ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΟΟΣΑ: Συστάσεις για 356 παρεμβάσεις στην ελληνική αγορά
Η προώθηση του ανταγωνισμού θα βοηθήσει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, λέει ο ΟΟΣΑ, με βάση την έκθεση για τη λειτουργία του ανταγωνισμού στη χώρα μας «η οποία εντοπίζει 356 ρυθμιστικούς φραγμούς, μεταξύ άλλων όσων έχει ήδη αρχίσει να καταργεί η κυβέρνηση» όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Στην έκθεσή του με τίτλο «Αξιολόγηση των Συνθηκών Ανταγωνισμού στην Ελλάδα», ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η χαλάρωση των περιορισμών που εντοπίζονται σε σειρά κλάδων θα μπορούσε να έχει θετική επίδραση στην ελληνική οικονομία, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 414 εκατ. ευρώ.
Η άρση πολλών από τους κανονισμούς που περιορίζουν τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη τόσο για τους καταναλωτές, μέσω της πτώσης των τιμών, όσο και για τις επιχειρήσεις, μέσω της αύξησης των κερδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.
Όπως σημειώνεται, οι φραγμοί στον ανταγωνισμό μπορούν να αποθαρρύνουν την είσοδο νέων επιχειρήσεων στην αγορά, εμποδίζοντας την καινοτομία και την αποδοτικότητα. Αποτέλεσμα αυτών είναι οι υψηλές τιμές στην αγορά, οι χαμηλές επενδύσεις και οι λιγότερες θέσεις εργασίας.
«Η βελτίωση του ανταγωνισμού είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία στην Ελλάδα», επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ 'Ανχελ Γκουρία, στην εισαγωγή της έκθεσης και προσθέτει ότι «η υλοποίηση των συστάσεων του ΟΟΣΑ θα μπορούσε να συμβάλει στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που στοχεύουν στην επαναφορά της οικονομίας σε μια τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης».
Η έκθεση αποτελεί το τελευταίο στάδιο του έργου «Αξιολόγηση συνθηκών ανταγωνισμού στην ελληνική νομοθεσία», μιας ανεξάρτητης μελέτης που ζήτησε η Ελληνική Κυβέρνηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και η οποία θα δοθεί σε επίσημη τελετή αύριο στην κυβέρνηση.
Η πρόσφατη αξιολόγηση αποτελεί την τρίτη στη σειρά εκ μέρους του ΟΟΣΑ και καλύπτει πέντε κλάδους: το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις κατασκευές, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το χονδρεμπόριο και μια σειρά από υποτομείς της μεταποίησης όπως τα χημικά προϊόντα και τα φάρμακα.
Στο σύνολό τους, οι κλάδοι αυτοί αντιστοιχούν στο 11,2% του ελληνικού ΑΕΠ και το 16,7% της απασχόλησης στην Ελλάδα.
Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις εξής:
- Χονδρεμπόριο
Κατάργηση των φραγμών εισόδου στην αγορά, όπως όσων περιλαμβάνονται στις αυστηρές προϋποθέσεις αδειοδότησης για το χονδρεμπόριο καυσίμων. Ενθάρρυνση μεγαλύτερου ανταγωνισμού μεταξύ των χονδρεμπόρων μέσω της αναθεώρησης των κανονισμών για τις αποκλειστικές συμβάσεις μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανοπωλητών καυσίμων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διάρκειά τους δεν μπορεί να παραταθεί πέρα από την νόμιμα προβλεπόμενη στους όρους της σύμβασης.
- Κατασκευές
Οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να μπορούν να υποβάλλουν προσφορές ανεξάρτητα από την κατάταξή τους στα μητρώα, υπό τον όρο ότι πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στην πρόσκληση υποβολής προσφορών.
- Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η απλούστευση, ο εξορθολογισμός και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών θα άρουν την ανασφάλεια δικαίου και θα καταργήσουν το κόστος συμμόρφωσης, θα διασφαλίσουν καλύτερη εξυπηρέτηση από τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίοι βασίζονται σε αυτοματοποιημένες και τυποποιημένες διαδικασίες, θα εξισώσουν τους όρους ανταγωνισμού με τους μη εγχώριους παρόχους και θα τονώσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Με αυτό τον τρόπο, θα καταργηθούν τα εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου.
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Οι κανονισμοί που διέπουν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς θα πρέπει να αποσαφηνιστούν και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στους κανόνες για τα τέλη αδειοδότησης, την εταιρική δομή και την πολλαπλή ιδιοκτησία διαφορετικών μέσων που διέπουν τη συνδρομητική τηλεόραση. Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο ορισμός των ανεξάρτητων παραγωγών οπτικοακουστικών μέσων σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία της ΕΕ.
- Φάρμακα
Οι κανόνες θα πρέπει να αναθεωρηθούν ώστε να διασφαλιστεί ότι τα γενόσημα φάρμακα θα είναι ακόμη φθηνότερα από ό,τι σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες. Κάτι τέτοιο θα διευρύνει τα περιθώρια ανταγωνισμού και θα επιτρέψει τη μεγαλύτερη διείσδυση των γενόσημων φαρμάκων στην αγορά.
Η έκθεση τονίζει ότι μελέτες του ΟΟΣΑ έδειξαν πως οι κλάδοι στους οποίους υπάρχει εντονότερος ανταγωνισμός παρουσιάζουν εν γένει υψηλότερους ρυθμούς αύξησης της παραγωγικότητας. Τα οφέλη από τον ανταγωνισμό περιλαμβάνουν τη μείωση των τιμών καταναλωτή, τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές, την υψηλότερη ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας και την αύξηση των επενδύσεων στην καινοτομία.
Υπενθυμίζεται τέλος ότι το έργο πραγματοποιήθηκε βάσει της συμφωνίας συνεργασίας που υπέγραψαν το Μάρτιο του 2015 ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, 'Ανχελ Γκουρία.
Πληροφορίες ΑΠΕ
Το 10% των συστάσεων του ΟΟΣΑ προς την ελληνική κυβέρνηση αφορά σε απαρχαιωμένες διατάξεις που δεν ισχύουν πλέον και προκαλούν νομική αβεβαιότητα, όπως σχολίασαν στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στο ΑΠΕ, «και ήδη η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει περίπου το ένα τρίτο των νέων συστάσεων του ΟΟΣΑ» σημείωναν χαρακτηριστικά.
Η προσαρμογή, όπως εξηγούν στο ΑΠΕ τα ίδια στελέχη, αφορά στα εξής παρακάτω:
Πέντε μέτρα υπέρ του καταναλωτή
• Μέχρι σήμερα σε κάθε αγορά τους οι καταναλωτές έχουν διετή εγγύηση εκ του νόμου (νόμιμη εγγύηση). Δεν ήταν σαφές αν οι έμποροι υποχρεούνταν να προσφέρουν και πρόσθετη εγγύηση (εμπορική εγγύηση). Υπήρχε σύγχυση αυτών των δύο εννοιών και ο καταναλωτής συχνά κατέληγε να πληρώνει και για τις δύο εγγυήσεις.
Αυτό πλέον καταργείται. Αποσαφηνίζεται ότι όλα τα αγαθά καλύπτονται από δωρεάν διετή εγγύηση που υποχρεούται να προσφέρει κάθε έμπορος. Ταυτόχρονα, όμως, οι έμποροι δεν είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν περαιτέρω εγγύηση, διευκολύνοντας και τη δική τους θέση, καθώς σε πολλές περιπτώσεις έμποροι καλούνταν να προσφέρουν εγγύηση για αγαθά που ο κατασκευαστής τους δεν προσέφερε εγγύηση. Σε κάθε περίπτωση, θα διασφαλιστεί η πλήρης ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με την ύπαρξη ή όχι εμπορικής εγγύησης.
• Oι προηγούμενες κυβερνήσεις ενσωμάτωναν κοινοτικές οδηγίες στο εθνικό δίκαιο, υιοθετούσαν διαφορετικούς ορισμούς, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν επικαλύψεις και αντιφάσεις. Αυτό συχνά οδηγούσε σε συγκρούσεις μεταξύ παραγωγών, καταναλωτών και εμπόρων, που κατέληγαν στα δικαστήρια.
Η έννοια του καταναλωτή αποσαφηνίζεται, προσαρμοζόμενη στις σύγχρονες ανάγκες. Διευκολύνεται έτσι η αποσυμφόρηση της Δικαιοσύνης και περιορίζονται οι εστίες έντασης στην αγορά.
• Ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου στο εμπόριο βοηθά ιδιαίτερα στην περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τζίρος του οποίου πέρσι ξεπέρασε τα 4,5 δισ. ευρώ και βαίνει διαρκώς αυξανόμενος.
• Μέχρι σήμερα επιτρέπεται η ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής αγοράς (κρέατος, φρούτων, λαχανικών και αλιευμάτων) σε Αθήνα και Θεσ/νικη και κεντρικές αγορές ιδρύονταν μόνο με υπουργικές αποφάσεις.
Πλέον διευρύνονται οι δυνατότητες δημιουργίας ιδιωτικών χονδρεμπορικών αγορών, χωρίς να επηρεάζονται οι υπάρχουσες αγορές και ο δημόσιος χαρακτήρας τους. Παράλληλα ρυθμίζεται το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των ιδιωτικών αγορών, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το δημόσιο συμφέρον (ασφάλεια τροφίμων, χωροταξία, υγιής ανταγωνισμός επαρκής τροφοδοσία της αγοράς).
Διευκολύνεται, έτσι, η είσοδος νέων προμηθευτών και άρα ενισχύεται ο ανταγωνισμός, με θετικές συνέπειες για την οργάνωση του χονδρικού εμπορίου και για τους καταναλωτές, τόσο ως προς την ποιότητα όσο και ως προς τις τιμές.
• Μέχρι σήμερα ισχύει ο λεγόμενος «κόφτης» του 15%, ο οποίος αφορά στην ανώτατη μείωση που μπορεί να λάβει η τιμή των γενοσήμων φαρμάκων κατά την προηγούμενη ανατιμολόγηση.
Ο «κόφτης» διατηρείται, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζεται στις περιπτώσεις όπου η προκύπτουσα τιμή του γενοσήμου θα είναι μικρότερη από εκείνη του αντίστοιχου off-patent φαρμάκου. Αποτρέπεται, έτσι, ένα ανεξέλεγκτο dumping τιμών στα γενόσημα, στηρίζοντας την εγχώρια παραγωγή.
Πέντε μέτρα υπέρ παραγωγών / επενδυτών
• Μέχρι σήμερα επιτρέπεται τα πρατήρια βενζίνης να συνάπτουν αποκλειστικές συμφωνίες με χονδρεμπόρους με μέγιστη διάρκεια τα 5 έτη, πλην όμως υπήρχε η δυνατότητα παρατάσεων εφόσον το ακίνητο ανήκε στον χονδρέμπορο. Ως αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι βρίσκονταν «δεμένοι» με συμβάσεις για τουλάχιστον 20 χρόνια. Πλέον αποσυνδέεται η διάρκεια της αποκλειστικής συμφωνίας με το καθεστώς ιδιοκτησίας του ακινήτου, απελευθερώνοντας τους πρατηριούχους και αναχαιτίζοντας την τάση καθετοποίησης της αγοράς.
Παράλληλα καθίσταται υποχρεωτική η εγκατάσταση συστημάτων διασφάλισης ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας καυσίμων σε όλη την αλυσίδα διακίνισης, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην πάταξη του λαθρεμπορίου.
• Απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά χονδρεμπορίου στα καύσιμα. Μειώνεται το απαιτούμενο αρχικό κεφάλαιο (100.000 από 300.000 ευρώ για την εισαγωγική βαθμίδα) και το ελάχιστο όριο για το μέγεθος δεξαμενών (1.500 από 4.500 κυβ.μ για την εισαγωγική βαθμίδα). Ενθαρρύνεται, έτσι, η είσοδος νέων εταιρειών, πλήττοντας τα ολιγοπώλια στον κλάδο.
Επιπλέον, εξορθολογίζεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των ομίλων στο χονδρεμπόριο: Η χούντα είχε καθιερώσει τις άδειες εμπορίας πετρελαιοειδών κατηγορίας ΣΤ' για τις νησιωτικές περιοχές. Τη δεκαετία του '90 τους δόθηκε το δικαίωμα να δραστηριοποιούνται στην υπόλοιπη χώρα με τα δικαιώματα της κατηγορίας Α' (σε όλη τη χώρα) αλλά χωρίς τις υποχρεώσεις (ελάχιστο κεφάλαιο, δεξαμενές κλπ). Το προνομιακό καθεστώς αυτό, που αφορά μόλις 4 ομίλους, καταργείται και παράλληλα αυξάνεται ο ελάχιστος αποθηκευτικός χώρος για τις ΣΤ' στα 1.000 κυβ. μ.
• Μέχρι σήμερα για τη λειτουργία καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος απαιτείται προέγκριση σχετικά με την τήρηση όρων ασφαλούς λειτουργίας. Εξαίρεση αποτελούσαν μόνο οι Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες. Πλέον επιτρέπεται και σε άλλες εταιρικές μορφές (ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ) να λειτουργούν καταστήματα χωρίς προέγκριση.
• Μέχρι σήμερα δεν είναι εφικτή η μετατροπή μιας ΟΕ σε ΕΕ. Πλέον επιτρέπεται η μετατροπή, με αποτέλεσμα να διευκολύνονται οι επενδυτές να περιλάβουν στο εταιρικό σχήμα νέους ενδιαφερόμενους. Διευκολύνεται, έτσι, η ανάπτυξη συνεργασιών και η αύξηση του μεγέθους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
• Εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο για τις εμπορικές εκθέσεις, ώστε ο θεσμός να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας του ως εργαλείο τοπικής ανάπτυξης, προώθησης της ντόπιας παραγωγής και της εξωστρέφειας.
Εργαλειοθήκη ΟΟΣΑ: 577 νέες παρεμβάσεις με όφελος 414 εκατ. ευρώ
http://taxheaven.gr
Εργαλειοθήκη ΟΟΣΑ: 577 νέες παρεμβάσεις με όφελος 414 εκατ. ευρώ
Όφελος τουλάχιστον 414 εκατομμυρίων ευρώ μπορεί να αποφέρει στην ελληνική οικονομία η άρση των 577 εμποδίων στον ανταγωνισμό που εντόπισε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε έξι τομείς της οικονομίας και δη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στις κατασκευές, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στη μεταποίηση και χονδρεμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων, στο χονδρεμπόριο και σε κλάδους μεταποίησης χημικών προϊόντων. Μάλιστα, το όφελος αυτό προκύπτει σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ βάσει συντηρητικών εκτιμήσεων και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα μπορεί να είναι πολλαπλάσιο.
Τα εμπόδια αυτά, αλλά και οι συστάσεις του διεθνούς οργανισμού προς την ελληνική κυβέρνηση για τη θεραπεία των στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό που προέρχονται από την ίδια τη νομοθεσία περιλαμβάνονται στην τρίτη εργαλειοθήκη ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ.
Η εργαλειοθήκη θα παραδοθεί επισήμως αύριο στην ελληνική κυβέρνηση από τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ κ. Ριντάρο Ταμάκι. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξεταζόμενοι κλάδοι αντιστοιχούν στο 11,2% του ελληνικού ΑΕΠ και στο 16,7% της απασχόλησης στην Ελλάδα.
Για τον εντοπισμό των ρυθμιστικών εμποδίων (σ.σ. εμπόδια στον ανταγωνισμό που προκύπτουν από τη νομοθεσία) εξετάστηκαν συνολικά 1.288 νομοθετήματα. Στον κλάδο του χονδρεμπορίου εντοπίστηκαν οι περισσότεροι περιορισμοί, συνολικά 265, στον κλάδο των φαρμακευτικών προϊόντων 88, στους λοιπούς κλάδους μεταποίησης 80 (σ.σ. μεγάλοι κλάδοι μεταποίησης όπως αυτός των τροφίμων και των αλκοολούχων ποτών αποτέλεσαν αντικείμενο των δύο προηγούμενων εργαλειοθηκών), στον κλάδο των ΜΜΕ 68, στον κλάδο των κατασκευών 61 και τέλος στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου 15 ρυθμιστικά εμπόδια.
Οι κυριότερες συστάσεις του ΟΟΣΑ ανά εξεταζόμενο τομέα έχουν ως εξής:
Ηλεκτρονικό εμπόριο
1) Θέσπιση ενιαίου ορισμού του καταναλωτή, καθώς σήμερα υπάρχουν πολλαπλοί και αντιφατικοί μεταξύ τους ορισμοί του καταναλωτή, με συνέπεια τη δημιουργία σύγχυσης και την πρόκληση νομικής αβεβαιότητας.
2) Θέσπιση ενιαίου ορισμού του προμηθευτή.
3) Διευκρίνιση των ορισμών και διαφοροποίηση μεταξύ νομικών και εμπορικών εγγυήσεων. Σημειώνεται ότι η νομική εγγύηση είναι η ελάχιστη νομική προστασία που προσφέρεται στους καταναλωτές σε περίπτωση προϊόντων που είναι ελαττωματικά, ενώ οι εμπορικές εγγυήσεις είναι επιπρόσθετα εχέγγυα που προσφέρει κατ’ επιλογήν ο κατασκευαστής κ.ο.κ. Οι διατάξεις περί εγγυήσεων είναι και πολύπλοκες και διασκορπισμένες στο εθνικό δίκαιο, με συνέπεια την έλλειψη κατανόησης των σχετικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και από τους προμηθευτές και από τους καταναλωτές.
4) Κατάργηση κάποιων υποχρεώσεων των τελικών πωλητών σχετικά με τις εμπορικές εγγυήσεις. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, οι υποχρεώσεις που θέτει ο νόμος στους Ελληνες προμηθευτές σε σχέση με τις εμπορικές εγγυήσεις τους επιβαρύνουν περισσότερο από την πρόθεση του κοινοτικού νομοθέτη (οδηγία 1999/44/EΚ). Στον βαθμό που ανταγωνιστές στο εξωτερικό δεν επιβαρύνονται με παρόμοιες υποχρεώσεις, είναι δυνατόν οι υποχρεώσεις αυτές να συνιστούν εμπόδιο στη δυνατότητα των εγχώριων προμηθευτών να είναι ανταγωνιστικοί.
Επιπλέον, η αξία της εμπορικής εγγύησης τελικώς μεταφέρεται στους καταναλωτές μέσω μιας αυξημένης τιμής του προϊόντος.
5)Παρακολούθηση και αναθεώρηση εντός δύο ετών των μηχανισμών Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών. Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι το γεγονός πως στην Ελλάδα δεν ξεκινάει η διαδικασία από μία ελάχιστη αξία προϊόντων και άνω και επίσης η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν από τον Συνήγορο του Καταναλωτή μπορεί να οδηγήσει σε καταχρηστική άσκηση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
6) Απλοποίηση και κωδικοποίηση της κύριας νομοθεσίας περί προστασίας του καταναλωτή και κατάργηση παρωχημένων διατάξεων.
7) Απαλλαγή των παρόχων ενδιάμεσων υπηρεσιών (ISPs), συμπεριλαμβανομένων των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου (π.χ. Skroutz), από τη γενική υποχρέωση ελέγχου της νομιμότητας των πληροφοριών που διαβιβάζουν ή αποθηκεύουν ότι παρέχουν μόνο υπηρεσίες «φιλοξενίας».
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
1) Να αλλάξουν τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγονται οι εφημερίδες στις οποίες μπορεί να κάνει δημοσιεύσεις το Δημόσιο (προκηρύξεις, διαγωνισμούς κλπ.). Ο ΟΟΣΑ συστήνει την κατάργηση του κριτηρίου σύμφωνα με το οποίο μια ημερήσια εφημερίδα για να έχει δημοσιεύσεις του Δημοσίου πρέπει να κυκλοφορεί τουλάχιστον 2 χρόνια και μια εβδομαδιαία τουλάχιστον 3 χρόνια και να τεθεί ένα νέο όριο από 6 έως 12 μήνες.
2) Να καταργηθεί η νομοθεσία που προβλέπει ότι για να απολαμβάνει μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό ειδικό χαμηλό τιμολόγιο ταχυδρομικής διακίνησης θα πρέπει ο εκδότης να είναι μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ), θα πρέπει να κυκλοφορεί τουλάχιστον 2-3 χρόνια και ο ιδιοκτήτης της να είναι εκδότης ή δημοσιογράφος.
3) Εξορθολογισμός της νομοθεσίας που αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των εφημερίδων και απαλοιφή από τη νομοθεσία της υποχρέωσης διανομής του Τύπου μέσω των πρακτορεία Τύπου.
4) Αν και ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι στην εργαλειοθήκη δεν έχει προβεί σε αξιολόγηση του νόμου 4339/2015 (νόμος Παππά) για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών και της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης 7577/2016 λόγω των διοικητικών και νομικών διαδικασιών που βρίσκονταν -και βρίσκονται- σε εξέλιξη, προβαίνει σε παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 14 του επίμαχου νόμου. Το άρθρο 14 αφορά τις εξωτερικές παραγωγές τηλεοπτικών προγραμμάτων και o ΟΟΣΑ προτείνει εξορθολογισμό της νομοθεσίας.
5) Ο ΟΟΣΑ συνιστά την επανεξέταση του ορισμού του ανεξάρτητου παραγωγού οπτικοακουστικών μέσων σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. Παράλληλα, η υποχρεωτική εγγραφή των παραγωγών και των εταιρειών παραγωγής στα μητρώα των οικείων επιμελητηρίων πρέπει να καταργηθεί.
6) Αλλαγές στον νόμο 3592/2007 (νόμος Ρουσσόπουλου) σε ό,τι αφορά τις εξαιρέσεις για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ραδιοτηλεοπτικών μέσων, καθώς αυτές ευνοούν επιχειρήσεις της αλλοδαπής και από την άλλη επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις της ημεδαπής.
7) Ολοκλήρωση της τεχνικής ανάλυσης, έκδοση χάρτη ραδιοφωνικών συχνοτήτων και διενέργεια δημοπρασιών σε κάθε περιφέρεια με συγκεκριμένο αριθμό αδειών τόσο για τους ενημερωτικούς όσο και για τους θεματικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.
8) Κατάργηση του κριτηρίου παλαιότητας και του κριτηρίου ελάχιστου αριθμού εργαζομένων για την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών.
9) Να γίνει πιο ευέλικτο το νομικό καθεστώς για τη συνδρομητική τηλεόραση.
Χονδρεμπόριο
1) Να καταργηθεί ο περιορισμός για την ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής χονδρεμπορικής αγοράς φρούτων -λαχανικών, κρεάτων και ψαριών σε μια περιφέρεια και να επιτραπεί πέρα από τις κρατικές να ιδρύουν οι χονδρέμποροι πιθανώς σε συνεργασία με άλλους παράγοντες της αγοράς, να ιδιωτικές ανταγωνιστικές χονδρεμπορικές αγορές.
2) Να αποσυνδεθεί η διάρκεια των συμβάσεων χονδρεμπορίας καυσίμων από τον όγκο των αποθηκευτικών χώρων. Όλοι οι αποθηκευτικοί χώροι θα πρέπει να καταχωρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας.
3) Μείωση του απαιτούμενου αρχικού κεφαλαίου για τις επιχειρήσεις χονδρεμπορίας καυσίμων.
4) Η δυνατότητα επέκτασης των αποκλειστικών συμβάσεων χονδρεμπόρων με τους πρατηριούχους καυσίμων πέραν των πέντε ετών να ισχύει μόνο εάν ο χονδρέμπορος κατέχει πλήρως το ακίνητο.
5) Nα ισχύουν τα ίδια κριτήρια για την αδειοδότηση υφιστάμενων και νέων στον κλάδο των οδικών μεταφορών. Επίσης, να ισχύουν οι ίδιες προϋποθέσεις αδειοδότησης των φορτηγών των εταιρειών οδικών μεταφορών, καθώς σήμερα υπάρχουν διακρίσεις ανάλογα με τη νομική μορφή τους.
Φαρμακευτικά προϊόντα
1) Το νομικό πλαίσιο για την διαφήμιση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τις πρόσφατες τροποποιήσεις περί απελευθέρωσης των καναλιών διανομής των Γενικής Διάθεσης Φαρμάκων (ΓΕΔΙΦΑ) ως υποκατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ. Επιπλέον, η διαφήμιση των ωφελημάτων προς το κοινό με τη μορφή των εκπτώσεων θα επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στην προώθηση των ΜΗΣΥΦΑ.
2) Η νομοθεσία που καλύπτει τα φαρμακευτικά προϊόντα προβλέπει μέγιστη μείωση τιμής στα γενόσημα φάρμακα κατά την διαδικασία ανατιμολόγησης. Σε περίπτωση που η αναθεωρημένη τιμή του γενοσήμου υπερβαίνει εκείνη του προϊόντος αναφοράς η τιμή του τελευταίου διορθώνεται προς τα πάνω ώστε οι δύο τιμές να εξισωθούν. Αυτό στερεί από τα γενόσημα το πλεονέκτημα τιμής που έχουν σε σχέση με το προϊόν αναφοράς, δίχως να αφήνουν περιθώρια ανταγωνισμού ή περαιτέρω διείσδυσής τους στην αγορά. Ο ΟΟΣΑ προτείνει ο κανόνας της μέγιστης μείωσης τιμής να εφαρμόζεται μόνο όταν η αναθεωρημένη τιμή του γενόσημου είναι κάτω από αυτή του φαρμάκου αναφοράς (εκτός πατέντας).
3) Να αρθούν οι περιορισμοί που προβλέπουν ότι οι φαρμακαποθήκες δεν επιτρέπεται να διαθέτουν πάνω από μία βοηθητική μονάδα και ότι αυτή πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφέρεια με τη φαρμακαποθήκη. Επίσης ο ΟΟΣΑ συστήνει να καταργηθεί η νομοθεσία που προβλέπει ότι οι φαρμακαποθήκες μπορούν να εγκαθίστανται μόνο σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.
Κατασκευές
1) Δυνατότητα συμμετοχής φυσικών προσώπων και εταιρειών στους δημόσιους διαγωνισμούς ανεξαρτήτως της κατηγοριοποίησής τους σε τάξεις στα μητρώα, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής.
2) Να επιτραπεί η ταυτόχρονη δυνατότητα εγγραφής φυσικών προσώπων και εταιρειών σε μητρώα μελετητών και κατασκευαστών. Αντίθετα, συνιστάται να μην επιτρέπεται η συμμετοχή σε διαγωνισμούς δημοσίου έργου σε φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες που σχεδίασαν το έργο αυτό εκτός εάν προβλέπεται ρητά στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Στις δημόσιες συμβάσεις μελετών, όπου σήμερα επιτρέπεται σε φυσικά πρόσωπα να εγγραφούν το πολύ σε δύο από τις 28 συνολικά κατηγορίες μελετών, θα πρέπει να επιτραπεί η δυνατότητα εγγραφής τους σε μεγαλύτερο αριθμό κατηγοριών, λαμβανομένων υπόψη των πανεπιστημιακών τους πτυχίων - ήτοι ειδικότητες της μηχανικής όπως πολιτικός ή μηχανολόγος μηχανικός.
3) Τα τιμολόγια δημοσίων έργων και μελετών δημοσιεύονται που δημοσιεύονται από το από το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει ενημερωθούν ώστε να αντανακλούν τις συνθήκες της αγοράς
Μεταποίηση και χονδρεμπόριο χημικών προϊόντων
1) Να επιτρέπεται σε επίπεδο χονδρεμπορίου η χύμα πώληση απορρυπαντικών.
2) Να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στην ισοπροπυλική αλκοόλη.
3) Να καταργηθούν οι περιοριστικές προδιαγραφές για τους αποθηκευτικούς χώρους των φυτοφαρμάκων.
Πηγή: Η Καθημερινή
Τα εμπόδια αυτά, αλλά και οι συστάσεις του διεθνούς οργανισμού προς την ελληνική κυβέρνηση για τη θεραπεία των στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό που προέρχονται από την ίδια τη νομοθεσία περιλαμβάνονται στην τρίτη εργαλειοθήκη ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ.
Η εργαλειοθήκη θα παραδοθεί επισήμως αύριο στην ελληνική κυβέρνηση από τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ κ. Ριντάρο Ταμάκι. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξεταζόμενοι κλάδοι αντιστοιχούν στο 11,2% του ελληνικού ΑΕΠ και στο 16,7% της απασχόλησης στην Ελλάδα.
Για τον εντοπισμό των ρυθμιστικών εμποδίων (σ.σ. εμπόδια στον ανταγωνισμό που προκύπτουν από τη νομοθεσία) εξετάστηκαν συνολικά 1.288 νομοθετήματα. Στον κλάδο του χονδρεμπορίου εντοπίστηκαν οι περισσότεροι περιορισμοί, συνολικά 265, στον κλάδο των φαρμακευτικών προϊόντων 88, στους λοιπούς κλάδους μεταποίησης 80 (σ.σ. μεγάλοι κλάδοι μεταποίησης όπως αυτός των τροφίμων και των αλκοολούχων ποτών αποτέλεσαν αντικείμενο των δύο προηγούμενων εργαλειοθηκών), στον κλάδο των ΜΜΕ 68, στον κλάδο των κατασκευών 61 και τέλος στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου 15 ρυθμιστικά εμπόδια.
Οι κυριότερες συστάσεις του ΟΟΣΑ ανά εξεταζόμενο τομέα έχουν ως εξής:
Ηλεκτρονικό εμπόριο
1) Θέσπιση ενιαίου ορισμού του καταναλωτή, καθώς σήμερα υπάρχουν πολλαπλοί και αντιφατικοί μεταξύ τους ορισμοί του καταναλωτή, με συνέπεια τη δημιουργία σύγχυσης και την πρόκληση νομικής αβεβαιότητας.
2) Θέσπιση ενιαίου ορισμού του προμηθευτή.
3) Διευκρίνιση των ορισμών και διαφοροποίηση μεταξύ νομικών και εμπορικών εγγυήσεων. Σημειώνεται ότι η νομική εγγύηση είναι η ελάχιστη νομική προστασία που προσφέρεται στους καταναλωτές σε περίπτωση προϊόντων που είναι ελαττωματικά, ενώ οι εμπορικές εγγυήσεις είναι επιπρόσθετα εχέγγυα που προσφέρει κατ’ επιλογήν ο κατασκευαστής κ.ο.κ. Οι διατάξεις περί εγγυήσεων είναι και πολύπλοκες και διασκορπισμένες στο εθνικό δίκαιο, με συνέπεια την έλλειψη κατανόησης των σχετικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και από τους προμηθευτές και από τους καταναλωτές.
4) Κατάργηση κάποιων υποχρεώσεων των τελικών πωλητών σχετικά με τις εμπορικές εγγυήσεις. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, οι υποχρεώσεις που θέτει ο νόμος στους Ελληνες προμηθευτές σε σχέση με τις εμπορικές εγγυήσεις τους επιβαρύνουν περισσότερο από την πρόθεση του κοινοτικού νομοθέτη (οδηγία 1999/44/EΚ). Στον βαθμό που ανταγωνιστές στο εξωτερικό δεν επιβαρύνονται με παρόμοιες υποχρεώσεις, είναι δυνατόν οι υποχρεώσεις αυτές να συνιστούν εμπόδιο στη δυνατότητα των εγχώριων προμηθευτών να είναι ανταγωνιστικοί.
Επιπλέον, η αξία της εμπορικής εγγύησης τελικώς μεταφέρεται στους καταναλωτές μέσω μιας αυξημένης τιμής του προϊόντος.
5)Παρακολούθηση και αναθεώρηση εντός δύο ετών των μηχανισμών Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών. Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι το γεγονός πως στην Ελλάδα δεν ξεκινάει η διαδικασία από μία ελάχιστη αξία προϊόντων και άνω και επίσης η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν από τον Συνήγορο του Καταναλωτή μπορεί να οδηγήσει σε καταχρηστική άσκηση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
6) Απλοποίηση και κωδικοποίηση της κύριας νομοθεσίας περί προστασίας του καταναλωτή και κατάργηση παρωχημένων διατάξεων.
7) Απαλλαγή των παρόχων ενδιάμεσων υπηρεσιών (ISPs), συμπεριλαμβανομένων των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου (π.χ. Skroutz), από τη γενική υποχρέωση ελέγχου της νομιμότητας των πληροφοριών που διαβιβάζουν ή αποθηκεύουν ότι παρέχουν μόνο υπηρεσίες «φιλοξενίας».
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
1) Να αλλάξουν τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγονται οι εφημερίδες στις οποίες μπορεί να κάνει δημοσιεύσεις το Δημόσιο (προκηρύξεις, διαγωνισμούς κλπ.). Ο ΟΟΣΑ συστήνει την κατάργηση του κριτηρίου σύμφωνα με το οποίο μια ημερήσια εφημερίδα για να έχει δημοσιεύσεις του Δημοσίου πρέπει να κυκλοφορεί τουλάχιστον 2 χρόνια και μια εβδομαδιαία τουλάχιστον 3 χρόνια και να τεθεί ένα νέο όριο από 6 έως 12 μήνες.
2) Να καταργηθεί η νομοθεσία που προβλέπει ότι για να απολαμβάνει μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό ειδικό χαμηλό τιμολόγιο ταχυδρομικής διακίνησης θα πρέπει ο εκδότης να είναι μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ), θα πρέπει να κυκλοφορεί τουλάχιστον 2-3 χρόνια και ο ιδιοκτήτης της να είναι εκδότης ή δημοσιογράφος.
3) Εξορθολογισμός της νομοθεσίας που αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των εφημερίδων και απαλοιφή από τη νομοθεσία της υποχρέωσης διανομής του Τύπου μέσω των πρακτορεία Τύπου.
4) Αν και ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι στην εργαλειοθήκη δεν έχει προβεί σε αξιολόγηση του νόμου 4339/2015 (νόμος Παππά) για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών και της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης 7577/2016 λόγω των διοικητικών και νομικών διαδικασιών που βρίσκονταν -και βρίσκονται- σε εξέλιξη, προβαίνει σε παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 14 του επίμαχου νόμου. Το άρθρο 14 αφορά τις εξωτερικές παραγωγές τηλεοπτικών προγραμμάτων και o ΟΟΣΑ προτείνει εξορθολογισμό της νομοθεσίας.
5) Ο ΟΟΣΑ συνιστά την επανεξέταση του ορισμού του ανεξάρτητου παραγωγού οπτικοακουστικών μέσων σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. Παράλληλα, η υποχρεωτική εγγραφή των παραγωγών και των εταιρειών παραγωγής στα μητρώα των οικείων επιμελητηρίων πρέπει να καταργηθεί.
6) Αλλαγές στον νόμο 3592/2007 (νόμος Ρουσσόπουλου) σε ό,τι αφορά τις εξαιρέσεις για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ραδιοτηλεοπτικών μέσων, καθώς αυτές ευνοούν επιχειρήσεις της αλλοδαπής και από την άλλη επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις της ημεδαπής.
7) Ολοκλήρωση της τεχνικής ανάλυσης, έκδοση χάρτη ραδιοφωνικών συχνοτήτων και διενέργεια δημοπρασιών σε κάθε περιφέρεια με συγκεκριμένο αριθμό αδειών τόσο για τους ενημερωτικούς όσο και για τους θεματικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.
8) Κατάργηση του κριτηρίου παλαιότητας και του κριτηρίου ελάχιστου αριθμού εργαζομένων για την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών.
9) Να γίνει πιο ευέλικτο το νομικό καθεστώς για τη συνδρομητική τηλεόραση.
Χονδρεμπόριο
1) Να καταργηθεί ο περιορισμός για την ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής χονδρεμπορικής αγοράς φρούτων -λαχανικών, κρεάτων και ψαριών σε μια περιφέρεια και να επιτραπεί πέρα από τις κρατικές να ιδρύουν οι χονδρέμποροι πιθανώς σε συνεργασία με άλλους παράγοντες της αγοράς, να ιδιωτικές ανταγωνιστικές χονδρεμπορικές αγορές.
2) Να αποσυνδεθεί η διάρκεια των συμβάσεων χονδρεμπορίας καυσίμων από τον όγκο των αποθηκευτικών χώρων. Όλοι οι αποθηκευτικοί χώροι θα πρέπει να καταχωρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας.
3) Μείωση του απαιτούμενου αρχικού κεφαλαίου για τις επιχειρήσεις χονδρεμπορίας καυσίμων.
4) Η δυνατότητα επέκτασης των αποκλειστικών συμβάσεων χονδρεμπόρων με τους πρατηριούχους καυσίμων πέραν των πέντε ετών να ισχύει μόνο εάν ο χονδρέμπορος κατέχει πλήρως το ακίνητο.
5) Nα ισχύουν τα ίδια κριτήρια για την αδειοδότηση υφιστάμενων και νέων στον κλάδο των οδικών μεταφορών. Επίσης, να ισχύουν οι ίδιες προϋποθέσεις αδειοδότησης των φορτηγών των εταιρειών οδικών μεταφορών, καθώς σήμερα υπάρχουν διακρίσεις ανάλογα με τη νομική μορφή τους.
Φαρμακευτικά προϊόντα
1) Το νομικό πλαίσιο για την διαφήμιση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τις πρόσφατες τροποποιήσεις περί απελευθέρωσης των καναλιών διανομής των Γενικής Διάθεσης Φαρμάκων (ΓΕΔΙΦΑ) ως υποκατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ. Επιπλέον, η διαφήμιση των ωφελημάτων προς το κοινό με τη μορφή των εκπτώσεων θα επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στην προώθηση των ΜΗΣΥΦΑ.
2) Η νομοθεσία που καλύπτει τα φαρμακευτικά προϊόντα προβλέπει μέγιστη μείωση τιμής στα γενόσημα φάρμακα κατά την διαδικασία ανατιμολόγησης. Σε περίπτωση που η αναθεωρημένη τιμή του γενοσήμου υπερβαίνει εκείνη του προϊόντος αναφοράς η τιμή του τελευταίου διορθώνεται προς τα πάνω ώστε οι δύο τιμές να εξισωθούν. Αυτό στερεί από τα γενόσημα το πλεονέκτημα τιμής που έχουν σε σχέση με το προϊόν αναφοράς, δίχως να αφήνουν περιθώρια ανταγωνισμού ή περαιτέρω διείσδυσής τους στην αγορά. Ο ΟΟΣΑ προτείνει ο κανόνας της μέγιστης μείωσης τιμής να εφαρμόζεται μόνο όταν η αναθεωρημένη τιμή του γενόσημου είναι κάτω από αυτή του φαρμάκου αναφοράς (εκτός πατέντας).
3) Να αρθούν οι περιορισμοί που προβλέπουν ότι οι φαρμακαποθήκες δεν επιτρέπεται να διαθέτουν πάνω από μία βοηθητική μονάδα και ότι αυτή πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφέρεια με τη φαρμακαποθήκη. Επίσης ο ΟΟΣΑ συστήνει να καταργηθεί η νομοθεσία που προβλέπει ότι οι φαρμακαποθήκες μπορούν να εγκαθίστανται μόνο σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.
Κατασκευές
1) Δυνατότητα συμμετοχής φυσικών προσώπων και εταιρειών στους δημόσιους διαγωνισμούς ανεξαρτήτως της κατηγοριοποίησής τους σε τάξεις στα μητρώα, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής.
2) Να επιτραπεί η ταυτόχρονη δυνατότητα εγγραφής φυσικών προσώπων και εταιρειών σε μητρώα μελετητών και κατασκευαστών. Αντίθετα, συνιστάται να μην επιτρέπεται η συμμετοχή σε διαγωνισμούς δημοσίου έργου σε φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες που σχεδίασαν το έργο αυτό εκτός εάν προβλέπεται ρητά στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Στις δημόσιες συμβάσεις μελετών, όπου σήμερα επιτρέπεται σε φυσικά πρόσωπα να εγγραφούν το πολύ σε δύο από τις 28 συνολικά κατηγορίες μελετών, θα πρέπει να επιτραπεί η δυνατότητα εγγραφής τους σε μεγαλύτερο αριθμό κατηγοριών, λαμβανομένων υπόψη των πανεπιστημιακών τους πτυχίων - ήτοι ειδικότητες της μηχανικής όπως πολιτικός ή μηχανολόγος μηχανικός.
3) Τα τιμολόγια δημοσίων έργων και μελετών δημοσιεύονται που δημοσιεύονται από το από το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει ενημερωθούν ώστε να αντανακλούν τις συνθήκες της αγοράς
Μεταποίηση και χονδρεμπόριο χημικών προϊόντων
1) Να επιτρέπεται σε επίπεδο χονδρεμπορίου η χύμα πώληση απορρυπαντικών.
2) Να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στην ισοπροπυλική αλκοόλη.
3) Να καταργηθούν οι περιοριστικές προδιαγραφές για τους αποθηκευτικούς χώρους των φυτοφαρμάκων.
Πηγή: Η Καθημερινή
http://taxheaven.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου