Καθολική εφαρμογή της
ηλεκτρονικής τιμολόγησης σύμφωνα με την Κομισιόν
Γράφει ο Απόστολος
Αλωνιάτης
Παράταση στην
υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση του δημοσίου (B2G)
Έχουμε γράψει και παλαιότερα για την αίτηση που είχε
υποβάλει η κυβέρνησή για την κατ’ εξαίρεση εφαρμογή της καθολικής ηλεκτρονικής
τιμολόγησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
λοιπόν, δημοσίευσε την πρότασή της για
απάντηση στο αίτημα της Ελλάδας για την υποχρεωτικότητα στην ηλεκτρονική
τιμολόγηση. Η πρόταση βρίσκεται στα στάδιο των διαβουλεύσεων στο Ευρωπαϊκό
Συμβούλιο (14.01.2025). Η Επιτροπή της
με την πρότασή της αποδέχεται την εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής
τιμολόγησης στην Ελλάδα από 1η Ιουλίου 2025
Ποιο συγκεκριμένα η χώρα μας, υπέβαλε αίτηση παρέκκλισης
στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάσει του άρθρου 395 της οδηγίας ΦΠΑ, προκειμένου να
της επιτραπεί να εφαρμόσει την υποχρέωση έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων για
συναλλαγές μεταξύ υποκειμένων στον φόρο εγκατεστημένων στην Ελλάδα.
Η απόφαση
Η COM(2025) 4 final 2025/0001 (NLE) , Βρυξέλλες, 13.1.2025,
«ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ με την οποία επιτρέπεται στην Ελλάδα να
εφαρμόσει ειδικό μέτρο παρέκκλισης από το άρθρο 218 και 232 της οδηγίας
2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας Μεταξύ άλλων
η απόφαση αναφέρει:
«3. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΝ, ΤΩΝ
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΩΝ ΜΕ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΜΕΡΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΚΤΙΜΗΣΕΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ
• Εκτίμηση επιπτώσεων
Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση θα έχει αντίκτυπο τόσο
στη φορολογική διοίκηση όσο και στους υποκείμενους στον φόρο.
Η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα
παράσχει ταχύτερα και υψηλότερης ποιότητας δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA,
βοηθώντας τις φορολογικές αρχές στον εντοπισμό της μη υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ ή
της υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για χαμηλότερα ποσά. Θα τις βοηθήσει επίσης να
καταπολεμήσουν την κυκλική ή αλυσιδωτή απάτη, δίνοντας στις φορολογικές αρχές
τη δυνατότητα να εντοπίζουν τα εμπλεκόμενα μέρη εντός συντομότερου χρονικού
διαστήματος.
Η Ελλάδα έχει ήδη μειώσει το έλλειμμα συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ
από 29,1 % το 2017 σε 17,8 % το 2021. Η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής
τιμολόγησης θα συμβάλει στην περαιτέρω μείωση αυτού του ποσοστού.
Επιπλέον, η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής
τιμολόγησης θα περιορίσει τα σφάλματα στην υποβολή των δεδομένων. Αυτό θα
συμβάλει στη μείωση του κόστους που βαρύνει τόσο τη φορολογική διοίκηση όσο και
τους υποκείμενους στον φόρο, αποφεύγοντας την επιβάρυνση που προκύπτει από τη
διαδικασία διόρθωσης τέτοιων σφαλμάτων.
Η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης δεν θα
είναι ιδιαίτερα επαχθής για τις επιχειρήσεις, καθώς αποτελεί ήδη συνήθη
πρακτική σε πολλούς τομείς της οικονομίας και καθίσταται υποχρεωτική στον τομέα
των δημόσιων συμβάσεων. Όπως εξηγείται ανωτέρω, σημαντικό μέρος της υποβολής
στοιχείων στην πλατφόρμα myDATA πραγματοποιείται ήδη μέσω ηλεκτρονικών
τιμολογίων.
Επιπλέον, η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα διευκολύνει την έκδοση
προσυμπληρωμένων δηλώσεων ΦΠΑ, γεγονός που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να
συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τον ΦΠΑ. Η ηλεκτρονική
τιμολόγηση θα συμβάλει επίσης στην ταυτόχρονη εκπλήρωση περισσότερων της μίας
υποχρεώσεων, με αντίστοιχο περιορισμό των σφαλμάτων και των διοικητικών
δαπανών.
Το κόστος για τις επιχειρήσεις που προκύπτει από την
προσαρμογή στην ηλεκτρονική τιμολόγηση θα πρέπει να αντισταθμιστεί, σύμφωνα με
την Ελλάδα, από τη μείωση του κόστους που προκύπτει από την έκδοση, την
αποστολή και την τήρηση τιμολογίων σε σύγκριση με την τρέχουσα κατάσταση, αλλά
και από τα οφέλη για τους υποκείμενους στον φόρο, τα οποία προκύπτουν από τη
βελτίωση των διαδικασιών τους μέσω της ψηφιοποίησης.
Για να μειωθεί η επιβάρυνση των επιχειρήσεων από αυτή τη
μετάβαση, η Ελλάδα παρέχει φορολογικά κίνητρα στους υποκείμενους στον φόρο που
μεταβαίνουν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρέχει δε
δωρεάν και την εφαρμογή «timologio», η οποία επιτρέπει τη συμμόρφωση με την
υποχρέωση υποβολής στοιχείων.
Επιπλέον, το σύστημα ηλεκτρονικής τιμολόγησης και υποβολής
στοιχείων θα ακολουθεί τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος που
περιλαμβάνεται στην πρόταση για τον ΦΠΑ στην ψηφιακή εποχή. Κατ’ αυτόν τον
τρόπο θα αποφευχθεί η αλληλεπικάλυψη δαπανών για τους υποκείμενους στον φόρο
και τη φορολογική διοίκηση.»
Τι είναι η ηλεκτρονική τιμολόγηση
Σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.4308/2014 για τα Ελληνικά
Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) Άρθρο 14: Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
«14.2.1 Η παράγραφος αυτή παραθέτει, σύμφωνα με τις
διατάξεις της Οδηγίας 2006/112/ΕΕ, τον ορισμό του ηλεκτρονικού τιμολογίου,
συμπεριλαμβανομένου του παραστατικού λιανικής πώλησης, ως το τιμολόγιο το οποίο
περιέχει τις πληροφορίες που απαιτούνται από τον παρόντα νόμο και με την
προϋπόθεση ότι έχει εκδοθεί και ληφθεί σε ηλεκτρονική μορφή.
14.2.2 Σύμφωνα με το νόμο, το ηλεκτρονικό τιμολόγιο
απαιτείται να έχει εκδοθεί και να έχει ληφθεί με ένα (οποιοδήποτε) ηλεκτρονικό
μορφότυπο. Η επιλογή του μορφότυπου αποφασίζεται από τις υποκείμενες οντότητες.
Συνήθεις μορφότυποι περιλαμβάνουν τιμολόγια ως δομημένα μηνύματα (όπως XML) ή
άλλα είδη ηλεκτρονικών μορφότυπων. Παραδείγματα άλλων μορφότυπων είναι ένα
μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με συνημμένο αρχείο PDF (Portable Document
Format) ή μια τηλεομοιοτυπία που λαμβάνεται σε ηλεκτρονική και όχι σε έντυπη
μορφή (με δεδομένο ότι απαιτείται έκδοση και λήψη σε ηλεκτρονική μορφή).
14.2.3 Είναι δυνατή η αποστολή και λήψη των ηλεκτρονικών
τιμολογίων σε έναν μορφότυπο και η μετατροπή τους σε άλλον μορφότυπο στη
συνέχεια.
14.2.4 Δεν θεωρούνται όλα τα τιμολόγια που δημιουργούνται σε
ηλεκτρονική μορφή ως «ηλεκτρονικά τιμολόγια». Τα τιμολόγια που δημιουργούνται
σε ηλεκτρονική μορφή, για παράδειγμα μέσω λογιστικού λογισμικού ή μέσω
λογισμικού επεξεργασίας κειμένου, τα οποία αποστέλλονται και λαμβάνονται σε
έντυπη μορφή δεν είναι ηλεκτρονικά τιμολόγια. Αντίθετα, τα τιμολόγια που
δημιουργούνται σε έντυπη μορφή, σαρώνονται, αποστέλλονται και λαμβάνονται μέσω
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δύναται να θεωρηθούν ως ηλεκτρονικά τιμολόγια.
14.2.5 Ένα τιμολόγιο πρέπει να θεωρείται ότι εκδόθηκε όταν ο
προμηθευτής ή ένα τρίτο μέρος που ενεργεί εκ μέρους του ή ο πελάτης, στην
περίπτωση αυτοτιμολόγησης, διαθέτει το τιμολόγιο ούτως ώστε να μπορεί να
παραληφθεί από τον πελάτη. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι το ηλεκτρονικό τιμολόγιο
μεταβιβάζεται απευθείας στον πελάτη, παραδείγματος χάριν μέσω μηνύματος
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ενός ασφαλούς συνδέσμου, ή έμμεσα μέσω ενός ή
περισσότερων παρόχων υπηρεσιών, ή ότι διατίθεται και είναι προσβάσιμο για τον πελάτη
μέσω διαδικτυακής πύλης ή οποιασδήποτε άλλης μεθόδου.»
Μέχρι σήμερα η ηλεκτρονική τιμολόγηση γίνεται μόνο μέσω
ιδιωτικών Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, μιας και το κράτος δεν διαθέτη
κάποια πιστοποιημένη Τρίτη οντότητα που να παρέχει αυτή την υπηρεσία.
Όσες επιχειρήσεις έχουν επιλέξουν να χρησιμοποιούν τις
υπηρεσίες των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, μπορούν αυτόματα να διαβιβάζουν
τα παραστατικά εσόδων, που εκδίδουν, στην πλατφόρμα myDATA.
Η διαβίβαση των παραστατικών ψηφιακής τιμολόγησης γίνεται με
ευθύνη του Παρόχου, σε πραγματικό χρόνο, και αυτόματα, με την έκδοση των
παραστατικών. Τα προς έκδοση ψηφιακά τιμολόγια υποβάλλονται σε βασικούς
ελέγχους από την πλατφόρμα myDATA και σημαίνονται με τον «Μοναδικό Αριθμό
Καταχώρισης» (ΜΑΡΚ), ο οποίος συνοδεύει υποχρεωτικά κάθε τιμολόγιο, που
εκδίδεται από αδειοδοτημένο λογισμικό. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου
βελτιώνει την αξιοπιστία των συναλλαγών, καθώς οποιοσδήποτε μπορεί να ελέγξει σε
ιστοσελίδα του παρόχου την αυθεντικότητα ενός τιμολογίου, με χρήση του QR code,
που φέρουν υποχρεωτικά τα ψηφιακά τιμολόγια.
Οι επιχειρήσεις, που επέλεξαν μέχρι τις 31.12.2024, να
χρησιμοποιούν αποκλειστικά υπηρεσίες παρόχων ψηφιακής έκδοσης στοιχείων για την
έκδοση παραστατικών εσόδων, έλαβαν και τα φορολογικά κίνητρα, που προβλέπονται
από το νόμο.
Τι είναι οι πάροχοι
Οι Πάροχοι Υπηρεσιών
Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ.)
παρέχουν διαδικτυακές υπηρεσίες Φορολογικής Σήμανσης Παραστατικών και
Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.
Η επιχείρηση που χρησιμοποιούν Πάροχο μπορείς δηλαδή
εναλλακτικά να μην έχεις εγκαταστήσει
φορολογικό μηχανισμό - ΕΑΦΔΣΣ αλλά να συνδέεσαι με ασφαλή διαδικτυακή
σύνδεση με έναν πάροχο για έκδοση παραστατικών που πρέπει να εκδίδονται με φορολογική σήμανση.
Οι Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ. είναι
υπόχρεοι σε διαφύλαξη των δεδομένων παραστατικών για κάθε φορολογούμενο, και σε διαβίβαση των παραστατικών σε
πραγματικό χρόνο στο MyDATA
Ποια ήταν τα κίνητρα
Να θυμίσουμε ότι τα κίνητρα που έχουν δοθεί, στους χρήστες της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω
παρόχου, που εντάχθηκαν μέχρι τις 31.12.2024
είναι τα παρακάτω.
·
Η προθεσμία φορολογικής παραγραφής της χρήσης,
περιορίζεται κατά δύο (2) έτη, δηλαδή από 5 έτη γίνεται 3 έτη
·
Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού
εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής
τιμολόγησης, αποσβένεται πλήρως στο έτος
πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)
·
Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και
ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των
παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης προσαυξάνεται κατά ποσοστό
εκατό τοις εκατό (100%)
·
Η προθεσμία για τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα
οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες
επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε
σαράντα πέντε (45) ημέρες
Προσοχή: Η παραγραφή δίνεται για τα φορολογικά έτη
που η επιχείρηση ήταν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση και εφόσον αυτή ήταν σε πλήρη
ηλεκτρονική τιμολόγηση , δηλαδή εξέδιδε τα παραστατικά της αποκλειστικά μέσω
παρόχου.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση δημοσίου
Με την ευκαιρία να ενημερώσουμε ότι πήρε παράταση η καθολική
τιμολόγηση του δημοσίου (B2G). Σύμφωνα με την αρχική
απόφαση, από την 1η Ιανουαρίου 2025, όσες επιχειρήσεις είχαν συνεργασία ή
σύμβαση με το δημόσιο, για ποσά πάνω από 2.500 ευρώ, ήταν υποχρεωμένες να έχουν
Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ.) και να εκδίδουν
τα παραστατικά μέσω αυτού.
Να σημειώσουμε εδώ ότι:
α) Τα τιμολόγια αυτά έχουν ειδικό μορφότυπο (φόρμα), στον
οποίο περιέχοντα πρόσθετα στοιχεία.
Με τον Εθνικό Μορφότυπο Ηλεκτρονικού Τιμολογίου (ΗΤ)
ορίζονται τα πεδία και οι ομάδες πεδίων που πρέπει να συμπληρώνονται στο
Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο στο πλαίσιο συναλλαγών B2G , για τη διασφάλιση της
διαλειτουργικότητας, λαμβάνοντας υπόψη και το υπάρχον εθνικό, νομικό και
επιχειρησιακό κανονιστικό πλαίσιο.
Το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο στο οικοσύστημα της κατά PEPPOL
Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης βασίζεται στο ανοικτό πρότυπο XML (XSD schema της W3C)
και συμμορφώνεται τεχνολογικά και
σημασιολογικά ως προς τα πεδία, δομή, επιχειρησιακούς κανόνες, πιθανούς
περιορισμούς και επεκτάσεις με το πρότυπο W3EN 16931-1:2017, με τις
πανευρωπαϊκές προδιαγραφές του PEPPOL CIUS (Core Invoice Usage Specifications)
και με τις ανά χώρα ειδικές προδιαγραφές-προσαρμογές του Εθνικού Μορφότυπου. Οι
προσαρμογές των εθνικών μορφότυπων είναι στην ευθύνη της τοπικής PEPPOL
Authority (PA), δεν παραβιάζουν το
PEPPOL CIUS και δεν ισχύουν εκτός δικαιοδοσίας της PA. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές των προαναφερθέντων προτύπων, το
Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο αυτόματα απορρίπτεται από τους μηχανισμούς ελέγχων του PEPPOL.
Περιγραφή του Εθνικού Μορφότυπου μπορεί να ανευρεθεί στην
σχετική ιστοσελίδα της ΓΓΠΣΨΔΔ
https://www.gsis.gr/e-invoice.
β) Δεν μπορούν όλοι οι Πάροχοι να αποστέλλουν τα τιμολόγια
του δημοσίου. Θα πρέπει να έχουν πέρα από την πιστοποίηση της ΑΑΔΕ και την
πιστοποίηση από την ειδική υπηρεσία για τις προμήθειες του δημοσίου PEPPOL
(Pan-European Public Procurement Online).
Ως PEPPOL (Pan
European Public Procurement On Line) ορίζεται μια συλλογή επιχειρησιακών,
λειτουργικών, σημασιολογικών και τεχνικών προδιαγραφών, διατάξεων νομικού
πλαισίου, λογισμικού και δημόσιου δικτύου δεδομένων, που αναγνωρίζονται εν τω
συνόλω μέσω του όρου PEPPOL Interoperability Framework, η υλοποίηση και
εφαρμογή των οποίων επιτρέπει στις
ευρωπαϊκές (και όχι μόνο) επιχειρήσεις
του Ιδιωτικού Τομέα να συναλλάσσονται διασυνοριακά κατά ηλεκτρονικό και
ομοιογενή τρόπο με τον Ευρωπαϊκό Δημόσιο Τομέα στη περίπτωση B2G (αλλά και
μεταξύ τους στη περίπτωση B2B), εύκολα, με ασφάλεια, αξιοπιστία,
εμπιστευτικότητα και αποτελεσματικότητα,
όσον αφορά τις διαδικασίες προμηθειών (e-procurement), αυξάνοντας έτσι τον
ανταγωνισμό για κρατικές και όχι μόνο συμβάσεις και έχοντας ως αποτέλεσμα την
βέλτιστη αξιοποίηση των χρημάτων των φορολογουμένων πολιτών. Στον Ελληνικό
Δημόσιο Τομέα συγκεκριμένα, η εφαρμογή του PEPPOL αφορά το σχεδιασμό, υλοποίηση
και αξιοποίηση κατανεμημένων, συνεργαζόμενων υπηρεσιών της διαδικασίας της
Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης (e-invoicing), στο πλαίσιο των προμηθειών του
Ελληνικού Δημοσίου (ΦΕΚ 2425 Β, 18-7-2020).
Σημειώση: «OpenPEPPOL»: μη κερδοσκοπικός διεθνής
οργανισμός με μέλη δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με σκοπό την ανάπτυξη και τη
συντήρηση των προδιαγραφών PEPPOL, ήτοι των δομικών στοιχείων και των υπηρεσιών και της εφαρμογής αυτών σε
όλη την Ευρώπη Στην Ελλάδα Εθνική Αρχή
PEPPOL είναι η ΓΓΠΣΔΔ
Παράταση
Με την ΥΑ 182112 ΕΞ/2024
«Ηλεκτρονική τιμολόγηση στο Δημόσιο: Χρόνος έναρξης της υποχρέωσης
υποβολής ηλεκτρονικού τιμολογίου και εξαιρούμενες κατηγορίες συμβάσεων και
δαπανών» μετατίθεται η προθεσμία υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων στο Δημόσιο
και στους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης μέχρι τις 31.05.2025. Σύμφωνα
με την ΚΥΑ:
«Τροποποιούμε την υπό στοιχεία 52445 ΕΞ 2023/04.04.2023
κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και
Μεταφορών και Επικρατείας «Υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους
οικονομικούς φορείς» (Β' 2385), ως εξής:
Άρθρο 1
Τροποποιείται η περ. δ' της παρ. 2 του άρθρου 1, περί του
χρόνου έναρξης της υποχρέωσης υποβολής ηλεκτρονικού τιμολογίου, ως εξής:
«δ. Για λοιπές δαπάνες φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, που
δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των ν. 4412/2016 (Α' 147), 4413/2016 (Α' 148)
και 3978/2011 (Α' 137) και τιμολογούνται από την 1η.6.2025.».
Άρθρο 2
Προστίθεται περ. 4 στο άρθρο 2, περί των εξαιρουμένων
κατηγοριών συμβάσεων και δαπανών, ως εξής:
«4. Λοιπές δαπάνες φορέων της Γενικής Κυβέρνησης,
ανεξαρτήτως αξίας, που χαρακτηρίζονται απόρρητες και δεν εμπίπτουν στο πεδίο
εφαρμογής των ν. 4412/2016 και 4413/2016.».
Ποιες εξαιρούνται
Η υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων δεν εφαρμόζεται
σε:
➢ Δημόσιες συμβάσεις ήσσονος
αξίας μέχρι 2.500 ευρώ.
➢ Δημόσιες συμβάσεις μεταξύ
φορέων του δημοσίου τομέα, που
ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 4412/2016,
➢ Συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών
αρχών, που ανατίθενται σύμφωνα με
το άρθρο 247 του ν. 4412/2016
➢ Συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ
φορέων του δημοσίου τομέα, που
ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4413/2016
➢ Λοιπές δαπάνες το ύψος των
οποίων είναι έως 2.500 ευρώ
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance &
Markets Voice) , την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2025.