Του Σπύρου Δημητρέλη
Ιδιαίτερες πρακτικές και έξυπνα τρικ χρησιμοποιούν οι ελεγκτές της εφορίας προκειμένου να μεγιστοποιήσουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων για την μη έκδοση αποδείξεων. Οι πρακτικές αυτές εφαρμόζονται στο σχέδιο ελέγχου για τους καλοκαιρινούς μήνες και τις τουριστικές περιοχές το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Το σχέδιο ελέγχου αφορά στο σύνολο των κλάδων που κατά την τουριστική περίοδο βλέπουν τους τζίρους τους να ανεβαίνουν κατακόρυφα καθώς και τις σημαντικότερες τουριστικές περιοχές, παραλιακές και μη. Οι κυριότερες πρακτικές που ακολουθούνται κατά τη διενέργεια των ελέγχων είναι οι εξής:
-η μη εντοπιότητα των ελεγκτών. Σχεδόν 7 στους 10 ελέγχους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για την έκδοση αποδείξεων γίνονται από ελεγκτές του "επιχειρούν" μακριά από τον τόπο στον οποίο υπηρετούν. Για παράδειγμα, ελεγκτές από την Αττικής μεταβαίνουν για ελέγχους στα νησιά των Κυκλάδων ενώ ελεγκτές από έναν νομό της Κρήτης πραγματοποιούν ελέγχους σε άλλον νομό. Από την μη εντοπιότητα των ελεγκτών αυξάνεται, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, η αποτελεσματικότητα των ελέγχων καθώς βεβαιώνονται ευκολότερα φορολογικές παραβάσεις
-η "προσποίηση του πελάτη". Οι ελεγκτές εμφανίζονται ως πελάτες και έτσι παρακολουθούν καλύτερα αν εκδίδονται αποδείξεις. Δηλώνουν την ιδιότητά τους όταν πλέον έχουν διαπιστώσει παραβάσεις οι οποίες δύσκολα αμφισβητούνται από τους ελεγχόμενους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ελέγχου με την προσποίηση του πελάτη είναι αυτός που έγινε πρόσφατα σε εστιατόριο της Μυκόνου που εμφανίζεται να διαχειρίζεται γνωστός Τούρκος εστιάτορας και κρεοπώλης. Οι ελεγκτές έμειναν για αρκετή ώρα σαν πελάτες και διαπίστωσαν ότι δεν εκδόθηκαν 34 αποδείξεις συνολικής αξίας 25.800 ευρώ. Το εστιατόριο "σφραγίστηκε" στη συνέχεια για 48 ώρες
-η σύγκριση του τζίρου που έχει καταγραφεί στην ταμειακή μηχανή με τον τζίρο που έχει καταγραφεί στη συσκευή ηλεκτρονικών χρεώσεων POS. Πολλοί ελεγκτές περιορίζονται απλώς στον έλεγχο αν ο τζίρος του POS είναι μεγαλύτερος από τον τζίρο της ταμειακής καθώς αποτελεί ξεκάθαρη απόδειξη φοροδιαφυγής. Σε ορισμένες περιπτώσεις που ο τζίρος του POS είναι μικρότερος από τον τζίρο της ταμειακής μηχανής, ορισμένοι ελεγκτές προχωρούν σε αντιπαραβολή κάθε χρέωσης στο POS με την αντίστοιχη απόδειξη από το αρχείο της ταμειακής μηχανής
-η λήψη στοιχείων πληρωμών μιας επιχείρησης από το τραπεζικό σύστημα και η σύγκριση με την έκδοση φορολογικών στοιχείων από αυτήν. Για παράδειγμα, τα στοιχεία πληρωμών ενός ξενοδοχείου από πλατφόρμα κρατήσεων μέσω διαδικτύου συγκρίνονται με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί.
Κατά το διάστημα 1η Ιουνίου έως και 31 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, θα ελεγχθούν συνολικά 50.500 επιχειρήσεις, κυρίως σε τουριστικές περιοχές και κλάδους.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το 85% των ελέγχων θα πραγματοποιηθεί εντός της επαγγελματικής εγκατάστασης των ελεγχόμενων επιχειρήσεων. Μάλιστα από το σύνολο των ελέγχων το 70% πρόκειται να πραγματοποιηθεί εκτός της χωρικής αρμοδιότητας των ελεγκτών, όπως αναφέρθηκε.
Τι περιμένει όσους "πιάνονται" να μην κόβουν αποδείξεις
Του Σπύρου Δημητρέλη
Σημαντικός αριθμός ελεγκτών της φορολογικής διοίκησης έχουν ξεκινήσει σαρωτικούς ελέγχους για την έκδοση αποδείξεων και την απόδοση παρακρατούμενων φόρων. Βασικό όπλο εναντίον των παραβατών που εντοπίζονται να μην έχουν εκδώσει αποδείξεις είναι η ποινή του λουκέτου για τουλάχιστον δυο ημέρες καθώς και τα χρηματικά πρόστιμα.
Το βασικό μέτρο που λαμβάνεται στις περιπτώσεις μη έκδοσης περισσότερων από 10 αποδείξεων ή αξίας άνω των 500 ευρώ είναι η αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης για 48 ώρες. Η διάρκεια της αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας αυξάνεται σε περίπτωση υποτροπής ή άρνησης ελέγχου. Σε περίπτωση άρνησης ελέγχου ή άσκησης βίας σε βάρος των ελεγκτών τότε η αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης μπορεί να φθάσει ακόμη και τον ένα μήνα.
Τα πρόστιμα
Εκτός από την ποινή του λουκέτου επιβάλλεται και πρόστιμο. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 250 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και 500 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Σε περίπτωση διαπίστωσης, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου, εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης, εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο 100% επί του φόρου που θα προέκυπτε από τη μη εκδοθείσα απόδειξη ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 500 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των χιλίων 1.000 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο 200% επί του φόρου που θα προέκυπτε από τη μη εκδοθείσα απόδειξη (τιμολόγιο) ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 1.000 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των 2.000 ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων από την 1η Ιουνίου έως και τις 31 Οκτωβρίου σχεδιάζεται να πραγματοποιηθούν συνολικά τουλάχιστον 50.500 φορολογικοί έλεγχοι. Το σχέδιο προβλέπει ότι τουλάχιστον 43.000 έλεγχοι ή ποσοστό 85% θα είναι επιτόπιοι, δηλαδή θα πραγματοποιηθούν στην επαγγελματική εγκατάσταση των ελεγχόμενων επιχειρήσεων. Παράλληλα, τουλάχιστον το 70% των ελέγχων πρόκειται να πραγματοποιηθούν εκτός εντοπιότητας των ελεγκτών, δηλαδή εκτός των περιοχών που εργάζονται στη φορολογική διοίκηση. Για παράδειγμα, οι ελεγκτές που εργάζονται στην Κρήτη θα πραγματοποιούν ελέγχους στα νησιά των Κυκλάδων και αντίστροφα.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των φορολογικών ελέγχων θα είναι η μέθοδος της "προσποίησης" του πελάτη από τους ελεγκτές προκειμένου οι έλεγχοι να είναι περισσότερο αποτελεσματικοί. Οι ελεγκτές απολαμβάνουν πλέον αυξημένη νομική προστασία καθώς η παρενόχλησή τους με σωματική ή λεκτική βία θεωρείται πλέον ιδιώνυμο αδίκημα, ενώ δεν μπορεί να ασκηθεί εύκολα και ποινική δίωξη εναντίον τους καθώς αυτό γίνεται μόνο όταν ενεργούν με δόλο και για ίδιο οικονομικό όφελος.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι έλεγχοι αυτοί θα επικεντρωθούν:
-σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις τουριστικές και παραλιακές περιοχές.
-οι έλεγχοι θα εντατικοποιούνται κατά τις περιόδου αιχμής της τουριστικής σαιζόν καθώς και κατά τις ημέρες αργιών και εορτών (π.χ. 15 Αυγούστου)
Ψηλά στη λίστα των επιχειρήσεων που πρόκειται να ελεγχθούν για την έκδοση αποδείξεων βρίσκονται οι εξής κλάδοι:
-εστιατόρια
-ταβέρνες
-μπαρ, καφέ
-κέντρα διασκέδασης
-ενοικιάσεις αυτοκινήτων και δικύκλων
-κάθε είδους τουριστικά καταλύματα, όπως ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια
-εμπορικά καταστήματα ειδών ένδυσης, υπόδησης κλπ
-καταστήματα τροφίμων
-ταβέρνες
-μπαρ, καφέ
-κέντρα διασκέδασης
-ενοικιάσεις αυτοκινήτων και δικύκλων
-κάθε είδους τουριστικά καταλύματα, όπως ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια
-εμπορικά καταστήματα ειδών ένδυσης, υπόδησης κλπ
-καταστήματα τροφίμων
Έρχονται 50.500 έλεγχοι για αποδείξεις
Του Σπύρου Δημητρέλη
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η εφαρμογή του ελεγκτικού σχεδιασμού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για τη θερινή περίοδο. Σύμφωνα με πληροφορίες από τη φορολογική διοίκηση κατά το διάστημα 1η Ιουνίου έως και 31 Οκτωβρίου θα ελεγχθούν συνολικά 50.500 επιχειρήσεις, κυρίως σε τουριστικές περιοχές και κλάδους.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το 85% των ελέγχων θα πραγματοποιηθεί εντός της επαγγελματικής εγκατάστασης των ελεγχόμενων επιχειρήσεων. Μάλιστα από το σύνολο των ελέγχων το 70% πρόκειται να πραγματοποιηθεί εκτός της χωρικής αρμοδιότητας των ελεγκτών προκειμένου να αποφεύγονται προβλήματα που προκαλούνται από ζητήματα εντοπιότητας.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των φορολογικών ελέγχων θα είναι η μέθοδος της "προσποίησης" του πελάτη από τους ελεγκτές προκειμένου οι έλεγχοι να είναι περισσότερο αποτελεσματικοί.
Οι ελεγκτές απολαμβάνουν πλέον αυξημένη νομική προστασία καθώς η παρενόχλησή τους με σωματική ή λεκτική βία θεωρείται πλέον ιδιώνυμο αδίκημα, ενώ δεν μπορεί να ασκηθεί εύκολα και ποινική δίωξη εναντίον τους καθώς αυτό γίνεται μόνο όταν ενεργούν με δόλο και για ίδιο οικονομικό όφελος
Το βασικό μέτρο που λαμβάνεται στις περιπτώσεις μη έκδοσης περισσότερων από δέκα αποδείξεων ή αξίας άνω των 500 ευρώ είναι η αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης για 48 ώρες. Η διάρκεια της αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας αυξάνεται σε περίπτωση υποτροπής ή άρνησης ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου