρθρο 23 του ν. 5026/2023, περί της
Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων.
Η εξαίρεση
καθίσταται αναγκαία προκειμένου αφενός να διευκολυνθεί η ασφαλής μετάβαση στο
καθεστώς που εισήγαγε ο ν. 5026/2023, ως προς τον τρόπο υποβολής των Δηλώσεων
Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.), και των Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων
(Δ.Ο.Σ.), και αφετέρου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας
ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., χωρίς προβλήματα που θα
δημιουργούσαν πρόσθετα διαδικαστικά βάρη για τον διοικούμενο ή ερμηνευτικές
αμφιβολίες για την εγκυρότητα των δηλώσεων.
Επιπλέον, η
προτεινόμενη ρύθμιση περιέχει ειδική πρόβλεψη για τις αρχικές (με απόκτηση
ιδιότητας από 28.2.2023) και ετήσιες (έτους 2023, χρήσης 2022) δηλώσεις των
υπόχρεων προσώπων του άρθρου 4 του ν. 5026/2023, καθώς επίσης και για τις
αρχικές δηλώσεις των ετών 2023 και 2024 των λοιπών υπόχρεων του ν. 5026/2023,
με τις οποίες παρέχονται εγγυήσεις διαφάνειας αλλά και ασφάλειας δικαίου.
2. Γιατί
αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Ο ν. 5026/2023 εισήγαγε έναν
διαφορετικό μηχανισμό ως προς τον τρόπο υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., με
ενισχυμένες διαλειτουργικότητες και απλοποιημένες διαδικασίες που καθιστούν
αφενός εύκολη, γρήγορη και ασφαλή την υποβολή των δηλώσεων από τα υπόχρεα πρόσωπα
και αφετέρου άμεσο και αποτελεσματικό τον έλεγχο των δηλώσεων από τα αρμόδια
ελεγκτικά όργανα.
Συγκεκριμένα,
σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, η Δ.Π.Κ. υποβάλλεται
αποκλειστικά ηλεκτρονικά, μέσω της ενιαίας ηλεκτρονικής εφαρμογής
www.pothen.gr, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της
Δημόσιας Διοίκησης (ΕΨΠ-gov.gr), προς την Επιτροπή Ελέγχου και υπόκειται σε
ηλεκτρονική επεξεργασία από αυτοτελή ειδική βάση δεδομένων. Επίσης, μια από τις
καινοτομίες του ν. 5026/2023 είναι η με αποκλειστικά ηλεκτρονικό τρόπο
διαβίβαση στοιχείων από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά
ιδρύματα, καθώς, επίσης, και από τους συμβολαιογράφους.
Με δεδομένη την
τεχνική πολυπλοκότητα της προετοιμασίας της παραγωγικής λειτουργίας της νέας
ηλεκτρονικής εφαρμογής υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., κρίνεται αναγκαία η παράταση
των προθεσμιών υποβολής των δηλώσεων αυτών, για λόγους ασφάλειας δικαίου και
διοικητικής αποτελεσματικότητας, προκειμένου να αποφευχθούν αφενός ο κίνδυνος
απώλειας προθεσμιών ή δικαιωμάτων και αφετέρου ο κίνδυνος επιβάρυνσης των
ελεγχόμενων προσώπων με πρόσθετα διοικητικά βάρη.
3. Ποιους
φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
Άρθρο 1: Όλους τους υπόχρεους σε υποβολή Δ.Π.Κ.
και Δ.Ο.Σ., τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και τους σχετιζόμενους φορείς (όπως
χρηματοπιστωτικά ιδρύματα).
Το άρθρο όπως
δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ
Άρθρο 68
Υποβολή
Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων
1. Οι Δηλώσεις
Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων:
α) αρχικές, με
απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023 έως και την 30ή.9.2024, και
β) ετήσιες του
έτους 2023 (χρήση 2022) και του έτους 2024 (χρήση 2023) υποβάλλονται σύμφωνα με
τις διατάξεις του ν. 5026/2023 (Α’ 45) μέχρι και την 31η.12.2024, κατ’ εξαίρεση
των προθεσμιών που ορίζονται στο πρώτο και το τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου
18 του ν. 5026/2023, περί του χρόνου υποβολής της Δήλωσης Περιουσιακής
Κατάστασης, και στο άρθρο 23 του ν. 5026/2023, περί της Δήλωσης Οικονομικών
Συμφερόντων.
2. Οι αρχικές,
με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023, και οι ετήσιες Δηλώσεις
Περιουσιακής
Κατάστασης και
Οικονομικών Συμφερόντων του έτους 2023 (χρήση 2022) για τα υπόχρεα πρόσωπα του
άρθρου 4 του ν. 5026/2023, οι οποίες έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στην
ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 3213/2003 (Α’ 309), σύμφωνα με τις διατάξεις του
ίδιου νόμου, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1
του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, θεωρούνται ισχυρές χωρίς να απαλλάσσονται οι
ανωτέρω υπόχρεοι από την υποχρέωση υποβολής αρχικής και ετήσιας Δήλωσης
Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων για το ίδιο διάστημα στην
ηλεκτρονική
εφαρμογή του
ν. 5026/2023, σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου.
3. Με την
επιφύλαξη της παρ. 2, οι αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την
28η.2.2023, Δηλώσεις
Περιουσιακής
Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων των ετών 2023 και 2024, οι οποίες έχουν
υποβληθεί ή υποβάλλονται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 3213/2003, σύμφωνα με
τις διατάξεις του ίδιου νόμου, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής
εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, θεωρούνται ισχυρές και τα
υπόχρεα πρόσωπα απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής αρχικής Δήλωσης
Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων στην ηλεκτρονική εφαρμογή
του ν. 5026/2023.
4. Για τις
δηλώσεις των παρ. 2 και 3 που έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στην πλατφόρμα του
ν. 3213/2003 εφαρμόζονται ως προς τον έλεγχο και τη δημοσιοποίηση οι διατάξεις
του ν. 5026/2023.
Συνεπώς
Οι ετήσιες
δηλώσεις του οικονομικού 2023, φορολογικό έτος 2022 κατατίθενται μέχρι
31.12.2024
Οι αρχικές
δηλώσεις, αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023, κατατίθενται
μέχρι 31.12.2024
Παράταση
και για τις δηλώσεις 2024
Σύμφωνα με τον νόμο
και οι δηλώσεις του οικονομικού έτους 2024 , χρήση 2023 παρατείνονται και αυτές
μέχρι το τέλος του έτους.
Σύμφωνα
με την παράγραφο 1 του άρθρου 68;
α) αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου
από την 28η.2.2023 έως και την 30ή.9.2024, και
β) ετήσιες του έτους 2023 (χρήση 2022) και
του έτους 2024 (χρήση 2023) υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.
5026/2023 (Α' 45) μέχρι και την 31η.12.2024, κατ' εξαίρεση των προθεσμιών που
ορίζονται στο πρώτο και το τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν.
5026/2023, περί του χρόνου υποβολής της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης, και
στο άρθρο 23 του ν. 5026/2023, περί της Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων.
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την
Κυριακή 30 Ιουνίου 2024.
Ψηφιακή
κάρτα
* Από την Διοίκηση της Επιθεώρηση Εργασίας στο
πλαίσιο εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας στους κλάδους της Βιομηχανίας
και του Λιανεμπορίου, από την 1η Ιουλίου αναμένεται να κοινοποιηθεί Οδηγία προς
τους Επιθεωρητές Εργασίας ότι καλούνται κατά την 1η φάση εφαρμογής του μέτρου,
επειδή αυτή η φάση ταυτίζεται με την θερινή περίοδο, να εξαντλήσουν το
συμβουλευτικό ρόλο της υπηρεσίας προς τους εργοδότες αλλά και προς τους
εργαζόμενους προκειμένου η προσαρμογή στο νέο σύστημα να πραγματοποιηθεί με τον
καλύτερο δυνατό τρόπο.
IRIS
** Με ανακοίνωση του από το Γραφείο Τύπου του
Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, παρατείνεται έως την 31η
Αυγούστου η προθεσμία σύνδεσης των επαγγελματικών λογαριασμών ελεύθερων
επαγγελματιών και επιτηδευματιών με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS
*** Δημοσιεύθηκαν
στο ΦΕΚ οι αποφάσεις που αφορούν την παράταση διασύνδεσης POS-ERP και απόσυρση
των ΦΗΜ (ΕΑΦΔΣΣ) σε συνέχεια της σχετικής ανακοίνωσης του υπ. Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών.
Δείτε αναλυτικά:
- την Α.1100/2024 Τροποποίηση της υπό
στοιχεία Α.1073/2023 (Απόσυρση ΦΗΜ)
- την Α.1101/2024 Τροποποίηση της υπό
στοιχεία Α.1157/12.10.2023 (Παράταση διασύνδεσης ERP-POS και διασύνδεση
αποσυρόμενων ΦΗΜ)
- την Α.1102/2024 Τροποποίηση της υπό
στοιχεία Α.1155/9.10.2023 (διασύνδεση POS-ERP - Ρυθμίσεις για την απώλεια
διασύνδεσης και την ενεργοποίηση αυτόματης λειτουργίας POS)
Οι νέες ημερομηνίες:
1. Υποχρεωτική απόσυρση ΕΑΦΔΣΣ και απλών
ΦΗΜ
• Οι ΕΑΦΔΣΣ όλων των επιχειρήσεων
αποσύρονται υποχρεωτικά έως 31/7/2024. Δεν αποτελεί προϋπόθεση της
αντικατάστασης και δεν δικαιολογεί τη μη αντικατάσταση στο πέρας της παραπάνω
ημερομηνίας, η τυχόν εκκρεμότητα διασύνδεσης του νέου ταμειακού συστήματος που
θα επιλεγεί με το/τα POS της επιχείρησης.
• Ομοίως, οι απλοί ΦΗΜ που
χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα
αποσύρονται υποχρεωτικά έως 31/7/2024.
• Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν
διασυνδέσει τα POS τους με τα ταμειακά τους συστήματα σύμφωνα με την απόφαση
Α.1157/2023 παρ. 2.5 περ. δ’, υποχρεούνται να αποσύρουν τους ΕΑΦΔΣΣ που
χρησιμοποιούν έως 31/10/2024.
• Ειδικά, οι επιχειρήσεις πρατηρίων
καυσίμων παύουν τη χρήση των ΕΑΦΔΣΣ που διαθέτουν έως και την 31/12/2024 και
έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των Ταμειακών Συστημάτων, με τα οποία αντικαθιστούν
τις ΕΑΦΔΣΣ, με POS από 1/1/2025.
2. Μηχανισμοί με τους οποίους
επιτρέπεται να αντικατασταθούν οι ΕΑΦΔΣΣ ή οι απλοί ΦΗΜ για επιχειρήσεις που
δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα
• Από 1/8/2024, οι επιχειρήσεις
εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα που σήμερα χρησιμοποιούν ΕΑΦΔΣΣ ή
απλούς ΦΗΜ, έχουν υποχρέωση να επιλέξουν ένα από τα παρακάτω ταμειακά
συστήματα:
- ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή
- ΦΤΜ Εστιατορίου ή
- ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου ή
- Πάροχο ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων
Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ,
που θα εκδοθεί εντός της εβδομάδας, θα προβλεφθούν εξαιρέσεις από την υποχρέωση
αντικατάστασης απλών ΦΗΜ για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εστίαση
και βρίσκονται σε μη τουριστικές περιοχές με μικρό πληθυσμό ή όπου η
δραστηριότητα εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα αποτελεί μόνο
παρεπόμενη δραστηριότητά τους.
3. Διασύνδεση με POS των ταμειακών
συστημάτων που συνεργάζονται με ERP σύμφωνα με την Α.1155/2023.
Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν
ταμειακά συστήματα που συνεργάζονται με ERP έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των
συνεργαζόμενων με ERP ταμειακών συστημάτων με POS, σύμφωνα με την Α.1155/2023, έως
την 30/9/2024.