Σάββατο, 29 Νοεμβρίου 2014 18:17
«Κεφαλικό χαράτσι» υπέρ... αδυνάτων στα ιδιωτικά αεροδρόμια
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
Στη διαχείριση-ιδιοκτησία ιδιωτικών κοινοπραξιών περνούν, επί 40 χρόνια, 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Γράφει ο Στάθης Σχινάς
Πρόκειται για τα πλέον «πολυσύχναστα» μετά το Ελ. Βενιζέλος τα οποία έχουν χωριστεί σε δυο ομάδες:
- Τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας, αποτελούν την πρώτη ομάδα. - Η δεύτερη ομάδα απαρτίζεται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Οι αφίξεις-αναχωρήσεις στα αεροδρόμια αυτά αντιστοιχούν περίπου στο 40% της ετήσιας τουριστικής κίνησης και, μέσω αυτών, διακινήθηκαν το τελευταίο 12 μηνο, 8 με 10 εκατομμύρια άτομα.
Τις τελευταίες 48 ώρες άνοιξαν οι τεχνικές προσφορές και ακολούθησαν και οι οικονομικές.
Τις δυο ομάδες αεροδρομίων διεκδίκησαν τρεις κοινοπραξίες με κορμό την Ελλάκτωρ (όμιλος Μπόμπολα), τη Μέτκα (όμιλος Μυτιληναίου) και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος τελικά αναδείχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής
20 ευρώ ανά εισιτήριο!
Το… πρωτότυπο της υπόθεσης, ωστόσο, σχετίζεται με την προβλεπόμενη δυνατότητα, των νέων διαχειριστών των αεροδρομίων, να επιβάλλουν μέχρι 20 ευρώ χαράτσι ανά εισιτήριο. Πρακτικά αυτό σημαίνει εγγυημένα έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος.
Και προκύπτει με βάση τον υπολογισμό ότι 4 με 5 εκατομμύρια άτομα διακινούνται ανά ομάδα αεροδρομίων. Δεδομένου, λοιπόν, ότι το χαράτσι θα τεθεί επί των εισιτήριων άφιξης αλλά και αναχώρησης, τότε προκύπτει ότι με 5 εκατομμύρια επισκέπτες, άρα, κατά προσέγγιση, με 10 εκατ. αφίξεις-αναχωρήσεις, υπάρχει η δυνατότητα είσπραξης 200 εκατ. ευρώ ανά ομάδα!
Για τα δύο πρώτα χρόνια κατά τα οποία θα γίνουν επενδύσεις, το σχετικό πόσο προσδιορίζεται σε χαμηλότερα επίπεδα .
Για το θέμα, πέραν των αντιδράσεων των περιφερειακών αρχών (πολύ μεγάλη είναι η αντίδραση της περιφέρειας Ιονίων και του δήμου Κέρκυρας), έντονες αντιδράσεις εκδηλώνονται και από επιχειρηματίες του τουρισμού, καθώς θεωρούν ότι μια τόσο μεγάλη επιβάρυνση ανά εισιτήριο θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για πολλούς tour operators να κατευθύνουν τουρίστες προς δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, με καταστρεπτικές συνέπειες σε πολλές κατηγορίες επαγγελματιών.
Για τους tour operators, το κόστος μεταβίβασης και παραμονής αποτελεί ενιαίο πακέτο και οποιαδήποτε επιβάρυνση του κόστους μετακίνησης συνήθως αποβαίνει σε βάρος των επαγγελματιών του τομέα της διαμονής (ξενοδόχους κλπ).
Αντιδράσεις
Οι μεσαίου μεγέθους ιδιοκτήτες καταλυμάτων στα Ιόνια, ήδη αντιδρούν εντονότατα, ενώ πρώτες εκδηλώσεις αντίδρασης καταγράφονται και στη Κρήτη.
Ας σημειωθεί ότι μέχρι πρόσφατα υπήρχε Σπατόσημο, το όποιο πλέον καταργείται. Η διαφορά βεβαίως έγκειται στο γεγονός ότι το Σπατόσημο ήταν φόρος, ενώ το καινούργιο χαράτσι είναι έσοδο υπέρ ιδιωτών επιχειρηματιών.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice, της Τετάρτης 26 Νοεμβρίου 2014.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου