Αλλάξουν τα κριτήρια των στα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) για το
μέγεθος των εταιριών
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Νέα πρόστιμα για μη δημοσίευση στο ΓΕΜΗ - Διαδικασία
διακοπής εργασιών, μέσω της νέας ψηφιακής εφαρμογής
Νομοθετικός αναβρασμός παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες , μιας
κι το κυβερνητικό επιτελείο αποφάσισε να δώσει μαζικά σχέδια νόμου για
διαβούλευση
Πέρα από το φορολογικό νομοσχέδιο, που η διαβούλευση του
έχει ολοκληρωθεί και περιμένουμε το τελικό κείμενο να κατατεθεί στην
βουλή, έχουμε στην διαδικασία της
διαβούλευσης σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του ΓΕΜΗ του νόμου για τις
Ανώνυμες Εταιρίες (Α.Ε.) και τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) καθώς και για μεγέθη οντοτήτων και εκθέσεις
βιωσιμότητας.
Πέρα από αυτά έχουμε την έκδοση αρκετών αποφάσεων που
αφορούν εφαρμογή παλαιότερων νόμων αλλά και την έκδοση εφαρμοστικών εγκυκλίων.
Αλλαγές στα ΕΛΠ
Η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται να τροποποιήσει τα ισχύοντα
όρια βάσει του νόμου 4308/2014., βάσει των οποίων καθορίζεται το είδος των
επιχειρήσεων.
Ο διαχωρισμός αυτός παίζει μεγάλο ρόλο, στις υποχρεώσεις που
έχει μία επιχείρηση στην σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων που πρέπει να
δημοσιοποιεί , και τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο
(Γ.Ε.ΜΗ.), αλλά και τα στοιχεία που πρέπει να καταγράφει στα λογιστικά της
αρχείο.
Μετά τις αλλαγές που θα επέλθουν στα επίπεδα του κύκλου
εργασιών και τον λοιπόν στοιχείων (ενεργητικού
κοκ), για κάθε κατηγορία επιχειρήσεων, οι χαρακτηρισμοί το αν μια επιχείρηση
είναι πολύ μικρή , μικρή , μεσαία και μεγάλη, διαμορφώνονται όπως κατωτέρω.
Πολύ μικρές επιχειρήσεις:
Πολύ μικρές οντότητες
είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες κατά την ημερομηνία του ισολογισμού τους δεν
υπερβαίνουν τα όρια σε δυο τουλάχιστον από τα ακόλουθα τρία κριτήρια:
1. Σύνολο ενεργητικού (περιουσιακών στοιχείων): 450.000
ευρώ. (ήταν 350.000 )
2. Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 900.000 ευρώ. (ήταν 700.000)
3. Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της
περυίδου:10 άτομα. (παραμένει το ίδιο)
Προσοχή: Ειδικά οι οντότητες της παραγράφου 2(γ) του
άρθρου 1 εντάσσονται στην κατηγορία των πολύ μικρών οντοτήτων με μόνη
προϋπόθεση ότι ο κύκλος εργασιών τους δεν υπερβαίνει το ποσό του 1.500.000
ευρώ.
Μικρές επιχειρήσεις
Μικρές οντότητες είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι
πολύ μικρές οντότητες και κατά την ημερομηνία ταυ ισολογισμού τους δεν
υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια:
1. Σύνολο ενεργητικού: 5.000.000 ευρώ. ( ήταν 4.000.000)
2. Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 10.000.000
ευρώ. (ήταν 8.000.000)
3. Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου:
50 άτομα. (παραμένει το ίδιο)
Μεσαίες επιχειρήσεις
Μεσαίες οντότητες είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι
πολύ μικρές ή μικρές οντότητες και οι οποίες κατά την ημερομηνία του
ισολογισμού τους δεν υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα
κριτήρια:
1. Σύνολο ενεργητικού: 25.000.000 ευρώ. (ήταν 20.000.000 )
2. Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 50.000.000 ευρώ. (ήταν 40.000.000
)
3. Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου:
250 άτομα. (παραμένει το ίδιο)
Μεγάλες επιχειρήσεις
Μεγάλες οντότητες είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες, κατά την
ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους, υπερβαίνουν τα όρια σε δύο
τουλάχιστον από τα ακόλουθα τρία κριτήρια:
1. Σύνολο ενεργητικού: 25.000.000 ευρώ. (ήταν 20.000.000 )
2. Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 50.000.000 ευρώ. (ήταν 40.000.000
)
3. Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου:
250 άτομα. (παραμένει το ίδιο)
Προσοχή:
Ως κύκλος εργασιών θεωρείται αυτός που προέρχεται από τις
συνήθεις δραστηριότητες.
Δεν περιλαμβάνονται:
Επιχορηγήσεις, Συναλλαγματικές διαφορές, Πωλήσεις παγίων, Φόροι ,τέλη
,δικαιώματα υπέρ τρίτων, Αυτοπαραδόσεις, Έσοδα για λογαριασμό τρίτου.
Διαφορές
Η κατάταξη των οντοτήτων σε κατηγορίες συνεπάγεται ανάλογες
υποχρεώσεις ως προς το εύρος των πληροφοριών των χρηματοοικονομικών καταστάσεων
και λοιπών υποχρεώσεων.
Χρηματοοικονομικές καταστάσεις
(ανά μέγεθος οντότητας)
Όπως αναφέραμε οι κάθε κατηγορία έχει διαφορετικές
υποχρεώσεις για την δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων. Για παράδειγμα, όσο αφορά τις Χρηματοοικονομικές καταστάσεις δίνουμε ένα
ενδεικτικό πίνακα με τις υποχρεώσεις για σύνταξη και δημοσίευση αυτών των
καταστάσεων:
Περιγραφή Χρηματοοικονομικής κατάστασης |
Εκτός Οδηγίας |
Εντός οδηγίας |
|||
Πολύ μικρές |
Πολύ μικρές |
Μικρές |
Μεσαίες |
Μεγάλες |
|
Κατάσταση αποτελεσμάτων |
Χ |
Χ |
Χ |
Χ |
Χ |
Προσάρτημα |
Χ |
Χ |
Χ |
Χ |
Χ |
Ισολογισμός |
|
Χ |
Χ |
Χ |
Χ |
Κατάσταση μεταβολών καθαρής θέσης |
|
|
|
Χ |
Χ |
Κατάσταση ταμειακών ροών |
|
|
|
|
Χ |
Νέα πρόστιμα στο ΓΕΜΗ
Είχαμε ασχοληθεί και παλιότερα με τα πρόστιμα που υπάρχουν
για την μη ενημέρωση του Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) και ότι δεν είχε η
εφαρμοστική απόφαση βάσει του νόμου 4919/2022 ((ΦΕΚ Α' 71/07-04-2022), περί
«Σύσταση εταιρειών μέσω των Υπηρεσιών Μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ.) και τήρηση του
Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την
τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132.
Τι έχει εφαρμοστεί
Το μόνο που έχει εφαρμοστεί ως «ποινή», όσες εταιρείες
εντοπίζονται από το σύστημα να μην έχουν αποστείλει στοιχεία , τίθενται
αυτόματα σε αναστολή καταχώρισης στο ΓΕΜΗ.
Δηλαδή μέχρι να στείλουν για δημοσίευση τις οικονομικές
καταστάσεις δεν μπορούν να κάνουν αιτήσεις για την έκδοση πιστοποιητικών ή την
ανάρτηση π.χ. αλλαγών στο καταστατικό κλπ.
Προσοχή: Στην υπηρεσία δεν μπορούν να στείλουν και
όσοι δεν έχουν εξοφλήσει την συνδρομή του τρέχοντος έτους ή και παλαιοτέρων
ετών.
Σε κατάσταση αναστολής καταχώρησης τίθενται εταιρείες όσοι:
·
Δεν έχουν εμπρόθεσμη δημοσίευση των ετήσιων
οικονομικών καταστάσεων (στην ουσία αφορά την οικονομική χρήση του 2021 και
μετά),
·
Παραμένουν
χωρίς νόμιμη διοίκηση ή χωρίς εκκαθαριστές για χρονικό διάστημα
μεγαλύτερο από 6 μήνες,
·
Σε χρονικό διάστημα ενός έτους μετά τη θέση
τους, για οποιονδήποτε λόγο, σε διαδικασία εκκαθάρισης, δεν έχουν προβεί σε
δημοσίευση ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης
·
Έχει ανασταλεί ή έχει απενεργοποιηθεί ο Αριθμός
Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) τους
·
Δεν έχουν προβεί σε διαδικασία πιστοποίησης του
μετοχικού ή του εταιρικού τους κεφαλαίου εντός των προθεσμιών που ορίζονται στη
νομοθεσία περί εταιρικού δικαίου.
Τα νέα πρόστιμα
Με το σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση και
συγκεκριμένα με το άρθρο
Νέες διατάξεις άρθρου 50 του ν. 4919/2022 (Διοικητικές
κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.) μετά το νέο
νομοσχέδιο
Τα πρόστιμα
Για παραβάσεις του παρόντος, σε συνδυασμό με τις ειδικότερες
προβλέψεις για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας, ανά εταιρική μορφή του άρθρου 16,
επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα
με τη βαρύτητα της παράβασης, τον εταιρικό τύπο, την κατάσταση της οντότητας
(ενεργή, σε εκκαθάριση ή σε πτώχευση), την κατηγορία της οντότητας (δημοσίου
ενδιαφέροντος ή μη) ή την κατηγορία μεγέθους που ανήκει η οντότητα, σύμφωνα με
το άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α' 251).
Ειδικότερα:
α) Για παραβάσεις του άρθρου 12, σχετικά με τη σύσταση
εταιρείας μέσω της πλατφόρμας e-Υ.Μ.Σ., επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια
(500) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ,
β) για παραβάσεις του άρθρου 16, σχετικά με την παράλειψη
εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες
(10.000) ευρώ,
γ) για παραβάσεις των άρθρων 22 και 37, σχετικά με παράλειψη
εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις επιστολές εταιρείας ή
υποκαταστήματος αλλοδαπής, επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως πεντακόσια
(500) ευρώ,
δ) για παραβάσεις του άρθρου 25, σχετικά με την εκπρόθεσμη
υποβολή αίτησης για καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό
(100) έως πεντακόσια (500) ευρώ,
ε) για παραβάσεις των άρθρων 26, 38 και 41, σχετικά με τις
αυτόματες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως
δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
στ) για παραβάσεις των άρθρων 30, 33, 34, 35, 39 και 43,
σχετικά με τα στοιχεία που καταχωρίζονται και δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο
Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
ζ) για παράλειψη υποβολής των οικονομικών καταστάσεων της
περ. ια) της παρ. 1 του άρθρου 35, της περ. θ) του άρθρου 39, της περ. ι) του
άρθρου 43 και των άρθρων 44 και 45, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως
εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ,
η) για παραβάσεις του άρθρου 54, σχετικά με την επωνυμία,
επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
Τρόπος επιβολής
Το πρόστιμο επιβάλλεται, από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ., κατόπιν
ηλεκτρονικής ειδοποίησης των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, η οποία
υπέχει θέση έγγραφης κλήσης προς ακρόαση, με την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 6
του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45). Ο ενδιαφερόμενος
μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας δεκαπέντε
(15) ημερών από τη λήψη της. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός
τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου της παρ. 1 διπλασιάζεται και σε
περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό
του προστίμου τριπλασιάζεται.
Είσπραξη
Η είσπραξη του προστίμου διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα
Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α' 190). Το πρόστιμο που εισπράττεται
αποτελεί κατά τριάντα τοις εκατό (30%) έσοδο του επιμελητηρίου της Υ.Γ.Ε.ΜΗ.
στην οποία υπάγεται ο υπόχρεος και κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%) έσοδο του
Κρατικού Προϋπολογισμού. Αν το πρόστιμο επιβάλλεται από την Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του
Υπουργείου Ανάπτυξης, αυτό εισπράττεται ως έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Μείωση προστίμων
Με νέα διάταξη ,που δεν υπήρχε προηγούμενος το ύψος του
προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν ο υπόχρεος, εντός τριάντα (30) ημερών από την
ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της διοικητικής πράξης επιβολής προστίμου
προβεί σε καταβολή του προστίμου και στην άρση της παράβασης για την οποία
επιβλήθηκε το πρόστιμο. Η καταβολή του προστίμου συνεπάγεται την αυτοδίκαιη
παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της
διοικητικής πράξης επιβολής του προστίμου.
Υπηρεσία υποβολής
Η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης έχει πρόσβαση
σε όλες τις υποθέσεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων και εποπτεύει την εύρυθμη
εφαρμογή των σχετικών διαδικασιών. Στο πλαίσιο αυτό, δύναται να συστήνει ομάδες
με αντικείμενο τον δειγματοληπτικό έλεγχο υποθέσεων που συνιστούν παράβαση,
προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή τήρηση των διαδικασιών από τις Υπηρεσίες
Γ.Ε.ΜΗ.
Γενικές παρατηρήσεις
Σχετικά με τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους
υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. , πρέπει να παρατηρήσουμε ότι:
·
Τα όρια για τα πρόστιμα παράλειψης εγγραφής,
εκπρόθεσμης υποβολής αίτησης για καταχώριση, αυτόματων και αυτεπάγγελτων
καταχωρίσεων, διορθώσεων, μεταβολών και διαγραφών αυξάνονται ενώ για τις
περιπτώσεις παράλειψης εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις
επιστολές εταιρείας ή υποκαταστήματος αλλοδαπής, στοιχείων που καταχωρίζονται
και δημοσιεύονται υποχρεωτικά και επωνυμίας μειώνονται.
·
Με τις νέες διατάξεις θεσμοθετείται και η
δυνατότητα μείωσης του προστίμου στο μισό αν ο υπόχρεος, εντός 30 ημερών από
την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της διοικητικής πράξης επιβολής προστίμου
προβεί σε καταβολή του προστίμου και στην άρση της παράβασης για την οποία
επιβλήθηκε το πρόστιμο.
Διαδικασία διακοπής εργασιών
Με την απόφαση Α. 1157 / 2024 καταβάλλεται προσπάθεια να δοθούν οδηγίες
για όλα τα εκκρεμή αιτήματα διακοπής, που υποβλήθηκαν έως την 1η Νοεμβρίου,
αλλά πρέπει να υποβληθεί ξανά το αίτημα διακοπής, στη νέα ψηφιακή εφαρμογή.
i.
Για αποβιώσαντες που μετείχαν σε Νομικά Πρόσωπα
(Ν.Π.), για περιπτώσεις εταιρικών μετασχηματισμών και για περιπτώσεις
πτωχεύσεων, ακολουθείται η προηγούμενη διαδικασία διακοπής εργασιών, με υποβολή
στα « Αιτήματά μου ».
ii.
Από τις 4 Νοεμβρίου, η διακοπή εργασιών φυσικών
και νομικών προσώπων, θα γίνεται με δήλωση στην myAADE Μητρώο και Επικοινωνία > Αλλαγή Στοιχείων
Μητρώου > Διακοπή Εργασιών Επιχείρησης.
iii.
Η δήλωση υποβάλλεται εντός 30 ημερών, από την
οριστική παύση εργασιών ( για Φ.Π. ) και για Ν.Π. εντός 30 ημερών από την λύση
ή εκκαθάριση ή από την ανακοίνωση διαγραφής από το ΓΕΜΗ.
iv.
Ο χρόνος διακοπής εργασιών, διαπιστώνεται με τις
επαληθεύσεις που προβλέπει το άρθρο 4 της απόφασης.
v.
Η ημερομηνία 22.11.2016 είναι κομβική για τα
Ν.Π. που είναι υπόχρεα εγγραφής στο ΓΕΜΗ. Αν ο αιτούμενος χρόνος διακοπής είναι
πριν τις 22-11-2016, η Φορολογική Διοίκηση τον προσδιορίζει με βάση τις
επαληθεύσεις που προβλέπει το άρθρο 4 της απόφασης. Αν ο αιτούμενος χρόνος
διακοπής είναι μετά τις 22-11-2016, η Φορολογική Διοίκηση τον προσδιορίζει,
σύμφωνα με τον χρόνο διαγραφής από το ΓΕΜΗ, ή από άλλα δημόσια βιβλία.
Προσοχή:
Κατά την υποβολή της αίτησης / δήλωσης διακοπής εργασιών,
και τα Φυσικά και τα Ν.Π. δηλώνουν :
·
Ότι είχαν καταχωρηθεί στο Μητρώο, όλες οι
μεταβολές δραστηριότητας. Αν δεν δηλώθηκαν πρέπει να δηλωθούν και να γίνει νέα
αίτηση διακοπής.
·
Ότι δεν έχουν στην κυριότητά τους πλοία, κατά
την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής.
·
Ότι δεν έχουν επαγγελματικά οχήματα, ή ότι έγινε
αυτοπαράδοση, μέχρι την ημερομηνία διακοπής.
·
Ότι δεν έχουν πάγια, αποθέματα ή εμπορεύσιμα,
κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής.
·
Ότι δεν έχουν λάβει επιστρεπτέα προκαταβολή, ή
κρατική ενίσχυση, σε χρόνο μεταγενέστερο της αίτησης .
·
Ότι δεν έχουν συναλλαγές μετά τον αιτούμενο
χρόνο διακοπής, που να απαιτούν την υποβολή δήλωσης για καταβολή τελών, ειδικών
ή παρακρατούμενων φόρων.
·
Ότι δεν έχουν ενεργό μέσο πληρωμών καταχωρημένο
στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών κατά την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής εργασιών και
έως και την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης διακοπής.
·
Αν απαιτείται, κάνουν διακανονισμό ΦΠΑ
επενδυτικών αγαθών κατά τη διακοπή.
Ακόμη:
Τα Ν.Π. που αιτούνται διακοπή εργασιών, με χρόνο διακοπής
πριν τις 22.11.2016, δεν υποβάλλουν αποδεικτικό λύσης, εφόσον δηλώνουν ότι δεν
υπάρχει σχετική ανακοίνωση στο ΓΕΜΗ.
Τα Ν.Π. που αιτούνται διακοπή εργασιών, με χρόνο διακοπής
μετά τις 22.11.2016, συνυποβάλλουν βεβαίωση διαγραφής από το ΓΕΜΗ.
Η βεβαίωση διακοπής εργασιών, εκδίδεται μετά τις
επαληθεύσεις των ανωτέρω δηλώσεων
Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε την απόφαση Α. 1157 /
2024 , αλλά και τις οδηγίες που δόθηκαν από το ΓΕΜΗ με το έγγραφο 87472 -
12-11-2024 «Διευκρινίσεις προς Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. σχετικά με την εφαρμογή της
απόφασης της ΑΑΔΕ Α. 1157/1-11-2024 (Β' 6070)».
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024.