Το ελληνικό πρόγραμμα στο επίκεντρο της συνεδρίασης του ΔΝΤ- Αναλυτικά η έκθεση
Η σημερινή συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ αναμένεται να είναι καθοριστικής σημασίας για το ελληνικό πρόγραμμα διότι θα συζητηθεί η έκθεση για την ελληνική οικονομία η οποία συντάχθηκε από την ομάδα της Ντέλιας Βελκουλέσκου και φέρει την έγκριση του Πολ Τόμσεν.
Μέτρα διευθέτησης του ελληνικού χρέους που… κοστίζουν στους προϋπολογισμούς των χωρών μελών της Ευρωζώνης και μέτρα που «πονάνε» την ελληνική κυβέρνηση –πρωτίστως σε πολιτικό και δευτερευόντως σε οικονομικό επίπεδο- εμπεριέχει η έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Ελλάδα.
Τα αιτήματα του ΔΝΤ έρχονται σε τέτοια αντίθεση με τις επιδιώξεις τόσο της ελληνικής πλευράς όσο και των Ευρωπαϊκών θεσμών ώστε κατά τη σημερινή συνεδρίαση να μην αναμένεται καμία οριστική απόφαση σχετικά με την παραμονή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα. Από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το ΔΝΤ ζητάει να προχωρήσει στη λήψη γενναίων μέτρων για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους εκτιμώντας ότι η χώρα δεν μπορεί να δημιουργήσει πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 1,5% του ΑΕΠ από το 2018 και μετά.
Οι παρεμβάσεις που ζητούνται για το χρέος περιλαμβάνουν από «πάγωμα» δόσεων μέχρι μείωση επιτοκίων και επιμηκύνσεις. Όσον αφορά στα αιτήματα για την Ελλάδα, ο μακρύς κατάλογος περιλαμβάνει τη μείωση του αφορολογήτου στα επίπεδα των χωρών μελών της Ευρωζώνης, (κάτω από 6000 ευρώ), τη μείωση των συντάξεων αλλά και τη διατήρηση του σκληρού πλαισίου στα εργασιακά χωρίς την παραμικρή οπισθοχώρηση όσον αφορά στην αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Το ΔΝΤ θέλει με τη μείωση του αφορολογήτου να χρηματοδοτηθούν μειώσεις συντελεστών για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις αλλά και μείωση του ΦΠΑ κατά μια μονάδα ενώ με τη μείωση των συντάξεων, ζητάει να χρηματοδοτηθεί η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους ειδικά για τους ανέργους.
Το ΔΝΤ πιστεύει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας θα διαμορφωθεί στο 0,9% για το 2016 (και όχι στο 2% όπως εκτιμά η ελληνική κυβέρνηση), στο 1% για το 2017 και στο 1,5% από το 2018 και μετά με βάση το βασικό σενάριο ενώ ζητά να μην τεθούν πιο φιλόδοξοι δημοσιονομικοί στόχοι. Το γεγονός αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις θέσεις των Ευρωπαίων και ειδικά της Γερμανίας η οποία ζητά από την Ελλάδα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για να μην χρειαστεί βαθύτερη τομή στο χρέος. Σε αντίθεση με τα «θέλω» των Ευρωπαίων έρχονται και οι προτάσεις για ρύθμιση του χρέους. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην έκθεση βιωσιμότητας που επίσης θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΔΝΤ να προχωρήσουν τα ακόλουθα μέτρα:
1. Παροχή περιόδων χάριτος μέχρι το 2040. Το ΔΝΤ ζητά η περίοδος χάριτος από τα έξι χρόνια που είναι σήμερα για τα δάνεια του ESM να φτάσει στα 17-20 χρόνια. Η επιμήκυνση των περιόδων χάριτος έχει μνημονευτεί από το Eurogroup αλλά το ΔΝΤ ζητά εξειδίκευση.
2. Επιμηκύνσεις έως και το 2070 στη διάρκεια αποπληρωμής των δανείων. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση της διάρκειας αποπληρωμής των υφιστάμενων δανείων από 10 έως και 30 χρόνια.
3. «Κλείδωμα» των επιτοκίων σε όλα τα δάνεια του EFSF και του ESM
4. Αξιοποίηση των κερδών από τα ANFAs και τα SMPs για την απομοίωση του χρέους.
Με βάση τις εκτιμήσεις του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, οι προτάσεις του ΔΝΤ για το χρέος «κοστίζουν» στον ESM –και κατά συνέπεια στους προϋπολογισμούς των χωρών μελών της Ευρωζώνης περισσότερα από 100 δις. ευρώ.
Η Ελλάδα, καλείται να νομοθετήσει μείωση του αφορολογήτου στο επίπεδο του μέσου όρου της Ευρωζώνης (σ.σ διαμορφώνεται περίπου στα 6000 ευρώ), όχι για να διευρυνθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα (σ.σ η έκθεση άλλωστε αναφέρει ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται περαιτέρω δημοσιονομική προσαρμογή και θα πρέπει να εκτελέσει ένα πρόγραμμα το οποίο θα προβλέπει στόχους παραγωγής πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξεως του 1,5%) αλλά για να διευρυνθεί η φορολογική βάση.
Το ΔΝΤ φτάνει στο να υποστηρίζει ότι τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν από την περικοπή του αφορολογήτου θα πρέπει να διατεθούν για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας αλλά και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα, προτείνεται η μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 10%, οι συντελεστές φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 15-20% αλλά και ο ανώτατος συντελεστής ΦΠΑ κατά μια ποσοστιαία μονάδα (από το 24% που είναι σήμερα στο 23%).
Η φορολογική μεταρρύθμιση που προτείνει το ΔΝΤ, θα έχει ως αποτέλεσμα σχεδόν το σύνολο των μισθωτών και των συνταξιούχων με αποδοχές είτε από μισθούς είτε από συντάξεις της τάξεως των 600-700 ευρώ τον μήνα να χάσουν έναν ολόκληρο μισθό καθώς ο φόρος θα αυξηθεί κατά 600 ευρώ ετησίως. Αντίθετα, από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, θα ευνοηθούν οι έχοντες τα υψηλότερα εισοδήματα και οι επιχειρήσεις κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την οικονομική πολιτική της σημερινής κυβέρνησης.
Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι προτάσεις του ΔΝΤ για τις συντάξεις: ζητείται να μειωθούν οι αποδοχές των σημερινών συνταξιούχων (σ.σ οι οποίες σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης κινούνται σε επίπεδα πέραν των αντοχών της ελληνικής οικονομίας) και τα χρήματα που θα προκύψουν να διατεθούν για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους σε άλλους τομείς όπως είναι η ενίσχυση των μακροχρόνια ανέργων ή των εργαζομένων με εξαιρετικά χαμηλές αποδοχές. Το ΔΝΤ επισημαίνει στην έκθεση ότι οι συντελεστές φτώχειας έχουν μειωθεί στις τάξεις των συνταξιούχων μέσα στην κρίση ενώ, αντίθετα έχουν αυξηθεί για τους εργαζόμενους και τα ανήλικα παιδιά.
Οι προβλέψεις για την οικονομία
Όσον αφορά στην εξέλιξη των βασικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας, το ΔΝΤ κάνει τις ακόλουθες προβλέψεις:
Ανάπτυξη: Όπως αναφέρεται στην έκθεση, η ανάπτυξη για το 2016, θα φτάσει στο 0,4%. Για το 2017, το ΔΝΤ ανεβάζει τον πήχη της ανάπτυξης στο 2,7% Για τα επόμενα χρόνια όμως, το ΔΝΤ κάνει λιγότερο αισιόδοξες προβλέψεις σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ελλάδα. Έτσι,:
- Για το 2018 προβλέπεται ανάπτυξη 2,6%
- Για το 2019 2,4% και
- Για το 2020 2%.
Ιδιωτική κατανάλωση: Το 2016 κλείνει σύμφωνα με το ΔΝΤ με αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 0,8%. Για το 2017 προβλέπεται αύξηση 1,5%, για το 2018 1,4%, για το 2019 1,2% και για το 2020 μόλις 1%
Δημόσια κατανάλωση: Για το 2016 καταγράφεται θετικό ποσοστό 0,7%, για το 2017 0,5%, για το 2018 0,5%, για το 2019 2% και για το 2020 1,7%
Επενδύσεις: Ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου, θα έχει θετικό πρόσημο 3% για το 2016, 9,5% για το 2017, 9% για το 2018, 8% για το 2019 και 6,2% για το 2020.
Εξαγωγές-Εισαγωγές: Οι εξαγωγές του 2016 προβλέπεται να αυξηθούν μόλις κατά 1% έναντι αύξησης των εισαγωγών κατά 1,2%. Για το 2017, προβλέπεται αύξηση εξαγωγών κατά 6,5% έναντι αύξησης εισαγωγών κατά 4,6% ενώ για το 2018, οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 6% και οι εισαγωγές κατά 4,6%. Το 2019, ο πήχης ανεβαίνει στο 4,8% για τις εξαγωγές και στο +4,7% για τις εισαγωγές ενώ τα ποσοστά για το 2020 διαμορφώνονται στο 4,2% και 3,7% αντίστοιχα.
Ανεργία: Στην έκθεση του ΔΝΤ, διαπιστώνεται δομικό πρόβλημα ανεργίας ενώ προβλέπεται ότι το ποσοστό θα μειωθεί από το 23,2% το 2016, στο 21,3% το 2017, στο 19,8% το 2018, στο 19% το 2019 και στο 18,4% το 2020. Επίσης, αναφέρεται ότι η ανεργία στην Ελλάδα θα παραμείνει σε διψήφια επίπεδα μέχρι και το 2040.
Πρωτογενές πλεόνασμα: Στο κρίσιμο θέμα του πρωτογενούς πλεονάσματος, η ομάδα της Ντέλιας Βελκουλέσκου ξεκινάει από πολύ χαμηλή «αφετηρία»: παραδέχεται ότι το 2016 θα υπάρξει υπεραπόδοση και προσδιορίζει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 0,9% αντί για 0,5% που είναι ο στόχος. Για το 2017, το ΔΝΤ βλέπει… κόφτη καθώς εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί κάτω από τον μνημονιακό στόχο του 1,75% και συγκεκριμένα στο 1%. Κόφτη όμως, βλέπει και για το 2018 προσδιορίζοντας το πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5% έναντι στόχου για 3,5%.
Σκληρό παζάρι με τα βλέμματα στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΝΤ
Bρυξέλλες και Αθήνα αναμένουν τις αποφάσεις του Ταμείου - Το Grexit επαναφέρει ο υποψήφιος πρέσβης των ΗΠΑ στην Ε.Ε.
Δευτέρα, 06 Φεβρουαρίου 2017 08:09
UPD:08:10
INTIME NEWS/© European Union
Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
nbellos@naftemporiki.gr
nbellos@naftemporiki.gr
Την ώρα που Ελλάδα και Ευρωπαίοι έχουν στραμμένο το ενδιαφέρον στους στη σημερινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΝΤ, μια δήλωση-βόμβα του υποψήφιου πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Ε.Ε. έρχεται να ταράξει τα νερά, καθώς τάσσεται υπέρ του Grexit.
Ο Τεντ Μάλοκ, που είναι ο υποψήφιος της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τράμπ για τη θέση του νέου πρέσβη των ΗΠΑ στην Ε.Ε., επανέλαβε ότι η Γερμανία χειραγωγεί το ευρώ και κάλεσε και άλλες χώρες με δημοψηφίσματα να βγουν από το ενιαίο νόμισμα. Στο ίδιο πλαίσιο υπογράμμισε ότι αυτή η πολιτική της Γερμανίας βλάπτει τις χώρες της Νότιας Ευρώπης. Ειδικά για την Ελλάδα, ο κ. Μάλοκ ανέφερε πως «τίθεται το ερώτημα γιατί η Ελλάδα συνεχίζει σε αυτή την τελματώδη κατάσταση, ενώ από καθαρά οικονομική άποψη θα έπρεπε να βγει από το ευρώ».
Εκτός από την τοποθέτηση του υποψήφιου Αμερικανού πρέσβη στην Ε.Ε., με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η στάση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου επί του ελληνικού ζητήματος, μετά την αλλαγή κυβέρνησης στις ΗΠΑ και τον ρόλο που θα επιθυμεί η κυβέρνηση Τραμπ να διαδραματίζει το Ταμείο στην παγκόσμια οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό, η σημερινή συνεδρίαση του δ.σ. του Ταμείου είναι ιδιαίτερης σημασίας, καθώς θα προδιαγράψει τις επόμενες κινήσεις.
Αναμονή σε Βρυξέλλες και Αθήνα
Στη βελγική πρωτεύουσα αποφεύγουν να κάνουν οποιαδήποτε πρόβλεψη, ωστόσο δεν κρύβουν -ακόμη και η Κομισιόν, η οποία έχει έρθει σε δημόσια σύγκρουση τις τελευταίες εβδομάδες με το ΔΝΤ- ότι εδώ όπου φτάσαμε δεν υπάρχει η πολυτέλεια της αποχώρησης.
Γερμανοί και Ολλανδοί έχουν δηλώσει δημόσια ότι αποχώρηση του ΔΝΤ σημαίνει νέα διαπραγμάτευση για νέο μνημόνιο, που θα πρέπει να επικυρωθεί από εθνικά κοινοβούλια. Στις Βρυξέλλες δεν θέλουν ούτε καν να σκέφτονται ότι, εν μέσω προεκλογικών και μετεκλογικών συζητήσεων στην Ολλανδία, στη Γαλλία και στη Γερμανία, θα μπορούσε να υποβληθεί για έγκριση νέο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) για την Ελλάδα.
Συνεπώς θεωρούν απολύτως αρνητική εξέλιξη την αποχώρηση του ΔΝΤ, με δεδομένο ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί χρήματα για την εξυπηρέτηση δανειακών αναγκών την άνοιξη και το καλοκαίρι. Ελπίζουν ότι ακόμη κι αν δεν πάρει σαφή θέση σήμερα, επικαλούμενο ότι δεν έχει όλα τα δεδομένα (ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης), το ΔΝΤ θα αφήσει την πόρτα ανοικτή για θετική απόφαση τις επόμενες εβδομάδες. Από εκεί και πέρα, ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά, εάν ο στόχος της κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης το συντομότερο, δηλαδή συμφωνία αρχικά σε τεχνικό επίπεδο και στη συνέχεια σε πολιτικό, μέσα στον Φεβρουάριο, υπό την αίρεση των προαπαιτούμενων στα οποία θα καταλήξουν, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.
Καθοριστικό ραντεβού για τη συνέχεια είναι η συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας (EWG) του Eurogroup, την προσεχή Πέμπτη, η οποία είναι τακτική και θα προετοιμάσει τα θέματα συζήτησης στη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, στις 20 Φεβρουαρίου. Από τώρα μέχρι και την Πέμπτη θα πρέπει να έχει βρεθεί κοινός τόπος, ώστε να επιστρέψουν στην Αθήνα οι επικεφαλής των θεσμών. Στις Βρυξέλλες τονίζουν ότι η επιστροφή των θεσμών σημαίνει ότι θα πάνε για να κλείσουν όλα τα θέματα μέσα σε λίγες μέρες.
Όπως επισημαίνουν στις Βρυξέλλες, με βάση την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και παίρνοντας ως πιθανότερο σενάριο τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα, είναι εξαιρετικά δύσκολο για την κυβέρνηση να αποφύγει τη νομοθέτηση προληπτικών μέτρων. Κι αυτό γιατί, από την άλλη, το Βερολίνο δεν δέχεται να περιοριστεί το πρωτογενές πλεόνασμα. Έχουμε δηλαδή το ΔΝΤ που λέει ότι το πρόγραμμα δεν οδηγεί σε πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και συνεπώς ή θα ληφθούν μέτρα ή θα μειωθεί το πλεόνασμα, οπότε στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να γίνει παρέμβαση για ελάφρυνση του χρέους. Οι Γερμανοί απορρίπτουν τη μείωση των πλεονασμάτων, οπότε απομένουν τα προληπτικά μέτρα.
Στη βελγική πρωτεύουσα προσθέτουν ότι πρόθεση των Ευρωπαίων είναι να διευκολύνουν πολιτικά την κυβέρνηση, χωρίς να αλλοιώνεται όμως νομικά η αυτόματη εφαρμογή των προληπτικών μέτρων σε περίπτωση απόκλισης από τον στόχο μετά το 2018. Ωστόσο, η λύση δεν είναι εύκολη, ενώ αντιλαμβάνονται την πολιτική δυσκολία της κυβέρνησης να ψηφίσει ένα προς ένα προληπτικά μέτρα, όπως η μείωση του αφορολόγητου και η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στους συνταξιούχους.
Πάντως, εκεί που υπάρχει περιθώριο ευελιξίας είναι στον καθορισμό του ποσού των προληπτικών μέτρων, το οποίο θα είναι σαφώς χαμηλότερο από τα 4-4,5 δισ. ευρώ, τα οποία προκύπτουν από τις προβλέψεις του ΔΝΤ για το μέγεθος της απόκλισης.
Δύσκολη εξίσωση η εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης
Στο κυβερνητικό στρατόπεδο, παρά τη ρητορεία ότι δεν πρόκειται να ληφθούν πρόσθετα ή προληπτικά μέτρα, αναζητείται λύση σε μια όμως πολύ δύσκολη «εξίσωση», αφού αφενός θα πρέπει να βρεθεί η φόρμουλα που θα γεφυρώσει το χάσμα με τους θεσμούς, αφετέρου η συγκεκριμένη λύση θα πρέπει να έχει το λιγότερο δυνατό πολιτικό κόστος.
Σε κάθε περίπτωση, στο Μέγαρο Μαξίμου, στόχος του οποίου παραμένει το κλείσιμο της αξιολόγησης εντός του Φεβρουαρίου, γνωρίζουν πολύ καλά πλέον ότι το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα δεν γίνεται να έρθει χωρίς υποχωρήσεις σε συγκεκριμένα ζητήματα που μέχρι πρότινος αποτελούσαν και «κόκκινες γραμμές».
Οι απαιτήσεις των θεσμών που έχουν βραχυκυκλώσει την αξιολόγηση είναι μεταξύ άλλων:
1. Να δεσμευτεί η κυβέρνηση για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% για πέντε χρόνια μετά τη λήξη του ισχύοντος μνημονίου το 2018, δηλαδή μέχρι το 2023, αλλά επίσης για πρωτογενή πλεονάσματα 3% για επιπλέον πέντε χρόνια, έως το 2028.
2. Μείωση του αφορολόγητου που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2018 και με σταδιακή εφαρμογή. Οι θεσμοί ζητούν να πέσει από τις 8.650 ευρώ στις 6.000.
3. Οι δανειστές ζητούν από την κυβέρνηση να περιγράψει τις μειώσεις στις συντάξεις με σημείο έναρξης από το 2019. Μεγαλύτερη πίεση για τη μείωση των συντάξεων ασκεί το ΔΝΤ.
4. Στα εργασιακά, είναι δεδομένη η απαίτηση των δανειστών για την αύξηση του ορίου ομαδικών απολύσεων και χωρίς την πολιτική έγκριση.
5. Αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στον χώρο της ενέργειας, με το δίπολο ΔΕΗΔΕΗ-0,38% - ΑΔΜΗΕ να κατέχει προεξάρχουσα θέση.
Οι ανωτέρω απαιτήσεις των δανειστών έχουν ήδη μπει στο τραπέζι των συζητήσεων στο Μέγαρο Μαξίμου, χωρίς όμως να γίνονται προς το παρόν δεκτές.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτοί κάποιοι από τους όρους, αλλά με συγκεκριμένα ανταλλάγματα, όπως για παράδειγμα:
- Η ταυτόχρονη με το κλείσιμο της συμφωνίας ανακοίνωση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για την απομείωση του χρέους. Οι Ευρωπαίοι μάλιστα θα αναλάβουν την υποχρέωση να ενεργοποιήσουν στο τέλος του προγράμματος όλα τα απαιτούμενα μέτρα, στον βαθμό που θα κρίνεται από το ΔΝΤ, με βάση νέα έκθεση βιωσιμότητας χρέους, ότι αυτό είναι απαραίτητο. Με την κίνηση αυτή θα ανοίξει ο «δρόμος» στο ΔΝΤ να κάνει νέους υπολογισμούς για το χρέος, συνεκτιμώντας πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης, ενώ όσες χώρες έχουν πρόβλημα με τα εθνικά τους κοινοβούλια δεν θα χρειαστεί να ζητήσουν άμεσα την έγκρισή τους για τα μέτρα ελάφρυνσης, αφού αυτά θα ενεργοποιηθούν το 2018.
- Η δυνατότητα στην ελληνική πλευρά να μπορεί να διαθέτει τα πλεονάσματα που προκύπτουν σε κοινωνικές παροχές ή σε μείωση φόρων, χωρίς να χρειάζεται την έγκριση των θεσμών.
Υποψήφιος πρέσβης ΗΠΑ στην Ε.Ε.: Υπάρχει σοβαρός λόγος η Ελλάδα να αποχωρούσε από το ευρώ
Κυριακή, 05 Φεβρουαρίου 2017 23:58
UPD:23:59
wndbooks.wnd.com
Από τη σκοπιά ενός οικονομολόγου, υπάρχει πολύ σοβαρός λόγος η Ελλάδα να αποχωρήσει από το ευρώ, δήλωσε ο υποψήφιος για τη θέση του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ε.Ε. Τεντ Μάλοκ.
Για την Ελλάδα και την εμπλοκή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ο Τεντ Μάλοκ, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε στο Bloomberg ερωτήθηκε εάν η αμερικανική κυβέρνηση έχει άποψη για το αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πρέπει να έχει ρόλο στο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας.
Απάντησε ότι δεν είναι γνώστης αυτής της άποψης. «Δεν έχω καμία αναφορά σχετικά με τις συζητήσεις. Ειλικρινά, δεν βρίσκομαι εντός της διοίκησης… Είχα συζητήσεις. Νομίζω ότι υπάρχουν ζητήματα, ειλικρινά, με το αν πρέπει να υπάρξει πρόγραμμα στήριξης ή για το ποιος είναι υπεύθυνος για το πώς θα είναι αυτό το πρόγραμμα. Γιατί η Ελλάδα παραμένει σε ενός είδους στάσιμη κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια. Και για ποιο λόγο αυτή η κατάσταση δεν έχει επιλυθεί».
Στην ερώτηση εάν η Ελλάδα πρέπει να αποχωρήσει από την Ευρωζώνη, ο κ. Μάλοκ ανέφερε: «Δεν θέλω να μιλάω εξ ονόματος των Ελλήνων, αλλά πιστεύω ότι ενδεχομένως, από την οπτική γωνιά ενός οικονομολόγου, υπάρχει πολύ σοβαρός λόγος η Ελλάδα να αποχωρήσει από το ευρώ».
Eurobank: Αναγκαία η σύγκλιση Ε.Ε. - ΔΝΤ
Δευτέρα, 06 Φεβρουαρίου 2017 11:12
UPD:11:13
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Την ανάγκη σύγκλισης Ε.Ε. - ΔΝΤ ως προς το ελληνικό πρόγραμμα υπογραμμίζει η Eurobank, σε έκθεσή της για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, η οποία υπογράφεται από τον επικεφαλής οικονομολόγο της τράπεζας, Πλάτωνα Μονοκρούσο.
«Η σύγκλιση των δύο πλευρών σε σχέση με το ελληνικό πρόγραμμα, κρίνεται αναγκαία συνθήκη για την ταχεία ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης και την αποφυγή περαιτέρω καθυστερήσεων που θα υπονόμευαν σε σημαντικό βαθμό τις προσπάθειες σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας» αναφέρεται μεταξύ άλλων, στη μελέτη της Eurobank.
Στη συνέχεια, ο κ. Μονοκρούσος παραθέτει τις απόψεις και τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την πορεία του ελληνικού προγράμματος, οι οποίες συνοψίζονται στο συμπέρασμα πως «οι σημαντικοί κίνδυνοι συνεχίζουν να υφίστανται σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην αποκατάσταση των μακροοικονομικών ανισορροπιών της προ-κρίσης εποχής».
Κατά το ΔΝΤ, οι κυριότεροι κίνδυνοι συνίστανται στα παρακάτω:
- εξαιρετικά μη βιώσιμο δημόσιο χρέος, παρά τη σημαντική ελάφρυνση που έχει προσφερθεί έως τώρα
- χρόνιες διαρθρωτικές δυσκαμψίες και εμπόδια για τις επενδύσεις και την ανάπτυξη που συνεχίζουν να υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα
- ευάλωτη διάρθρωση των δημόσιων οικονομικών που βασίζεται σε γενναιόδωρες συνταξιοδοτικές δαπάνες και υψηλούς φορολογικούς συντελεστές σε «στενές» φορολογικές βάσεις
- υψηλό μη-εξυπηρετούμενο ιδιωτικό χρέος προς το ελληνικό δημόσιο και το εγχώριο τραπεζικό σύστημα
Ως αποτέλεσμα, το Ταμείο προτείνει τις εξής παρεμβάσεις:
- αναδιάρθρωση του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής της Ελλάδας με στόχο τη μείωση της υπέρ-φορολόγησης σε στενές φορολογικές βάσεις και τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για στοχευμένες κοινωνικές μεταβιβάσεις καθώς και δαπάνες για βασικές δημόσιες υπηρεσίες και επενδύσεις
- ενίσχυση των προσπαθειών για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της ταχείας μείωσης του στοκ των κόκκινων δανείων με στόχο την εξυγίανση των ισολογισμών νοικοκυριών και επιχειρήσεων και την αύξηση των τραπεζικών πιστώσεων προς την πραγματική οικονομία
- διασφάλιση και ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων που έχουν επιτελεσθεί στην αγορά εργασίας και επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας εντός της Νομισματικής Ένωσης
- ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους, μεγαλυτέρου μεγέθους και εμβέλειας σε σχέση με αυτή που αποτυπώνεται στο σχετικό πλαίσιο που αποφασίστηκε στο Eurogroup της 25ης Μαΐου 2016
naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου