Του Βασίλη Γεώργα
Στις πλάτες των εργαζομένων συνεχίζουν να φορτώνουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις το κόστος της κρίσης στην Ελλάδα, απολύοντας προσωπικό και υιοθετώντας ελαστικές μορφές απασχόλησης.
Μελέτη της Εθνικής Τράπεζας σε δείγμα 1.000 εταιρειών δείχνει ότι ήδη περισσότερες από τις μισές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα (51%) έχουν προβεί σε μειώσεις προσωπικού, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2009, έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της κρίσης, έφτανε το 18%. Παράλληλα σχεδόν δύο στις δέκα μικρομεσαίες (17%) έχουν προχωρήσει σε κλείσιμο καταστημάτων έναντι ποσοστού μόλις 1% το 2009.
Τα χειρότερα έπονται, όμως, αφού, όπως υποστηρίζει η μελέτη της Εθνικής, οι στρατηγικές κατά της κρίσης βραχυπρόθεσμα για τις περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένουν περιορισμένες. Ετσι το επόμενο διάστημα τρεις στις δέκα ΜμΕ προσανατολίζονται να μειώσουν την απασχόληση στην επιχείρηση, ενώ το 21% εκτιμούν ότι θα «κόψουν» από τις επενδύσεις τους το επόμενο 6μηνο.
Η έλλειψη ρευστότητας παραμένει κυρίαρχο πρόβλημα για το 40% των μικρομεσαίων εταιρειών και σύμφωνα με την Εθνική, είναι σημαντικό η κυβέρνηση να προωθήσει άμεσα και αποτελεσματικά προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το ΕΤΕΑΝ, ώστε να στηριχθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων. Την τελευταία διετία οι καθυστερήσεις εισπράξεων από πελάτες έχουν αυξηθεί κατά 7 ημέρες, οι πληρωμές προς τους προμηθευτές γίνονται συντομότερα κατά 21 ημέρες, ενώ παράλληλα η χρήση μεταχρονολογημένων επιταγών έχει περιοριστεί δραστικά και από το 57% το 2009 έχει μειωθεί στο 35% των συναλλαγών.
Αχτίδα φωτός από εξαγωγές
Από την έρευνα της Εθνικής Τράπεζας προκύπτουν και κάποιες ισχνές θετικές ενδείξεις για τη σταθεροποίηση της οικονομικής συγκυρίας, ειδικά σε ό,τι αφορά τη στροφή αρκετών εταιρειών στις εξαγωγές αλλά και τις επενδύσεις στην καινοτομία. «Ενα σταθερά υψηλό ποσοστό των ΜμΕ έχει υιοθετήσει υγιείς αντιδράσεις στην κρίση, επενδύοντας στην καινοτομία και την εξωστρέφεια.
Στην Ελλάδα, οι ΜμΕ συνεισφέρουν το 35% των εξαγωγών, έναντι 24% για τις ευρωπαϊκές ΜμΕ. Βάσει της έρευνας της Εθνικής μία στις τρεις μικρομεσαίες δραστηριοποιείται σήμερα στο εξωτερικό – με το 55% αυτών να εξάγει άνω του 10% των πωλήσεων. Συνολικά, οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας καλύπτουν το 23% του κύκλου εργασιών των εξωστρεφών εταιρειών, με τις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις να έχουν πλεονέκτημα, αφού τέσσερις στις δέκα μεσαίες επιχειρήσεις πραγματοποιούν εξαγωγές έναντι 17% των μικρότερων επιχειρήσεων. Η δυσκολία πρόσβασης των μικρών επιχειρήσεων στα κανάλια διανομής αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι δηλώνουν το Διαδίκτυο ως κύριο τρόπο πωλήσεών τους στο εξωτερικό.
Η ΝΑ Ευρώπη (κυρίως Κύπρος και Βουλγαρία) αποτελεί τη δημοφιλέστερη αγορά για τις εξαγωγές των ΜμΕ, ακολουθεί η Δυτική Ευρώπη (κυρίως Γερμανία και Ιταλία) η οποία αποτελεί προορισμό για το 46% των εξωστρεφών ΜμΕ. Σχεδόν μία στις τρεις μικρομεσαίες μπαίνουν στο παιχνίδι των εξαγωγών, όχι με δική τους πρωτοβουλία αλλά ύστερα από προσέγγιση από πελάτες του εξωτερικού, στοιχείο που κατά την Εθνική Τράπεζα είναι ενδεικτικό του σημαντικού περιθωρίου περαιτέρω διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων κυρίως στη Δυτική Ευρώπη εφόσον οι ελληνικές ΜμΕ ακολουθήσουν πιο ενεργητική εξωστρεφή πολιτική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου