Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017

Προϋπολογισμός 2018 ΚΡΑΧ ΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΠΑΓΙΔΑ ΝΕΩΝ ΜΕΤΡΩΝ

Προϋπολογισμός 2018

ΚΡΑΧ ΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΠΑΓΙΔΑ ΝΕΩΝ ΜΕΤΡΩΝ

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ03/10/2017 08:00 |
Κραχ στα έσοδα και παγίδα νέων μέτρων

  0  0 Google +0  0
    
Το κραχ στα φετινά φορολογικά έσοδα το οποίο αποκαλύπτει το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, φέρνει σε πρώτο πλάνο τον κίνδυνο πρόσθετων μέτρων το επόμενο έτος. Οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,57% του ΑΕΠ με ρυθμό ανάπτυξης 2,4% το 2018, κινδυνεύουν να μετατραπούν σε ανεδαφικές εκτιμήσεις εάν δεν συντρέξει μια σειρά προϋποθέσεων. Το προσχέδιο συντάχθηκε με ιδανικές παραδοχές: όλα θα κυλήσουν ομαλά με τις επικείμενες αξιολογήσεις, οι οποίες θα οδηγήσουν σε έξοδο της Ελλάδας από το Μνημόνιο τον Αύγουστο του 2018, θα μεσολαβήσει ομαλή επιστροφή της χώρας στις διεθνείς αγορές, θα εφαρμοστούν τα μέτρα για το χρέος και θα επικρατήσουν ομαλές συνθήκες στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.

Τα ορόσημα αυτά περιγράφονται αναλυτικά στο προσχέδιο του προϋπολογισμού με την επισήμανση ότι η επαλήθευση των τρεχουσών εκτιμήσεων για το 2018 εξαρτάται από την ικανοποίησή τους. Αν κάτι στραβώσει, οι προβλέψεις τινάζονται στον αέρα και το σενάριο αυτό καθόλου δεν μπορεί να αποκλειστεί όταν η τρίτη αξιολόγηση δεν έχει καν ξεκινήσει και τα εμπόδια (από το Ελληνικό έως τις πωλήσεις μονάδων της ΔΕΗ και από τον επανυπολογισμό των συντάξεων έως το μαχαίρι στα επιδόματα, με άγνωστο Χ τη στάση του ΔΝΤ) για την ομαλή ολοκλήρωσή της έως το τέλος του έτους, περισσεύουν. Πόσω μάλλον για την έξοδο της Ελλάδας από το Μνημόνιο.

Η ΜΑΥΡΗ ΤΡΥΠΑ. Κι αν στα μέτωπα αυτά η αβεβαιότητα αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τα μέσα τα οποία στηρίζουν το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα παρά την υστέρηση των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 1,860 δισ. ευρώ.

Οι εκτιμήσεις του προσχεδίου αποκαλύπτουν ότι το «βουνό» των άμεσων φόρων έσπασε τα όρια αντοχής των φορολογουμένων. Το 2017 τέθηκαν σε πρακτική εφαρμογή μέτρα (μείωση αφορολογήτου, αύξηση εισφοράς αλληλεγγύης, αύξηση προκαταβολών φόρου) αύξησης των εσόδων από άμεσους φόρους κατά 1 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα ήταν ακριβώς το αντίθετο. Μόνο από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων τα έσοδα θα είναι τελικά χαμηλότερα κατά 945 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, ενώ στους έμμεσους φόρους, όπου οι εισπράξεις προβλέπονται αυξημένες κατά 381 εκατ. ευρώ, την παρτίδα έσωσε ΦΠΑ ύψους 296 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Το τσουνάμι στους έμμεσους φόρους - αν και υποπολαπλάσια σε σχέση με τους στόχους - εισπρακτικά απέδωσε. Η εξήγηση θα πρέπει να αναζητηθεί κατά πάσα πιθανότητα στην αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος.
Η ψαλίδα πάντως ανάμεσα σε άμεσους (20,775 δισ. ευρώ το 2018 έναντι εκτίμησης 21,453 δισ. ευρώ) και έμμεσους φόρους (27,652 δισ. ευρώ το 2018 έναντι αρχικής εκτίμησης 27,502 δισ. ευρώ) έχει ανοίξει σε πρωτοφανή επίπεδα. Το 2018 ο προϋπολογισμός ζητά πρόσθετα έσοδα ύψους 955 εκατ. ευρώ από τις τσέπες των φορολογουμένων υπό μορφήν άμεσων και έμμεσων φόρων.

ΤΟ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προβλέπει πως ο προϋπολογισμός θα εμφανίσει και φέτος υπερπλεόνασμα (2,21% του ΑΕΠ έναντι στόχου 1,75%). Η κυβέρνηση τάζει ήδη διανομή κοινωνικού μερίσματος στις αρχές Δεκεμβρίου, όταν θα έχει στη διάθεσή της τα πλήρη στοιχεία - και όχι εκτιμήσεις - για την εκτέλεση του προϋπολογισμού έως και τον Νοέμβριο.
Η τρύπα στα φορολογικά έσοδα δεν θα κλείσει, αλλά οι επιπτώσεις στο πλεόνασμα προβλέπεται πως θα εξουδετερωθούν.

Μέρος της υστέρησης στα έσοδα καλύπτει η προβλεπόμενη και πάλι υποεκτέλεση των δαπανών (περίπου 600 εκατ. ευρώ), αλλά η πλέον καθοριστική συμβολή έρχεται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης σε ταμειακή βάση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν πλεόνασμα 634 εκατ. ευρώ, όταν είχε προϋπολογιστεί έλλειμμα 1,314 δισ. ευρώ, με ανάλογες διαφοροποιήσεις και σε δημοσιονομική βάση. Η εξήγηση είναι απλή: οι ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών πήραν φωτιά και αυξήθηκαν πέραν του αναμενομένου, ενώ η συνταξιοδοτική δαπάνη ήταν σημαντικά μειωμένη «λόγω της αναθεώρησης του αριθμού των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης βάσει εκκαθάρισης στοιχείων του νεοσύστατου ΕΦΚΑ».
Αν δεν υπήρχαν τα ασφαλιστικά ταμεία, το story του πρωτογενούς πλεονάσματος θα είχε καταρρεύσει. Σε αντίστοιχο άλμα (πλεόνασμα 1,519 δισ. ευρώ έναντι εκτίμησης μεσοπρόθεσμου για 128 εκατ. ευρώ) στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό και το πρωτογενές πλεόνασμα του επόμενου έτους.

ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΡΑ. Νέα μέτρα προς το παρόν δεν προβλέπονται στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα αυξηθούν οι επιβαρύνσεις. Μια σειρά από ήδη ψηφισμένα μέτρα θα έρθουν από τις αρχές του 2018 να υπενθυμίσουν ότι ο Γολγοθάς των φόρων είναι μακράς διαρκείας. Μικρές μειώσεις στους μισθούς και τις συντάξεις θα φέρει η προβλεπόμενη κατάργηση της έκπτωσης 1,5% κατά τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου, ενώ η κατάργηση της έκπτωσης ιατρικών δαπανών κατά τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος θα φουσκώσει κι άλλο τα εκκαθαριστικά. Από τις αρχές του έτους άλλωστε ενεργοποιείται το τέλος διανυκτέρευσης σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και ξενοδοχεία (από 0,5 έως και 4 ευρώ), ενώ προβλέπεται - αν δεν υπάρξει αναβολή - η κατάργηση της έκπτωσης 30% στους συντελεστές ΦΠΑ σε 32 νησιά του ΒΑ Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, καθώς και η επιβολή φόρου υπεραξίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων. Ο κατάλογος ενδέχεται να διευρυνθεί καταλυτικά, ανάλογα με τη στάση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προϋπολογισμός 2018

ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΒΕΒΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ02/10/2017 08:00 |

  1  0 Google +0  0
    
Ενα διπλό μεγάλο στοίχημα, η έκβαση του οποίου θα βαρύνει στις πιθανότητες λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων το επόμενο έτος, ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2018, προσχέδιο του οποίου κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Το στοίχημα δεν είναι άλλο από την επίτευξη ρυθμού ανάπτυξης 2,4% το επόμενο έτος προκειμένου να έχει ελπίδες ο δεύτερος παράλληλος στόχος της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.
Αστοχίες στον ρυθμό ανάπτυξης είναι ικανές να οδηγήσουν σε πρόσθετα μέτρα, καθώς η δυναμική των φορολογικών εσόδων παρουσιάζει έντονα σημάδια κόπωσης και η δεξαμενή των δημόσιων δαπανών έχει ελάχιστα περιθώρια μειώσεων.
Προς το παρόν, το οικονομικό επιτελείο διοχετεύει στην κοινή γνώμη αυξημένες δόσεις αισιοδοξίας. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει εκφράσει την πεποίθηση ότι δεν θα υπάρξει ανάγκη νέων μέτρων το 2018, ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Χουλιαράκης έχει τοποθετήσει τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος για φέτος στο 2,2% του ΑΕΠ έναντι 1,75% που προβλέπει το Μνημόνιο.
Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο προσχέδιο, πέραν της πρόβλεψης για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ φέτος, θα ενσωματώνεται και η πρόβλεψη διανομής κοινωνικού μερίσματος τον ερχόμενο Δεκέμβριο, με την όποια υπεραπόδοση να κατευθύνεται κυρίως σε επιδόματα, σε δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ). Ενα μέρος της υπεραπόδοσης, εφόσον επιβεβαιωθεί στην πράξη, σχεδιάζεται να κατευθυνθεί επίσης για τη δημιουργία «μαξιλαριού» διαθεσίμων και πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου.
Στο τελευταίο αυτό μέτωπο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Γιώργος Χουλιαράκης βρέθηκε σε δύσκολη θέση κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του EuroWorking Group δεδομένου ότι τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία δείχνουν αύξηση - αντί για μείωση - των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα κατά 300 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο. Εάν η εικόνα αυτή δεν ανατραπεί με τα στοιχεία Αυγούστου -- Σεπτεμβρίου, τότε η εκταμίευση της υποδόσης των 800 εκατ. ευρώ έως το τέλος Οκτωβρίου τίθεται σε κίνδυνο. Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ευθεία αντανάκλαση στις προσπάθειες επιτάχυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, επηρεάζοντας άμεσα και τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ του χρόνου, φέρνοντας έτσι πιο κοντά την απειλή για πρόσθετα μέτρα ή επίσπευση της εφαρμογής των ήδη ψηφισμένων νέων περικοπών σε συντάξεις και αφορολόγητο.


 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «καμένο χαρτί» και ο μπαλαντέρ του προϋπολογισμού

Γιατί ενώ τα φορολογικά έσοδα εμφανίζουν κόπωση, η κυβέρνηση ποντάρει σε υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα και διανομή κοινωνικού επιδόματος. Τα ερωτήματα και τα κρυφά όπλα στη μάχη για το 3,5%.

Το «καμένο χαρτί» και ο μπαλαντέρ του προϋπολογισμού
Οι φόροι ροκάνισαν τα έσοδα του 2017 αλλά το πρωτογενές πλεόνασμα όχι μόνο δεν θα υστερήσει σε σχέση με τον στόχο, αλλά η κυβέρνηση ετοιμάζεται να διανείμει και φέτος κοινωνικό μέρισμα.
Τα στοιχεία τα οποία ενσωματώνονται στο προσχέδιο προϋπολογισμούαποκαλύπτουν πως το κραχ στα φορολογικά κυρίως έσοδα του 2017 υπερκαλύπτεται από τις επιδόσεις των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ). Σε αυτό το μέτωπο, το «κλειδί» είναι διπλό: οι αυξημένες εισφορές κυρίως από τους μισθωτούς αλλά και οι καθυστερήσεις στην απονομή συντάξεων.
Η δημοσιονομική βελτίωση στους ΟΚΑ σε σχέση με τις εκτιμήσεις είναι τεράστια. Αγγίζει, σύμφωνα με το προσχέδιο, το 1,319 δισ. ευρώ. Κάπως έτσι, το πλεόνασμα προβλέπεται να κάνει άλμα στο 2,21% του ΑΕΠ φέτος, όταν ο στόχος ήταν για πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ. Με το περίσσευμα, η κυβέρνηση θα ανακοινώσει κοινωνικό μέρισμα στις αρχές Δεκέμβρη.
Τα στοιχεία δείχνουν υστέρηση των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού κατά 1,860 δισ. ευρώ. Η υποεκτέλεση των δαπανών έρχεται να καλύψει ένα μέρος της τρύπας. Το προσχέδιο προβλέπει πως οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού θα είναι κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ λιγότερες σε σχέση με τον στόχο.
Δαπάνες ασφάλισης, περίθαλψης και κοινωνικής προστασίας διαμορφώνονται σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 260 εκατ. ευρώ, ενώ από το αποθεματικό προκύπτει θετική απόκλιση παραπάνω από 600 εκατ. ευρώ.
Η ολική επαναφορά εντός των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος και οι υπερβάσεις έρχονται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης σε ταμειακή βάση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν πλεόνασμα 634 εκατ. ευρώ, όταν είχε προϋπολογιστεί έλλειμμα 1,314 δισ. ευρώ, με ανάλογες διαφοροποιήσεις και σε δημοσιονομική βάση.
Η εξήγηση του προσχεδίου πατά σε δύο παραμέτρους:
* Στην ενσωμάτωση των στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού τρέχοντος έτους, που καταδεικνύει μεγαλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση εσόδων από τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, κυρίως των μισθωτών, και ρύθμιση οφειλών και
* στη μειωμένη συνταξιοδοτική δαπάνη λόγω της αναθεώρησης του αριθμού των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης βάσει εκκαθάρισης στοιχείων του νεοσύστατου ΕΦΚΑ.

Το «τέλος» των φόρων

Σε αντίστοιχο άλμα (πλεόνασμα 1,519 δισ. ευρώ έναντι εκτίμησης Μεσοπρόθεσμου για 128 εκατ. ευρώ) στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό και το πρωτογενές πλεόνασμα του επόμενου έτους (3,57% του ΑΕΠ). Ένα μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο αυτό το άλμα μπορεί να επαναληφθεί και του χρόνου. Οι φόροι πάντως φάνηκε ξεκάθαρα ότι έχουν «τελειώσει» ως πηγή αύξησης των εσόδων. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι ενώ αυξήθηκαν οι άμεσοι φόροι (αφορολόγητο, εισφορά αλληλεγγύης, προκαταβολές φόρου), με σκοπό την αύξηση των εσόδων κατά 1 δισ. ευρώ φέτος, το αποτέλεσμα ήταν ακριβώς το αντίθετο.
Μόνο από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, τα έσοδα θα είναι τελικά χαμηλότερα κατά 945 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο ενώ στους έμμεσους φόρους, όπου οι εισπράξεις προβλέπονται αυξημένες κατά 381 εκατ. ευρώ, την παρτίδα έσωσε ΦΠΑ ύψους 296 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Το τσουνάμι στους έμμεσους φόρους, αν και υποπολλαπλάσια σε σχέση με τους στόχους, εισπρακτικά απέδωσε. Η εξήγηση θα πρέπει να αναζητηθεί κατά πάσα πιθανότητα στην αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος.
Η ψαλίδα πάντως ανάμεσα σε άμεσους (20,775 δισ. ευρώ το 2018 έναντι εκτίμησης 21,453 δισ. ευρώ) και έμμεσους φόρους (27,652 δισ. ευρώ το 2018 έναντι αρχικής εκτίμησης 27,502 δισ. ευρώ) έχει ανοίξει σε πρωτοφανή επίπεδα.
Το 2018 ο προϋπολογισμός ζητά πρόσθετα έσοδα ύψους 955 εκατ. ευρώ από τις τσέπες των φορολογούμενων υπό μορφή άμεσων και έμμεσων φόρων. Είναι ένα δεύτερο σημαντικό ερώτημα για τους στόχους του προϋπολογισμού.

Προϋπολογισμός: Χρονιά έμμεσων φόρων το 2018

Σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,57% στοχεύει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Μιλά για ανάπτυξη 2,4% με βασικό όπλο τις επενδύσεις και πτώση ανεργίας στο 19%. Τρύπα 1,86 δισ. στις «εισπράξεις» του 2017.
Προϋπολογισμός: Χρονιά έμμεσων φόρων το 2018
Ρυθμό ανάπτυξης 2,4% και πρωτογενές πλεόνασμα 3,57% του ΑΕΠ το 2018 προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή. Αναφορικά με τις επιδόσεις του 2017, ο ρυθμός ανάπτυξης εκτιμάται στο 1,8% και το πρωτογενές πλεόνασμα 2,21% του ΑΕΠ έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ που ενσωματώνεται στο Μνημόνιο.
Κατά την κατάθεση του προσχεδίου στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης σημείωσε ότι «αυτός είναι ο τελευταίοςπροϋπολογισμός των προγραμμάτων» ενώ το υπουργείο προαναγγέλλει τη διανομή κοινωνικού μερίσματος και φέτος, το ύψος και οι δικαιούχοι του οποίου αναμένεται να προσδιοριστούν στις αρχές Δεκεμβρίου. Οπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου «η υπέρβαση αυτή επιτρέπει «εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Το ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους».

Υστέρηση στα έσοδα του 2017

Από τα στοιχεία αναφορικά με την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού προκύπτει μεγάλη υστέρηση στις προβλεπόμενες εισπράξεις άμεσων και έμμεσων φόρων. Στον τακτικό προϋπολογισμό, η υστέρηση των καθαρών εσόδων στο τέλος του έτους προβλέπεται στα 1,860 δισ. ευρώ με επιμέρους αστοχίες 945 εκατ. ευρώ στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και έκρηξη επιστροφών φόρου (υπέρβαση κατά 1,362 δισ. ευρώ) στο πλαίσιο των προσπαθειών επιτάχυνσης του ρυθμού ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου.
Και στους έμμεσους φόρους, παρά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των συντελεστών, η εκτιμώμενη υπέρβαση των 381 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο προέρχεται κυρίως από την εμφάνιση στα έσοδα ΦΠΑ ποσού 296 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Παρά την υστέρηση των εσόδων, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα όχι μόνο δεν κινδυνεύει αλλά αναμένεται και σημαντική υπερκάλυψη.

Η χρονιά των έμμεσων φόρων

Ο πίνακας στον οποίο αποτυπώνεται η εξέλιξη των εσόδων του προϋπολογισμού, αποκαλύπτει το μέγεθος της ζημιάς που έχει προκαλέσει η υπερφορολόγηση, στις εισπράξεις του δημοσίου. Το 2016 , έκλεισε με εισπράξεις άμεσων φόρων 21,839 δισ. ευρώ. Μετά από το μαχαίρι στο αφορολόγητο, τις αυξημένες στο 100% προκαταβολές φόρου εισοδήματος ελευθέρων επαγγελματιών, τις αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης οι οποίες έγιναν με στόχο την αύξηση των εσόδων κατά 1 δισ. ευρώ, οι φετινές εισπράξεις εκτιμώνται στα 20,373 δισ. ευρώ, αντί για 21,525 δισ. ευρώ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο.
Του χρόνου, σε σχέση με τις τελικά αναμενόμενες επιδόσεις, αναμένεται αύξηση κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ με τους άμεσους φόρους να αποδίδουν περίπου 1,1 δισ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το 2016.
Στο μέτωπο των έμμεσων φόρων, οι αυξήσεις σε ΦΠΑ, ΕΦΚ αλλά και η αυξημένη χρήση του πλαστικού χρήματος φαίνεται να αποδίδουν. Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν το 2018 σε 27,652 δισ. ευρώ με αύξηση 553 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις φετινές επιδόσεις ή κατά περίπου 1 δισ. ευρώ σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου για φέτος.

Σε «δίαιτα» οι δαπάνες

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σφίγγει όσο το δυνατό περισσότερο το ζωνάρι των δημοσίων δαπανών το επόμενο έτος με αποτέλεσμα στον κρατικό προϋπολογισμό να προβλέπονται νέες εξοικονομήσεις της τάξεως του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.
Αντίστοιχη είναι η προσαρμογή και στον τακτικό προϋπολογισμό με τις δαπάνες να περιορίζονται σε 48,857 δισ. ευρώ το επόμενο έτος από 49,354 δισ. ευρώ που αναμένεται να διαμορφωθούν φέτος. Για μία ακόμα χρονιά, το 2017 η υποεκτέλεση των δαπανών αναμένεται να δώσει παρόν δεδομένου ότι ο στόχος του Μεσοπρόθεσμου αφορούσε σε σύνολο δαπανών τακτικού προϋπολογισμού 49,844 δισ. ευρώ.
Το 2018, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προχωρά σε εξοικονομήσεις δημοσίων δαπανών ύψους 320 εκατ. ευρώ μέσω του λεγόμενου spending review τα οποία όπως αναφέρεται θα διατεθούν για την υλοποίηση δράσεων κοινωνικής προστασίας.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Αμετάβλητες στα 6,750 δισ. ευρώ προβλέπονται οι δαπάνες του ΠΔΕ στα 6,750 δισ ευρώ (όσο και φέτος) ενώ στα έσοδα του ΠΔΕ καταγράφεται οριακή αύξηση από τα 3,427 δισ. ευρώ σε 3,735 δισ. ευρώ.

Οι κοινωνικές δράσεις

Για το 2018, ο προϋπολογισμός ενσωματώνει τη συνέχιση δράσεων κοινωνικής πολιτικής αλλά και την έναρξη νέων, μεταξύ των οποίων:
• Η εφαρμογή του προγράμματος για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, με πιστώσεις ύψους 760 εκατ. ευρώ που θα ανακουφίσει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που βιώνουν συνθήκες φτώχειας.
• Η διάθεση ποσού 320 εκατ. ευρώ, που εξασφαλίστηκε από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών και προορίζεται για την προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.
• Η συνεισφορά του δημοσίου, με ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, για την προστασία της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Όπως εκτιμά, τα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021.
 
* Δείτε το προσχέδιο στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.
Έλενα Λάσκαρηe.laskari@euro2day.gr
http://air.euro2day.gr/media/files/1471239-budjet.docx

Δεν υπάρχουν σχόλια: