Ποιες υποχρεώσεις που περιλαμβάνονται στη δανειακή σύμβαση εκκρεμούν ακόμη
Εντολή του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά προς το υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσουν άμεσα
Του Προκοπη Χατζηνικολαου
Δεκαοκτώ υποχρεώσεις που περιλαμβάνονται στη δανειακή σύμβαση εκκρεμούν στο υπουργείο Οικονομικών και θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα, σύμφωνα με τις εντολές του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά. Η κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων και η απόδοση των πόρων στον κρατικό προϋπολογισμό, η πλήρης απελευθέρωση των επαγγελμάτων, η διαμόρφωση στο 9% του δείκτη βασικών προωτοβάθμιων κεφαλαίων για τις τράπεζες και η δημιουργία ενός νέου ολοκληρωμένου σχεδίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς, βρίσκονται, μεταξύ άλλων, στη λίστα με τις εκκρεμότητες του υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικότερα οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τη δανειακή σύμβαση αφορούν:
1. Την εξίσωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης εξισώνονται στο 80% του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο ανεβαίνει στα 330 ευρώ, ενώ η τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης υπολογίζεται πως θα διαμορφωθεί στο 1,40 ευρώ το λίτρο από περίπου 1 ευρώ πέρυσι.
2. Τοποθέτηση μόνιμου γενικού γραμματεά φορολογικών και τελωνειακών θεμάτων στο υπουργείο Οικονομικών με 5ετή θητεία.
3. Κατάρτιση νομοσχεδίου για την πάταξη της φοροδιαφυγής και την εξάλειψη των προνομιακών καθεστώτων.
4. Αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Επέκταση του συστήματος σε όλη την Ελλάδα.
5. Εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και δημοσίευση σε μηνιαία βάση των αποτελεσμάτων.
6. Εκτεταμένοι έλεγχοι στους «μεγάλους» φορολογουμένους, καθώς και έλεγχοι για τη μη απόδοση του ΦΠΑ. Είσπραξη ενός δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων βεβαιωμένων οφειλών. Σημειώνεται ότι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών ανέρχεται στο ποσό των 48,8 δισ. ευρώ. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη του 2012 ανέρχονται στα 6,8 δισ.
7. Σχέδιο για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και αναβάθμιση των εσωτερικών ελέγχων των εφοριακών υπαλλήλων.
8. Νέο σύστημα πληροφορικής για τους φορολογικούς μηχανισμούς.
9. Αντικατάσταση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων με απλούστερη νομοθεσία.
10. Αυστηρές κυρώσεις σε φορείς που δεν υποβάλλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες και πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές.
11. Κατάρτιση νόμου για την εξυγίανση της διαδικασίας που αφορά την υποβολή και έγκριση των συμπληρωματικών προϋπολογισμών.
12. Διαμόρφωση στο 9% του δείκτη βασικών πρωτοβάθμιων κεφαλαίων για τις τράπεζες.
13. Αμεση προκήρυξη αποκρατικοποιήσεων με νομοθετικές παρεμβάσεις για τη διευκόλυνσή τους.
14. Απελευθέρωση των επαγγελμάτων.
15. Παρεμβάσεις στις αμοιβές για ορισμένα επαγγέλματα. Αποσύνδεση των εισφορών δικηγόρων και μηχανικών που καταβάλλονται προς τις επαγγελματικές οργανώσεις από τις τιμές που χρεώνονται από τους επαγγελματίες.
16. Τέλος στη διάθεση των ποσών από εισφορές υπέρ τρίτων (π.χ. εισφορές από εισαγόμενενα εμπορεύματα και διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους μέσω της ΔΕΗ υπέρ της εκτέλεσης εργασιών). Τα ποσά αυτά θα περιέλθουν στον κρατικό προϋπολογισμό.
17. Απογραφή των κρατικών περιουσιακών στοιχείων και δημοσιοποίησή τους στο Διαδίκτυο.
18. Ολοκλήρωση των αλλαγών για την αναβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών. Δημοσίευση δεικτών απόδοσης ανά εφορία.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100006_30/09/2012_497121
Πρόσθετοι φόροι για τα μεσαία εισοδήματα
Σημαντικές επιβαρύνσεις θα προκύψουν από τη νέα φορολογική κλίμακα που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομικών το αφορολόγητο όριο διατηρείται στα 5.000 ευρώ. Η νέα κλίμακα αναμένεται να πλήξει όσους έχουν εισοδήματα άνω των 16.000 ευρώ, καθώς και τις οικογένειες με παιδιά εφόσον αποφασιστεί η κατάργηση των πρόσθετων αφορολόγητων ορίων που ισχύουν σήμερα. Το βασικό σενάριο προβλέπει αφορολόγητο όριο αμετάβλητο στις 5.000 ευρώ και τρία ακόμη φορολογικά κλιμάκια:
- από 5.000 - 12.000 ευρώ με συντελεστή 10%
- από 12.000 - 16.000 ευρώ με συντελεστή 18%
- από 16.000 ευρώ και πάνω με συντελεστή 35%.
Οσοι έχουν εισοδήματα έως 16.000 ευρώ (φορολογούμενοι χωρίς παιδιά) δεν θα έχουν ούτε αυξήσεις ούτε ελαφρύνσεις φόρων. Για μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα από 17.000 ευρώ έως 65.000 ευρώ προκύπτουν έξτρα φόροι από 100 ευρώ έως 1.000 ευρώ. Αντίθετα για τους έχοντες εισοδήματα από 70.000 ευρώ και άνω προκύπτουν φοροελαφρύνσεις έως 1.600 ευρώ.
Οι οκτώ μεγάλες ανατροπές στη φορολογία
Του Προκoπη Χατζηνικολαου
Στα 3 δισ. ευρώ θα φθάσει το φορολογικό πακέτο, το οποίο σύμφωνα με τη λίστα που έχει καταρτίσει το οικονομικό επιτελείο και τα κόμματα θα οδηγήσει σε πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις τόσο για μισθωτούς και συνταξιούχους όσο και για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Αλλαγές προβλέπονται και στην έμμεση φορολογία με μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% από 23% στη μαζική εστίαση. Τα μέτρα θα τεθούν σε ισχύ από το 2013, εκτός και αν η τρόικα ζητήσει ορισμένα από αυτά να έρθουν νωρίτερα, προκειμένου τα αποτελέσματά τους να φανούν μέσα στο 2013. Το σχέδιο της κυβέρνησης στον τομέα της φορολογίας προβλέπει τα εξής:
1. Ελεύθεροι Επαγγελματίες. Τα εισοδήματά τους θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 35%. Αυτό σημαίνει ότι καταργείται το αφορολόγητο όριο των 5.000 ευρώ. Ωστόσο, θα μπορούν να εκπίπτουν περισσότερες δαπάνες, ενώ οι ασφαλιστικές εισφορές θα αφαιρούνται στο σύνολό τους από τα ακαθάριστα έσοδά τους. Σήμερα εκπίπτει το 10% των ασφαλιστικών εισφορών από τον τελικό φόρο. Από τις αλλαγές αυτές θα εξαιρεθούν όσοι φορολογούμενοι εργάζονται σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με καθεστώτα συμβάσεων εργασίας και αμείβονται με «μπλοκ» παροχής υπηρεσιών. Οι ανωτέρω θα συνεχίσουν να φορολογούνται με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος ωστόσο θα πρέπει να έχουν συμβάσεις με τους εργοδότες τους.
2. Μισθωτοί - Συνταξιούχοι. Η λίστα του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τη μείωση των κλιμακίων από 8 που είναι σήμερα σε 4. Εξετάζεται επίσης και η κατάργηση του αφορολογήτου ορίου για τα παιδιά ή μείωσή του κατά 50%. Το κόστος από τα πρόσθετα αφορολόγητα για τα παιδιά ανέρχεται για τον προϋπολογισμό στα 399 εκατ. ευρώ και το απολαμβάνουν 1,4 εκατ. φορολογούμενοι. Η νέα κλίμακα που εξετάζεται αυτές τις μέρες προβλέπει: διατήρηση του αφορολογήτου ορίου στα 5.000 ευρώ, από 5.000,01 - 12.000 ευρώ με συντελεστή 10%, από 12.000,01 - 16.000 ευρώ με συντελεστή 18% και από 16.000,01 ευρώ και πάνω με συντελεστή 35%. Με την ανωτέρω κλίμακα οι φορολογούμενοι με εισοδήματα από 16.000 έως και 26.000 ευρώ αναμένεται να φορολογηθούν σημαντικά.
3. Αγρότες. Το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος, βάσει του οποίου καθορίζονται κάθε χρόνο για κάθε νομό συγκεκριμένα τεκμαρτά ποσά ελάχιστου δηλωτέου εισοδήματος ανά στρέμμα καλλιεργούμενης γης ή ανά κεφαλή εκτρεφόμενου ζώου κ.λπ. καταργείται. Από το νέο έτος θα υποχρεωθούν να τηρούν βιβλία και να εκδίδουν φορολογικά στοιχεία ως επιτηδευματίες. Το καθαρό εισόδημά τους θα προσδιορίζεται λογιστικά (έσοδα - έξοδα) με συντελεστή 6%. Επίσης μειώνεται από 11% σε 6% το ποσοστό με το οποίο υπολογίζονται οι επιστροφές ΦΠΑ στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος. Από την 1/1/2014 οι επιστροφές ΦΠΑ προς τους αγρότες θα προσδιορίζονται βάσει βιβλίων και στοιχείων. Επίσης μειώνεται κατά 32,4% (από 0,391 σε 0,264 ευρώ το λίτρο), η επιστροφή του φόρου πετρελαίου στους αγρότες.
4. Α.Ε. Σύμφωνα με την εισήγηση του υπουργείου Οικονομικών μειώνεται από το 20% στο 19% ο συντελεστής φορολόγησης των αδιανέμητων κερδών και από 25% στο 19% ο συντελεστής φορολόγησης κατά τη διανομή μερίσματος. Με τον τρόπο αυτό η συνολική φορολογική επιβάρυνση για κέρδη των Α.Ε. μειώνεται από το 42,5% στο 35%.
5. Μείωση του ΦΠΑ από το 23% στο 13% για τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης.
6. Αύξηση από 10% σε 15% του συντελεστή φορολόγησης των τόκων για καταθέσεις, ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.
7. Εξίσωση ειδικών φόρων κατανάλωσης στο υγραέριο και στο πετρέλαιο κίνησης. Αυξάνεται από 0,20 σε 0,33 ευρώ το λίτρο, ο ΕΦΚ στο υγραέριο εξισώνεται με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης.
8. Τσιγάρα. Αυξάνεται στα 80 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα ο πάγιος φόρος κατανάλωσης, μειώνεται στο 20% ο αναλογικός φόρος και αυξάνεται στα 115 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα ο ελάχιστος φόρος κατανάλωσης. Θεσπίζεται ειδικό τέλος άδειας καπνίσματος για ειδικούς χώρους καπνιζόντων σε κέντρα διασκέδασης και καταστήματα μαζικής εστίασης
| ||||||||||||
Γρίφος παραμένει η στάση της τρόικας
Η ανησυχία της Αθήνας, ο φόβος των καθυστερήσεων και τα ερωτήματα για την καταβολή της επόμενης δόσης και την επιμήκυνσηΤων Βασιλη Ζηρα, Νικου Χρυσολωρα Οι επικεφαλής της τρόικας επιστρέφουν σήμερα στην Αθήνα και στο οικονομικό επιτελείο υπάρχει προβληματισμός τόσο ως προς το αποτέλεσμα της αξιολόγησης των μέτρων επί των οποίων έχουν συμφωνήσει οι πολιτικοί αρχηγοί, όσο και ως προς τη στρατηγική των δανειστών. Ειδικά το «πού το πάει η τρόικα» είναι πηγή μεγαλύτερης ανησυχίας από το «τι άλλο πρόκειται να ζητήσει». Στην Αθήνα, μάλιστα, υποψιάζονται ότι μπορεί οι διαπραγματεύσεις για τα μέτρα να είναι ένας τρόπος για να κερδίσουν χρόνο, έως ότου οι προϊστάμενοί τους, δηλαδή το ΔΝΤ και οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης, καταλήξουν στο πώς θα αντιμετωπίσουν το ελληνικό ζήτημα. Αυτό δεν σημαίνει ότι το πακέτο των μέτρων δεν έχει προβλήματα. Ειδικά τα 3 δισ. ευρώ των φορολογικών μέτρων αποφασίστηκαν με ταχείες διαδικασίες και με στόχο να καλυφθεί το κενό που άφηναν οι περικοπές δαπανών τις οποίες απέρριψε η τρόικα. Ετσι, στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχει ανησυχία για το ποια από τα μέτρα θα δεχθούν τελικά οι εκπρόσωποι των δανειστών. Ηδη θέτουν ερωτήματα για κάποια από αυτά, όπως η εξαίρεση των αγροτικών συντάξεων από την κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας ή της φορολόγησης όσων έχουν «μπλοκάκι» με την κλίμακα των μισθωτών και όχι των ελευθέρων επαγγελματιών. Η εμπειρία των τελευταίων 2,5 ετών έχει δείξει ότι η υποβολή ερωτήματος εξελίσσεται στη διάρκεια της διαπραγμάτευσης σε απαίτηση. Επίσης, στο οικονομικό επιτελείο ανησυχούν ότι θα επανέλθει το θέμα των απολύσεων στον δημόσιο τομέα, αλλά και περαιτέρω μεταρρυθμίσεων στις εργασιακές σχέσεις στον ιδιωτικό τομέα, όπως η μείωση της αποζημίωσης απόλυσης ή η κατάργηση των αυξήσεων ανά τριετία για τους κατώτατους μισθούς. Τέτοια μέτρα, πέραν του υψηλού κοινωνικού κόστους, εμπεριέχουν κίνδυνο για τη σταθερότητα του κυβερνητικού συνασπισμού. Ανάλογους κινδύνους έχει και το ενδεχόμενο απόρριψης της ρήτρας αντικατάστασης που έχει ζητήσει ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ Φώτης Κουβέλης. Μέχρι σήμερα η τρόικα επί της αρχής υποστηρίζει ότι εάν τα μέτρα αποδώσουν περισσότερα απ' όσα εκτιμάται, αυτό δεν θα σημαίνει χαλάρωση, αλλά μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή. Την ίδια ώρα, η περίφημη λίστα με τις 89 εκκρεμότητες, που προέκυψαν από τις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους Ευρωπαίους εταίρους και κυρίως με την Αγκελα Μέρκελ, γίνεται προσπάθεια ώστε να «κλείσει» το συντομότερο δυνατό. Αν είναι δυνατόν, στο μεγαλύτερο μέρος της, ακόμα πριν από την επόμενη σύνοδο κορυφής. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι την υλοποίησή της διαχειρίζεται το ίδιο το πρωθυπουργικό γραφείο.
Βαρύ κλίμα
Υπό αυτό το κλίμα των πιέσεων και των έντονων επικρίσεων για κωλυσιεργία στην προώθηση των δημοσιονομικών μέτρων και των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες διατυπώθηκαν στη συνεδρίαση των εμπειρογνωμόνων του Eurogroup (EWG), την Πέμπτη, καταφθάνει η αποστολή της τρόικας στην Αθήνα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησής της. Ο εκπρόσωπος Tύπου του αντιπροέδρου της Κομισιόν Oλι Ρεν δεν θέλησε την Παρασκευή να προβεί σε εκτιμήσεις για το χρονοδιάγραμμα από εδώ και στο εξής, καθώς, όπως είπε, η ολοκλήρωση της έκθεσης θα εξαρτηθεί από τις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο, ο σχεδιασμός είναι, εφόσον κλείσει το πακέτο εγκαίρως, να συγκληθεί τηλεδιάσκεψη του EWG, πριν από τη συνεδρίαση του Eurogroup στο Λουξεμβούργο (8 Οκτωβρίου), ώστε να καταστεί εφικτή μια πρώτη αποτίμηση του προγράμματος πριν από τη σύνοδο κορυφής της 18ης Οκτωβρίου.Εάν πράγματι στόχος της κυβέρνησης είναι να κλείσει το θέμα της δόσης και να εξασφαλίσει τουλάχιστον μία «υποσχετική» για συνολική διευθέτηση του ελληνικού ζητήματος εντός του Οκτωβρίου, τότε τα χρονικά περιθώρια είναι απελπιστικά στενά. Πηγές των Βρυξελλών έκαναν λόγο για αναντιστοιχία μεταξύ της πολιτικής βούλησης στην πλειοψηφία των κρατών του Συμβουλίου (με προεξάρχουσα τη Γαλλία) για γρήγορη λύση στο ελληνικό ζήτημα, λόγω και της αιφνίδιας αναζωπύρωσης της σεναριολογίας, από τη μία πλευρά, και των εκτιμήσεων των τεχνοκρατών του EWG και της τρόικας, από την άλλη, οι οποίοι θεωρούν ότι η Ελλάδα δεν έχει ανταποκριθεί ακόμη στο δικό της μέρος της συμφωνίας. Διπλωμάτης φιλικής προς την Ελλάδα χώρας της Eυρωζώνης σημείωνε με νόημα στην «Κ» ότι «η Αθήνα δεν πρέπει να παίξει το παιχνίδι όσων θέλουν να καθυστερήσουν την αξιολόγηση». Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι και η πλευρά της τρόικας είναι διχασμένη: το ΔΝΤ είναι ο πλέον αυστηρός από τους αξιολογητές, όπως διεφάνη και στο EWG της Πέμπτης, ενώ παράλληλα πιέζει, υπό την απειλή αποχώρησης, για εξεύρεση λύσης στο χρηματοδοτικό κενό της Ελλάδας, είτε μέσω νέας χρηματοδότησης είτε μέσω αναδιάρθρωσης των υφιστάμενων δανείων. Η ΕΚΤ προς το παρόν αποκλείει να υποστεί απώλειες στο χαρτοφυλάκιο ελληνικών ομολόγων που κατέχει, αν και δεν έχει αποκλείσει με τόσο κατηγορηματικό τρόπο τη μετάθεση των πληρωμών για το 2015-2016. Η Κομισιόν τηρεί αποστάσεις, υποστηρίζοντας ότι η όλη συζήτηση είναι πρωθύστερη, καθώς η Ελλάδα δεν έχει ψηφίσει το πακέτο μέτρων και δεν έχουμε στα χέρια μας την Eκθεση «για να δούμε πού βρισκόμαστε». Η κατάσταση περιπλέκεται έτι περαιτέρω από τη διαφαινόμενη αναδίπλωση Ολλανδίας, Γερμανίας και Φινλανδίας σε σχέση με τις αποφάσεις της συνόδου κορυφής του περασμένου Ιουνίου. Εφόσον υπερισχύσει η άποψή τους, τότε η «εύκολη» διαγραφή των 50 δισεκατομμυρίων από το ελληνικό χρέος (τόσα είναι τα χρήματα που προορίζονται από τον μηχανισμό στήριξης για τις ελληνικές τράπεζες), τινάζεται στον αέρα.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου