Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Εν αναμονή των αποφάσεων του ΥΠΟΙΚ για την εφαρμογή του νέου φορολογικού νόμου

Εν αναμονή των αποφάσεων του ΥΠΟΙΚ για την εφαρμογή του νέου φορολογικού νόμου

του Απόστολου Αλωνιάτη
Μια ακόμη εβδομάδα περιμένοντας τις αποφάσεις του υπουργείου οικονομικών για την εφαρμογή του νέου φορολογικού νόμου (ν.4172/2013) και του νέου κώδικα φορολογικής διαδικασίας (ν.4174/2012), όπως αυτοί τροποποιήθηκαν και ισχύουν σήμερα.
Σε αναταραχή βρίσκεται και η αγορά, αφού ακόμη δεν έχουν δοθεί οδηγίες για την εφαρμογή του νέου κώδικα φορολογικής διαδικασίας.
Τα tweets και τα δελτία τύπου του υπουργείου δίνουν και παίρνουν, όμως αντί να διευκολύνουν τους  φορολογούμενους, μπερδεύουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
 
Συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Σύμφωνα με τον ν.4172/2012 (άρθρο 23):
«Οι ακόλουθες δαπάνες δεν εκπίπτουν:
α) …………..,
β) κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής,
……………………………………»
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι κάθε συναλλαγή μεταξύ επιτηδευματιών που δεν εξοφλείται με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό ή επιταγή ή επιταγές πελατείας , δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τον λαμβάνοντα την συναλλαγή.
Αν λοιπόν για μια συναλλαγή 1.000 ευρώ , ο επιτηδευματίας δώσει προκαταβολή 200 ευρώ μετρητά και εξοφλήσει τα υπόλοιπα   μέσω τραπέζης, η δαπάνη αυτή θα πρέπει να αναμορφωθεί φορολογικά , γιατί δεν αναγνωρίζεται ως εκπεστέα δαπάνη.
Βέβαια στην αγορά έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα, για τις δαπάνες που περιλαμβάνονται σε αυτή την διάταξη, από την μια , και από την άλλη για την δυνατότητα που υπάρχει στην σημερινή κατάσταση να λειτουργήσει ένα τέτοιο μέτρο.
Για παράδειγμα αν μια ΔΕΗ, πληρωθεί στα γραφεία της ΔΕΗ ή σε ένα πρακτορείο ΠΡΟ-ΠΟ και όχι στην τράπεζα, η δαπάνη θα εκπέσει ή όχι; Στην κατηγορία αυτή υπάρχουν και δεκάδες άλλες δαπάνες.
Για την δεύτερη κατηγορία θα σας διηγηθούμε μια ιστορία. Προμηθεύτρια ειδών παντοπωλείου, με έδρα κεντρικό νησί του Αιγαίου, προμηθεύει τα μικρά νησιά που είναι τριγύρω. Στα περισσότερα δεν υπάρχει τράπεζα. Ευλόγως λοιπόν ρωτάει που και πως θα καταθέτουν τα χρήματα που συγκεντρώνουν οι εισπράκτορες της εταιρίας που συγκεντρώνουν τα μετρητά από τους πελάτες.
Εκτός αν κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, τα συγκεντρώνει μετρητά και τα καταθέτει στο όνομα των πελατών στον λογαριασμό της.
Να θυμηθούμε ότι οι συναλλαγές μεταξύ επιτηδευματιών και ιδιωτών παραμένουν στα έως 1.500 ευρώ μετρητά και από εκεί και πάνω με κάρτα, κατάθεση στην τράπεζα ή  τραπεζική επιταγή.
Τέλος να σημειώσουμε ότι και η μισθοδοσία, σύμφωνα με το γράμμα του νόμου, αν είναι πάνω από 500 ευρώ, πρέπει να εξοφλείται μέσα από τράπεζα.
Είναι λοιπόν άμεση ανάγκη η ηγεσία του υπουργείου οικονομικών, να εκδώσει άμεσα αποφάσεις και ερμηνευτικές εγκυκλίου για την σωστή και ομοιόμορφη εφαρμογή του νόμου, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στην αγορά και στις επιχειρήσεις.
Τέλος θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν την εφαρμογή του ορίου των 3.000 ευρώ που βάζει ο ΚΦΑΣ (άρθρο 10) και αν ισχύει ο συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων , αφού ο ΚΦΑΣ είναι εν ισχύ.
«6. Για την απόδειξη της συναλλαγής από το λήπτη φορολογικού στοιχείου που αφορά αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και άνω απαιτείται η τμηματική ή ολική εξόφληση να γίνεται μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή με επιταγή έκδοσης του λήπτη του στοιχείου. Σε περίπτωση εκχώρησης επιταγών τρίτων εκδίδεται άμεσα λογιστική απόδειξη εκχώρησης αξιογράφων, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία των εκχωρούμενων επιταγών.
Με επιταγή του αγοραστή ή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό αποκλειστικά και μόνο εξοφλούνται επίσης, μερικά ή ολικά, και τα φορολογικά στοιχεία αξίας τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και άνω, που αφορούν αγορές αγροτικών προϊόντων από πρόσωπο που παράγει τα προϊόντα αυτά, καθώς επίσης και το ποσό που αποδίδεται από τον αντιπρόσωπο στον εντολέα, επίσης πρόσωπο που παράγει τα ως άνω αγροτικά προϊόντα, για τις διενεργηθείσες πωλήσεις των προϊόντων αυτών, για λογαριασμό του, με βάση την εκκαθάριση της παραγράφου 7 του άρθρου 6, μετά την αφαίρεση της δικαιούμενης προμήθειας. Από την ως άνω υποχρέωση εξαιρούνται τα πρόσωπα της παραγράφου 1 του άρθρου 3.
Κατ’ εξαίρεση, των αναφερομένων στα προηγούμενα εδάφια, επιτρέπεται ο συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων μεταξύ των αντισυμβαλλομένων.»       
Πως τα 56 ευρώ το χρόνο γίνονται πάνω από 39.000
Θα μου επιτρέψουν οι συνάδελφοι του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών του Νομού Μαγνησίας, να χρησιμοποιήσω το παράδειγμα που παρουσίασαν στην συνέντευξη τύπου που έδωσαν, για να αποδείξουν την σχιζοφρένια των προστίμων του νόμου 4174/2013.
«Το παρακάτω παράδειγμα δείχνει πως μια απλή αμέλεια καταβολής 4 Ευρώ το μήνα από μια επιχείρηση μπορεί να οδηγήσει σε ένα χρόνο στην επιβολή προστίμων 39.000 Ευρώ. Το παράδειγμα συνέταξε ο Σύλλογος Οικονομολόγων Λογιστών του Νομού Μαγνησίας.
Έστω μια επιχείρηση έναν υπάλληλο με μηνιαία αμοιβή 700,00 ευρώ καθαρά το μήνα. Για το ποσό αυτό έπρεπε να παρακρατεί το ποσό των 4,00 ευρώ κάθε μήνα και να το καταβάλλει στο δημόσιο. Θα πρέπει δηλαδή έως την 20η του επομένου μήνα ο επιχειρηματίας να αποστέλλει ηλεκτρονικά στο taxis δήλωση για τα 4,00 ευρώ, στη συνέχεια να εκτυπώνει τον κωδικό πληρωμής και να μεταβαίνει στην τράπεζα για την πληρωμή. Αυτό πρέπει να το κάνει 12 φορές το χρόνο. Το συνολικό ποσό της οφειλής είναι 56,00 ευρώ για όλο το έτος.
Αν από λάθος δεν παρακρατήσει και δεν αποδώσει στο δημόσιο κάθε μήνα το ποσό των 4,00 ευρώ, αλλά αντιληφθεί το λάθος του στο τέλος της χρονιάς (όταν θα γίνει η συνολική ετήσια εκκαθάριση) τότε έχει τα παρακάτω πρόστιμα:
Για το μήνα Ιανουάριο του 2014
Πρόστιμο μη υποβολής άρθρου 54 : 1.000,00 ευρώ
Πρόστιμο άρθρου 53 (τόκοι) (ενδεικτικά ): 4,00 * 8,25% * 11/12 = 0,30 ευρώ
Πρόστιμο εκπρόθεσμου καταβολής άρθρου 57 : 4,00*10%= 0,40 ευρώ
Πρόστιμο άρθρου 59 : 4,00 ευρώ
Συνολικό Πρόστιμο μη έγκαιρης υποβολής δήλωσης για τον Ιανουάριο: 1.004,70 ευρώ
Επειδή όμως δεν είχε υποβάλει για κάθε μήνα δήλωση για τα 4,00 ευρώ, θεωρείται ότι έχει υποτροπή και κατ ' επέκταση διπλασιασμό του προστίμου των 1.000,00 ευρώ για το μήνα Φεβρουάριο. Οπότε, το συνολικό πρόστιμο για το Φεβρουάριο θα είναι: 2.004,67 ευρώ.
Στη συνέχεια: Η μη εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης των 4,00 ευρώ για το Μάρτιο, θεωρείται δεύτερη υποτροπή και έχουμε τετραπλασιασμό του προστίμου των 1.000,00 ευρώ. Οπότε, το συνολικό πρόστιμο για το Μάρτιο θα είναι: 4.004,64 ευρώ.
Τελικά, για όλους τους επόμενους μήνες θα για κάθε μήνα πρόστιμα περί των 4.004,00 ευρώ.
Συνολικά τα 56,00 ευρώ θα επιβαρυνθούν με πρόστιμα 39.045,00 ευρώ.»
Νομίζουμε ότι είναι το ποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, που επιβεβαιώνει όλα όσα γράψαμε στις 24/12/2013 (http://www.newmoney.gr/article/34029/me-exontotika-prostima-mpainei-2014).
Σας υπενθυμίζουμε:
1) Δώστε και σώστε :
Η αποτυχία των μέτρων που πάρθηκαν για την είσπραξη  ληξιπροθέσμων και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, οδήγησε τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιών Εσόδων να καλέσει τους φορολογούμενους  να δώσουν  ότι  μπορούν  στην εφορία, αφού δεν μπορούν  να ενταχθούν στις 12 ή 24 δόσεις των ληξιπροθέσμων οφειλών τους.
«Δώστε άτυπα όσα μπορείτε», έγραψε χαρακτηριστικά στο twitter ο κ. Θεοχάρης, απαντώντας σε ερώτηση συνταξιούχου του ΙΚΑ, ο οποίος όπως ανέφερε έχει βεβαιωμένους φόρους 13.000 ευρώ και δεν μπορεί να αποπληρώσει σε 12 μήνες, αλλά σε 24 μήνες.
2) Προσοχή στις πληρωμές στην εφορία μέσω web-banking.
Μεγάλα προβλήματα παρουσιαστήκαν τις τελευταίες ημέρες στην πληρωμή των φορολογικών υποχρεώσεων μέσω web-banking.
Συγκεκριμένα, φορολογούμενοι επιχείρησαν να πληρώσουν τον ΦΠΑ επιλέγοντας στο μενού «ΦΠΑ» αντί για την επιλογή «Βεβαιωμένες Οφειλές ΔΟΥ» και ως εκ τούτου η ταυτότητα πληρωμής ΦΠΑ τους βεβαίωσε πως πρέπει να πληρώσουν «δισεκατομμύρια» ευρώ.
Έτσι ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης και ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Χ. Τσαβδάρης γνωστοποίησαν μέσω twitter στους φορολογουμένους το πρόβλημα ωστόσο θα ακολουθήσουν και επίσημες ανακοινώσεις από την ΓΓΔΕ.
Πλέον για κάθε φόρο που πληρώνεται μέσω ηλεκτρονικής διατραπεζική (web banking) θα πρέπει οι φορολογούμενοι να επιλέγουν την ένδειξη «Βεβαιωμένες Οφειλές Δ.Ο.Υ.»  και όχι για παράδειγμα ΦΠΑ, ή Φ.Μ.Υ. ή Δήλωση εισοδήματος κ.λπ.


Πηγή: Εν αναμονή των αποφάσεων του ΥΠΟΙΚ για την εφαρμογή του νέου φορολογικού νόμου | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/35894/en-anamoni-ton-apofaseon-toy-ypoik-gia-tin-efarmogi-toy-neoy-forologikoy-nomoy#ixzz2qMj0BnEU

Δεν υπάρχουν σχόλια: