Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018

Κατά πόσο ευσταθεί νομικά η παράταση παραγραφής της πενταετίας Τι διευκρινίζει στα Φορολογικά Νέα ο δικηγόρος Γιώργος Μυλωνογιάννης

Κατά πόσο ευσταθεί νομικά η παράταση παραγραφής της πενταετίας
Τι διευκρινίζει στα Φορολογικά Νέα ο δικηγόρος Γιώργος Μυλωνογιάννης
08 Ιουν 2018 - 09:44
Picture 0 for Κατά πόσο ευσταθεί νομικά η παράταση παραγραφής της πενταετίας
Του Γιώργου Λαμπίρη

Κόντρα στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας περί παραγραφής, με βάση τις οποίες οτιδήποτε περιέρχεται στη γνώση της φορολογικής αρχής, εντός της αρχικής πενταετίας, δεν αποτελεί συμπληρωματικό στοιχείο, ικανό να παρατείνει την παραγραφή, έρχεται η γνωμοδότηση 89 του Νομικού Συμβουλίου του κράτους.

Με βάση τη γνωμοδότηση, παρατείνεται ο χρόνος παραγραφής μετά το πέρας της πενταετίας, για ακόμη ένα έτος, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πλέον στο στόχαστρο και όσοι έχουν προχωρήσει σε περαιώσεις για τη χρήση του 2011.

Το ιστορικό της γνωμοδότησης

Όπως εξηγεί ο δικηγόρος, Γιώργος Μυλωνογιάννης, στα Φορολογικά Νέα, τέθηκε ερώτημα από τη φορολογική αρχή, με αφορμή τις περαιώσεις, κατά τις οποίες ένας φορολογούμενος είχε το δικαίωμα να καταβάλει ένα ποσό, για να θεωρηθούν ελεγμένες οι παρελθούσες χρήσεις. Υπενθυμίζουμε ότι η τελευταία περαίωση πραγματοποιήθηκε με το νόμο 3888 το 2010.

«Σύμφωνα με το νόμο 3888, αναφερόταν ότι σε περίπτωση που εμφανίζονταν συμπληρωματικά στοιχεία, το Δημόσιο είχε το δικαίωμα να ανοίξει και πάλι την περαιωμένη χρήση», εξηγεί ο κύριος Μυλωνογιάννης.

Προσθέτει μάλιστα ότι «η φορολογική αρχή αναρωτιότταν τι θα συμβεί, εάν το 2011, το 2012, το 2013 και επί της ουσίας έως και την πρώτη πενταετία – έως και τις 31.12.2015 - εμφανιζόταν κάποιο συμπληρωματικό στοιχείο. Η αρχή έθεσε λοιπόν το ερώτημα, εάν κατά την εμφάνιση του συμπληρωματικού στοιχείου, γίνεται δεκαετής η παραγραφή. Ωστόσο το ερώτημα ήταν αφελές, διότι η παραγραφή είναι καταρχήν πενταετής. Στη συνέχεια το ΣτΕ με τις διάφορες αποφάσεις του όπως οι 2934, 2935 κλπ, ανέφερε πως όποιο στοιχείο εμφανίζεται εντός της αρχικής πενταετίας, και τίθεται σε γνώση της φορολογικής αρχής, δεν μπορεί να αποτελέσει παράγοντα παρατάσεως του χρόνου παραγραφής. Ουσιαστικά, ό,τι συμβαίνει εντός της αρχικής πενταετίας και υποπίπτει στην αντίληψη της φορολογικής αρχής, πρέπει να προχωράει εντός της πενταετίας σε έλεγχο και όχι μετά το πέρας αυτής, καθότι δεν υπάρχει ζήτημα παράτασης», διευκρινίζει ο κύριος Μυλωνογιάννης.

«Δεν μπορεί όσοι έχουν προβεί σε περαίωση να βρίσκονται αντιμέτωποι με ελέγχους»

Ο κύριος Μυλωνογιάννης θεωρεί ότι δεν είναι δυνατόν εφόσον προκύπτει συμπληρωματικό στοιχείο, είτε εντός της πενταετίας, είτε μετά το πέρας αυτής, για κάποιον που έχει πραγματοποιήσει περαίωση, να παρατείνεται ο χρόνος παραγραφής στα δέκα έτη και επομένως να βρίσκονται αντιμέτωποι με ελέγχους και με την επιβολή πρόσθετου φόρου.

Τι θα συμβαίνει εάν προκύψει συμπληρωματικό στοιχείο στο τελευταίο έτος της πενταετούς προθεσμίας παραγραφής

«Τελικά, με τη γνωμοδότηση 89 το ΝΣΚ, απάντησε ότι δεν γεννάται θέμα παρατάσεως στη δεκαετία, επιστρατεύοντας τη λογική. Παρόλ’ αυτά πρόσθεσε, ότι εάν προκύψει συμπληρωματικό στοιχείο κατά την τελευταία χρονιά της πενταετίας, τότε προστίθεται ακόμη ένα έτος στο χρόνο της παραγραφής. Το ΝΣΚ δανείστηκε ουσιαστικά την πρόβλεψη του νόμου 2238 στο άρθρο 84, παρ. 4, στον οποίο αναφέρεται ότι σε περίπτωση, κατά την οποία προκύπτουν νέα στοιχεία (συμπληρωματικά) μετά την πάροδο της αρχικής πενταετίας, και περιέρχονται σε γνώση της φορολογικής αρχής, τότε η προθεσμία για να προβεί σε έλεγχο το Δημόσιο αυξάνεται στα δέκα έτη. Το ΝΣΚ με βάση βασιζόμενο στο νόμο αυτό, απεφάνθη ότι εάν το συμπληρωματικό στοιχείο έρθει σε γνώση την τελευταία χρονιά της παράτασης, δηλαδή τη δέκατη, τότε προστίθεται ένα ακόμα έτος παράταση στο χρονικό διάστημα της παραγραφής, οπότε τα χρόνια γίνονται συνολικά έντεκα. Επομένως κάτι ανάλογο θα πρέπει να συμβαίνει και στην περίπτωση της πενταετίας, όπου προστίθεται ένα ακόμη έτος», σημειώνει ο δικηγόρος.

«Δεν ευσταθεί νομικά η γνωμοδότηση»

«Νομικά δεν ευσταθεί αυτό που αναφέρει στη γνωμοδότησή του το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Η αναφορά δηλαδή, με βάση την οποία εάν το νέο στοιχείο προκύψει κατά το πέμπτο έτος της προθεσμίας παραγραφής, τότε προστίθεται ένα ακόμη έτος. Δεν παύει πάντως να αποτελεί μία ακραία περίπτωση, κατά την οποία το συμπληρωματικό στοιχείο, προκύπτει κατά το τελευταίο έτος της πενταετίας», αναφέρει ο κύριος Μυλωνογιάννης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: