Οι επαγγελματίες χρήστες μουσικής οφείλουν να πληρώνουν όλους τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Γράφει ο Γιώργος Πανουτσόπουλος
Ο χρήστης αν πληρώσει έναν από τους ΕΥΕΔ, GEA, Αυτοδιαχείριση, PRS, Grammo, τότε οφείλει σε όλους.
Η άδεια που θα πάρει για δημόσια εκτέλεση από έναν οργανισμό είναι ΜΟΝΟ για το ρεπερτόριο που διαχειρίζεται ο συγκεκριμένος οργανισμός και όχι γενικά για όλα τα ρεπερτόρια στο οποίο έχει πρόσβαση με οποιονδήποτε τρόπο, όπως ραδιόφωνο, διαδίκτυο, DJ, Live, τηλεόραση κλπ.
Πληρώνοντας για παράδειγμα τον ΟΣΔ “Αυτοδιαχείριση”, αυτόματα δημιουργεί υποχρεώσεις σε όλους τους άλλους, καθώς ο ίδιος ο χρήστης δηλώνει την χρήση προστατευόμενων ρεπερτορίων.
Εσφαλμένα λοιπόν ο χρήστης έχει την εκτίμηση πως πληρώνοντας έναν οργανισμό, έλυσε το πρόβλημά του. Κάποια στιγμή θα του κοινοποιηθούν και θα απαιτηθούν αναδρομικές οφειλές όλων των προηγούμενων ετών και από όλους τους ΟΣΔ.
Η δημόσια εκτέλεση προστατευόμενων έργων χωρίς την άδεια των οργανισμών ΟΣΔ, εκτός των αστικών και διοικητικών κυρώσεων, αποτελεί και ποινικό αδίκημα που τιμωρείται με τουλάχιστον ένα χρόνο φυλάκιση και από 2.900 έως 15.000 πρόστιμο.
Οι οργανισμοί λειτουργούν υπό την εποπτεία του κρατικού φορέα ΟΠΙ σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Τα στοιχεία του χρήστη καταγράφονται και διακινούνται σε όλους τους ΟΣΔ. Ο ΟΠΙ, σύμφωνα με το άρθρο 69, παρ.2 του Ν. 2121/1993, έχει ταυτόχρονα συμφέροντα για τις εισπράξεις από τους χρήστες, καθώς το 1% του τζίρου όλων των ΟΣΔ, πηγαίνει στο ταμείο του.
Καταλαβαίνει λοιπόν πως εκτός της νομιμότητας και του δικαιώματος είσπραξης από τους παραπάνω ΟΣΔ, υπάρχει και το συμφέρον του ίδιου του κρατικού φορέα να “μεγαλώνει” το ταμείο του.
Πέρα από όλα αυτά, θα πρέπει να σκεφτεί κάποιος και τις απώλειες που υπάρχουν στα κρατικά ταμεία και μάλιστα εν καιρό μνημονίων, από τα έσοδα του ΦΠΑ.
Εκατομμύρια ευρώ είναι οι οφειλές από τους χρήστες, ιδιαίτερα μετά την στάση πληρωμών που έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια από το σκάνδαλο ΑΕΠΙ. Δηλαδή το 1/4 είναι απώλειες ΦΠΑ, εκτός των χρημάτων που λείπουν από τα τους δικαιούχους.
Τον Μάιο του 2016, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τις Παραβιάσεις των Δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας (EUIPO), έστειλε και στην χώρα μας, μελέτη σχετικά με το οικονομικό κόστος της παραβίασης των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας στη βιομηχανία ηχογραφημένης μουσικής και εξετάζει τις άμεσες και έμμεσες απώλειες εσόδων και τις απώλειες θέσεων εργασίας λόγω της πειρατείας στη βιομηχανία ηχογραφημένης μουσικής, καθώς και τις επιπτώσεις στα δημόσια οικονομικά.
Αναδρομικές οι απαιτήσεις από τους χρήστες.
Η Υπουργός Πολιτισμού κα Κονιόρδου, ξεκαθάρισε πως θα απαιτηθούν οι οφειλές προς την νέα κρατική ΕΥΕΔ, αναδρομικά! κάτι που το είχε ανακοινώσει και ο ΟΠΙ, στις 28/2/2017. Αυτό σημαίνει πως θα απαιτηθούν κάποιες χιλιάδες ευρώ από τον κάθε χρήστη σε περίπτωση που δεν έχει συνεχόμενη την άδεια δημόσιας εκτέλεσης.
Περισσότερες πληροφορίες για το θέμα αυτό, οι χρήστες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας δωρεάν, πατώντας στο τηλέφωνο κάτω δεξιά που ακολουθεί την οθόνη.
Πνευματικά δικαιώματα
Για τα πνευματικά δικαιώματα, οφείλουν να αδειοδοτηθούν από την υπό κρατικό έλεγχο Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης, την ΕΥΕΔ, η οποία συνεχίζει το έργο της ΑΕΠΙ και θα απαιτήσει οφειλές προηγούμενων χρόνων για όσους δεν έχουν πληρώσει και είναι γραμμένοι στα μητρώα της ΑΕΠΙ.
Επί πλέον και για τις καινούργιες επιχειρήσεις αλλά και για τις παλιές, θα πραγματοποιούνται έλεγχοι από την Ελληνική αστυνομία στο πλαίσιο του άρθρου 63, του Νόμου 2121/1993, για άδεια δημόσιας εκτέλεσης.
Στην Ελλάδα όμως έχουν αναγνωριστεί ακόμα δύο Οργανισμοί και η πληρωμή δικαιωμάτων μόνο στην ΕΥΕΔ δεν αρκεί. Αν από τους ελέγχους διαπιστωθεί χρήση ρεπερτορίου που βρίσκεται στις γνωστές μουσικές πλατφόρμες (spotify, youtube κλπ) ή χρήση ραδιοφώνου, τηλεόρασης και διαδικτύου, έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν ανά πάσα στιγμή και μέχρι βάθος πενταετίας τις απαιτήσεις τους…και θα τις διεκδικήσουν έντοκα. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος ύπαρξής τους. Η συλλογή και η απονομή των χρημάτων από τους χρήστες μουσικής.
“ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ” και Αγγλική PRS.
Η “Αυτοδιαχείριση”.
Η “Αυτοδιαχείριση” μετά τις περιπέτειες της ΑΕΠΙ, έχει πλέον ενισχυθεί σημαντικά και έχει μετατραπεί πλέον σε έναν μεγάλο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης, με πολύ γνωστούς Έλληνες δημιουργούς και πολλά γνωστά εμπορικά τραγούδια.
Πλέον έχει ενισχυθεί και με το ξένο ρεπερτόριο, καθώς έχει υπογράψει συμβάσεις αμοιβαιότητας, με τον Ιταλική SIAE, τον SABAM για το Βέλγιο, τον SUISA για την Ελβετία και το Πριγκιπάτο του Λίχτενστάιν, τον SGAE για την Ισπανία, τον ACUM για το Ισραήλ, τον UBC για τη Βραζιλία, τον SOCAN για τον Καναδάκαι τον SACM για το Μεξικό, ενώ έχει την πλήρη στήριξη από τη παγκόσμια Ομοσπονδία CISAC.
Αρκεί να σκεφτεί κάποιος πως καρναβάλι χωρίς βραζιλιάνικα και “Αυτοδιαχείριση” δεν γίνεται!
Στο Ελληνικό ρεπερτόριο φιγουράρουν και προστατεύονται από την “Αυτοδιαχείριση” μεγάλα ονόματα του Ελληνικού πενταγράμμου, όπως αυτά του Γιώργου Ζαμπέτα, του Παντελή Θαλασσινού, του Άκη Πάνου, του Κώστα Βίρβου, του Δημήτρη Παπαδημητρίου, του Απόστολου Καλδάρα, του Χάρη Κατσιμίχα, του Στέφανου Κορκολή, μέρος του ρεπερτορίου του Μίμη Πλέσσα, του Πυθαγόρα και πολλών άλλων.
Κι αν δεν σας λέει κάτι αυτό και επειδή μικρή σημασία έχουμε δώσει στους δημιουργούς και η συνήθεια είναι να προσέχουμε τους ερμηνευτές, θα αναφέρουμε πως σχεδόν όλοι οι Έλληνες ερμηνευτές έχουν τραγουδήσει τραγούδια δημιουργών – μελών της “Αυτοδιαχείρισης” από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Δημήτρη Μητροπάνο, την Χαρούλα Αλεξίου, τον Β. Παπακωνσταντίνου, τον Γ. Μαζωνάκη, τον Σάκη Ρουβά, την Ελ. Αρβανιτάκη και εκατοντάδες άλλους.
Αυτά τα λίγα για να καταλάβετε πως πληρώνοντας κάποιος την νέα ΕΥΕΔ, δεν σημαίνει πως “καθάρισε”. Το αντίθετο μάλιστα, νομιμοποιεί την υποχρέωση που έχει και στην “Αυτοδιαχείριση”.
Αν νομίσετε πως τελείωσαν εδώ οι υποχρεώσεις…κάνετε λάθος.
Η Αγγλική PRS, είναι πλέον στην Ελλάδα και αναγνωρίστηκε ως επίσημος ΟΣΔ από τον ΟΠΙ τον Ιανουάριο του 2018. Η PRS, είναι από τους μεγαλύτερους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης παγκοσμίως και εκπροσωπεί κυρίως το Αγγλόφωνο ρεπερτόριο.
Κι αν νομίζεται πως κάνοντας χρήση μόνο Αγγλόφωνου ρεπερτορίου τελειώσατε… θα σας αναφέρουμε πως η Γερμανική GEMA, υπέγραψε σύμβαση αμοιβαιότητας με την κρατική ΕΥΕΔ. Ποια είναι η GEMA? Ένας από τους μεγαλύτερους Οργανισμούς παγκοσμίως.
Για παράδειγμα οι SCORPIONS ή οι BONEY M προστατεύονται από την GEMA.
Αλλά όπως έχει ανακοινώσει ο ΟΠΙ, ακόμα κι αν δεν παίζεται τίποτα από αυτά, μόνο η ύπαρξη ραδιοφώνου και τηλεόρασης δημιουργεί υποχρέωση σε όλους τους νόμιμα εκπροσωπούμενους Οργανισμούς στην Ελλάδα, καθώς τεκμαίρεται πως υπάρχουν τέτοια ρεπερτόρια στο πρόγραμμά τους !!!
Τελειώσαμε? Όχι βέβαια.
Συγγενικά δικαιώματα και GEA
Όλων των προηγουμένων οργανισμών, ακολουθεί ο GEA. Ο οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης GEA, απαρτίζεται από την σύμπραξη του οργανισμού “Grammo” (εταιρείες ηχογράφησης – δισκογραφικές), του οργανισμού “Ερατώ” (ερμηνευτές) και του οργανισμού “Απόλλων” (μουσικοί) και προστατεύει όλους τους συντελεστές που μετατρέπουν τους στίχους και την μουσική από χαρτί (δημιουργοί – πνευματικά δικαιώματα)… σε ήχο και άκουσμα (συγγενικά δικαιώματα).
Τελειώσαμε? Όχι βέβαια.
Αποθηκευμένη μουσική και Grammo
Ιδιωτικό Dubbing
Όταν η αντιγραφή μουσικών έργων σε κάθε μορφής αποθηκευτικά μέσα (σκληρούς δίσκους, USB drives, CD-R, κλπ) και η δημόσια εκτέλεσή τους πραγματοποιείται από την επιχείρηση, τότε είναι αυτή που βαρύνεται με την υποχρέωση της λήψης αδείας αναπαραγωγής από τον Grammo.
Εννοείται ότι η επιχείρηση δεν απαλλάσσεται από τις λοιπές υποχρεώσεις της (καταβολή πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων δημόσιας εκτέλεσης), αφού πρόκειται για άλλο δικαίωμα.
Σε αντίθετη περίπτωση διώκονται για πειρατεία. Τον έλεγχο τον πραγματοποιούν κλιμάκια που απαρτίζονται από την Ελληνική αστυνομία, από υπαλλήλους του Υπουργείου οικονομικών και τεχνικούς του προαναφερόμενου οργανισμού. Ανοίγουν υπολογιστές και ψάχνουν αποθηκευμένες πηγές μουσικής.
Προσοχή στους DJ’s – Dubbers
Πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν DJ χωρίς να γνωρίζουν τον κίνδυνο που διατρέχουν. Σχεδόν όλοι οι Dj’s χρησιμοποιούν αποθηκευμένη μουσική, χωρίς να έχουν άδεια από τον Grammo. Στην ουσία διαπράττουν πειρατεία. Δείτε περισσότερα στην σελίδα του Grammo – Dubbers
Τεχνολογικά μέσα
Τα τεχνολογικά μέσα που ακολουθούν οι σύγχρονοι οργανισμοί και θα εφαρμοστούν και στην χώρα μας, είναι η ανίχνευση η καταγραφή της πραγματικής χρήσης του κάθε μουσικού κομματιού και κάθε χρήστη, έτσι ώστε να αποδίδονται και αναλογικά οι αμοιβές στους δικαιούχους.
Η τεχνολογία σήμερα, επιτρέπει την καταγραφή πλήρους ιστορικού του χρήστη από το διαδίκτυο. Υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα να αναγνωρίζεται ο χρήστης και το τι χρησιμοποιεί. Τα προσωπικά δεδομένα δεν μπορούν να ισχύσουν σε περίπτωση ποινικού αδικήματος όπως είναι αυτό της “κλοπής της πνευματικής ιδιοκτησίας” και τα όποια τραγούδια χρησιμοποιούνται χωρίς την άδεια των ΟΣΔ, θα αποτελούν τεκμήριο του αδικήματος. Αυτό σημαίνει ταυτόχρονα πως οι χρήστες θα πληρώνουν όλους τους ΟΣΔ, σε ελεύθερη χρήση που γίνεται από το διαδίκτυο.
Ψάχνοντας για λύση και οι κίνδυνοι
Η αναζήτηση λύσης από τους επαγγελματίες απέναντι στις υποχρεώσεις όλων των παραπάνω ΟΣΔ, τους έχει οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις, με αποτέλεσμα να πληρώσουν πολύ ακριβά τις επιλογές τους.
*Ανακοινώθηκε από τον ΟΠΙ ότι οι χρήστες – μέλη της μουσικής του ΠΑΣΚΕΔΙ και του stereocloud είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν και τους ΟΣΔ.
*Ήδη υπάρχουν καταδικαστικές αποφάσεις για χρήσης μουσικής από ΠΑΣΚΕΔΙ, Mad Melody και Jamendo από τον GEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου