Πως «χτίζεται» το αφορολόγητο με χρήση πλαστικού χρήματος
- Κατηγορία Φορολογία
- Comments::Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη.
Για μία ακόμη εβδομάδα επιτρέψτε μας να γκρινιάζουμε για ένα γνωστό θέμα σε όσους παρακολουθούν αυτή τη σελίδα.
Γράφει ο: Απόστολος Αλωνιάτης
Πριν λίγες ημέρες είδαν το φως της δημοσιότητας άρθρα που περιελάμβαναν τις βασικές «αρχές» του νομοσχεδίου σχετικά με το πλαστικό χρήμα, που αφορά τη διεύρυνση της χρήσης χρεωστικών, πιστωτικών και προπληρωμένων καρτών, αλλά και τις συναλλαγές μέσω e-banking.
Αυτές τις ημέρες, μάλιστα, μπαίνουν και οι τελευταίες πινελιές προκειμένου να κατατεθεί άμεσα το νομοσχέδιο στη Βουλή και να μπορούν οι φορολογούμενοι να «χτίζουν» αφορολόγητο για τα εισοδήματα που θα αποκτήσουν το 2017, αποκλειστικά και μόνο κάνοντας χρήση του πλαστικού χρήματος.
Βασικές αρχές
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου οποιαδήποτε αγορά άνω των 500 ευρώ (από ιδιώτες) θα πραγματοποιείται, από την ψήφιση του νομοσχεδίου και μετά, αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση πλαστικού χρήματος ή μέσω e-banking.
Πιο συγκεκριμένα: «3. Τα φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας πεντακοσίων ευρώ και άνω, που εκδίδονται για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες, εξοφλούνται από τους λήπτες τους, αγοραστές των αγαθών ή των υπηρεσιών, αποκλειστικώς με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής (ενδεικτικά, άλλα, όχι περιοριστικά τραπεζικό έμβασμα, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών, χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού κ.λπ.). Δεν επιτρέπεται εξόφληση των στοιχείων αυτών με μετρητά».
Εξαιρέσεις από τη χρήση
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιοποιήθηκαν ένα μέρος των αγορών και δαπανών που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι θα πρέπει να πραγματοποιείται με τραπεζικό τρόπο. Το ποσοστό των αγορών και δαπανών αυτών θα είναι συνδεδεμένο με το ύψος του εισοδήματος.
ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ-ΕΤΗΣΙΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΧΡΗΜΑ
ΕΙΣΟΔΗΜΑ (σε ευρώ) | ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΜΕ ΚΑΡΤΑ (Προοδευτική εφαρμογή) |
1-10.000 | 10% |
10.000,01-30.000 | 15% |
30.000,01 και άνω | 20% και μέχρι 30.000 ευρώ |
Οι συγκεκριμένοι συντελεστές, που εμφανίζονται στον πίνακα, θα ισχύουν και για όσους πολίτες εξαιρεθούν από το μέτρο της υποχρεωτικής χρήσης του πλαστικού χρήματος, οι οποίοι θα πρέπει να συγκεντρώνουν τα ανάλογα ποσά με τις χάρτινες αποδείξεις.
Εξαιρούνται της υποχρεωτικής χρήσης του πλαστικού χρήματος για το «κτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου, οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, όσοι δημόσιοι υπάλληλοι και στρατιωτικοί υπηρετούν σε κρατικές υπηρεσίες που βρίσκονται στο εξωτερικό, όσοι υπηρετούν στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς επίσης και όσοι διαμένουν σε οίκους ευγηρίας σε ψυχιατρικά καταστήματα και οι φυλακισμένοι.
Για ιατρικές δαπάνες
Το νομοσχέδιο, στην προσπάθεια του οικονομικού επιτελείου να «πιάσει» τη μη έκδοση αποδείξεων, αναφέρει ρητά ότι οι ιατρικές δαπάνες, και όχι μόνο αυτές, για να εκπέσουν θα πρέπει να εξοφλούνται με πλαστικό χρήμα.
Συγκεκριμένα: «Οι ιατρικές δαπάνες θα συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό του ποσού μείωσης φόρου, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση πλαστικού χρήματος. 4. Οι ως ανωτέρω αναφερόμενες ιατρικές δαπάνες, συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό του ποσού μείωσης φόρου, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής».
Για νομικές υπηρεσίες
Πέρα από τις ιατρικές δαπάνες και οι δαπάνες που πραγματοποιεί ο φορολογούμενος για τη λήψη νομικών υπηρεσιών θα λογίζονται για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου, εφόσον ξεπερνούν αθροιστικά τα 500 ευρώ ετησίως και έχουν καταβληθεί με τη χρήση κάρτας ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου.
Πρόστιμα για τη μη χρήση
Όσοι επιτηδευματίες δεν θα αποδέχονται πληρωμές μέσω καρτών θα πρέπει να το αναγράφουν σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα καταβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ.
Καμία μέριμνα για βασικά προβλήματα
Με τις υποδομές, όμως, τι γίνεται; Δεν θα αναφερθούμε στις κληρώσεις που θα πραγματοποιηθούν για τους χρήστες του πλαστικού χρήματος. Εκείνο που θέλουμε, για μία ακόμη φορά, να επισημάνουμε είναι ότι πάμε… ξυπόλητοι στα αγκάθια.
Θα ψηφιστεί ένας νόμος μέσα στο Δεκέμβριο, λέμε τώρα, που τον συζητάμε πάνω από δυο χρόνια και ακόμη δεν έχουν λυθεί βασικά προβλήματα που υπάρχουν.
Αλήθεια, τι μέριμνα έχει λάβει η πολιτική ηγεσία για τα εξής θέματα:
- Για τις υπέρογκες προμήθειες των τραπεζών.
- Για τον ακατάσχετο λογαριασμό.
- Για όσους επιτηδευματίες-επιχειρηματίες-εταιρίες χρωστούν στις τράπεζες και δεν έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν POS.
- Για τον εφοδιασμό της αγοράς με μηχανήματα POS.
- Για τα κριτήρια απόκτησης κάρτας από τους φορολογούμενους.
- Για το πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια που βάζουν οι τράπεζες, ειδικά για άνεργους, φοιτητές και όσους έχουν χαμηλά εισοδήματα.
- Για τα προβλήματα συνεργασίας των, ήδη, υπαρχόντων καρτών με όλα τα μηχανήματα.
- Για την ενημέρωση και «εκπαίδευση» των φορολογουμένων για το νέο φορολογικό τοπίο που δημιουργεί το νομοσχέδιο.
Η απάντηση είναι… καμία. Πάμε, δηλαδή, να εφαρμόσουμε ένα νέο σύστημα συναλλαγών, χωρίς να έχουμε λύσει, ακόμη, τις υποδομές για την υποστήριξή του.
Ας ελπίσουμε να μην πέσει στο κενό και αυτή η προσπάθεια. Να μην ψηφίσουμε έναν νόμο που δεν θα εφαρμοστεί από την αγορά, όχι με υπαιτιότητά της.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου