Η ταλαιπωρία των Πολιτών και των Φορολογούμενων, είναι μια διαχρονική και χρονίζουσα διαδικασία, μέσα από την οποία απαιτείται να αναζητούμε Λύσεις, όπου  με “όπλο» τη μελέτη διατάξεων & νόμων να τις προτείνουμε και να τις κοινοποιούμε.
Στη βάση αυτή δημοσιεύουμε σήμερα το Άρθρο του Ανδρέα Μπαρδάκη, ενός ανθρώπου που ασχολείται σοβαρά και υπεύθυνα  με τα ζητήματα συνανθρώπων μας με αναπηρία , από τη πλευρά της Λογιστικής αντιμετώπησης.

ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΚΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ

 Φίλοι μου, καλή χρονιά σε όλους !!!
Έχω παρατηρήσει ότι είναι αρκετοί αυτοί που μου στέλνουν μηνύματα για να μου αναφέρουν ότι δεν έγινε δεκτή από την εφορία η βεβαίωση συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας με ποσοστό από 80% και άνω.
Αρχικά πίστευα ότι το πιο πιθανό θα ήταν να μην πληρούσαν κάποιες από τις προϋποθέσεις που ορίζονται με την ΠΟΛ.1088/2015.
Επειδή όμως τα μηνύματα με το ίδιο πρόβλημα αυξήθηκαν στον αριθμό, από ένα σημείο κι έπειτα ζητούσα από τους αναγνώστες μου να φωτογραφίζουν τις αποφάσεις τους και να μου τις στέλνουν προκειμένου να βγάλω ένα καλύτερο συμπέρασμα.
Αυτή τη στιγμή έχω στα χέρια μου αποφάσεις που μου φαίνονται επαρκείς, σύμφωνα με τηνΠΟΛ.1088/2015, γι’ αυτό και δεν μπορώ να καταλάβω τι πραγματικά μπορεί να συμβαίνει.
Για κάθε περίπτωση λοιπόν, θέλω να σας τα εξηγήσω καλύτερα μέσα από αυτό το άρθρο, προκειμένου να μπορέσετε κι εσείς να κάνετε τη δουλειά σας.
Σύμφωνα λοιπόν με την παραπάνω εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, έχουμε:
8. Για την απαλλαγή από τη φορολογία εισοδήματος των μισθών, συντάξεων και της πάγιας αντιμισθίας που χορηγούνται σε πρόσωπα που παρουσιάζουν ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%), οι γνωματεύσεις των οικείων υγειονομικών επιτροπών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α), το οποίο συστήθηκε και λειτουργεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3863/2010, με σκοπό την εξασφάλιση ενιαίας υγειονομικής κρίσης, όσον αφορά στον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας, όλων των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων για τους οποίους απαιτείται η πιστοποίηση της αναπηρίας.
Περαιτέρω, ο φορολογούμενος για την πιστοποίηση της ύπαρξης αναπηρίας μπορεί να προσκομίσει και γνωματεύσεις των Ανωτάτων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε), της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, δεδομένου ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3863/2010, οι εν λόγω Υγειονομικές Επιτροπές δεν έχουν καταργηθεί και εξακολουθούν να ασκούν τα καθήκοντά τους και μετά την 01.09.2011. Περαιτέρω, οι ήδη εκδοθείσες γνωματεύσεις πριν την 01.09.2011 (ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του ΚΕ.Π.Α) από τις υγειονομικές επιτροπές των Νομαρχιών, οι οποίες έχουν δοθεί για οποιαδήποτε χρήση, μπορούν να χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση της υπόψη φορολογικής απαλλαγής επ’ αόριστον, αν πρόκειται για επ’ αόριστον κρίση, ή αλλιώς μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, εφόσον είχαν εκδοθεί σύμφωνα με όσα ίσχυαν στο σχετικό φορολογικό πλαίσιο κατά το χρόνο έκδοσής τους.

Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν διαθέτει κάποιες από τις προηγούμενες γνωματεύσεις, μπορεί αν λαμβάνει σύνταξη από ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης, επειδή έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 80%, να προσκομίσει βεβαίωση ή απόφαση συνταξιοδότησης του συνταξιοδοτικού φορέα, από την οποία να προκύπτει ότι κατόπιν ιατρικής κρίσης από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή συνταξιοδοτήθηκε με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80% ως και το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η αναπηρία αυτή. Τονίζεται ότι εφόσον έχει εκδοθεί γνωμάτευση αναπηρίας από ΚΕΠΑ ή ΑΣΥΕ κ.λπ., τότε λαμβάνονται υπόψη οι γνωματεύσεις αυτές και όχι οι βεβαιώσεις ή αποφάσεις των συνταξιοδοτικών φορέων. 
Επισημαίνεται ότι σε όλες τις ανωτέρω γνωματεύσεις, προκειμένου να γίνουν δεκτές θα πρέπει να διαπιστώνεται και βεβαιώνεται ρητά το ποσοστό της αναπηρίας του προσώπου που αφορά, καθώς και το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η εν λόγω αναπηρία, ενώ σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καλύπτουν και το φορολογικό έτος για το οποίο ο ενδιαφερόμενος αιτείται την εφαρμογή των οικείων διατάξεων. 
Οδηγίες σχετικά με την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2014 για τα άτομα με αναπηρία
«Σε συνέχεια των ανωτέρω διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που ο φορολογούμενος για τη χορήγηση της ανωτέρω φορολογικής απαλλαγής προσκομίσει απόφαση από ασφαλιστικό φορέα, με την οποία παρατείνεται η συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας για χρόνο αόριστο, τότε η εν λόγω απόφαση μπορεί να γίνει δεκτή μόνο εφόσον η πιστοποιούμενη από την υγειονομική επιτροπή αναπηρία είναι σε ισχύ το φορολογικό έτος στο οποίο αποκτώνται τα εισοδήματα. Στις περιπτώσεις που δεν αναγράφεται η διάρκεια ισχύος της αναπηρίας, θα πρέπει να προσκομίζεται στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και η σχετική γνωμάτευση της υγειονομικής επιτροπής του ασφαλιστικού φορέα, από την οποία βεβαιώνεται η χρονική διάρκεια της αναπηρίας. Υπενθυμίζεται ότι εφόσον έχει εκδοθεί γνωμάτευση αναπηρίας από ΚΕ.Π.Α. ή Α.Σ.Υ.Ε. κ.λπ., τότε λαμβάνονται υπόψη οι γνωματεύσεις αυτές και όχι οι βεβαιώσεις ή αποφάσεις των συνταξιοδοτικών φορέων.» 
Άρα, για εσάς που προσκομίζετε απόφαση συνταξιοδότησης, αυτή χρειάζεται να:
α): Να αναφέρει ποσοστό τουλάχιστον 80% και ότι αυτό προέκυψε από υγειονομική εξέταση.
β): Να προβλέπει τη διάρκεια της αναπηρίας, η οποία θα πρέπει να καλύπτει το φορολογικό έτος 2014.
γ): Να μην έχει εκδοθεί άλλη γνωμάτευση από ΚΕ.Π.Α ή ΑΣΥΕ κλπ. Αν έχει εκδοθεί τότε θα ληφθεί υπόψη αυτή η γνωμάτευση και όχι η απόφαση συνταξιoδότησης.
Σε περίπτωση που πιστεύετε ότι η απόφαση συνταξιοδότησης καλύπτει τις παραπάνω προϋποθέσεις και παρ’ όλα αυτά η εφορία δεν την κάνει δεκτή, χωρίς να σας αιτιολογεί την άρνησή της, τότε μπορείτε να κάνετε τις εξής ενέργειες:
1. Θα υποβάλετε αίτημα στο γραφείο πρωτοκόλλου όπου θα ζητάτε να γίνει δεκτή η βεβαίωση της συνταξιοδότησής σας, προκειμένου να σας κάνουν επιστροφή του δικαιούμενου φόρου. Στο αίτημα αυτό θα επικαλεστείτε την ΠΟΛ.1088/2015 και την ΔΕΑΦ Α 1148240 ΕΞ 2015/12.11.2015 του Υπουργείου Οικονομικών.
2. Θα σημειώσετε το ονοματεπώνυμο του εφόρου (είναι υποχρεωμένος να σας το δώσει αν του το ζητήσετε) που σας αρνήθηκε την παραλαβή της απόφασης και θα κάνετε αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη (μπορείτε να την υποβάλετε ηλεκτρονικά από την ιστοσελίδα του), καθώς επίσης μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στο:
Σώμα Επιθεωρητών -Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης
Λ. Συγγρού 60  –  Τ.Κ.: 11742  τηλ.: 213 215 8800    fax: 213 215 8809   email:seedd@seedd.gr  (Ώρες υποδοχής κοινού: 12:00 – 14:20 μ.μ
Για επικοινωνία με το προσωπικό του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. πιέστε το πιο κάτω κουμπί.
Προσωπικό Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.
Το Άρθρο αναδημοσιεύεται από το http://logistis-amea.blogspot.gr/Οι παραπομπές στις διατάξεις αναδημοσιεύονται από το http://www.taxheaven.gr/