Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2020

Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης - Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση

Tο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση. Με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
  • Συστηματοποιείται σε ενιαίο κείμενο (Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης) το θεσμικό πλαίσιο (υφιστάμενο και νέο) σχετικά με την ολοκλήρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Κατά βάση, επαναλαμβάνονται διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και εισάγονται νέες ρυθμίσεις σχετικά με την ψηφιακή προσβασιμότητα των οργανισμών του δημόσιου τομέα σε ιστότοπους και σε εφαρμογές για φορητές συσκευές καθώς και σχετικά με τα ανοιχτά δεδομένα και την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα.
  • Καθιερώνεται Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) ως αριθμός υποχρεωτικής επαλήθευσης της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα. Ορίζεται η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) ως υπεύθυνη επεξεργασίας για τους σκοπούς της εν λόγω επαλήθευσης ταυτότητας, τηρεί δε Μητρώο Προσωπικού Αριθμού, με το συγκεκριμένο περιεχόμενο και σύμφωνα με τα οριζόμενα. (άρθρο 11)
  • Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με την έκδοση και τη διακίνηση ηλεκτρονικών δημοσίων εγγράφων. Παράλληλα- εισάγονται νέες διατάξεις αναφορικά με τα ηλεκτρονικά ιδιωτικά έγγραφα και δικονομικές ρυθμίσεις για τα ηλεκτρονικά δημόσια έγγραφα. (άρθρα 12 - 16)
  • Επικαιροποιείται το καθεστώς που διέπει την ψηφιακή διαφάνεια και το Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ αναφορικά με την υποχρέωση ανάρτησης στο διαδίκτυο. πράξεων των μνημονευόμενων προσώπων και διασφάλισης της ευρύτερης δημοσιότητας αυτών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 75 - 83)
  • Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη Διαλειτουργικότητα, τις ψηφιακές υποδομές και τα Μητρώα Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
    α. Επαναλαμβάνονται ισχύουσες ρυθμίσεις όσον αφορά στους Φορείς Διαλειτουργικότητας, στη διαλειτουργικότητα των φορέων του δημόσιου τομέα, τα Κέντρα Δεδομένων Δημόσιου Τομέα, την πολιτική υπολογιστικού νέφους, το Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), τα Κυβερνητικά Νέφη [Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RE-Cloud) και Τομέα Υγείας (H-Cloud)].
    Στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης αναζήτησης εγγράφων καθορίζονται οι σχετικές υποχρεώσεις των φορέων έως την τασσόμενη προθεσμία και ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) και του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε.) σχετικά με τα ανωτέρω.
    Οι προαναφερόμενοι φορείς μαζί με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.) προμηθεύονται οι ίδιοι κατά προτεραιότητα υπηρεσίες Υπολογιστικού Νέφους έναντι οποιωνδήποτε άλλων τεχνολογικών λύσεων στο πλαίσιο επίτευξης των σκοπών τους και της επιτέλεσης των αρμοδιοτήτων τους.
    Εισάγεται η υποχρέωση: i) εκπόνησης μελέτης ταξινόμησης των δεδομένων, η οποία συνοδεύει κάθε νέο πληροφοριακό σύστημα των φορέων του δημόσιου τομέα και περιλαμβάνεται υποχρεωτικά στις μελέτες ανάλυσης και σχεδιασμού του έργου, ii) εγκατάστασης στο RE-Cloud και H-Cloud, έως την τασσόμενη προθεσμία. όλων των ηλεκτρονικών εφαρμογών και των κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Υγείας των Νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας.
    β. Περαιτέρω, προβλέπεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας ψηφιακής αγοράς (digital marketplace) υπηρεσιών και εφαρμογών Cloud. για την προώθηση της χρήσης αυτού από την ελληνική δημόσια διοίκηση, όπου εγγράφονται οι φορείς του δημόσιου τομέα και οι πάροχοι υπηρεσιών Cloud.
    γ. Ορίζεται ότι, η παροχή ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών από τους φορείς του δημόσιου τομέα, μπορεί να γίνεται με τη χρήση υπολογιστικών υποδομών νέφους (cloud computing) και σε κάθε περίπτωση μέσα από τις κεντρικές υποδομές Κυβερνητικού Νέφους των οριζόμενων τομέων (G-Cloud, RECloud. H-Cloud).
    δ. Καθορίζεται η διαδικασία προμήθειας Εξοπλισμού του Δημόσιου Τομέα και συγκεκριμένα, προβλέπεται η τήρηση, από τη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. μητρώου των πληροφοριακών και επικοινωνιακών υποδομών και συστημάτων, του λογισμικού των φορέων του δημόσιου τομέα καθώς και των κατηγοριών αρχείων και δεδομένων που χρησιμοποιούν ή τηρούν.
    ε. Περαιτέρω, εισάγεται η υποχρέωση των φορέων του δημόσιου τομέα να θέτουν σε παραγωγική λειτουργία και να αξιοποιούν υπολογιστικές και επικοινωνιακές υποδομές, πληροφοριακά και επικοινωνιακά συστήματα ή εφαρμογές λογισμικού, που έχουν αναπτυχθεί για λογαριασμό τους και έχουν παραληφθεί, ενώ οποιαδήποτε αδυναμία εκπλήρωσης της εν λόγω υποχρέωσης πρέπει να τεκμηριώνεται ειδικά.
    στ. Προσδιορίζονται οι φορείς για τους οποίους δεν έχουν εφαρμογή οι προαναφερόμενες ρυθμίσεις [Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί, ερευνητικοί και τεχνολογικοί φορείς], για τους οποίους εφαρμόζονται οι ισχύουσες κατά περίπτωση διατάξεις. Οι εν λόγω φορείς προμηθεύονται οι ίδιοι, κατά προτεραιότητα, υπηρεσίες Υπολογιστικού Νέφους έναντι οποιωνδήποτε άλλων τεχνολογικών λύσεων, στο πλαίσιο επίτευξης των σκοπών τους και της επιτέλεσης των αρμοδιοτήτων τους.(άρθρα 84 - 88)
  • Εισάγονται διατάξεις σχετικά με την ανάπτυξη ψηφιακού οικοσυστήματος 5G στην Ελλάδα μέσω καινοτόμων επενδυτικών εργαλείων και ρυθμίζονται λοιπά συναφή ζητήματα. Συστήνεται ανώνυμη εταιρεία. διάρκειας είκοσι (20) ετών, με την επωνυμία «Συμμετοχές 5G Α.Ε.» (άρθρο 93)
  • Καταργείται από 1 -10-2020. η διακίνηση, μέσω τηλεομοιοτυπίας (FΑΧ), εγγράφων, διοικητικών και μη. μεταξύ των φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων και των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και των ο.τ.α. (άρθρο 99)
Δείτε το σχέδιο νόμου εδώ.
Δείτε την αιτιολογική έκθεση εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: