Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι... την πληρώνει ο επιχειρηματίας
- Κατηγορία Φορολογία
Το έχουμε γράψει αρκετές φορές, άντε να το γράψουμε άλλη μία. Από τα βασικά προβλήματα που το κράτος δεν θα αλλάξει ποτέ, είναι η ανύπαρκτη συνεργασία μεταξύ των ίδιων των υπηρεσιών του, ακόμη και σε θέματα που αφορούν το ίδιο αντικείμενο.
Γράφει ο: Απόστολος Αλωνιάτης
Εξόφληση της μισθοδοσίας με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών
Είναι γνωστό ότι από 01.01.2017 όλοι οι αναφερόμενοι στο άρθρο 12 παρ. 2 φορολογούμενοι, όσοι δηλαδή θεωρούνται, για τη φορολογία, ότι αμείβονται ως μισθωτοί, πρέπει να εξοφλούνται με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών (άρθρου 72 του ν.4446/2016). Άλλως, η δαπάνη δεν θα θεωρηθεί ότι εκπίπτει φορολογικά (άρθρο 23 περ. ιδ’ του Ν.4172/2013).
Α. Ποιες αμοιβές αφορά
Άρθρο 12. Εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις (4172/2013)
2. Για τους σκοπούς του ΚΦΕ, εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες:
2. Για τους σκοπούς του ΚΦΕ, εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες:
- α) στο πλαίσιο σύμβασης εργασίας, σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο,
- β) βάσει σύμβασης, προφορικής ή έγγραφης, με την οποία το φυσικό πρόσωπο αποκτά σχέση εξαρτημένης εργασίας με άλλο πρόσωπο, το οποίο έχει το δικαίωμα να ορίζει και να ελέγχει τον τρόπο, το χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης των υπηρεσιών,
- γ) οι οποίες υπηρεσίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου,
- δ) ως διευθυντής ή μέλος του Δ.Σ. εταιρίας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας,
- ε) ως δικηγόρος έναντι πάγιας αντιμισθίας για την παροχή νομικών υπηρεσιών,
- στ) βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα οποία δεν υπερβαίνουν τα τρία ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία του.
Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία, σύμφωνα με μία από τις περιπτώσεις α’ έως ε’ του παρόντος άρθρου.
Β. Ποια θεωρούνται ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής
Σύμφωνα με την ερμηνευτική εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, ΠΟΛ.1061/2017:
«Ως “ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής”, για την εφαρμογή των κοινοποιούμενων διατάξεων, νοείται κάθε μέσο πληρωμής, κατά την έννοια της περ. ιδ’ του άρθρου 62 του νόμου αυτού, που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών (e-banking), καρτών, το “ηλεκτρονικό πορτοφόλι”, κ.λπ., ενώ η έννοια του “παρόχου υπηρεσιών πληρωμών” ορίζεται με τις διατάξεις της περ. δ’ του άρθρου 62 του ν.4446/2016 και είναι ευρύτερη από αυτή της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.3862/2010. Επομένως, στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα ιδρύματα πληρωμών, ανεξάρτητα αν έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή (Ε.Ε., τρίτες χώρες)».
«Ως “ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής”, για την εφαρμογή των κοινοποιούμενων διατάξεων, νοείται κάθε μέσο πληρωμής, κατά την έννοια της περ. ιδ’ του άρθρου 62 του νόμου αυτού, που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών (e-banking), καρτών, το “ηλεκτρονικό πορτοφόλι”, κ.λπ., ενώ η έννοια του “παρόχου υπηρεσιών πληρωμών” ορίζεται με τις διατάξεις της περ. δ’ του άρθρου 62 του ν.4446/2016 και είναι ευρύτερη από αυτή της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.3862/2010. Επομένως, στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα ιδρύματα πληρωμών, ανεξάρτητα αν έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή (Ε.Ε., τρίτες χώρες)».
Σύμφωνα με τα παραπάνω, πέραν της μεταφοράς χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών εφαρμογών και της χρήσης χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών, ως κατάλληλα μέσα πληρωμής για την έκπτωση των δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης νοούνται ενδεικτικά και τα ακόλουθα:
- i. Η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του μισθωτού, έστω και αν υπάρχουν περισσότεροι συνδικαιούχοι, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών (έμβασμα),
- ii. Η χρήση ταχυδρομικής επιταγής - ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων,
- iii. Η χρήση τραπεζικής επιταγής,
- iv. Η έκδοση επιταγής σε διαταγή του μισθωτού.
Έλεγχος της πληρωμής με ηλεκτρονικό μέσο από το ΣΕΠΕ
Με την ΚΥΑ αριθμ. οικ. 22528/430/ 2017 (ΦΕΚ Β’ 1721/18.5.2017) «Καθιέρωση της υποχρεωτικής καταβολής από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, μέσω τραπεζικού λογαριασμού», που υπογράφουν οι υπουργοί Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ευτυχία Αχτσιόγλου και Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, το ΣΕΠΕ έχει την αρμοδιότητα στους ελέγχους που θα κάνει στις επιχειρήσεις να ελέγχει και την καταβολή της μισθοδοσίας με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.
Αλλιώς το υπουργείο Οικονομικών αλλιώς το ΣΕΠΕ
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, το ΣΕΠΕ πρέπει να ελέγχει αν η επιχείρηση έχει εξοφλήσει τη μισθοδοσία:
«Άρθρο 1: Καταβολή αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα μέσω τραπεζικού λογαριασμού. Καθιερώνεται εφεξής η υποχρεωτική καταβολή από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών».
Αν, δηλαδή, μπει κάποιος στην επιχείρηση και δει ότι δεν έχει κατατεθεί μισθός στους λογαριασμούς των εργαζομένων, πρέπει να γράψει πρόστιμο στην εταιρία, με πρώτη ανάγνωση. Η ΚΥΑ, βεβαίως, συνεχίζει και παρακάτω αναφέροντας, απλώς: «Η καταβολή των αποδοχών στους λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών γίνεται με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής ή παρόχων υπηρεσιών πληρωμών», χωρίς να διευκρινίζει ποια είναι αυτά τα μέσα πληρωμής.
Δηλαδή, αν το ποσό για μισθοδοσία έχει πληρωθεί με τραπεζική επιταγή, επιταγή της εταιρίας ή μέσω ΕΛΤΑ, το ΣΕΠΕ δεν θα αναγνωρίσει αυτή την πληρωμή, εκτός αν ο υπάλληλος έχει διαβάσει και τη φορολογική απόφαση.
Άλλα, λοιπόν, κριτήρια για το φορολογικό κομμάτι και άλλα για το εργασιακό. Άντε εσύ να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας…
Άλλα, λοιπόν, κριτήρια για το φορολογικό κομμάτι και άλλα για το εργασιακό. Άντε εσύ να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας…
Κρίση της δαπάνης από φορολογική άποψη
Τελειώνοντας, να σημειώσουμε ότι η δαπάνη που δεν έχει εξοφληθεί βαραίνει τη χρήση που πραγματοποιήθηκε. Η δαπάνη θα κριθεί οριστικά με την εξόφλησή της. Αν δεν έχει εξοφληθεί, έστω και ένα μικρό μέρος με τον προσήκοντα τρόπο, τότε ο φορολογούμενος ή η εταιρία θα πρέπει να κάνει τροποποιητική δήλωση το οικονομικό έτος εκείνο και να κάνει φορολογική αναμόρφωση της δαπάνης μισθοδοσίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου