Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020

Αποστόλης Αλωνιάτης Στο δρόμο για τα ηλεκτρονικά βιβλία

Στο δρόμο για τα ηλεκτρονικά βιβλία

Μέσα σε όλα που τρέχουν αυτόν τον καιρό, έχουμε και την προσαρμογή των επιχειρήσεων στα ηλεκτρονικά βιβλία. Η συζήτηση για τα Ηλεκτρονικά Βιβλία ξεκίνησε στα τέλη του 2018, με στόχο την ενημέρωση της ΑΑΔΕ για τα τιμολόγια που εκδίδουν οι επιχειρήσεις. Η καινοτομία του εγχειρήματος ήταν η αποστολή των τιμολογίων από την μία μόνο πλευρά, δηλαδή μόνο από τον εκδότη. Με αυτό τον τρόπο δεν θα υπήρχαν οι αποκλίσεις στις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών Προμηθευτών (ΜΥΦ ή ΚΕΠΥΟ), που παρουσιάζονται στο ισχύων σήμερα σύστημα, που είναι δυσλειτουργικό ξεπερασμένο και αναποτελεσματικό.
Ο κύριος και άμεσος στόχος ήταν και είναι ο έλεγχος του ΦΠΑ, μιας και τα τιμολόγια του εκδότη διαμορφώνουν τα έσοδα του, αλλά και αποτελούν τα έξοδα για τον λήπτη του τιμολογίου, με αποτέλεσμα να υπάρχει άμεσα διασταύρωση των υποβαλλόμενων δηλώσεων ΦΠΑ με τα Ηλεκτρονικά Βιβλία, από την ΑΑΔΕ, πρώτα για την είσπραξη του ΦΠΑ, αλλά και για τους άλλους παρακρατούμενους φόρους που πρέπει να αποδώσει η επιχείρηση.
Στο βάθος όμως του όλου project, κρύβεται η φάκα που δεν είναι άλλη από την συγκέντρωση όλων εκείνων των στοιχείων που χρειάζεται η διοίκηση για να υλοποίηση τη μέθοδο ελέγχου από το γραφείο, μιας και η επιχείρηση θα «ανεβάζει», όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζεται η ΑΑΔΕ για να προβεί σε έλεγχο χωρίς να χρειαστούν οι υπάλληλοι της να πάνε στην επιχείρηση και μάλιστα με το κατάλληλο λογισμικό θα γίνεται και αυτόματα ο έλεγχος πρωτογενώς μέσα από τις αποκλίσεις . Στην συνέχεια οι ελεγκτές θα αξιοποιούν τα πρώτα ευρήματα του έλεγχου για τις υπόλοιπες διαδικασίες, και εφόσον δεν υπάρχει συμμόρφωση θα κάνουν αυτό που γνωρίζουν.
Δυο είναι τα στοιχεία που συνηγορούν στα παραπάνω.
α) ότι το project εκπονείται από την Διεύθυνση Ελέγχων
β) ότι τα στοιχεία που ζητούνται είναι αυτά που περιγράφονται στις αποφάσεις για τις ελεγκτικές διαδικασίες και που ακολουθούνται στον έλεγχο των επιχειρήσεων. (ΠΟΛ.1124/18.6.2015 και ΠΟΛ.1036/9.3.2017, που αφορούν τον έλεγχο στα διπλογραφικά βιβλία, ΠΟΛ.1293/23.7.2019 που αφορά τον έλεγχο για τα απλογραφικά βιβλία).
Στις αρχικές παρουσιάσεις υπήρχε και η online αποστολή του Δελτίου Αποστολής (ή «Παραστατικό Διακίνησης» ή «Συνοδευτικό Διακίνησης Αποθεμάτων» ή «Έγγραφο διακίνησης μη τιμολογηθέντων αποθεμάτων» ή «Συγκεντρωτικό δελτίο διακίνησης»)
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό πριν από την έναρξη της διακίνησης το παραστατικό θα λαμβάνει αριθμό από την ΑΑΔΕ, ο οποίος θα το ακολουθεί σε όλη την διακίνηση και θα είναι το αναγνωριστικό του. (Αν σας θυμίζει ηλεκτρονική θεώρηση, απλά έχετε μεγάλη φαντασία).
Το σχέδιο για την σήμανση του Δελτίου Αποστολής εγκαταλείφθηκε προς το παρόν, θα δούμε τι μέλλει γενέσθαι για αργότερα.
Νομοθετικό πλαίσιο
Το νομοθετικό πλαίσια, άρχισε να διαμορφώνεται με το άρθρο 30 του Ν. 4646/12.12.2019 (ΦΕΚ Α' 201/12-12-2019)
«Προσθήκη άρθρου 15 Α στον ΚΦΔ για την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην ΑΑΔΕ
  1. Μετά το άρθρο 15 του ν.4174/2013 προστίθεται νέο άρθρο 15 Α, ως εξής:
«Άρθρο 15Α
Υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση πληροφοριών από τρίτους
«1. Οι οντότητες του άρθρου 1 του ν.4308/2014 (Α'251) υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δεδομένα των εκδιδόμενων λογιστικών αρχείων-στοιχείων ανεξαρτήτως της μεθόδου έκδοσης αυτών, των τηρούμενων λογιστικών αρχείων-βιβλίων, των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, των φορολογικών μνημών και των αρχείων που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί.»
Η ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου αναμένεται με την έκδοση αποφάσεων από την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά και εγκυκλίων για την «ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή», όπως συνηθίζεται.
Η σχετική εξουσιοδότηση έχει δοθεί από τον ίδιο τον νόμο, όπως περιγράφεται στην δεύτερη παράγραφο του 30 του Ν.4646/2019.
«2. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο χρόνος διαβίβασης, η έκταση εφαρμογής, οι εξαιρέσεις, οι ειδικότερες υποχρεώσεις των οντοτήτων της παρ. 1, καθώς και κάθε άλλο θέμα, διαδικασίες και λεπτομέρειες για την εφαρμογή των υποχρεώσεων των οντοτήτων της παρ.1.»
Η πρώτη απόφαση
Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου της ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις που έχουν παλαιές ταμειακές μηχανές, που δεν έχουν την δυνατότητα διασύνδεσης με τα συστήματα της, πρέπει να αποσυρθούν μέχρι της 31 Μαΐου 2020. Πιο συγκεκριμένα:
«Αθήνα, 17 Ιανουαρίου 2020 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αποσύρονται έως 31/05/2020 ταμειακές μηχανές που δεν μπορούν να συνδεθούν online με την ΑΑΔΕ
Σε ακόμα ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της διαβίβασης σε πραγματικό χρόνο και για κάθε μία συναλλαγή των δεδομένων των λιανικών συναλλαγών, που διενεργούνται μέσω Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ), προχώρησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Με απόφαση του Διοικητή της, Γιώργου Πιτσιλή, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αποσύρονται οι Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί (ΦΗΜ), που έχουν λάβει άδειες καταλληλόλητας με τις ΠΟΛ.1234/2002 και ΠΟΛ.1135/2005 και δεν έχουν δυνατότητα διασύνδεσης για αποστολή δεδομένων στην ΑΑΔΕ.
Οι κάτοχοι των ανωτέρω ΦΗΜ υποχρεούνται να δηλώσουν, μέχρι τις 31 Μαΐου 2020, την παύση αυτών, στο TaxisNet ή στην αρμόδια ΔΟΥ, όπως αναλυτικά καθορίζεται στην εν λόγω απόφαση.»
Ποιες ταμειακές αποσύρονται:
Ο κατάλογός των μηχανών που δόθηκε στη δημοσιότητα είναι ο παρακάτω.
Α/Α
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΦΗΜ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ
1
LD201G
15 ΠΛΩ 279/22-07-2003
2
SYNTHEX 900P
15 ΠΥΞ 280/22-07-2003
3
GI 980
15 ΠΞΘ 281/22-07-2003
4
FGL 980
15 ΠΘΕ 282/22-07-2003
5
DEM-204
15 ΠΔΣ 297/19-12-2003
6
PBM PE1
15 ΘΓ 298/22-12-2003
7
SAREMA GAS
15 ΠΑΟ 300/12-01-2004
8
PROLINE PETROL
15 ΠΘΔ 301/16-01-2004
9
ICS GAS PUMP
15 ΠΦΛ 302/20-02-2004
10
FUEL MANAGER
15 ΠΟΑ 303/26-02-2004
11
NCR REAL POS 7167
15 ΔΧΨ 304/26-02-2004
12
PBM NE1
15 ΘΖ 306/13-05-2004
13
PROLINE ERGO SPEED
15 ΔΕΨ 307/13-05-2004
14
FS MICROFISCAL PFP
15 ΠΗΦ 308/13-05-2004
15
CASIO FE5000G
15 ΕΥ 309/20-05-2004
16
SAM4S ER-350F
15 ΔΗ 310/03-06-2004
17
POSI FISCAL II/C
15 ΔΧΠ 311/03-06-2004
18
SAMSUNG FISCAL 350
15 ΔΗΧ 312/15-06-2004
19
IBM 4610-KH5 SURE MARK
15 ΠΟΒ 313/15-06-2004
20
SYNTHEX 550 ACR
15 ΣΧ 314/01-07-2004
21
ARCADIA 6010 PLUS
15 ΓΕ 315/22-07-2004
22
SAM4S ER-420M
15 ΓΩ 316/11-10-2004
23
SAM4S ER-5200
15 ΣΩ 317/11-10-2004
24
SAM4S ER-5240
15 ΧΩ 318/11-10-2004
25
LD-90 FISCAL
15 ΔΛΔ 319/08-11-2004
26
MF-EJ210
15 ΔΗΝ 320/08-11-2004
27
SYNTHEX 450 EJR
15 ΛΥ 321/16-12-2004
28
NCR REALPOS 7197
15 ΔΤΞ 322/16-12-2004
29
T EPSON 6000
15 ΔΚΓ 323/17-02-2005
30
SOLIDUS ST-50
15 ΣΔ 324/04-03-2005
31
QUORION CR30T2
15 ΘΠ 325/18-04-2005
32
JUNIOR
15 ΟΧ 326/18-04-2005
33
DL-80
15 ΝΠ 327/17-05-2005
34
PBM NE-2
15 ΘΗ 328/13-07-2005
35
HITECH 458 G
15 ΑΞ 329/02-08-2005
36
HITECH 458G-REST
15 ΕΞ 330/02-08-2005
37
PROLINE 10
15 ΩΔ 331/02-08-2005
38
DCR GIOTTO-B
15 ΡΠ 334/13-12-2005
39
DCR GIOTTO
15 ΡΓ 335/13-12-2005
40
SAREMA XT-NEW
15 ΗΖ 336/13-12-2005
41
SHARP ER-A227G
15 ΣΗ 337/20-12-2005
42
DR 570 LT
15 ΔΡ 338/20-12-2005
43
LD 628 FISCAL
15 ΛΕ 339/20-12-2005
44
ASTERIAS DCR MICROTHERM
15 ΔΒ 340/09-02-2006
Α/Α
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΦΗΜ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ
45
ASTERIAS DCR LADYTHERM
15 ΔΛ 341/09-02-2006
46
ICS ELEGANT
15 ΚΗ 342/16-02-2006
47
ICS EXTRA
15 ΚΘ 343/02-03-2006
48
ADMATE PLUS+
15 ΦΒ 344/17-05-2006
49
SAM4S ER-380
15 ΔΩ 345/17-05-2006
50
DPS S-2020
15 ΤΨ 346/12-07-2006
51
DPS S-2020R
15 ΣΖ 347/12-07-2006
52
MERCURY 130F
15 ΦΗ 348/12-07-2006
53
EURO-2100
15 ΝΛ 349/06-09-2006
54
EURO-2100MP
15 ΚΜ 350/06-09-2006
55
i-POS
15 ΒΤ 351/06-09-2006
56
EUROSHOP 258
15 ΤΦ 352/27-10-2006
57
D.P.S. S-700
15 ΤΩ 353/03-11-2006
58
EUROSMART 258
15 ΒΖ 354/03-11-2006
59
ZIP 258
15 ΒΨ 355/03-11-2006
60
ICS EASY FISCAL
15 ΔΥΓ 356/29-11-2006
61
ICS ELEGANT PLUS
15 ΦΥ 357/29-11-2006
62
CASIO FE-811
15 ΩΒ 361/15-02-2007
63
PROLINE COSMOS B
15 ΦΨ 362/15-02-2007
64
PROLINE COSMOS Α
15 ΥΚ 363/15-02-2007
65
IS-1
15 ΣΘ 364/15-02-2007
66
ER-2500
15 ΘΙ 365/22-02-2007
67
CASH 3500
15 ΠΘ 366/22-03-2007
68
NATIONAL OPALINA
15 ΨΩ 367/22-03-2007
69
NATIONAL OPALINA RS
15 ΩΧ 368/22-03-2007
70
D.P.S. S-800
15 ΨΑ 369/22-03-2007
71
EURO-200TX
15 ΘΡ 370/21-06-2007
72
MERCURY 140F
15 ΦΖ 371/21-06-2007
73
PALMAR PLUS
15 ΩΖ 373/02-08-2007
74
INFO CARINA
15 ΨΒ 374/02-08-2007
75
ASTERIAS SERENE
15 ΔΧ 376/02-08-2007
76
ASTERIAS SUPER 2200
15 ΘΣ 377/02-08-2007
77
QUORION CR 1222
15 ΠΖ 378/21-01-2008
78
GTM-100
15 ΣΙ 379/21-01-2008
79
CASIO TE-300F
15 ΧΒ 380/21-01-2008
80
OLIVETTI CRF 100
15 ΙΓ 381/21-01-2008
81
TOSHIBA FISCAL
15 ΚΩ 382/21-01-2008
82
ASTERIAS SERENA PLUS
15 ΨΔ 383/28-01-2008
83
MF-EJ320
15 ΔΑΖ 384/13-03-2008
84
SAM4S ER-260BF
15 ΛΧ 385/13-03-2008
85
FPU-EJ
15 ΔΝΧ 386/13-03-2008
86
CASH 2100
15 ΓΚ 387/13-03-2008
87
SAREMA SUPERAMERICA
15 ΛΗ 388/13-03-2008
88
ER-497G
15 ΓΑ 389/15-05-2008
Α/Α
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΦΗΜ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ
89
SOLIDUS ST-500
15 ΣΞ 390/15-05-2008
90
PBM NE-3
15 ΠΞ 391/15-05-2008
91
IBM 4610 SUREMARK MODEL GB3α
15 ΔΘΚ 392/15-05-2008
92
IBM 4610 SUREMARK MODEL GB5β
15 ΔΛΒ 393/15-05-2008
93
IBM 4610 SUREMARK MODEL GR3γ
15 ΔΨΓ 394/15-05-1908
94
IBM 4610 SUREMARK MODEL GB5δ
15 ΔΩΓ 395/15-05-2008
95
SATURNO
15 ΨΕ 396/15-05-2008
96
D.P.S. Open Cash
15 ΦΤ 397/10-07-2008
97
TEPSON TM-81F
15 ΔΒΝ 398/10-07-2008
98
LINEA
15 ΘΤ 399/10-07-2008
99
NESSO
15 ΨΖ 400/10-07-2008
100
ICS MICROPOS PLUS
15 ΓΖ 401/10-07-2008
101
ARCADIA III
15 ΣΥ 402/22-10-2008
102
WISDOR CRD81
15 ΓΘ 403/22-10-2008
103
AS220 FISCAL AEPSON
15 ΑΨ 404/22-10-2008
104
NORIKO N-58
15 ΓΙ 405/22-10-2008
105
ER-357G
15 ΓΞ 406/16-12-2008
106
MF-EJ210A
15 ΔΛΟ 408/16-12-2008
107
ADMATE CRF 500
15 ΦΘ 409/12-05-2009
108
CASH 2300
15 ΠΦ 410/12-05-2009
109
NORIKO A-28
15 ΘΛ 411/26-06-2009
110
NORIKO A-38
15 ΦΝ 412/26-06-2009
111
ACLAS CR68AF
15 ΛΓ 413/26-06-2009
112
DCR NOZOMI
15 ΣΦ 414/26-06-2009
113
NORMA
15 ΓΟ 416/30-09-2009
114
DCR SERENE ENERGY
15 ΣΨ 417/30-09-2009
115
EPSON FP-81F
15 ΓΠ 419/30-09-2009
116
CASIO FE-5100 G
15 ΓΨ 420/26-11-2009
117
SAM4S ER-230F
15 ΘΧ 422/26-11-2009
118
CARAT FAVOURITE
15 ΛΖ 425/26-11-2009
119
ST 51
15 ΦΙ 427/31-03-2010
120
QUORION CR 28
15 ΠΩ 429/11-05-2010
121
DR-570-LT V2
15 ΘΩ 430/11-05-2010
122
PROLINE ERGOSPEED II
15 ΔΒΩ 433/28-05-2010
123
CARAT MOBILE
15 ΒΔ 434/28-05-2010
124
POCKET +
15 ΒΞ 435/28-05-2010
125
ER-A285G
15 ΘΨ 437/04-06-2010
126
WISDOR CRL
15 ΗΩ 438/04-06-2010
127
PROLINE 20
15 ΨΚ 439/04-05-2010
128
HITEC PLUS
15 ΨΛ 440/04-06-2010
129
HITEC PLUS - E
15 ΩΗ 441/04-06-2010
130
SAREMA DI50 / EJ
15 ΨΘ 442/15-06-2010
131
NCR REAL POS 7167-2011
15 ΔΖΓ 443/15-06-2010
132
DL - 90 EXPRESS
15 ΩΤ 444/15-06-2010
Α/Α
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΦΗΜ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ
133
DCR MY CASH 27
15 ΨΗ 445/25-06-2010
134
ER - A295G
15 ΛΚ 446/25-06-2010
135
RBS - MERCAT0
15 ΩΣ 447/25-06-2010
136
INFO CARINA PLUS
15 ΨΧ 448/25-06-2010
137
GTM - 200
15 ΨΙ 450/02-07-2010
138
ICS ELEGANT II
15 ΨΤ 451/02-07-2010
139
SCIROCCO PLUS
15 ΩΥ 452/02-07-2010
140
NORMA MOBILE
15 ΩΝ 453/02-07-2010
141
INFO CARINA i28
15 ΜΩ 457/19-07-2010
142
SAM 4S ER-420 MF
15 ΩΟ 458/19-07-2010
143
PE - 2
15 ΛΙ 459/28-07-2010
144
ICS EXTRA II
15 ΟΠ 460/28-07-2010
145
ADMATE PLUS II
15 ΜΘ 462/28-07-2010
146
MERCURY 230F
15 ΔΝ 463/28-07-2010
147
DPS S-710
15 ΩΨ 465/07-10-2010
148
OLIVETTI CRF 300
15 ΘΦ 466/07-10-2010
149
LINDOS PORTABLE
15 ΨΠ 468/25-11-2010
150
Posi Fiscal III
15 ΔΘΥ 469/28-12-2010
151
IBM 4610 Suremark Model KB3
15 ΔΛΣ 470/28-12-2010
152
SAREMA GRILLO / EJ
15 ΟΞ 471/16-02-2011
153
HITEC REST PLUS
15 ΚΞ 472/07-04-2011
154
OLIVETTI CRF 200
15 ΙΨ 473/07-04-2011
155
DATECS CTR400
15 ΘΞ 474/26-05-2011
156
SAM4S ER-380F
15 ΖΘ 476/30-06-2011
157
i-POS PLUS
15 ΖΩ 477/21-07-2011
158
CASIO TE-350F
15 ΩΛ 478/21-07-2011
159
DPS NEON
15 ΚΨ 479/06-10-2011
160
DCR EasyJ 58
15 ΩΚ 480/06-10-2011
161
DATECS CTR200
15 ΨΦ 481/06-10-2011
162
SAM4S ER-430M
15 ΡΣ 482/06-10-2011
163
QUORION QMP50
15 ΩΠ 485/28-12-2011
164
INFO CARINA NET
15 ΟΘ 486/29-03-2012
165
ACR ER-460EJ
15 ΟΣ 487/25-04-2012
166
KOSMOLINE PLUS
15 ΛΘ 488/25-04-2012
167
DCR NOZOMI II
15 ΨΡ 489/31-10-2012
168
KOSMOLINE
15 ΨΣ 490/31-10-2012
169
MF - EJ320A
15 ΔΨΝ 491/31-10-2012
170
MF - EJ210B
15 ΔΧΛ 492/31-10-2012
171
PBM NE-5
15 ΧΘ 493/15-11-2012
172
IBM 4610 SureMark Model GB3μ
15 ΔΨΜ 494/15-11-2012
173
IBM 4610 SureMark Model GR3τ
15 ΔΥΣ 495/15-11-2012
174
RBS MERCATO II
15 ΨΥ 496/15-01-2013
175
TEPSON - 6000 PLUS
15 ΔΡΦ 497/27-05-2013
176
SAREMA POINT / EJ
15 ΝΨ 498/12-06-2013
Α/Α
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΦΗΜ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ
177
IBM 4610 SureMark Model ΚΒ3γ
15 ΔΖΠ 499/13-11-2013
178
IBM 4610 SureMark Model GB3ε
15 ΔΚΡ 500/13-11-2013
179
IBM 4610 SureMark Model GR3ι
15 ΔΧΕ 501/13-11-2013
Τι είναι τα Ηλεκτρονικά Βιβλία;
Πολύ μπερδεύουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση με τα Ηλεκτρονικά Βιβλία.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση έχει σχέση με την έκδοση των παραστατικών και όχι με την ενημέρωση της ΑΑΔΕ με τα εκδιδόμενα παραστατικά και όχι μόνο.
Για την ενημέρωση των Ηλεκτρονικών Βιβλίων η ΑΑΔΕ έχει δημιουργήσει την ηλεκτρονική πλατφόρμα MyDATA: (my Digital Accounting & Tax Application) ή «Η Ψηφιακή μου Λογιστική & Φορολογική Εφαρμογή».
Είναι η πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων της ΑΑΔΕ, στην οποία:
  • παρακολουθείται το σύνολο των συναλλαγών εσόδων / εξόδων των επιχειρήσεων και λοιπών οντοτήτων που τηρούν Λογιστικά Αρχεία κατά τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ) και
  • απεικονίζεται το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα των επιχειρήσεων, όπως προκύπτει από τα δεδομένα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων, για όλες τις Επιχειρήσεις και λοιπές οντότητες που τηρούν Λογιστικά Αρχεία κατά τα ΕΛΠ και σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του νόμου.
Στόχος είναι να δημιουργηθούν στο MyDATA δυο βιβλία:
  • Το Βιβλίο Αναλυτικών Εγγραφών (Αναλυτικό Βιβλίο), όπου καταχωρείται η Σύνοψη των Παραστατικών εσόδων / εξόδων των Επιχειρήσεων, γίνεται ο χαρακτηρισμός των συναλλαγών και διενεργούνται οι αναγκαίες λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτους και
  • Το Βιβλίο Συνοπτικής Απεικόνισης (Συνοπτικό Βιβλίο), όπου εμφανίζονται συγκεντρωτικά τα αποτελέσματα της Επιχείρησης σε μηνιαία και ετήσια βάση
Η συμπλήρωση των στοιχείων που χρειάζονται για να ενημερωθούν τα στοιχεία στα δυο βιβλία διαβιβάζονται από τις επιχειρήσεις ως εξής:
Εκδότης:
Ο Εκδότης υποχρεούται να διαβιβάζει τις Συνόψεις όλων των Παραστατικών που εκδίδει (B2B-B2G-B2C). Ειδικότερα:
  • τα Αντικριζόμενα Παραστατικά του, δηλαδή τα παραστατικά που εκδίδει προς Λήπτες (B2B-B2G) που τα στοιχεία ταυτοποίησης τους αναγράφονται σε αυτά (κατά βάση τα Τιμολόγια Πώλησης ημεδαπής / αλλοδαπής ) κατά ΕΛΠ
  • τα μη Αντικριζόμενα Παραστατικά του, δηλαδή τα παραστατικά που εκδίδει προς ιδιώτες ημεδαπής / αλλοδαπής (B2C) των οποίων τα στοιχεία ταυτοποίησης δεν αναγράφονται σε αυτά
Λήπτης:
Ο Λήπτης υποχρεούται να διαβιβάζει Σύνοψη:
  • των μη Αντικριζόμενων Παραστατικών που λαμβάνει. Πρόκειται για παραστατικά εξόδων του, για τα οποία έχουν εκδοθεί στοιχεία λιανικής πώλησης, ημεδαπής / αλλοδαπής
  • των Αντικριζόμενων Παραστατικών που έχει λάβει, είτε από Εκδότη αλλοδαπής, είτε από Εκδότη ημεδαπής που δεν διαβίβασε τη σχετική Σύνοψη μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία (είναι η μόνη περίπτωση που το τιμολόγιο δεν το «ανεβάζει» ο εκδότης αλλά ο λήπτης του παραστατικού).
Τι διαβιβάζουν όλες οι Επιχειρήσεις:
Α) Χαρακτηρισμός Συναλλαγών
Όλες οι Επιχειρήσεις διαβιβάζουν Χαρακτηρισμό Συναλλαγών για τα Παραστατικά που έχουν εκδώσει και έχουν λάβει.
Σκοπός του Χαρακτηρισμού είναι η ορθή λογιστική απεικόνιση των συναλλαγών στα Ηλεκτρονικά Βιβλία.
Ο Χαρακτηρισμός Συναλλαγών περιλαμβάνει:
α) την κατάταξη των συναλλαγών εξόδων σε αγορές – έξοδα – πάγια κ.ά.
β) την κατάταξη των συναλλαγών εσόδων σε πωλήσεις αγαθών – υπηρεσιών – παγίων κ.ά.
Σημείωση: Ανάλογα με τον τρόπο διαβίβασης που θα επιλέξει η Επιχείρηση, ο Χαρακτηρισμός των Εσόδων μπορεί να γίνεται:
  • είτε κατά τη διαβίβαση της Σύνοψης του Παραστατικού (αποστολή του παραστατικού στο MyDATA)
  • είτε εκ των υστέρων, μεμονωμένα ή μαζικά.
Ο Χαρακτηρισμός των Εξόδων γίνεται πάντοτε εκ των υστέρων.
Σημείωση: Ο χαρακτηρισμός των παραστατικών είναι αναγκαίος, τόσο στα παραστατικά πωλήσεων όσο και στα παραστατικά δαπανών.
Στην πρώτη περίπτωση με το Τιμολόγιο Πώλησης μπορεί η επιχείρηση να πουλάει αγαθά και εμπορεύματα , αλλά παράλληλα με το ίδιο παραστατικό να πουλήσει και ένα πάγιο.
Στην δεύτερη περίπτωση μπορεί το τιμολόγιο να αφορά εμπορεύματα, πρώτες και βοηθητικές ύλες, πάγια ή σε ένα τιμολόγιο αγοράς να υπάρχουν π.χ. εμπορεύματα και πάγια.
Β) Λογιστικές Εγγραφές Τακτοποίησης
Όλες οι Επιχειρήσεις διαβιβάζουν δεδομένα των λογιστικών εγγραφών που διαμορφώνουν τη λογιστική και φορολογική τους βάση, για την εξαγωγή του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε φορολογικού έτους.
Τα δεδομένα αυτά διαβιβάζονται αυτοματοποιημένα (μέσω διαλειτουργικότητας) ή καταχωρητικά.
Διαβιβάζονται:
  • διακριτά για τις εγγραφές μισθοδοσίας και αποσβέσεων και
  • συγκεντρωτικά για τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων/εξόδων, που διενεργούνται στο τέλος της περιόδου (τουλάχιστον μία εγγραφή για τα έσοδα και τουλάχιστον μία για τα έξοδα).
Κωδικοποιημένα παραστατικά.
Όλες οι επιχειρήσεις ανεβάζουν τα στοιχεία που απαιτούνται μέσω κωδικοποιημένων παραστατικών, με βάσει την κωδικοποίηση που έχει κάνει η διεύθυνση ελέγχων.
Σύμφωνα με την την δημοσιοποίηση αυτών που έχει γίνει μέχρι σήμερα τα παραστατικά αυτά μπορεί να είναι:
Τιμολόγιο Πώλησης
Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών
Τίτλος Κτήσης
Πιστωτικό Τιμολόγιο
Στοιχείο Αυτοπαράδοσης – Ιδιοχρησιμοποίησης
Παραστατικό Διακίνησης
Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών
Απόδειξη Λιανικής Πώλησης
Πιστωτικό Λιανικής Πώλησης
Συμβόλαιο (έσοδο ή έξοδο)
Ειδικό στοιχείο (απόδειξη είσπραξης/πληρωμής)
Μισθοδοσία
Αποσβέσεις
Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων/εξόδων.
Για παράδειγμα όπως και να ονομάσετε το στοιχείο που θα δηλώσει την πώληση αγαθών ή εμπορευμάτων Τιμολόγιο, Τιμολόγιο Πώλησης, Τιμολόγιο Πώλησης - Δελτίο Αποστολής, Δελτίο Αποστολής – Τιμολόγιο κλπ, το παραστατικό θα αποσταλεί στο MyDATA με το πρότυπο παραστατικό σαν «Τιμολόγιο Πώλησης».
Συνοπτικά:
Οι επιχειρήσεις με την εφαρμογή του MyDATA, θα πρέπει:
Να τυποποιήσουν τα παραστατικά τους
Να τα διαβιβάσουν στο MyDATA, αλλά να έχουν και την δυνατότητα να λαμβάνουν από την πλατφόρμα τα στοιχεία που έχουν διαβιβαστεί από του αντισυμβαλλόμενους.
Να χαρακτηρίσουν τα αποσταλμένα και ληφθέντα στοιχεία (συνόψεις)
Να ελέγξουν τα στοιχεία που θα ανέβουν στην πλατφόρμα MyDATA
ΜΑΡΚ
Με κάθε επιτυχημένη διαβίβαση τυποποιημένων δεδομένων παραστατικών στο Αναλυτικό Βιβλίο Εγγραφών θα χορηγείται από την ΑΑΔΕ Μοναδικός Αριθμός Καταχώρησης (ΜΑΡΚ), ανεξαρτήτως της μεθόδου διαβίβασης. Στη συνέχεια θα ενημερώνονται αυτόματα το Αναλυτικό και το Συνοπτικό Βιβλίο για κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεθόδου τήρησης λογιστικού συστήματος (απλογραφικό - διπλογραφικό).
Ο ΜΑΡΚ είναι το αναγνωριστικό κάθε τιμολογίου ώστε να μπορούν να «μιλήσουν» μεταξύ τους ο Εκδότης , ο Λήπτης και η ΑΑΔΕ.
Διασταύρωση δεδομένων:
Μέσω της πλατφόρμας «myDATA», τα δεδομένα των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, των δηλώσεων ΦΠΑ και των δηλώσεων παρακρατούμενων φόρων των επιχειρήσεων θα αντιπαραβάλλονται με τα δεδομένα των ηλεκτρονικών βιβλίων τους.
Η πρώτη αντιπαραβολή θα γίνεται την επομένη της λήξης της προθεσμίας υποβολής των κάθε είδους δηλώσεων.
Σε περίπτωση συμφωνίας δεν θα γίνεται καμία ενέργεια.
Σε περίπτωση κατ’ αρχήν ασυμφωνίας των δεδομένων, η ΑΑΔΕ θα αποστέλλει σχετικά αυτοματοποιημένα μηνύματα στις επιχειρήσεις, (ετοιμάστε email για όλες τις επιχειρήσεις), ώστε αυτές να προβούν εντός διμήνου στις αναγκαίες διορθωτικές ενέργειες (λ.χ. διαβίβαση παραστατικού από τη λήπτρια επιχείρηση, υποβολή τροποποιητικής δήλωσης κ.λπ.).
Αμέσως μετά την πάροδο της δίμηνης προθεσμίας εναρμόνισης, τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων των επιχειρήσεων θα αντιπαραβάλλονται εκ νέου με τα δεδομένα των ηλεκτρονικών βιβλίων τους.
Από τη δεύτερη αντιπαραβολή μπορεί να προκύψει:
  1. Συμφωνία.
  2. Δικαιολογημένη ασυμφωνία. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να υπάρξει στις περιπτώσεις ειδικών εξαιρέσεων που προβλέπονται από τις διατάξεις (π.χ. καθεστώς άρθρου 39Β Κώδικα ΦΠΑ). Στην περίπτωση αυτή δεν θα ενεργοποιούνται διαδικασίες ελέγχου και επιβολής κυρώσεων.
  3. Αδικαιολόγητη Ασυμφωνία. Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με την αξιολόγηση της σοβαρότητας των αποκλίσεων, η επιχείρηση θα οδηγείται σε φορολογικό έλεγχο και επιβολή κυρώσεων. (αυτό που αναφέραμε δηλαδή στο εισαγωγικό)
Όπως είναι κατανοητό δεν μπορούν πλέον οι επιχειρήσεις να εκδίδουν τιμολόγια όποτε θέλουν αφού θα παρακολουθούνται πλέον με ηλεκτρονικό τρόπο.
Ακόμη δεν θα μπορούν να καταθέτουν ότι δηλώσεις ΦΠΑ θέλουν, αφού με το MyDATA με τη διαβίβαση της Σύνοψης Παραστατικών από τον Εκδότη ενημερώνονται αυτόματα:
Α. τα Έσοδα των δικών του Ηλεκτρονικών Βιβλίων και
Β. τα Έξοδα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων του αντισυμβαλλόμενου λήπτη ημεδαπής.
Άρα δεν μπορούν να στείλουν ούτε μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ αλλά ούτε και παραποιημένες, αφού η ΑΑΔΕ θα έχει, χωρίς μεγάλη απόκλιση στο περίπου, το σύνολο του ΦΠΑ εισροών και εκροών και θα ξέρει τι να περιμένει με την περιοδική δήλωση. Για να υπάρχουν αποκλίσεις θα πρέπει να συμβαίνουν πράγματα και θάματα.
Επίσης οι επιχειρήσεις δεν θα μπορούν να στείλουν φορολογικές δηλώσεις παραποιημένες μιας και , θεωρητικά, η διεύθυνση ελέγχων της ΑΑΔΕ, θα έχει στο τέλος της χρονιάς όλα τα στοιχεία και θα τα αντιπαραβάλει αυτόματα με την φορολογική δήλωση που θα παραλάβει από κάθε επιχείρηση.
Οι προθεσμίες για τη διαβίβαση των δεδομένων
Με τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα ως καταληκτική ημερομηνία διαβίβασης των τυποποιημένων δεδομένων των παραστατικών εξετάζεται να οριστεί η 20ή ημέρα του μήνα υποβολής της δήλωσης ΦΠΑ. Δηλαδή τα δεδομένα των παραστατικών θα πρέπει να διαβιβάζονται:
- σε μηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις που τηρούν λογιστικά αρχεία με διπλογραφικό σύστημα και
- σε τριμηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα τήρησης.
Αν η 20ή ημέρα είναι Σάββατο, Κυριακή ή αργία, η προθεσμία θα επεκτείνεται ως την επόμενη εργάσιμη. Ως καταληκτική ημερομηνία διαβίβασης των λογιστικών εγγραφών τακτοποίησης θα οριστεί η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Είναι φανερή όμως η θέληση της διοίκησης από τις προθεσμίες , στην πλήρη εφαρμογή της πλατφόρμας, να είναι την 20 ημέρα του επόμενου μήνα, δημιουργώντας σαφή προβλήματα στις εταιρίες με απλογραφικά βιβλία που σήμερα έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν τα βιβλία τους κάθε τρίμηνο και μέχρι την υποβολή της περιοδικής δήλωσης του ΦΠΑ (30 Απριλίου, 31 Ιουλίου, 31 Οκτωβρίου και 31 Ιανουαρίου του επόμενου έτους). Δεν ξέρω τι μπορεί να σημαίνει αυτό. Ο καθένας μπορεί εύκολα να κάνει τις δικές του υποθέσεις.
Επιπτώσεις από την εφαρμογή του MyDATA
Οι επιπτώσεις δεν είναι ακόμη ξεκάθαρες, μια και θα πρέπει να δούμε την ολοκλήρωση της νομοθεσίας, όπου θα καθορίζεται ο χρόνος διαβίβασης, η έκταση εφαρμογής, οι εξαιρέσεις, οι όποιες ειδικότερες υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, και εξαιρέσεις καθώς και κάθε άλλο θέμα, όπως διαδικασίες και λεπτομέρειες για την εφαρμογή των υποχρεώσεων αυτών.
Είναι σίγουρο ότι:
Πολλές επιχειρήσεις που είναι ακόμη στο χειρόγραφο σύστημα, ναι υπάρχουν και τέτοιες ακόμη όσο και αν σα φαίνεται περίεργο, θα πρέπει να προχωρήσουν στην μηχανοργάνωση τους για να μπορούν να «μιλούν» με την πλατφόρμα MyDATA.
Προβλήματα μπορεί να έχουν ακόμη όσες επιχειρήσεις εκδίδουν ένα σεβαστό πλήθος παραστατικών χειρόγραφα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος να μεταφερθούν λανθασμένα στοιχεία είτε στα βιβλία είτε στην πλατφόρμα.
Για τις υποχρεώσεις των λογιστικών γραφείων και των λογιστηρίων των επιχειρήσεων θα επανέλθουμε μόλις έχουμε ολοκληρωμένες τις υποχρεώσεις.
Επίλογος;
Είναι φανερό ο επίλογος σε όλα αυτά θα αργήσει να γραφτεί.
Ενώ μιλάμε για ένα μέτρο που, εν δυνάμει, θα μπορούσε να βοηθήσει σε ζητήματα φοροδιαφυγής, αλλά παράλληλα και στην οργάνωση και μηχανοργάνωση των επιχειρήσεων, βάζοντας την χώρα στην ψηφιακή εποχή, υπάρχει μια βιασύνη στην εφαρμογή του μέτρου που κινδυνεύει να οδηγήσει την όλη κατάσταση σε τραγέλαφο και το μέτρο να καταλήξει όπως και η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το taxis, που ακόμη περιμένουμε την εφαρμογή των ΠΟΛ.1220 και ΠΟΛ.1221 του 2013.
Από τη άλλη πλευρά, και αυτό το έχουμε επισημάνει και στο υπουργείο από παλιά, το θέμα δεν είναι η διασύνδεση των πάντων , και ειδικά των ταμειακών φορολογικών μηχανών, με το taxis αλλά η χρήση τους στην έκδοση φορολογικών στοιχείων, ώστε να μην αποτελούν διακοσμητικό στοιχείο σκεπασμένο με το σεμεδάκι της γιαγιάς.
Πριν την εφαρμογή του μέτρου πρέπει να ακολουθήσουν αρκετά στάδια προσαρμογής τόσο των επιχειρήσεων όσο και του κεντρικού συστήματος, που θα δέχεται τον όγκο αυτών των πληροφοριών.
Ο αιφνιδιασμός φέρνει συνήθως τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκονται.
Για την ιστορία και μόνο η διοίκηση θέλει να λειτουργήσει το σύστημα πιλοτικά μέσα στο 2020, με μαζική αποστολή στοιχείων, κάποια στιγμή μέσα στο 2020, αλλά για όλα τα στοιχεία από 1.1.2020.
Η καθυστέρηση βέβαια από πλευράς διοίκησης δεν πρέπει να μας εφησυχάζει γιατί εδώ μπαίνει το γνωστό ρητό « των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν».
Έτσι και εμείς πρέπει να φροντίσουμε να κάνουμε ότι πρέπει στην οργάνωση μας για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις νέες εξελίξεις.
*Ο Αποστόλης Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: