Μικρότερη των προσδοκιών η αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών - Στα προ του lockdown επίπεδα η κίνηση στα σούπερ μάρκετ
Τον κίνδυνο να χαθεί η πιο κρίσιμη περίοδος για τον εμπορικό κόσμο, που ξεκινά από την Black Friday και κορυφώνεται μέσα στις γιορτές, όπου γίνεται περίπου το 25% του ετήσιου τζίρου, πλέον φοβάται η αγορά, καθώς δύο εβδομάδες μετά την ενεργοποίηση του lockdown η διασπορά της πανδημίας δεν λέει να περιοριστεί και την ίδια ώρα το ταμείο για τις περισσότερες επιχειρήσεις που ανέστειλαν δραστηριότητα δείχνει το απόλυτο μηδέν! Ακόμα και στα σούπερ μάρκετ η αύξηση της κίνησης το προηγούμενο διάστημα μπορεί να ήταν σημαντική, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θύμιζε την περίοδο του πρώτου lockdown.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις των καταστημάτων, μικρών και μεγάλων. Ναι μεν καταγράφεται αύξηση, αλλά αυτή είναι μικρότερη των προσδοκιών.
«Το κρίσιμο στοίχημα είναι η αγορά να καταφέρει να δουλέψει όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αυτή είναι μια περίοδος εξαιρετικά σημαντική. Η αρχή της σεζόν με το lockdown χάθηκε. Εάν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί και χάσουμε την κορύφωση της εμπορικής κίνησης φέτος, αυτό θα αποτελέσει και την ταφόπλακα για ένα μεγάλο κομμάτι του εμπορικού κόσμου, και κυρίως των μικρομεσαίων», σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας.
Τρεις ταχύτητες
Η εικόνα μαρτυρά ότι η αγορά κινείται σήμερα με τρεις ταχύτητες. Πρώτα απ’ όλα είναι τα σούπερ μάρκετ, που όπως και στην περίοδο του πρώτου lockdown έχουν συγκεντρώσει τη συντριπτικό μέρος του τζίρου που κάνει η αγορά στα χέρια τους. Στελέχη μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ έλεγαν στο ΝΜ ότι από την παραμονή του δεύτερου lockdown οι πωλήσεις κατά μ.ο. κινούνται με έναν ρυθμό +20%. Και τούτο καθώς η εκτίναξη της ζήτησης που κατεγράφη τις πρώτες μέρες -και η οποία άγγιξε το +40%- γρήγορα μετριάστηκε, με αποτέλεσμα η κίνηση στα καταστήματα να έχει επανέλθει στα προ του lockdown επίπεδα.
«Ο κόσμος νομίζω έχει καταλάβει ότι δεν κινδυνεύει να ξεμείνει από κάποιο προϊόν. Γι’ αυτό και δεν είδαμε τον πανικό που ζήσαμε την περασμένη άνοιξη. Μάλιστα αυτή τη φορά παρατηρήθηκε το εξής: αφενός η κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων να διαρκεί δύο-τρεις μέρες, αφετέρου η ζήτηση να μην αφορά μόνο τρόφιμα και καθαριστικά, αλλά μια ευρεία γκάμα προϊόντων – από είδη προσωπικής υγιεινής μέχρι και καλλυντικά», λέει στο ΝΜ στέλεχος της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής της χώρας.
Την ίδια ώρα, οι απώλειες στο κομμάτι του εμπορίου που ανέστειλε τις δραστηριότητές του είναι συντριπτικές, με δεδομένο ότι ελάχιστες από τις 220.000 μικρές και μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας σήμερα διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, αλλά και δυνατότητες να το υποστηρίξουν.
Ακόμα όμως και για όσες διαθέτουν ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων η πτώση του τζίρου είναι κάθετη, ιδίως σε τομείς όπως η ένδυση και η υπόδηση.
Χωρίς ακόμα να υπάρχουν ξεκάθαρα στοιχεία, οι φορείς της αγοράς κάνουν λόγο για -50% τουλάχιστον.
Γι’ αυτό εξάλλου υπήρξε και η πίεση της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ να σταματήσουν οι πωλήσεις τέτοιων προϊόντων μέσω των σούπερ μάρκετ, κάνοντας ευθέως λόγο για «αθέμιτο ανταγωνισμό».
Περιμένοντας το Black Friday
Καλύτερα κινούνται οι μεγάλες αλυσίδες που επένδυσαν και έχουν δομημένα ψηφιακά δίκτυα και οι οποίες κινούνται σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που εξακολουθούν να έχουν ζήτηση, όπως τα παιδικά είδη, τα παιχνίδια, τα αθλητικά είδη, καθώς επίσης αναλώσιμα, είδη τεχνολογίας κ.ο.κ.
Ειδικά για τα τελευταία, το γεγονός ότι η τηλεκπαίδευση μπήκε υποχρεωτικά στους μαθητές έχουν πυροδοτήσει ένα νέο κύμα αυξημένης ζήτησης για laptop, tablet κ.ά.
Εν τούτοις και σε αυτή την περίπτωση, όπως λέει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, η αύξηση δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτήν της περασμένης άνοιξης. «Είμαστε ικανοποιημένοι, καλύπτουμε ένα σημαντικό μέρος από τις απώλειες του τζίρου που θα είχαμε με τα καταστήματα και περιμένουμε την Black Friday», λέει χαρακτηριστικά, και προσθέτει: «Για να μη χαθεί η χρονιά η Black Friday επιβάλλεται να γίνει, και θα γίνει – έστω ηλεκτρονικά».
Hδη οι αλυσίδες έχουν ξεκινήσει να διεκδικούν την προσοχή των καταναλωτών προχωρώντας σε σημαντικές προσφορές. Μάλιστα η κίνηση μίας εξ αυτών να κατεβάσει την περασμένη εβδομάδα οριζόντια τις τιμές 30% σε όλες τις τηλεοράσεις για ένα τρίωρο εκλαμβάνεται ως προσπάθεια επίσπευσης της Black Friday, περίοδο κατά την οποία συνήθως τετραπλασιάζονται οι όγκοι των πωλήσεων. Παράλληλα όμως αποκαλύπτει και τον έντονο ανταγωνισμό σε μια αγορά που δέχεται πλέον τεράστιες πιέσεις, μιας και πλέον οι περισσότεροι καταναλωτές τηρούν «άμυνες» λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματός τους.
Σε κάθε περίπτωση, όλοι αντιλαμβάνονται ότι φέτος θα είναι μια δύσκολη χρονιά για έναν κλάδο που τζιράρει πάνω από 2 δισ. ευρώ τον χρόνο και έτσι ψάχνουν τα μέσα για να κερδίσουν μερίδια στην αγορά, διατηρώντας παράλληλα σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο τις ταμειακές ροές τους.
Πιο ώριμοι ηλεκτρονικά
Σε κάθε περίπτωση, οι νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το εμπόριο πρέπει να κινητοποιήσουν από τον μικρότερο μέχρι τον μεγαλύτερο επιχειρηματία ώστε να κάνει το ψηφιακό άλμα. Ηδη, σύμφωνα με έρευνα της Κραταιόν Συμβουλευτική, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), για το Λιανεμπόριο στην COVID-19 εποχή παρατηρείται πλέον η προσαρμοστικότητα των περισσότερων καταναλωτών στα νέα δεδομένα και πλέον στις συνήθειές τους το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων ήρθε για να μείνει. Επί των 1.000 ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα, το 77% δήλωσε ότι κάνει online αγορές, το 78% ότι κάνει έρευνα αγοράς πριν αγοράσει κάτι χρησιμοποιώντας ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών και το 76% ότι αγοράζει λιγότερο ακριβά προϊόντα.
Μάλιστα το γεγονός που δείχνει ότι το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων θα μείνει δυνατό και μετά την πανδημία είναι το γεγονός ότι το 60% δηλώνει διατεθειμένο να εξακολουθήσει να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων.
«Σε μια αγορά που μεταβάλλεται οι επιχειρήσεις πρέπει να ενισχύσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, υιοθετώντας τα κατάλληλα εργαλεία και εκπαιδεύοντας τις ομάδες τους», λέει ο ιδρυτής της Κραταιόν Συμβουλευτική, Σπύρος Μυλωνάς. Και προσθέτει: «Πρέπει να εξασφαλίσουν μια ξεχωριστή πολυκαναλική (σ.σ.: omnichannel) εμπειρία, αφού τόσο η έρευνα όσο και οι online αγορές των καταναλωτών θα συνεχίσουν να έχουν αυξητική πορεία».
https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/epixeiriseis/tafoplaka-gia-to-emporio-an-chathoun-ke-ta-christougenna/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου