Τέλη του έτους η διαχείριση των 14 αεροδρομίων στη Fraport
δημοσιεύθηκε: 21/05/2016 12:51
ενημερώθηκε: 21/05/2016 23:05
«Σηκώνει τα μανίκια» για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας η γερμανική Fraport.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η παραχώρηση των αεροδρομίων της χώρας αποτελεί προτεραιότητα για την ίδια, καθώς και ότι το επόμενο διάστημα δεν αναμένεται να υπάρξει κάποια σημαντική μεταβολή στα περιουσιακά της στοιχεία. «Πέρα από τη συμφωνία για την Ελλάδα, δεν υπάρχουν άλλες σημαντικές εξαγορές ή διαθέσεις περιουσιακών στοιχείων στο ορατό μέλλον», αναφέρει η ετήσια οικονομική έκθεση για το 2015 που διανεμήθηκε χθες στους μετόχους της επιχείρησης.
Μιλώντας στους μετόχους της εταιρείας, ο επικεφαλής της Fraport, δρ Στέφαν Σούλτε, εκτίμησε ότι η εταιρεία του θα αναλάβει τη διαχείριση των αεροδρομίων στο τέλος του 2016 και πως η συμφωνία αυτή πολύ λίγο θα επηρεάσει τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς. Αντίθετα, θα επηρεαστούν τα αποτελέσματα του 2017, καθώς τα έσοδα εκτιμήθηκαν λίγο πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ. Επίσης η εταιρεία αναφέρει ότι θα απαιτήσει για την ολοκλήρωση της επένδυσης κεφάλαια ύψους 1,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 900 εκατ. μάλλον θα προέλθουν από δανεισμό.
O δρ Σούλτε μιλώντας χθες στην ετήσια Γ.Σ. των μετόχων της Fraport χαρακτήρισε τη συμφωνία στην Ελλάδα «αμοιβαίως επωφελή». «Παρουσιάσαμε την εταιρεία και τα σχέδιά μας (σ.σ.: στην ελληνική πλευρά) τα οποία δημιούργησαν θετικές εντυπώσεις», δήλωσε το υψηλόβαθμο στέλεχος της γερμανικής εταιρείας. «Θεωρούμε», πρόσθεσε, «ότι η ελληνική αγορά, ειδικά με τουριστικούς όρους, παραμένει ελκυστική».
Στο μεταξύ η σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, που παρουσιάστηκε με το πολυνομοσχέδιο της Βουλής, ανέδειξε αρκετές λεπτομέρειες της σχετικής συμφωνίας.
Η συμφωνία επιβεβαιώνει ότι η Fraport έχει πλαφόν στις χρεώσεις προς τους επιβάτες των αεροδρομίων, που ανέρχονται σε 13,5 ευρώ για την πρώτη τετραετία και 18,5 ευρώ μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεών της στα αεροδρόμια, ύψους 330 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Καθημερινή, στη σύμβαση προβλέπεται ότι:
• Οποιεσδήποτε υφιστάμενες άδειες κατασκευής και λειτουργίας των αεροδρομίων που απαιτούνται και δεν έχουν εκδοθεί θεωρείται έχουν εκδοθεί αυτοδικαίως με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την ελληνική Βουλή (αρ. 219).
• Οποιεσδήποτε απαλλοτριώσεις στο πλαίσιο ανάπτυξης των αεροδρομίων διέπονται από τον ν. 2882/2001 περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων λόγω της μεγάλης προσφοράς του έργου στην οικονομία της χώρας. Τις απαλλοτριώσεις πραγματοποιεί το ελληνικό Δημόσιο για λογαριασμό του παραχωρησιούχου (αρ. 222).
• Η επένδυση της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια υπάγεται στις διατάξεις του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953 περί προστασίας των ξένων επενδεδυμένων κεφαλαίων στην Ελλάδα (αρ. 223).
Τέλος, η παραχωρησιούχος δεν έχει καμία αξίωση από το ελληνικό Δημόσιο σχετικά με τη δυνατότητά του να δημιουργεί και να αναπτύσσει ή να παραχωρεί υποδομές και δραστηριότητες εκμετάλλευσης υδροπλάνων (αρ. 230).
Μιλώντας στους μετόχους της εταιρείας, ο επικεφαλής της Fraport, δρ Στέφαν Σούλτε, εκτίμησε ότι η εταιρεία του θα αναλάβει τη διαχείριση των αεροδρομίων στο τέλος του 2016 και πως η συμφωνία αυτή πολύ λίγο θα επηρεάσει τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς. Αντίθετα, θα επηρεαστούν τα αποτελέσματα του 2017, καθώς τα έσοδα εκτιμήθηκαν λίγο πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ. Επίσης η εταιρεία αναφέρει ότι θα απαιτήσει για την ολοκλήρωση της επένδυσης κεφάλαια ύψους 1,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 900 εκατ. μάλλον θα προέλθουν από δανεισμό.
O δρ Σούλτε μιλώντας χθες στην ετήσια Γ.Σ. των μετόχων της Fraport χαρακτήρισε τη συμφωνία στην Ελλάδα «αμοιβαίως επωφελή». «Παρουσιάσαμε την εταιρεία και τα σχέδιά μας (σ.σ.: στην ελληνική πλευρά) τα οποία δημιούργησαν θετικές εντυπώσεις», δήλωσε το υψηλόβαθμο στέλεχος της γερμανικής εταιρείας. «Θεωρούμε», πρόσθεσε, «ότι η ελληνική αγορά, ειδικά με τουριστικούς όρους, παραμένει ελκυστική».
Στο μεταξύ η σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, που παρουσιάστηκε με το πολυνομοσχέδιο της Βουλής, ανέδειξε αρκετές λεπτομέρειες της σχετικής συμφωνίας.
Η συμφωνία επιβεβαιώνει ότι η Fraport έχει πλαφόν στις χρεώσεις προς τους επιβάτες των αεροδρομίων, που ανέρχονται σε 13,5 ευρώ για την πρώτη τετραετία και 18,5 ευρώ μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεών της στα αεροδρόμια, ύψους 330 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Καθημερινή, στη σύμβαση προβλέπεται ότι:
• Οποιεσδήποτε υφιστάμενες άδειες κατασκευής και λειτουργίας των αεροδρομίων που απαιτούνται και δεν έχουν εκδοθεί θεωρείται έχουν εκδοθεί αυτοδικαίως με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την ελληνική Βουλή (αρ. 219).
• Οποιεσδήποτε απαλλοτριώσεις στο πλαίσιο ανάπτυξης των αεροδρομίων διέπονται από τον ν. 2882/2001 περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων λόγω της μεγάλης προσφοράς του έργου στην οικονομία της χώρας. Τις απαλλοτριώσεις πραγματοποιεί το ελληνικό Δημόσιο για λογαριασμό του παραχωρησιούχου (αρ. 222).
• Η επένδυση της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια υπάγεται στις διατάξεις του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953 περί προστασίας των ξένων επενδεδυμένων κεφαλαίων στην Ελλάδα (αρ. 223).
Τέλος, η παραχωρησιούχος δεν έχει καμία αξίωση από το ελληνικό Δημόσιο σχετικά με τη δυνατότητά του να δημιουργεί και να αναπτύσσει ή να παραχωρεί υποδομές και δραστηριότητες εκμετάλλευσης υδροπλάνων (αρ. 230).
Fraport: «Αμοιβαία οφέλη» από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων
δημοσιεύθηκε: 20/05/2016 14:22
Για «αμοιβαία οφέλη» έκανε λόγο ο επικεφαλής της Fraport, Στέφαν Σούλτε, χαιρετίζοντας την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης των 14 ελληνικών, περιφερειακών αεροδρομίων.
«Πρόκειται για μία κατάσταση “win-win” και για τις δύο πλευρές» τόνισε, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης της γερμανικής εταιρείας.
«Η ελληνική αγορά, ειδικά σε όρους τουρισμού, παραμένει πολύ ελκυστική» σημείωσε στη συνέχεια και εκτίμησε ότι τα 14 ελληνικά αεροδρόμια θα έχουν περιέλθουν στα «χέρια» της Fraport έως τα τέλη του 2016.
Παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του 2015, ο Σούλτε σημείωσε ότι οι επιδόσεις της εταιρείας ήταν απολύτως επιτυχημένες, καθώς τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 8,5% στα 2,6 δισ. ευρώ.
Σχόλια Αναγνωστών
σχολίασε και εσύ
«Πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
δημοσιεύθηκε: 08/04/2016 10:25
Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η συγκέντρωση που αφορά στην απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από την εταιρία «FRAPORT AG» επί των περιφερειακών αεροδρομίωνΚρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου, και των περιφερειακών αεροδρομίων Αιγαίου.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε ολομέλεια, με την υπ' αριθ. 626/2016 ομόφωνη απόφασή της, ενέκρινε, κατ' άρθρο 8 παρ. 3 του ν. 3959/2011, τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση που αφορά στην απόκτηση από τη FRAPORT AG του αποκλειστικού ελέγχου των περιφερειακών αεροδρομίων της ομάδας Α (1. Θεσσαλονίκης, 2. Κέρκυρας, 3. Ζακύνθου, 4. Κεφαλονιάς, 5. Ακτίου, 6. Καβάλας και 7. Χανίων) και της ομάδας Β (1. Ρόδου, 2. Κω, 3. Σαντορίνης, 4. Μυκόνου, 5. Μυτιλήνης, 6. Σκιάθου και 7. Σάμου) μέσω της παραχώρησης ύστερα από δημόσιους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ για τη χρηματοδότηση, αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων των ομάδων Α και Β, δεδομένου ότι η εν λόγω συγκέντρωση, δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά.
Η ΕΑ επικέντρωσε την ουσιαστική της αξιολόγηση στις αγορές:
- Συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες για την παραχώρηση δικαιωμάτων διαχείρισης και λειτουργίας αεροδρομίων,
- παροχής υπηρεσιών διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμενικών υποδομών, η οποία περιλαμβάνει τις υπο-αγορές αερολιμενικών υποδομών, επίγειας εξυπηρέτησης, λοιπών σχετικών εμπορικών δραστηριοτήτων και
- παροχής υπηρεσιών λογισμικού/ΙΤ για αεροδρόμια, ως κάθετη αγορά (προγενέστερου σταδίου) αναφορικά με την αγορά διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμενικών υποδομών.
Σχόλια Αναγνωστών
σχολίασε και εσύ
'Εσοδα 10 δισ. ευρώ από την σύμβαση παραχώρησης των 14 αεροδρομίων
δημοσιεύθηκε: 14/12/2015 13:35
Του Τάσου Δασόπουλου
Συνολικά έσοδα ύψους τουλάχιστον 10 δις ευρώ και συνολικές επενδύσεις 1,4 δις ευρώ θα έχει το ελληνικό δημόσιο από την σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport AG SLENTEL Ltd που υπογράφηκε σήμερα με την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και αποτελεί την πρώτη μεγάλη κίνηση στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων από την αρχή του χρόνου.
Ειδικότερα το εγγυημένο τίμημα άνω των €2,4 δισ. το οποίο περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ πληρωτέο με τη νομική ολοκλήρωση της συναλλαγής μέχρι και το Φθινόπωρο του 2016 και ετήσια μισθώματα συνόλου άνω των 1,2 δισ. ευρώ (μίσθωμα €22,9 εκατ. ετησίως για 40 χρόνια, προσαυξημένο με τον ετήσιο πληθωρισμό).
Επιπλέον, κάθε έτος, θα εισπράττεται από το ΤΑΙΠΕΔ ετήσιο μερίδιο της κερδοφορίας μέσω σταθερού, προκαθορισμένου ποσοστού 28,5% επί των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) των αεροδρομίων. Το μεταβλητό τίμημα εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ.
Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ κατά προσέγγιση.
Παράλληλα η Fraport AG αναλαμβάνει να προχωρήσει άμεσα σε επενδύσεις ύψους 330 εκ ευρώ για την βελτίωση των υποδομών των αεροδρομίων ενώ για το σύνολο τις διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης θα γίνουν επενδύσεις ύψους 1,4 δις ευρώ.
Τα αεροδρόμια που αφορά η σύμβαση χωρίζονται σε δύο ομάδες των επτά αεροδρομίων η κάθε συγκεκριμένα:
Η Ομάδα Α: Περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Χανίων.
Η Ομάδα Β: Περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Μυτιλήνης, Σκιάθου, Σάμου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω, Ρόδου.
- Βασικός στόχος της συναλλαγής είναι η αναβάθμιση των αεροδρομίων, τα οποία χρήζουν σημαντικών επενδύσεων. Η αναβάθμιση θα επιφέρει σημαντικά οφέλη για τον Ελληνικό τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη των νησιών και των λοιπών προορισμών που καλύπτουν τα περιφερειακά αεροδρόμια.
O επενδυτής αποκτά μία 40ετή παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας και συντήρησης για τα 14 αεροδρόμια και δεν έχει κανένα απολύτως δικαίωμα επί της γης και των υπόλοιπων εμπραγμάτων δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου επί των αεροδρομίων.
Οι επενδύσεις των 330 εκ ευρώ θα εκσυγχρονίσουν τις υποδομές των τεσσάρων τα αεροδρομίων εντός των πρώτων 4 ετών ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά προσδιορισμένα κριτήρια Επιπέδου C, όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Ο επενδυτής οφείλει να συνεχίσει να λειτουργεί τα αεροδρόμια, αλλά και να σεβαστεί και να επιτρέψει τη χρήση από την Πολεμική Αεροπορία εκείνων των αεροδρομίων που έχουν πολιτική και στρατιωτική χρήση, όπως αυστηρά και σαφώς ορίζεται στη σύμβαση παραχώρησης.
Η Σύμβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των αεροναυτικών τελών από την ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης μέχρι την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων.
Η συνολική μέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι μόνο δυνατό να αναπροσαρμοστεί ετησίως με τον εκάστοτε ισχύοντα δείκτη τιμών καταναλωτή.
- Μετά την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων, δηλαδή όταν οι υποδομές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συμμορφώνονται με τα προκαθορισμένα πρότυπα, τα Αεροναυτικά Τέλη ανά επιβάτη θα μπορούν να αυξηθούν κατά 5,5 ευρώ κατά μέγιστο, φθάνοντας μέχρι τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ποσό δυνάμενο μόνο να αναπροσαρμοστεί ετησίως με το 90% του ισχύοντος δείκτη τιμών καταναλωτή.
- Οι συγκεκριμένες ανώτατες χρεώσεις ανά επιβάτη έχουν οριστεί με βάση το μέσο όρο των αντίστοιχων τελών που προσφέρονται σήμερα από ένα εύρος αεροδρομίων που λειτουργούν στην ευρύτερη περιοχή.
Τα τέλη υπερπτήσεων είναι ανεξάρτητα της συναλλαγής και θα συνεχίσουν να εισπράττονται από την ΥΠΑ, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην αεροναυτιλία και τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.
Ο επενδυτής έχει αναλάβει ρητές δεσμεύσεις για επενδύσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν το τουριστικό προϊόν των ελληνικών προορισμών και θα οδηγήσουν σε αύξηση της δυναμικότητας των αεροδρομίων και του εκτιμώμενου κυκλοφοριακού φόρτου, συμβάλλοντας στη δημιουργία νέων θέσεων εργασία, που εκτιμώνται σε περίπου1.500 θέσεις εντός των αεροδρομίων αλλά και περιφερειακά αυτών.
- Εκ μέρους του επενδυτή προεξοφλείται άνοδος της τουριστικής κίνησης που για την υλοποίηση του επιχειρησιακού του σχεδίου θα επενδύσει κεφάλαια για το σκοπό αυτό.
- Ο επενδυτής δεσμεύεται να διατηρήσει τις χρεώσεις σε επίπεδα επωφελή για τους επιβάτες.
- Σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες: αύξηση της τουριστικής κίνησης, θετική επίδραση στην απασχόληση και την κτηματαγορά.
- Δεν πωλούνται τα αεροδρόμια αλλά παραχωρείται η λειτουργία τους για 40 χρόνια μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο διαρκούς ελέγχου από την πολιτεία. Οι υφιστάμενες επενδύσεις σε αυτά τα αεροδρόμια και εκείνες, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που θα κάνει ο παραχωρησιούχος παραμένουν περιουσία του ελληνικού λαού.
- Οι συμβάσεις παραχώρησης και η κείμενη νομοθεσία προβλέπουν ένα αυστηρό πλαίσιο συνεχούς ελέγχου για τους παραχωρησιούχους, ώστε τα αεροδρόμια να λειτουργούν με ασφάλεια, σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και βάσει υψηλών επιπέδων εξυπηρέτησης των χρηστών των αεροδρομίων (επιβατών και αεροπορικών εταιρειών).
Σχόλια Αναγνωστών
σχολίασε και εσύ
Φλαμπουράρης: Η Ελλάδα θα επανεξετάσει την παραχώρηση των αεροδρομίων
δημοσιεύθηκε: 14/02/2015 11:31
Στις σημερινές δηλώσεις του Υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη, για επανεξέταση της παραχώρησης των αεροδρομίων αναφέρεται δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κυρίου Φλαμπουράρη, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να επανεξετάσει την συμφωνία ύψους 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ με την γερμανική Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
«Η συμφωνία δεν έχει σφραγιστεί ακόμη. Είπαμε ότι θέλουμε να σταματήσει και θα το επανεξετάσουμε», δήλωσε ο Έλληνας Υπουργός , ο οποίο προσέθεσε: «Ό,τι έχει συμβασιοποιηθεί, η πρόθεσή μας δεν είναι να το διαλύσουμε».
Σχόλια Αναγνωστών