Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Άνοιξε το σύστημα για τα αναδρομικά 2022 – Πως αποστέλλονται και πότε πληρώνεται ο φόρος Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Αναστολή πλειστηριασμών για του πυρόπληκτους Ψηφιακά οι βεβαιώσεις για οχήματα


 

 

Άνοιξε το σύστημα για τα αναδρομικά 2022 – Πως αποστέλλονται και πότε πληρώνεται ο φόρος  

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Αναστολή πλειστηριασμών για του πυρόπληκτους

Ψηφιακά οι βεβαιώσεις για οχήματα

 

Με μεγάλη καθυστέρηση άνοιξε στις 29 Αυγούστου 2024, η εφαρμογή για την υποβολή της δήλωσης αναδρομικών που δόθηκαν μέσα στο 2023 και αφορούν το φορολογικό έτος 2022.

Να θυμίσουμε ότι οι δηλώσεις των αναδρομικών για τα προηγούμενα χρόνια είχε ανοίξει λίγες μέρες μετά από την έναρξη υποβολής των δηλώσεων του φορολογικού έτους 2023.

Πως δηλώνονται

Οι τροποποιητικές δηλώσεις για αναδρομικά ποσά μισθών, συντάξεων, επιδομάτων και λοιπών αναδρομικών ποσών φορολογικού έτους 2015 και επόμενων, τα οποία καταβλήθηκαν από το φορολογικό έτος 2018 και επόμενα και για την καταβολή των οποίων αποστέλλεται σχετική πληροφορία στη φορολογική διοίκηση από τον καταβάλλοντα αυτά, υποβάλλονται κατ’ εξαίρεση με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας Υποβολής Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE. Η υποβολή τους γίνεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έτους δηλαδή μέχρι την Τρίτη 31.12.2024. 

Οι τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται από μισθωτούς ή συνταξιούχους με αναδρομικά μισθών ή συντάξεων προηγουμένων ετών, αναδρομικά επιδομάτων ανεργίας, αμοιβών ιατρών του ΕΣΥ από απογευματινά ιατρεία νοσοκομείων του ΕΣΥ, παραλαμβάνονται χωρίς πρόστιμα και τόκους, μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους στο οποίο εκδόθηκαν, κατά περίπτωση, οι βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων. Οι παραπάνω δηλώσεις υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE από το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής, ενώ για το φορολογικό έτος 2014 και προηγούμενα υποβάλλονται ή αποστέλλονται με τους προβλεπόμενους τρόπους στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία. Ειδικά οι τροποποιητικές δηλώσεις που αφορούν ποσά αγροτικών ενισχύσεων και επιδοτήσεων που εισπράττονται αναδρομικά κατόπιν ένστασης ή δικαστικής απόφασης και επιλέγεται να φορολογηθούν στο έτος στο οποίο ανάγονται, υποβάλλονται με τη χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής, ενώ για το φορολογικό έτος 2017 και προηγούμενα υποβάλλονται ή αποστέλλονται με τους προβλεπόμενους τρόπους στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία.

Οδηγίες

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει το υπουργείο σε μορφή ερωτήσεων απαντήσεων:

Έχω εισπράξει αναδρομικά συντάξεων. Πώς θα τα δηλώσω;

Από το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής οι δηλώσεις αναδρομικών υποβάλλονται   ηλεκτρονικά επιλέγοντας το αντίστοιχο έτος υποβολής δήλωσης,  π.χ. για το φορολογικό έτος 2017 θα επιλέξετε ως έτος υποβολής δήλωσης το έτος 2018. Στην συνέχεια επιλέγετε Τροποποιητική δήλωση και Δήλωση Αναδρομικών Ε1. Αφού εμφανιστούν οι κωδικοί συμπληρωμένοι με τα νέα ποσά υποβάλετε οριστικά την δήλωση (εμπρόθεσμα μέχρι 31/12/2024). Τα αναδρομικά των προηγούμενων ετών, θα δηλωθούν με τροποποιητική δήλωση στην αρμόδια υπηρεσία στα έτη που αφορούν. 21. 22. 23. 24.

Έχω χειρόγραφη βεβαίωση αποδοχών για αναδρομικά ποσά μισθών αλλά δεν εμφανίζεται η επιλογή για υποβολή Δήλωσης Αναδρομικών Ε1. Πώς θα υποβάλλω τη δήλωση αναδρομικών;

Η επιλογή είναι ενεργή για όσους φορολογούμενους υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση για αναδρομικές αποδοχές από το φορολογικό έτος 2015 κι εφεξής. Σε διαφορετική περίπτωση υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία.

Μπορώ στη δήλωση για αναδρομικά να τροποποιήσω κωδικούς που δεν σχετίζονται με τις αναδρομικές αποδοχές;

Στη δήλωση αναδρομικών τα ποσά προ-συμπληρώνονται στους αντίστοιχους κωδικούς και δεν υπάρχει η δυνατότητα να συμπληρώσετε ή να τροποποιήσετε κάποιον άλλο κωδικό. Εάν επιθυμείτε να τροποποιήσετε άλλα στοιχεία της δήλωσής σας πρέπει να υποβάλλετε ξεχωριστή τροποποιητική φορολογική δήλωση.

Πότε πληρώνεται ό φόρος

Ο φόρος θα βεβαιωθεί με νέο εκκαθαριστικό και θα πρέπει να πληρωθεί εφάπαξ μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2025. Μισθωτοί και συνταξιούχοι θα πρέπει να μπουν στο σύστημα και να επιλέξουν τα έτη που αφορούν τα αναδρομικά, ώστε να εκδοθεί νέο  εκκαθαριστικό όπου αναγράφεται το νέο ποσό. Μπορεί το νέο εκκαθαριστικό να μην έχει διαφορά φόρου ή να είναι πιστωτικό ή ακόμη και να είναι χρεωστικό , αλλά ο φορολογούμενος να μην κληθεί να πληρώσει παραπάνω φόρο αν αυτό δεν ξεπέρνα τα 100 ευρώ  

Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που έλαβαν το ημερολογιακό έτος 2023 αναδρομικά για ένα ή περισσότερα από τα έτη της περιόδου 2015-2022 και θα τα δηλώσουν υποβάλλοντας ηλεκτρονικά τις σχετικές τροποποιητικές δηλώσεις μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να ρυθμίσουν σε 2 έως και 24 έντοκες μηνιαίες δόσεις τις οφειλές, οι οποίες θα προκύψουν από τις εν λόγω τροποποιητικές δηλώσεις. Η τμηματική καταβολή των οφειλών αυτών μπορεί να γίνει με βάση την πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013.

 

Η διαδικασία για την δήλωση των αναδρομικών

Αναλυτικά, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που έλαβαν πέρυσι αναδρομικά ποσά αποδοχών που αφορούν τα έτη 2015-2022 θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα :

1) Οι δηλώσεις αναδρομικών υποβάλλονται ηλεκτρονικά με τη χρήση διαδικτυακής υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE.

Η υπηρεσία αυτή τέθηκε σε λειτουργία για τα αναδρομικά που αφορούν τα έτη 2015-2021, ενώ ήδη λειτουργεί για το έτος 2022.

2) Αφού εισέλθει στην υπηρεσία, ο φορολογούμενος πρέπει να επιλέξει το αντίστοιχο έτος υποβολής δήλωσης. H τροποποιητική δήλωση πρέπει να υποβληθεί για κάθε έτος που αφορούν τα αναδρομικά.

Ο υπόχρεος αφού εισέλθει στον λογαριασμό του πρέπει να επιλέξει τα έτη στα οποία ανάγονται τα αναδρομικά που εισέπραξε το 2023.

Π.χ. για το φορολογικό έτος 2017 πρέπει να επιλέξει ως έτος υποβολής δήλωσης το έτος 2018.

Στη συνέχεια πρέπει να επιλέξει «Τροποποιητική δήλωση» και «Δήλωση Αναδρομικών Ε1».




 

Εικόνα 1: Επιλέγουμε την υποβολή Αναδρομικά

Στη δήλωση αναδρομικών τα ποσά έχουν προ-συμπληρωθεί στους αντίστοιχους κωδικούς και δεν υπάρχει η δυνατότητα στον φορολογούμενο να συμπληρώσει ή να τροποποιήσει κάποιον άλλο κωδικό. Αφού, λοιπόν, εμφανιστούν οι κωδικοί προ-συμπληρωμένοι με τα νέα ποσά πρέπει να υποβληθεί οριστικά η δήλωση. Αμέσως μετά την υποβολή της κάθε τροποποιητικής δήλωσης εκδίδεται νέο εκκαθαριστικό σημείωμα με το ποσό του φόρου.

Προσοχή:

Εάν ο φορολογούμενος επιθυμεί να τροποποιήσει άλλα στοιχεία της δήλωσής του πρέπει να υποβάλει ξεχωριστή τροποποιητική φορολογική δήλωση.





Εικόνα 2: Η οθόνη που πιστοποιεί ότι υποβάλετε δήλωση αναδρομικών

 

3) Η δήλωση των αναδρομικών ποσών μπορεί να υποβληθεί μέχρι και τα τέλη Δεκεμβρίου 2024, ενώ ο φόρος που θα βεβαιωθεί πρέπει να πληρωθεί μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2025.

4)   Οι τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, παραλαμβάνονται χωρίς πρόστιμα και τόκους, μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους στο οποίο εκδόθηκαν, κατά περίπτωση, οι βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων.

«Χειρόγραφές» δηλώσεις

Όπως αναφέραμε και παραπάνω οι φορολογικές δηλώσεις των αναδρομικών υποβάλλονται ηλεκτρονικά από το οικονομικό έτος  2016, δηλαδή το φορολογικό έτος 2015.

Για αναδρομικά που έχουν ληφθεί μέσα στο ημερολογιακό έτος 2023 και αφορούν χρήσης – φορολογικά έτη πριν από το 2015, η δήλωση πρέπει αν υποβληθεί «χειρόγραφα», δηλαδή μέσω του συστήματος της της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου» ή με κατάθεση στο γραφείο πρωτοκόλλου της αρμόδιας για την παραλαβή υπηρεσίας

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί μέσω της απόφασης Α.1061/22.4.2024 (ΦΕΚ 2436/Β’/24.4.2024) οι δηλώσεις που, κατ’ εξαίρεση, δεν υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, κατά τα αναφερόμενα ανωτέρω, υποβάλλονται στην αρμόδια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. Α 1065199 ΕΞ 2022 (Β’ 3886) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ για την παραλαβή τους υπηρεσία (χειρόγραφες δηλώσεις) είτε με αποστολή αιτήματος μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE (https://www1.aade. gr/gsisapps5/myaade/#!/arxiki) σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1054/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, στο οποίο επισυνάπτεται αρχείο σάρωσης (scan) του εντύπου Ε1 της δήλωσης και των συνυποβαλλόμενων εντύπων (συμπληρωμένων), των συνοδευτικών δικαιολογητικών και λοιπών εγγράφων είτε με αποστολή των ανωτέρω με φυσικό φάκελο, ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς. Τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων για την παραλαβή δηλώσεων υπηρεσιών είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στο διαδίκτυο (www.aade.gr/menoy/aade/epikoinonia>Στοιχεία Επικοινωνίας Υπηρεσιών ΑΑΔΕ για ραντεβού). Ως ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων που υποβάλλονται στην αρμόδια για την παραλαβή τους υπηρεσία θεωρείται είτε η ημερομηνία αποστολής του αιτήματος στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» και η υποβολή της δήλωσης λαμβάνεται ως εμπρόθεσμη, εφόσον το αίτημα καταχωρηθεί στην εφαρμογή μέχρι το πέρας της τελευταίας ημέρας της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής, είτε η ημερομηνία αποστολής του φυσικού φακέλου που προκύπτει από τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς. Το αποδεικτικό του ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς, αποτελεί αποδεικτικό υποβολής της δήλωσης και υπέχει θέση απόδειξης παραλαβής εκ μέρους του αποδέκτη.

Επίσης, είναι δυνατή η υποβολή των ανωτέρω δηλώσεων με κατάθεση στο γραφείο πρωτοκόλλου της αρμόδιας για την παραλαβή υπηρεσίας. Μέσω της εφαρμογής «τα Ραντεβού μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE παρέχεται η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού για την υποβολή των δηλώσεων.

2. α. Τα παραπάνω ισχύουν για δηλώσεις που υποβάλλονται είτε από τους ίδιους τους φορολογούμενους με τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης, είτε από εξουσιοδοτημένο φοροτεχνικό λογιστή λογιστικό γραφείο με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης.

β. Η εξουσιοδότηση προς τον φοροτεχνικό λογιστή λογιστικό γραφείο αφορά στη διαχείριση των εντύπων Ε1, Ε2 και Ε3 και πραγματοποιείται διαδικτυακά στην εφαρμογή διαχείρισης εξουσιοδοτήσεων του λογαριασμού του φορολογούμενου, μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE.

ΑΦΟΡΑ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΥΣ , ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ, ΑΠΟΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

Αναστολή πλειστηριασμών για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση του   Υπουργού Εθνικής Οικονομίας Και Οικονομικών, 119316 ΕΞ 2024 (ΦΕΚ Β' 4816/20-08-2024), σχετικά με τη  χορήγηση αναστολής διενέργειας κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας σε πληγέντες από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής δυνάμει του άρθρου 53 του ν. 4797/2021 (Α' 66).

Σύμφωνα με την απόφαση αναστέλλεται για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για διατροφή, σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και νομικές οντότητες, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024 στην Περιφέρεια Αττικής.

Ποιες περιοχές αφορά

Η αναστολή εκκινεί την 11/8/2024 ως προς τις εξής περιοχές:

i. Τις Δημοτικές Ενότητες Αφιδνών, Πολυδενδρίου, Μαλακάσας και Καπανδριτίου του Δήμου Ωρωπού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,

ii. τον Δήμο Πεντέλης της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,

iii. τις Δημοτικές Ενότητες Αγίου Στεφάνου, Σταμάτας, Ροδόπολης και Διονύσου του Δήμου Διονύσου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,

iv. τον Δήμο Χαλανδρίου της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,

v. τις Δημοτικές Ενότητες Μαραθώνος, Βαρνάβα, Γραμματικού και Νέας Μάκρης του Δήμου Μαραθώνα της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,

vi. τον Δήμο Βριλησσίων της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,

vii. τη Δημοτική Ενότητα Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.

viii. τη Δημοτική Ενότητα Γέρακα του Δήμου Παλλήνης, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής.

Τι αφορά

Η αναστολή καταλαμβάνει τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων. Κατά το χρονικό διάστημα των έξι (6) μηνών, αναστέλλονται οι προθεσμίες άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν σε εκκρεμείς διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.

Δικαιούχοι

Δικαιούχοι της αναστολής της απόφασης  είναι επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες από βεβαίωση της Περιφέρειας Αττικής και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληττόμενες επιχειρήσεις, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία πιστοποιείται ότι έχουν υποστεί ζημίες στις κατοικίες τους, στο πλαίσιο της ένταξής τους στο σχήμα παροχής στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωσης οικοσκευής.

Ποιοι άλλοι εντάσσονται

Ως προς τις περιοχές, εντάσσονται στο καθεστώς της αναστολής της απόφασης  και όσες περιοχές της Περιφέρειας Αττικής έχουν κηρυχθεί ή θα κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας για τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024.

Ψηφιακά οι βεβαιώσεις για οχήματα

Αλλά και στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης

Σύμφωνα με δελτίο τύπου της ΑΑΔΕ, δόθηκαν σε παραγωγική λειτουργεία νέες διαδικασίες για οχήματα στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης

Ποιο συγκεκριμένα με νέες διαδικασίες εμπλουτίζονται οι Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, όπου οι φορολογούμενοι  εξυπηρετούνται πλέον και για τα οχήματά τους, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Ειδικότερα, στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η χρήση ψηφιακών μέσων, οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, για την:

• έκδοση βεβαίωσης περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας οχημάτων

• χορήγηση άδειας προσωρινής κυκλοφορίας οχημάτων (Μ)

Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξακολουθούν να ασκούνται παράλληλα και από το Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ).

Υπενθυμίζουμε ότι στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης παρέχονται επίσης υπηρεσίες:

• παραλαβής κλειδαρίθμου και ΑΦΜ (για τις περιπτώσεις που οι φορολογούμενοι επιλέγουν την ταυτοποίηση με αυτοπρόσωπη παρουσία),

• εξυπηρέτησης/καθοδήγησης των φορολογούμενων στη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ,

• διαχείρισης θεμάτων σχετικά με την ακινησία των οχημάτων (επιβατικών και δίκυκλων ΙΧ), όπως παραλαβή δήλωσης ακινησίας σε περίπτωση οχημάτων αποβιωσάντων, άρση ακινησίας, διαβίβαση άδειας και πινακίδων για διαγραφή οχημάτων, καταχώρηση αναγκαστικών ακινησιών,

• υποβολής αιτήματος, εκ μέρους του φορολογούμενου, στην πλατφόρμα «Τα Αιτήματά μου», κατόπιν ταυτοποίησης και έγγραφης συναίνεσής του.

Η εξυπηρέτηση των φορολογούμενων στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης γίνεται με:

• ραντεβού, που κλείνουν ψηφιακά  στην εφαρμογή «Τα Ραντεβού μου»  μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) ή μέσω της εφαρμογής για κινητές συσκευές myAADEapp,

φυσική παρουσία.

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  8  Σεπτεμβρίου  2024.








 

Δεν υπάρχουν σχόλια: