Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2018

Αλλάζει ο τρόπος των επισκέψεων στους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ

Αλλάζει ο τρόπος των επισκέψεων στους γιατρούς του ΕΟΠΥΥBY  ON

Προς κατάργηση βαίνει το σύστημα των 200 επισκέψεων τον μήνα σε γιατρούς του ΕΟΠΥΥ.
Σύμφωνα με το iatronet.gr, με τις νέες συμβάσεις που πρόκειται να υπογραφούν, αποφεύγονται στρεβλώσεις που παρατηρούνται σήμερα, όπως η εξάντληση του πλαφόν από τις πρώτες μέρες κάθε μήνα.
Αυτό ανακοινώθηκε την Παρασκευή από το υπουργείο Υγείας, σχετικά με την προκήρυξη των 2.800 γιατρών του ΕΟΠΥΥ, στην οποία δόθηκε παράταση εξαιτίας των τριβών με τους Ιατρικούς Συλλόγους.
Από την Αριστοτέλους έγινε γνωστό πως οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ γιατροί θα δηλώνουν συγκεκριμένο καθημερινό ωράριο, εντός του οποίου θα δέχονται τους εγγεγραμμένους σε αυτούς πολίτες εντελώς δωρεάν.
Ο δεσμευμένος χρόνος των γιατρών σε εβδομαδιαία βάση δεν μπορεί να υπολείπεται των 24 ωρών, ενώ στο υπόλοιπο καθημερινό πρόγραμμα του ιατρείου τους έχουν τη δυνατότητα να ασκούν ελεύθερα ιδιωτική ιατρική, χωρίς καμία επιπλέον υποχρέωση προς τον ΕΟΠΥΥ.
Οι πολίτες σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είναι σε θέση να κλείνουν τα ραντεβού τους στους συμβεβλημένους γιατρούς εντελώς δωρεάν, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής της ΗΔΙΚΑ για τα ραντεβού, αλλά και να εγγράφονται διαδικτυακά στον οικογενειακό τους γιατρό.
Σημειώνεται πως με την προκήρυξη του ΕΟΠΥΥ που «τρέχει» έως τις 12 Φεβρουαρίου, ζητούνται 2.152 θέσεις ειδικότητας Γενικής Ιατρικής – Παθολογίας και 677 θέσεις Παιδιατρικής. Ο αντίστοιχος αριθμός συμβεβλημένων του ΕΟΠΥΥ σε αυτές τις ειδικότητες δεν ξεπερνά σήμερα τις 2.000.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, τις επόμενες εβδομάδες θα ακολουθήσει νέα προκήρυξη για τις Τοπικές Ομάδες Υγείας (ΤΟΜΥ), αλλά και πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον ΕΟΠΥΥ για τους γιατρούς των άλλων ειδικοτήτων.

Αποζημίωση

Επιχειρώντας να αμβλύνει τις επιφυλάξεις των γιατρών, η ηγεσία του υπουργείου αναφέρει πως η αποζημίωση ενός οικογενειακού ιατρού υπολογίζεται, με βάση τον εγγεγραμμένο σε αυτόν πληθυσμό ευθύνης, πως θα έχει ανώτατο όριο τις 2.000 ευρώ (μικτά).
Ο ανώτατος πληθυσμός ευθύνης (εγγεγραμμένος) για τους οικογενειακούς ιατρούς ειδικότητας γενικής ιατρικής ή παθολογίας είναι 2.250 εγγεγραμμένοι ενήλικες. Για τους οικογενειακούς ιατρούς ειδικότητας παιδιατρικής, είναι χίλια πεντακόσια (1.500) παιδιά.
Κατά το πρώτο τρίμηνο της σύμβασης -μέχρι δηλαδή να ολοκληρωθεί η εγγραφή των πολιτών-, η εγγυημένη αποζημίωση ορίζεται στα 1.623 ευρώ ανεξαρτήτως αριθμού εγγεγραμμένου πληθυσμού.
Μετά το πέρας των τριών μηνών, η αποζημίωση προσδιορίζεται από τον πραγματικό αριθμό εγγεγραμμένου πληθυσμού και κατά συνέπεια δίνεται η δυνατότητα στον γιατρό να επιλέξει τον μέγιστο αριθμό ληπτών υπηρεσιών που επιθυμεί να εξυπηρετήσει.

Επαγγελματίες: Η-δυσβάσταχτη-ρύθμιση για να ξεμπλοκάρει η σύνταξη

Επαγγελματίες: Η-δυσβάσταχτη-ρύθμιση για να ξεμπλοκάρει η σύνταξηBY  ON

​Πάνω από 15.000 ελεύθεροι επαγγελματίες δεν μπορούν  να βγουν φέτος στη σύνταξη, αν και θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
του Δημήτρη Κατσαγάνη
Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν οφειλές στον τέως Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών και κατ’ επέκταση στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (στον οποίο έχει ενταχθεί ο ΟΑΕΕ από 1/1/2017) και ως εκ τούτου δεν τους επιτρέπεται να καταθέσουν αίτημα συνταξιοδότησης 
Μόνη διέξοδος γι’ αυτούς είναι η ρύθμιση των συγκεκριμένων οφειλών μέσω σταδιακού συμψηφισμού τους με τη σύνταξη που θα πάρουν.
Ωστόσο οι οφειλές προς τον ΟΑΕΕ/ΕΦΚΑ μπορούν να ρυθμιστούν με αυτό τον τρόπο μόνο εφόσον ανέρχονται μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ.   
Όποιος ελεύθερος επαγγελματίας χρωστά πάνω από 20.000 ευρώ, θα πρέπει να εξοφλήσει εφάπαξ το ποσό που ξεπερνά τα 20.000 ευρώ και, έπειτα, να ρυθμίσει το ποσό των 20.000 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, φέτος θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα κοντά στους 20.000 ελεύθερους επαγγελματίες. Από αυτούς το 75% – 80% έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον τέως ΟΑΕΕ, νυν ΕΦΚΑ.
Για να καταθέσουν οι οφειλέτες αυτοί αίτηση για κύρια σύνταξη θα πρέπει να εξοφλήσουν εφάπαξ ή τμηματικά τις οφειλές τους.
Τμηματική εξόφληση μπορεί να γίνει, εφόσον οι ίδιοι οι οφειλέτες αυτασφαλισμένοι επαγγελματίες δεχθούν να γίνεται κάθε μήνα παρακράτηση από τη  σύνταξη τους. Σχετική νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα εξόφλησης μέσω 40 ισόποσων μηνιαίων παρακρατήσεων επί αντίστοιχων καταβολών των συντάξεων.
Η παρακράτηση αυτή ξεκινά να επιβάλλεται ακόμα επί της προσωρινής σύνταξης, η οποία εκδίδεται μέχρι να υπολογισθεί και να καταβληθεί η οριστική.
Αυτό σημαίνει πως η εν λόγω παρακράτηση θα μπορούσε να εκμηδενίσει σχεδόν το ποσό της σύνταξης την οποία θα παίρνει προσωρινά ο οφειλέτης αυτασφαλισμένος.
Για παράδειγμα, έστω επαγγελματίας θεμελιώνει φέτος συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αλλά χρωστά 22.000 ευρώ στο ταμείο του. Μπορεί να καταβάλλει εφάπαξ τα 2.000 ευρώ και να ρυθμίσει τα υπόλοιπα 20.000 ευρώ, δεδομένου ότι η ρύθμιση επιτρέπεται μόνο εφόσον οι οφειλές δεν ξεπερνούν τα 20.000 ευρώ. Το υπόλοιπο αυτό χρέος μπορεί να το εξοφλήσει σε έως  40 δόσεις. Δηλαδή προκύπτει μία δόση  της τάξεως των 500 ευρώ, την οποία θα καταβάλλει μέσω παρακρατήσεων στη σύνταξη του για τα επόμενα 3 χρόνια και 4 μήνες.
Έστω ότι για τον εν λόγω επαγγελματία προκύπτει μία προσωρινή σύνταξη 550 ευρώ. Σε αυτήν την περίπτωση ο εν λόγω επαγγελματίας θα πάρει στο χέρι μόλις 50 ευρώ, λόγω της μηνιαίας παρακράτησης των 500 ευρώ υπέρ της εξόφλησης του χρέους του.
Όταν αποδοθεί η οριστική σύνταξη, έστω 1.100 ευρώ, ο ίδιος συνταξιούχος θα παίρνει στο χέρι 600 ευρώ (1.100 ευρώ μείον 500 ευρώ η παρακράτηση) μέχρι να εξοφληθεί ολόκληρο το χρέος του.
πηγή:www.capital.gr

Τα κριτήρια για το επίδομα επανασύνδεσης ρεύματος 0

Τα κριτήρια για το επίδομα επανασύνδεσης ρεύματος

 0
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, προχωρά στην παροχή εφάπαξ ειδικού βοηθήματος για την επανασύνδεση με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας καταναλωτών με χαμηλά εισοδήματα. Υλοποιείται, έτσι, η σχετική πρόβλεψη τροπολογίας που πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή.
Στους δήμους όλης της χώρας θα συσταθούν Επιτροπές που θα εξετάζουν τα σχετικά αιτήματα, θα αξιολογούν την πραγματική οικονομική και περιουσιακή κατάσταση των αιτούντων και θα χορηγούν το ειδικό βοήθημα.
Τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται είναι:
· η αποσύνδεση από το δίκτυο να έχει συμβεί στο παρελθόν (πριν την ενεργοποίηση της ΚΥΑ)
· η αποσύνδεση να αφορά την κύρια κατοικία του προς εξέταση δικαιούχου
· να ικανοποιούνται τα κριτήρια υπαγωγής στο νέο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (βλέπε πίνακα)
Για οφειλές έως 6.000 ευρώ θα καλύπτεται το πλήρες ποσό, για οφειλές 6.001-9.000 ευρώ το 75%, για οφειλές 9.0001-12.000 ευρώ το 50% και για οφειλές άνω των 12.000 ευρώ το 30%. Ο ΔΕΔΔΗΕ (ο οποίος έχει οριστεί διαχειριστής του ειδικού λογαριασμού 10 εκατ. ευρώ που συστάθηκε για τον σκοπό αυτό) θα καταβάλλει το ειδικό βοήθημα απευθείας στον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας όπου εκκρεμούν οι οφειλές. Στη συνέχεια θα υλοποιεί την επανασύνδεση, χωρίς να χρεώνει τα σχετικά τέλη. Το μέρος της οφειλής που δεν θα καλυφθεί, θα εξοφλείται από τους καταναλωτές σε άτοκες μηνιαίες δόσεις, ο αριθμός των οποίων θα ορίζεται από τον εκάστοτε προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα παραπάνω όρια υπαγωγής στο νέο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, προσαυξάνονται κατά 8.000 ευρώ, εφόσον στο νοικοκυριό περιλαμβάνεται άτομο με αναπηρία τουλάχιστον 67% και κατά 15.000 ευρώ, εφόσον περιλαμβάνεται άτομο με ανάγκη μηχανικής υποστήριξης.
Επιπλέον, τα όρια της επιδοτούμενης κατανάλωσης αυξάνονται κατά 300 kWh για άτομα με αναπηρία 67% και άνω και κατά 600 kWh για άτομα με ανάγκη μηχανικής υποστήριξης, καταλήγει η ανακοίνωση.

Πώς θα λάβουν επίδομα ανεργίας απλήρωτοι εργαζόμενοι (εγκύκλιος)


Πώς θα λάβουν επίδομα ανεργίας απλήρωτοι εργαζόμενοι (εγκύκλιος)

 0



Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος του ΟΑΕΔ σχετικά με τη δυνατότητα καταβολής επιδόματος ανεργίας από τον Οργανισμό μετά από βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας.
Συγκεκριμένα, ο εν λόγω άνεργος επιδοτείται εάν, μαζί με την αίτηση για επιδότηση, προσκομίσει στον ΟΑΕΔ την εξώδικη δήλωση με την οποία άσκησε το εν λόγω δικαίωμα και το αποδεικτικό κοινοποίησής της στον εργοδότη. Εντός έξι μηνών από την υποβολή της αίτησης, ο άνεργος οφείλει να προσκομίσει στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΕΔ είτε έγγραφα που αποδεικνύουν την εξόφληση της αποζημίωσης απόλυσης από τον εργοδότη είτε την αγωγή που άσκησε κατά αυτού. Σε περίπτωση παράβασης των προαναφερομένων, καθώς και εάν η ασκηθείσα αγωγή δεν γίνει τελεσίδικα δεκτή, η επιδότηση ανεργίας διακόπτεται και τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται.
Αναλυτικά:
1. ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ – ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
Συγκεκριμένα, οι ασφαλισμένοι που άσκησαν το δικαίωμα του νόμου προβαίνοντας στις ενέργειες αυτές μπορούν να τύχουν επιδότησης, εφόσον υποβάλουν σχετική αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία ΚΠΑ2 του ΟΑΕΔ εντός 60 ημερών από την επομένη της επιδόσεως στον εργοδότη της αρχικής εξωδίκου δηλώσεως ή της αγωγής εναντίον του, προσκομίζοντας πλέον των λοιπόν απαιτούμενων για την επιδότηση δικαιολογητικών:
• την εξώδικη δήλωση και την έκθεση επίδοσής της στον εργοδότη ή
• την αγωγή που απευθείας ασκήθηκε κατά του εργοδότη και την έκθεση επίδοσής της σε αυτόν.
Στην παρούσα διάταξη εντάσσονται όσοι ασφαλισμένοι έχουν υποβάλει αίτηση τακτικής επιδότησης ανεργίας από την 13.09.2017 και εξής.
Όσον αφορά στην ημερομηνία επίδοσης της εξωδίκου δηλώσεως ή της αγωγής, αυτή είναι δυνατόν να είναι προγενέστερη της 13.09.2017, υπό την προϋπόθεση ότι έως την ημερομηνία υποβολής αιτήσεως δεν παρήλθε η προθεσμία των 60 ημερών.
Σημειώνεται ότι δεν νοείται υπαγωγή στις εν λόγω διατάξεις με την προσκόμιση εξώδικης δήλωσης που επιδόθηκε στον εργοδότη μετά την κατάθεση αγωγής εναντίον του.
2. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΞΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ
Η Υπηρεσία προβαίνει σε έκδοση δελτίου ανεργίας και αναγνώριση της αξίωσης του αιτούντος – εφόσον, βέβαια, πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις επιδότησης- ως εξής:
Α. άμεσα, με βάση την εξώδικη δήλωση ή την αγωγή που προσκομίστηκε για την υποβολή της αίτησης.
Πρόκειται για «πρόδρομη», υπό αίρεση επιδότηση, εφόσον χορηγείται πριν αποδειχθεί η καταγγελία της σύμβασης του ασφαλισμένου είτε εξωδικαστικά, με βάση το πραγματικό γεγονός της καταβολής αποζημίωσης (βλ. σχετικά παρ. A.2.i), είτε δια της δικαστικής οδού, με βάση τελεσίδικη δικαστική απόφαση επί της αγωγής που κατατίθεται (βλ. σχετικά παρ. Α.4), σύμφωνα με το β’ εδάφιο της παρ. 6 του άρθρ. 7 .
Β. αναδρομικά, αφού η καταγγελία της σύμβασης του ασφαλισμένου αναγνωρισθεί με τελεσίδικη απόφαση επί της αγωγής του.
Πρόκειται για επιδότηση που καταβάλλεται χωρίς την επιφύλαξη της ως άνω περίπτωσης, εφόσον το γεγονός της απόλυσης έχει αναγνωρισθεί από τα αρμόδια δικαστήρια.
Η επιδότηση κατά την Α’ ή τη Β’ ως άνω περίπτωση εξαρτάται αποκλειστικά από τη βούληση του ασφαλισμένου, όπως αυτή ενυπόγραφα καταγράφεται σε Υπεύθυνη Δήλωση που συνοδεύει την αίτηση επιδότησής του (βλ. συνημμένα Υποδείγματα 1α, 1β, iγ).
Η διαδικασία που ακολουθείται ανάλογα με την υπαγωγή στην επιδότηση κατά την Α’ ή τη Β’ περίπτωση είναι αναλυτικά η παρακάτω:
Α. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ /ΑΓΩΓΗ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΙΑΣ
Α.1. Γενικές Πληροφορίες
Ως ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης θα λογίζεται η αναγραφόμενη στην εξώδικη δήλωση/αγωγή ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης (όχι η ημερομηνία της επιδόσεως αυτής στον εργοδότη ή της άσκησης της αγωγής). Για λόγους επιείκειας, όταν η ημερομηνία αυτή απέχει χρονικά από την ημερομηνία υποβολής αιτήσεως και ο ασφαλισμένος είναι νέος επιδοτούμενος, αφετηρία για την καταμέτρηση των ημερών εργασίας της παρ. 1 του άρθρ. 5 του ν. 1545/85 (των 80 ημερών ασφάλισης κατ’ έτος) θα αποτελεί η δήλη ημερομηνία της καταγγελίας σύμβασης και όχι η ημερομηνία υποβολής της αιτήσεως. Όσον αφορά στην ημερομηνία έναρξης της επιδότησης, εξυπακούεται ότι θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρ. 18 του ν. 2961/1954.
Με εξαίρεση όσων αναλύονται λεπτομερώς στις παρακάτω παραγράφους, κατά τα λοιπά ισχύουν οι κείμενες περί τακτικής ανεργίας διατάξεις.
Α.2. Επιδότηση με βάση την εξώδικη δήλωση
Εφόσον ο ασφαλισμένος αιτείται επιδότησης προσκομίζοντας εξώδικη δήλωση βάσει της οποίας επιθυμεί να επιδοτηθεί, αναλαμβάνει στην Υπεύθυνη Δήλωσή του την υποχρέωση εντός της αποκλειστικής προθεσμίας 6 μηνών από την επομένη της ημερομηνίας υποβολής της αιτήσεώς του να προσκομίσει στην Υπηρεσία είτε έγγραφα που αποδεικνύουν ότι ξεκίνησε η καταβολή αποζημίωσής του από τον εργοδότη λόγω της απόλυσής του είτε την αγωγή που θα ασκήσει κατά του εργοδότη του, δηλώνοντας παράλληλα ότι θα προσκομίσει την τελεσίδικη επ’ αυτής απόφαση εντός 60 ημερών από την επομένη της δημοσιεύσεώς της, άλλως υποχρεούται σε καταβολή προστίμου ύψους 300,00€ (βλ. σχετικά παρ. Α.5).
Μετά την έγκριση της επιδότησης και, εφόσον ο ασφαλισμένος προσκομίζει εντός του 6μήνου:
i. δικαιολογητικά που αποδεικνύουν την καταβολή μέρους ή την εξόφληση της αποζημίωσής του (ενδεικτικά: απόδειξη καταβολής α’ δόσης αποζημίωσης, βεβαίωση εργοδότη περί καταβολής αποζημίωσης κ.ο.κ.), η επιδότηση συνεχίζεται για όσο διάστημα έχει εγκριθεί, εφόσον δεν έχει ήδη ανασταλεί ή λήξει, παύοντας πλέον να είναι υπό αίρεση, καθώς στηρίζεται στο πραγματικό γεγονός της απόλυσης, όπως αυτή αποδεικνύεται από την καταβολή αποζημίωσης, χωρίς να απαιτείται στην περίπτωση αυτή και η προσκόμιση εντύπου καταγγελίας σύμβασης.
ii. την αγωγή που τελικά κατέθεσε:
• η επιδότηση καταβάλλεται έως τη λήξη της – εφόσον δεν έχει ήδη ανασταλεί ή λήξει – παραμένει, όμως, υπό αίρεση μέχρι την καθ’ οιονδήποτε τρόπο τελεσιδικία της υποθέσεως,
• η Υπηρεσία ενημερώνει παράλληλα τον εργοδότη εγγράφως και επί αποδείξει παραλαβής για την επιδότηση του ασφαλισμένου και για την απορρέουσα εκ του νόμου υποχρέωση του ιδίου να προσκομίσει στον ΟΑΕΔ αντίγραφο της τελεσιδίκου αποφάσεως εντός 60 ημερών από την επομένη της δημοσιεύσεως αυτής, επί ποινή προστίμου ύψους 300,00€ (βλ. σχετικά συνημμένο Υπόδειγμα 2 και παρ. Α.5).
Σε κάθε περίπτωση που ο ασφαλισμένος δεν προσκομίσει εντός της 6μηνης προθεσμίας τα δικαιολογητικά για τα οποία δεσμεύτηκε, δηλαδή ούτε δικαιολογητικά αποζημίωσης λόγω απόλυσης ούτε την αγωγή εναντίον του εργοδότη του, η Υπηρεσία θα προβαίνει σε ανάκληση του δελτίου ανεργίας και της επιδότησης καθώς και σε καταλογισμό χρέους σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, ανεξαρτήτως των λόγων μη προσκόμισης αυτών (π.χ. αμέλεια του ενδιαφερομένου κ.ο.κ.). Στην περίπτωση μη καταβολής του καταλογισθέντος χρέους, ακολουθείται η διαδικασία σύνταξης πράξης βεβαίωσης οφειλής σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Α.3 Επιδότηση με βάση την αγωγή
Εφόσον ο ασφαλισμένος αιτείται επιδότησης προσκομίζοντας την αγωγή που κατέθεσε εναντίον του εργοδότη του και δηλώνει ότι επιθυμεί να επιδοτηθεί άμεσα με βάση αυτήν, δεσμεύεται στην Υπεύθυνη Δήλωσή του μόνο για την προσκόμιση της τελεσίδικης επ’ αυτής απόφασης εντός 60 ημερών από την επομένη της δημοσιεύσεώς της, επί ποινή προστίμου ύψους 300,00 €.
Κατά τα λοιπά ισχύουν τα αναφερόμενα στην ως άνω παράγραφο Α.2.
Α.4. Προσκόμιση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης
Στις περιπτώσεις που ο ασφαλισμένος επιδοτήθηκε ή επιδοτείται προσκομίζοντας είτε εξαρχής την αγωγή του είτε εντός της 6μηνης προθεσμίας, όταν η υπόθεση τελεσιδικήσει με οποιονδήποτε τρόπο (είτε αφού καταστεί τελεσίδικη η αρχική απόφαση του Πρωτοδικείου με την παρέλευση της προθεσμίας που είχαν τα ενδιαφερόμενα μέρη για την άσκηση έφεσης είτε αφού εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση από το Εφετείο) και η σχετική απόφαση περιέλθει στην Υπηρεσία, η επιδότηση:
α. παύει να τελεί υπό αίρεση, αν με την τελεσίδικη απόφαση αναγνωρίζεται η μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας του ασφαλισμένου ως καταγγελία της σύμβασης εργασίας του,
β. ανακαλείται και καταλογίζεται ως χρέος στον ασφαλισμένο το σύνολο των καταβληθέντων επιδομάτων και των αναλογούντων καταβληθέντων δώρων, χωρίς, ωστόσο, να ανακαλείται και το δελτίο ανεργίας, αν με την τελεσίδικη απόφαση δεν αναγνωρίζεται η μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας του ασφαλισμένου ως καταγγελία της σύμβασης εργασίας του αλλά ως οικειοθελής αποχώρηση αυτού. Στην περίπτωση μη καταβολής του καταλογισθέντος χρέους, ακολουθείται η διαδικασία σύνταξης πράξης βεβαίωσης οφειλής σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Α.5 Επιβολή Προστίμου
Κατά τη διάρκεια της κατά τα ως άνω εγκριθείσας επιδότησης των ασφαλισμένων – και δη κατά την προσέλευση αυτών για τη δήλωση της τρίμηνης παρουσίας τους-, οι Υπηρεσίες οφείλουν να ζητούν από τους ασφαλισμένους πληροφόρηση για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης επί της αγωγής τους. Ομοίως, και μετά την αναστολή ή τη λήξη της επιδότησης, και εφόσον οι ασφαλισμένοι δεν έχουν προσκομίσει ακόμα τη δημοσιευθείσα τελεσίδικη απόφαση, οι Υπηρεσίες οφείλουν να επικοινωνούν σε τακτά χρονικά διαστήματα τόσο με τους υποχρέους (ασφαλισμένο και εργοδότη) όσο και με τη Γραμματεία του αρμόδιου Δικαστηρίου προκειμένου για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Μη προσκόμιση της τελεσίδικης απόφασης από τον ασφαλισμένο ή /και τον εργοδότη εντός της προθεσμίας των 60 ημερών, επιφέρει ως κύρωση την επιβολή προστίμου ύψους 300,00€ στο υπόχρεο μέρος που παρέβη την υποχρέωση, ανεξαρτήτως της εκπλήρωσης της υποχρέωσης από το άλλο υπόχρεο μέρος και της δικαστικής έκβασης της υπόθεσης.

Αρμόδιο όργανο για την επιβολή του προστίμου ορίστηκε με την υπ’ αριθμ. 1449/10.1.2018 απόφαση της Διοικήτριας του Οργανισμού ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας ΚΠΑ2, η δε διαδικασία επιβολής και είσπραξής του είναι η εξής:
• κλήση του υποχρέου στην Υπηρεσία για ακρόαση των απόψεών του,
• σύνταξη πρακτικού, στο οποίο θα καταγράφονται οι απόψεις του υποχρέου,
• έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου (βλ. συνημμένα υποδείγματα 3α και 3β,)
• κοινοποίηση της απόφασης στον ενδιαφερόμενο και γνωστοποίηση της υποχρέωσης καταβολής του προστίμου στον τραπεζικό λογαριασμό 040/546080-80 (IBAN: GR7701100400000004054608080),
• προσκόμιση στην Υπηρεσία ΚΠΑ2 από τον υπόχρεο του αποδεικτικού κατάθεσης της τραπέζης, για να εκδοθεί το Γραμμάτιο Είσπραξης.
Η διαδικασία καταβολής προστίμου και προσκόμισης του αποδεικτικού στην Υπηρεσία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 30 ημερών από της κοινοποιήσεως. Στην περίπτωση μη καταβολής του προστίμου, ακολουθείται η διαδικασία σύνταξης πράξης βεβαίωσης οφειλής σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Σημειώνεται ότι η επιβολή του προστίμου δεν επηρεάζει τη χορήγηση της επιδότησης.
Τυχόν αντιρρήσεις κατά της πράξης επιβολής προστίμου θα εξετάζονται από τις αρμόδιες ΕΠ.ΕΚ.Ε.Π. σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 130/02/16.01.2018 απόφαση του ΔΣ του Οργανισμού μας.
Β. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος κατά την υποβολή της αίτησής του δηλώνει ότι επιθυμεί να επιδοτηθεί μετά την έκδοση τελεσίδικης απόφασης επί της κατατεθείσας αγωγής του, στην ίδια Υπεύθυνη Δήλωση αναλαμβάνει την υποχρέωση να προσκομίσει την απόφαση αυτή εντός 60 ημερών από την επομένη της δημοσιεύσεώς της.
Η Υπηρεσία θέτει την αίτηση σε εκκρεμότητα μέχρι την προσκόμιση της αποφάσεως και, εφόσον με αυτήν αναγνωρίζεται η καταγγελία της σύμβασης του ασφαλισμένου, προβαίνει σε αναδρομική καταβολή του συνόλου της επιδοτήσεως με βάση τις ημερομηνίες αρχικής αιτήσεως και καταγγελίας της σύμβασης. Σημειώνεται ότι η ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης προκύπτει από τη δικαστική απόφαση, στην περίπτωση δε που η ημερομηνία αυτή απέχει χρονικά από την ημερομηνία υποβολής αιτήσεως και ο ασφαλισμένος είναι νέος επιδοτούμενος ισχύουν τα αναφερόμενα στην παρ. Α.1 της παρούσας.
Δικαστική απόρριψη της αγωγής του ασφαλισμένου συνεπάγεται την απόρριψη και του αιτήματός του για τακτική επιδότηση ανεργίας λόγω οικειοθελούς αποχώρησης από την εργασία του.
Εκπρόθεσμη προσκόμιση της απόφασης δεν επιφέρει την επιβολή προστίμου, συνεπάγεται όμως την απόρριψη του αιτήματος του ασφαλισμένου.

3. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ – ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Η παρακολούθηση της εκπλήρωσης:
• της υποχρέωσης του ασφαλισμένου να προσκομίσει εντός 6 μηνών είτε έγγραφα που αποδεικνύουν την αποζημίωσή του λόγω απόλυσης είτε την αγωγή που κατέθεσε ή
• της υποχρέωσης του ασφαλισμένου και του εργοδότη να προσκομίσουν την τελεσίδικη απόφαση εντός 60 ημερών από της δημοσιεύσεώς της, εφόσον δεν καταβλήθηκε από τον εργοδότη αποζημίωση απόλυσης
αλλά και η παρακολούθηση σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο Α.5 της παρούσας:
• των ενεργειών στις οποίες η ίδια η Υπηρεσία οφείλει να προβαίνει κατά τη διάρκεια της επιδότησης και μετά τη λήξη αυτής μέχρι την προσκόμιση της τελεσίδικης απόφασης
• της διαδικασίας επιβολής και καταβολής προστίμου
θα γίνεται από τις Υπηρεσίες με καταγραφή των απαιτούμενων στοιχείων σε αρχείο excel (θα αποσταλεί ηλεκτρονικά σχετικό υπόδειγμα 4) μέχρι τη μηχανογραφική υλοποίηση σχετικής εφαρμογής, για την οποία θα ακολουθήσουν οδηγίες από τη Δ/νση Μηχανογράφησης.

4. ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Από τη νέα διάταξη σε συνδυασμό με τις ισχύουσες περί προθεσμιών υποβολής αιτήσεων μετά την άσκηση αγωγής διατάξεις, προκύπτει ότι οι ασφαλισμένοι που προσφεύγουν στα δικαστήρια διατηρούν το δικαίωμά τους να υποβάλουν αίτηση είτε κατά τα ως άνω είτε εντός 60 ημερών από την επομένη της δημοσίευσης της τελεσίδικης απόφασης (σχετική η υπ’ αριθμ. 103085/8.6.1988 εγκύκλιος της Δ/νσης Ασφάλισης).
Η επιδότηση των ασφαλισμένων που χορηγήθηκε βάσει της παρούσας διάταξης με την προσκόμιση εξώδικης δήλωσης μη αρχικής, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων και βάσει της τελεσίδικης απόφασης του δικαστηρίου, δεν επηρεάζεται, όταν η απόφαση αναγνωρίζει ως γεγονός την καταγγελία της σύμβασης, εντασσόμενη στις προγενέστερες διατάξεις περί επιδότησης κατόπιν έγερσης αγωγής (σχετική η υπ’ αριθμ. 103085/08.06.1988 εγκύκλιος). Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η ένταξη στις προγενέστερες διατάξεις, όπως αυτές ερμηνεύτηκαν με την ως άνω εγκύκλιο, δεν αίρει την υποχρέωση τόσο του ασφαλισμένου όσο και του εργοδότη να προσκομίσουν την τελεσίδικη απόφαση του δικαστηρίου, η δε τυχόν μη εμπρόθεσμη προσκόμιση αυτής επιφέρει την επιβολή προστίμου σύμφωνα με την παρ. Α.5 της παρούσας.
5. ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΟΜΕΡΟΥΣ ΒΛΑΠΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΩΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΧΕΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Στις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρ. 7 του ν. 1545.85 (Α’ 91), όπως προσετέθησαν με το άρθρ. 51 του ν. 4488/2017, είναι δυνατόν να ενταχθούν και οι ασφαλισμένοι που είχαν προβεί αρχικά σε επίσχεση εργασίας, αλλά, εν συνεχεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του προαναφερθέντος γ’ εδαφίου του άρθρ. 7 του ν. 2112.920, θεώρησαν την αξιόλογη καθυστέρηση στην καταβολή των μισθών τους ως μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων της εργασίας τους και αυτήν ως καταγγελία της εργασιακής τους σύμβασης σύμφωνα με το α’ εδάφιο του ίδιου άρθρου.
Στις περιπτώσεις αυτές η εξώδικη δήλωση και μόνο συνιστά και παραίτηση από το δικαίωμα της επίσχεσης, βάσει δε αυτής ανακαλείται τυχόν επιδότηση λόγω επίσχεσης, εκδίδεται δελτίο ανεργίας και εφαρμόζονται τα αναφερόμενα στην παρ. Α’: «Καταγγελία σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη ή τον σύνδικο μετά από πτώχευση της επιχείρησης, είτε κατά τη διάρκεια είτε μετά τη λήξη ή αναστολή της επιδότησης ανεργίας λόγω επίσχεσης» της υπ’ αριθμ. 71211/16.9.2016 εγκυκλίου της Δ/νσης Ασφάλισης.
Από της δημοσιεύσεως του νόμου οποιαδήποτε άλλη εγκύκλιος ή οδηγία έρχεται σε αντίθεση με τα παραπάνω καταργείται.

Εφάπαξ οι αναδρομικές εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες τον Μάρτιο-Οι συμψηφισμοί

Εφάπαξ οι αναδρομικές εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες τον Μάρτιο-Οι συμψηφισμοίBY  ON


«Μία και έξω» θα πρέπει να καταβάλουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες τις αναδρομικές εισφορέςπου θα προκύψουν από το συμψηφισμό των καταβληθεισών​ εισφορών με βάση το καθαρό εισόδημα του 2015 και των καταβλητέων εισφορών με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2016.
του Δημήτρη Κατσαγάνη
Πιο συγκεκριμένα, στα μέσα Μαρτίου, στα ειδοποιητήρια τα οποία θα λάβουν από τον ΕΦΚΑ για τις νέες τρέχουσες μηνιαίες εισφορές του Φεβρουαρίου 2018, οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα δουν αποτυπωμένες και τις διαφορές μεταξύ των εισφορών που κατέβαλαν το 2017 με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015 και των εισφορών που έπρεπε να καταβάλλουν το 2017 με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2016.

Γιατί είναι αναγκαία η αποτύπωση αυτής της διαφοράς στα ειδοποιητήρια του Μαρτίου; 

Γιατί  ο νόμος Κατρούγκαλου προέβλεπε τον υπολογισμό των εισφορών των επαγγελματιών από 1/1/2017 με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του προηγούμενου έτους, δηλαδή του 2016.
Ωστόσο, στις αρχές του 2017, ήταν εκκαθαρισμένες μόνο οι δηλώσεις εισοδήματος του 2015.
Έτσι οι εισφορές του 2017 υπολογίστηκαν με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015.
Καθώς οι δηλώσεις εισοδήματος για το 2016 εκκαθαρίστηκαν στα τέλη Αυγούστου του 2017, ο ΕΦΚΑ ξεκίνησε τον υπολογισμό των εισφορών με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2016 μετά το Σεπτέμβριο του 2017.
Δεδομένης της καθυστέρησης αυτής, αποφασίστηκε στο Υπουργείο Εργασίας, να ολοκληρωθεί ένα 12μηνο καταβολής των εισφορών με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015 (Ιανουάριος 2017 –Ιανουάριος 2018) και έπειτα να γίνει η αποστολή των ειδοποιητηρίων με τις εισφορές με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2016.
Έτσι η αποστολή των ειδοποιητηρίων για την καταβολή των εισφορών με βάση το εισόδημα του 2016 θα γίνει τον Φεβρουάριο (θα αφορούν τον Ιανουάριο του 2018), ενώ τα αποτελέσματα των συμψηφισμών των εισφορών με βάση τα εισοδήματα του 2015 -2016 θα αποτυπωθούν στα ειδοποιητήρια του Μαρτίου.
Αν οι εισφορές που καταβλήθηκαν το 2017 με βάση το εισόδημα του 2015 ήταν χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες που έπρεπε να καταβληθούν με βάση το εισόδημα του 2016, τότε η θετική αυτή διαφορά θα πρέπει να καταβληθεί, τον ερχόμενο Μάρτιο,  αναδρομικά και, μάλιστα, εφάπαξ –δηλαδή «μία κι έξω»-  από τον υπόχρεο επαγγελματία, μαζί με τις τρέχουσες εισφορές.
Για παράδειγμα, έστω επαγγελματίας, ασφαλισμένος στον τέως ΟΑΕΕ, δήλωσε το 2015 καθαρό εισόδημα 10.000 ευρώ. Έτσι σε όλη τη διάρκεια του 2017 κατέβαλλε συνολικά για εισφορές κύριας ασφάλισης και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης  ποσό συνολικού ύψους 2.695 (26,95% Χ 10.0000 ευρώ).
Για το  2016, όμως, ο ίδιος επαγγελματίας δήλωσε καθαρό εισόδημα 12.000 ευρώ. Συνεπώς το 2017 έπρεπε να καταβάλλει εισφορές κύριας ασφάλισης και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης συνολικού ύψους 3.234 ευρώ.
Η διαφορά μεταξύ των εισφορών που κατέβαλλε ο επαγγελματίας του παραδείγματός μας με βάση το εισόδημα του 2015 και των εισφορών που έπρεπε να καταβάλλει με βάση το εισόδημα του 2016 ανέρχεται σε 539 ευρώ (3.234 ευρώ -2.695 ευρώ).
Η διαφορά αυτή θα αποτυπώνεται στα ειδοποιητήρια του Μαρτίου και  θα πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ μαζί με τις τρέχουσες εισφορές του Φεβρουαρίου 2018, οι οποίες θα υπολογισθούν με βάση το 85% του ακαθαρίστου εισοδήματος του 2016 (καθαρό  δηλωτέο εισόδημα 2016 + καταβλητέες εισφορές 2017 με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2016).
Ωστόσο, δεν αποκλείεται, να δοθεί η δυνατότητα τμηματικής εξόφλησης (σε δόσεις) της διαφοράς που θα προκύψει από τον συμψηφισμό των εισφορών με βάση τα καθαρά δηλωτέα εισοδήματα του 2015-2016.
Για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει ο ίδιος ο υπόχρεος επαγγελματίας να το αιτηθεί στον ΕΦΚΑ. Οι δόσεις αυτές θα μπορούσαν να λάβουν τη μορφή επιπλέον μηνιαίων επιβαρύνσεων στο ποσό που αντιστοιχεί στις νέες τρέχουσες μηνιαίες εισφορές με βάση το ακαθάριστο εισόδημα του προηγούμενου έτους.
Το αντίστροφο θα συμβεί σε όσους επαγγελματίες δήλωσαν για το 2016 χαμηλότερο καθαρό εισόδημα σε σχέση με το 2015.
Για παράδειγμα, έστω επαγγελματίας δήλωσε καθαρό εισόδημα του 2015 ύψους 10.000 ευρώ. Για αυτό κατέβαλλε σε όλη τη διάρκεια του 2017 εισφορές για κύρια ασφάλιση -υγεία ύψους 2.695 ευρώ (26,95% Χ 10.000 ευρώ).
Ωστόσο, το 2016, δήλωσε εισόδημα 8.000 ευρώ.
Συνεπώς έπρεπε σε όλη τη διάρκεια του 2017 να καταβάλλει εισφορές ύψους 2.156 ευρώ (26,95% Χ 8.000 ευρώ).
Η διαφορά μεταξύ καταβληθεισών εισφορών (με βάση το καθαρό εισόδημα του 2015) και των καταβλητέων εισφορών (με βάση το καθαρό εισόδημα του 2016) ανέρχεται σε 539 ευρώ (2.695 ευρώ-2.156 ευρώ).
Αν ο εν λόγω επαγγελματίας δεν έχει καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή προς τον τέως ΟΑΕΕ /νυν ΕΦΚΑ και έτσι δικαιούται να λάβει τη σχετική επιστροφή των 539 ευρώ, θα ειδοποιηθεί σχετικά τον Μάρτιο.
Ο δικαιούχος της αναδρομικής επιστροφής μπορεί να  εισπράξει το ποσό αυτό από τον ΕΦΚΑ ή να ζητήσει, με αίτηση του, να συμψηφισθούν σταδιακά με τις μελλοντικές τρέχουσες εισφορές, οδηγώντας σε μείωση του καταβληθέντος ποσού που προκύπτει για τις μηνιαίες εισφορές του.
Αν, πάλι, ο ίδιος επαγγελματίας έχει μία ληξιπρόθεσμη οφειλή πχ 400 ευρώ προς τον ΕΦΚΑ, τότε αυτή θα συμψηφισθεί με την επιστροφή των 539 ευρώ. Έτσι θα λάβει επιστροφή το υπόλοιπο των 139 ευρώ, ενώ η οφειλή του θα εκμηδενισθεί. Σε περίπτωση που η ληξιπρόθεσμη οφειλή του είναι μεγαλύτερη της επιστροφής (πχ 600 ευρώ), τότε ολόκληρη η επιστροφή των 539 ευρώ θα συμψηφισθεί με αυτή. Έτσι θα μείνει ένα υπόλοιπο οφειλής 61 ευρώ.
πηγή: www.capital.gr
Σημαντική επισήμανση
Σε κάθε περίπτωση η καθυστέρηση της εναρμόνισης των ασφαλιστικών εισφορών του 2017, με βάση το εισόδημα του 2016, δημιουργεί πρόβληματα στον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος του 2017 και στην υποβολή της δήλωσης εντός του 2018.
Ο λόγος; Οι ασφαλιστικές εισφορές του 2017 -που ουσιαστικά επαναπροσδιορίζονται αργά- θα εκπέσουν φορολογικά στο έτος που αφορούν, δηλαδή στο 2017. 
Άρα ανεξάρτητα αν έχουν θετική(περισσότερες τελικά εισφορές) ή αρνητική(λιγότερες τελικά εισφορές) διαφορά, θα πρέπει να εμφανιστούν στα βιβλία και στις δηλώσεις των επιχειρήσεων στο 2017.
Σας προτείνουμε να διαβάστε το Άρθρο του λογιστικού κόμβου Taxheaven © για το συγκεκριμένο θέμα, με παραδείγματα:
Έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών για το έτος 2017 – Παραδείγματα

Τριπλό το μυστικό για να πιαστεί η φοροδιαφυγή

Τριπλό το μυστικό για να πιαστεί η φοροδιαφυγή



Η άμεση εφαρμογή του Περιουσιολογίου είναι αυτή που θα βοηθήσει στην κατεύθυνση της μη ύπαρξης φορολογικών αδικιών.
Για μία ακόμη χρονιά περιμέναμε να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες που μας υπόσχονταν εφαρμογή του «Περιουσιολογίου» με ταυτόχρονη κατάργηση της εφαρμογής των άρθρων 30 έως 34 του Κεφαλαίου Δ’ του Κώδικά Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013), που είναι γνωστά ως αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες και δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.
Να θυμίσουμε ότι, τα άρθρα αυτά είναι, ουσιαστικά, ακριβής αντιγραφή αντίστοιχου κεφαλαίου του παλαιού ΚΦΕ (ν.2238/1994). Κοινώς, ένας νέος νόμος που παρέτεινε την εφαρμογή ενός απαρχαιωμένου μέτρου, συνεχίζοντας να προκαλεί προβλήματα σε χιλιάδες φορολογουμένους με πραγματικά χαμηλά εισοδήματα. 
Ιστορική αναδρομή… Μία ιστορία χωρίς αποτέλεσμα
Ο τεκμαρτός προσδιορισμός του εισοδήματος των φορολογουμένων νομοθετήθηκε με την εισαγωγή της προοδευτικής φορολογίας το 1955, εφαρμόστηκε, όμως, ουσιαστικά από το 1979 με τον ν.820/1978. Η λογική της εφαρμογής ήταν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ο τρόπος διαβίωσης δεν συνάδει με τα εισοδήματα που δηλώνονται από τον φορολογούμενο. Ήθελαν, δηλαδή, να συλλάβουν τη φοροδιαφυγή.
Από την αρχή είχαν θεσπιστεί δυο κατηγορίες τεκμηρίων, που λειτουργούσαν σωρευτικά. Αυτά που αφορούσαν τη διαβίωση και υπολογίζονταν βάσει των ήδη υπαρχόντων περιουσιακών στοιχείων και της χρήσης τους και τα τεκμήρια απόκτησης ορισμένων περιουσιακών στοιχείων. Η δεύτερη κατηγορία από πολλούς αναφερόταν, και συνεχίζει να αναφέρεται, ως «πόθεν έσχες», αν και δεν είχε καμία σχέση με το πραγματικό «πόθεν έσχες», αφού μπορεί με τη φορολόγηση, με βάσει τα τεκμήρια, να καλύπτει την υποχρέωση από τον φόρο, αλλά δεν απάλλασσε τον φορολογούμενο από τον έλεγχο που αφορούσε το που βρήκε τα χρήματα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τεκμήρια διαβίωσης δεν ισχύουν σε προηγμένες χώρες. Στις χώρες αυτές εφαρμόζεται το «πόθεν έσχες» με πολύ αυστηρό τρόπο και είναι εξαιρετικά αποδοτικό. 
Τα τεκμήρια είχαν πολλές παρεμβάσεις. Σημαντικότερη από αυτές είναι η κατάργηση από 1η Ιανουαρίου του 2004 του τεκμηρίου διαβίωσης με βάση την κατοχή Ι.Χ. Το τεκμήριο αυτό διατηρήθηκε μόνο για τα επιβατικά αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία, κατά τον χρόνο της πρώτης κυκλοφορίας, στα 50.000 ευρώ.
Τι απέδωσαν τα παλιά τεκμήρια μέχρι και το 2010;
Στο ερώτημα αν συνέβαλλαν τα τεκμήρια που εφαρμόζονταν μέχρι το οικονομικό έτος 2010, στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, απάντηση δίνει το πόρισμα της γνωστής Επιτροπής Γεωργακόπουλου.
Σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία, που έχουν καταγραφεί: το 95% της συνολικής διαφοράς εισοδημάτων που προστίθεται με τα τεκμήρια, αφορά φορολογουμένους με δηλωθέν εισόδημα μικρότερο από το ελάχιστο αφορολόγητο, πράγμα που σημαίνει ότι η συμβολή των τεκμηρίων στην περιστολή της φοροδιαφυγής είναι αμελητέα. Η άμεση απόδοσή τους, με στοιχεία μέχρι και το οικονομικό έτος 2009, δεν ξεπερνά το 2%-2,5% του συνολικού φόρου της κλίμακας, ποσοστό που μόλις καλύπτει το κόστος ελέγχου των δηλώσεων!
Συμπερασματικά, η συμβολή των τεκμηρίων στη σύλληψη της φοροδιαφυγής κρίθηκε ως μηδενική και για τον λόγο αυτό είχε προταθεί η κατάργησή τους, στις επιτροπές που δημιουργήθηκαν για την εξέταση των προτάσεων που, τελικά, κατέληξαν στον ν.3842/2010.
Περί αδαών…
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, είχε επισημάνει σε ανύποπτο χρόνο ότι «με τα τεκμήρια φορολογούνται οι αδαείς και οι αδιάφοροι». Η διαπίστωση αυτή είναι πέρα για πέρα αληθής, διότι η φορολογική νομοθεσία παρέχει στους φορολογουμένους αξιόλογες δυνατότητες αποφυγής του τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος. Και αυτές αξιοποιούν με θαυμαστό τρόπο οι έχοντες και κατέχοντες. 
Οι αλλαγές με τον νόμο 3842/2010 και η οικονομική κρίση
Οι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν με τον νόμο 3842/2010 και η εφαρμογή των Αντικειμενικών Δαπανών Διαβίωσης έφεραν νέα δεδομένα.
Από τους «αδαείς και αδιάφορους», που πλήρωναν τεκμήρια με τον παλιό νόμο, άρχισαν να πληρώνουν με τεκμήρια και οι φτωχότεροι Έλληνες, μιας και αυτοί που πραγματικά έπρεπε να πληρώνουν, απλώς βρήκαν τρόπο να ξεφύγουν. Τον πρώτο χρόνο εφαρμογής, τα τεκμήρια τα πλήρωσαν, δε, και οι κάτοικοι εξωτερικού, για ακίνητα που δεν χρησιμοποιούσαν χρόνια και για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσαν λίγες μέρες το χρόνο.
Από τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής, μέχρι και σήμερα, τα τεκμήρια άρχισαν να γίνονται ο εφιάλτης του φορολογούμενου. Μάλιστα, ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι πέφτουν στην… τσιμπίδα των τεκμηρίων, αφού τελειώνουν τα φορολογικά αποθέματα που είχαν, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλύψουν τα τεκμήρια. 
Μία ακόμη παγίδα που όξυνε το πρόβλημα είναι και η μείωση του αφορολόγητου, που έφερε αρκετούς φορολογούμενους να πληρώνουν φόρους, ενώ δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα πάνω από το αφορολόγητο.
Πρέπει να καταργηθούν… χτες! 
Τα χιλιάδες παραδείγματα πολιτών, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν υπέρογκους φόρους, χωρίς καθόλου εισόδημα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα τεκμήρια πρέπει να καταργηθούν άμεσα και να εφαρμοστεί το Περιουσιολόγιο, του οποίου η εφαρμογή έχει πάει, πλέον, στις καλένδες. 
Μόνο με το Περιουσιολόγιο και τον έλεγχο και του «πόθεν» και του «έσχες» μπορεί να πιαστεί, πραγματικά, η φοροδιαφυγή.