Το αφορολόγητο θυσία στον βωμό της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης
Γιώργος Α. Κορομηλάς Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Η αξιολόγηση δεν έχει κλείσει ακόμα με το ΔΝΤ να θέτει ως προϋπόθεση συμμετοχής του στο ελληνικό πρόγραμμα τη σημαντική μείωση του αφορολογήτου δηλαδή της μείωσης φόρου που παρέχεται σε όσους αποκτούν εισόδημα από εργασιακή σχέση και τους κατ’ επάγγελμα αγρότες, αλλά και την περαιτέρω μείωση των συντάξεων.
Με δεδομένο ότι το ΔΝΤ επιμένει στη μείωση του αφορολογήτου στις 5.000 ευρώ και τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν να κάνουν λόγο για μείωση στις 6.000 ευρώ, κοντά στις απαιτήσεις του Ταμείου αλλά με «αντίθετη» την ελληνική κυβέρνηση, δύσκολα θα επέλθει η συμφωνία γιατί οι δανειστές αξιώνουν για την επιστροφή τους στην Αθήνα την προληπτική νομοθέτηση μέτρων για τη διετία 2019 και 2020.
Η μείωση φόρου (αφορολόγητο) για τα εισοδήματα που έχουν αποκτηθεί το 2016 ανέρχεται στο ποσό των 1.900 ευρώ για όσους δεν βαρύνονται με εξαρτώμενα τέκνα ήτοι σε αφορολόγητο όριο εισοδήματος ύψους 8.636,36 ευρώ, στο ποσό των 1.950 ευρώ για όσους βαρύνονται με ένα εξαρτώμενο τέκνο ήτοι σε αφορολόγητο όριο εισοδήματος 8.863,55 ευρώ, σε 2.000 ευρώ για όσους βαρύνονται με δύο εξαρτώμενα τέκνα ήτοι σε αφορολόγητο όριο εισοδήματος 9.090,91 ευρώ και σε 2.100 ευρώ για όσους βαρύνονται με τρία εξαρτώμενα τέκνα και πάνω ήτοι σε αφορολόγητο όριο εισοδήματος 9.545,46 ευρώ. Επισημαίνεται ότι για τα εισοδήματα του 2015 η μείωση φόρου ήταν 2.100 ευρώ για όλους τους δικαιούχους ανεξαρτήτως αριθμού εξαρτώμενων τέκνων.
Αν επιλεγεί ως λύση για την επίτευξη συμφωνίας με τους δανειστές η μείωση του αφορολογήτου στις 6.000, τότε το μεγαλύτερο μέρος από το εκτιμώμενο δημοσιονομικό όφελος ύψους 1,5 δισ. θα προέλθει από φορολογούμενους με πολύ χαμηλά εισοδήματα, οι οποίοι θα κληθούν να «θυσιαστούν» στο βωμό της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης. Με κατώφλι φτώχειας 4.512 ευρώ ανά άτομο και 9.475 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες με δύο παιδιά κάτω των 14 ετών, με το 21,4% του πληθυσμού να βρίσκεται κάτω από το όριο φτώχειας (στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής από την έρευνα εισοδήματος και συνθηκών διαβίωσης των νοικοκυριών 2015), ετήσια εισοδήματα χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων θα κληθούν να καταβάλουν φόρο εισοδήματος από 22 ευρώ για εισόδημα 6.100 ευρώ μέχρι και 572 ευρώ για εισόδημα 8.600 ευρώ, εισοδήματα που μέχρι και το φορολογικό έτος 2016 δεν είχαν φορολογική επιβάρυνση.
Για μια ακόμα φορά οι δανειστές - δυνάστες θέλουν την επιβολή νέων μέτρων που θα επιβαρύνουν σημαντικά ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας που ήδη έχουν πληγεί από παρόμοια μέτρα που είχαν ληφθεί στο παρελθόν. Με την απειλή της μη επανόδου τους στην Αθήνα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης αν η κυβέρνηση δεν υποκύψει νομοθετώντας προληπτικά μέτρα για το 2019 και το 2020 ή αν δεν αποδεχθεί τις αξιώσεις του ΔΝΤ για τη μείωση του αφορολογήτου, παίζουν το παιχνίδι που είχαν παίξει και παλαιότερα για την εκβιαστική αποδοχή όλων όσων έχουν σχεδιάσει για να μας «βοηθήσουν».
Για μια ακόμα φορά οι δανειστές - δυνάστες θέλουν την επιβολή νέων μέτρων που θα επιβαρύνουν σημαντικά ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας που ήδη έχουν πληγεί από παρόμοια μέτρα που είχαν ληφθεί στο παρελθόν. Με την απειλή της μη επανόδου τους στην Αθήνα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης αν η κυβέρνηση δεν υποκύψει νομοθετώντας προληπτικά μέτρα για το 2019 και το 2020 ή αν δεν αποδεχθεί τις αξιώσεις του ΔΝΤ για τη μείωση του αφορολογήτου, παίζουν το παιχνίδι που είχαν παίξει και παλαιότερα για την εκβιαστική αποδοχή όλων όσων έχουν σχεδιάσει για να μας «βοηθήσουν».
Τα μέτρα του πρώτου μνημονίου δεν απέδωσαν με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η χώρα στο δεύτερο, τα μέτρα του οποίου πάλι δεν απέδωσαν με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η χώρα στο τρίτο. Αυτοί που τα σχεδίασαν, δηλαδή οι δανειστές, είχαν στόχο τη σωτηρία της χώρας ή την μόνιμη εξάρτησή της από αυτούς;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου