ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Ιδιωτική ασφάλιση για σύνταξη
Του Γιώργου Γάτου
«Σήμα» για τη «στροφή» από τις δημόσιες (και ολοένα χαμηλότερες) συντάξεις στις επαγγελματικές και τις ιδιωτικές -κατά τα πρότυπα άλλων χωρών από τη Χιλή έως τη Γερμανία- δίνει η Τράπεζα της Ελλάδας εκτιμώντας ότι η μειωμένη, μετά τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού, «γενναιοδωρία» του πρώτου πυλώνα -δηλ. των εγγυημένων από το κράτος συντάξεων- «δημιουργεί προϋποθέσεις για την ενίσχυση της μέχρι σήμερα περιορισμένης ζήτησης ιδιωτικών συνταξιοδοτικών προγραμμάτων». Σε αυτή την κατεύθυνση η ΤτΕ συνιστά να βρεθεί, με βάση τη διεθνή εμπειρία και την ελληνική πραγματικότητα, ένα «μείγμα» φορολογικών κινήτρων ή και επιδοτήσεων που θα στηρίξει την ανάπτυξη τόσο των επαγγελματικών όσο και των ιδιωτικών συντάξεων (του δεύτερου και του τρίτου πυλώνα ασφάλισης, αντίστοιχα).
«Η διασφάλιση της επάρκειας των μελλοντικών συντάξεων προϋποθέτει αυξημένο ρόλο για το δεύτερο και τρίτο πυλώνα και προαπαιτεί υψηλή συμμετοχή, υψηλές εισφορές και επαρκείς αποδόσεις», αναφέρει η Εκθεση, προβλέποντας ότι:
1. Μετά την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2010 «περιορίζεται σημαντικά η γενναιοδωρία του πρώτου πυλώνα και το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης εκτιμάται ότι θα φτάσει κατά μέσο όρο σε 48,5% την περίοδο 2020 - 2060 έναντι 95,7% που ήταν πριν από τη μεταρρύθμιση» («η Ελλάδα εμφάνιζε το υψηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης πρώτου πυλώνα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ) και
2. «Ελλείψει άλλων πηγών εισοδήματος, το μειωμένο ποσοστό αναπλήρωσης του πρώτου πυλώνα θα οδηγεί κάτω από το όριο της σχετικής ένδειας όσους κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου ελάμβαναν μέχρι και 1,2 φορές το διαμέσο εισόδημα».
Κίνητρα
Η ΤτΕ ασκώντας κριτική για την κατάργηση κάθε κινήτρου για την ιδιωτική ασφάλιση, τονίζει ότι «η πρόσφατη κατάργηση των φοροαπαλλαγών που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση (ν. 4110/13) εντάσσεται στο πλαίσιο μιας γενικής κατάργησης των φοροαπαλλαγών με βραχυπρόθεσμα δημοσιονομικά κριτήρια» και πως η ρύθμιση αυτή «θέτει εν αμφιβόλω τη σκοπιμότητα σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα». Επικαλείται, μάλιστα, τα παραδείγματα της Τσεχίας, του Μεξικό, της Ν. Ζηλανδίας, όπου γίνονται στοχευμένες επιδοτήσεις της ιδιωτικής ασφάλισης καθώς και τη Γερμανία (συνδυασμός φοροελαφρύνσεων και επιδότησης ανάλογα με το ύψος των εισφορών).
Η ΤτΕ ασκώντας κριτική για την κατάργηση κάθε κινήτρου για την ιδιωτική ασφάλιση, τονίζει ότι «η πρόσφατη κατάργηση των φοροαπαλλαγών που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση (ν. 4110/13) εντάσσεται στο πλαίσιο μιας γενικής κατάργησης των φοροαπαλλαγών με βραχυπρόθεσμα δημοσιονομικά κριτήρια» και πως η ρύθμιση αυτή «θέτει εν αμφιβόλω τη σκοπιμότητα σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα». Επικαλείται, μάλιστα, τα παραδείγματα της Τσεχίας, του Μεξικό, της Ν. Ζηλανδίας, όπου γίνονται στοχευμένες επιδοτήσεις της ιδιωτικής ασφάλισης καθώς και τη Γερμανία (συνδυασμός φοροελαφρύνσεων και επιδότησης ανάλογα με το ύψος των εισφορών).
4 μοντέλα ιδιωτικών συντάξεων
- Σε εθελοντική βάση.
- Με «αυτόματη εγγραφή» και δικαίωμα αποχώρησης (Ιταλία, Ν. Ζηλανδία, Ην. Βασίλειο).
- Υποχρεωτικό (Αυστραλία, Χιλή, Μεξικό).
- Ημιυποχρεωτικό (Δανία, Ολλανδία).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου