Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

Σε ισχύ τα νέα πρόστιμα και τα «λουκέτα» για τις αποδείξεις

Σε ισχύ τα νέα πρόστιμα και τα «λουκέτα» για τις αποδείξεις

Σε ισχύ τα νέα πρόστιμα και τα «λουκέτα» για τις αποδείξεις

Σε ισχύ τίθενται τα νέα πρόστιμα και οι νέες διατάξεις για τα «λουκέτα» στις παραβάσεις μη έκδοσης αποδείξεων. Πρόστιμο έως 5.000 ευρώ θα επιβαρυνθούν όσοι δεν κόβουν αποδείξεις.
Σύμφωνα με τα dikailogitika.gr, ένα νέο νομοθετικό καθεστώς επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες που εντοπίζονται κατά τη διάρκεια επιτόπιων φορολογικών ελέγχων να μην έχουν εκδώσει παραστατικά πώλησης τέθηκε σε ισχύ.
Οι παραβάτες που θα εντοπίζονται θα τιμωρούνται με άμεσο κλείσιμο των καταστημάτων τους για 48 ώρες, ενώ σε περίπτωση πρώτης υποτροπής θα υποχρεώνονται να βάλουν λουκέτο για 4 μέρες και σε κάθε νέα υποτροπή ή σε κάθε προσπάθεια παραβίασης του "λουκέτου" θα κλείνουν για 10 μέρες.
Εναλλακτικά, σε ορισμένες κατηγορίες επιχειρήσεων στις οποίες δεν είναι δυνατό να μπει λουκέτο, όπως π.χ. ξενοδοχεία, γηροκομεία, φροντιστήρια, ιατρεία κ.λπ. θα επιβάλλονται χρηματικές ποινές από 1.000 έως και 5.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα προβλέπονται τα εξής:
1) Εφόσον κατά τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση περισσοτέρων από 10 παραστατικών πώλησης ή εφόσον διαπιστώνεται ότι η αξία των παραστατικών πώλησης τα οποία δεν εκδόθηκαν ή εκδόθηκαν ανακριβώς υπερβαίνει τα 500 ευρώ, ανεξαρτήτως του πλήθους τους, αναστέλλεται άμεσα για 48 ώρες η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος. Εάν εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους διαπιστωθεί εκ νέου από μερικό επιτόπιο έλεγχο στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, ότι δεν εκδόθηκαν ή εκδόθηκαν ανακριβώς τουλάχιστον 3 παραστατικά πώλησης, ανεξαρτήτως αξίας, τότε η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για 96 ώρες, δηλαδή για 4 μέρες. Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από επιτόπιο μερικό φορολογικό έλεγχο στον ίδιο επιχειρηματία ή ελεύθερο επαγγελματία εντός δύο φορολογικών ετών από τους προηγούμενους ελέγχους η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για 10 μέρες.
2) Σε περίπτωση που παρεμποδίζεται η διενέργεια του φορολογικού ελέγχου με χρησιμοποίηση βίας ή απειλής κατά των ελεγκτών αναστέλλεται η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης, στην οποία αφορά ο έλεγχος, μέχρι και 1 μήνα με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.
Για την εφαρμογή της διαδικασίας αυτής πρέπει να εκδίδεται από τους ελεγκτές σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου και με κλήση του ελεγχόμενου επιχειρηματία για ακρόαση εντός 5 ημερών.
3) Πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται σε κάθε περίπτωση παραβίασης της αναστολής από τον υπόχρεο, επιβάλλεται, κάθε φορά, με πράξη των οργάνων της Α.Α.Δ.Ε. επιπλέον αναστολή λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης του υπόχρεου για 10 μέρες.
4) Σε κατηγορίες επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών που θα προσδιορίζονται με αποφάσεις του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. μπορεί, αντί της αναστολής λειτουργίας, να επιβάλλεται κατά περίπτωση ειδική χρηματική κύρωση ως εξής:
α) Από 1.000 έως 2.500 ευρώ, εφόσον κατά τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση περισσοτέρων από 10 παραστατικών πώλησης ή εφόσον διαπιστώνεται ότι η αξία των παραστατικών πώλησης τα οποία δεν εκδόθηκαν ή εκδόθηκαν ανακριβώς υπερβαίνει τα 500 ευρώ, ανεξαρτήτως του πλήθους τους.
β) Από 2.501 έως 5.000 ευρώ, εφόσον εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους διαπιστωθεί εκ νέου από μερικό επιτόπιο έλεγχο στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, ότι δεν εκδόθηκαν ή εκδόθηκαν ανακριβώς τουλάχιστον τρία παραστατικά πώλησης, ανεξαρτήτως αξίας.
γ) 5.000 ευρώ, σε κάθε επόμενη διαπίστωση από επιτόπιο μερικό φορολογικό έλεγχο στον ίδιο επιχειρηματία ή ελεύθερο επαγγελματία εντός δύο φορολογικών ετών από τους προηγούμενους ελέγχους.
Οι χρηματικές κυρώσεις αντί της αναστολής λειτουργίας θα επιβάλλονται σε κατηγορίες επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών στις οποίες η εφαρμογή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας καθίσταται δυσχερής λόγω της φύσεως της δραστηριότητάς τους, δηλαδή σε πλανόδιους πωλητές, γηροκομεία, ξενοδοχεία, φροντιστήρια, ιατρεία, επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών κ.λπ.
Πηγή: dikaiologitika.gr

#αποδείξεις #πρόστιμα

Αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων


Σε συνεργασία με τον φοροτεχνικό Ηλία Χατζηγεωργίου
Η ανωτέρω φωτογραφία δεν είναι από το αρχείο μας, ούτε φυσικά είναι φωτομοντάζ και δεν αποτελεί πρωταπριλιάτικο αστείο. Προχθές, περπατώντας σε κεντρικότατο δρόμο των Αθηνών, συναντήσαμε την εν λόγω ταμπέλα που βλέπετε στη φωτογραφία και μας έκανε εντύπωση τόσο το μέγεθος της αφίσας, όσο και το γεγονός ότι αναγράφεται και στην Αγγλική γλώσσα. Εντύπωση επίσης μας έκανε το γεγονός ότι για κάποιους η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων υπάρχει ακόμα και δεν έχει αντικατασταθεί από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων!
Με αφορμή όμως την εν λόγω περίπτωση, κρίναμε απαραίτητο στο σημερινό μας άρθρο να υπενθυμίσουμε τι προβλέπει ο νόμος τη συγκεκριμένη στιγμή ως προς τη σφράγιση των καταστημάτων λόγω παραβάσεων. Έτσι κι αλλιώς, την περίοδο του Πάσχα, αλλά και την καλοκαιρινή περίοδο, τα λεγόμενα «σαφάρι» του Υπουργείου Οικονομικών στα μαγαζιά αυξάνονται.
Ο Νόμος 2523/1997 αναφέρει ότι σε περίπτωση που παρεμποδίζεται η διενέργεια του φορολογικού ελέγχου με χρησιμοποίηση βίας ή απειλών κατά των ελεγκτικών οργάνων, καθώς και κάθε φορά που διαπιστώνεται: α) από διαφορετικούς φορολογικούς έλεγχους η επανάληψη, μέσα στην ίδια ή την επόμενη χρήση, της μη έκδοσης ή της ανακριβούς έκδοσης του προβλεπόμενου από τον κώδικα στοιχείου κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, εφόσον αυτή έχει ως αποτέλεσμα την απόκρυψη της συναλλαγής ή μέρους αυτής ή β) από τον ίδιο φορολογικό έλεγχο η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση του προβλεπόμενου κατά τα ανωτέρω στοιχείου και με την ίδια ως άνω προϋπόθεση τουλάχιστον για τρεις διαφορετικές συναλλαγές, αναστέλλεται μέχρι ένα μήνα η λειτουργία του καταστήματος, γραφείου, εργοστασίου, εργαστηρίου, αποθήκης και γενικά κάθε επαγγελματικής εγκατάστασης του υπόχρεου επιτηδευματία. Η διακίνηση αγαθών χωρίς την ύπαρξη του προβλεπόμενου συνοδευτικού στοιχείου θεωρείται ως μη έκδοση του στοιχείου αυτού.
Αν επαναληφθεί μία από τις παραβάσεις που αναφέρονται στα προηγούμενα εδάφια εντός τριών ετών από την έκδοση της απόφασης αναστολής λειτουργίας, αναστέλλεται μέχρι έξι μήνες η λειτουργία των εγκαταστάσεων του επιτηδευματία.
Τα ανωτέρω ισχύουν ανάλογα και για κάθε νέα παράβαση που διαπράττεται. Η τυχόν αλλαγή στη νομική μορφή ή στο πρόσωπο του φορέα της επιχείρησης, από τον χρόνο διαπίστωσης της παράβασης, μέχρι το χρόνο της εκτέλεσης της απόφασης, δεν αποτελεί λόγο μη επιβολής της κύρωσης, εφόσον κατά τον χρόνο εκτέλεσης η επιχείρηση εξακολουθεί να λειτουργεί στον ίδιο χώρο με ίδιο ή παραπλήσιο αντικείμενο εργασιών και σε αυτήν συμμετέχουν ένα ή περισσότερα από τα αρχικά μέλη του φορέα ή εκτέλεση της ενοχικής σχέσης του επιτηδευματία με τους μισθωτούς που συνδέονται με αυτόν με σύμβαση παροχής εξαρτημένης εργασίας.
Αν κατά τον ίδιο έλεγχο διαπιστωθεί η μη έκδοση πλέον των δέκα παραστατικών στοιχείων ή, ανεξαρτήτως του πλήθους, τα μη εκδοθέντα ή το μη εκδοθέν παραστατικό στοιχείο υπερβαίνει σε αξία τα 500 ευρώ, η λειτουργία του καταστήματος, γραφείου, εργοστασίου, εργαστηρίου, αποθήκης και γενικά κάθε επαγγελματικής εγκατάστασης του υπόχρεου επαγγελματία, αναστέλλεται άμεσα για 48 ώρες, με πράξη των οργάνων που διενεργούν τον έλεγχο και η επαγγελματική εγκατάσταση σφραγίζεται με τη συνδρομή της αστυνομικής αρχής, εφόσον ζητηθεί από τα ελεγκτικά όργανα.
Το τελευταίο είναι αυτό που εφαρμόζεται άμεσα τα τελευταία χρόνια όπως ορίζει άλλωστε και η ΠΟΛ.1117/2016. Βάσει της Εγκυκλίου θα πρέπει να γίνουν οι εξής ενέργειες από τη Δ.Ο.Υ :
  • Διαπίστωση της παράβασης από τους ελεγκτές που πραγματοποιούν τον έλεγχο.
  • Αναφορά στις διαπιστώσεις και γνωστοποίηση στον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.
  • Έκδοση ειδικής εντολής από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ., το αργότερο μέχρι την επόμενη ημέρα της παράβασης, που είναι στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται η διεύθυνση της εγκατάστασης που έγινε η παράβαση.
  • Υπογραφή της πράξης από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ και από τους ελεγκτές που διαπίστωσαν την παράβαση. Στην εν λόγω πράξη προσδιορίζεται το χρονικό διάστημα των 48 ωρών που θα ανασταλεί αναγκαστικά η λειτουργία της επιχείρησης
  • Γνωστοποίηση στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα της πράξης αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης.
  • Σφράγιση της εγκατάστασης με ανάρτηση της σχετικής ταμπέλας (βλ. φωτογραφία) παρουσία του προϊστάμενου της Δ.Ο.Υ ή εξουσιοδοτημένου υπαλλήλου από το αστυνομικό τμήμα.
Στην περίπτωση που ο χρόνος έναρξης εφαρμογής του μέτρου δε συμπίπτει με ώρες λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης, το μέτρο εφαρμόζεται κατόπιν νέου προσδιορισμού του χρόνου έναρξης εφαρμογής του, αμέσως μόλις καταστεί δυνατό, σε ώρες λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης, με σχετική επισημείωση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή του οριζόμενου από αυτόν υπαλλήλου, επί της εκδοθείσας κατά τα ανωτέρω πράξης άμεσης αναστολής λειτουργίας.
Η πρόσφατη τροπολογία που κατατέθηκε προς ψήφιση από τον κ. Πιτσιλή ουσιαστικά παγιώνει το μέτρο αφού δημιουργείται ειδικό άρθρο στον νόμο που περιγράφει την εν λόγω διαδικασία.
Βάσει της τροπολογίας προβλέπεται η 48ώρη αναστολή λειτουργίας ενώ εάν εκ νέου διαπιστωθεί μη έκδοση τριών παραστατικών ανεξαρτήτως αξίας σε οποιαδήποτε εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της εγκατάστασης αναστέλλεται για 96 ώρες. Σε κάθε επόμενη διαπίστωση εντός δύο φορολογικών ετών, η αναστολή λειτουργίας της εγκατάστασης γίνεται δεκαήμερη.
Βάσει της ίδια τροπολογίας, με αποφάσεις του διοικητή της Α.Α.Δ.Ε, οι αναστολές λειτουργίας μπορούν να αντικατασταθούν από πρόστιμα ύψους 1.000 έως 5.000 ευρώ, ανάλογα την περίπτωση.
Τέλος, θεωρούμε ότι μετά την τροπολογία που αναμένεται να ψηφιστεί, θα παρουσιαστεί κι ένα ακόμη πρόβλημα:
Στην περίπτωση που η επιχείρηση θα είναι υπόχρεη στη χρήση POS ή έχει ήδη POS, θα υπάρξει αντιστοίχηση των πληρωμών που είχαν πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της ημέρας με τις αντίστοιχες αποδείξεις που έχουν εκδοθεί.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν βρήκαμε πουθενά στον Νόμο ότι εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις της αξίας ή το πλήθος αποδείξεων, η ΑΑΔΕ δεν μπορεί να σφραγίσει «μεταχρονολογημένα» το κατάστημα που έχει υποπέσει στη συγκεκριμένη παράβαση.
Καλό μήνα και καλή δύναμη σε όλους!

Δεν υπάρχουν σχόλια: