Η προθεσμία για τη δήλωση των ανασφάλιστων οχημάτων χωρίς το ειδικό πρόστιμο των 100-250 ευρώ έληξε. Άγνωστες, ωστόσο, παραμένουν οι βουλές των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις, η νέα ηλεκτρονική διασταύρωση για τον εντοπισμό όσων οχημάτων εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανασφάλιστα παρά τη δημοσιότητα που πήρε το θέμα αλλά και τις συνεχείς προειδοποιήσεις, δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί πριν από το φθινόπωρο.
Επιβεβαίωση αυτών των πληροφοριών σημαίνει ότι οι οδηγοί που εξακολουθούν να έχουν ανασφάλιστα οχήματα, θα έχουν στη διάθεσή τους ακόμη περισσότερο χρόνο είτε να ασφαλίσουν τα οχήματά τους, είτε να τα θέσουν σε ακινησία. Η καθυστέρηση δεν οφείλεται φυσικά στην μεγαλοθυμία του ελληνικού Δημοσίου αλλά στην πλήρη αδυναμία του να αντιμετωπίσει ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Ούτε οι πληροφορίες για τα κλεμμένα οχήματα έφτασαν στο υπουργείο Οικονομικών ούτε αποσαφηνίστηκε το πώς θα λύσει το πρόβλημά του ο οδηγός που πούλησε το αυτοκίνητό του προ ετών χωρίς όμως ο αγοραστής να ενημερώσει τις αρχές για τη μεταβίβαση. Το… δυστύχημα δεν σταματάει εδώ. Εκτός από τη διασταύρωση για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, ουσιαστικά θα την γλιτώσουν –τουλάχιστον προς το παρόν- τόσο αυτοί που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ όσο και αυτοί που άφηναν απλήρωτα τα τέλη κυκλοφορίας επί σειρά ετών.
Η ιστορία με τα ανασφάλιστα, εξελίσσεται πλέον σε μια επικοινωνιακή «φούσκα». Το μόνο που κατάφερε η κυβέρνηση με το να παρατείνει την προθεσμία για την ασφάλιση των οχημάτων χωρίς την πληρωμή του παραβόλου, ήταν να «φοβίσει» περίπου 330-350 χιλιάδες οδηγούς από τους συνολικά 1,15 εκατομμύρια που εμφανίζονταν στη σχετική λίστα ύστερα από την πρώτη διασταύρωση. Το μέλλον των υπόλοιπων 800.000 ατόμων αγνοείται. Πρακτικά, και οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα μπορούν να απαιτήσουν την καταβολή του παραβόλου (ακόμη δεν έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ η διάταξη που τροποποιεί το παράβολο ανάλογα με το είδος του οχήματος) καθώς πρέπει πρώτα να πραγματοποιηθεί η νέα διασταύρωση από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Δεδομένου ότι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους η όλη ιστορία οδηγήθηκε σε ναυάγιο ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει, η προώθηση της διασταύρωσης θα καθυστερήσει για αρκετό διάστημα ακόμη δεδομένου ότι πλέον προέχουν άλλα θέματα: η ολοκλήρωση της εκκαθάρισης της φορολογικής δήλωσης φυσικών και νομικών προσώπων αλλά και η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ.
Μετά τις διασταυρώσεις για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων αυτοκινήτων και το αλαλούμ που προκάλεσε, τα εμπλεκόμενα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών «παγώνουν» προς το παρόν τις επόμενες διασταυρώσεις που επρόκειτο να γίνουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες για τον εντοπισμό και των αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ αλλά και των παλαιών ΙΧ που έχουν αφήσει απλήρωτα τα τέλη κυκλοφορίας.
Στην κυβέρνηση φοβούνται νέο «κάζο» και γι’ αυτό περιμένουν να δουν πρώτα πώς θα καταλήξει η ιστορία με τα ανασφάλιστα ΙΧ πριν κάνουν το επόμενο βήμα. Σε κάθε περίπτωση, αντιλαμβανόμενη τις αδυναμίες της δημόσιας διοίκησης ακόμη και να κάνει μια σωστή καταγραφή των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, η κυβέρνηση προετοιμάζει και νέες νομοθετικές αλλαγές. Έτσι, η διαδικασία για την κατάθεση πινακίδων, σχεδιάζεται να περάσει από τις εφορίες που έχουν σήμερα την συγκεκριμένη αρμοδιότητα, στο υπουργείο Μεταφορών. Η κατάθεση των πινακίδων θα γίνεται ταχυδρομικά ενώ στον ενδιαφερόμενο θα αποστέλλεται σχετική βεβαίωση αφού προηγηθούν οι σχετικοί έλεγχοι.
Στο υπουργείο Οικονομικών θέλουν να εκμεταλλευτούν το χρονικό περιθώριο που δόθηκε μέχρι τις 14 Ιουλίου για να ξεκαθαρίσουν ότι το δυνατόν περισσότερο τις βάσεις δεδομένων με τα αυτοκίνητα και τις μηχανές. Ήδη το υπουργείο Οικονομικών ζήτησε από τον αστυνομία το αρχείο με τα κλεμμένα ΙΧ ώστε να τα εξαιρέσει από τον κατάλογο με τα ανασφάλιστα. Επίσης, υπάρχει η εκτίμηση ότι μέχρι τις 14 Ιουλίου, χιλιάδες οδηγοί θα σπεύσουν, υπό τον φόβο του προστίμου των 250 ευρώ, είτε να θέσουν το αυτοκίνητό τους σε κανονική ακινησία, είτε να το ασφαλίσουν για να αποφύγουν τα μπλεξίματα όταν θα γίνει ξανά από την αρχή η ηλεκτρονική διασταύρωση από το υπουργείο Οικονομικών. Υπάρχει η αισιοδοξία ότι με τη δημοσιότητα που πήρε το θέμα, θα μειωθεί αισθητά ο αριθμός των εμφανιζόμενων ως ανασφάλιστων ΙΧ και ότι ταυτόχρονα θα ξεκαθαρίσουν πολλά στα ηλεκτρονικά αρχεία του δημοσίου σχετικά με τα αυτοκίνητα. Οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση, εκτιμούν ότι είναι χιλιάδες οι οδηγοί που έχουν παρατήσει τα οχήματά τους σε παλαιά γκαράζ καθώς και αυτοί που έχουν στα αχρείαστα παλαιές μηχανές χωρίς όμως να έχουν κινήσει τις απαραίτητες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Αυτό σε συνδυασμό με τα λάθη αλλά και το γεγονός ότι δεν έγινε διασταύρωση με το αρχείο των κλεμμένων της αστυνομίας είναι που κάνει τα συναρμόδια να ελπίζουν ότι μετά τις 14 Ιουλίου θα έχουν να αντιμετωπίσουν πολύ λιγότερα από 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Οι ίδιοι οδηγοί και τα ίδια οχήματα που εμφανίζονται ως ανασφάλιστοι, είναι αυτοί που εμφανίζονται επίσης να μην έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ή και να έχουν αφήσει απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας προηγούμενων ετών. Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Μεταφορών θα κοινοποιήσει, πιθανότατα μέσα στο φθινόπωρο τα πρόστιμα των 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ενώ θα βεβαιώσει και τα τέλη κυκλοφορίας σε όσους δεν έχουν πληρώσει. Αυτή τη φορά, ο έλεγχος θα αφορά στα οχήματα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά πριν από το 2010. Η πρώτη διασταύρωση που έγινε προ εβδομάδων, εντόπισε 89.225 οχήματα, που ανήκουν σε 40.120 ΑΦΜ με απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας από το 2013 έως το 2017, ύψους 8.168.213 ευρώ. Ο έλεγχος όμως έγινε σε οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από το 2010 έως το 2016 ενώ αναζητήθηκαν τέλη κυκλοφορίας από το 2013 έως το 2017
Ποια είναι η τελική λύση για τη διαχείριση των ανασφάλιστων ΙΧ (update)
Στο υπουργικό συμβούλιο έφτασε το θέμα - παράταση αποφάσισε η κυβέρνηση για να περιορίσει τις αντιδράσεις
Ποιος θα το φανταζόταν: για να βρεθεί λύση με τα ανασφάλιστα οχήματα θα χρειαστεί να ασχοληθεί το… υπουργικό συμβούλιο. Η κυβέρνηση κατόρθωσε το ακατόρθωτο: να δώσει πολιτική διάσταση σε ένα ζήτημα που σε όλες τις σοβαρές χώρες αντιμετωπίζεται με το πάτημα ενός κουμπιού. Εμείς εδώ θα συζητήσουμε αν πρέπει να δώσουμε και πάλι συγχωροχάρτι σε όσους κυκλοφορούν με ανασφάλιστο αυτοκίνητο μόνο και μόνο γιατί δεν μπορούμε να προστατέψουμε τους νομοταγείς από την εμπλοκή με τη γραφειοκρατία. Τι αποφασίστηκε τελικώς; Μια ακόμη παράταση
Δίνεται παράταση για τα ανασφάλιστα οχήματα ώστε να διορθωθούν τα εκατοντάδες χιλιάδες λάθη που έχουν διαπιστωθεί, μετά το απίστευτο αλαλούμ που προκλήθηκε. Αυτή ήταν, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η απόφαση που ελήφθη στο υπουργικό συμβούλιο, το οποίο συνεδρίασε το μεσημέρι της Τετάρτης.Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η παράταση που η κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει είναι μέχρι τις 14 Ιουλίου, ώστε ταυτόχρονα να τακτοποιηθούν οι όποιες εκκρεμότητες υπάρχουν. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, όσοι δεν είχαν ασφαλίσει τα οχήματά τους δεν θα πληρώσουν πρόστιμο, ενώ όσοι έχουν πληρώσει πρόστιμο και ασφαλίσουν το όχημά τους μέχρι τις 14 Ιουλίου θα τους επιστραφεί το ποσόν του προστίμου, προσέθεσαν οι ίδιες πηγές Παράλληλα δόθηκε εντολή ώστε να γίνει επανέλεγχος και διορθώσεις στα λάθη που παρατηρήθηκαν στις λίστες με αποτέλεσμα ασφαλισμένα αυτοκίνητα να εμφανίζονται ως ανασφάλιστα,έως τις 14 Ιουλίου.
Όπως είχε επισημάνει από το πρωί το fpress.gr, η τελική πρόταση που είχε συνταχθεί από χθες, προέβλεπε τα εξής:
Να δοθεί χρονικό περιθώριο στα 1,15 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ να ασφαλίσουν το όχημά τους χωρίς να πληρώσουν το παράβολο των 250 ευρώ. Για όσους έσπευσαν να πληρώσουν το παράβολο –περίπου 10.500 άτομα μέχρι στιγμής- προτείνει να ακυρωθεί ώστε να έχουν όλοι ίδια μεταχείριση. Αυτή το σκέλος της πρότασης φέρεται να έχει γίνει πλήρως αποδεκτό και να έχει ήδη οριστεί η ημερομηνία της 14ης Ιουλίου.
Κατά την περίοδο προσαρμογής οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα ή να ασφαλίσουν το όχημά τους ή να σπεύσουν στην εφορία για να ακολουθήσουν κανονικά τη διαδικασία ακινησίας του οχήματος. Εντοπίστηκαν χιλιάδες περιπτώσεις οχημάτων που εμφανίζονται σε κυκλοφορία ενώ στην πραγματικότητα είναι ακινητοποιημένα.
Μετά τη λήξη της περιόδου προσαρμογής, να επανέλθει το παράβολο το οποίο όμως θα διαφοροποιηθεί προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση των 250 ευρώ ειδικά για τους κατόχους μοτοσικλετών.
Να γίνει διασταύρωση των στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών με τα στοιχεία της αστυνομίας ώστε να εξαιρεθούν από τη λίστα με τα ανασφάλιστα οχήματα τα κλεμμένα.
Με την αποδοχή της πρότασης από την κυβέρνηση, ουσιαστικά η διαδικασία θα ξεκινήσει πάλι από την αρχή καθώς το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει στο τέλος της περιόδου προσαρμογής να κάνει εκ νέου τον έλεγχο για να εντοπίσει όσους δεν θα έχουν συμμορφωθεί παρά το θόρυβο που έχει δημιουργηθεί επί του θέματος.
Μετά την απόφαση μένει να φανεί ποια θα είναι η ανταπόκριση των οδηγών. Και αυτό διότι οι υπουργοί ενημερώθηκαν από τις υπηρεσίες ότι περισσότεροι από 500.000 ανασφάλιστοι οδηγοί, πληρώνουν κανονικά τα τέλη κυκλοφορίας κάτι που σημαίνει ότι έχουν πλήρη επίγνωση ότι κυκλοφορούν το όχημά τους παράνομα πληρώνοντας απλώς τα τέλη κυκλοφορίας για να αποφύγουν το υπέρογκο πρόστιμο. Επίσης, τίθεται και ένα άλλο ζήτημα: με τα παράβολα έχει βεβαιωθεί ένα συνολικό ποσό της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου