Προς ένα ενιαίο σύστημα ΦΠΑ στην ΕΕ. - Συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με το σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ
Συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με το σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ECOFIN):
- ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ την ανακοίνωση της Επιτροπής «Προς έναν ενιαίο χώρο ΦΠΑ στην ΕΕ - Η ώρα των αποφάσεων" (Σχέδιο Δράσης ΦΠΑ) και ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την Ειδική Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νο 24: «Η αντιμετώπιση της απάτης σχετικά με τον ενδοκοινοτικό ΦΠΑ: Περισσότερες δράσεις που απαιτούνται" , καθώς και τα πορίσματα και τις συστάσεις που περιέχονται σ 'αυτό.
- ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2012 "σχετικά με το μέλλον του ΦΠΑ», όπου το Συμβούλιο τόνισε ότι η ΕΕ χρειάζεται ένα απλούστερο σύστημα ΦΠΑ, το οποίο ταυτόχρονα είναι πιο αποτελεσματικό, πιο ισχυρό, προσαρμοσμένo στην ενιαία αγορά και έχει επισημάνει επίσης τις ακόλουθες αρχές και τις νομικές εκτιμήσεις, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στα πλαίσια της προώθησης της οποιασδήποτε μελλοντικής δράσης:
-αποτέλεσμα ως προς το κόστος των αλλαγών
-αναλογικότητα
-ομοφωνία,
-νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων,
-πλήρης σεβασμός των αρμοδιοτήτων της Ε.Ε. αλλά και των κρατών μελών.
- ΣΥΜΦΩΝΕΙ ότι το σύστημα ΦΠΑ της ΕΕ πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να βελτιωθεί λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους γενικούς στόχους, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.
- ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ τους στόχους που περιγράφονται στο σχέδιο δράσης του ΦΠΑ, οι οποίοι περιέχουν ένα πλαίσιο για την επίτευξη ενός ενιαίου Ευρωπαϊκού ΦΠΑ
- ΕΓΚΡΙΝΕΙ τα ακόλουθα συμπεράσματα:
I. σχετικά με επείγοντα μέτρα για την καταπολέμηση της απάτης του ΦΠΑ και την αντιμετώπιση του ελλείμματος ΦΠΑ (vat gap)
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
1. Υπενθυμίζει την ύψιστη σημασία των ουσιαστικών νομικών κανόνων που παρεμποδίζουν την απάτη ΦΠΑ και συμφωνεί με την Επιτροπή και το Ελεγκτικό Συνέδριο ότι η βελτίωση της διοικητικής συνεργασίας μεταξύ των φορολογικών αρχών έχει μεγάλη σημασία για την καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και ως εκ τούτου ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ να συνεχίσει τις συζητήσεις σχετικά με τα μέσα για την ενίσχυση του πεδίου εφαρμογής της διοικητικής συνεργασίας και την επιτάχυνση των προσπαθειών για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων.
2. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω συνεργασία σε πνεύμα καλής πίστης μεταξύ των επιχειρήσεων και των φορολογικών διοικήσεων, καθώς και μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων των κρατών μελών της ΕΕ.
3. υπογραμμίζει ότι περαιτέρω πρωτοβουλίες στον τομέα αυτό θα πρέπει να αποτελέσουν ένα αποτελεσματικό πρόσθετο στους υφιστάμενους κανόνες και ταυτόχρονα να επιδιώξουν την εξασφάλιση υψηλών προδιαγραφών προστασίας των δεδομένων. Θα πρέπει επίσης οι πρωτοβουλίες αυτές να λάβουν υπόψη τις αρχές της κυριαρχίας, της επικουρικότητας και της αναλογικότητας.
4. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει το 2017 νομοθετική πρόταση που θα στοχεύει στη βελτίωση της ανταλλαγής, τον διαμοιρασμό και την ανάλυση των βασικών πληροφοριών, ενώ θα προβλέπει την διεξαγωγή κοινών ελέγχων.
5. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι η βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών θα μπορούσε να οδηγήσει σε σαφή βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και καλεί την Επιτροπή να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης των νομικών εμποδίων και πρακτικούς περιορισμούς που μπορεί να υπάρχουν στην ΕΕ και στα κράτη μέλη οι οποίοι εμποδίζουν την κοινότητα να κάνει ένα ποιοτικό άλμα στον τομέα αυτό.
6. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι το έργο αυτό θα πρέπει να προωθήσει τη συνεργασία και να καλύπτει το πλήρες φάσμα των διαθέσιμων μέσων και μεθόδων και την ευθυγράμμιση των διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, VIES, Eurofisc.
7. ΠΡΟΣΒΛΕΠΕΙ προς άλλα μέτρα που αναφέρονται στο σχέδιο δράσης του ΦΠΑ και που η Επιτροπή θα προτείνει στο Συμβούλιο με στόχο τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των φορολογικών αρχών και τελωνειακών αρχών.
8. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι, όπως συζητήθηκε κατά την άτυπη σύνοδο των υπουργών ECOFIN στο Άμστερνταμ, η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών είναι ένας από τους τρόπους που θα βοηθήσει τον αγώνα κατά της απάτης του ΦΠΑ.
9. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι η αξιολόγηση και η ανάλυση των κινδύνων παραμένει ένα σημαντικός τομέας για την περαιτέρω βελτίωση στην ΕΕ, και ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή, μετά από τα αποτελέσματα της μελέτης σκοπιμότητας για την Ανάλυση Δικτύων συναλλαγών που έχουν αξιολογηθεί από τα κράτη μέλη, για να παρουσιάσουν τις σχετικές πρωτοβουλίες που επιτρέπουν στα κράτη μέλη, που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το εργαλείο σε εθελοντική βάση, να ασκήσουν την επιλογή αυτή, και την ίδια στιγμή ΖΗΤΑ από την Επιτροπή να εξετάσει τις δυνατότητες μιας συγκεκριμένης νομικής βάσης.
10. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι ορισμένα κράτη μέλη επηρεάστηκαν περισσότερο από την απάτη του ΦΠΑ σε σχέση με άλλα κράτη μέλη και αυτό δημιουργεί την ανάγκη για την εξεύρεση πρακτικών και βραχυπρόθεσμων λύσεων όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Αναγνωρίζει επίσης τη θέση της Επιτροπής σχετικά με μια πιθανή προσωρινή παρέκκλιση για ορισμένα κράτη μέλη έτσι ώστε να εφαρμόζουν το μηχανισμό αντιστροφής της επιβάρυνσης σε ένα ευρύτερο πεδίο εφαρμογής και ότι η εφαρμογή της εν λόγω παρέκκλισης απαιτεί νομοθετικά μέτρα.
11. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι οι παρεκκλίσεις αυτές δεν θα πρέπει να παρεμποδίζουν δυσανάλογα την εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
12. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ, με την επιφύλαξη του οριστικού καθεστώτος ΦΠΑ, ότι οι πληροφορίες που λαμβάνονται από μια προσωρινή παρέκκλιση θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες για να αποφασίσει σχετικά με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για την καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και ΠΡΟΣΔΟΚΑ σε μια εις βάθος ανάλυση της Επιτροπής σχετικά με τις δυνατότητες μιας προσωρινής παρέκκλισης, που θα παρουσιαστεί στην επερχόμενη Ecofin του Ιουνίου.
13. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ τα μη νομοθετικά μέτρα με τα οποία η Επιτροπή προτίθεται να αντιμετωπίσει το έλλειμμα ΦΠΑ και τονίζει ότι το Συμβούλιο θα εξετάσει αυτά τα μη νομοθετικά μέτρα με βάση τις αρχές της κυριαρχίας, της επικουρικότητας και της αναλογικότητας.
II. Για τις βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες δράσεις ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΦΠΑ ΚΑΙ ΜΜΕ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
14. Χαιρετίζει την έκκληση της Επιτροπής για τη μείωση των επιβαρύνσεων συμμόρφωσης με το ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις, ιδίως για τις ΜΜΕ (μικρομεσαίες) , τόσο στο εσωτερικό των κρατών μελών αλλά και πέραν των συνόρων, και ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει νομοθετικές προτάσεις το 2016 και το 2017.
15. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι απώτερος στόχος παραμένει ότι το κόστος συμμόρφωσης για ένα ενιαίο χώρο ΦΠΑ στην ΕΕ και η περαιτέρω απλούστευση, δεν πρέπει να οδηγήσει σε αύξηση των κινδύνων απάτης ΦΠΑ ή σε δυσανάλογη αύξηση του κόστους διαχείρισης.
16. ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία της αντανάκλασης των ΜΜΕ (μικρομεσαίων επιχειρήσεων) στο σύστημα του ΦΠΑ, που έχει σκοπό την προώθηση της ανάπτυξης και της απασχόλησης στην ΕΕ, χωρίς να προκαλεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.
17. Στο πλαίσιο της στρατηγικής της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία της εξεύρεσης μιας λύσης σε επίπεδο ΕΕ με ταχείς ρυθμούς για να εξαλειφθεί το ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τους προμηθευτές της ΕΕ και δεσμεύεται να επανεξετάσει το πεδίο εφαρμογής αλλά και να συζητήσει το ενδεχόμενο της κατάργησης της απαλλαγής ΦΠΑ για την τελική εισαγωγή των μικρών αποστολών εμπορευμάτων στην ΕΕ, από προμηθευτές εκτός της ΕΕ, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τον αντίκτυπο των πιθανών αλλαγών στην τελωνειακή διοίκηση.
18. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την ανάγκη να απλοποιηθεί το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, και την ευκαιρία να επεκτείνει το "One Stop Shop" για online πωλήσεις υλικών αγαθών προς τους τελικούς καταναλωτές και ζητεί την περαιτέρω ανάλυση καθώς και τεχνικές εργασίες που θα πρέπει να αναληφθούν, για κοινά μέτρα απλούστευσης στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου ενός ορίου.
19. Σημειώνει ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί, σχετικά με μια πιθανή εισαγωγή των νομικών μέσων για τον έλεγχο της χώρας καταγωγής, συμπεριλαμβανομένου ενός ενιαίου ελέγχου των διασυνοριακών επιχειρήσεων.
20. Στο πλαίσιο αυτό, ΠΡΟΣΔΟΚΑ να λάβει τα αποτελέσματα της μελέτης της εν εξελίξει Επιτροπής σχετικά με τα εμπόδια ΦΠΑ στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο και τις νομοθετικές προτάσεις της Επιτροπής.
21. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι οι βελτιώσεις στο ισχύον σύστημα θα μπορούσαν να είναι δυνατές και αναγκαίες σε σύντομο χρονικό διάστημα.
III. Για το οριστικό καθεστώς ΦΠΑ (Ενιαίος Χώρος ΦΠΑ στην ΕΕ)
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
22. Σημειώνει τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν από την Επιτροπή στο σχέδιο δράσης της σε ότι αφορά την πορεία προς το οριστικό σύστημα ΦΠΑ και την πρόθεσή της να υποβάλει νομοθετική πρόταση το 2017 για το οριστικό καθεστώς του ΦΠΑ για το διασυνοριακό εμπόριο, ως ένα πρώτο βήμα.
23. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ, ότι κατά το διάστημα της εργασίας για την κατάληξη σε ένα οριστικό σύστημα ΦΠΑ στην ΕΕ, η σημασία του πλήρους σεβασμού των αρχών της επικουρικότητας και της αναλογικότητας θα πρέπει να λαμβάνεται πλήρως υπόψη έτσι ώστε οι πιθανές λύσεις σε επίπεδο ΕΕ να ταιριάζουν καλύτερα με τις πτυχές κατά τις οποίες τα κράτη μέλη θα εξακολουθούν να ασκούν αρμοδιότητάς τους.
24. Επαναλαμβάνει ότι η αρχή της "φορολόγησης στο κράτος μέλος καταγωγής της παροχής αγαθών ή υπηρεσιών", όπως προβλέπεται στο άρθρο 402 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας, πρέπει να αντικατασταθεί από το αρχή της "φορολόγησης στο κράτος μέλος προορισμού" για το οριστικό καθεστώς ΦΠΑ για τις συναλλαγές Β2Β, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 15 Μάη του 2012.
25. Χαιρετίζει την εις βάθος τεχνικές εργασίες που πραγματοποιούνται από την Επιτροπή μέχρι στιγμής, καθώς και την ευρεία βάση του διαλόγου που ξεκίνησε με τα κράτη μέλη να εξετάσουν λεπτομερώς τους διάφορους πιθανούς τρόπους για το πώς να εφαρμόσουν καλύτερα την αρχή του προορισμού.
26. ΤΟΝΙΖΕΙ, ωστόσο, ότι το έργο πρέπει να συνεχιστεί για να προετοιμαστεί το έδαφος για τις πολιτικές επιλογές που πρέπει να γίνουν σε σχέση με το οριστικό καθεστώς του ΦΠΑ.
27. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ότι η διασυνοριακή "αντίστροφη επιβάρυνση" στο κράτος μέλος προορισμού θα μπορούσε να αναλυθεί ως επιλογή για την προτεινόμενη φορολόγηση των διασυνοριακών προμηθειών στο πλαίσιο του οριστικού καθεστώτος του ΦΠΑ.
28. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι το Συμβούλιο θα συνεχίσει να παρακολουθεί τη συζήτηση για να καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με την πολιτικές καθοδηγήσεις στην Επιτροπή έτσι ώστε αυτή να διεξαγάγει περαιτέρω ανάλυση που θα της επιτρέψει να πραγματοποιήσει αυτό το έργο και να μπορέσει το Συμβούλιο να αξιολογήσει σωστά τις επιπτώσεις των τεχνικών λύσεων αλλά και να υιοθετηθούν εκείνες οι λύσεις που ταιριάζουν τους στους κοινούς στόχους της ΕΕ.
IV. Για τους συντελεστές ΦΠΑ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
29. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ τις δράσεις που προτείνονται στο σχέδιο δράσης της Επιτροπής για τον ΦΠΑ και την πρόθεσή της να υποβάλει νομοθετική πρόταση το 2017, προτείνοντας μια μεταρρύθμιση για να δώσει περισσότερη ελευθερία στα κράτη μέλη για τη δημιουργία των συντελεστών και προτείνει δύο επιλογές.
30. ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 17 με 18 Μαρ 2016, που χαιρέτισε «την πρόθεση της Επιτροπής να συμπεριλάβει προτάσεις για αυξημένη ευελιξία για τα κράτη μέλη όσον αφορά τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, η οποία θα παρέχει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να εφαρμόσουν μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ για τα προϊόντα υγιεινής "
31. ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει πρόταση για αυξημένη ευελιξία για τα κράτη μέλη, ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από τους μειωμένους και μηδενικούς συντελεστές ΦΠΑ που ισχύουν σε άλλα κράτη μέλη, ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να συμπεριλάβει μια εκτίμηση επιπτώσεων, και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι ένα επαρκές επίπεδο εναρμόνισης στην ΕΕ εξακολουθεί να απαιτείται και η υιοθέτηση λύσης πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά για να αποφευχθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού, η αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων και τις αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία της ενιαίας αγοράς
32. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να υποβάλει νομοθετική πρόταση η οποία ενσωματώνει διατάξεις για τους συντελεστές ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών ψηφιακής ενιαίας αγοράς έως το τέλος του 2016 που θα περιλαμβάνουν και την εκτίμηση των επιπτώσεων.
33. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Μάρτιο του 2016, να υποβάλει στο Συμβούλιο νομοθετική πρόταση η οποία θα προβλέπει την επιλογή των κρατών μελών για την μείωση του ΦΠΑ ή την επιβολή μηδενικού συντελεστή στα προϊόντα υγιεινής των γυναικών.
http://taxheaven.gr
Συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με το σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ECOFIN):
- ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ την ανακοίνωση της Επιτροπής «Προς έναν ενιαίο χώρο ΦΠΑ στην ΕΕ - Η ώρα των αποφάσεων" (Σχέδιο Δράσης ΦΠΑ) και ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την Ειδική Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νο 24: «Η αντιμετώπιση της απάτης σχετικά με τον ενδοκοινοτικό ΦΠΑ: Περισσότερες δράσεις που απαιτούνται" , καθώς και τα πορίσματα και τις συστάσεις που περιέχονται σ 'αυτό.
- ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2012 "σχετικά με το μέλλον του ΦΠΑ», όπου το Συμβούλιο τόνισε ότι η ΕΕ χρειάζεται ένα απλούστερο σύστημα ΦΠΑ, το οποίο ταυτόχρονα είναι πιο αποτελεσματικό, πιο ισχυρό, προσαρμοσμένo στην ενιαία αγορά και έχει επισημάνει επίσης τις ακόλουθες αρχές και τις νομικές εκτιμήσεις, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στα πλαίσια της προώθησης της οποιασδήποτε μελλοντικής δράσης:
-αποτέλεσμα ως προς το κόστος των αλλαγών
-αναλογικότητα
-ομοφωνία,
-νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων,
-πλήρης σεβασμός των αρμοδιοτήτων της Ε.Ε. αλλά και των κρατών μελών.
- ΣΥΜΦΩΝΕΙ ότι το σύστημα ΦΠΑ της ΕΕ πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να βελτιωθεί λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους γενικούς στόχους, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.
- ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ τους στόχους που περιγράφονται στο σχέδιο δράσης του ΦΠΑ, οι οποίοι περιέχουν ένα πλαίσιο για την επίτευξη ενός ενιαίου Ευρωπαϊκού ΦΠΑ
- ΕΓΚΡΙΝΕΙ τα ακόλουθα συμπεράσματα:
I. σχετικά με επείγοντα μέτρα για την καταπολέμηση της απάτης του ΦΠΑ και την αντιμετώπιση του ελλείμματος ΦΠΑ (vat gap)
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
1. Υπενθυμίζει την ύψιστη σημασία των ουσιαστικών νομικών κανόνων που παρεμποδίζουν την απάτη ΦΠΑ και συμφωνεί με την Επιτροπή και το Ελεγκτικό Συνέδριο ότι η βελτίωση της διοικητικής συνεργασίας μεταξύ των φορολογικών αρχών έχει μεγάλη σημασία για την καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και ως εκ τούτου ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ να συνεχίσει τις συζητήσεις σχετικά με τα μέσα για την ενίσχυση του πεδίου εφαρμογής της διοικητικής συνεργασίας και την επιτάχυνση των προσπαθειών για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων.
2. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω συνεργασία σε πνεύμα καλής πίστης μεταξύ των επιχειρήσεων και των φορολογικών διοικήσεων, καθώς και μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων των κρατών μελών της ΕΕ.
3. υπογραμμίζει ότι περαιτέρω πρωτοβουλίες στον τομέα αυτό θα πρέπει να αποτελέσουν ένα αποτελεσματικό πρόσθετο στους υφιστάμενους κανόνες και ταυτόχρονα να επιδιώξουν την εξασφάλιση υψηλών προδιαγραφών προστασίας των δεδομένων. Θα πρέπει επίσης οι πρωτοβουλίες αυτές να λάβουν υπόψη τις αρχές της κυριαρχίας, της επικουρικότητας και της αναλογικότητας.
4. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει το 2017 νομοθετική πρόταση που θα στοχεύει στη βελτίωση της ανταλλαγής, τον διαμοιρασμό και την ανάλυση των βασικών πληροφοριών, ενώ θα προβλέπει την διεξαγωγή κοινών ελέγχων.
5. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι η βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών θα μπορούσε να οδηγήσει σε σαφή βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και καλεί την Επιτροπή να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης των νομικών εμποδίων και πρακτικούς περιορισμούς που μπορεί να υπάρχουν στην ΕΕ και στα κράτη μέλη οι οποίοι εμποδίζουν την κοινότητα να κάνει ένα ποιοτικό άλμα στον τομέα αυτό.
6. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι το έργο αυτό θα πρέπει να προωθήσει τη συνεργασία και να καλύπτει το πλήρες φάσμα των διαθέσιμων μέσων και μεθόδων και την ευθυγράμμιση των διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, VIES, Eurofisc.
7. ΠΡΟΣΒΛΕΠΕΙ προς άλλα μέτρα που αναφέρονται στο σχέδιο δράσης του ΦΠΑ και που η Επιτροπή θα προτείνει στο Συμβούλιο με στόχο τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των φορολογικών αρχών και τελωνειακών αρχών.
8. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι, όπως συζητήθηκε κατά την άτυπη σύνοδο των υπουργών ECOFIN στο Άμστερνταμ, η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών είναι ένας από τους τρόπους που θα βοηθήσει τον αγώνα κατά της απάτης του ΦΠΑ.
9. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι η αξιολόγηση και η ανάλυση των κινδύνων παραμένει ένα σημαντικός τομέας για την περαιτέρω βελτίωση στην ΕΕ, και ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή, μετά από τα αποτελέσματα της μελέτης σκοπιμότητας για την Ανάλυση Δικτύων συναλλαγών που έχουν αξιολογηθεί από τα κράτη μέλη, για να παρουσιάσουν τις σχετικές πρωτοβουλίες που επιτρέπουν στα κράτη μέλη, που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το εργαλείο σε εθελοντική βάση, να ασκήσουν την επιλογή αυτή, και την ίδια στιγμή ΖΗΤΑ από την Επιτροπή να εξετάσει τις δυνατότητες μιας συγκεκριμένης νομικής βάσης.
10. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι ορισμένα κράτη μέλη επηρεάστηκαν περισσότερο από την απάτη του ΦΠΑ σε σχέση με άλλα κράτη μέλη και αυτό δημιουργεί την ανάγκη για την εξεύρεση πρακτικών και βραχυπρόθεσμων λύσεων όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Αναγνωρίζει επίσης τη θέση της Επιτροπής σχετικά με μια πιθανή προσωρινή παρέκκλιση για ορισμένα κράτη μέλη έτσι ώστε να εφαρμόζουν το μηχανισμό αντιστροφής της επιβάρυνσης σε ένα ευρύτερο πεδίο εφαρμογής και ότι η εφαρμογή της εν λόγω παρέκκλισης απαιτεί νομοθετικά μέτρα.
11. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι οι παρεκκλίσεις αυτές δεν θα πρέπει να παρεμποδίζουν δυσανάλογα την εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
12. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ, με την επιφύλαξη του οριστικού καθεστώτος ΦΠΑ, ότι οι πληροφορίες που λαμβάνονται από μια προσωρινή παρέκκλιση θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες για να αποφασίσει σχετικά με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για την καταπολέμηση της απάτης ΦΠΑ, και ΠΡΟΣΔΟΚΑ σε μια εις βάθος ανάλυση της Επιτροπής σχετικά με τις δυνατότητες μιας προσωρινής παρέκκλισης, που θα παρουσιαστεί στην επερχόμενη Ecofin του Ιουνίου.
13. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ τα μη νομοθετικά μέτρα με τα οποία η Επιτροπή προτίθεται να αντιμετωπίσει το έλλειμμα ΦΠΑ και τονίζει ότι το Συμβούλιο θα εξετάσει αυτά τα μη νομοθετικά μέτρα με βάση τις αρχές της κυριαρχίας, της επικουρικότητας και της αναλογικότητας.
II. Για τις βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες δράσεις ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΦΠΑ ΚΑΙ ΜΜΕ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
14. Χαιρετίζει την έκκληση της Επιτροπής για τη μείωση των επιβαρύνσεων συμμόρφωσης με το ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις, ιδίως για τις ΜΜΕ (μικρομεσαίες) , τόσο στο εσωτερικό των κρατών μελών αλλά και πέραν των συνόρων, και ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει νομοθετικές προτάσεις το 2016 και το 2017.
15. ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΕΙ ότι απώτερος στόχος παραμένει ότι το κόστος συμμόρφωσης για ένα ενιαίο χώρο ΦΠΑ στην ΕΕ και η περαιτέρω απλούστευση, δεν πρέπει να οδηγήσει σε αύξηση των κινδύνων απάτης ΦΠΑ ή σε δυσανάλογη αύξηση του κόστους διαχείρισης.
16. ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία της αντανάκλασης των ΜΜΕ (μικρομεσαίων επιχειρήσεων) στο σύστημα του ΦΠΑ, που έχει σκοπό την προώθηση της ανάπτυξης και της απασχόλησης στην ΕΕ, χωρίς να προκαλεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.
17. Στο πλαίσιο της στρατηγικής της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία της εξεύρεσης μιας λύσης σε επίπεδο ΕΕ με ταχείς ρυθμούς για να εξαλειφθεί το ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τους προμηθευτές της ΕΕ και δεσμεύεται να επανεξετάσει το πεδίο εφαρμογής αλλά και να συζητήσει το ενδεχόμενο της κατάργησης της απαλλαγής ΦΠΑ για την τελική εισαγωγή των μικρών αποστολών εμπορευμάτων στην ΕΕ, από προμηθευτές εκτός της ΕΕ, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τον αντίκτυπο των πιθανών αλλαγών στην τελωνειακή διοίκηση.
18. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την ανάγκη να απλοποιηθεί το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, και την ευκαιρία να επεκτείνει το "One Stop Shop" για online πωλήσεις υλικών αγαθών προς τους τελικούς καταναλωτές και ζητεί την περαιτέρω ανάλυση καθώς και τεχνικές εργασίες που θα πρέπει να αναληφθούν, για κοινά μέτρα απλούστευσης στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου ενός ορίου.
19. Σημειώνει ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί, σχετικά με μια πιθανή εισαγωγή των νομικών μέσων για τον έλεγχο της χώρας καταγωγής, συμπεριλαμβανομένου ενός ενιαίου ελέγχου των διασυνοριακών επιχειρήσεων.
20. Στο πλαίσιο αυτό, ΠΡΟΣΔΟΚΑ να λάβει τα αποτελέσματα της μελέτης της εν εξελίξει Επιτροπής σχετικά με τα εμπόδια ΦΠΑ στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο και τις νομοθετικές προτάσεις της Επιτροπής.
21. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι οι βελτιώσεις στο ισχύον σύστημα θα μπορούσαν να είναι δυνατές και αναγκαίες σε σύντομο χρονικό διάστημα.
III. Για το οριστικό καθεστώς ΦΠΑ (Ενιαίος Χώρος ΦΠΑ στην ΕΕ)
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
22. Σημειώνει τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν από την Επιτροπή στο σχέδιο δράσης της σε ότι αφορά την πορεία προς το οριστικό σύστημα ΦΠΑ και την πρόθεσή της να υποβάλει νομοθετική πρόταση το 2017 για το οριστικό καθεστώς του ΦΠΑ για το διασυνοριακό εμπόριο, ως ένα πρώτο βήμα.
23. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ, ότι κατά το διάστημα της εργασίας για την κατάληξη σε ένα οριστικό σύστημα ΦΠΑ στην ΕΕ, η σημασία του πλήρους σεβασμού των αρχών της επικουρικότητας και της αναλογικότητας θα πρέπει να λαμβάνεται πλήρως υπόψη έτσι ώστε οι πιθανές λύσεις σε επίπεδο ΕΕ να ταιριάζουν καλύτερα με τις πτυχές κατά τις οποίες τα κράτη μέλη θα εξακολουθούν να ασκούν αρμοδιότητάς τους.
24. Επαναλαμβάνει ότι η αρχή της "φορολόγησης στο κράτος μέλος καταγωγής της παροχής αγαθών ή υπηρεσιών", όπως προβλέπεται στο άρθρο 402 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας, πρέπει να αντικατασταθεί από το αρχή της "φορολόγησης στο κράτος μέλος προορισμού" για το οριστικό καθεστώς ΦΠΑ για τις συναλλαγές Β2Β, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 15 Μάη του 2012.
25. Χαιρετίζει την εις βάθος τεχνικές εργασίες που πραγματοποιούνται από την Επιτροπή μέχρι στιγμής, καθώς και την ευρεία βάση του διαλόγου που ξεκίνησε με τα κράτη μέλη να εξετάσουν λεπτομερώς τους διάφορους πιθανούς τρόπους για το πώς να εφαρμόσουν καλύτερα την αρχή του προορισμού.
26. ΤΟΝΙΖΕΙ, ωστόσο, ότι το έργο πρέπει να συνεχιστεί για να προετοιμαστεί το έδαφος για τις πολιτικές επιλογές που πρέπει να γίνουν σε σχέση με το οριστικό καθεστώς του ΦΠΑ.
27. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ότι η διασυνοριακή "αντίστροφη επιβάρυνση" στο κράτος μέλος προορισμού θα μπορούσε να αναλυθεί ως επιλογή για την προτεινόμενη φορολόγηση των διασυνοριακών προμηθειών στο πλαίσιο του οριστικού καθεστώτος του ΦΠΑ.
28. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι το Συμβούλιο θα συνεχίσει να παρακολουθεί τη συζήτηση για να καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με την πολιτικές καθοδηγήσεις στην Επιτροπή έτσι ώστε αυτή να διεξαγάγει περαιτέρω ανάλυση που θα της επιτρέψει να πραγματοποιήσει αυτό το έργο και να μπορέσει το Συμβούλιο να αξιολογήσει σωστά τις επιπτώσεις των τεχνικών λύσεων αλλά και να υιοθετηθούν εκείνες οι λύσεις που ταιριάζουν τους στους κοινούς στόχους της ΕΕ.
IV. Για τους συντελεστές ΦΠΑ
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
29. ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ τις δράσεις που προτείνονται στο σχέδιο δράσης της Επιτροπής για τον ΦΠΑ και την πρόθεσή της να υποβάλει νομοθετική πρόταση το 2017, προτείνοντας μια μεταρρύθμιση για να δώσει περισσότερη ελευθερία στα κράτη μέλη για τη δημιουργία των συντελεστών και προτείνει δύο επιλογές.
30. ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 17 με 18 Μαρ 2016, που χαιρέτισε «την πρόθεση της Επιτροπής να συμπεριλάβει προτάσεις για αυξημένη ευελιξία για τα κράτη μέλη όσον αφορά τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, η οποία θα παρέχει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να εφαρμόσουν μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ για τα προϊόντα υγιεινής "
31. ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει πρόταση για αυξημένη ευελιξία για τα κράτη μέλη, ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από τους μειωμένους και μηδενικούς συντελεστές ΦΠΑ που ισχύουν σε άλλα κράτη μέλη, ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να συμπεριλάβει μια εκτίμηση επιπτώσεων, και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι ένα επαρκές επίπεδο εναρμόνισης στην ΕΕ εξακολουθεί να απαιτείται και η υιοθέτηση λύσης πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά για να αποφευχθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού, η αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων και τις αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία της ενιαίας αγοράς
32. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να υποβάλει νομοθετική πρόταση η οποία ενσωματώνει διατάξεις για τους συντελεστές ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών ψηφιακής ενιαίας αγοράς έως το τέλος του 2016 που θα περιλαμβάνουν και την εκτίμηση των επιπτώσεων.
33. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Μάρτιο του 2016, να υποβάλει στο Συμβούλιο νομοθετική πρόταση η οποία θα προβλέπει την επιλογή των κρατών μελών για την μείωση του ΦΠΑ ή την επιβολή μηδενικού συντελεστή στα προϊόντα υγιεινής των γυναικών.
http://taxheaven.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου