Του Σπύρου Δημητρέλη
Εισηγήσεις για αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ οχημάτων, επιβατικών και επαγγελματικών, δέχεται από υπηρεσιακούς παράγοντες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Οι εισηγήσεις αφορούν σε αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον τρόπο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης οχημάτων καθώς ο υφιστάμενος τρόπος που καθιερώθηκε το 2016 έχει οδηγήσει, όπως υποστηρίζουν, σε πολύ μεγάλες στρεβλώσεις στην αγορά αυτοκινήτου αλλά και σε μεγάλη απώλεια φορολογικών εσόδων για το δημόσιο. Το ζήτημα της φορολόγησης των ΙΧ προκαλεί αντιδράσεις και στις τάξεις των τελωνειακών οι οποίοι από την ερχόμενη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου και έως τις 18 Οκτωβρίου θα απέχουν από κάθε διαδικασία τελωνισμού οχημάτων. Μάλιστα σήμερα έχει προγραμματιστεί και συνάντησή τους με τον αρμόδιο υφυπουργό κο Απόστολο Βεσυρόπουλο.
Όπως σημειώνουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες που εισηγούνται τις αλλαγές στο πλαίσιο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης, το υφιστάμενο σύστημα προκαλεί υπέρμετρες επιβαρύνσεις μόνο και μόνο επειδή η αξία ενός οχήματος αυξάνεται κατά ένα ευρώ, ενώ παράλληλα οδηγεί σε πριμοδότηση της εισαγωγής παλιών και χαμηλής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων. Το τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται με βάση την προ φόρων λιανική τιμή των οχημάτων. Οι συντελεστές για την επιβολή των τελών ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων έχουν ως εξής:
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία μέχρι και 14.000 €, 4%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 14.000 € και μέχρι 17.000 €, 8%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 17.000 € και μέχρι 20.000 €, 16%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 20.000 € και μέχρι 25.000 €, 24%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 25.000 €, 32%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 14.000 € και μέχρι 17.000 €, 8%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 17.000 € και μέχρι 20.000 €, 16%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 20.000 € και μέχρι 25.000 €, 24%.
Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 25.000 €, 32%.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, έγκειται στο ότι ο συντελεστής επιβάλλεται επί του συνόλου της αξίας του οχήματος με αποτέλεσμα για αύξηση, όπως αναφέρθηκε, αξίας ενός ευρώ να διπλασιάζεται το τέλος. Για παράδειγμα, σε ένα όχημα προ φόρων λιανικής τιμής ύψους 16.999 ευρώ αντιστοιχεί τέλος ταξινόμησης ύψους 8% ή 1.360 ευρώ. Αν όμως η αξία είναι 17.000 ευρώ, δηλαδή μόλις ένα ευρώ υψηλότερη, το τέλος ταξινόμησης εκτοξεύεται στο 16% ή 2.720 ευρώ.
Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΟΙΚ, είναι να προσαρμόζεται κατάλληλα η αξία των οχημάτων και έτσι το δημόσιο να χάνει σημαντικά έσοδα. Σημαντικό είναι το πρόβλημα, σύμφωνα με τους ίδιους, και στο ζήτημα της εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων το οποίο έχει πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια. Αναφέρουν ότι έχουν υπάρξει περιπτώσεις που οχήματα τα οποία εισήχθησαν στη χώρα επιβαρύνθηκαν με τέλος ταξινόμησης μόλις μερικών ευρώ.
Από την πλευρά της η Ομοσπονδία των Τελωνειακών Υπαλλήλων με ανακοίνωσή της ζητά την καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης και συγκεκριμένα:
α) Την άμεση αποσύνδεση του φορολογικού συντελεστή (τέλος ταξινόμησης) από τη φορολογητέα αξία του οχήματος (χονδρική ή λιανική), αφού το στοιχείο αυτό είναι καθαρά υποκειμενικό (συνδέεται και εξαρτάται άμεσα από την εκάστοτε εμπορική πολιτική του πωλητή), εύκολα μεταβαλλόμενο και δεν εμπεριέχει δεδομένα μη αμφισβητούμενα.
β) Κατάργηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου με την καθιέρωση μεθόδου διαμόρφωσης του Τέλους Ταξινόμησης βασισμένη σε αντικειμενικά και εύκολα ελέγξιμα στοιχεία. Η μέθοδος αυτή θα βασίζεται στο συνδυασμό των κατωτέρω στοιχείων:
-Κυβικά εκατοστά (CC) κινητήρα.
-Ιπποδύναμη κινητήρα.
-Οδηγία εκπομπής ρύπων.
-Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας (προκειμένου για τον προσδιορισμό του Τέλους Ταξινόμησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου