ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
Μειώσεις έως 30% στις επικουρικές - Πλαφόν 2.500 για πολλαπλές συντάξεις
Αντιμέτωπη τόσο με τις κοινωνικές αντιδράσεις στο εσωτερικό της χώρας, όσο και με τις ασφυκτικές πιέσεις των δανειστών για το ασφαλιστικό βρίσκεται η κυβέρνηση, που εξετάζει εναλλακτικά σχέδια, προκειμένου να κάμψει τις ενστάσεις που έχουν διατυπώσει οι θεσμοί.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Mega, το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει μειώσεις από 2% έως 30% σε περισσότερες από 800.000 επικουρικές συντάξεις άνω των 150 ευρώ, ως αντιστάθμισμα της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών, που η τρόικα απορρίπτει.
Επιπλέον, το υπουργείο Εργασίας εξετάζει το ενδεχόμενο μείωσης του πλαφόν σε όσους παίρνουν πολλές συντάξεις, ώστε η συγκεκριμένη κατηγορία συνταξιούχων να μην λαμβάνει πάνω από 2.500 ευρώ μηνιαίως. Το εν λόγω μέτρο, αφορά περισσότερους από 400.000 συνταξιούχους.
Την ίδια ώρα, αγεφύρωτο παραμένει το χάσμα ανάμεσα στον υπουργό Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο και τους επιστημονικούς φορείς, παρά την βελτιωμένη πρόταση του υπουργείου για “έκπτωση” ενός έτους στις ασφαλιστικές τους εισφορές.
Οι γιατροί μάλιστα δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις, ενώ ο αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Κώστας Γιαννακόπουλος προειδοποίησε μιλώντας στο Mega Σαββατοκύριακο για αποχή τους από τη συνταγογράφηση, εάν δεν αποσυρθεί το νομοσχέδιο. “Θα ληφθούν αποφάσεις από τα κατά τόπους διοικητικά συμβούλια τα οποία θα συνταχθούν και με τους υπόλοιπους φορείς”, πρόσθεσε ο κ. Γιαννακόπουλος.
ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Μελέτη - σοκ για τις ασφαλιστικές εισφορές: Αυξάνονται έως 64,8% (πίνακες)
Μηνιαία επιβάρυνση από 4,17% (+380€) έως 64,8% (+13.440€) στα ασφάλιστρα των δικηγόρων που θα δηλώνουν εισόδημα πάνω από 20.000€, κρύβει η πρόταση που υπέβαλε η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αναγνωρίζοντας ότι η σύνδεση των εισφορών με το φορολογητέο εισόδημα θα φέρει αυξήσεις - σοκ σε σχέση με όσα πληρώνουν σήμερα, όπως παραδέχθηκε στη συνέντευξη που παραχώρησε στην "Ημερησία" ο υπουργός Γ. Κατρούγκαλος.
Όπως προκύπτει από την επεξεργασία των σχετικών προτάσεων που έκανε ο δικηγόρος, ειδικός σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης, Διον. Ρίζος η μηνιαία επιβάρυνση σε σχέση με το σημερινό ύψος των εισφορών ξεκινά από 380 ευρώ το μήνα για όσους θα δηλώνουν εισόδημα 20.000€ και αυξάνεται όσο ανεβαίνει το εισόδημα στα 3.076€ για 30.000€ το χρόνο (+26,12%), στα 5.961,5 € για 40.000€ (+40,5%), στα 9.720€ για εισόδημα 50.000€ (+55,52%) και στα 13.440€ για εισόδημα 60.000 ευρώ (+64,8%). Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση έχει προτείνει ήδη ελαφρύνσεις για τους νέους.
Ακολουθεί ολόκληρη η μελέτη
Πώς διαμορφώνονται οι επιβαρύνσεις σε εισφορές μετά τη διαρροή των «εκπτώσεων» από το Υπ Εργασίας
Κατόπιν των γενικευμένων αντιδράσεων που έχει προκαλέσει από την πρώτη στιγμή δημοσιοποίησης του το σχέδιο της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, ειδικά στο φορείς των επιστημόνων και δη στο δικηγορικό κόσμο της χώρας, και παρά το γεγονός ότι είναι σε εξέλιξη η συζήτηση του εν λόγω σχεδίου με τους θεσμούς, η κυβέρνηση ανεπίσημα και δια της ατύπου οδού διαρρέει ένα σχέδιο πρότασης αναγνωρίζοντας κατ ουσίαν της τεράστια επιβάρυνση που δέχεται ο επιστημονικός κόσμος από τον πολλαπλασιασμό της εισφοροδοτικής του υποχρέωσης.
Η εν λόγω διαρροή δεν αναφέρεται σε κανέναν άλλο από τα ζητήματα που επιμόνως θέτουν οι επιστημονικοί φορείς σχετικά με την έλλειψη αναλογιστικής μελέτης, την έλλειψη ποσοτικοποίησης των μέτρων, την έλλειψη ανταποδοτικότητας και κινήτρων καθώς και τις ενστάσεις για τον ένα και μοναδικό φορέα ασφάλισης και περιορίζεται στο ζήτημα των εισφορών και το ποσοστό αυτών επί του φορολογητέου εισοδήματος. Επομένως δεν λαμβάνει υπόψιν της ούτε την πάγια αρνητική θέση για τη χρήση του φορολογητέου εισοδήματος ως βάση για τον υπολογισμό των εισφορών τόσο για την κύρια σύνταξη αλλά και ειδικότερα και εντατικότερα για εκείνες της υγειονομικής περίθαλψης, του εφάπαξ και της επικουρικής σύνταξης.
Επιπρόσθετα σε καμιά περίπτωση δεν αποτυπώνεται επίσημη ποσοτικοποίηση επί των εν λόγω εκπτώσεων καθώς δεν υφίσταται ποσοτικοποίηση ούτε επί της πλήρους εισφοράς ως αυτή τίθεται στο σχέδιο.
Τέλος και σημαντικότερο δεν γίνεται λόγος για την περίοδο παροχής των εν λόγω «εκπτώσεων» ούτε και το τι μέλλοι γενέσθαι με τους δικηγόρους κάτω της 5ετίας [περαν της προτάσεως που έχει διατυπωθεί (προφορικά) από τον πρωθυπουργό για ένταξή τους σε καθεστώς μειωμένο με βάση υπολογισμού το 468 € και εισφορά κύριας σύνταξης 14% για την πρώτη 3ετία και 17% για τα επομένως δύο έτη, πρόταση που όμως δεν αίρει την επιβάρυνση ως σύνολο καθώς η εν λόγω αντιμετώπιση δεν επεκτείνεται στις εισφορές για την υγειονομική περίθαλψη και την επικουρική και εφάπαξ. Το πιθανότερο βέβαια είναι οι εν λόγω «εκπτώσεις» να αφορούν από ένα έως τρία έτη (1-3), δηλαδή μέχρι το 2019.
Οι εκπτώσεις αυτές είναι ποσοστιαίες, ξεκινούν από 50% επί του συνόλου του ασφαλίστρου για εισοδήματα από 7.033 € και μέχρι 10.000 €, και μειώνονται κατά 1% για κάθε 1.000 € επιπλέον εισοδήματος. Για εισοδήματα από 55.000 € και άνω δεν προβλέπεται καμιά μείωση. Επιπρόσθετα δεν γίνεται σαφές τι θα συμβεί για εισοδήματα μέχρ 7.033 € καθώς προκαλείται εμφανής δυσλειτουργία αν δεν υπάρξει έκπτωση και σε αυτά.
Ας δούμε επομένως αναλυτικά πώς προκύπτουν οι επιβαρύνσεις μετά και τη σχετική «διαρροή» εκ μέρους του υπουργείου :
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
Πρωθυπουργού
14% στην Κύρια Σύνταξη
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος με 0-5 έτη
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος με 0-5 έτη
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος με 0-5 έτη
(Νέος Ασφ.)
|
Εισόδημα
|
Έως 5.000,00 €
|
Έως 5.000,00 €
|
Έως 5.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
1.800,00 €
|
2.703,00 €
|
1.822,3 €
|
Φόρος
|
832,00 €
|
598,00 €
|
826,2 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
2.752,00 €
|
3.421,00 €
|
2.768,5 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
50% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Εισόδημα
|
10.000,00 €
|
10.000,00 €
|
10.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
4.096,00 €
|
3.845,00 €
|
1.923,00 €
|
Φόρος
|
1.535,00 €
|
1.599,00 €
|
2.100,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
6.401,00 €
|
6.214,00 €
|
4.793,00 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
50% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ. 2η Κλ)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Εισόδημα
|
15.000,00 €
|
15.000,00 €
|
15.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
3.450,00 €
|
5.867,00 €
|
3.172,5 €
|
Φόρος
|
3.000 €
|
2.374,00 €
|
3.075,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
7.220,00 €
|
9.011,00 €
|
7.017,50 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
40% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(Νέος Ασφ.)
|
Εισόδημα
|
20.000,00 €
|
20.000,00 €
|
20.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
4.096,00 €
|
7.690,00 €
|
4.614,00 €
|
Φόρος
|
4.135,00 €
|
3.198,00 €
|
4.001,00 €
|
Εισφορά Αλληλεγγύης
|
111,00 €
|
86,00 €
|
107,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
9.112,00 €
|
11.744,00 €
|
9.492,00 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
30% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Εισόδημα
|
30.000,00 €
|
30.000,00 €
|
30.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
3.800,00 €
|
11.535,00 €
|
8.076,00 €
|
Φόρος
|
6.838,00 €
|
4.800,00 €
|
5.700,2 €
|
Εισφορά Αλληλεγγύης
|
368,00 €
|
129,00 €
|
306,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
11.776,00 €
|
17.234 €
|
14.852,2 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
20% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Εισόδημα
|
40.000,00 €
|
40.000,00 €
|
40.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
3.800,00 €
|
15.380,00 €
|
12.304,00 €
|
Φόρος
|
9.412,00 €
|
6.401,00 €
|
7.200,5 €
|
Εισφορά Αλληλεγγύης
|
724,00 €
|
345,00 €
|
387,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
14.700,00 €
|
22.896,00 €
|
20.661,5 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
10% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Εισόδημα
|
50.000,00 €
|
50.000,00 €
|
50.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
3.800,00 €
|
19.225,00 €
|
17.302,00 €
|
Φόρος
|
12.012,00 €
|
8.001,00 €
|
8.501,5 €
|
Εισφορά Αλληλεγγύης
|
924,00 €
|
600,00 €
|
653,00 €
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
17.506,00 €
|
28.596,00 €
|
27.226,00 €
|
Σημερινό καθεστώς
|
Με ν/σ κυβέρνησης
|
Με πρόταση
«έκπτωσης»
0% για το 2017
| |
Δραστηριότητα
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Δικηγόρος άνω των 5 ετών
(παλαιός ασφ.)
|
Εισόδημα
|
60.000,00 €
|
60.000,00 €
|
60.000,00 €
|
Ασφαλιστικές Εισφορές
|
3.800,00 €
|
23.070,00 €
|
23.070,00 €
|
Φόρος
|
15.046,00 €
|
9.601,00 €
|
9.601,00 €
|
Εισφορά Αλληλεγγύης
|
1.124,00 €
|
738,6€
|
738,6€
|
Τέλος
Επιτηδεύματος
|
650,00 €
|
650,00 €
|
650,00 €
|
ΟΑΕΔ
|
120,00 €
|
120,00 €
|
120,00 €
|
Συνολική Επιβάρυνση
|
20.740,00 €
|
34.179,6 €
|
34.179,6 €
|
Διονύσης Ρίζος
Δικηγόρος
Ειδικός σε θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης
ΔΕΝ ΕΤΕΘΗ ΘΕΜΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ
Πετρόπουλος: Δεν θα υπάρξει νέα μείωση στις συντάξεις
Δεν ετέθη θέμα νέας μείωσης των συντάξεων από τους δανειστές δήλωσε ο υφυπουργός Εργασίας & Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τάσος Πετρόπουλος, τονίοντας ότι το θέμα αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για την κυβέρνηση. Εξέφρασε παράλληλα την αισιοδοξία του για την πορεία των συζητήσεων μεταξύ της κυβέρνησης και των επιστημονικών φορέων για την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού.
“Υπάρχουν οι δικές μας θέσεις και δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω στο θέμα της μείωσης των συντάξεων, γιατί δεν βοηθάει την οικονομία”, δήλωσε ο κ. Πετρόπουλος, μιλώντας στο Mega Σαββατοκύριακο, προσθέτοντας πως η ύφεση προκλήθηκε όλα αυτά τα χρόνια από τη μείωση μισθών και συντάξεων.
Ο υφυπουργός Εργασίας εμφανίστηκε αισιόδοξος ως προς την έκβαση των διαβουλεύσεων μεταξύ της κυβέρνησης και των επιστημονικών φορέων για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, τονίζοντας πως “η συζήτηση θα αποδώσει”, ενώ είπε ότι τη Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των επιστημονικών φορέων για το εν λόγω ζήτημα.
Αναφερόμενος στην νέα πρόταση που κατέθεσε η κυβέρνηση, τόνισε πως “θα γίνουν προσαρμογές συμβατές με τις εισφοροδοτικές ικανότητες των ασφαλισμένων”, διευκρινίζοντας ότι θα υπάρξει μείωση των εισφορών για μία τριετία και θα ακολουθήσει η εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης, ώστε να γίνει νέα προσαρμογή.
Από τον υπολογισμό της δαπάνης για την ασφαλιστική εισφορά στο εισόδημα, τόνισε, προκύπτει μείωση των φορολογικών δαπανών, ενώ υπογράμμισε ότι θα υπάρξει κατά τον δυνατόν μεγαλύτερη μείωση εισφορών για την πρώτη 5ετία για τους νέους επιστήμονες. “Δεν είμαστε παρανοϊκοί να βάζουμε εισφορές που δεν μπορούν να πληρώνουν οι άνθρωποι”, δήλωσε χαρακτηριστικά.
Επιπρόσθετα, άσκησε κριτική στην αξιωματική αντιπολίτευση αναφέροντας ότι η αναλογιστική μελέτη που επικαλέστηκε ο Κ. Μητσοτάκη στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή για το ασφαλιστικό, προβλέπει διαρκείς μειώσεις των ποσοστών αναπλήρωσης στις κύριες συντάξεις, διαρκείς μειώσεις στα ποσοστά αναπλήρωσης των επικουρικών συντάξεων και αύξηση των ορίων ηλικίας μετά το 2021, ανά δύο έτη.
Ο υφυπουργός Εργασίας εξέφρασε, πάντως, την πεποίθηση πως εάν ολοκληρωθεί η συμφωνία, η ασφαλιστική μεταρρύθμιση θα αποτελέσει ένα καλό, αναπτυξιακό εργαλείο για τη χώρα και την οικονομία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Γιώργος Κατρούγκαλος: «Θα προκληθεί σοκ με τις εισφορές»
Γιώργος Κατρούγκαλος Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Αισιόδοξος ότι θα έχει «αίσιο τέλος» η διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς, παρά τις ενστάσεις που προβάλλουν για βασικές παραμέτρους του σχεδίου της μεταρρύθμισης του Ασφαλιστικού - όπως για τις αυξήσεις των εισφορών, την πρόβλεψη εισοδηματικών κριτηρίων στην εθνική σύνταξη και τα υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης στους χαμηλόμισθους- δηλώνει στην «Ημερησία» ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γ. Κατρούγκαλος. Ο υπουργός υπογραμμίζει ότι θα υπερασπιστεί έως το τέλος τη μη περικοπή των συντάξεων, παραδέχεται ότι θα προκληθεί ένα σοκ από τη σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα, αλλά διαβεβαιώνει ότι με τις προσαρμογές που θα γίνουν θα προστατευθούν τα μεσαία εισοδήματα και θα προκύψει αύξηση των εσόδων ώστε να είναι εφικτή, στο άμεσο μέλλον, ακόμη και μια μείωση των εισφορών.
Συνέντευξη στον Γιώργο Γάτο
Είστε περισσότερο ή λιγότερο αισιόδοξος, μετά τις πρώτες συναντήσεις σας με τους επικεφαλής των Θεσμών, ότι θα μπορέσει η κυβέρνηση να «περάσει» το νέο Ασφαλιστικό χωρίς νέες περικοπές στις καταβαλλόμενες συντάξεις;
Αυτή η δέσμευσή μας, που αντανακλά μια βασική ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας, θα υπηρετηθεί μέχρι το τέλος. Παραμένω πάντα αισιόδοξος ότι η διαπραγμάτευση, μολονότι ήταν και θα είναι σκληρή, θα έχει αίσιο τέλος. Άλλωστε, οι Θεσμοί δεν έθεσαν στη φάση αυτή της διαπραγμάτευσης, παρά τις περί του αντιθέτου διαρροές, παρόμοιο θέμα.
Αν ετίθετο ως «προαπαιτούμενο» η περικοπή συντάξεων, ποιες θα ήταν, κατά την άποψή σας, «δικαιότερο» να περικοπούν; Οι πολύ υψηλές κύριες π.χ. με την εφαρμογή του νέου πλαφόν των 2.307 ευρώ που προβλέπει το σχέδιό σας ή οι υψηλές επικουρικές (έχετε προτείνει αύξηση εισφορών για να διασωθούν οι επικουρικές);
Δεν θέλω ούτε υποθετικά να απαντήσω σε παρόμοια ερώτηση. Σκοπός μας, όπως προανέφερα, είναι να μην έχουμε μειώσεις, και δεν θα υπονομεύσω τη διαπραγματευτική μας τακτική όσο οι συζητήσεις με τους Θεσμούς είναι σε εξέλιξη.
Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι «φορτώνετε» ολόκληρο το βάρος της μεταρρύθμισης σε όσους πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν (απονομή πολύ χαμηλότερων συντάξεων) και στους ενεργούς ασφαλισμένους (καταβολή αυξημένων εισφορών);
Οι νυν συνταξιούχοι έχουν ήδη υποστεί ένδεκα συνεχόμενες μειώσεις συντάξεων και η μέση σύνταξη έχει μειωθεί κατά 40% μεταξύ 2010 και 2015. Την κρίση την έχουν ήδη πληρώσει, συνεπώς, και μάλιστα ακριβά. Ξέρετε, άλλωστε, ότι από το εισόδημα των συνταξιούχων συντηρούνται πολλοί άνεργοι και νέοι άνθρωποι που δεν τα βγάζουν πέρα. Δεν φορτώνουμε, όμως, στην επόμενη γενιά τα βάρη της κρίσης. Προσπαθούμε να μοιράσουμε με δικαιότερο τρόπο μια μικρότερη πίτα, μικρότερη γιατί σήμερα έχουμε χάσει το ένα τέταρτο του εθνικού πλούτου μας σε σχέση με το 2010. Και αντιλαμβανόμαστε την κοινωνική δικαιοσύνη όχι μόνον με όρους ταξικούς, αλλά και διαγενεακούς. Εφαρμόζουμε, για πρώτη φορά, τους ίδιους κανόνες και στους μελλοντικούς και στους νυν συνταξιούχους, εφόσον επανυπολογίζουμε και τη σύνταξη των τελευταίων, για να προσδιορίσουμε την υπέρ τους προσωπική διαφορά, την οποία εγγυόμαστε για πάντα.
Δεν είναι υπερβολικό και δυσανάλογο, με ό,τι ισχύει σήμερα και την οικονομική κατάσταση της χώρας, το πλαφόν των 5.860 ευρώ που θέτετε ως ανώτατο όριο του ασφαλιστέου εισοδήματος;
Εφόσον υπάρχουν τέτοια εισοδήματα, έστω και μειοψηφικά, πρέπει να έχουν και την ανάλογη εισφοροδοτική επιβάρυνση. Μην ξεχνάτε, άλλωστε, ότι θα πάρουν σύνταξη ανάλογη με το υψηλό αυτό εισόδημα. Ήταν δίκαιο αυτό που συνέβαινε μέχρι σήμερα, αυτοί οι άνθρωποι με το υψηλό εισόδημα να πληρώνουν τις ίδιες εισφορές με αυτούς που κέρδιζαν 500 ευρώ τον μήνα, ή λιγότερα;
Τι κίνητρο θα έχει κάποιος να πληρώνει υψηλά ασφάλιστρα γνωρίζοντας ότι ακόμη κι αν έχει πάνω από 35 χρόνια ασφάλισης θα έχει... χαμηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης;
Αυτό δεν είναι ακριβές. Στα ώριμα ασφαλιστικά χρόνια, ο προηγούμενος νόμος, 3863/2010 προέβλεπε μέγιστο ποσοστό αναπλήρωσης 1,5 ενώ το δικό μας σχέδιο 2. Δηλαδή, σύμφωνα με τον δικό μας νόμο, κάθε έτος μετρά διπλό για τα τελικά ποσοστά αναπλήρωσης, πράγμα που αποτελεί κίνητρο για παραμονή στην εργασία.
Για τον κλάδο ασθενείας όπου οι παροχές είναι ίδιες για όλους, είναι λογικό να ζητείται ασφάλιστρο 407 ευρώ τον μήνα;
Αναφέρεστε ξανά σε αυτόν που έχει μηνιαίο εισόδημα 5.860 ευρώ και πάνω. Ιδιες δεν ήταν - και είναι - οι σχετικές παροχές και για τους μισθωτούς αυτής της εισοδηματικής κατηγορίας και πριν από το σχέδιό μας; Αυτό είναι το νόημα της κοινωνικής ασφάλισης, να υπάρχει μεγαλύτερη επιβάρυνση στους έχοντες, προς όφελος των πιο αδυνάμων.
Έντονες είναι, από την άλλη πλευρά, οι αντιδράσεις ελεύθερων επαγγελματιών, επιστημόνων και αγροτών για την αύξηση των εισφορών τους (ιδιαίτερα πάνω από τα 12.000 ευρώ.). Ήδη έχετε προτείνει κάποιες βελτιώσεις και δηλώνετε «ανοικτός» για νέες, όπως την αύξηση της μεταβατικής περιόδου για την επιβολή του 20% στον κλάδο σύνταξης. Πόσα χρόνια «αντέχει» το σύστημα για αυτή την προσαρμογή, χωρίς να υπάρξει κίνδυνος για τα έσοδα και την πληρωμή των συντάξεων;
Προτείνουμε προσαρμογές για να απορροφήσουμε το σοκ των αλλαγών, και πάλι προσπαθώντας να προστατεύσουμε κατά προτεραιότητα τα μεσαία εισοδήματα. Οι υπολογισμοί μας δείχνουν ότι θα έχουμε αύξηση εσόδων ακόμη και μετά τις προσαρμογές αυτές. Ελπίζουμε, άλλωστε, ότι με τη μεταρρύθμιση και τη μείωση της ανεργίας να αυξηθεί η εισφοροδοτική βάση, ώστε να είμαστε σε θέση να μειώσουμε στο άμεσο μέλλον τις εισφορές.
Για τις ενστάσεις που σας υπέβαλαν σε σχέση με τους όρους καταβολής της εθνικής σύνταξης, ποια είναι η θέση σας;
Η θέση μας είναι σταθερή, να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Και αποτελεί το βασικό εργαλείο κοινωνικής αναδιανομής και ενίσχυσης των πιο αδύναμων με βάση το σχέδιό μας.
Θα προβλεφθούν νέοι πόροι, πέραν όσων κοινωνικών ή άλλων πόρων υπάρχουν σήμερα ή διατηρηθούν μετά τη... μεταρρύθμιση;
Ναι, όπως γνωρίζετε έχει συσταθεί με απόφαση του ΚΥΣΚΟΙΠ σχετική διυπουργική επιτροπή που θα παραδώσει εντός των ημερών το πόρισμά της.
Σύνδεση των εισφορών με το πραγματικό εισόδημα
Η σύνδεση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, επιστημόνων και αγροτών με το φορολογητέο εισόδημα δεν οδηγεί στον κίνδυνο να πληρώνουν μόνο όσοι δεν μπορούν να... κρύβουν τις αποδοχές τους;
Υπάρχει ένα πρόβλημα φοροδιαφυγής, γνωστό σε όλους μας. Με τη μεταρρύθμιση προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε με τη σύνδεση της είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών και φόρων. Αλλωστε, η σύνδεση εισφορών και συντάξεων με το πραγματικό εισόδημα δίνει κίνητρα για τη δήλωση των αληθινών εσόδων, αφού στην αντίθετη περίπτωση η σύνταξη θα είναι πολύ μικρή.
Οι Θεσμοί αφήνουν περιθώρια να διατηρηθεί κάποιο ταμείο (π.χ. ο ΟΓΑ) αυτοτελές ή να μετατραπούν άλλα σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης (δηλαδή «εκτός» του νέου ενιαίου συστήματος);
Το μνημόνιο προβλέπει τη συνένωση των υφιστάμενων ταμείων σε ένα ταμείο κοινωνικής ασφάλισης και οι θεσμοί επιμένουν, μέχρι στιγμής, σε αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου