ΠΟΕ-ΔΟΥ ΠANEΛΛHNIA OMOΣΠONΔIA EPΓAZOMENΩN ΣTIΣ ΔHMOΣIEΣ OIKONOMIKEΣ YΠHPEΣIEΣ
OMHPOY 18 - 106 72 AΘHNA / THΛ.: 210-3622707 • FAX: 210-3638782 / www.poedoy.gr • e-mail: poedoy@poedoy.gr
Αθήνα 8-1-2013
Αρ.Πρωτ. 163
Η Ομοσπονδία Εφοριακών θέλει να παρεμβαίνει στα ζητήματα της φορολογικής πολιτικής, καθώς δεν έχει μια συντεχνιακή λογική, αλλά αξιοποιώντας την πολύχρονη πείρα των εργαζομένων που εκπροσωπεί, μπορεί και θέλει να συμβάλει ουσιαστικά στη δημιουργία ενός δίκαιου, απλού και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος.
Σε αυτό το πλαίσιο καταθέτει στην κοινωνία τις βασικές προτάσεις της, για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.
ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΕ-ΔΟΥ
Το νέο φορολογικό σύστημα, πρέπει να προτάξει ως πρωταρχικό του στόχο την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης, σε αντιδιαστολή με την εισπρακτική λογική που το διαπνέει ως τώρα. Και αυτό διότι, αφού κανείς δεν είναι διατεθειμένος να πληρώνει άδικους φόρους, η εισπρακτική λογική είναι καταδικασμένη να αποφέρει μικρά και βραχύβια αποτελέσματα, τα οποία αναγκαστικά αναθεωρούνται επί τα χείρω. Αυτή είναι η πηγή των συνεχών αλλαγών του φορολογικού συ-
στήματος της Ελλάδας. Αντιθέτως ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα θα αποφέρει μόνιμα και ασφαλή εισπρακτικά αποτελέσματα. Η ως άνω όμως φορολογική δικαιοσύνη και εισπρακτική επιτυχία, μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ένα απλό, σαφές, σταθερό και κατανοητό από όλους σύστημα σε συνδυασμό με έναν αδιάβλητο και αξιοκρατικό φορολογικό μηχανισμό που το υπηρετεί.
1. ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ - ΣΤΟΧΟΙ
Το υπάρχον φορολογικό σύστημα χρειάζεται κάθετη και ριζική παρέμβαση για την απλοποίηση του. Ζητάμε ένα φορολογικό σύστημα εύκολα εφαρμόσιμο, με το ελάχιστο δυνατόν διαχειριστικό κόστος και με ταυτόχρονη κατάργηση των πολύπλοκων διαδικασιών εφαρμογής του. Πρέπει αντί να ψηφίζονται επαναλαμβανόμενοι φορολογικοί νόμοι, (που ο ένας αναιρεί τον άλλον), να υπάρξει σταθεροποίηση του φορολογικού περιβάλλοντος τουλάχιστον για μια 10ετία.
ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ
Το φορολογικό σύστημα πρέπει:
Nα το διακρίνει απλότητα, να είναι εύκολα κατανοητό, να είναι σαφές, να περιορίζει την γραφειοκρατία ώστε να κοστίζει λιγότερο στο ίδιο το κράτος, στους φορολογούμενους πολίτες αλλά και στις οικονομικές υπηρεσίες.
-
Nα διακρίνεται για την δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.
Nα κατανέμει σωστά και δίκαια τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου έλληνα πολίτη.
Nα λαμβάνει υπόψη συγκεκριμένα κοινωνικά κριτήρια με προστασία των εισοδημάτων που είναι κάτω από το όριο της ανεκτής διαβίωσης, καθώς και τα εισοδήματα σε επίπεδο οικογένειας.
Να βελτιώνει τη σχέση άμεσων - έμμεσων φόρων είτε με την μείωση των έμμεσων φόρων που είναι και οι πλέον άδικοι, είτε με την κατάργηση φόρων που δεν συμβαδίζουν με τις σημερινές οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες, και προκαλούν υψηλό φορολογικό βάρος.
Να προβλέπει κίνητρα για την τόνωση της απασχόλησης, των επενδύσεων, της επιχειρηματικότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Να μεγιστοποιεί το βαθμό ένταξης της παραοικονομίας στη νόμιμη οικονομία, καθόσον τόσο η φοροδιαφυγή όσο και η παραοικονομία επιτείνουν και ανατροφοδοτούν την άνιση κατανομή των φορολογικών βαρών.
Να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες των ελεγκτικών μηχανισμών για την πάταξη της φοροδιαφυγής (συνεχής εκπαίδευση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, επαναλειτουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών).
Nα εφαρμόζει τεκμήρια δαπανών και διαβίωσης ώστε αυτά, πράγματι, να λειτουργήσουν ως κριτήρια αποδείξεως αδήλωτου εισοδήματος, ιδιαίτερα εκείνων που διάγουν πολυτελή και πολυδάπανο βίο.
Nα ενισχύει το αίσθημα κάθε φορολογούμενου πολίτη ότι καταβάλλει και συνεισφέρει δίκαια το φόρο που του αναλογεί σύμφωνα με το σύνταγμα και τους νόμους και ότι οι φόρο που πληρώνει στο κράτος, διαχειρίζονται σωστά προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και της εθνικής οικονομίας.
Επίσης σε ένα σύχρονο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα πρέπει: Nα αποφεύγονται οι αιφνιδιαστικές αλλαγές που μεταβάλλουν τη συμπεριφορά ατό-
μων και επιχειρήσεων.
Nα υπάρχει μηχανισμός ουσιαστικής ενημέρωσης του πολίτη, ώστε οι φορολογούμενοι να διαπιστώνουν εύκολα τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους
Nα μην είναι άκαμπτο, ώστε εύκολα να μπορεί να προσαρμόζεται σε μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες, χωρίς να χρειάζονται συχνές αλλαγές.
Ο έλληνας φορολογούμενος πολίτης πρέπει να γνωρίζει με πλήρη σαφήνεια τους κανόνες και τις συνέπειες της μη τήρησής τους και να μην είναι θύμα των ερμηνειών και παρερμηνειών των «ειδικών» και υπηρεσιών. Οι φορολογικοί νόμοι δεν μπορεί να ερμηνεύονται κατά το δοκούν (αλλιώς ψηφίζεται ο νόμος και αλλιώς ερμηνεύεται με την εγκύκλιο).
Οι αναλυτικές μας προτάσεις ανα πεδίο φορολογίας είναι:
2. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
• Αφορολόγητο πρώτου κλιμακίου πάνω από το όριο ανεκτής διαβίωσης, (τουλάχιστον στο προ της κρίσης επίπεδο), με κατοχύρωση του αφορολογήτου με όλες τις δαπάνες διαβίωσης συμπεριλαμβανομένων και των λογαριασμών ΔΕΗ-ΕΥΔΑΠ ΟΤΕ κλπ.
• Στήριξη του οικογενειακού εισοδήματος (ενίσχυση αφορολόγητου όταν εργάζεται ένας εκ των δύο συζύγων), όταν αποκτάται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, συντάξεις.
• Τιμαριθμοποιημένη κλίμακα.
• Αύξηση του αριθμού των κλιμακίων.
• Φοροαπαλλαγές με βάση κοινωνικά - δημογραφικά και κοινωνικά κριτήρια.
• Πλήρης καταγραφή από την ΓΓΠΣ του προφίλ του κάθε φορολογούμενου (πρόβλεψη στο εντυπο Ε1) της κινητής και ακίνητης περιουσίας του (εσωτερικού και εξωτερικού - καταθέσεις - ακίνητα - μετοχές - συμμετοχές σε εταιρείες κλπ) και πλήρης καταγραφή των δαπανών του.
• Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων πρέπει να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό και να δικαιολογείται από τα εισοδήματα τους, όπως αυτά αποτυπώνονται στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
3. ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Αύξηση των εσόδων που εισπράτει το κράτος από τους φόρους των μεγάλων επιχειρήσεων στο ύψος του μέσου όρου της Ε.Ε. Το κρίσιμο στοιχείο σε αυτό το πεδίο, δεν είναι τόσο το ύψος του συντελεστή αλλά ο προσδιορισμός των φορολογητέων κερδών στα πραγματικά τους επίπεδα. Αυτό σημαίνει αυστηρότερο πλαίσιο για την φορολόγηση των offshore εταιρειών και πλήρης έλεγχος των ενδοομιλικών συναλλαγών (υπερτιμολογήσεις - υποτιμολογήσεις). Επίσης σημαίνει ότι, (σε συνέχεια του ν. 3091/2002), μεταξύ των επιβληθέντων περιορισμών θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι εξής προτάσεις:
α) Δεν θα αναγνωρίζονται σαν στοιχεία του ενεργητικού αγορές μετοχών ή ολόκληρων επιχειρήσεων που έχουν συσταθεί σε φορολογικό παράδεισο. Πολλές ελληνικές επιχειρήσεις εμφανίζουν πλασματικό ενεργητικό με την αγορά μετοχών offshore εταιρειών. Επιχειρηματίες και μεγαλοστελέχη εξοικονομούν χρήματα ή καλύπτουν τυχόν ταμειακά ελλείμματα, με την αγορά μετοχών offshore εταιρειών.
β) Επειδή γίνονται εξαγωγές αγαθών, υποτιμολογημένες προς offshore εταιρείες, πρέπει να θεσπιστούν διατάξεις που θα προσθέτουν στα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων την διαφορά της αξίας σύμφωνα με τις διατάξεις για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
Eναρμόνιση της φορολογίας των ατομικών επιχειρήσεων με την φορολογία των προσωπικών επιχειρήσεων (ΟΕ-ΕΕ). Μειωμένο συντελεστή φορολόγησης για επιχειρήσεις που θα απασχολήσουν προσωπικό (ως κίνητρο).
Φορολογική εναρμόνιση για την επιβολή φόρου στις μετακινήσεις κεφαλαίων από χώρα σε χώρα της ευρωζώνης και μη, μέσω της ΓΓΠΣ.
Μείωση των συντελεστών φορολόγησης των νέων επιτεδευματιών και επιχειρήσεων.
Φορολόγηση των αγροτών (με εισοδήματα σε επίπεδο επιχείρησης), με πιο δίκαιο τρόπο.
Άμεσος έλεγχος των επιχειρήσεων που λύουν και εγκαταλείπουν επαγγελματικές μισθώσεις,
με υποχρέωση του ιδιοκτήτη του ακινήτου να ενημερώνει την αρμοδία ΔΟΥ, προς την αποφυγή εικονικών συναλλαγών.
Διακρατικές, προσωπικές συμφωνίες με ξένους επενδυτές ή και ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να δημιουργήσουν στην Ελλάδα μεγάλες οικονομικές μονάδες, με καταβολή φόρου εισοδήματος 1% επί των ακαθαρίστων εσόδων υπολογιζόμενος με συντελεστή που θα ορίζεται στην Διακρατική προσωπική συμφωνία και θα αποδίδεται στο Δημόσιο ανά τρίμηνο ή μία φορά στην διαχειριστική χρήση και θα εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση από το φόρο εισο-
δήματος.
4. ΚΩΔΙΚΑΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
• Κατάργηση του ΚΒΣ και ένταξη των βασικών διατάξεων στον ενιαίο κώδικα φορολογικής νομοθεσίας.
• Μεγιστοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας σε όλες τις συναλλαγές για πλήρη καταγραφή των οικονομικών δραστηριοτήτων κάθε επιχείρησης (ηλεκτρονικό τιμολόγιο-άμεση ενημέρωση της ΓΓΠΣ για λιανικές και χονδρικές πωλήσεις και παροχής υπηρεσιών και άμεσος προσδιορισμός ΦΠΑ).
• Πληρωμή μέσω τραπεζικών λογαριασμών (αποφυγή πλαστών και εικονικών συναλλαγών).
5. Φ.Π.Α.
• Εφαρμογή ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ 15% σε όλα τα είδη, με μείωση του συντελεστή στα βασικά είδη διατροφής (γάλα, ψωμί κ.λπ.) - φάρμακα - είδη για άτομα με ειδικές ανάγκες κτλ.
• Υπαγωγή των αγροτών που ασκούν εμπορική επιχείρηση στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. (με βιβλία και στοιχεία).
• Απόδοση του ΦΠΑ από τον πωλητή στις χονδρικές πωλήσεις (μέσω τραπεζικής διαδικασίας).
• Επανεξέταση των απαλλαγών Φ.Π.Α.
6. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
• Μεταφορά του βάρους της φορολογίας των ακινήτων, στις μεγάλες και πολύ μεγάλες περιουσίες με αντίστοιχη ελάφρυνση μεσαίων και χαμηλών περιουσιών.
• Ενοποίηση όλων των φόρων που επιβάλλονται στην ακίνητη περιουσία, με ταυτόχρονη αναμόρφωση των φορολογικών συντελεστών στα πλαίσια της δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών.
• Μηχανοργάνωση τμημάτων κεφαλαίου των ΔΟΥ, με ταυτόχρονη σύνδεση με υποθηκοφυλάκια και κτηματολόγιο.
• Επέκταση του αντικειμενικού συστήματος σε όλες τις περιοχές της χώρας, με αναπροσαρμογή αυτών στις αγοραίες αξίες.
7. ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ - ΡΥΘΜΙΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΒΑΡΩΝ
7.Α. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία
Υπάρχουν ήδη πολλές περιπτώσεις πολιτών που έχουν μεγάλα χρέη στην εφορία, από διάφορες αιτίες, στα οποία έχουν προστεθεί ή θα προστεθούν:
1. Το χαράτσι της ΔΕΗ (ΕΕΤΗΔΕ) που βεβαιώνεται στις εφορίες, πλέον, σαν χρέος.
2. Το ΕΤΑΚ του 2009.
3. Ο ΦΑΠ του 2010.
4. Ο ΦΑΠ του 2011.
5. Ο ΦΑΠ του 2012.
6. Ο υπερβολικός φόρος εισοδήματος (ειδικά για τα χαμηλά κλιμάκια) του έτους 2011.
7. Ο φόρος εισοδήματος για προηγούμενα έτη (σε όσες περιπτώσεις δεν είχαν εκκαθαρισθεί οι σχετικές δηλώσεις).
Είναι αυτονόητο ότι όλοι αυτοί οι φόροι, θα πνίξουν κυριολεκτικά τους πολίτες και δεν θα μπορέσουν να έχουν αποτέλεσμα και για τα έσοδα του Δημοσίου.
ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ Η ΠΡΟΤΑΣΗ:
- Ανέργους.
- Μισθωτούς - Συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα).
- Μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
- Αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
- Χρέη που είναι ληξιπρόθεσμα μέχρι ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο (εκτός ΦΠΑ ή ΦΜΥ).
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ:
Ο καθορισμός ανώτατου ορίου, για μηνιαία καταβολή φορολογικών υποχρεώσεων. Το όριο αυτό θα είναι ποσοστό, στο ΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ που απομένει, αν αφαιρεθούν στεγαστικά δάνεια Α΄ κατοικίας και ποσό ενοικίου. Το ποσοστό υπολογίζεται, με βάση κλίμακα η οποία (ενδεικτικά) είναι για κάθε φορολογούμενο.
ΚΑΘΑΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΔΟΣΗΣ ΧΡΕΟΥΣ
(ΑΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ)
ΜΕΧΡΙ 650€ 0%
651 – 1.000€ 10%
1.001 – 1.500€ 15%
1.501 – 2.000€ 20%
Τα χρέη στα οποία δεν αντιστοιχεί μηνιαία δόση καταβολής (λόγω του ύψους των εισοδημάτων), ΔΕΝ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ αλλά «παγώνουν» (δεν προστίθενται προσαυξήσεις, ούτε λαμβάνει οποιοδήποτε μέτρο είσπραξης η εφορία) μέχρι οι υπόχρεοι να βρεθούν σε οικονομική κατάσταση, η οποία θα τους επιτρέπει την σταδιακή έστω, εξόφλησή τους.
Παραδείγματα:
1. Οικογένεια έχει οικογενειακό εισόδημα (μετά την αφαίρεση του ενοικίου της ή του στεγαστικού δανείου) 1.200 ευρώ. Δεν θα πληρώσει μηνιαία δόση στην εφορία (650 Χ 2 = 1.300 ευρώ).
2. Οικογένεια έχει οικογενειακό εισόδημα (μετά την αφαίρεση του ενοικίου της ή του στεγαστικού δανείου) 1.950 ευρώ. Θα πληρώνει μηνιαία δόση στην εφορία 195 ευρώ (1.950 : 2 = 975 ευρώ Χ 10% = 97,5 X 2 = 195 ευρώ).
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Ηλεκτρονική αίτηση σε Γ.Γ.Π.Σ. (ΚΕΠΥΟ).
- Επεξεργασία από Γ.Γ.Π.Σ., έκδοση σχετικών καταλόγων.
- Ρύθμιση χρέους από τοπική εφορία (μέσα στο 2013), η οποία δεν θα προσθέτει προσαυξήσεις, θα ορίζει μηνιαίες δόσεις και θα κατοχυρώνει τον πολίτη από οποιοδήποτε μέτρο αναγκαστικής είσπραξης (φορολογική ενημερότητα, κατάσχεση μισθού κλπ).
- Επανεξέταση της ρύθμισης μετά από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, (για έλεγχο του αν συνεχίζουν να ισχύουν οι προϋποθέσεις).
7.Β. Προτάσεις για την διευκόλυνση των επιχειρήσεων
Υπάρχουν πάρα πολλά χρέη του Δημοσίου προς επιχειρήσεις και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο.
Η κατάσταση αυτή, είναι λογιστικά αντιμετωπίσιμη, αν υπάρξει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα δώσει δυνατότητα για:
- Συμψηφισμό των χρεών (σε ένα βαθμό γίνεται και τώρα)
- «Κυκλοφορία» του χρέους του δημοσίου, προς τις επιχειρήσεις.
- Απεμπλοκή των επιχειρήσεων, από δεσμεύσεις σε εφορία και τράπεζα.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ:
α. Κάθε επιχείρηση (μετά από αίτημά της) λαμβάνει ειδική (ηλεκτρονική) βεβαίωση που περιγράφει το ποσό που της οφείλει το Δημόσιο ή γενικά φορέας του (Αυτοδιοίκηση κλπ).
β. Η ηλεκτρονική βεβαίωση κοινοποιείται σε συγκεκριμένη τράπεζα, η οποία ανοίγει σχετικό λογαριασμό, στο όνομα της επιχείρησης.
γ. Η επιχείρηση μπορεί να αποπληρώσει (με ειδική τραπεζική εντολή) χρέη της προς άλλες επιχειρήσεις, ή το Δημόσιο ή φορέα του (Δήμος, ΙΚΑ, ΔΕΗ κλπ) ή φυσικά πρόσωπα, (εφόσον στην πληρωμή αυτή συμφωνεί ο αποδέκτης).
δ. Η επιχείρηση που λαμβάνει (από την άλλη) την τραπεζική εντολή, την μεταβιβάζει σε άλλες επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα, για αποπληρωμή αποκλειστικά υποχρεώσεων (χρεών) προς το Δημόσιο, με συγκεκριμένη διάρκεια ισχύος (π.χ. 10 ημέρες).
Διαχωρισμός των χρεών σε τρείς κατηγορίες (από ειδική επιτροπή και με συγκεκριμένα κριτήρια):
• Ανεπίδεκτα είσπραξης (με διασφάλιση του Δημοσίου για ακίνητη περιουσία, δόλιες μεταβιβάσεις, άνοιγμα λογαριασμών εσωτερικού-εξωτερικού).
• Εισπρακτέα με μακροχρόνιες διαδικασίες.
• Άμεσα εισπρακτέα.
Πλήρη μηχανοργάνωση (και συνεργασία με άλλες υπηρεσίες και οργανισμούς), έμφαση στη στελέχωση των αρμοδίων τμημάτων με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό.
Ειδική ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων σε δόσεις με κριτήρια.
Οι δυσκολίες που συναντούν σήμερα οι φορολογικές υπηρεσίες θα είναι ίδιες που θα αντιμετωπίσουν και οι ιδιωτικές εταιρείες εισπράξεων, οι οποίες θα κοστίσουν στο Κράτος περισσότερα από ότι θα εισπράξουν.
8. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ - ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ
• Καθολική εφαρμογή ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ για όλους τους φορολογούμενους με ταυτόχρονη θέσπιση ενιαίου και αντικειμενικού τρόπου προσδιορισμού του, και αντικατάστασή του με πλήρη φορολογική δήλωση που θα περιλαμβάνει πλήρες περιουσιολόγιο (εισοδήματα - ακίνητα - Ι.Χ. σκάφη - καταθέσεις σε οποιαδήποτε τράπεζα εξωτερικού και εσωτερικού επενδύσεις σε οποιαδήποτε μορφή - δαπάνες κ.λπ.).
• Πλήρης ηλεκτρονική καταγραφή και διασταύρωση όλων των περιουσιακών στοιχείων όλων των φορολογουμένων και όπου προκύπτει «διαφορά» (που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί) να γίνεται κατάσχεση περιουσίας (κινητή-ακίνητη) υπέρ του Δημοσίου.
• Καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης (μάθημα από το Δημοτικό).
9. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ - ΔΙΑΦΘΟΡΑ
Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς οφείλει να στηρίζεται σε σαφείς δομές και αξιόπιστες και διαφανείς διαδικασίες, όπως:
• Η κατάργηση του φορολογικού απορρήτου για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της εφορίας και γνωστοποίηση όσων στοιχείων ζητούνται, εκτός από αυτά που αφορούν την ασφάλεια του πολίτη.
• Η παρακολούθηση και τεκμηρίωση των υποθέσεων που επιλέγονται για έλεγχο, των αποτελεσμάτων του ελέγχου, καθώς και της έκβασης της υπόθεσης, μέχρι αυτή να οριστικοποιηθεί με συμβιβασμό ή με δικαστική απόφαση.
• Η δημιουργία μόνιμου ηλεκτρονικού μητρώου φορολογικών ελεγκτών, στο οποίο θα καταγράφονται και θα παρακολουθούνται διαρκώς η πορεία και το αποτέλεσμα των υποθέσεων που ελέγχθηκαν ή ελέγχονται, η σύνθεση της υπηρεσιακής δομής των υπηρεσιών στις οποίες υπηρέτησε και υπηρετεί ο ελεγκτής, η σύνθεση της ιδιοκτησίας των επιχειρήσεων που ελέγχθηκαν και ελέγχονται, καθώς και των οικονομικών υπευθύνων - λογιστών τους, ανά ελεγκτή.
• Η θέσπιση συγκεκριμένου πλαισίου με μετρήσιμα και διαφανή κριτήρια για την αξιοκρατική επιλογή, προαγωγή, μετακίνηση, επιμόρφωση κ.λπ. του προσωπικού των εφοριών. Διασφάλιση αξιοκρατικών διαδικασιών ανέλιξης του προσωπικού, βάσει αυστηρών αντικειμενικών κριτηρίων (χρόνια προϋπηρεσίας, ειδικά σεμινάρια επιμόρφωσης, γραπτές εξετάσεις κλπ) χωρίς τη δυνατότητα παρέμβασης της πολιτικής ηγεσίας. Η αποκομματικοποίηση της διαδικασίας
εξέλιξης του προσωπικού αποτελεί αναγκαίο συστατικό ενός αδιάφθορου συστήματος δημόσιας διοίκησης.
• Η αναβάθμιση και διοικητική ανεξαρτησία των οικονομικών επιθεωρητών. Καθορισμός πρότυπων διαδικασιών με στόχο την ουσιαστική τους λειτουργία.
• Η ουσιαστική εφαρμογή του πόθεν έσχες για όσους εμπλέκονται στον καταλογισμό και την είσπραξη της φορολογητέας ύλης.
10. Ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Α. Τακτικός Έλεγχος
Προτείνουμε ο τακτικός φορολογικός έλεγχος να είναι αποτέλεσμα τόσο τυχαίου δείγματος, όσο και δείγματος που θα καθορίζεται με βάση το αντικείμενο, την πορεία των οικονομικών στοιχείων των διαφόρων κλάδων και την χρήση αριθμοδεικτών.
• Καθιέρωση της ηλεκτρονικής συναλλαγής, με ηλεκτρονική υπογραφή.
• Εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων που σήμερα παρέχουν οι νέες τεχνολογίες με επέκταση των διασταυρώσεων και εισροή όλων εκείνων των δεδομένων που θα εμπλουτίσουν τη βάση δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ.
• Συνεχής επιμόρφωση των υπαλλήλων, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του έργου που επιτελούν.
• Απλούστευση των διαδικασιών και υποχρέωση των Τραπεζών να απαντούν κατά προτεραιότητα στα αιτήματα των ελεγκτικών υπηρεσιών για παροχή στοιχείων.
• Η διαδικασία του ελέγχου πρέπει να αποτελεί μια τυποποιημένη διαδικασία βάσει προτύπων και άλλων στοιχείων που ο ελεγκτής θα έχει στη διάθεσή του.
• Παράλληλα με τον τακτικό φορολογικό έλεγχο, πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν και τα άλλα είδη ελέγχου και οπωσδήποτε οι επανέλεγχοι κάθε μορφής.
• Να καθοριστεί πάγια διαδικασία καταγραφής, αξιολόγησης και τροποποίησης των εκπιπτόμενων δαπανών των επιχειρήσεων, σύνηθες πεδίο αυθαίρετων ελεγκτικών διαπιστώσεων και κάθε μορφής συναλλαγών.
• Να καθιερωθούν διαδικασίες ελέγχου του ηλεκτρονικού εμπορίου.
• Η χρήση της πληροφορικής μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα στη διαδικασία της διασταύρωσης στοιχείων και στην αυτόματη καταγραφή των ασυνεπειών που εμφανίζονται. Ο ελεγκτής πρέπει να διαθέτει σε ηλεκτρονική μορφή όλα τα στοιχεία από τα αρχεία των φορολογικών υπηρεσιών και τα στατιστικά στοιχεία από ομοειδείς επιχειρήσεις για να μπορεί να οδηγηθεί σε σωστά συμπεράσματα. Αξιοποίηση κάθε πληροφορίας και δημιουργία φορολογικής εικόνας και προφίλ που θα αξιοποιείται από τον έλεγχο.
Β. Προσωρινός Έλεγχος
Πρέπει να παραμείνει και να ενισχυθεί σαν ελεγκτική διαδικασία διότι μπορεί να αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα, μέχρις ότου διενεργηθεί τακτικός φορολογικός έλεγχος ή όταν υπάρχουν σχετικές ενδείξεις και στοιχεία για μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων.
• Πρέπει να δημιουργηθούν πρότυπα ελέγχου και αυτοματοποιημένες διαδικασίες που να μην επιτρέπουν διευκολύνσεις «ημετέρων».
• Η επιλογή των ελεγχόμενων επιχειρήσεων να είναι αποτέλεσμα τυχαίου δείγματος και συγκεκριμένων αριθμοδεικτών ώστε να αποφευχθούν οι οποιεσδήποτε υποκειμενικές κρίσεις και μεθοδεύσεις.
• Επέκταση προσωρινού ελέγχου σε Φυσικά Πρόσωπα και Νομικά Πρόσωπα ΜΗ υπόχρεα σε τήρηση βιβλίων και στοιχείων.
• Δυνατότητα της έκδοσης και κοινοποίησης συμπληρωματικού φύλλου ελέγχου οποτεδήποτε αν εξακριβωθεί και καθ οποιοδήποτε τρόπο εξακριβωθεί απόκρυψη φορολογητέου εισοδήματος.
Γ. Προληπτικός Έλεγχος
Είναι αναγκαίος προκειμένου να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα φορολογικής συνείδησης και η ανεπάρκεια του φορολογικού μας συστήματος.
• Ο προληπτικός έλεγχος να ασκείται από συνεργεία του ΣΔΟΕ, των εφοριών και των τελωνείων.
• Αντίγραφα των σημειωμάτων των αποτελεσμάτων του προληπτικού ελέγχου, να αποστέλλονται στην αρμόδια εφορία στην οποία οι παραβάτες θα πρέπει να εμφανιστούν σε εύλογο χρόνο και να αποδείξουν ότι, πλέον, εφαρμόζουν ορθά την νομοθεσία. Να παρακολουθούνται μάλιστα τα δύο επόμενα τρίμηνα ότι συνεχίζουν να λειτουργούν σύμφωνα με το νόμο, με έλεγχο από το γραφείο και μόνο, για τις συγκεκριμένες παραβάσεις που είχαν εντοπιστεί. Για τις επιχειρήσεις που δεν εμφανίζονται ή δεν συμμορφώνονται να εκδίδεται άμεσα εντολή τακτικού ελέγχου.
• Για να υπάρχει μεγαλύτερη αντικειμενικότητα πρέπει να υπάρχει τυποποίηση των επαληθεύσεων που θα υποχρεούνται να κάνουν οι ελεγκτές.
• Εξάλειψη της διάταξης της «παραγραφής» και σε μη υλοποίηση της εξομοίωση του χρόνου παραγραφής της ανακρίβειας της δήλωσης με την ΜΗ υποβολή της δήλωσης.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΠΟΕ-ΔΟΥ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΡΕΒΕΚΑ ΜΠΑΣΜΑΤΖΙ ΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου