'Ερχεται νέος φόρος «από το παράθυρο» στα καύσιμα
Αιφνιδίασε και το Μαξίμου - ως προς το χρόνο- η εξαγγελία ενός ακόμη πλάγιου...φόρου με αντάλλαγμα την μελλοντική μείωση των τελών κυκλοφορίας από το 2017
Αμηχανία στο Μέγαρο Μαξίμου –καθώς η εξαγγελία έγινε την ημέρα που ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται για την τηλεοπτική του συνέντευξη- και έντονες αντιδράσεις στην αγορά προκαλούν τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών για επικείμενη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, με «αντάλλαγμα» τη μείωση των τελών κυκλοφορίας.
Μια τέτοια εξαγγελία μπορεί να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά. Σε πρώτη φάση, μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις των αυτοκινήτων καθώς όσοι υποψήφιοι αγοραστές έχουν απομείνει, θα μείνουν να αναρωτιούνται αν θα πρέπει να αγοράσουν βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο.
Σε δεύτερη φάση, αν το υπουργείο Οικονομικών υλοποιήσει την …απειλή του και αυξήσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τις τιμές ειδών πρώτης ανάγκης καθώς το μεταφορικό κόστος, αποτελεί βασικό παράγοντα της διαμόρφωσης της τιμής ενός προϊόντος.
Ήδη έχουμε την 3η υψηλότερη φορολογία στη βενζίνη σε ολόκληρη την Ευρώπη
Η αμηχανία ακόμη και πρωθυπουργικό περιβάλλον, συνίσταται στο ότι η κυβέρνηση θα κληθεί να δώσει απαντήσεις σήμερα για μια πολιτική το θετικό κομμάτι της οποίας (δηλαδή η μείωση των τελών κυκλοφορίας) θα υλοποιηθεί ύστερα από τουλάχιστον 12 μήνες. Από την άλλη, η ημερομηνία υλοποίησης της «απειλής» αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα είναι ανοικτή: μπορεί να γίνει ακόμη και άμεσα.
Αλυσιδωτές συνέπειες σε...όλα
Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή στους φόρους των καυσίμων μπορεί να έχει αλυσιδωτές συνέπειες. Και μια αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα κατά πέντε λεπτά του ευρώ μπορεί να φτάσει στον τελικό καταναλωτή ως ανατίμηση της αμόλυβδης κατά 7-8% κάτι που επισημαίνουν από το πρωί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αγορά των καυσίμων.
επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης, επιβάλλεται και ΦΠΑ 23% με αποτέλεσμα ήδη η συνολική επιβάρυνση σε ένα λίτρο αμόλυβδης να ξεπερνά το 65%.
Ο λόγος είναι ότι επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης, επιβάλλεται και ΦΠΑ 23% με αποτέλεσμα ήδη η συνολική επιβάρυνση σε ένα λίτρο αμόλυβδης να ξεπερνά το 65%.
Το σκεπτικό του υπουργείου Οικονομικών που κατέθεσε τη συγκεκριμένη πρόταση είναι να μεταφερθεί το κόστος από την κατοχή του αυτοκινήτου στην χρήση και ουσιαστικά οι οδηγοί να μην έχουν λόγο να κρατούν τα αυτοκίνητά τους σε ακινησία. Από εκεί και πέρα όμως αρχίζουν τα ερωτήματα:
Θα αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης μόνο στα βενζινοκίνητα και όχι στα πετρελαιοκίνητα ή θα αυξηθεί και στα δύο;
Ήδη έχουμε την 3η υψηλότερη φορολογία στη βενζίνη σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με το πετρέλαιο κίνησης το οποίο έχει σχετικά χαμηλή φορολογία σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως, αν αυξηθεί ο φόρος και στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης θα υπάρξουν οι ακόλουθες συνέπειες:
1. Το κίνητρο αγοράς πετρελαιοκίνητου οχήματος θα γίνει ακόμη ισχυρότερο καθώς τα πετρελαιοκίνητα και λιγότερο καταναλώνουν, και χαμηλότερη είναι η τιμή του καυσίμου.
2. Για να μην χάσει έσοδα από τη μείωση της ζήτησης για βενζίνη, το κράτος θα οδηγηθεί αναγκαστικά και στην αύξηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο κίνησης. Αυτό όμως θα επηρεάσει το μεταφορικό κόστος με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι τιμές των προϊόντων, ειδικά στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές.
3. Το υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει το ζήτημα σε μια περίοδο που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου είναι εξαιρετικά χαμηλές. Αν αυξήσει τους ειδικούς φόρους (επί των οποίων μάλιστα επιβάλλεται και ένας από τους υψηλότερους ΦΠΑ σε ολόκληρη την Ευρώπη) τι ακριβώς θα γίνει με τις τιμές των καυσίμων;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου