ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑ... ΣΤΟΝ ΑΝΗΛΕΗ ΠΟΛΕΜΟ ΤΙΜΩΝ
Βγήκαν «μαχαίρια» στο λιανεμπόριο για την πίτα των 10 δισ. ευρώ
Τα «τύμπανα του πολέμου» στο λιανεμπόριο τροφίμων ήχησαν, και τα αντίπαλα στρατόπεδα πήραν θέσεις μάχης. Η πλήρης επαναλειτουργία των καταστημάτων του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη εκτιμάται πως θα πυροδοτήσει μια άνευ προηγουμένου σύρραξη στον χώρο των σούπερ μάρκετ, με επίκεντρο τις τιμές και έπαθλο την πίτα των 10 και πλέον δισ. ευρώ.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων θα χτυπήσει «κόκκινο» το επόμενο διάστημα, ενώ δεν αποκλείουν νέες εξελίξεις στο μέτωπο των εξαγορών λόγω και των δυσοίωνων προβλέψεων για την πορεία της κατανάλωσης. Άνθρωποι του χώρου υποστηρίζουν πως η πρωτοβουλία της οικογένειας Σκλαβενίτη δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητη, αντίθετα θεωρούν σίγουρο ότι οι αντίπαλοι «θα σηκώσουν το γάντι και θα απαντήσουν ανάλογα». Κανείς, όπως σημειώνουν οι ίδιοι, δεν είναι διατεθειμένος να παραδώσει ό,τι με κόπο και θυσίες κέρδισε όλο το διάστημα που ο Μαρινόπουλος ήταν ουσιαστικά εκτός αγοράς. Και μάλιστα, σε μια εποχή που όλα μετρούν και τίποτα δεν χαρίζεται.
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
gmanettas@pegasus.gr
Η επόμενη μέρα στο λιανεμπόριο ξεκίνησε και αναμένεται πιο σκληρή από ποτέ! Η ενσωμάτωση των καταστημάτων της «Μαρινόπουλος» στο δίκτυο του Σκλαβενίτη παρότι πέρασε από «σαράντα κύματα» φέρνει νέα δεδομένα και βάζει φωτιά στον ανταγωνισμό.
Αν και δημόσια πολλοί επικρότησαν την κίνηση του Σκλαβενίτη να αποκτήσει τον παραπαίοντα Μαρινόπουλο, στο παρασκήνιο όλοι προετοιμάζονταν για τη στιγμή που ο νέος μεγάλος αντίπαλος θα έκανε και επίσημα την εμφάνισή του... Η στιγμή αυτή ήρθε, πριν από λίγες μέρες με την αποκαθήλωση και της τελευταίας ταμπέλας με το σήμα Carrefour από τα σημεία του άλλοτε πανίσχυρου λιανέμπορου (εν. Μαρινόπουλος) και όλοι πλέον στρέφουν το βλέμμα τους στους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς.
Άνθρωποι του χώρου υποστηρίζουν πως η πρωτοβουλία της οικογένειας Σκλαβενίτη δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητη, αντίθετα θεωρούν σίγουρο ότι οι αντίπαλοι «θα σηκώσουν το γάντι και θα απαντήσουν ανάλογα». Κανείς, όπως σημειώνουν οι ίδιοι, δεν είναι διατεθειμένος να παραδώσει ό,τι με κόπο και θυσίες κέρδισε όλο το διάστημα που ο Μαρινόπουλος ήταν ουσιαστικά εκτός αγοράς. Και μάλιστα, σε μια εποχή που όλα μετρούν και τίποτα δεν χαρίζεται.
Ήδη, οι επικεφαλής των υπόλοιπων μεγάλων αλυσίδων είτε με δημόσιες τοποθετήσεις τους είτε σε κατ' ιδίαν συζητήσεις έχουν καταστήσει σαφές πως δεν πρόκειται να καθίσουν με σταυρωμένα τα χέρια, αλλά θα κινηθούν επιθετικά, προκειμένου να αναχαιτίσουν τη δυναμική που αναπτύσσει το νέο σχήμα. «Η δράση φέρνει αντίδραση», λέει κορυφαίος λιανέμπορος, προσθέτοντας πως κανείς δεν θα αφήσει ελεύθερο πεδίο στον Σκλαβενίτη να ανακτήσει τις πωλήσεις που έκανε ο Μαρινόπουλος πριν καταρρεύσει ολοσχερώς (υπολογίζονται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ).
Προς αυτή την κατεύθυνση, όλοι μηδενός εξαιρουμένου ετοιμάζονται να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια στις προσφορές, οι οποίες όπως δείχνουν πλέον όλες οι έρευνες αποτελούν το υπέρτατο κριτήριο με βάση το οποίο οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους. Δεν είναι τυχαίο πως ήδη, πάνω από το 50% των επώνυμων προϊόντων πωλείται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας, ενώ κάποιες αλυσίδες κάνουν προσφορές ακόμη και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (!).
«Πόλεμος τιμών»
Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έναν πρωτοφανή σε ένταση και διάρκεια πόλεμο τιμών, τον οποίο δεν θα έχει ξαναζήσει ο χώρος. «Δεν έχουμε δει ακόμη στην Ελλάδα πραγματικό πόλεμο τιμών», σημείωσε πρόσφατα ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και πρώην επικεφαλής της «ΑΒ Βασιλόπουλος», θέλοντας να δείξει τι έπεται στον χώρο. Ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δώσουν και στην επέκταση του δικτύου, κυρίως σε περιοχές που υστερούν και κατά την άποψη τους έχουν προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε εξαγορές μικρότερων αλυσίδων. Ενδεικτικά, η ΑΒ Βασιλόπουλος σύμφωνα με τον επικεφαλής της, Λεωνίδα Βρεττάκο αναμένεται να επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζει να ενδιαφέρεται για εξαγορές τοπικών αλυσίδων, εφόσον αυτές συνιστούν επενδυτική ευκαιρία. Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλει και ο όμιλος METRO (My Market), ο οποίος κατάφερε να ενσωματώσει πλήρως τα καταστήματα του Βερόπουλου που απέκτησε πριν από περίπου δύο χρόνια.
Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έναν πρωτοφανή σε ένταση και διάρκεια πόλεμο τιμών, τον οποίο δεν θα έχει ξαναζήσει ο χώρος. «Δεν έχουμε δει ακόμη στην Ελλάδα πραγματικό πόλεμο τιμών», σημείωσε πρόσφατα ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και πρώην επικεφαλής της «ΑΒ Βασιλόπουλος», θέλοντας να δείξει τι έπεται στον χώρο. Ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δώσουν και στην επέκταση του δικτύου, κυρίως σε περιοχές που υστερούν και κατά την άποψη τους έχουν προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε εξαγορές μικρότερων αλυσίδων. Ενδεικτικά, η ΑΒ Βασιλόπουλος σύμφωνα με τον επικεφαλής της, Λεωνίδα Βρεττάκο αναμένεται να επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζει να ενδιαφέρεται για εξαγορές τοπικών αλυσίδων, εφόσον αυτές συνιστούν επενδυτική ευκαιρία. Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλει και ο όμιλος METRO (My Market), ο οποίος κατάφερε να ενσωματώσει πλήρως τα καταστήματα του Βερόπουλου που απέκτησε πριν από περίπου δύο χρόνια.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη έχει δρομολογήσει επενδύσεις της τάξης των 70-80 εκατ. ευρώ μέσα την επόμενη διετία για την ανακαίνιση και επέκταση του δικτύου αλλά και τις προσφορές. Παράλληλα, η επιχείρηση υπό την καθοδήγηση του Αρ. Παντελιάδη έκανε την είσοδό της στην πολλά υποσχόμενη αγορά των online σούπερ μάρκετ, μέσα από τη στρατηγική συνεργασία που υπέγραψε με το ελληνικό online σούπερ μάρκετ welovesupermarket.gr. Ανάλογες επενδύσεις σχεδιάζουν και υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες όπως η Μασούτης, η Lidl, ο Γαλαξίας, αλλά και οι εταιρείες-μέλη του ΕΛΟΜΑ. Μόνο η Μασούτης, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Γιάννη Μασούτη θα ρίξει εντός του έτους 50 εκατ. ευρώ για τη μείωση των τιμών της και 20 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 20 νέων καταστημάτων.
Ο στόχος του Σκλαβενίτη
Ο Σκλαβενίτης, από την άλλη πλευρά, μετά την εξόφληση των προμηθευτών του Μαρινόπουλου εργάζεται πυρετωδώς για να ανακτήσει το έδαφος που έχασε ο άλλοτε πανίσχυρος λιανέμπορος όσο διάστημα «απουσιάζε» από την αγορά.
Ο Σκλαβενίτης, από την άλλη πλευρά, μετά την εξόφληση των προμηθευτών του Μαρινόπουλου εργάζεται πυρετωδώς για να ανακτήσει το έδαφος που έχασε ο άλλοτε πανίσχυρος λιανέμπορος όσο διάστημα «απουσιάζε» από την αγορά.
Πληροφορίες αναφέρουν πως τα μέχρι στιγμής μηνύματα από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του δικτύου υπό την ομπρέλα του νέου ιδιοκτήτη είναι πολύ θετικά, με ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να επιστρέφουν σταδιακά.
Η εμπειρία, το καλό όνομα και η εμπιστοσύνη που νιώθουν οι καταναλωτές (έχει πιστούς πελάτες που δεν πάνε σε άλλο δίκτυο) αλλά και η άψογη συνεργασία με τη βιομηχανία όλα αυτά τα χρόνια εκτιμάται ότι θα παίξουν καταλυτικό ρόλο για την επιτυχία του δύσκολου εγχειρήματος που ανέλαβε η οικογένεια Σκλαβενίτη. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του χώρου ο δρόμος μέχρι να κερδηθεί το στοίχημα είναι μακρύς και δύσκολος. Να σημειωθεί πως με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο προβλέπεται πως το δίκτυο του Μαρινόπουλου υπό την ομπρέλα του Σκλαβενίτη θα επιστρέψει σε λειτουργική κερδοφορία στο δεύτερο έτος από την ημερομηνία επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης και σε καθαρή κερδοφορία από το τέταρτο έτος. Σε ό,τι αφορά στον τζίρο, οι διοικούντες τον Σκλαβενίτη εκτιμούν ότι θα ανακτήσουν περίπου 1,03 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, με προοπτική να φθάσει στο 1,2 δισ. ευρώ στο τέλος του δεύτερου χρόνου.
«Κατέβασαν ρολά» 90 αλυσίδες!
Εξαφανίζονται οι μικροί, γιγαντώνονται οι μεγάλοι
Εξαφανίζονται οι μικροί, γιγαντώνονται οι μεγάλοι
Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται η συγκέντρωση δυνάμεων στην αγορά των σούπερ μάρκετ, επιβεβαιώνοντας όσους προέβλεπαν ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα «περάσει» σταδιακά στα χέρια λίγων και ισχυρών. Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν πως εξαιτίας της ύφεσης και της έλλειψης ρευστότητας θα υπάρξει νέος γύρος εξαγορών μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, με αρκετές αλυσίδες κυρίως μικρές και μικρομεσαίες να προσαρτώνται σε μεγαλύτερα σχήματα και πολλές άλλες να κατεβάζουν ρολά. Μάλιστα, ο κ. Μαχαιράς μιλώντας πρόσφατα σε συνέδριο για το λιανεμπόριο προέβλεψε πως στην εγχώρια αγορά θα παραμείνουν μόνο πέντε αλυσίδες, εκ των οποίων οι δύο θα είναι νέες είσοδοι, πιθανότατα και ξένοι. Για την ιστορία, από τις αρχές της κρίσης μέχρι και σήμερα, περίπου 90 αλυσίδες αναγκάστηκαν να κλείσουν, καθώς δεν άντεξαν τον ισχυρό ανταγωνισμό και την κατακόρυφη κάμψη της κατανάλωσης. Στον αντίποδα, οι δέκα μεγαλύτεροι λιανέμποροι αύξησαν τις πωλήσεις τους και παράλληλα το ποσοστό επί του συνολικού τζίρου της αγοράς στο 76% από 65% που ήταν πριν από περίπου δέκα χρόνια.
Δυσοίωνες προβλέψεις (και) το 2017
Δέκα χρόνια πίσω γύρισε η κατανάλωση
Δέκα χρόνια πίσω γύρισε η κατανάλωση
Εκτός από την επαλειτουργία των καταστημάτων της «Μαρινόπουλος», τον ανταγωνισμό στον κλάδο οξύνει η παρατεταμένη κάμψη της κατανάλωσης. Παρά τις προσδοκίες που υπήρχαν ότι μαζί με την έλευση του 2017 θα επιστρέψει και η ανάκαμψη, τα μηνύματα για την πορεία της κατανάλωσης τους πρώτους μήνες του νέου έτους μόνο αισιοδοξία δεν γεννούν. Αντίθετα, μεγαλώνουν τον προβληματισμό για το πότε θα σταματήσει η «κατρακύλα» και θα φανεί ο πάτος του βαρελιού.
Σύμφωνα με έρευνα της IRI που παρουσιάστηκε πρόσφατα, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου παρατηρήθηκε καθίζηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με τη μείωση να διαμορφώνεται σε πρωτοφανή επίπεδα της τάξης του 15% (!).
Το σοκ στην αγορά είναι μεγάλο, με δεδομένο ότι η πτώση των πρώτων ημερών του Μαρτίου, έρχεται σε συνέχεια των αρνητικών επιδόσεων του Φεβρουαρίου (-2,9%) και του Ιανουαρίου (-10%) αλλά και των δυσμενών προβλέψεων για το υπόλοιπο του 2017.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία εκτιμά ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα υποχωρήσουν κατά 3,6% στο σύνολο του τρέχοντος έτους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις, τύπου «Μαρινόπουλου».
Η αγωνία είναι έντονη καθώς, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, η αγορά δεν αντέχει να χάσει και άλλο τζίρο. Ήδη, οι πωλήσεις κινούνται σήμερα στα επίπεδα του 2015 (!), ήτοι πέριξ των 10,7 δισ. ευρώ, ενώ από την αρχή της κρίσης έχουν χαθεί πάνω από 2,5 δισ. ευρώ από την αγορά. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον πάντως, αναμένεται η αποτίμηση του φετινού Πάσχα, και η αντίδραση των καταναλωτών.
Γιατί «μαζεύτηκε» το εμπορικό έλλειμμα σε τρόφιμα-ποτά
Η αύξηση των εξαγωγών σε συνδυασμό με τη μείωση των εισαγωγών, επέφεραν πτώση του ελλείμματος κατά 35%. Μειωμένη κατά 20% η κατά κεφαλή δαπάνη. Ποια κράτη είναι οι καλύτεροι εμπορικοί εταίροι της χώρας.
Δημοσιεύθηκε: 15 Απριλίου 2017 - 19:20
Σημαντικότατη μείωση της τάξεως του 35% κατέγραψε το εμπορικό έλλειμμα του κλάδου τροφίμων και ποτών το 2015 έναντι του 2014. Αυτό προκύπτει από τη σχετική έρευνα – ανάλυση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) που έγινε για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών (ΣΕΒΤ) και αφορά τα δεδομένα του κλάδου από το 2010 – 2015.
Σε απόλυτα μεγέθη, το εμπορικό έλλειμμα του κλάδου μειώθηκε από τα περίπου 2,1 δισ. ευρώ το 2014, στα 1,4 δισ. ευρώ το 2015.
Η μείωση αυτή στο εμπορικό έλλειμμα του κλάδου είναι προφανές ότι προήλθε από την άνοδο των εξαγωγών το 2015 στα σχεδόν 3 δισ. ευρώ (από 2,4 δισ. το 2014), αλλά και από την μείωση των εισαγωγών τροφίμων και ποτών στα 4,3 δισ. (από 4,5 δισ. το 2014). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα για την εξεταζόμενη περίοδο 2010-2015, το εμπορικό έλλειμμα στα τρόφιμα και ποτά κινείται κατά το 2015 στο χαμηλότερο επίπεδό του.
Σημαντική ωστόσο, είναι και η μείωση της κατά κεφαλή κατανάλωση τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών, η οποία αν και το 2015 παρέμεινε σταθερή στα 2.000 ευρώ σε σχέση με το 2014, από το 2010 έχει περιοριστεί κατά 500 ευρώ (-20%).
Σε όρους του λόγου εξαγωγών –εισαγωγών στη μεταποίηση τροφίμων και ποτών, δηλαδή ως προς το μερίδιο των εγχώριων εξαγωγών προς τις αντίστοιχες εισαγωγές, αυτό έχει αυξηθεί σημαντικά το 2015, φθάνοντας στο 68% (από 53% το 2014).
Μάλιστα σε σχέση με το 2010, ο συγκεκριμένος δείκτης έχει ανέλθει κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες, υποδηλώνοντας την ενδυνάμωση των εξαγωγικών προσπαθειών στον τομέα των μεταποιημένων τροφίμων που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια.
Στο σύνολο των τροφίμων, ποτών και καπνού, δηλαδή σε όλη την παραγωγική αλυσίδα αξίας τροφίμων, μαζί με την αγροτική παραγωγή, το αντίστοιχο έλλειμμα διαμορφώνεται το 2015 στα 1,1 περίπου δισ. ευρώ έχοντας μειωθεί σε σχέση με το 2014 κατά 14%.
Η μείωση του ελλείμματος οφείλεται αποκλειστικά στην άνοδο των εξαγωγών κατά 15% το 2015, αφού οι εισαγωγές δεν μεταβλήθηκαν ουσιαστικά. Το έλλειμμα αυτό είναι επίσης το χαμηλότερο της περιόδου 2010-2015.
Ο δείκτης εξαγωγών - εισαγωγών στο σύνολο του εμπορίου τροφίμων αυξάνεται επίσης το 2015 στο 81% (από 77% το 2014), έχοντας ανέλθει κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2010.
Πρωταθλητές τα μεταποιημένα
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι εξαγωγές στα μεταποιημένα τρόφιμα και ποτά αποτελούν πάνω από τα 2/3 των εξαγωγών (από 55% το 2014) στο σύνολο των εξαγώγιμων τροφίμων και ποτών το 2015, καταγράφοντας έτσι το μεγαλύτερο ποσοστό της περιόδου 2010-2015. Το αντίστοιχο ποσοστό εισαγόμενων μεταποιημένων τροφίμων και ποτών στο σύνολο των τροφίμων έχει μειωθεί στο 77% (από 81% το 2014). Στο σύνολο των εξαγωγών της μεταποίησης, τα μεταποιημένα τρόφιμα και ποτά αποτελούν το 11% το 2015 (από 9% το 2014), ενώ στο σύνολο των εισαγωγών το 10% (από 9% το 2014).
Περνώντας στους βασικούς κλάδους τροφίμων και ποτών, τα επεξεργασμένα φρούτα και λαχανικά και τα έλαια και λίπη παρουσιάζουν πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο το 2015. Συγκεκριμένα, το πλεόνασμα στα έλαια και λίπη φθάνει τα 397 εκατ. ευρώ (από έλλειμμα της τάξης των 21 εκατ. ευρώ. το 2014) και στα φρούτα και λαχανικά τα 390 εκατ. ευρώ (από 380 εκατ. ευρώ το 2014).
Οι υπόλοιποι κλάδοι καταγράφουν εμπορικό έλλειμμα το 2015, το οποίο όμως έχει μειωθεί σε όλους σε σχέση με το 2014. Από τους υπόλοιπους υποκλάδους, τα σχετικά ελλειμματικά εμπορικά ισοζύγια είναι υψηλότερα στα άλλα είδη διατροφής, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα επεξεργασμένα ψάρια επεξεργασμένου κρέατος, φθάνοντας τα 944 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα επεξεργασμένα φρούτα και λαχανικά παρουσιάζουν πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο καθόλα τα έτη από το 2010 έως το 2015, ενώ με εξαίρεση το 2010 και το 2014, πλεονασματικό ήταν και το ισοζύγιο των ελαίων και λιπών την ίδια περίοδο.
Σωρευτικά για την περίοδο 2010- 2015, το εμπορικό ισοζύγιο των περισσότερων κλάδων των μεταποιημένων τροφίμων έχει αυξηθεί. Ο κλάδος των ποτών έχει μειώσει σημαντικά το έλλειμμά του από 212 εκατ. ευρώ το 2010, σε 50 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ αξιοσημείωτη μείωση του ελλείμματος καταγράφουν και τα γαλακτοκομικά προϊόντα κατά την περίοδο αυτή.
Τα άλλα είδη διατροφής και οι παρασκευασμένες ζωοτροφές ωστόσο παρουσιάζουν άνοδο του εμπορικού τους ελλείμματος σωρευτικά από το 2010 έως το 2014. Ωστόσο, το 2015 σε σχέση με το 2014, όλοι οι κλάδοι καταγράφουν άνοδο στο εμπορικό τους ισοζύγιο, με τα ελλειμματικά ισοζύγια να εξομαλύνονται σημαντικά σε περιπτώσεις όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα είδη αρτοποιίας.
Ως προς το ποσοστό συμμετοχής κάθε κλάδου στο σύνολο των εμπορικών ροών των μεταποιημένων τροφίμων και ποτών, τα επεξεργασμένα φρούτα και λαχανικά, μαζί με τα έλαια και λίπη καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό εξαγωγών (26% και 22% αντίστοιχα στους δύο κλάδους), ενώ ακολουθούν τα γαλακτοκομικά (19%) και τα άλλα είδη διατροφής (13%).
Οι εμπορικοί εταίροι
Σε σχέση με τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της χώρας ως προς τις εξαγωγές μεταποιημένων τροφίμων και ποτών, την πρώτη θέση κατέχει η Ιταλία, η οποία έχει αυξήσει σημαντικά το ποσοστό της το 2015 (20%) σε σχέση με το 2014 (11,6%). Ακολουθεί η Γερμανία, η οποία αντίθετα έχει μειώσει τη συμμετοχή της στο 15,2% του συνόλου το 2015 (από 18,3% το 2014), ενώ έπονται το Ην. Βασίλειο (8% το 2015 από 8,4% το 2014), οι ΗΠΑ (7,5% το 2015 από 6,8% το 2014) και η Κύπρος (5,7% από 6,7%).
Την πρώτη δεκάδα των βασικών χωρών στις οποίες εξάγει η χώρα μεταποιημένα τρόφιμα συμπληρώνουν χώρες της ΕΕ και συγκεκριμένα η Βουλγαρία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Ρουμανία και η Ισπανία. Συνολικά, οι δέκα πρώτες χώρες στις οποίες εξάγονται μεταποιημένα τρόφιμα καταλαμβάνουν το 72% του συνόλου των εξαγωγών το 2015 (από 70% το 2014). Ενδέκατη είναι η Σουηδία και ακολουθεί η Αυστραλία (1,9% και 1,8% του συνόλου αντίστοιχα).
Ως προς τις εισαγωγές, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της χώρας σε προϊόντα μεταποιημένων τροφίμων και ποτών το 2015 είναι η Γερμανία, από την οποία εισάγεται το 15,4% (από 16,8% το 2014) των αγαθών, η Ολλανδία (15,2%), η Γαλλία (10,9%), η Ιταλία (11,1%) και η Βουλγαρία (7%), των οποίων οι συμμετοχές δεν διαφοροποιούνται σημαντικά σε σχέση με το 2014. Την πρώτη δεκάδα των εισαγωγέων μεταποιημένων τροφίμων και ποτών συμπληρώνουν επίσης χώρες της ΕΕ και συγκεκριμένα η Ισπανία, η Δανία, το Βέλγιο, το Ην. Βασίλειο και η Πολωνία.
Συνολικά, οι δέκα πρώτες χώρες από τις οποίες εισάγονται μεταποιημένα τρόφιμα καταλαμβάνουν το 79% του συνόλου των εισαγωγών στην Ελλάδα. Από τις χώρες εκτός ΕΕ, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος στις εισαγωγές προϊόντων τροφίμων το 2015 παραμένει η Αργεντινή, η οποία βρίσκεται στην 11η θέση, με μερίδιο της τάξης του 2,3%, αλλά και η Ινδονησία (1,2%, 14η θέση) και η Τουρκία (1%, 15η θέση).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου