Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2013

Ξεπέρασε τα 52 δισ. η παραοικονομία (upd) Η Ελλάδα στην 9η θέση μεταξύ των 27 κρατών της Ε.Ε. το 2011 στη «μαύρη οικονομία» 07/07/2012 | 12:58Τελευταία Ενημέρωση: 12:58 07/07/2012 Πηγή: http://www.skai.gr/news/finance/article/207606/antigrafotousta-52-dis-ektimatai-i-paraoikonomia-sti-hora/#ixzz2HIAXROMF Follow us: @skaigr on Twitter | skaigr on Facebook


Ξεπέρασε τα 52 δισ. η παραοικονομία (upd)

Η Ελλάδα στην 9η θέση μεταξύ των 27 κρατών της Ε.Ε. το 2011 στη «μαύρη οικονομία»

07/07/2012 | 12:58Τελευταία Ενημέρωση: 12:58 07/07/2012


Πηγή: http://www.skai.gr/news/finance/article/207606/antigrafotousta-52-dis-ektimatai-i-paraoikonomia-sti-hora/#ixzz2HIAXROMF
Follow us: @skaigr on Twitter | skaigr on Facebook


Στα 52 δισ. εκτιμάται η παραοικονομία στη χώρα

Του Σωτήρη Νίκα

Άνω των 52 δισ. ευρώ υπολογίζει η Κομισιόν ότι ήταν πέρυσι ο τζίρος της παραοικονομίας στην Ελλάδα, με τη χώρα να έρχεται στην 9η θέση μεταξύ των 27 κρατών της Ε.Ε. και στην 4η θέση μεταξύ των 17 μελών της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, από τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση σε ολόκληρη την Ευρώπη σε ό,τι αφορά την πραγματική συγκέντρωση εσόδων από ΦΠΑ.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι, παρά τις όποιες προσπάθειες γίνονται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, το πρόβλημα παραμένει αναλλοίωτο στην Ελλάδα. Ωστόσο, η χώρα έχει αυτή τη στιγμή περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να μειώσει το μέγεθος της παραοικονομίας και να καταστήσει πιο αποτελεσματικούς τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς, καθώς με τον τρόπο αυτό θα καταφέρει να τονώσει τα δημόσια έσοδα και να ελαφρύνει το πρόγραμμα λιτότητας και περικοπής δαπανών.

Χαρακτηριστικό της αδυναμίας των κρατικών μηχανισμών να εισπράξουν τους φόρους που έχουν επιβληθεί είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα απουσιάζει από τον κατάλογο των 27 χωρών της Ε.Ε. στην κατηγορία κοστολόγησης των φοροεισπρακτικών μηχανισμών. Στον δείκτη που η Κομισιόν καταγράφει το διοικητικό κόστος ανά 100 ευρώ φορολογικών εσόδων, δεν υπάρχει η Ελλάδα.

Εκτός της Ελλάδας, από τον συγκεκριμένο πίνακα απουσιάζουν επίσης η Κύπρος, η Λιθουανία και η Σλοβακία, καθώς, όπως επισημαίνεται, οι συγκεκριμένες χώρες δεν διαθέτουν τέτοιου είδους στοιχεία. Κάτι που δείχνει ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί ακόμα να κοστολογήσει τις υπηρεσίες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Τα προβλήματα αυτά είναι γνωστά στην τρόικα και αναμένεται να προωθηθούν λύσεις με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Γι’ αυτό, άλλωστε, είχε προβλεφθεί το νέο φορολογικό να είναι έτοιμο από πέρυσι το καλοκαίρι, ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να βελτιώσει την εικόνα των φορολογικών εσόδων της. Επίσης, η περιγραφείσα κατάσταση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού εξηγεί γιατί μέχρι σήμερα η τρόικα δεν έχει δεχθεί καμία από τις προβλέψεις της κυβέρνησης αναφορικά με τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και ζητάει αντ’ αυτών περικοπές δαπανών ώστε να εξασφαλίζεται η μείωση του ελλείμματος με βιώσιμο τρόπο και να μη στηρίζεται σε έσοδα που θεωρητικά θα μπορούσαν να έρθουν.

Σε ό,τι αφορά τη συλλογή του ΦΠΑ, η Κομισιόν έχει στη διάθεσή της στοιχεία για το 2010 από όλες τις χώρες της Ε.Ε. Σύμφωνα με αυτά, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση σε ό,τι έχει να κάνει με την είσπραξη ΦΠΑ ως προς το ποσό που θα έπρεπε να είχε εισπραχθεί βάσει των συντελεστών του ΦΠΑ. Το 2010, το κράτος κατάφερε να εισπράξει περίπου το 37% των εσόδων που θεωρητικά θα έπρεπε να εισπράξει. Και αυτό, παρά την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ στο 23% από 21% στις αρχές Ιουλίου του 2010.

Οι αιτίες των «χαμηλών πτήσεων» στη συλλογή του ΦΠΑ είναι δύο. Πρώτον, η αναποτελεσματικότητα των μηχανισμών είσπραξης. Δεύτερον, η σταδιακά διευρυνόμενη επιδείνωση της ύφεσης, που στέρησε το ρευστό στην αγορά και οι υπόχρεοι προτιμούσαν να κρατήσουν τον ΦΠΑ ως κεφάλαιο κίνησης αντί να τον αποδώσουν στην εφορία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη δεύτερη χειρότερη θέση αναφορικά με την αποδοτικότητα είσπραξης του ΦΠΑ βρέθηκε το 2010 η Ιταλία (που σήμερα εφαρμόζει πρόγραμμα λιτότητας), ενώ στην τρίτη θέση ήταν η Ισπανία (επίσης υπό αυστηρό πρόγραμμα λιτότητας τα τελευταία χρόνια). Η Πορτογαλία που εφαρμόζει αντίστοιχο με το ελληνικό Μνημόνιο ήταν το 2010 στην 8η θέση της σχετικής κατάταξης, ενώ η Ιρλανδία στην 11η θέση.

Σε καμία από τις παραπάνω χώρες τα έσοδα που συγκεντρώθηκαν από τον ΦΠΑ δεν ξεπέρασαν το 48% των εσόδων που θα έπρεπε να είχαν εισπραχθεί. Στον αντίποδα βρέθηκε το 2010 το Λουξεμβούργο, με το αντίστοιχο ποσοστό να διαμορφώνεται στο 91%, ενώ δεύτερη καλύτερη χώρα ήταν η Κύπρος (79%) και τέταρτη η Βουλγαρία (68%) που από το 1998 έως το 2007 βρισκόταν υπό προγράμματα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Βέβαια, η Βουλγαρία «κατέκτησε» το 2011 τη χειρότερη θέση μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε. των «27» σε ό,τι αφορά το μέγεθος της παραοικονομίας ως ποσοστό του ΑΕΠ της κάθε χώρας. Στη Βουλγαρία, η παραοικονομία διαμορφώθηκε πέρυσι στο 32,3% του ΑΕΠ της και ακολούθησαν Ρουμανία (29,6%), Λιθουανία (29%), Εσθονία, (28,6%) και Λεττονία (26,5%).

Η Ελλάδα βρέθηκε στην 9η θέση, με την παραοικονομία να ανέρχεται στο 24,3% του ΑΕΠ της χώρας (ή 52,2 δισ. ευρώ για το 2011). Η χώρα με τη μικρότερη παραοικονομία ήταν η Αυστρία με μόλις το 7,9% του ΑΕΠ της να αφορά τη μαύρη οικονομία.

Επιστροφές 200 εκατ. ευρώ για το Ειδικό Τέλος

Διακόσια εκατομμύρια ευρώ καλείται να επιστρέψει το ελληνικό Δημόσιο στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που εξαιρέθηκαν από το Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Επιφανειών, που καταβλήθηκε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Χιλιάδες φορολογούμενοι και επιχειρήσεις είχαν πληρώσει τις πρώτες δόσεις του Ειδικού Τέλους που τους είχε αποσταλεί από τη ΔΕΗ και τους άλλους παρόχους και εν συνεχεία εξαιρέθηκαν του μέτρου.
Οι επιστροφές έχουν ήδη ξεκινήσει από τις αρχές Ιουνίου, αλλά είναι άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία δεδομένου ότι τα κρατικά ταμεία είναι άδεια.

Ο νόμος για την επιβολή του Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Επιφανειών προβλέπει αρκετές εξαιρέσεις οι οποίες διευρύνθηκαν μετά τη ψήφισή του, ακόμα και μετά την έκδοση των πρώτων λογαριασμών. Οπότε αρκετοί φορολογούμενοι κλήθηκαν να καταβάλουν κάποιες δόσεις του Ειδικού Τέλους μέχρι να εγκριθεί από τις εφορίες η εξαίρεσή τους.

Υπενθυμίζεται ότι από το «χαράτσι» έχουν απαλλαγεί (υπό προϋποθέσεις και με την υποβολή συγκεκριμένων δικαιολογητικών) φορολογούμενοι που οι συνθήκες διαβίωσής τους δεν τους επέτρεπαν να καταβάλουν το «χαράτσι» ή να πληρώσουν μειωμένο τέλος. Επίσης έχουν απαλλαγεί οι κοινόχρηστοι χώροι των πολυκατοικιών και τα βιοτεχνικά κτίρια.

Την ίδια στιγμή, οι εφορίες αναζητούν 500 χιλιάδες υπόχρεους στο Ειδικό Τέλος Ακινήτων, οι οποίοι αποφάσισαν να μην το πληρώσουν. Ηδη, από τις 30 Απριλίου η ΔΕΗ έχει αποστείλει τα στοιχεία τους στις αρμόδιες υπηρεσίες των εφοριών.

Πηγή: http://www.skai.gr/news/finance/article/207606/antigrafotousta-52-dis-ektimatai-i-paraoikonomia-sti-hora/#ixzz2HIAkBIb9
Follow us: @skaigr on Twitter | skaigr on Facebook






Έλεγχοι μέσω τραπεζικών λογαριασμών για φοροδιαφυγή
Πηγή: Καθημερινή – Ευγενία Τζώρτζη

07/03/2012 | 11:41Τελευταία Ενημέρωση: 11:41 07/03/2012


Ενεργότερο ρόλο στην πάταξη της φοροδιαφυγής αναλαμβάνουν οι τράπεζες, μέσα από τη διασταύρωση των συναλλαγών που πραγματοποιούν φυσικά και νομικά πρόσωπα και των εισοδημάτων τους, όπως αυτά καταγράφονται στο εκκαθαριστικό σημείωμα της φορολογίας εισοδήματος. 

Το γνωστό έντυπο Ε1 τίθεται πλέον στη διάθεση της τράπεζας τόσο για τους υφιστάμενους όσο και τους νέους πελάτες, η οποία θα μπορεί να συγκρίνει κατά πόσον οι τραπεζικές κινήσεις ενός μισθωτού, ελεύθερου επαγγελματία ή επιχειρηματία δικαιολογούνται από το ύψος των ετήσιων εισοδημάτων του. 

Η σχετική υποχρέωση των τραπεζών προκύπτει από Πράξη Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, που τροποποιεί τη νομοθεσία για το ξέπλυμα χρήματος. Οπως προκύπτει από το κείμενο, στο στόχαστρο του ελέγχου τίθενται πελάτες και συναλλαγές που χαρακτηρίζονται υψηλού κινδύνου, στους οποίους περιλαμβάνονται: 

- Ελεύθεροι επαγγελματίες που διατηρούν ή είναι δικαιούχοι λογαριασμών στους οποίους πιστώθηκαν κατά το προηγούμενο έτος ποσά εισοδημάτων άνω των 200.000 ευρώ. 

- Νομικά πρόσωπα στους λογαριασμούς των οποίων οι συνολικές καταθέσεις ή οι αναλήψεις μετρητών κατά το προηγούμενο έτος υπερέβησαν τις 300.000 ευρώ. 

Στην Πράξη απαριθμούνται οι ύποπτες συναλλαγές που έχουν υποχρέωση να διερευνούν οι τράπεζες για φοροδιαφυγή και μεταξύ αυτών είναι η διενέργεια σημαντικού ύψους συναλλαγών που αφορούν πωλήσεις προϊόντων ευάλωτων σε απάτη ΦΠΑ και δεν είναι συμβατές με τον συνήθη τρόπο συναλλακτικής δραστηριότητας επαγγελματιών του κλάδου. Μεταξύ των προϊόντων που θεωρούνται ευάλωτα για απάτη ΦΠΑ είναι οι υπολογιστές, τα είδη τηλεφωνίας, τα προϊόντα ήχου και εικόνας, ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός, οι λευκές συσκευές κ.ά. 

Ύποπτη είναι επίσης η χρήση του προσωπικού λογαριασμού του ιδιοκτήτη ή του υπαλλήλου μιας εταιρείας για τη διενέργεια συναλλαγών της επιχείρησης, με στόχο την απόκρυψη πωλήσεων ή άλλων εταιρικών γεγονότων. Αντίστοιχα ύποπτη είναι η συναλλακτική δραστηριότητα ενός πελάτη που μεταφέρεται σε νέο λογαριασμό, όταν η τράπεζα έχει λάβει αιτήματα από φορολογικές, τελωνειακές, δικαστικές ή διωκτικές αρχές για την παροχή στοιχείων ή την επιβολή μέτρων διασφάλισης του Δημοσίου. 

Προς διερεύνηση είναι ακόμη οι πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων μιας εταιρείας με όρους που αποκλίνουν από τις συνήθεις της συγκεκριμένης αγοράς, όπως η σημαντικά χαμηλότερη τιμή από την εμπορική, η πώληση σε πρόσωπα που συνδέονται με την εταιρεία ή ακόμα και η εξαιρετικά γρήγορη ολοκλήρωση της πώλησης, που ενδεχομένως να υποκρύπτουν προσπάθεια δόλιας χρεοκοπίας.

Στο μακρύ κατάλογο των ύποπτων κινήσεων που πρέπει να ελεγχθούν για ενδεχόμενο ξέπλυμα περιλαμβάνονται οι συναλλαγές που γίνονται με στόχο την αγορά ακινήτων. Στο πλαίσιο αυτό η τράπεζα υποχρεούται να ελέγχει συναλλαγές αγοραπωλησίας σε τιμή πολύ υψηλότερη ή πολύ χαμηλότερη από την εμπορική αξία. 

Αντίστοιχα προς διερεύνηση είναι και η μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό, προκειμένου ο πελάτης να τα χρησιμοποιήσει ως εγγύηση για τη λήψη δανείου και στη συνέχεια μεταφέρει το ποσό στην Ελλάδα, εμφανίζοντάς το ως δάνειο προς αυτόν ή την επιχείρησή του, ενώ ύποπτη είναι και η παροχή άμεσων ρευστοποιήσιμων εξασφαλίσεων ως εγγύηση προκειμένου να πάρει στεγαστικό δάνειο.

Ύποπτος για φοροδιαφυγή θεωρείται επίσης ο πελάτης που: 
- Εμφανίζεται απρόθυμος να προσκομίσει το εκκαθαριστικό της φορολογικής του δήλωσης, ως προαπαιτούμενο για τη διαμόρφωση του συναλλακτικού προφίλ του, παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις της τράπεζας. 

- Διενεργεί συναλλαγές, ειδικά καταθέσεις μετρητών, που δεν είναι συμβατές με τη φορολογική του δήλωση ή με τη δηλωθείσα επαγγελματική του δραστηριότητα. 

- Εμφανίζει κατά την αίτηση λήψης δανείου εισοδήματα που δεν προκύπτουν από τη φορολογική του δήλωση, προκειμένου να δικαιολογήσει την ικανότητα εξυπηρέτησης υψηλότερου ποσού δανείου. 

- Παρουσιάζει ικανότητα πληρωμής δόσεων ή αποπληρωμή δανείων που δεν δικαιολογείται με βάση τη φορολογική του δήλωση. 

- Πραγματοποιεί μεγάλου ύψους δωρεές, χωρίς να δικαιολογούνται από το οικονομικό προφίλ του. 

- Αρνείται να προσκομίσει ή προκύπτουν ανακολουθίες στα απαιτούμενα παραστατικά ή τιμολόγια που προσκομίζει για να δικαιολογήσει τις συναλλαγές του, όπως απουσία βασικών στοιχείων του τιμολογίου. 

Στο στόχαστρο είναι, όπως είναι φυσικό, κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται από πρόσωπα που είναι εγκατεστημένα σε περιοχή εξωχώριων δραστηριοτήτων ή οι συναλλαγές σε λογαριασμούς νεοσύστατων εταιρειών με έδρα σε διεθνές χρηματοπιστωτικό κέντρο. 

Πηγή: http://www.skai.gr/news/finance/article/196792/eleghoi-meso-trapezikon-logariasmon-gia-forodiafugi-/#ixzz2HIB4qjtc
Follow us: @skaigr on Twitter | skaigr on Facebook






Το όγδοο μεγαλύτερο ποσοστό παραοικονομίας κατέχει η Ελλάδα το 2012

07/01/2013 | 09:45Τελευταία Ενημέρωση: 09:45 07/01/2013

Το όγδοο μεγαλύτερο ποσοστό παραοικονομίας -ως ποσοστό του ΑΕΠ- έχει η χώρα μας το 2012, σύμφωνα με έκθεση της Κομισιόν. 

Παρά τις φορολογικές αλλαγές που έγιναν εντός του μνημονίου, η παραοικονομία φτάνει το 25% του ΑΕΠ, δηλαδή, περίπου 50 δισ. ευρώ.

Το υψηλότερο ποσοστό παραοικονομίας, ως ποσοστό του ΑΕΠ, καταγράφεται στη γειτονική Βουλγαρία με 31,9% και ακολουθεί η Εσθονία με 29,3% η Ρουμανία με 29,1% και η Λετονία με 28,5% Λιθουανία με 26,1%, την Κύπρο με 25,6% και τη Μάλτα με 25,3%, ενώ στο μέσο όρο της Ευρωζώνης είναι 15% και στην Ευρώπη των 27 στο 14,9%)))). 

Θετικό πάντως είναι ότι το ποσοστό της παρα-οικονομίας στη χώρα μας βρίσκεται σε πτώση από το 2005, ακολουθώντας το γενικό κανόνα που θέλει την παραοικονομία να αυξάνεται ανάμεσα στην τριετία 2008 - 2010 και στη συνέχεια να υποχωρεί τη διετία 2011 -2012, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης που έφτασε στο αποκορύφωμά της.

Πηγή: http://www.skai.gr/news/finance/article/220999/to-ogdoo-megalutero-pososto-paraoikonomias-katehei-i-ellada-to-2012/#ixzz2HIBMEonz
Follow us: @skaigr on Twitter | skaigr on Facebook



Δεν υπάρχουν σχόλια: