ΤΟΝ ΜΑΙΟ
«Φρένο» 3,4% από 9,2% στις λιανικές πωλήσεις
Του Ανδρέα Πετσίνη
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα από την πορεία των λιανικών πωλήσεων, καθώς αν και τον Μάιο συρρικνώθηκαν, η μείωση ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με τον Μάιο του 2012. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Στατιστική Αρχή ο δείκτης όγκου, ο κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές εμφάνισε μείωση 3,4% έναντι μείωσης 9,2% τον Μάιο του 2012! Εάν δε συνυπολογιστούν και οι πωλήσεις καυσίμων ο δείκτης του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο παρουσιάζει μείωση 2,2% έναντι μείωσης 10% πέρυσι.
Αξιοσημείωτο ότι τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων παρουσιάζουν τον Μάιο μείωση στις πωλήσεις κατά 5,6%, τα φάρμακα και καλλυντικά 13,1%, τα είδη επίπλων και ηλεκτρικών κατά 6,5%. Αντίθετα αύξηση 13,2% παρατηρήθηκε στις πωλήσεις βιβλίων και χαρτικών.
Πάντως για το πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν μια απογοητευτική εικόνα με τον γενική δείκτη τζίρου στο λιανικό εμπόριο να έχει συρρικνωθεί κατά 11%.
Παράλληλα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένες το τέταρτο τρίμηνο 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη διακίνηση του τέταρτου τριμήνου 2011 παρουσίασε μείωση κατά 2,2%, έναντι μείωσης 12,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2011 προς το 2010. Η συνολική διακίνηση εμπορευμάτων στους ελληνικούς λιμένες το τέταρτο τρίμηνο 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη διακίνηση του ? τριμήνου 2011 παρουσίασε αύξηση κατά 15,1%, έναντι αύξησης 5,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2011 προς το 2010.
Θεωρείται πολύ νωρίς να θεωρηθεί ότι παγιώνεται η επιβράδυνση της συρρίκνωσης στο λιανικό εμπόριο. Και αυτό πρωτίστως γιατί η μείωση των εισοδημάτων κυρίως των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα συνεχίζεται, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται και η ανεργία.
Ωστόσο, τα πρώτα σημάδια δημιουργούν μια χαραμάδα αισιοδοξίας σε συνδυασμό με την ανοδική πορεία του εισερχόμενου τουρισμού και της προσδοκίας για έσοδα πάνω από οποιαδήποτε πρόβλεψη.
Ως αποτέλεσμα της ύφεσης και της έλλειψης ρευστότητας που αποσαθρώνει την υφιστάμενη δομή της οικονομίας και με την υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, του ανοίγματος των αγορών, της; Απελευθέρωσης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, σταδιακά αρχίζει να διαγράφεται ένα άλλο οικονομικό μοντέλο. Για ιστορικούς λόγους και εξαιτίας λανθασμένης πολιτικής όλων των κυβερνήσεων που για να συγκρατήσουν την ανεργία τα προηγούμενα χρόνια επιδοτούσαν το άνοιγμα τέτοιων μικρών καταστημάτων, στο ελληνικό λιανικό εμπόριο κυριάρχησαν οι μικρές, οι πολύ μικρές ατομικές επιχειρήσεις οι οποίες όμως, στα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί, δεν είναι ανταγωνιστικές και με δυσκολία μπορούν να πραγματοποιήσουν μικρές επενδύσεις, αλλά και να συγκρατήσουν τις τιμές.
Ορισμένοι μιλούν για τον «θάνατο του εμποράκου», ορολογία που ωστόσο έχει χρησιμοποιηθεί κατά... κόρον και στο παρελθόν στη διάρκεια οικονομικών κρίσεων στην Ελλάδα ή όταν άρχισαν να αναπτύσσονται στην ελληνική αγορά τα πολυκαταστήματα, οι αλυσίδες τροφίμων και άλλων καταναλωτικών ειδών. Άλλοι μιλούν για τους μικρομεσαίους που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Το ίδιο όμως ισχύει και για άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ειδικά του Νότου, όπως η Ιταλία. Το ερώτημα είναι πόσο παραγωγικές και ανταγωνιστικές είναι οι ελληνικές?
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου