Η σκέψη που δείχνει να επικρατεί είναι να μην υιοθετηθεί από εφέτος η δυνατότητα αυτή για τα έσοδα του 2017, αλλά από του χρόνου και αφού γίνει πρώτα μία σχετική μελέτη και υπάρξουν οι σχετικές παρεμβάσεις όπου κριθεί αναγκαίο προκειμένου να μην δούμε παρατράγουδα.
Όπως γράφει σήμερα ο «Φιλελεύθερος» μερικά εξ αυτών είναι να γεμίσει η Ελλάδα… φτωχούς, οι οποίοι θα δικαιούνται κοινωνικό μέρισμα και κοινωνικό τιμολόγιο, ενώ κάποιοι θα κληθούν να πληρώσουν υπέρογκους φόρους αφού δεν θα δικαιολογούν τα τεκμήρια διαβίωσης. Μέσα από το αλαλούμ η κυβέρνηση βάζει στον πάγο το σχέδιο, μέχρι να δει τι ακριβώς θα κάνει με το όλο θέμα, από το… 2019 και μετά όμως, αφού φέτος οι δηλώσεις θα είναι και πάλι κοινές.
Παράλληλα με φορολογική «ποινή» εκατοντάδων ή και χιλιάδων ευρώ σε ορισμένες περιπτώσεις θα κινδυνέψουν να βρεθούν αντιμέτωποι οι παντρεμένοι φορολογούμενοι που θα επιδιώξουν να υποβάλουν ξεχωριστά τις φορολογικές τους δηλώσεις. Ενώ μέχρι σήμερα τα εισοδήματα των δύο συζύγων αθροίζονται προκειμένου να κριθεί αν δικαιολογούνται ή όχι τα τεκμήρια διαβίωσης, με την υποβολή ξεχωριστών δηλώσεων από τον κάθε σύζυγο θα πρέπει ο καθένας να δικαιολογεί τα τεκμήρια του δεδομένου ότι η δήλωση θα υποβάλλεται χωριστά. Έτσι, ο/η σύζυγος που θα εμφανίζεται με πολλά περιουσιακά στοιχεία και μικρά εισοδήματα δεν θα μπορεί να επικαλείται τα «πλεονάσματα» του ή της συζύγου και θα φορολογείται επί του τεκμαρτού εισοδήματος με συντελεστές έως και 45% χωρίς να συνυπολογίζεται η εισφορά αλληλεγγύης.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που επιβάλλει στη φορολογική Αρχή να επιτρέψει στους συζύγους να υποβάλλουν χωριστά τη φορολογική τους δήλωση -δικαίωμα το οποίο σήμερα η νομοθεσία το παρέχει μόνο στους εν διαστάσει, στους χωρισμένους αλλά και στις συζύγους που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα- έχει προκαλέσει πολύ μεγάλο πονοκέφαλο στις φορολογικές Αρχές. Είναι τέτοια τα προβλήματα που ανέκυψαν, ώστε το πιθανότερο σενάριο είναι να μετατεθεί το πρόβλημα για το επόμενο έτος.
Το θέμα με τα τεκμήρια διαβίωσης είναι μόνο ένα από τα ζητήματα που έχουν μπει στο τραπέζι το τελευταίο διάστημα. Το ερώτημα που τίθεται είναι πολύ συγκεκριμένο: όταν δύο σύζυγοι αποφασίσουν να κάνουν ξεχωριστή δήλωση θα εκδίδονται δύο εκκαθαριστικά. Τι θα γίνεται όμως στην περίπτωση που υποβληθεί τροποποιητική δήλωση από έναν εκ τους δύο η οποία θα κρίνει το αν θα ενεργοποιούνται τα τεκμήρια ή όχι; Θα επιβαρύνεται φορολογικά και ο δεύτερος, ο οποίος πρακτικά δεν θα έχει καμία σχέση; Με δεδομένο αυτό το πρόβλημα, η πρόταση που επεξεργάζονται στην Καραγεώργη Σερβίας είναι συγκεκριμένη: ξεχωριστή δήλωση φέρνει ξεχωριστή εκκαθάριση και αυτό σημαίνει ότι… ο καθένας θα έχει τα δικά του: από τα εισοδήματα και τον φόρο (ή την επιστροφή) μέχρι το τεκμήριο και τις ηλεκτρονικές αποδείξεις (σ.σ. οι οποίες επίσης αθροίζονται με βάση το σημερινό σύστημα, ώστε ο ένας να βοηθάει τον άλλον).
Το σύστημα «ο καθένας τα δικά» του, όμως, δεν ευνοεί μόνο τη φορολογική Αρχή (η οποία θα καταλογίζει περισσότερους φόρους από τα τεκμήρια), αλλά και τον φορολογούμενο ο οποίος θα μπορεί να διεκδικήσει με περισσότερες αξιώσεις και τα επιδόματα που παρέχονται (π.χ. επίδομα τέκνου, κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, Κοινωνικό Εγγυημένο Εισόδημα κ.λπ.). Είναι προφανές ότι ο προϋπολογισμός δεν μπορεί να «αντέξει» τη χορήγηση επιδομάτων σε όλους τους φορολογούμενους. Ο αριθμός των κοινών φορολογικών δηλώσεων είναι περίπου 2.574.084 με βάση την τελευταία εκκαθάριση. Ενώ λοιπόν οι οικογένειες με εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ αντιστοιχούν σε περίπου 3,575 εκατομμύρια (περίπου οι 6 στις 10), οι μεμονωμένοι φορολογούμενοι με εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ αντιστοιχούν σε 5,9 εκατομμύρια ή στο 70% του συνόλου των φορολογουμένων.
Του Θανάση Παπαδή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου