Τετάρτη 17 Μαΐου 2017

Ε.Σ.Ε.Ε.: Κυριότερα σημεία της τοποθέτησης του κ. Β. Κορκίδη - Υπόμνημα πολυνομοσχεδίου Μάιος 2017

Ε.Σ.Ε.Ε.: Κυριότερα σημεία της τοποθέτησης του κ. Β. Κορκίδη - Υπόμνημα πολυνομοσχεδίου Μάιος 2017




Μητροπόλεως 42, 10563 Αθήνα,
Τηλ.: 210 32 59200,
Fax. : 210 32 59 209
www.esee.gr, 
Email.: info@esee.gr,  
twitter @ESEE4

Αθήνα, 17 Μαΐου 2017

Δελτίου Τύπου

ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΣΕΕ κ. ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΡΚΙΔΗ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης παρευρέθηκε χτες στην κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής με τις Επιτροπές Κοινωνικών Υποθέσεων, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Παραγωγής και Εμπορίου για το πολυνομοσχέδιο «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις». Εκπροσωπώντας το ελληνικό εμπόριο και την μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ τοποθετήθηκε τόσο για τα μέτρα και αντίμετρα, όσο και για την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές.

Στο περιθώριο της συνεδρίασης, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ συμμετείχε σε συνάντηση των κοινωνικών εταίρων με την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κα Έφη Αχτσιόγλου, όπου οι κοινωνικοί εταίροι ενημερώθηκαν και διαβουλεύτηκαν με την Υπουργό για τις επερχόμενες μεταβολές που φέρνει το πολυνομοσχέδιο στα εργασιακά. Μετά την διαβούλευση, κατατέθηκε πρόταση, η οποία και υιοθετήθηκε από το Υπουργείο, για την εξίσωση των συνδικαλιστικών στελεχών με τους λοιπούς εργαζόμενους, σε ότι αφορά τον ανώτατο αριθμό ημερών αδικαιολόγητης απουσίας από την εργασία, ήτοι από τις επτά στις τρεις ημέρες.

Ειδικότερα, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, απευθυνόμενος στους βουλευτές και στους συναρμόδιους Υπουργούς, είπε τα εξής:

«Θα ήμουν αφελής εάν πίστευα ότι η σημερινή πρόσκληση, παρουσία & τοποθέτηση των φορέων θα άλλαζε την απόφαση όσων έχετε αποφασίσει να ψηφίσετε και αντίστοιχα όσων θα καταψηφίσετε τα βραχύ-μεσοπρόθεσμα μέτρα του Πολυνομοσχεδίου.

Όμως, ευχαριστώ που μου δίνετε τη δυνατότητα να εκφράσω τον κλάδο μου και να σας μεταφέρω τη δυσαρέσκεια και την απογοήτευση των συνάδελφων μου. Επίσης, με τη σειρά μου, θα ήθελα να εκφράσω τη λύπη μου και να διαφωνήσω με τον «εκσυγχρονισμό» που φέρνει το «Μεταμνημόνιο», το οποίο δεσμεύει την χώρα μας μέχρι το 2021.

Η ΕΣΕΕ ακούει εδώ και μήνες τον θόρυβο για τα «μέτρα-αντίμετρα» 2019-20 αλλά παρακολουθεί και τη «σιγή ιχθύος» για τα 10 «παλαιά-νέα» πρόσθετα μέτρα του 2017 και 2018. Αλήθεια κανείς δεν ενδιαφέρεται πως και πόσοι θα φτάσουμε στο 2019. Πώς μπορείτε να αγνοείτε τις φορολογικές υποχρεώσεις του 2017 που ξεκινούν σε λίγες ημέρες;

Μετά τόσους μήνες διαπραγμάτευσης θα περίμενε κανείς τα αντίμετρα να ήταν μέτρα και τα μέτρα αντίμετρα. Αυτό θα ήταν το σωστό για μια χώρα και για μια κοινωνία που έχει υποφέρει τα πάνδεινα την τελευταία επταετία. Δυστυχώς, όμως, τα πράγματα δεν είναι έτσι.

Πόσο τελικά κοστίζουν τα μέτρα και τα αντίμετρα;

Σύμφωνα το γενικό λογιστήριο του Κράτους τα μέτρα ξεπερνουν τα αντίμετρα κατά 1,36 δις €.
Στα 5,39 δις € κοστολογούνται τα αρνητικά μέτρα για τη περίοδο 2018-21.
Το 2018 δεν υπάρχει κανένα θετικό μέτρο με το λογαριασμό στα 570 εκ.
Το 2019 το ποσό ανεβαινει στα 3,1 δις € & τα θετικα μέτρα είναι 2 δις €.
Το 2020 τα αρνητικά στα 5,1 δις € & τα θετικά ανέρχονται σε 3,9 δις €.
Το 2021 τα αρνητικά στα 5,4 δις € & τα θετικά ολοκληρώνονται στα 4 δις €.
Σε όλα τα παραπάνω προστίθενται τα 8,7 δις € της περιόδου 2015-17 που ανεβάζουν το συνολικό ποσό στα 14 δις €.

Ειδικότερα σε ότι αφορά την λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή, η αρχαία ελληνική φράση «αργία μήτηρ πάσης κακίας» δεν ισχύει για την κυριακάτικη αργία. Την Κυριακή 7 Μαΐου, έμποροι, εργαζόμενοι, σούπερ μάρκετ, πολλές επώνυμες αλυσίδες και αρκετά πολυκαταστήματα με τη βοήθεια των καταναλωτών έδωσαν ηχηρό μήνυμα στην επιχειρουμένη απελευθέρωση των Κυριακών, όμως, μας αγνοήσατε για άλλη μια φορά!

Αλήθεια, για ποια απελευθέρωση μιλάμε σε μια οικονομία υπό περιορισμό, σε ένα τραπεζικό σύστημα φυλακισμένο, σε μια επιχειρηματικότητα δέσμια των capital controls, αλλά μόνο για τις ελληνικές επιχειρήσεις;

Αναφορικά με το τι ισχύει στο εξωτερικό, ξέρετε ποιος είναι ο λόγος διεύρυνσης του ωραρίου; Το ηλεκτρονικό εμπόριο! Αυτό αποτελεί σε Γαλλία, Ολλανδία και Γερμανία απειλή με το σκεπτικό, ότι όσες περισσότερες ώρες είναι κλειστά τα καταστήματα, ο καταναλωτής κατευθύνεται στις διαδικτυακές αγορές. Αυτό, όμως, δεν ισχύει στη χώρα μας και αυτό θα ήταν πραγματικός εκσυγχρονισμός της ελληνικής αγοράς, η υιοθέτηση και η πλήρης εφαρμογή του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Συνεχίζοντας για τις Κυριακές, έχω μια απορία: γιατί τόσο ενδιαφέρον για την 1η ή 2η Κυριακή του Αυγούστου τα καταστήματα να είναι κλειστά; Δεν υπάρχουν τουρίστες τον Αύγουστο; Μήπως στις 30 Κυριακές μας κάνετε μια δώρο; Αυτό είναι το λιγότερο αστείο αν όχι προκλητικό. Στο αγγλικό κείμενο δεν υπάρχουν αυτά ως prior actions. Ποιανού κείμενο αντιγράψατε; Τρία πράγματα σας ζήτησαν, όλα τα δώσατε!

Η νομοθέτηση του άρθρου 49 που φέρνει την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές είναι πρώτον συνταγματικό ατόπημα, δεύτερον απαξίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, περιφερειαρχών και αντιπεριφερειαρχών και τρίτον αυθαίρετος ορισμός των τουριστικών περιοχών. Ξεκινάτε από το εμπορικό συγκρότημα απέναντι από το Ίδρυμα Νιάρχου και δίπλα στο γήπεδο του tae kwo do, συνεχίζετε στην τούρκικη μαρίνα του Φλοίσβου, δίνετε προίκα στο Ελληνικό που θα γίνει Αραβικό, εξυπηρετείτε τους πελάτες του Αστέρα και πάτε στα πέριξ του αεροδρομίου -εκπτωτικό χωριό και πολυκαταστήματα, outlet απέναντι από τις αφίξεις και αναχωρήσεις του «Ελ. Βενιζέλος». Συγγνώμη αλλά αυτή δεν είναι διαπραγμάτευση, αλλά υπαγόρευση και αντιγραφή κειμένων της τρόικας εσωτερικού.

Γιατί, αφού επιδιώκετε την αύξηση της απασχόλησης, δεν βάλατε ως όρο την αύξηση όχι των εργαζομένων αλλά των εργατοωρών κατά 17% στα ΠΔΕ σε όσους επιθυμούν να ανοίξουν Κυριακές;

Οι μικρομεσαίοι της αγοράς ζητήσαμε να κλείσετε την αξιολόγηση, όχι να κλείσετε τα μαγαζιά μας. Αυτό το νομοσχέδιο μοιάζει να είναι το «πολιτικό μνημόσυνο» των τριών οικονομικών μνημονίων από το 2010.

Δεχόμαστε μια ανελέητη επίθεση εξόντωσης και το ερώτημα μου είναι γιατί το κάνετε αυτό, από την μία παραδεχθήκατε τα λάθη απέναντι στη μεσαία τάξη, ενώ τα συνεχίζετε και τα επαναλαμβάνετε τώρα στη μικρομεσαία επιχείρηση.

Η οικονομική ελίτ της χώρας κρύβει τα λεγόμενα «ζόμπι της αγοράς», τα οποία από τα ασφαλή καταφύγια των ελβετικών τραπεζών, έρχονται τώρα να «επενδύσουν» διαλύοντας το σύμπαν και αναδιανέμοντας προς όφελός τους τον ήδη περιορισμένο τζίρο της αγοράς.

Και όλα αυτά, ενώ παράλληλα, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, αυτή η παρέα κρύβει και τα περισσότερα κόκκινα δάνεια και τις μεγαλύτερες οφειλές στο δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Δείτε τα στοιχεία: 6.000 ΑΦΜ οφείλουν τα 30 δις € από τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και 7.300 ΑΦΜ τα 74 δις € από τα συνολικά 94 δις € των οφειλών στο δημόσιο.

Θέλω να πιστεύω ότι κατά βάθος γνωρίζετε το σωστό και το λάθος, αλλά το λάθος δεν διορθώνεται με λάθος. Εάν ακόμα μπορείτε να παρέμβετε, εάν έχετε τη δυνατότητα κάτι να αλλάξετε στο νομοσχέδιο, κάτι που δεν μεταβάλλει τα δημοσιονομικά μέτρα που συμφωνήθηκαν, κάτι που δεν είναι prior action της 2ης αξιολόγησης, τότε εδώ και τώρα είναι η στιγμή να το πράξετε.

Σας ζητώ να φανείτε συνεπείς σε αυτά που μάλλον πιστεύετε και σίγουρα δηλώνατε μέχρι και πριν λίγες ημέρες. Σας ζητώ να λάβετε υπόψη σας τα υπομνήματά μας και να κάνετε τις παρεμβάσεις σας τόσο στην επιτροπή όσο και την ολομέλεια της βουλής πριν τη ψήφιση του σχεδίου νόμου.»



Επισυνάπτεται το Υπόμνημα Θέσεων που παρέδωσε η ΕΣΕΕ στους βουλευτές των τεσσάρων Κοινοβουλευτικών Επιτροπών.


Αθήνα, 16 Μαΐου 2017

Υπόμνημα ΕΣΕΕ με τις βασικότερες διατάξεις επί του Πολυνομοσχεδίου

«Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν.4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις»

Στο Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ του Σαββάτου 13/5 στη Βουλή, περιλαμβάνεται μία σειρά μέτρων και αντιμέτρων που ρυθμίζουν ζητήματα συνταξιοδοτικού/ασφαλιστικού και φορολογικού περιεχομένου, καθώς επίσης και θέματα που άπτονται της λειτουργίας της αγοράς (άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, Εξωδικαστικό Μηχανισμός, Πτωχευτικός Κώδικας και των εργασιακών σχέσεων. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς συζήτηση στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές Επιτροπές τη Δευτέρα και την Τρίτη, 15 και 16 Μαΐου, με την διαδικασία του επείγοντος και αφού ολοκληρωθεί η συζήτησή του, θα εισαχθεί στην Ολομέλεια την προσεχή Τετάρτη, προκειμένου να ψηφιστεί την Πέμπτη 18 Μαΐου. Οι βασικότερες επισημάνσεις της ΕΣΕΕ είναι οι ακόλουθες:

Φορολογία: Τα μέτρα φορολογικού χαρακτήρα που περιλαμβάνονται στο προς ψήφιση Νομοσχέδιο, με κυριότερο όλων τη μείωση του αφορολόγητου ορίου για εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις, εκτιμάται πως θα επιδεινώσουν την ήδη οριακή κατάσταση χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Το άμεσο ζητούμενο και ο πρωταρχικός στόχος τη δεδομένη χρονική στιγμή, η τόνωση δηλαδή της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης, όχι μόνο δεν πρόκειται να επιτευχθεί αλλά τουναντίον υπολογίζεται να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο.

Εντούτοις, δεν μπορούν να μην αναγνωριστούν οι, έστω και με καθυστέρηση, θετικές πρωτοβουλίες τόνωσης της εγχώριας επιχειρηματικότητας, έτσι όπως αυτές εξειδικεύονται μέσω: της μείωσης του 1ου φορολογικού συντελεστή της κλίμακας του φόρου εισοδήματος (ΦΕΦΠ) για τους ασκούντες ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, της ελάττωσης έως και εξάλειψης των επιβαρύνσεων από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης και της επαναφοράς του ΦΕΝΠ στα επίπεδα του 26% από 29% που ισχύει σήμερα.

Εξαιτίας όμως των συνεχών και δυσανάλογων επιβαρύνσεων που έχουν υποστεί τα χρόνια της ύφεσης εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, θα περίμενε κανείς οι ευεργετικές διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου να διακρίνονται για τον εμπροσθοβαρή τους χαρακτήρα και την επιτακτικότητα της άμεσης εφαρμογής τους. Η πραγματική οικονομία χρειάζεται λύσεις για τα παρόντα και συνεχώς διογκούμενα προβλήματα που την ταλανίζουν και έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο χιλιάδες επιχειρήσεις και επιτηδευματίες.

Ασφαλιστικό: Ο επανακαθορισμός της βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες το 2018, με βάση τα ακαθάριστα κέρδη του προηγούμενου έτους (συμπεριλαμβανομένων των καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών) επιφέρει περαιτέρω επιβαρύνσεις και κόστη, μία διαπίστωση που επιβεβαιώνεται και από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ – περίοδος 2018-2021).
Η παραπάνω παράμετρος σε συνδυασμό με την περικοπή συντάξεων και επιδομάτων που προσεγγίζει ή ακόμη και ξεπερνάει το 20%, αρχής γενομένης από το 2019, συρρικνώνει το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων, αδυνατώντας να βελτιώσει την ήδη αναθεωρημένη επί τα χείρω ιδιωτική κατανάλωση (Ε.Ε. 2017/2016: 1,4% στις εαρινές της προβλέψεις αντί για 1,6% στις αντίστοιχες χειμερινές).

Τα επικείμενα φορολογικά βάρη και ο ταυτόχρονος περιορισμός της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, εξαιτίας της μείωσης των συντάξεων, θα στερήσουν πολύτιμους πόρους από την Αγορά, καθιστώντας αμφίβολη την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων βασικών μακροοικονομικών μεγεθών (ΑΕΠ, Κατανάλωση, Επενδύσεις, Ανεργία κ.α.).

Κυριακάτικο άνοιγμα: Οι εξελίξεις αυτές έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους μικρούς και μεσαίους εμπόρους όλης της χώρας. Η συγκεκριμένη απελευθέρωση -σε περίοδο βαθειάς ύφεσης- δεν πρόκειται να αυξήσει τον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων, ούτε την απασχόληση. Απλά θα αναδιανείμει τα ελάχιστα διαθέσιμα κατανάλωσης, προς όφελος εκείνων που έχουν και τον τρόπο και την ρευστότητα για να αναλάβουν το αυξημένο κόστος λειτουργίας την Κυριακή, ήτοι των αλυσίδων λιανικής, των μεγάλων εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών. Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας, ο μικροεργοδότης και ο αυτοαπασχολούμενος θα προσπαθήσουν με τεράστιο οικονομικό, προσωπικό και οικογενειακό κόστος να ακολουθήσουν αλλά είναι φύσει και θέσει αδύνατο να τα καταφέρουν.

Κατά λογική ακολουθία, έχουμε πράγματι, εμείς και οι συνάδελφοί μας, μία αντικειμενική δυσκολία να κατανοήσουμε την κοινωνική δικαιολογητική βάση της απελευθέρωσης και αναρωτιόμαστε για την προσδοκώμενη απόδοση των εν λόγω επιδιώξεων.

Η Κυριακή είναι παραδοσιακή ημέρα αργίας για τους Έλληνες και έτσι πρέπει να παραμείνει. Η σχεδιαζόμενη νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης έρχεται σε αντίθεση με την πρόσφατη υπ’ αριθμ. 100/2017απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο αναγνώρισε ότι η Κυριακάτικη αργία αποτελεί συνταγματικό, απαραβίαστο και αναντικατάστατο δικαίωμα των επαγγελματιών και εργαζομένων, που σχετίζεται όχι μόνο με την ανάγκη ανάπαυσης, αλλά συνολικά με την διαφύλαξη και ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και της δυνατότητας οργάνωσης της προσωπικής και οικογενειακής ζωής.
Επί της ουσίας τώρα της απελευθέρωσης, εμείς αναμένουμε να προκαλέσει ακόμη περισσότερα λουκέτα, διόγκωση της ανεργίας και έξαρση των ελαστικών μορφών απασχόλησης, φέρνοντας την ελληνική κοινωνία πιο κοντά στη διάρρηξη της εσωτερικής συνοχής και εξαντλώντας τα τελευταία υπολείμματα της υπομονής του ελληνικού λαού.

Αναλυτικότερα

1. Φορολογία: 


Προβλέπεται η μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020 αλλά και η παράλληλη λήψη θετικών μέτρων από την ίδια χρονιά, με κυριότερα όλων τη μείωση του πρώτου συντελεστή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος και του ΦΕΝΠ, τον περιορισμό των επιβαρύνσεων από τον ΕΝΦΙΑ και την ελάττωση έως και εξάλειψη της εισφοράς αλληλεγγύης, εφόσον όμως επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019.

1α) Αφορολόγητο:

Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις, για εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που αποκτώνται από την 1/1/2020 αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω η προβλεπόμενη μείωση του φόρου επί του φορολογητέου εισοδήματος (αφορολόγητο) στα 5.681 € - 6.591 € από 8.636-9.545 €, αναλόγως του αριθμού των τέκνων των τέκνων των φορολογουμένων. Το κατώτατο όριο θα διαμορφωθεί εν τέλει στα 6.250 € με την προβλεπόμενη μείωση του πρώτου συντελεστή την κλίμακα φορολογίας από το 22% στο 20%, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Ειδικότερα, η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος διαμορφώνεται ώς εξής:

• Στα 1.250 € (20%) από 1.900 € σήμερα για φορολογουμένους χωρίς προστατευόμενα τέκνα, όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 €.
• Στα 1.300 € (20%) από 1.950 € σήμερα για φορολογουμένους με 1 προστατευόμενο τέκνο.
• Στα 1.350 € (20%) από 2.000 € σήμερα για φορολογουμένους με 2 προστατευόμενα τέκνα.
• Στα 1.450 € (20%) από 2.100 € σήμερα για φορολογουμένους με 3 τέκνα και άνω.

Εντούτοις, αναφέρεται ρητά πως αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με την Ε.Ε., τον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές διαπιστώνουν ότι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ποσού είναι αναγκαία για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019, τότε αυτή μπορεί να εφαρμοσθεί για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2019.

Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση: Από τη συγκεκριμένη παρέμβαση αναμένεται αύξηση των ετήσιων κρατικών εσόδων κατά 1,92 δις € το 2020 και κατά 2,06 δις € το 2021.

1β) Κλίμακα Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ): 

Η υπό προϋποθέσεις μείωση του συντελεστή από 1/1/2020 του 1ου φορολογικού κλιμακίου για εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις και ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα (ΦΕΦΠ) στο 20% από 22%, εκτιμάται πως θα επιφέρει ελαφρύνσεις στα χαμηλά εισοδήματα των παραπάνω κατηγοριών και σε πληθώρα επιτηδευματιών (για τους οποίους όμως δεν ισχύει το αφορολόγητο).

Πίνακας 1: Κλίμακα Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων
 (μείωση 1ου συντελεστή από 22% σε 20%)
Εισόδημα
Φορολ. συντελεστής
0 – 20.000 €
20%
20.001 € - 30.000 €
29%
30.001 € - 40.000 €
37%
40.001 € και άνω
45%


Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων: 877 εκ. € το 2020 και 997 εκ. € το 2021.

1γ) Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης: 

Η εν λόγω εισφορά θα μηδενίζεται για εισοδήματα έως 30.000 € από 1/1/2020 (θα ισχύσει υπό προϋποθέσεις), ενώ σήμερα η μηδενική επιβάρυνση εφαρμόζεται μόνο στα εισοδήματα από 0 - 12.000 €, με το κλιμάκιο 12.001 - 20.000 € και 20.001 - 30.000 ευρώ να επιβαρύνονται με συντελεστές 2,2% και 5% αντίστοιχα. Η νέα κλίμακα θα διαμορφώνεται ως εξής:

Πίνακας 2: Κλίμακα Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης
Εισόδημα
Φορολ. συντελεστής
0 – 30.000 €
0%
30.001 € - 40.000 €
2%
40.001 € - 65.000 €
5%
65.001 € - 220.000 €
9%
220.001 € και άνω
10%


Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων: 368 εκ. € το 2020 και 613 εκ. € το 2021.

1δ) ΕΝΦΙΑ: 

Η μείωση κατά 30% του συνολικού Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ – κύριος & συμπληρωματικός φόρος) για ποσά φόρου έως 700 € δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 70 €. Παράλληλα, στις περιπτώσεις φορολογουμένων που δικαιούνται έκπτωσης 50% λόγω οικονομικής αδυναμίας πληρωμής, το προαναφερθέν όριο των (700€) διπλασιάζεται.

Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων: 209 εκατ. ευρώ, αρχής γενομένης από το 2020.

1ε) Μείωση συντελεστών Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων (ΦΕΝΠ): 

Από τη χρήση του 2020 και μετά ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών των εταιρειών και των λοιπών νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, πλην πιστωτικών ιδρυμάτων, θα μειωθεί από το 29% στο 26% (συντελεστής φορολόγησης επί των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα για νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, καθώς και για τα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης γ' του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που τηρούν απλογραφικά). Πιο συγκεκριμένα, η μείωση του συντελεστή θα ισχύσει για τα παρακάτω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες:
- τις ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ και τις ΕΕ.
- τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα,
- τους συνεταιρισμούς και τις ενώσεις αυτών,
- τις κοινωνίες αστικού δικαίου, τις αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, τις συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα,
- κοινοπραξίες.
Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων: 461 εκ. € το 2020 και 270 εκ. € το 2021.

1ζ) Λοιπά φορολογικά μέτρα/ Παρεμβάσεις σε φοροαπαλλαγές, επιδόματα, ελέγχους και πρόστιμα:

- Την περικοπή φοροαπαλλαγών, καθώς από 1/1/2018 καταργούνται η έκπτωση ποσοστού 1,5% κατά την παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων και από το φορολογικό έτος 2017 καταργείται η έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου του 10% του ποσού των δαπανών του για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, το οποίο υπερβαίνει το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματός του (αναδρομική ισχύς).

Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση: 189 εκ. € εντός του 2018.

- Περικοπή κατά 50% των επιδομάτων θέρμανσης

Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση: 47 εκ. € εντός του 2018.

- Η μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια από το 24% στο 13% - Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ για τα ζωντανά ζώα που προορίζονται για την ανθρώπινη διατροφή, τους σπόρους, τις ρίζες και μοσχεύματα φυτών, τις ζωοτροφές τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα και την παροχή υπηρεσιών για τη γεωργική παραγωγή στο 13% από 24% που είναι σήμερα. Η μείωση αυτή θα τεθεί σε ισχύ από την 1/7/2017.

- Προβλέπεται χρονικό περιθώριο 3 ετών, από τη δημοσίευση του Νομοσχεδίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, για τη σταδιακή ένταξη όλων των επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών στο δίκτυο των ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω πλαστικού χρήματος, ένταξη η οποία προϋποθέτει την υποχρεωτική εγκατάσταση μηχανημάτων POS.

- Μείωση των προστίμων ΦΠΑ που επιβάλλονται για παραβάσεις έκδοσης ή λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή έκδοσης πλαστών φορολογικών στοιχείων οι οποίες εντοπίζονται σε εκκρεμείς ελέγχους χρήσεων πριν από το 2014. Απώτερος στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι η εξομοίωση με τα αντίστοιχα ισχύοντα πρόστιμα που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας για τις χρήσεις από το 2014 και μετά. Συνεπώς, τα πρόστιμα ΦΠΑ πριν το 2014 θα υπολογίζονται στο 50% του μη καταβληθέντος φόρου.

2. Ασφαλιστικό/Συντάξεις:

2α) Ασφαλιστικές Εισφορές: 


Η υιοθέτηση της νέας βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες/επιτηδευματίες, θα αποφέρει επιπλέον έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία της τάξεως των 53 εκ. € το 2018, ενώ για το 2019 το κόστος για τους ασφαλισμένους προσεγγίζει τα 124 εκ. €, με τα συνολικά επιπλέον έσοδα να κυμαίνονται στα 431 εκ. € την περίοδο 2018-2021 (Έκθεση Γενικού Λογιστηρίου του κράτους: ΓΛΚ). Πιο αναλυτικά, οι ασφαλιστικές εισφορές για τον κλάδο κύριας σύνταξης το 2018, θα υπολογίζονται με βάση το φορολογητέο αποτέλεσμα της προηγούμενης χρονιάς, σύμφωνα με τον ΚΦΕ, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές. Ειδικά όμως για το 2018 οι προαναφερθείσες εισφορές θα εκτιμώνται στο 85% του ως άνω φορολογητέου αποτελέσματος.

2β) Περικοπές συντάξεων: 

Στα 2,26 δις € εκτιμάται η εξοικονόμηση από τις περικοπές των συντάξεων, κύριων και επικουρικών, καθώς και των οικογενειακών επιδομάτων το 2019. Μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων των ετών 2020 και 2021, οι συνολικές επιβαρύνσεις υπολογίζονται στα 7,13 δις €, από τη στιγμή που προβλέπεται «πάγωμα» όλων των συντάξεων έως τα τέλη του 2021 (μετατίθεται για την 1η Ιανουαρίου 2022 η έναρξη αύξησης των συντάξεων με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό). Η μείωση των επιδομάτων σε συνδυασμό με εκείνη των «προσωπικών διαφορών» ξεπερνούν το ανώτατο πλαφόν του 18%, προσεγγίζοντας ή υπερβαίνοντας αθροιστικές απώλειες της τάξεως του 20%.
Αναφορικά με τις «προσωπικές διαφορές» των συντάξεων το νομοσχέδιο αναφέρει ότι αυτές περικόπτονται από τις κύριες συντάξεις, από μέχρι του ποσοστού του 18% στις κύριες συντάξεις, όπως αυτές είχαν καταβληθεί μέχρι τις 13 Μαΐου του 2016. Το υπόλοιπο της προσωπικής διαφοράς – εάν υπάρχει – εξακολουθεί να καταγράφεται ως τέτοια και θα βαίνει μειούμενη μέχρι την πλήρη εξάλειψή της με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Το ίδιο ισχύει και για τις επικουρικές συντάξεις. Με την ίδια λογική κόβονται και οι «προσωπικές διαφορές» για όσες συντάξεις εκδόθηκαν από το 2016 και μετά ή για αιτήσεις που θα κατατεθούν μέχρι το τέλος του 2018.
Πίνακας 3: Εξοικονόμηση κρατικής  δαπάνης λόγω μείωσης των χορηγούμενων συντάξεων/επιδομάτων
2018
2019
2020
2021
2018-2021
-
2,26 δις €
2,36 δις €
2,51 δις €
7,13 δις €




2. Διατάξεις για Εργασιακά, Κυριακές, Ν. 1264/1982, Εξωδικαστικό Συμβιβασμό

Άρθρο 16


Τα εργασιακά σε σχέση με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και συμβάσεις παραμένουν ως έχουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, δηλαδή μέχρι 20 Αυγούστου 2018.
Τα κατώτατα όρια αμοιβών εξακολουθούν να ορίζονται από το κράτος, η επιχειρησιακή σύμβαση υπερισχύει των κλαδικών και δεν υπάρχει επεκτασιμότητα των συμβάσεων, οπότε δεν επέρχονται αλλαγές από το καθεστώς που γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Σύσσωμοι οι κοινωνικοί εταίροι εξακολουθούμε να υπερασπιζόμαστε και να ζητούμε την αποκατάσταση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, ώστε να καθορίζουμε εμείς τις κατώτατες αποδοχές των εργαζομένων, όπως διαχρονικά κάναμε.

Άρθρο 17

Δεν αυξάνεται μεν το όριο των ομαδικών απολύσεων αλλά η πραγματοποίησή τους διευκολύνεται καθώς καταργείται η προέγκρισή τους. Η διενέργεια του ελέγχου μετατίθεται από τον Υπουργό η τον Αντιπεριφερειάρχη στο ΑΣΕ επάνω όμως σε συγκεκριμένα κριτήρια.

Άρθρα 18 – 19

Περιορίζεται η προστασία των συνδικαλιστών από απολύσεις. Ως λόγοι απόλυσης προβλέπονται η κλοπή, η υπεξαίρεση σε βάρος του εργοδότη, η τέλεση εγκλημάτων κατά της ιδιοκτησίας καθώς και η αδικαιολόγητη απουσία του εργαζόμενου για διάστημα μεγαλύτερο των επτά ημερών. Αλλάζει επίσης το καθεστώς χορήγησης άδειας στους συνδικαλιστές. Θα θεσπιστούν ενιαίοι κανόνες που θα καθορίζουν τις άδειες μετ’ αποδοχών και άνευ αποδοχών ανάλογα με τη βαθμίδα της συνδικαλιστικής οργάνωσης.

Επί των σχετικών διατάξεων, οι εργοδοτικοί κοινωνικοί εταίροι έχουμε να καταθέσουμε από κοινού τις εξής 3 προτάσεις:

1. Η αδικαιολόγητη απουσία του εργαζόμενου συνδικαλιστή από την εργασία του να γίνει τρεις (3) ημέρες αντί για τις 7 που ισχύουν σήμερα, ώστε στο συγκεκριμένο θέμα να εξισωθούν με τους λοιπούς εργαζόμενους.

2. Ως λόγος απόλυσης του συνδικαλιστή, να καθιερωθεί η αντισυμβατική συμπεριφορά του εργαζόμενου απέναντι στην εργασία του.

3. Όλες οι συνδικαλιστικές άδειες, ανεξαρτήτως του εάν ο συνδικαλιστής δραστηριοποιείται σε πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια οργάνωση, να μειωθούν κατά 30%.

Άρθρο 49

1. Απελευθερώνεται, από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές:

- Στο Δήμο Αθηναίων
- Σε περιοχές του Δήμου Πειραιά
- Σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθηνών
- Σε περιοχές του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης, όπως ορίζεται στην Υπουργική Απόφαση 3046/51009/1994 και
- Στην περιοχή γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Προβλέπεται επίσης η έκδοση εκτελεστικής πράξης, δηλαδή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης με την οποία ορίζονται τα συγκεκριμένα όρια των παραπάνω περιοχών, εκτός του Δήμου Αθηναίων, για τον οποίο το νέο καθεστώς ισχύει αυτόματα.

2. Με την παράγραφο 2 καταργούνται οι περιορισμοί (εμβαδόν, νομική σχέση με αλυσίδα καταστημάτων, shop in the shop, εμπορικά κέντρα, εκπτωτικά καταστήματα ή εκπτωτικά χωριά) σχετικά με τα εμπορικά καταστήματα των οποίων η λειτουργία επιτρέπεται Κυριακές έπειτα από απόφαση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη. Οι μέχρι τώρα εκδοθείσες αποφάσεις των Αντιπεριφερειαρχών διατηρούνται σε ισχύ αλλά περιλαμβάνουν πλέον όλα τα καταστήματα.

Άρθρο 65

Εισάγεται επιτέλους το ακαταδίωκτο για τα κόκκινα δάνεια, το οποίο είναι απαραίτητο για να λειτουργήσει το νέο πλαίσιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Το κυριότερο θετικό χαρακτηριστικό του είναι ότι, εφόσον υπάρχουν ενδείξεις για ποινικό αδίκημα κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, την ποινική δίωξη ασκούν μόνο:

- Για τους Δημοσίους Υπαλλήλους, ο επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης.

- Για τα τραπεζικά στελέχη, 3μελής ad hoc επιτροπή από έναν Αρεοπαγίτη και δύο αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου.

https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: