Λιτότητα διαρκείας έναντι μικρής ελάφρυνσης του χρέους
Στον «γερμανικό παράγοντα» ο οποίος απαίτησε πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% για 10 χρόνια προσέκρουσαν τα όνειρα της ελληνικής πλευράς για χαλάρωση
| upd:
Στον «γερμανικό παράγοντα» ο οποίος απαίτησε πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% για… 10 χρόνια προσέκρουσαν τα όνειρα της ελληνικής πλευράς για χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής μετά το 2018 προκειμένου να τονωθεί η ανάπτυξη στη χώρα μέσα από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών. Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών κατέστησαν για μια ακόμη φορά σαφές ότι ο στόχος του 3,5% θα παραμείνει και μετά το 2018 για «3,5 ή 10 χρόνια» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Eurogroup. Έτσι, η «κόκκινη γραμμή» της κυβέρνησης μετατοπίστηκε από χθες αρκετά πιο πίσω καθώς τώρα ο εθνικός στόχος είναι να μην προσδιοριστούν από τώρα νέα δημοσιονομικά μέτρα για την περίοδο 2019 -2020.
Ούτε αυτό είναι εξασφαλισμένο καθώς όπως προέκυψε από τις δηλώσεις των Ευρωπαίων αξιωματούχων μετά τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup το ΔΝΤ «δεν ενδιαφέρεται για το πόσα χρόνια θα διατηρηθεί ο στόχος του 3,5% αλλά για το πώς θα βγαίνουν τα νούμερα». Υπό αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση φρόντισε από χθες να ρίξει το βάρος στα θετικά της χθεσινής συνεδρίασης: στο πακέτο των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος το οποίο ναι μεν θα επιφέρει αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους τα πρώτα χρόνια αλλά σε μακροπρόθεσμη βάση θα μειώσει την αναλογία του χρέους ως προς το ΑΕΠ κατά περίπου 20 ποσοστιαίες μονάδες. Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς θα συνεχιστεί με τους επικεφαλής του κουαρτέτου να ξαναέρχονται στην Αθήνα σύντομα. Οι πιθανότητες για κλείσιμο της αξιολόγησης μέχρι το τέλος του έτους περιορίστηκαν και πλέον οι ελπίδες μετατίθεται για τις αρχές του νέου έτους. Η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει να κλείσει τη συμφωνία με τις λιγότερες δυνατές υποχωρήσεις σε εργασιακό αλλά και στα νέα μέτρα που θα απαιτηθούν για το 2018 και αυτό προκειμένου να επιτύχει τον τελευταίο στόχο που έχει απομείνει: την είσοδο των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης του ESM.
Τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν μετά τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup είναι τα εξής:
1. Το Eurogroup επαναβεβαίωσε ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα παραμείνει «κλειδωμένος» στο 3,5% και μετά το 2018. Διαψεύδονται έτσι κατηγορηματικά οι προσδοκίες για μείωσή του από το 2019. Και το ΔΝΤ που υποτίθεται ότι υποστήριζε την Ελλάδα, έκανε πίσω . Η νέα του θέση, όπως προέκυψε από σχετική απάντηση του Γερούν Ντέισεμπλουμ είναι ότι «το ΔΝΤ δεν ενδιαφέρεται για το πόσα χρόνια θα πρέπει η Ελλάδα να παρουσιάζει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%, αρκεί βέβαια να βγαίνουν τα νούμερα».
2. Η Ελλάδα βρέθηκε στο χθεσινό Eurogroup αντιμέτωπη με αιτήματα για διατήρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% ακόμη και για 10 χρόνια. Ο επικεφαλής του Eurogrοup μίλησε για τρια γκρουπ χωρών που ζητούν το πλεόνασμα να παραμείνει στο 3,5% για 3, 5 ή 10 χρόνια με τη σχετική απόφαση να λαμβάνεται «αργότερα» (χωρίς να προσδιορίζεται το πότε θα είναι αυτό το αργότερα).
3. Με δεδομένη τη διατήρηση του στόχου για πλεόνασμα 3,5%, η Ελλάδα αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μπλέξει σε ένα μνημόνιο διαρκείας. Κατέστη σαφές ότι η επίτευξη του στόχου για πλεονάσματα 3,5% σε μεσοπρόθεσμη βάση, θα χρειαστεί «σοβαρές μεταρρυθμίσεις και μέτρα» τα οποία προφανώς θα εξειδικευτούν το επόμενο χρονικό διάστημα. Δεδομένου ότι το ΔΝΤ θα απαιτήσει «τα μέτρα να βγαίνουν», η Ελλάδα θα πιεστεί για νέα δημοσιονομικά μέτρα. Στην πράξη θα κριθεί αν θα επέλθει συμβιβασμός με έναν νέου τύπου «δημοσιονομικό κόφτη» αλλά και νέες δεσμεύσεις από ελληνικής πλευράς για προώθηση νέων μεταρρυθμίσεων.
4. Δεν αναμένεται να κλείσει η β’ αξιολόγηση μέχρι το τέλος του χρόνου. Παραμένει ως στόχος αλλά δεν το θεωρώ εφικτό καθώς υπάρχει πολύ δουλειά να γίνει ακόμη, ξεκαθάρισε στην συνέντευξη τύπου ο Γερούν Ντεϊσενμπλουμ. Αυτό που αναμένεται είναι η επάνοδος των επικεφαλής του κουαρτέτου στην Αθήνα για έναν ακόμη γύρο διαβουλεύσεων με στόχο να κλείσουν τα εργασιακά, το δημοσιονομικό κενό του 2018 και εκκρεμότητες με θέματα που αφορούν στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.
5. Δεν θα υπάρξει συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα διευθέτησης του ελληνικού χρέους μέχρι να ολοκληρωθεί το 3ο μνημόνιο. Δηλαδή, η σχετική συζήτηση θα ανοίξει μετά το καλοκαίρι του 2018. Τότε θα γίνει νέα έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους –του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- και από το αποτέλεσμά της θα φανεί αν θα χρειαστούν νέα μέτρα ή όχι. Η ελληνική πλευρά, θα προσπαθήσει να μεταθέσει για το τέλος του 3ου ελληνικού προγράμματος και για συζήτηση για το πώς θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2019 και του 2020. Θέλει δηλαδή, να αποφύγει τον «εδώ και τώρα» προσδιορισμό μέτρων που θα ενεργοποιηθούν ύστερα από 3-4 χρόνια.
6. Το πακέτο των βραχυπρόθεσμων μέτρων για διευθέτηση του ελληνικού χρέους, προκαλεί επιβαρύνσεις στον κρατικό προϋπολογισμό της Ελλάδας όπως κατέστησε σαφές ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρεγκλινγκ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κονδύλι για τους τόκους θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα. Τα οφέλη για την Ελλάδα είναι κυρίως μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Η μείωση του ΑΕΠ κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες στην οποία αναφέρθηκε ο Κλάους Ρέγκλινγκ θα φανεί μέχρι το 2060. Πάντως, ο κ. Ρέγκλινγκ απέφυγε να απαντήσει για το ποια θα είναι η αναλογία του χρέους ως προς το ΑΕΠ μετά την ενεργοποίηση του πακέτου των βραχυπρόθεσμων μέτρων κάνοντας λόγο για εναλλακτικά σενάρια.
"Πράσινο φως" στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος
Για τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών, το βασικό ζητούμενο είναι να αποφύγει την εξειδίκευση –πόσο μάλλον τη ψήφιση- νέων μέτρων.
| upd:
Το Eurogroup ενέκρινε την δέσμη των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Τα κυριότερα σημεία των δηλώσεων του προέδρου του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, του επιτρόπου Μοσκοβισι και του επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ στις Βρυξέλλες μετά το τέλος της συνεδρίασης των υπουργών Οικονομικώνείανι τα εξής:
Ντάισελμπλουμ: Οι θεσμοί θα επιστρέψουν στην Ελλάδα για τα ανοιχτά ζητήματα της διαπραγμάτευσης.
Μοσκοβισι: Έχει καταγραφεί ουσιαστική πρόοδος στην Ελλάδα. Οι ομάδες είναι έτοιμες προκειμένου να κλείσει η β' αξιολόγηση. Σε πάρα πολλά σημεία υπάρχει ήδη συμφωνία.
Ρέγκλινγκ: Συντάξαμε κάποιες προτάσεις για το χρέος, οι οποίες είναι εφικτές. Από κοινού με τα μέτρα που παίρνει η ελληνική κυβέρνηση, θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα του χρέους. Όταν εφαρμοστούν τα προτεινόμενα μέτρα για το χρέος θα θα υπάρξει αθροιστική μείωση του χρέους κατά 20% του ΑΕΠ έως το 2060. Υπάρχουν τρία σετ βραχυπρόθεσμων μέτρων. Το πρώτο αφορά στην εξομάλυνση της αποπληρωμής του βραυχπρόθεσμου χρέους. Από τα 28 έτη, η ωρίμανση θα αυξηθεί στα 32,5 έτη, με πιο μικρές δόσεις. Θα υπάρχουν κυμαινόμενα επιτόκια, που θα μεταβληθούν σε σταθερά επιτόκια με μεγαλύτερη διάρκεια ωρίμανσης.
Ντάισελμπλουμ: Υπάρχουν 19 διαφορετικές απόψεις για το πως πρέπει να διαμορφωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα μετά το 2018. Θα ξαναδούμε αργότερα την συζήτηση για τα πρωτογενή πλεονάσματα. Αναμένεται συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο για την Ελλάδα τον Ιανουάριο 2017. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα. Η Ελλάδα πρέπει να εφαρμόσει τα μέτρα για να επιτευχθεί το πλεόνασμα του 3,5% τουλάχιστον για το 2018. Το ΔΝΤ θα κάνει συστάσεις στο Εκτελεστικό Συμβούλιό του, για την συμμετοχή στο πρόγραμμα, αφού δει τα αποτελέσματα της τεχνικής συμφωνίας. Το ΔΝΤ ζητά ένα πακέτο διαρθρωτικών μέτρων που θα εγγυάται την επιτυχία του στόχου του 3,5% και μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας.
Ρέγκλινγκ: Υπάρχουν πολλά σενάρια για το ελληνικό χρέος. Αλλά όποιο σενάριο και να ξεκινήσουμε υπολογίζουμε σε μια μείωση του χρέους 20% μέχρι το 2060.
Διαβάστε το κείμενο της ανακοίνωσης των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης:
The Eurogroup welcomes the progress that has been made in reaching full staff-level agreement between Greece and the institutions in the context of the second review of the ESM programme. In particular, the Eurogroup welcomes the agreement with the European institutions on a budget for 2017, which confirms the agreed primary balance target of 1.75% of GDP and which allows for the national rollout of the Guaranteed Minimum Income (GMI), which establishes a genuine social safety net. The Eurogroup notes that staff-level agreement should include measures to reach the agreed fiscal target for 2018 (a primary balance of 3.5% of GDP), as well as reforms to enhance growth and cost competitiveness, including further substantial reforms of the labour market, the opening up of closed professions and the removal of barriers for investment.
In particular, the Eurogroup recalls that the appointment of the members of the Board of Directors of the Hellenic Corporation of Assets and Participations (HCAP) should be implemented before the end of January 2017 to make the fund fully operational.
The Eurogroup recalled that the primary surplus target of 3.5% of GDP reached by 2018 should be maintained for the medium-term. We also recalled the importance of a fiscal trajectory that is consistent with the fiscal commitments under the EU framework. In order to ensure compliance with the fiscal targets in a sustainable manner after the completion of the programme, the Greek authorities commit to agree with the institutions on a mechanism and structural measures that would ensure this.
Today the Eurogroup discussed again the sustainability of Greek public debt with the objective to regain market access. In this context, the Eurogroup endorsed today the full set of short-term measures on the basis of proposals by the ESM and preparatory work by the EWG, which will be implemented by the ESM following this meeting. Those measures will consist of:
The smoothening of the EFSF repayment profile within the current weighted average maturity of up to 32,5 years;
The waiver of the step-up interest rate margin amounting to 200 bps related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme for the year 2017;
The use of the EFSF/ESM funding strategy as markets allow to reduce interest rate risk without incurring any additional costs for former programme countries. This measure will be implemented through: (i) exchanging the EFSF/ESM back-to back notes supporting the bank recapitalization loans to Greece, (ii) the ESM entering into interest rate swaps to mitigate the risk of higher market rates and (iii) introducing matched funding for future disbursements to Greece under the current programme.
The waiver of the step-up interest rate margin amounting to 200 bps related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme for the year 2017;
The use of the EFSF/ESM funding strategy as markets allow to reduce interest rate risk without incurring any additional costs for former programme countries. This measure will be implemented through: (i) exchanging the EFSF/ESM back-to back notes supporting the bank recapitalization loans to Greece, (ii) the ESM entering into interest rate swaps to mitigate the risk of higher market rates and (iii) introducing matched funding for future disbursements to Greece under the current programme.
The short-term debt measures will have a significant positive impact on the sustainability of Greek debt.
The Eurogroup calls upon the institutions and Greece to swiftly resume negotiations in order to reach staff-level agreement as soon as possible, based on a shared conditionality, as agreed in August 2015, and mandates the EWG to assess this. The Eurogroup stands ready, in line with usual practice, to support the completion of future reviews provided that the policy package, including the contingency fiscal mechanism as agreed in the context of the first review, is implemented as planned. The Eurogroup confirms that the programme implementation, as well as policy conditionality and targets, will be reviewed regularly based on input from the institutions.
The IMF staff reconfirmed today its intention to recommend to the Fund's Executive Board a new financing arrangement for Greece as soon as possible once staff-level agreement is reached in accordance with established Fund policies.
The full implementation of all prior actions related to the second review and the completion of national procedures would pave the way for the ESM governing bodies to approve the supplemental Memorandum of Understanding.
Τι ανέφερε νωρίτερα το ρεπορτάζ του thetoc:
Επισκόπηση της αξιολόγησης και πέραν αυτού...ουδέν προβλέπεται για την Ελλάδα στο σημερινό Eurogroup με τις τελικές αποφάσεις να μετατίθενται σύμφωνα με πηγές των Βρυξελλών και τον Ιανουάριο.
Όπως όλα δείχνουν οι Ευρωπαίοι ΥΠΟΙΚ, σε βαρύ κλίμα λόγω των εξελίξεων στην Ιταλία, θα προχωρήσουν σε μία δήλωση προόδου αφήνοντας εκτός τις μεγάλες διαφορές σε εργασιακά και δημοσιονομικό ενώ θα προχωρήσουν και σε μια ανακοίνωση της δέσμης βραχυπρόθεσμων μέτρων για την απομείωση του ελληνικού χρέους που θα ισχύσει όταν και εάν ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση.
Πολλώ δε μάλλον που σύμφωνα με τη Süddeutsche Zeitung η γερμανική κυβέρνηση πιέζει να παραταθεί για άλλα δέκα χρόνια το πρωτογενές πλεόνασμα που συμφωνήθηκε μέχρι το 2018!
Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι και ΥΠΟΙΚ προσερχόμενοι το πρωί στη συνεδρίαση ήταν κάτι παραπάνω από σαφείς: «Δεν θα συναφθεί σήμερα κάποια μεγάλη συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας», δήλωσε ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ.
Ο Β. Σόιμπλε, επανέλαβε την πάγια θέση του ότι «Η Ελλάδα χρειάζεται να γίνει και πάλι ανταγωνιστική και να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών» και πως «Είναι σημαντική η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα».
Ο Επίτροπος Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί, δήλωσε πεπεισμένος ότι σήμερα μπορεί να επιτευχθεί καλή πρόοδος στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για την Ελλάδα, ενώ ο Γάλλος ΥΠΟΙΚ Μισέλ Σαπένπεριορίστηκε να σημειώσει ότι οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης αναμένεται να συμφωνήσουν σήμερα σε ένα βραχυπρόθεσμο σχέδιο για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.
Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών του ΛουξεμβούργουΠιερ Γκραμένια, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν θα υπάρξει σήμερα απόφαση για βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος στο Eurogroup δήλωσε πως «Θα εργασθούμε πολύ σκληρά γι' αυτό σήμερα».
Γιατί είναι δύσκολη η συμφωνία
Το ζήτημα είναι εξαιρετικά σύνθετο καθώς εκτός από τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης, μπαίνουν στο τραπέζι τα πρωτογενή πλεονάσματα της Ελλάδας ακόμη και μετά το 2021, τα μέτρα για το χρέος αλλά και η δημιουργία των προϋποθέσεων για τη συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο Ελληνικό Πρόγραμμα.
Για τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών, το βασικό ζητούμενο είναι να αποφύγει την εξειδίκευση –πόσο μάλλον τη ψήφιση- νέων μέτρων όχι τόσο για το 2018 (το ότι θα υπάρξουν νέα μέτρα στο σκέλος των επιδομάτων και των φοροαπαλλαγών κατά τη συγκεκριμένη χρονιά θεωρείται δεδομένο) αλλά και για το 2019 και για το 2020. Όλα δείχνουν ότι ο συμβιβασμός θα είναι επώδυνος για την Ελλάδα η οποία αναμένεται να υποχρεωθεί σε «παραγωγή» πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξεως του 3,5% και για το 2019 και για το 2020.
Τα έξι μέτωπα στα οποία θα πρέπει να βρεθεί η «χρυσή τομή» ανάμεσα στις εμπλεκόμενες πλευρές μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες είναι τα εξής:
- Μεταρρυθμίσεις: Η μεγάλη εκκρεμότητα, αφορά στα εργασιακά. Με βάση τα λεγόμενα κυβερνητικού παράγοντα, η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει τη δέσμευση Μοσκοβισί ότι δεν θα ζητηθεί από τη χώρα να νομοθετήσει αλλαγές που ξεφεύγουν από το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το ίδιο στέλεχος, παραδέχτηκε βέβαια ότι το βασικό ζήτημα στα εργασιακά, παραμένει η εξαιρετικά σκληρή στάση που εξακολουθεί να τηρεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο: «Αν ήταν μόνο οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, η συμφωνία θα είχε κλείσει εδώ και τρεις εβδομάδες». Πάντως, το αν και κατά πόσο το ΔΝΤ θα παραμείνει αμετακίνητο στις θέσεις του για τα εργασιακά, θα εξαρτηθεί και από τα υπόλοιπα μέτωπα της διαπραγμάτευσης καθώς είθισται η ικανοποίηση σε ένα αίτημα της μιας πλευράς, να φέρνει και την υποχώρησή της σε κάποιο άλλο. Υπό αυτό το δεδομένο, κυβερνητική πηγή περιμένει ότι θα υπάρξει κάποια οπισθοχώρηση από την πλευρά του ΔΝΤ και θα ισχυροποιηθούν οι κλαδικές συμβάσεις έναντι των επιχειρησιακών.
- Δημοσιονομικό κενό 2017-2018: Για το 2017, δεν φαίνεται να υπάρχει πλέον πρόβλημα. Για το 2018 όμως, εξακολουθεί να εντοπίζεται «κενό» το οποίο, όπως προαναφέρθηκε, κατά τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι 150 εκατ. ευρώ και κατά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ. Για να περιορίσει τη διαφορά σε αυτά τα επίπεδα – το χάσμα ξεκίνησε από τα 800-900 εκατ. ευρώ- η ελληνική πλευρά έχει επικαλεστεί και την υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων κατά το 2016, έχει υποσχεθεί μείωση των αμυντικών δαπανών ενώ ποσό της τάξεως των 200-250 εκατ. ευρώ αναμένεται να εξοικονομηθεί από την αλλαγή των εισοδηματικών κριτηρίων σε διάφορα κοινωνικά επιδόματα αλλά και στη χορήγηση φορολογικών εκπτώσεων (π.χ ιατρικών δαπανών, έκπτωση 1,5% λόγω παρακράτησης σε μισθωτούς-συνταξιούχους κλπ). Μένει ως εκκρεμότητα να ληφθούν μέτρα για την κάλυψη και του υπόλοιπου δημοσιονομικού κενού με τρόπο που να ικανοποιεί τόσο το ΔΝΤ όσο και τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
- Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2017-2020: Το βασικό ζήτημα είναι το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος για τη διετία 2019-2020. Όπως παραδέχτηκε κυβερνητική πηγή την Παρασκευή, η Ελλάδα έχει μείνει χωρίς πολλούς συμμάχους στο αίτημα για μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κάτι που σημαίνει ότι το μεσοπρόθεσμο θα προβλέπει στόχο 3,5% και για το 2019 και για το 2020. Το ΔΝΤ, το οποίο πιστεύει ότι η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να εκτελέσει προϋπολογισμούς με στόχο πλεονάσματος άνω του 1,5%, έχει ξεκαθαρίσει ότι αν «κλειδώσει» το 3,5%, θα ζητήσει η διαφορά να καλυφθεί με πρόσθετα μέτρα. Δύο μονάδες του ΑΕΠ ισοδυναμούν με περισσότερα από 3,6 δις. ευρώ. Αν ληφθεί υπόψη και το ότι τα μέτρα (όπως η περικοπή των συντάξεων ή η μείωση του αφορολογήτου) προκαλούν δημοσιονομικό κόστος (π.χ λόγω μείωσης της κατανάλωσης ή μείωσης των φορολογικών εσόδων), ο συνολικός λογαριασμός ανεβαίνει πάνω από τα 4,2 δις. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση έχει δημοσίως δηλώσει ότι δεν πρόκειται να νομοθετήσει πρόσθετα μέτρα για το 2019 και για το 2020 οπότε το θέμα παραμένει σε εκκρεμότητα.
- Βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος: Για το πακέτο που θα εξασφαλίσει μείωση του ονομαστικού χρέους σε ποσοστό περίπου 21% μέχρι το 2060, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη φέρονται να συμφωνούν ενώ οι παρεμβάσεις που έχει σχεδιάσει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης αναμένεται να υλοποιηθούν από τη στιγμή που θα επέλθει η συμφωνία και μέχρι το τέλος του 3ου ελληνικού προγράμματος.
- Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος: Η βιωσιμότητα του χρέους δεν εξασφαλίζεται μόνο με τα βραχυπρόθεσμα μέτρα. Έτσι, για να εξασφαλιστεί η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, θα πρέπει να γίνουν περισσότερα βήματα συγκριτικά με τον περασμένο Μάιο, στην κατεύθυνση της εξειδίκευσης των μεσοπρόθεσμων μέτρων. Λόγω της άρνησης της Γερμανίας, δεν αναμένεται να υπάρξει ποσοτικοποίηση των μεσοπρόθεσμων παρεμβάσεων, ωστόσο αρμόδια κυβερνητική πηγή θεωρεί πιθανή την περιγραφή τους.
- Μεσοπρόθεσμοι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος: Για να υπάρξει έκθεση αξιολόγησης του ελληνικού χρέους τόσο από τον Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης) πρέπει να προσδιοριστούν από τώρα τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα εμφανίσει η Ελλάδα σε «μεσοπρόθεσμη φάση». Ο προσδιορισμός, είναι μια εκκρεμότητα που υπάρχει από τον περασμένο Μαίο και πρέπει να κλείσει και αυτή τώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου